hategame logo
FlatOut 2 vs. FlatOut 4 – двойно ревю
пуснато на 25 май 2017 от pseto
flatout
Когато разбрах, че се готви FlatOut 4 бях длъжен да му хвърля едно око. Най-вече защото съм голям фен на първите две игри в серията – онези, разработени от студиото Bugbear. Естествено бях скептичен – няма и как иначе след тоталния провал FlatOut 3. Който дори не искам да коментирам.

Е, FlatOut 4 е стъпка напред, но не прекалено голяма. Определено студиото Kylotonn е свършило прилична работа, вижда се, че пичовете са фенове на класическите FlatOut заглавия. Но чисто и просто новата игра е прекалено далеч откъм качество, сравнено с един FlatOut 2 например. Всъщност след първите няколко часа пред четвъртата игра в поредицата си пуснах двойката – понеже в главата ми започваха да възникват класическите въпроси. Тип „Абе на мен ли паметта ми изневерява или едно време нещата бяха направени по-добре“. И естествено класическият отговор е един и същи... не. Паметта ми не изневерява. И всичко – всичко – във FlatOut 2 е по-добро от четворката.

В този ред на мисли бих казал, че не си заслужава човек дори да се замисля за последния представител на серията. FlatOut 2 и до днес си остава прекрасна игра, част от един за съжаление загиващ, да не кажа кажа почти загинал жанр – супер аркадните, хаотични рейсъри с разрушения.

[caption id="attachment_73252" align="aligncenter" width="525"]flatout 2 5 Класиката си е класика[/caption]

Но нека започна баш ревюто. Що е то FlatOut 4?

Онова, което е редно да се отбележи изрично е, че не говорим за кенеф. Играта е... ами, посредствена. Но много по-добра от FlatOut 3. Първият час, два е вероятно да ви харесат, защото много силно напомнят на старите FlatOut заглавия. Ако започнем дори от усещането в менютата, купуването на автомобилите, ъпгрейдите.

Започвайки състезания нещата също не са никак лоши. Управлението не е хипер дървено – един от големите проблеми, поне за мен при много модерни игри. Напротив – след сравнение бих казал, че е доста близко до FlatOut 2. Началните гонки също се усещат в духа на старите игри в серията...

[caption id="attachment_73245" align="aligncenter" width="525"]flatout 4 5 Често е трудно да се повярва, че FlatOut 4 е игра от 2017 година[/caption]

...докато в един момент геймплеят не започва да става досаден. Някъде след втория, може би третия час подкарах FlatOut 2, защото започвах да се чудя – „Абе, пистите ли същите досадни лабиринти бяха? Противниците като танкове ли се държаха?“. И още, и още подобни въпроси. Отговорите на всички от които бяха – „Не“. Чисто и просто FlatOut 4 донякъде е добър, но причината е, че просто е бил клониран FlatOut 2. Големият проблем е, че малките детайли – там, откъдето идва магията – са силно оакани. Поради която причина от един момент нататък FlatOut 4 почти не носи удоволствие. В тотален контраст с FlatOut 2, който чисто и просто си ме зариби и сега ме сърбят пръстите да поиграя още на него.

Но защо?

Първото нещо, което ме подлудява във FlatOut 4 са пистите. Това е нещото, което ми заигра по нервите с темпото, с което циганин бие тарамбуката в чалготеката петък вечер. Имаме едно адски неприятно съчетание от теснотия, прекалено много кръстопътища, а също и куп препятствия, които постоянно ви обръщат. Елементи, пряко контрастиращи с FlatOut 2.

[caption id="attachment_73251" align="aligncenter" width="525"]flatout 2 1 Мини игрите между нивата във FlatOut 2 винаги са били страхотни[/caption]

От една страна нивата са наистина тесни. Това само по себе си не е чак такъв проблем, стига да има някакви мантинели или нещо друго, в което да се „подпрете“, ако изпуснете завой. Но отново не – прекалено често излизайки от пътя ви очакват сто метода за анална пенетрация с ръбати и ръждиви предмети. Или ще се забиете в някоя стена, или има бабуна, която да вдигне и обърне автомобила ви, или нещо, което да подхъзне возилото ви.

Това не е достатъчно? Нека добавим и постоянните кръстопътища, които са на всеки сто метра. Те са толкова много, че поне за мен е практически невъзможно да мина една писта от първия път. Първо трябва да зазубриш един маршрут и след това да започнеш да мислиш как да се справиш с опонентите си. А като добавим и тесностията, която споменах преди малко... то човек усеща, че най-трудното е единствено да стои на пътя.

Но има и бонуси. Какви? Подобно на FlatOut 2 можете да разрушавате какви ли не неща из нивото. Всъщност те ви дават не само парични бонуси след състезание, но и ви пълнят нитрото. Тоест е силно препоръчително да събаряте каквото можете. Което е хубаво... само че прекалено много от останките обръщат автомобила ви по абсурдни начини и то постоянно. Така вие не само трябва да мислите по кой от всичките лабиринти да продължите, но същевременно трябва и да се взирате какво е по земята. А като добавим, че нивата са прекалено изпълнени с детайли – то нерядко човек изобщо не може да види какво, по дяволите, се случва.

[caption id="attachment_73253" align="aligncenter" width="525"]flatout 2 2 Ъпгрейдването на автомобилите във FlatOut 2 също е на ниво[/caption]

Интересно е, че всичко това, което ви описах горе може някак да се приеме като субективна критика или дори дребнаво заяждане. Нека обаче кажа директно – в контекста на FlatOut всичко онова, което виждаме в четвъртата част е зле. И FlatOut 2 показва защо.

В серията акцентът никога не е бил на техничното каране. В крайна сметка основният начин да трупаш ресурс е блъскайки и евентуално унищожавайки опонентите си. Да, препоръчително е да караш добре, особено ако първият се е откъснал напред и ти е нужно да завършиш на лидерската позиция. Но пистите често са обширни, можете да се подпирате на мантинелите в доста завои, влизайки с голяма скорост в тях. Преките пътища са малко и направени на места, от които има смисъл, а не ей-така, за спорта, наплякани на всеки метър. И най-важното – пистите във FlatOut 2 не ти пречат. Тъй като това не е техничен рейсър. Не е симулатор. Целта не е нивата да ти правят мръсно и ти да мислиш за тях. Идеята е просто безмозъчно да бухаш противниците в гърба и да се кефиш.

Е, тази емоция ми липсваше във FlatOut 4. Предимно заради нивата – трябваше да натискам копчето R за ресет на автомобила по сигурно 30 пъти на състезание. Което в един момент става екстремално досадно. Но... това не е всичко.

[caption id="attachment_73249" align="aligncenter" width="525"]flatout 4 6 Във FlatOut 4 поне по няколко пъти на състезание се случва да губите контрол без ваша вина, което в един момент става супер досадно[/caption]

Другият голям минус са опонентите във FlatOut 4. Четох ревюта, в които се говори негативно за AI-то им... ако трябва да съм честен FlatOut 2 никога не е блестял с изкуствен интелект на противниците. Проблемът е съвсем друг – возилата на опонентите ви се усещат като танкове!

Те са толкова по-тежки от вашите автомобили, че само да ви докоснат и директно ви обръщат. А ако тръгнете да се надблъсквате с опонент – сериозна грешка, ще загубите във всеки случай! Дори и да имате тежка кола. Ситуация, крайно различна от тази във FlatOut 2.

Там теглото на автомобилите не е някаква статистика, добавена ей-така, за ташак, понеже разработчиците не са си имали друга работа. Ако се пуснете с някой от тежките джипове – тогава просто газите опонентите ви като гниди. Стига да ги застигнете, естествено... От друга страна с по-леките автомобили няма как да обърнете някого и да го завлачите към някоя ограда с цел да му нанесете максимални щети – просто автомобилът ви няма нужното тегло.

flatout 4 2Поради които причини не само имаше значение с каква кола се движите във FlatOut 2, но и самите състезания ставаха толкова по-яки. Когато виждате, че противниците ви нямат превъзходство пред вас – ако ви е кеф да сте тежки – взимате джип. Ако искате ускорение и бързина – взимате някоя от по-малките машини и бухате вашите опоненти отзад на завои примерно, но имате едно наум, тъй като винаги можете да бъдете лесно взривени.

Супер тежките возила на опонентите във FlatOut 4 не са единствения проблем. Заедно с това разрушаването на противник е прекалено трудно. Трябва да го блъскате, блъскате, блъскате, блъскате... безумие. Във FlatOut 2 около два-три перфектно планирани колизии означават, че някой няма да завърши състезанието.

Иначе ако трябва да говорим и за самото AI… тук пак ще дам едно плюсче за двойката. Наистина има rubberband – когато опонентите ви се откъснат прекалено много ви чакат, а ако вие тръгнете да се отделяте ви настигат скоропостижно. Не е толкова изявен, колкото в модерни рейсъри – но се усеща (понеже реално във FlatOut 2 и само с технично каране можете да печелите – стига това да ви дърви). Но в случая поведението на AI-то е яко, понеже винаги има някого край вас, с когото да се блъскате! А това е цялата идея на FlatOut. Не просто да печелите – всъщност взимането на шампионат ви носи толкова пари, колкото можете да изкарате за половин състезание, ако сте супер агресивни и взривите 1-2 души!

[caption id="attachment_73258" align="aligncenter" width="525"]flatout 2 8 Трите различни класа автомобили във FlatOut 2 определено се усещат различно като управление[/caption]

Във FlatOut 4 от друга страна AI-то по-лесно се откъсва от вас, особено ако правите много грешки. Което не е никак трудно с вече споменатата архитектура на пистите. В резултат вие се опитвате много повече да карате чисто, отколкото да правите онова, за което FlatOut е създаден – да търсите зрелищни колизии с противниците. Може да се каже, че от една страна FlatOut 2 е по-лесен... но пък е толкова, толкова по-забавен!

Дали само заради писти и поведение на AI-то? Несъмнено не – едно от великите неща на FlatOut 2 е саундтракът. Бога ми, няма как да не се питам „Какво се промени в шибаната музика или поне в шибаната музика в игрите“, когато слушам двойката. Саундтракът се съчетава по такъв начин с хаотичния геймплей, че на моменти имах чувството, че направо ще ми се надърви хуя. Перфектната работа. Demon Speeding по време на някоя права. Lobotomy For Dummies в някоя завързана гонка. Man or Animal или Your Time Has Come на Audioslave… всъщност по дяволите, трябва ли да изброявам всяка една песен от саундтрака? Понеже не се сещам и за една, която да не ме кефи. Направо човек се потапя в едно различно измерение, даеба (Wolfmother - Dimension?).

Във FlatOut 4? Общо взето едно голямо нищо. Някаква модерна музика, дето не мога да определя и не ми прави абсолютно никакво впечатление. Естествено е кофти, когато някой трябва да се сравнява с един от най-добрите саундтраци на рейсър изобщо... но и предполагам заради това някои класики не могат да бъдат пресъздадени никога.

[caption id="attachment_73250" align="aligncenter" width="525"]flatout 4 4 Оцветените скрийнове на FlatOut 4 поне изглеждат добре[/caption]

Някъде тук може би е редно да отговоря и на един друг въпрос – дали не хвърлям някакви хвалби единствено от носталгия към миналото?

Реално погледнато FlatOut 2 е игра от 2006 година. Тоест говорим единствено за 11 лета назад – не чак толкова много. Ако трябва да съм честен – графиката на двойката за мен е по-добра от четворката. Айде, FlatOut 4 има някакви ефектчета, пушечета, вероятно текстурите ще са по-детайли, въпреки че има някакви гадни замазаности, които правят трудно реалното оценяване на графичния детайл. Но реално...

…FlatOut 2 е много по-лека игра и хвърчи на максимални детайли дори и на стари машини. FlatOut 4 изисква в една или друга степен модерен компютър. Като едно. Като второ и по-важно – щетите ги няма! Тоест налични са някакви във FlatOut 4, но толкова, толкова далеч от любовта към детайла на Bugbear! При които започвате с някакво возило – което дори може да е и доста лачено в рейсинг класа автомобили – и накрая приключвате с пушеща, размазана барака, от която е останало горе-долу шасито и четири гуми, с които да се движи напред.

flatout 2 6В четворката виждаме модерния подход – тук-таме нещо се поизкриви, чат-пат ви падне предния или задния капак, но не и драстичната деформация от FlatOut 2. Честно казано нямам и грам идея защо в днешно време няма качествени щети в рейсинга. Уж технологиите напредват, правят се фотореалистични автомобили, но същевременно като се удариш с 200 в стена и не се случва почти нищо...

Реално погледнато колкото и да играя двете игри, толкова повече виждам как във всеки детайл FlatOut 2 мачка. От рода на икономиката – в двойката е направена така, че да имаш достатъчно пари, за да пробваш различни автомобили и без да фармиш. За разлика от FlatOut 4. Или ако щете имената на противниците. Gothica Black? Lieutenant Speedway? По дяволите, FlatOut 4?

Или накратко – някои серии просто трябва да бъдат оставени на спокойствие. Особено и когато са достигнали едно сериозно ниво, което може да бъде надминато единствено от оригиналните разработчици. Не виждам как FlatOut 4 може да се понрави на всички онези, обичащи франчайза... а същевременно е много малко вероятно да привлече нови фенове сама по себе си.

flatout 4Да, ако гледаме заглавието чисто и просто като аркаден рейсър... вероятно оценката е посредствена. Ако не беше FlatOut названието щях да имам малко по-високо мнение. Защото някои положителни неща си ги има. Включително управлението, което не е никак лошо. Но нерядко ползването на големи имена носи и своите негативи, наред с позитиви като по-широк отзвук из виртуалното пространство. В случая няма как да бъдат избегнати сравненията между FlatOut 4 и класическите игри в серията... и те никак не са в полза на четворката.

За финал –  и да сте забелязали FlatOut 4 по някаква причина, то по-добрата идея е просто да хванете предходните игри от франчайза. По-добри са във всички аспекти. А и какъв е смисълът да се взима нещо съвсем посредствено, когато имаш налични класики?

Коментари
PornFlakes avatar
PornFlakes
10 август 2017
Тая статия да не би да беше скрита?? Чак сега я видях на главната страница и да псе, до голяма степен те подкрепям. Изтеглих четворката преди време, поцъках я няколко часа и в крайна сметка ми се стори крайно консервативна и абсолютно "обикновенна" игра. Горе-долу си е чист копи/пейст на двойката.
pseto avatar
pseto
13 август 2017
Не, не беше, просто висеше в системата непубликувана от цифра време насам. Та като я пуснах най-накрая я хвърлих и на предната страница.

Иначе първоначално ми се стори точно... окей FlatOut 4, нищо сериозно, нищо скапано. Ама като го сравних директно с двойката - просто лош клонинг. А двойката и до днес си мачка отвсякъде.

sauron93 avatar
Lucifer93
12 август 2017
Бях забравил че съществува този франчайз .Сякаш играта никога не получи вниманието което заслужаваше , беше винаги под сянката на други рейсъри но си беше забавна игричка.
pseto avatar
pseto
13 август 2017
То по онези времена имаше много повече рейсъри, включително и аркадни, тъй че беше по-лесно и добрите игри някак да останат между капките. Но и ако теглим чертата - рейсърите са не точно нишов жанр, но в никой случай сред най-популярните. Не и в последните 10+ години със сигурност.
vanmx avatar
vanmx
15 август 2017
Тя и самата игра излезе от нищото, хич не я очаквах, както тази статия

На клипчета в тубата ми изглеждаше супер - точно като предишните игри (без тройката) с подобрена графика. Но пък негативните мнения в нета говорят достатъчно.

Ultimate Carnage е истинския римейк на Flatout 2, поне аз кусури не мога да му намеря. Очаква се и духовния наследник - Wreckfest, направен от създателите на първите игри. Ей това ще е истината.

Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл