hategame logo
Overwatch - за пореден път Blizzard се справят на страхотно ниво
пуснато на 31 май 2016 от pseto
overwatch cover
Струва ли си новата игра на Blizzard? Бих казал - определено да. Като за мултиплейър шутър изпълнението е страхотно. Да, някои прекалено празноглави хора развалят впечатленията. Но това е изцяло в рамките на нормалното при мулти игра, нали? grafika 3Графиката на Overwatch е добра, а освен това заглавието не изисква много откъм хардуер. Е, стига да ви се нрави анимационния визуален стил, де. zvuk 3Никакви критики и тук. При игра, в която се случва толкова много постоянно има голям риск ефектите да са дразнещи. Не и в Overwatch. Репликите на почти всички герои също са достатъчно яки. Nerf this! gameplay 3Онова, което е зависело от Blizzard е осигурено. Голямо разнообразие при героите и страхотна архитектура на картите. Плюс потенциал да играете отново и отново, без Overwatch да ви омръзне. Да, в някои случаи вашите съотборници ще ви изнервят. Много. Много много. Ама какво да се прави. ocenka 3Може да се подискутира дали Overwatch си струва цената от 80-90 кинта, за колкото може да се намери из нета. А официалната е 60 евро или 120 лева за PC и 140 за конзоли - с други думи "пълна" такава. Сингъл липсва, съдържанието не е хипер много. При положение обаче, че поне на мен за 30-40 часа Overwatch не ми е омръзнал... то мога да кажа, че инвестицията поне за мен е оправдана. overwatch 6Не знам от колко време не ми се е случвало една игра да събужда толкова противоречиви емоции у мен, както Overwatch. Силно да любя и мразя... в рамките на 5, 10, 15 минути. В единия момент да съм доволен от безупречно изигран от мен и отбора ми мач, а в следващия – да псувам като каруцар моите хора, задавайки реторични въпроси връз монитора тип „Не виждате ли шибаната Фара, която хвърчи отгоре и ни прави на пастет... не схващате ли, че нямаме танк, а Бастион се е скатал в ъгъла и ни разцепва, как да свърша всичко сам?“. Overwatch определено създава противоречиви емоции...

...но те не произлизат от самата игра. А от хората. Онея седем и половина милиарда твари, дето и да бъдем изтребени от някой връхлитащ от космоса метеорит едва ли ще е голяма загуба. Или поне така размишлявах при поредния надпис Defeat, в който се чудех как е възможно някой да е играл 20+ часа Overwatch и да не е схванал най-базовите концепции.

Изключвайки хората обаче – малко в стил изказването „обичам страната, мразя държавата“ – играта е страхотна. Blizzard за пореден път успяват да създадат продукт на най-високо ниво и отново не разочароват. Не че Overwatch няма своите проблеми. Както винаги. Но истината е, че откъм разнообразие на героите, откъм изпълнение на картите – две от най-важните неща за един шутър – ситуацията е идеална.

Нека обаче започнем от началото с историята. Каква е тя?

overwatch 7Ако съдим по самия Overwatch – никаква! Самата игра изглежда като някой безплатен шутър, който сме си свалили от нета. Кът сцени липсват, обяснения за героите – също. Имаме голия минимум менюта тип тренировка, стартиране на Quick Match, разглеждане на статистики или персонализация на героите. И това е всичко!

Не, че Overwatch няма сюжет. Но него научаваме... чрез интернет. Извън самата игра! В официалния сайт на шутъра и различните Wiki-та имаме обяснения за произходите на героите, откъде идват и за какво се борят. Заедно с това периодично се появяват кинематични видеота, посветени на един или няколко персонажа в YouTube. Което все пак ни разкрива какво горе-долу се случва в света на Overwatch. Но на мен лично този подход не ми харесва. Хубаво, 21 век е, прекарваме адски много време в интернет, неделима част от животите ни е. И все пак – една игра трябва да е цяла и всичко под една или друга форма трябва да е налично след стартиране на началния екран. Не от едно Wiki да чета историята, а от YouTube да гледам клипчета за сюжета...

Както и да е. Действието в Overwatch се развива в едно бъдеще, в което машините са направили най-логичното нещо след развитието на изкуствения им интелект – разбунтували са се срещу хората. Разразява се глобален конфликт, който бива разрешен от организация, включваща най-изявените войници на милата ни планета Земя. Да, сетихте се – Overwatch.

overwatch 18След разрешаването на конфликта обаче организацията започва да губи позициите си. Различни обвинения за корупция се появяват по нейна посока... а в момента, в който главният щаб бива взривен Overwatch чисто и просто се разпада. А когато това се случва – във виртуалния свят започват да вилнеят престъпност и тероризъм.

Именно в тази ситуация биваме поставени ние, пускайки си Overwatch. Един свят, който „има нужда от герои“. Които са точно 21 броя към момента - някои „от добрите“, други – престъпници и терористи, а трети чисто и просто извратени типове, кефещи се на хаоса.

Като цяло историята я има... колкото светът на Overwatch да има някакъв контекст. Но при положение, че персонажите варират от каубой и самураи през роботи към джудже-инженер до постапокалиптично човекопрасе, то бихте се досетили, че сюжетът няма как да ни обясни всичко това. А и едва ли ще се опита. Имаме мулти шутър – най-важна е пуцнята, нали?

Определено. Но преди да мина към нея ще отделя малко време за персонажите. Които откъм визуален стил бих нарекъл... изключително банални. От всички 21 бройки почти няма някой, който да не е супер клише. Големият здрав немец. Лесбо рускинята щангистка. Братята самураи японци. Корейката във високотехнологичен робот. Фаталната жена от Франция. Жизнерадостната ирландка. Каубоят, войникът и зловещият наемник – всички от САЩ. Странните австралийски персонажи, буквално извадени от вселената на Лудия Макс... не съм сигурен дали има герой в Overwatch, който да не е хипер клиширан. Поне аз нямам и грам идея защо Blizzard са подходили точно по този начин. Дали са се опитали да играят на сигурно... дали не са имали идеи за нещо повече? Не знам, но ситуацията можеше да бъде далеч по-разчупена.

[caption id="attachment_63469" align="aligncenter" width="525"]overwatch 30 Златото е важно[/caption]

И тъй като изписах прекалено много за историята на игра, в която такава в своята есенция липсва... нека карам към онова, което е налично. Геймплеят. Какво имаме тук?

Overwatch е отборен мулти шутър, в който има един фиксиран брой играчи в игра – общо дванайсет или по шест в отбор. Различни опции към момента липсват. Заедно с това няма и как да се играе нещо от типа на класически deathmatch всеки за себе си – всичко е отборно. Пък и като гледам героите – имам сериозни съмнения, ще има някога подобен. Просто не са планирани за подобни режими... едва ли ще има някога и deathmatch, и team deatchmatch. Но тогава какво е налично сега?

Overwatch притежава всичко на всичко четири режима засега – всички варианти на Domination.

При първия – Control - двата отбора се борят за контрола над точка от картата. Който успее да я задържи най-дълго печели. Вторият – Assault - е същият като първия с разликата, че единият отбор се защитава и се опитва да попречи на своите опоненти да превземат дадена точка. При третия – Escort – имаме някакъв вид возило, което трябва да избутаме от единия край на картата до другия. За целта трябва да има поне един герой до него, за да се движи. И тук имаме защитаващ се и атакуващ отбор. Четвъртият – Hybrid – очевидно е хибриден. При него атакуващият отбор първо трябва да превземе точка от картата, а след това от нея да добута количката до края.

[caption id="attachment_63444" align="aligncenter" width="525"]overwatch 5 (3) Ice ice baby[/caption]

Това е ситуацията в Overwatch в момента. Звучи ли ви прекалено зле? Четири мижави режима и то прекалено еднакви на теория? И аз по време на бетата по-рано през месеца бях готов да кажа, че Blizzard са се опитали да минат по тънката лайсна. Но колкото повече цъках, толкова повече се уверявах, че онова, което са сътворили е смислено. А именно – малко режими, но доизпипани до възможно най-голяма степен.

В момента например няма нито един режим в Overwatch, който да не ми харесва. Който да цъкам с нежелание и да си казвам – „Даеба, не и това“. Картите и режимите се редуват на случаен принцип. Ту си в атака, ту в защита. Понякога е Escort, понякога Assault, и тъй нататък. И в последните часове не напускам игра, защото виждам, че ми предстои неприятен режим. Например в началото бутането на колички го ненавиждах. Защото и аз, и останалите не знаехме какво правим. И срещите ставаха... някакви абсурдни. Или крайно провлачени, или прекалено бързи победи/загуби – докато се усетиш какво се случва и са свършили. С течение на времето се научих да оценявам Escort и Hybrid – картите за тях сякаш са най-добре направени и се получават динамични, напрегнати срещи с интрига до последните секунди.

И всъщност това е едно от най-важните неща, за които е редно да отделя време още в началото. Картите. Те са 12 на брой, което за днешните стандарти е... прилично число – нито високо, нито ниско. Уловката тук обаче е, че почти всички нива в Overwatch са с прекрасна архитектура. Реално не мога да се сетя за почти никое, което да е хипер линейно, досадно, в което да няма множество сгради в втори етажи, алтернативни коридори, точки за снайпене и какво ли не друго.

overwatch 9Якото на нивата е, че като ги изиграете 2-3-4 пъти горе-долу имате представа кое как изглежда. Навлиза се бързо в тях и можете да се оправите, вървейки само по главния път, че да стигнете мелето. Но колкото повече ги овладявате, толкова повече започвате да се наслаждавате на малките леко скрити коридорчета, които могат да ви изведат точно в гърба на опонентите ви. Или множеството рампи, върху които можете да се изкачите с подходящ персонаж и да изненадате противниците.

Нивата в Overwatch не са направени колкото да ги има. Колкото да се запълни бройката. „Хоп, дузина, идеална работа, по три карти на режим – супер, играта е готова за пазарен дебют“. Почти всяко от тях е направено така, че да подкрепя стила на множество герои. Малки ниши, където да се скрие Бастион... куп заобиколни пътища за ganker-и като Трейсър и Рийпър, високи точки за Уидоумейкър и Ханзо... и тъй нататък, и тъй нататък. Рядко се вижда нещо, което да е досадно, излишно, безсмислено в архитектурата. Всяка сграда, препятствие има своя смисъл.

Може и да ви звучи малко прекалено хвалебствено всичко това, но от адски дълго време не съм виждал шутър с толкова качествени нива. Които да са разработени така, че да са част от цялостната концепция на продукт. Да пасват на героите и уменията им, на нуждите на даден режим, не просто да се запълни бройката.

А добрата архитектура на нивата в Overwatch се комбинира идеално с... героите. Които в момента са 21 на брой и всеки предлага почти уникален стил на игра. Не, не обичам да използвам тази дума току-тъй, понеже от известно време бива обезценявана -  всяко нещо с ниво малко над посредственото се окачествява по този начин. Като уникално. А не наистина специалните неща. Но в Overwatch героите предлагат определено различен стил на игра.

[caption id="attachment_63460" align="aligncenter" width="525"]overwatch 21 Порталът на Симетра е изключително полезен - особено в нивата, в които трябва да се защитаваме и бързо да стигнем до дадена точка от базата си[/caption]

Може би тук е време да се направи една вметка. Преди да почна да говоря за героите. Защо ли? Е, прекалено често се хвърлят сравнения, че Overwatch е просто един скъп и нов Team Fortress 2. И всъщност тези думи не са особено далеч от истината. Героите – и всъщност целия Overwatch, включително и на визуално ниво – са вдъхновени от Team Fortress 2. Едва ли разработчиците на играта ще го отрекат. И точно както в хита на Valve и тук всеки персонаж има доста различен стил. Нямаме примерно двама снайперисти, които да се отличават по едно умение например. Или няколко танка, които са почти еднакви и се играят по идентичен начин. Не. Всеки герой дава нещо специално... но положителните му страни си имат и задължителните отрицателни.

Дали обаче Overwatch е клонинг на Team Fortress 2? Въпрос на лично мнение, реално, ако трябва да се изкажа съвсем политически коректно. Но честно казано ако игрите се сдобиват с подобни клонинги – нека да са повече. Team Fortress 2 има 9 уникални героя, всеки със своите специфики. В Overwatch са 21. Ако и отрочето на Blizzard имаше десетина героя критиките щяха да са съвсем оправдани. Но при по-голямото количество очевидно е бил направен опит - и то успешен - да се подобри една формула. Реално ако задълбаем в думите - клонингът е просто копи и пейст, нещо, което не развива дадена концепция. Докато Overwatch по-скоро може да се приеме... за еволюция, понеже предлага нещо повече.

Но стига дървена философия. Нека се върна към героите.

[caption id="attachment_63459" align="aligncenter" width="525"]overwatch 20 Джуджето е инженер, строящ статични картечници - кой би предположил?[/caption]

Условно в Overwatch имаме четири роли – офанзивна, дефанзивна, танк и поддържаща. Първите персонажи са най-подходящи очевидно за атака, вторите – за подсигуряване на определен периметър от картата, а последните два типа... общо взето са задължителни винаги. Едните поемат голямо количество щети, а другите лекуват или осигуряват яки неща като портала за телепортация на Симетра. Общо взето без танк и съпорт се обречени в общия случай.

Естествено атакуващата и защитаващата се роля не са „твърди“ . Немалко офанзивни герои са повече от ефективни и в дефанзивен план. Като обратното също е вярно. Да, изключения има – например джуджето Торбьорн, което строи статични картечници. Ползването му в атака... е доста трудно и в общия случай крайно неефективно. Макар че при бутането на количка можете да качите една връз нея... а ако отпред мине някой Райнхрад с огромния си енергиен щит става доста интересно. Като цяло вярната отборна конфигурация отваря много врати.

Нека обаче поговоря за самите герои. Първото най-интересно нещо е, че за разлика от адски много модерни шутъри или пък мулти игри като цяло нямаме никакво поле за персонализация. Освен визуално чрез смяна на скиновете. Героите имат X на брой умения и това е. Няма вдигане на нива при персонажите под никаква форма. Липсва опция да изберем дали някой герой да пуца с тази или онази пушка. Избираме си някой и точка. Който е еквивалентен на онова, с което разполагат и опонентите ни.

[caption id="attachment_63461" align="aligncenter" width="525"]overwatch 22 Много псувни отнесох за този мач, ама щом никой не успя да ме изкара от тоя ъгъл 6-7 минути, значи противниците са си били виновни![/caption]

Което е яко. Никога нямате съмнения, че някой е фармил повече от вас нещо си. Че има оръжие с повече щети. Или нещо друго. Всичко е абсолютно равно – умението е онова, което предопределя изхода от даден сблъсък!

А като стана дума за скилове... тук е интересното. Уменията на героите ви са адски различни. При всички те се активират с Shift, Q и E - тоест не са хипер много. Има една константа – Q е ултимативното. Но оттам нататък... има вариации бол.

Да кажем с Shift например. При немалко герои това дава някаква степен на мобилност. Райнхард се засилва напред и може да смаже опонент в стена, D.Va може да хвръкне в дадена посока, включително и нагоре. Soldier 76 е съвсем традиционен войник от шутърите – с Shift търчи напред. Фара се изстрелва във въздуха с натискането на копчето, Уидоумейкър се хваща с кука за някоя рампа, където може да се скрие и започне да пуца със снайпера си.

Дотук добре? Да, обаче Мей например се превръща в ледено блокче и застива на място с Shift. Същото важи и за Бастион, който става на омразната за мнозина статична картечница. А някои герои като Junkrat, Roadhog и други нямат каквато и да е мобилност с Shift. Единият от споменатите герои залага мина, а другият хвърля кука, с която да придърпа противник към себе си (стига да го уцели).

[caption id="attachment_63458" align="aligncenter" width="525"]overwatch 19 Я съм мала каубой из Босне[/caption]

Но и това не е всичко – само при темата за движението. Герои като Ханзо, Генджи, Лусио имат различни умения с шифт, което на теория означава ниска мобилност. Но не би. Ханзо и Генджи могат да се катерят по стени със задържане на Space, а пък Лусио може да тича по тях напред. Което предлага още варианти, подсилващи разнообразието.

Но нали споменах, че героите в Overwatch се различават достатъчно?

По дяволите, отне ми известно време дори да науча, че един от любимците ми – Junkrat, хвърлящ куп експлозиви наоколо, имат своеобразен rocket jump, който не му взима кръв – когато заложиш мина на земята и я взривиш, когато си над нея и се изтрелваш в дадена посока. Което като се замисля... си е форма на мобилност! Която можете да използвате, за да се качите някъде високо из картата или да избягате от напрегната ситуация!

Разнообразие има. И не си мислете, че просто ще си пуснете някой нов герой и ще сте ефективни с него. Нужни са ви 3, 4, 5, 6 игри, докато посвикнете. И след това започвате „да го можете“. Ако се почне от основните неща – кога да ползвате дадено умение, включително и най-важните ултимативки и се стигне до специфични ситуации – например как да процедирате при среща с този или онзи противников герой.

[caption id="attachment_63463" align="aligncenter" width="525"]overwatch 24 Скрийншот точно секунда преди Фара да ме направи на пастет с ултимативното си умение[/caption]

Като тегля чертата – наистина не се сещам за два героя в Overwatch, с които се играе по идентичен начин. При които само да се различава едно умение например. Ето, Уидоумейкър и Ханзо са снайпери. Само че фаталната французойка може да стреля от единия край до другия с огромна точност, докато стрелите на японския самурай са параболични и трябва да бъдат внимателно преценени от голяма дистанция. Да, обаче те не оставят диря, за разлика от куршумите на Уидоумейкър. А и Ханзо е повече отборно ориентиран – например със стрелата си, разкриваща противниците в определен радиус, която може да се пуска през десетина секунди. Която очевидно е от огромна полза. Наистина ултимативното умение на Уидоумейкър е подобно и разкрива враговете на цялата карта... но то се зарежда сравнително бавно (особено ако даден играч не се справя добре откъм убийства).

Но нека дам и малко по-конкретен пример – с петте танка. Като чуе човек за тази роля и си представя в една или друга форма теле, което стои пред останалите и лапа демидж? Да - Рейнхард е точно такъв. Героят може да пуска енергиен щит, с който може да предпази всички зад себе си, докато бутате количка или пазите някоя точка от картата. Класически танк. Но пък от друга страна D.Va пък е повече ganker – ролята й е не да помага на отбора, стоейки на предния ред и поемайки щети, а да атакува агресивно „чупливите“ цели на противника из задните им редове. За което й помага внушителната мобилност и високи щети от близка дистанция. Трети танк – Roadhog – отново е специализиран в нанасянето на щети със своята кука, която може да придърпа противник, за да бъде довършен дори и с един удар от помпата му, смазваща всичко от упор. Но пък назобената рускиня Заря хем може да пуска щитове на себе си и съотборниците си, хем и да нанася як демидж със своето тежко оръжие, което я поставя като балансиран танк. Същото може да се каже и за говорещата горила Уинстън. Той може да пуска енергийно поле, под което да се скрие почти целия отбор и да избегне немалко количество щети, включително и от ултимативни умения като това на Фара, при което пуска куп ракети с големи щети от небето. Заедно с това Уинстън има добра мобилност благодарение на скоците му напред и самонасочващо се оръжие от близка дистанция, което може да удря няколко души заедно.

Петте танка се усещат адски различно. Да, целта им е под една или друга форма да поемат много щети, вместо по-чупливите герои. Но това се постига по различни начини. Които очевидно са по-подходящи в едни нива/отборни конфигурации, но в други – не. Например Рейнхард не е супер ефективен при карти с налични множество коридорчета, от които може да му се мине в гръб. Но при нива, при които опонентите идват по-предсказуемо този танк може да донесе победата, игран добре.

[caption id="attachment_63449" align="aligncenter" width="525"]overwatch 10 Заря се превърна в любимия ми танк... особено заради офанзивния си потенциал[/caption]

Но не само при танковете положението е подобно. Разнообразие има и при Defense – вероятно по-голямо дори. Омразният Бастион е робот, който може да се превърне в статична картечница, нанасяща внушителни щети. Наистина! Унищожаващи всеки герой, който изскача неподготвен пред него за няма и секунда. Танковете... могат да издържат до две. От друга страна снайперите Ханзо и Уидоймейкър могат да се качат почти навсякъде из нивото, но държат на малко бой и загиват бързо, ако бъдат изненадани или ефективно контрирани. Играта им е да са сравнително далеч от патакламата и да пуцат чупливи герои. Мей пък може да е един от персонажите, които ползвана правилно да ви вдигне кръвното. Тя има заледяваща пушка, която ви забива на място, без да можете да се движите! Благодарение на нея тя може да се справи общо взето с всеки в ситуация 1:1 от близка дистанция... а освен това може да се превърне в парче лед, което я прави безсмъртна за няколко секунди, докато й се регенерира кръвта. Но дефанзивен герой е и Торбьорн, чиято статична картечница трябва да бъде поставена на най-подходящото място из картата – без нея джуджето не става почти за нищо. Също в защитните влиза и Junkrat, който има гранатомет и може да залага мини и капани из бойното поле и има по-директен стил на игра.

Да, разнообразието е голямо. И най-приятното е, че когато си пуснете нов герой... сякаш започвате отначало да цъкате Overwatch. Ето, на мен Support ролята ми е най-слаба – реших да пробвам Лусио. Влюбих се. Макар и за 30 часа да не бях играл с него и един път. Хем лекува добре, хем има и някакъв офанзивен потенциал. Определено можете да направите разликата. Пак дълго време не играх и с Трейсър – дразни ме, макар и да е талисманът на Overwatch. Но мисля да поцъкам малко с нея. Ако аз дразня противниците ми с нея толкова, колкото те мен... това ще е много, много, много добре!

Това е нещо яко – да си играл с 15, 16 героя – с колкото бих казал, че имам прилична степен на адекватност в Overwatch. И когато цъкаш с останалите няколко да видиш, че техният геймплей не е някаква комбинация от тези, с които вече си запознат. Ами добавят нещо различно, ново към цялото меле. Което може да ти е полезно в тази или онази ситуация.

overwatch 6Което ме довежа до най-важното нещо в Overwatch. Гъвкавостта. Шибаната, шибаната, шибана, шибана гъвкавост. Можех и да напиша последното изречение малко по-качествено, но истината е, че всеки път ми се вдига кръвното, като се сетя за тази дума. Гъвкавост. И как тя е почти тотално непозната на огромно количество хора в Overwatch. Как и след десетки часове, прекарани пред заглавието мнозина не са научили, че трябва да си сменят героите в зависимост от ситуацията, която се променя постоянно.

Защо ли? Причините са две. Първо – самите нива. Споменах вече за архитектурата им, нали? И това, че е доста добра? Е, при някои карти, например Watchpoint Gibraltar първо се почва с открита част, втората третина е закрит завод с много коридори, а накрая се приключва с още една отворена секция. Доколкото не е задължително да смените отборната конфигурация, то нерядко в един или друг момент се усеща закучване. Особено ако сте в офанзивния отбор – нерядко количката (тъй като говорим за Escort) се добутва бързо до първия или втория чекпойнт, но след това няма мърдане. Обикновено защото дадена конфигурация герои вече не е вървежна. И трябва промяна.

В Hybrid режима това пък се усеща още по-явно. При него се стартира с превземане на точка от картата – комбинация от танкове и герои с добри щети, които да изчистят защитниците е най-подходяща. Но когато се започне с бутането на количката нерядко се оказва, че те не са достатъчно подходящи за задачата.

[caption id="attachment_63454" align="aligncenter" width="525"]overwatch 15 Heroes never die... ултимативното умение на Мърси въздига от гроба приятелските герои в определен радиус[/caption]

Е, именно в тези моменти адски много хора не се адаптират. Нямам идея защо с телешка упоритост мнозина продължават да играят с едни и същи герои... но мен ме изнервя. Дори и да се опитваш да научиш нов персонаж... когато те премазват не постигаш нищо. От една страна. От друга – ти не се „научаваш“ да играеш Overwatch, когато не се адаптираш към ситуацията. Напротив, просто си губиш времето. Окей, ако пуснеш полезен съпорт като Лусио единствено помагаш на отбора. Не се сещам за случай, в който този герой може да се окачестви като "грешно избран". Или пък Мърси - тя също винаги е в помощ. Но ако не си съпорт и избираш нещо за останалите четири слота... има поле за грешка. И ако видиш, че нещата отиват в кенефа... трябва някой да промени нещо.

Определено думата „гъвкавост“ е от изключителна важност за играта. Целият Overwatch е проектиран така, че героите да се сменят героите в движение. То и Blizzard си го каза в прав текст! Когато хората реваха за нърф на Бастион в бетата. „Сменяйте героите“ - това беше отговорът. Ама кой да слуша!

И второто нещо е... в Overwatch има голям елемент на камък-ножица-хартия при героите. Което допълнително изисква смяната им. Доста персонажи са адски силни срещу едни опоненти, но слаби срещу други. А ако комбинацията е доста лоша... става опасно.

Примери? Фара, която хвърчи в небето със своята ракетна раница и спами ракети. Ако противниковият отбор включва много персонажи за близка и седна дистанция като Junkrat, Roadhog, Рейхард, Лусио, Reaper и много доста други – то е обречен. Просто с помпи и гранатомети няма как да свалиш гадта от небето! Трябва Уидоумейкър с нейния снайпер, Soldier 76 с картечницата му, Бастион... който прави всичко на мармалад и тъй нататък. Но остави ли се Фара сама... може да донесе почти индивидуално победата!

[caption id="attachment_63447" align="aligncenter" width="525"]overwatch 8 Фара Фара избива[/caption]

Други сценарии пък включват някой добър с Уидоумейкър. Бидейки секси френски снайпер кажи-речи всеки на първо ниво, дебютирайки в Overwatch се пуска точно с нея. Само че по мое мнение Уидоймейкър е един от най-трудните герои – говоря да си ефективен с нея и да не тежиш на отбора си... играна грешно означава, че даден тим е -1 човек – някой се кашира в ъгъл на картата и не прави нищо. Но ползвана правилно тя може да сваля адски бързо поддържащите герои и вражеските офанзивни/дефанзивни. Които в Overwatch имат сравнително малко кръв, но високи щети. Срещах няколко пъти наистина добри хора с Уидоймейкър... по дяволите, тея пичове могат почти сами да спечелят цял мач! Когато уцелват с почти всеки куршум става опасно... специално ако никой не пробва да ги контрира! А един Reaper да кажем може да се телепортира тамън зад Уидоумейкър и с помпите си да я премаже за минимум време...

Камък-ножица-хартия в Overwatch – колкото щеш. Статията ще стане безкрайна и ще заприлича на гайд, ако тръгна да говоря за всички комбинации. Но явно ще мине много време, докато достатъчно хора осъзнаят, че героите трябва да се сменят. И ще си цъкат онези, с които са си наумили. Дори и да виждат, че даден мач върви отвратително зле. А още по-лошо е, че някои хора имат... основен герой в Overwatch. Което е тотално грешно.

Цялата идея на Overwatch е да можете да играете с много герои. Наистина много. Нещо от рода на 10, 15 – поне. Защото няма „перфектна“ отборна комбинация. Зависи какво са избрали вашите опоненти. Каква е картата. Режимът. И тъй нататък.

[caption id="attachment_63466" align="aligncenter" width="525"]overwatch 27 Щитът на Райнхард поема адски много щети и предпазва съотборниците му зад него (и също така сменя перспективата от първо в трето лице, докато е активен)[/caption]

Така нерядко се оказва – поне както аз виждам нещата – че много хора са специализирани само в офанзивни или дефанзивни персонажи. Играли са 20 часа, което не е малко време, но с четири-пет героя. И така те си влизат в мач, виждат, че няма танк или support, но не правят нищо. Избират си любимия герой, дори да се дублира в отбора (нерядко рецепта за провал) и почват да играят. Смяна? Не!

Доколкото аз винаги се опитвам да запълня дупките... то понякога са прекалено много! Няма как да си хем танк, хем support, хем и да контрираш шибаната Фара, която сере ракети от небето, но никой не я ебава, нищо, че ни смила от бой. Всъщност не знам защо я споменавам всеки път нея като пример – може би защото тя е доста лесна за управление, но наклонява везните изключително много, ако бъде оставена да си прави каквото си иска. Може би най-много завързани мачове, които съм губил заради един герой, оставен да си прави каквото си иска са били с участие на Фара. Повече дори от Бастион. Сигурно и заради това я ненавиждам толкова и нерядко ми е мисия да я сваля от небето, когато я видя в мач...

Бих дал един съвет тук – даеба, това ревю стана нещо от рода на гайд май – научете много герои! Поне на мен това ми пести много нерви! Логиката? Като видя, че играта върви към лайнарника и ми къса нервите правя нужните промени. Които са ми по силите. Когато мога да цъкам на някакво ниво 14- 15 героя от 21 – тогава имам приличен избор. В бетата, когато знаех 4-5 персонажа се въртях в кръг. И при загуба усещах, че заменям безсилието... с още безсилие. Което е неприятно чувство. Сега поне мога да съм чист пред своята съвест, че съм пробвал да променя нещо.

overwatch 11Но знаете ли в, Overwatch има един як елемент. И той е, че при формат 5 срещу 5 можете да промените доста само вие. Ако вашият отбор настоява да играе по един и същи начин, което по моя опит става сигурно в 7 от 10 игри... вие правите онова, което е нужно. Ако няма танк – взимате танк. Ако няма support – хващате един от четиримцата такива. Ако някоя Фара ви чука прекалено лошо – опитвате се да контрирате нея. В случай, че противниковият Бастион е адски добър – поставяте си като задача да го унищожите, дори и да умрете в процеса. Виждате, че някоя Уидоумейкърка е прекалено ефективна - обмисляте план да я извадите от кашето й. Когато си поставите подобна своеобразна мини мисия в сигурно половината от случаите виждате как вашият шибан индивидуален опит за решение помага. В някаква степен. Не е задължително да спечелите. Но виждате, че се случва някакъв прогрес. Че една потенциална позорна загуба се превръща в завързан мач. А и реално при формат 5 на 5 ако убиете 2-3 души сами... и то няколко пъти... това променя изхода на среща коренно!

Именно и това е по-якото от един Heroes of the Storm, отново игра на Blizzard. Там ако ви нагъзят злобно и видите, че отборът ви е слаб нямате избор. Чакате money shot-а и се приключва порно сцената. Докато в Overwatch… има някаква надежда.

Не, че някои игри не приключват моментално. Понякога сте обречени. Понякога отборът ви е чисто и просто трагичен. Което ми напомня на една изключително важна тема, за която не съм писал почти нищо. Overwatch е шутър. Не е MOBA, не е тактическа игра или нещо такова. Говорим за пуцалка във всички канони на жанра. Може би се чудите обаче защо ви казвам, че две и две е равно на четири?

overwatch 4В шутърите умението е от ключово значение. Дали ще уцелите противник достатъчно пъти, преди той да ви уцели вас. В Overwatch дори и на теория да имате по-добра конфигурация герои... ако не можете да се възползвате от тях – просто губите. Дори и да минете с Reaper в гръб на Мърси – ами, ако човекът, управляващ този чуплив поддържащ герой с ниски щети е по-точен от вас и избегне вашите атаки, то ще ви убие!

Редно е да отбележа и нещо друго. Overwatch не е twitch шутър – определение, в което с пълна сила и на 100% влиза Call of Duty. За какво става дума? Това е игра, в която оръжията имат малък откат, убиват с няколко куршума и от другия край на картата. При което общо взето от ключово значение е кой първи ще натисне и задържи спусъка при среща с противник. Overwatch е много повече в духа на „старата школа“. Престрелките не приключват за броени секунди в общия случай, ако двама души се движат, подскачат и се опитват да избегнат атаките. Със стрелба на сляпо няма да стигнете далеч. Да, потенциално всеки герой може да убие противник за секунди. Стига да уцели с всички куршуми, което не е лесно.

Доста дуели с противници ме връщат в миналото. Скачане, движение, тактически отстъпления. А, да, също така има и аптечки из нивата, които трябва да знаете къде се намират. О, не, няма автоматично регенерираща се кръв в Overwatch. Някои герои имат щитове, които се възстановяват сами. Но далеч не всички. А точките кръв се пълнят само с лечител или аптечки – не и сами тип Call of Duty.

Раздувам специално за акцента на умението поради една причина – ако някои хора са чисто и просто лоши FPS играчи – това води до загуба. Ясно е, че уменията на всички от нас варират значително. Но Overwatch няма никакво намерение да те държи за ръката – ако не можеш да се прицелваш добре и движиш ефективно с офанзивните и повечето дефанзивни герои... те очакват много смърти.

[caption id="attachment_63452" align="aligncenter" width="525"]overwatch 13 Зенята е определено от по-странните и трудни за управление герои, но може да носи солидни дивиденти[/caption]

Тук обаче е редно да се направи едно уточнение - не всички герои изискват особено точен мерник! Junkrat залага повече на това да изпълни някоя зона или стая с гранати - дори и с посредствени умения във FPS игра можете да се справите с това. Уинстън и Симетра имат оръжия, които сами насочват лъча си към противник. Фара пуца с базука, чиито снаряди не са никак малки и имат AoE ефект. Основната атака на Райнхард е от меле дистанция и обхваща голям радиус - тоест умение не е нужно. Лечителката Мърси рядко, да не кажа никога ползва оръжието си за атака. И тъй нататък.

Какво искам да кажа ли? Ако човек усети, че не му върви добре с героите, изискващи повече умение, то може да се пусне с някои от останалите. И да, шибаната Уидоумейкър е адски труден персонаж, пак казвам. Това, че някой се е забил на гъза на картата и е направил няколко фрага при нула смърти, докато играта е била загубена позорно не го прави ефективен съотборник. Напротив. Прави го -1, както споменах и по-рано. Немалко други герои изискват точен мерник и ако нямате такъв... зле. Дори и Трейсър - играна добре е ужасно гаден герой, но пък ако не се движите достатъчно бързо и прицелвате достатъчно добре ставате адски лесна плячка...

Човек трябва да си знае лимитите в Overwatch. Аз си признавам, че с Уидоумейкър съм просто зле. В сигурно 3 от 10 опита правя нещо смислено с нея. В общия случай я ползвам няколко живота и я махам, защото усещам, че не давам нищо на отбора. Виждам, че не се прицелвам на достатъчно високо ниво и спирам! Но много хора са твърдоглави. Настояват да играят с определени герои, които надявам се виждат, че не им подхождат... и става грозно.

overwatch 2И всъщност тук мога да се върна към думите, с които започна това ревю. Самият Overwatch е една страхотна игра. Откъм пуцалка, откъм архитектура на картите, откъм разнообразие на героите. Хвърлено е доста време в баланс на геймплея, в превръщането на всеки персонаж в привлекателен, специален, различен. Подходящ за една или друга ситуация. Сега не мога да се сетя за герой, който да кажа, че не става в Overwatch, че е боклук. Почти всички са яки.

Не само това, но и при многото конфигурации герои едно и също ниво може да предложи съвсем различен геймплей! Понякога прекарвате доста време из страничните коридори в опити да контрирате ganker-и, които ви минават в гръб. В други се случват масови 5 на 5 патаклами в центъра на нивото, които приличат на класически Quake или Unreal. Дузина карти не са толкова много, но от 30-40 часа пред Overwatch досега не са ми омръзнали. Каквото всъщност беше положението едно време в шутърите. Колко десетки, стотици часове сме прекарали в Deck 16? Facing Worlds? DM17? The Edge? Добрите карти не омръзват бързо, а гарнирани с разнообразни сценарии отварят врати за много преиграване.

Всичко хубаво, но... хората. Проклетите хора. Именно те успяват винаги да ми вдигнат кръвното в Overwatch. И единствено те са лошото в играта. Да, ясно е, че в мулти шутър няма какво да се направи. Винаги има хора, с които да се съобразяваш. Но защо, как някои геймъри имат десетки часове пред Overwatch и се държат като новаци? Не е истина колко пъти соча монитора и задавам въпрос – „Не виждате ли, даеба, не виждате ли какво се случва?“. Няма кой да ме чуе – просто си питам. Реторично – защото рядко някой забелязва. Толкова често имам чувството, че някои хора циклят безмозъчно с десетки часове, без да се опитат да вникнат в Overwatch... че не е истина.

И не е да кажеш, че тук говорим за някаква дълбоко тактическа игра. За стратегия. Или прочее. Не, това е един шутър, който има своята дълбочина, но не е нещо невиждано. Просто трябва да се опиташ да не играеш Call of Duty. Което мнозина чисто и просто правят...

overwatch 12И в резултат емоциите се сменят. През 5, 10 минути - колкото време трае всяка игра в Overwatch. В един момент си в отбор с безумци, които биват насилвани така, сякаш монголска армия след многомесечен преход е достигнала до град с фактически жени в него. В следващия пък виждаш как всички избират логични, допълващи се взаимно герои за някоя карта. Правят своевременни смени, за да контрират дадена ситуация, адаптират се... и хоп, след 2-3 минути – победа. Истинско удоволствие е да попаднеш на хора, опитващи се да направят точното нещо. Да видиш как някой противник ни тероризира и своевременно след минута време някой прави промяна, че да го контрира.

Но това удоволствие пак се сменя с ново разочарование. И моментална загуба. Които понякога се навързват – 3, 4 – и играта започва да ти влиза под кожата. Да задаваш все повече въпроси на монитора – „Не виждате ли ,не виждате ли, да му еба майката“... В един момент пак се връщат победите, но времето, което си прекарал пред Overwatch е доста... противоречиво като емоция.

И не, няма никакъв проблем в загубите. Особено при някои супер драматични мачове с бутане на количка, в които ти се вдига адреналинът. Когато остават броени секунди, а возилото е на метри от крайната си дестинация и се получава един финален дуел тип „всичко или нищо“. И да спечелиш, и да загубиш – емоцията е страхотна. Досадно е, когато няколко мача поред усетиш, че си безпомощен – биваш премазан без право на обжалване. И доколкото понякога съм виждал, че хората срещу мен просто са по-качествени геймъри – тогава няма от какво да се оплаквам – то по-често биваш разбит заради лоша отборна конфигурация.

Което ми напомня – в момента Overwatch има само Quick Match режим. А чак през юли очакваме Competitive Mode – състезателния режим, в който при победи ще ставаме по-висок ранг и съответно ще ни е нужна сериозна отборна координация и планиране преди мачовете. Предстои да видим как ще бъде реализиран той. И дали в него ще виждаме отборната игра, за която тъй блянувам в това ревю. Тъй като Quick Match... си е просто пуцалка, в която биваме хвърлени в произволен отбор. Понякога добър, понякога не – всичко е въпрос на шанс. Не знаеш дали някой отсреща не се опитва да научи нов герой и го боли гъза от крайния резултат... ще излъжа ако кажа, че и аз не съм експериментирал (макар че по-добрият вариант сякаш е да имаш наум няколко героя, които не са ти познати, които да сменяш според ситуацията...).

overwatch 5Казано накратко – трудно е да дам истинската оценка за Overwatch преди Competitive Mode. Но засега нещата изглеждат качествени. В интерес на истината се канех да напиша едно превю по-рано през месеца. То щеше да е по-критично. Неоправдано по-критично – защото в течение на времето като научих тънкостите на картите, героите и режимите започнах да ги оценявам много, много повече. И все пак – състезателната част е едно от най-важните неща. Фактически в момента... просто научаваме Overwatch. Героите, картите, режимите. Готвим се за своеобразния „ендгейм“. Тренираме. И надявам се да има защо. Надявам се Blizzard да направят една достойна Competitive система в Overwatch. Тогава играта наистина ще блесне. Сега... страда изключително много от доста свои потребители. Които със своята безмозъчност развалят кефа на останалите. Може да прозвучи малко елитарно да се каже подобно нещо... ама даеба, на моменти просто губя вяра в човечеството, когато играя Overwatch.

Финалните редове наближават. Преди да говоря за графиката и звука обаче ще отделя малко време за... микроплащанията в Overwatch. Да, такива са налични.

По принцип тук бих хейтнал сериозно, но в случая не виждам особена причина. Защо ли? Микроплащанията в Overwatch не влияят никак на геймплея. Има разни скинове, пози при победа, спрейове, реплики и тям подобни козметични глупости. Тоест изцяло козметични неща. Вероятно някои хора ги интересуват и не са щастливи, че доста от тях са скрити зад микроплащания. Всъщност при вдигане на ниво получаваме и кашончета, които отключват различни награди. Примерно аз вече имам един легендарен скин за Junkrat. Но с течение на времето се вдигат все по-малко нива, което означава, че още ковчежета трябва да се купят с реални кинти. А, да, микроплащанията са шибано скъпи освен всичко друго.

[caption id="attachment_63468" align="aligncenter" width="525"]overwatch 29 Микроплащанията се състоят в подобни кашончета, които отключват изцяло козметични неща като скинове, реплики, жестове и прочее[/caption]

Бих хейтнал, но както казах - скиновете не ме касят абсолютно по никакъв начин. Абсолютно все тая ми е. И то при все, че Overwatch е шутър от първо лице. Тъй или инак не виждам героя си в гръб - какво ме ебе какво забелязват противниците ми? Мен ме интересува единствено пред очите им да се появи надписът "Killed by pseto" и нищо повече. А дали съм с базов или легендарен скин - все тая.

И все пак - наличието на микроплащания в пълни игри си е грозен ход. Но аз отдавна възприемам Blizzard като половинката на Activision Blizzard, а не нещо различно и си представям повече дебелото, ухилено лице на Боби Котик при споменаване на компанията. Тъй че нищо не ме изненадва. Даже съм леко щастлив, че микроплащанията са само козметични.

И сега определено е време да говоря за графиката и звука.

[caption id="attachment_63456" align="aligncenter" width="525"]overwatch 17 Роботът на D.Va - мечтата на всеки геймър[/caption]

Визуално Overwatch изглежда добре. Аз нямам нищо против анимационния стил, а персонажите макар и банално замислени са добре реализирани. Хубаво е също, че имаме ясни индикации във всеки момент кога някой пуска ултимативното си умение, което ни дава възможност да го избегнем... А, да, също така Overwatch не е и лаком откъм системни изисквания.

Звук – отново на страхотно ниво. Дори и да не видим някой герой по време на ултимативното му умение се присещаме, че е добре да имаме едно наум – като чуем как Ханзо или Генджи надават вик на японски, Маккрий каже неговото „It’s high noon” или страхотното „Nerf this” на D.Va. Не само това, но е важно да се вслушваме и в стъпките на героите, особено ако минаваме по някой заобиколен коридор – те могат да ни дадат индикация, че скоро ни предстои сблъсък с противник.

Крайната оценка? Blizzard все още не са се осрали със своя игра. Ако изключим хората, Overwatch постига точно това, което се очаква от него. А именно – представлява шутър с потенциала да се играе множество часове, без да омръзне. Дузината към момента карти са много добри и омръзват бавно, а за да свикнете с болшинството персонажи ще са ви нужни множество часове. При купищата различни конфигурации доста от мачовете изглеждат разнообразно и рядко се развиват по идентичен начин.

overwatch 25Нека кажа обаче, че ниското ниво на доста от потребителите в Overwatch оказва адски негативно влияние и изнервя. Ако сте по-спокойни характери - супер. Но мен в някои случаи Overwatch определено си ме подлудяваше. Най-вече в евтино загубени мачове в последния момент от безумно хаотично поведение на моите хора. В такива случаи се уверявам, че отборните игри далеч, далеч, далеч не са за всеки...

Да, скелетът го има. Ако се събере читав отбор от хора Overwatch има сериозен потенциал да ви достави адски много приятни часове. Blizzard са свършили своята работа. Останалото... опира до геймърите.

Струват ли си парите, които струва Overwatch обаче? За мен - честно казано да. При AAA игри най-важното е колко часове геймплей могат да осигурят. Може би играх Overwatch към 40 (с бетата включително) и няма никакви изгледи да ми е омръзнал. Бих казал, че това оправдава 80-90 лева цена, за колкото можете да го намерите из нета за PC. Да, факт е, че няма сингъл. Няма дори и шибани кът сцени и истории за героите. Което е определено непростимо. На моменти Overwatch си прилича на някоя нископрофилна безплатна игра. Но... има го качеството в нивата, има я магията, която ви задържа за още един... и още един... и още един... и още един мач. Което е най-важното.

Коментари
NikoJ avatar
NikoJ
02 юни 2016
"конфликт, който бива разрешен от организация, включваща най-изявените войници на милата ни планета Земя. Да, сетихте се"


Сещам се да .. Liandry corporation ... от UNREAL TOURNAMENT !

pseto avatar
pseto
02 юни 2016
Абе Liandri никакви световни и вселенски конфликти не разрешава, просто организира кървави детмачове за развлечение и разпускане. Поне в оригиналния Unreal Tournament, де, останалите имаха някакви опити за история, ама ги помня с прекалено много лошо като геймплей, че да се сещам и за сюжета.
NikoJ avatar
NikoJ
06 юни 2016
Да така е псе ..просто за момент някак си ми напомни това
undefined
mi6o0o
02 юни 2016
Бастион отказа доста хора от играта и е причината за всички негативни ревюта в някой сайтове .
pseto avatar
pseto
02 юни 2016
Би било наистина тъжно, ако някой човек е спрял да играе Overwatch точно заради Бастион... който е един от най-лесните за контриране герои. Специално ако е игран посредствено/зле. Стига противниковият отбор да насочва огъня си към Бастион когато може... е обречена картечничката. Ама нейсе, хората искат да търчат като пилци без глави, а после реват, че това не им се отблагодарява. Макар че си има още куп герои, които могат да те направят на пастет, ако си тичаш безмозъчно... забавно ми е как Мей може да смаже горе-долу всеки 1:1.

Като се замисля минава време, докато се свикне с играта, в началото и на мен ми се струваше зле балансирана, мислех, че Roadhog и други танкове не стават за нищо... ама ми се промени мнението. Като за стандартите на Blizzard има добър баланс... като знам какъв мазаляк са им игрите по принцип (с изключение на StarCraft, ама там могат да благодарят на корейците).

rosniak avatar
Roskobg
02 юни 2016
Аа спокойно, има време докато се преебе всичко- ще пуснат още герои, още карти и в един момент цялата работа с баланса ще отиде. А, и ще пипнат и мачмейкинга
pseto avatar
pseto
02 юни 2016
За разлика от Heroes of the Storm тук нямат някаква мотивация допълнителните герои да са умишлено имба, че да се купуват с реални пари. Защото поне известно време трябва да се поддържа безплатно Overwatch при своята цена... тъй че мисля, че ще пробват да ги балансират. В HoTS е ясно и на слепците вече, че доста нови герои нарочно са супер небалансирани.

Ама реално балансът ще го видим в Competitive. Сега... всичко е такъв детмач, че е много трудно да се каже кой е добър и кой - не. Някои герои са задължителни, де, ама останалите са си въпрос на ситуация. За мен поне балансът е повече от приличен, но както казах - ranked режимите винаги показват истината.

А мачмейкингът... и в момента могат да ти побелеят косите от него.

NikoJ avatar
NikoJ
06 юни 2016
Те да си оправят неткода пъ останалото лесна работа
pseto avatar
pseto
06 юни 2016
Неткодът е един от последните проблеми на Overwatch. Докато не се направи така, че да играеш с по-адекватни хора по-често... зле. А ся ако някои хора решат да играят 6 на 6 само с Уидоймейкъри, Трейсърки и прочее - прав им път.
undefined
Miro
02 юни 2016
Ами там и е грешката на играта която не е стратегия а пуцалка, отборна игра има по турнири , а в дивия интернет всеки е сам за себе си и ако не са балансирали героите според това и че играта все пак е насочена към по млади играещи , си е точно за средна оценка
pseto avatar
pseto
02 юни 2016
То за Quick Match специално не се изисква някаква извънземна тактика. Да, Overwatch е планиран с идеята геймърите да си комуникират едни с други, някои ултимативни умения в комбинация правят... интересни, интересни неща. Примерно Заря да пусне черна дупка и да закове няколко човека заедно и Ханзо да си пусне дракона или Фара отгоре нейната ултимативка... сваляш цял отбор от раз. Аз говоря за друго. Елементарна логика. От типа "две и две е равно на четири".

Да видиш, че четирима души са избрали герои и ти можеш да избереш пети, който да помогне на отборна и който е полезен. А не нещо, което си си наумил вече, което може да доведе до загуба. И ако видиш, че играта върви зле и някой герой доминира - да направиш нещо, че да го контрираш. Това е "отборна игра" на съвсем базово ниво. Ако един човек не може да си направи подобни изводи... ами, честно казано, не знам.

П.С. Също не мисля, че Overwatch е насочен към "по-млади играещи"... в играта има немалко тактика, това е в нейната основа. Да, визуалният стил е анимационен, но това не значи нищо. Според някои стереотипи всеки, който играе игри над 20-годишна възраст има някакви едва ли не психични проблеми, нали? Да не говорим, че Blizzard е компания, която говори много предимно на по-дъртите геймъри, поне така си мисля аз. Тъй че си е съвсем насочена към всички аудитории играта...

hyper avatar
hyper
02 юни 2016
Псе, някой летен вирус ли си хванал? Нещо ти има, щом си похвалил игра.
Sonofdeath avatar
Sonofdeath
02 юни 2016
Да вметна, че броя играчи в отбор не е от 5-ет, а от 6-ет човека. Реват тия които не могат да си напънат гънките, че да се научат да играят. Повечето са свикнали да фармят и фарма да им прави играта. Кампанията явно не е готова щом липсва. Но стори мод е обещан от Близард. Не е нужно да се сменя герой по време на игра ако играете като отбор и си приказвате. С приятели играх ме и без да сменяме герой направихме много победи. Вярно, че имаше мачове спечелени/загубени за един патрон разлика.
Sonofdeath avatar
Sonofdeath
02 юни 2016
И играта не е толкова скъпа колкото пише тук. Играта е 80-ет лева. Кое и е скъпото ? Ако си я вземете от магазин с техните надценки ви продават доста по скъпо. линк към шопа на Близард.
https://eu.battle.net/shop/en/product/game/overwatch
pseto avatar
pseto
02 юни 2016
Дам, по 6 са, не знам защо съм писал 5. Поправям веднага. Знам, че са 6, ама все 5 ми се върти в главата по някаква причина.

Иначе при героите - ако противников отбор види, че губи злобно и не промени нещо по героите... доста по-зле за него. Ако дадена игра стане завързана, то очевидно няма какво да се променя - явно конфигурациите са добри и ситуацията опира до умение. Ама винаги може да се извади някой жокер, който да промени положението. Поне за мен специално Watchpoint Gibraltar предполага смяна на героите... в тая вътрешната част доста се променя динамиката.

П.С. Това за Story Mode - имаш ли някакъв източник? Понеже аз не помня да съм чел нещо такова, а доста новини за Overwatch гледах.

Sonofdeath avatar
Sonofdeath
02 юни 2016
Да, само да видя на коя минута във видеото го споменават. Какво да ти кажа всеки търси всичко и все подминава най важния източник. Q&A от Близкон. Много важно защото все се намира някой които да зададе правилен въпрос.
Sonofdeath avatar
Sonofdeath
02 юни 2016
Прерових почти всички Q&A , но не мога да намеря всички. Помня, че една журналистка зададе въпрос за warcraft story и Крис се обърка и започна да говори за Overwatch. Спомена, че ще бъде добавен стори мод. Явно ще чакаме тази година Близкон. Иначе цената на играта е 80 лева. По високата е просто със скинове.
pseto avatar
pseto
03 юни 2016
Аз понеже никъде не съм го чел като официално изказване или блог съобщение, заради това. А в пресконференции и сесии с въпроси/отговори не във всички случаи нещата са сигурни. Нерядко онзи, който отговаря не е наясно с всички аспекти и т.н.

Доколкото аз знам сюжет няма да има никога, а и не мисля, че Blizzard ще го интегрират в изцяло мултиплейър игра. Все едно да вкарат сюжет в Heroes of the Storm - защо да го правят? Играта се продава добре и в настоящия си вид... Не, че няма да е хубаво, де... ама историята явно ще научаваме от YouTube анимациите.

bojosan avatar
bojosan
03 юни 2016
Пак е много условно, аз играх като мърси с рандъми, които не бяха ретарди... Самите те, когато могат да играят, позволява на теб да ги бъфваш за демидж или да ги хилваш, без да си много експоузнат.

Цитат от наш геймфорум.....Значи добре е ,казвал съм го и преди,всеки да знае кога да удари спирачките и да спре да цикли,докато Близард не са му изпили съвсем мозъка.Остави че те правят тоталния безживотник

Former Gaming Glory avatar
Former Gaming Glory
03 юни 2016
Псе, мисля че малко си я прехвалил. Играта е солидно 6-7/10 поне на този етап. Аз вечер въртя по 1 - 2 игри (с по 2-4 рунда естествено) но в зависимост от това колко тъпа е била играта и колко ретарди са останалите излизам още след първия рунд.
Снощи за мой късмет имах щю годе добри игри, но треата ме отказа... от човечеството.
Ретардите продължават да я играят като шибаната CoD която не мога да дишам и игнорират нужното. Наистина ли ни трябват 2 снайпера когато сме на офанзива... Очевидно да. Пращай един танк и едно умряло Mercy да обират пердаха, с няк'во Генджи което не знае къде се намира.
В Heroes of the Storm е наказателно когато няма отборна игра, в OW е смазващо. Играта прави пълен 180 и от нещо забавно се превръща в пълна дрисня, но това си идва с проблема че е отборен шутър... но същото тормози доста хора, и Q.Q темита в Battle,.net валят ли валят.
Всеки герой трябва да се контрира, проблема е че повечето не си правя труда да сменят според ситуацията... Тук не си main с определен герой, това не е шибания боклук носещ името League of Legends.
pseto avatar
pseto
03 юни 2016
Напълно прав си. Но реално се опитвам да оценя онова, което Overwatch предлага чисто като игра. А хората... ами, по темата сме говорили много около Heroes of the Storm. Няма какво да се направи. Без изкуствен интелект няма как обективно да се каже - "Онзи е добър, онзи е слаб".

Но да, споделям изцяло емоциите ти. Толкова прости хора, колкото можеш да видиш в Overwatch не знам дали има и в Heroes of the Storm. Ужасяващо е на моменти. Чудиш се дали са хора с проблеми или на много, много тежки наркотици. Е, аз отдавна вече не се нервя на игрите, в които ни газят. Чакам да свършат, надписът Defeat да цъфне и това е. Пускам някакви експериментални герои и ме боли гъза - то се усеща от раз кога имаш читав отбор срещу себе си и кога ще си сгазен. Ама когато някоя игра ми влезе под кожата...

Ей оня ден на Watchpoint Gibraltar - бой, бой, бой по някакви глупаци - не им дадохме да стигнат и втория чекпойнт. Изтече времето - Overtime - онея добутаха. После успяха бързо да излязат от завода и след това... никой от моя отбор не смени герой, онея ходят като танкове напред и ни изнасилват. Пичовете с конфигурация като за началото на играта, вече ненужна, някаква Мей там тича - дето всичко е открито и всички пуцат отдалеч и тя не помага с нищо. Е, биха ни - от спечелена игра. В тези моменти се изнервям. Когато трябваше да се направят 2-3 контри и аз просто няма как да съм трима души в едно...

И все пак - не мога да оценя по-ниско игра, понеже се цъка от безумни хора. Колкото и разочароващо да е в общия случай...

Former Gaming Glory avatar
Former Gaming Glory
03 юни 2016
Да, за съжаление human фактора не може да бъде преписан на играта.
Пробвах и другите режими - Versus A.I. е доста... начално в момента. Дори най - трудните ботове вървят в кордон като консерви от конвейер но пък е идеално да пробваш максимума на даден герой или как, какво, къде ще стане ако си с този или онзи... Лошото е че ДОРИ и там можеш да изгубиш игра.
Принцино Blizz са елеминирали този проблем перфектно - никога не можеш да усетиш дали някой е супер добър, или просто е на прваилното място с правилните хора.
Примерно имах една игра дето отсрещната Фара ни правеше на миш - маш, размаза ни от кютек. Първоначално обвинявах себе си тъй като се опитавх да създам място за отбора с моя Reinhardt и подлеца снасяше ракети зад щита ми.
Е, не беше стомп, но беше като бавна и мъчителна смърт. След тази игра всички останаха и не излезнаха, но играта прави карамбол с играчите и ни разбърка и разхвърля из двата отбора. Фарата беше от мене, казах си "Супер, тази е наша." Отиваме на тчоката в Китай и... Тоя пич го размазаха от бой, все бръзаше и игнорираше точката, бързаше да убие някого, което превърна играта в доста бърз стомп, тъй като петима се опитавха да крепят положението. Не мина и много след което почнаха да се карат в тийм чата. Абе въобще трагедия. Така че и в тази игра птичка пролет не прави, или поне не с титанични усилия.
Играта им голям потенциял и ми е интересно какво друго ще добавят като карти, режими и герои. Шапките слабо ме интересуват, нямат същия визуален удар на колегите си от HotS и мисля че там откъм шапки се справят по добре.
pseto avatar
pseto
03 юни 2016
Фара е подвеждаща, защото е лесна за управление и като се скатае високо из картата трудно се вижда, без някой да я контрира качествено. Някой може да изглежда много добър просто защото никой не ебава да го свали. С примерно 2 контри, които внимават за Фара горканата я свалят от небето за минимум време. То една прилична Уидоумейкърка ти е достатъчна.

Но според мен добрите хора се усещат ясно. Зависи от ситуацията, де, ако в някоя игра те газят - сигурно само про геймър може да направи разликата. Но примерно в няколко ситуации играх с наистина силни Ханзо и Уидоумейкър - абе, един човек може да направи разликата. Като видиш как някой почти не пропуска и за 3-4 секунди сваля 3 души, включително и съпорта - това може да обърне не само битка, но и игра. Играх срещу добри Уидоумейкърки - адски тегаво е. Не можеш да излезеш на открито, понеже виждаш как всеки удар на някакъв пич е точен, независимо дали скачаш, движиш се непредсказуемо или напротив. Мисля си, че имаш много по-голям сам шанс сам човек да направиш нещо - говоря не в безобразни отбори, там само чакаш загубата.

Разбира се го има случаят опонентите ти да са прилични и да имат идея какво правят, твоите хора - пилци. Тогава светлина в тунела - нулева.

nightwarrior avatar
nightwarrior
03 юни 2016
Първно не хвали Uncharted 4 все едно е играта на игрите, сега хвалиш Overwatch... някои съвсем ще ти вдигнат мерника.

Шегата на страна, на хартия ми е любопитна, но от видяното, хич няма да ми хареса.

bojosan avatar
bojosan
04 юни 2016
Псето е типичния ПеЦе Близард фен,и това е видно и за кьоравите,ама не го нападаме не щото е модератор и може да ни банне,а щото е тактичен и ще изкаже отрицателното си мнение за любимата ти игра/платворма по начин ,който няма да те засегне лично.Дипломат е,и това харесвам в него.
pseto avatar
pseto
04 юни 2016
Чак да съм Blizzard фен - не съм точно, особено след онова, което сътвориха на любимото ми Diablo. Никога няма да им простя за Diablo III. Така ги виждам нещата...

...макар че вчера като поиграх 2-3 часа се замислих дали не ми трябва една голяма почивка от Overwatch - поне до competitive режима, защото с всеки следващ ден положението става все по-нетърпимо откъм хора. Почвам да се замислям дали и преди 15 години беше толкова ниско нивото в мулти заглавията или просто не бяха чак толкова отборни, колкото сега и не си е личало особено.

undefined
Конзолен Килър
04 юни 2016
Щото е пекан точно. Човек може да спори с него и да приеме чуждото мнение и да отстоява своето, това го издига на пиетдестал. А не като някои ПеЦе чикиджийчета, които си натякват тяхното мнение.
nightwarrior avatar
nightwarrior
04 юни 2016
По-скоро е до играта и до начина на игра. Един компетитив определено ще разслои нещата и тези които не искат или не могат да играят адекватно(по една или друга причина) ще се отделят от другите. При CS(сори, че това ми е примера, но ми е най-познат) точно така стана. Кежуъла е утайката(има изключения), а в компетката си отделен в скил групата, подхождаща на играта ти(пак има изключения).
pseto avatar
pseto
05 юни 2016
И аз се надявам на това. Който се е напушил на копеле и иска да гледа мигащи цветове на екрана, без да му мисли много - да играе Quick мачове, останалите да се пробват в Competitive. Зависи какво му носи удоволствие на човек - за мен да ме бият като тъпан на родопски събор не е никакъв кеф.

Но как ще се получи самият Competitive е трудно да се предполага. Реално ако трябва да изциклиш с дебили, докато стигнеш някой висок ранг, където са "читавите" съотборници... не се подобрява особено ситуацията, мисля.

nightwarrior avatar
nightwarrior
05 юни 2016
Варианти много, пак пример с цс-а - там имаш десет разпределителни победи, на базата на първите ти десет победи ти зачислява ранк, който в 99% от случаите съм забелязал, че е доста точен. Оттам нататък зависи както от отбор. Близард заделят бая време, може би ще го изпипат, знам ли.
undefined
Miro
04 юни 2016
Преди 15г хората правеха базова игра с отбори в които изхода от битката не беше толкова застъпен от отборната игра , нито оръжията бяха такива глупости както са в момента .А това което в момента се прави беше добавяно като модове към играта.
Overwatch е прехвален с дейното участие на близард хайпа, а реално е един ТФ2 с пъти застъпена отборна игра .Не случайно се разбързаха с competitive режима че иначе ще си останат само с детмач играчи.Само заради ш@б@ния Quick Match трябваше да ги разкъсат от критика ама тцъ хвалби хвалби , микротранзакциите и те минаха.Много герои за такъв тип ориентирана игра е всъщност минус , повечето хора си харесват герой който ги кефи и си играят с него .... следват псувни , загуба и колко са тъпи.
nightwarrior avatar
nightwarrior
04 юни 2016
Това с псувните, обидите и обвененията можеш и на квартално мачле да го видиш. Това не е показател за качествата на играта, а за манталитета на играчите.
pseto avatar
pseto
05 юни 2016
Ами то реално всички критики, които аз мога да намеря за Overwatch са свързани с хората. Когато изкараш 5-6-7-8 поредни мача с читави отбори и играта носи наистина голямо удоволствие. Дори и да ги загубиш. В този ред на мисли няма как да обвиниш Blizzard. То е същото като MOBA жанра, който несъмнено е най-токсичният днес откъм комюнити. Някога като се зароди оригиналната DoTA - тя се популяризира от про геймърите, от най-добрите, защото се изисква отборна игра, тактика, рефлекси и т.н. Този тактически жанр днес се е изродил в едната си част до безмозъчници, псуващи наред и играещи отвратително зле, които се чудиш изобщо дали могат да отидат до магазина да си купят хляб или нямат капацитет и за това. Но как да обвиниш някоя компания, че в играта й са се изсипали подобни хора, мислещи си, че ако циклят по 15 часа на ден ще станат про геймъри и ще получават стотици хиляди долари заплата?


Сега бавенето на Competitive - тъпо е, да. По Blizzard-ски, свикнали сме... не е оправдание, разбира се. Аз например ще чакам Competitive, преди да играя отново Overwatch скоро. Оня ден поцъках Quick мачове - вдигнаха ми се нервите, разочаровах се отново от човешката раса и се надявам Competitive да е читав. Като излезе се чудя дали да направя притурка към това ревю или някоя отделна по-малка статия - ще видим. Понеже реално Competitive е голямата въпросителна. Ако се получи както трябва - супер. Ако ли не - Overwatch ще стане по-труден за препоръчване при положение, че тепърва още безмозъчници ще навлизат в играта и ще става по-зле.

Anon avatar
Anon
06 юни 2016
Псе, спорно е.. Надявам се да е ок, ама... нямаш си идея какво се случи събота, Ranked на Heroes of the Storm... От моя отбор пикваме втори, първия ни избор са два героя : Jaina и аз, с Artanis. Вторите ни два героя : Lili и Kael'thas. (баннаха Утер).. И последния ни калъф пикна Рейнър.. След като 10 пъти му казахме, че ни трябва втори танк (те имаха Илидан и Трейсър, само аз с Артанис не мога да опазя офанзивните ни герои (и двата с много бърст, но много чупливи). Обяснението: "Аз с танкове не мога да играя, аз играя само с асасини". Бяхме загубили играта в момента, в който той пикна рейнър.. Всички му казахме "Oh, he plays assassins only, go play QM then, idiot" и просто изчакахме да паднем (смисъл играхме, но беше безнадеждно..).. и става дума за 16-18 ранк хора..
pseto avatar
pseto
06 юни 2016
О, аз съм последното нещо, но не и оптимист, когато става дума за хорската простотия. Ясно е, че и такива неща ще има нон-стоп в Overwatch, но ми стига тази награда да не се нароят 4-5-6-7 мача поред, в които да ни чукат като в gangbang порно, някак става досадно. А и някаква светлина в тунела е, че все пак в Overwatch всички герои са ти налични, тоест нямаш особено оправдание, когато правиш катастрофални пикове. Докато в Heroes of the Storm е доста възможно просто да нямаш достатъчно герои. Примерно аз съпорти и лечители в акаунта си имам... доста малко. Естествено ако се иска от мене да играя роля, в която не ме бива никак - ще го направя, стига да имам възможността. Тоест отключен герой, който да помогне.


А и де да знам, в Overwatch не ми се струва толкова трудно да овладееш много герои, колкото в Heroes of the Storm, различни са жанровете. В Overwtch за час-два можеш да станеш адекватен с някой персонаж, докато в Heroes-а - абсурд, колкото и лесен да е. Но както споменах - никога не трябва човек да подценява хорската простотия.

pseto avatar
pseto
06 юни 2016
И ситуацията представена в меме вид, но напълно точно:

http://9gag.com/gag/aZM91jp

NikoJ avatar
NikoJ
13 юни 2016
поредния боклк като бф4 който се опитах да харесам щото идеята е яка .. ама си остава едно нереализирано гнусно лайно ... басси oVERshit-a

бф1 мАЙКААА геймплеяяя л;елееее е .... over какво ??? там било ! ??!

pseto avatar
pseto
13 юни 2016
Е нещо по-конкретно няма ли да напишеш по-темата, какво по-точно не ти харесва? Не, че не се изписа много, де, ама голият геймплей не е никак лош, а хората.

(Тик рейтът не се усеща толкова сериозно, колкото и да се правят драми. Другото, което се появи в интернет е ситуацията с хедшотите... която е доста по-шибана и ми се е случвала и на мен, но не мисля, че е нещо фрапантно. А останалото си е окей.)

LethianDream avatar
LethianDream
16 юни 2016
Играта е много добра, има едно залепящо усещане- независимо, че мачовете са къси като времетраене, играеш още един и още един, ай с тоя герой, ай с тоя нов да пробваш и ..неусетно е станало 4,30 сутринта.
Псе, дори не е нужно като теб човек да може да играе с 10-15 героя- на ниските нива (където съм и аз) е достатъчно само да следиш отбора като конфигурация и да можеш да играеш ПОНЕ С ЕДИН ГЕРОЙ от 4те типа- атака, защита, танк и съпорт и да ги сменяш. Друг е въпроса, че от време на време някой умник написва в чата за повечето идиоти, че трябва хийлър примерно и все някой трябва да се жертва (аз демек) да играе с немската докторка с крилца. Разбирам, че проблемът е явно по високите нива, да не сменяш герои там е престъпление, но какво да кажа- светът е пълен с идиоти. Пресен пример от вчера- двама рипъра и двама трейсъра в дифенс игра- ми направо си излязох, то няма снайпер, няма танк, няма съпорт, няма никой Обикновено затова си избирам герой последен като видя конфигурацията и къде има проблем в отбора и бием повечето пъти
Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл