Още ден преди 9 септември, когато играта се появи в продажба усещах някои симптоми на провал. Тъй като мога да благодаря на единия от водещите ни гейм дистрибутори, че ми осигури заглавието малко преди официалния му дебют.
В средата на тази седмица пък бях сигурен – Destiny е изключително слаба игра. На моменти щях да я окачествя като просто посредствена. Но в крайна сметка ще кажа, че не струва нищо. Най-вече заради шибания й бюджет от 500 милиона долара. Официално потвърден от Activision.
Ако беше по-ниска сумата, ако ставаше дума за някаква независима цъкалка на малко студио – щях да кажа, че бива. Макар че съвсем откровено мога да заявя, че един Defiance от началото на 2013 година беше в пъти по-добро MMO с елементи на шутър от първо лице от Destiny. И с много по-малък бюджет и претенции.
Но когато Activision и Bungie си ударят патките на масата и кажат – „виждате ли колко милиарда долара са дълги“ – ами, мога да кажа единствено „Не“. Не ме интересува колко са ви дълги патките, не ме интересува рекламния бюджет на Destiny.
Също така и не ме интересува какъв потенциал има това заглавие. Да, трябва да призная – в момента Destiny е демо, което може да се развие някога. Да се превърне в пълен продукт. Много подобно на... предишната игра в рубриката хейт ревюта – The Sims 4. Евентуално. Въпреки че и в това не съм особено сигурен.
Но от друга страна – не виждам причина Destiny да заслужава втори шанс. Просто защото е епохален провал.
Откъде да започна? Нека да е историята.
Имало едно време едно бъдеще, в което човечеството станало супер велико, колонизирало куп планети и открило нови технологии. След този период, известен като „Златната ера“ настъпил катаклизъм, известен като „Колапса“. Тогава всички колонии на човечеството мистериозно се разрушават и единствено благодарение на свръхсъществото „Пътешественика“ част от човечеството бива спасена.
Известно време след „Колапса“, човечеството успява да се възроди достатъчно, за да излезе от защитната сянка на „Пътешественика". Тогава група пазители, наречени „Пазителите“ (мхм), които по принцип живеят в „Кулата“ започват мисия за събуждането на „Пътешественика“, за да се справи с мистериозното зло „Тъмнината“.
Честно ви казвам, заболя ме физически, докато пиша това. Но да, именно това е сюжетът на Destiny. И ако си мислите, че тази фрашкана с клишета история е всичко – много се лъжете.
Начинът, по който се развива не е никак по-интересен. Сякаш най-голямата жертва на Destiny е Питър Динклидж – актьорът, добре познат ни от сериала Game of Thrones, в който играе ролята на Тириън. Той озвучава помощника Ghost или „Дух“ на главния герой (да, няма нещо, което да не е банално в играта). Мога спокойно да кажа, че представянето му е ужасно лошо.
Нямам намерение да виня Динклидж, който се е доказал и като „истински“ актьор, и като гласов в успешни филми като Ice Age: The Meltdown. Ясно е, че има таланта и си „го може“. Очевидно е, че сценарият, с който е трябвало да работи е бил покъртителен – макар че трудно ли е да повярвате на това след названия като „Тъмнината“, „Пазителите“, „Пътешественика“ и други подобни? Та това си е чист мързел – слагаш някакво нарицателно, вместо да измислиш герои, персонажи, подробна история.
Вероятно и режисьорът на Destiny е бил зле – поне отговарящият за звукозаписа. И заради това Питър Динклидж – върху който между другото е възкачено бремето да разкаже кажи-речи цялата история на кампанията – се представя зле. Но просто целият сюжет на Destiny е досаден. И ми се искаше много пъти просто да премахна кът сцените, но чисто и просто не можех. Не е предвидена подобна опция.
Но стига толкова за сюжета – предполагам стана ясно какво искам да кажа. Нека продължим нататък със самия геймплей. Ще го разделя на две части – кампания и мулти.
И така – сингълът е зле. Защо казвам сингъл, когато говорим за уж MMO игра ли? В Destiny почти винаги сте сами. Играта не ви помага по никакъв начин да се сприятелавате с нови хора – напротив, за да поканите някого да играете екипно трябва да ви е приятел в PlayStation Network. Което си става занимавка, ако търсите връзка за една нощ... опс, мисия.
Освен това, почти всички нива са достатъчно лесни, че да ползвате чужди услуги. И в резултат си търчите напълно сами.
Още по-лошата новина? Кажи-речи всяко едно ниво от кампанията на Destiny е копи и пейст на предишното. Случва се следното: появявате се някъде, търчите до точка А, Ghost-ът сканира нещо и говори глупости. След това ходите до точка Б и точка В – пак същото. Най-накрая играта ви отвежда в някоя затворена зона, в която ако умрете трябва да я преиграете. Тя задължително задължително завършва с бос – понякога по-лесен, понякога труден такъв.
Това е цялата кампания. От самото начало до края. Нищо ново, креативно, разчупено. Търчите наляво-надясно като сервитьори, Ghost-ът сканира и накрая убивате боса. Все едно цъкате на Кадилаци и Динозаври. Даже с нетърение очаквах всяка мисия Destiny да ми каже, че respawn-ването е ограничено – това означава, че съм навлязъл в заключителната част на нивата.
Самата механика на престрелките не е никак приятна и не оставя добри впечатления. Скучни са, бавни са, мудни са. Като цяло не стават. Криете се зад някоя стена, пуцате, взимат ви малко кръв, връщате се обратно зад нея, чакате да се регенерирате и пак същото. Отново и отново и отново. И отново.
В началото има някаква тръпка. С течение на времето тя изчезва. Тук-таме се случва някоя сюрия меле гадове да ви изненадат от близка дистанция, но в по-голямата част от времето това не се случва. И направо можете да си заспите по време на престрелка.
Дори и отключването на по-високите трудности не прави Destiny особено предизвикателство. И то говоря като си цъкам сам! Стига да имате прилична екипировка за нивото си, то няма да срещнете особени трудности в по-голяма част от времето. Да, тук-таме има и по-трудни мисии – които се изчерпват до това гадовете да имат по-бързо регенериращ се щит и да е нужно няколко души да изсипят бърз демидж върху тях. Но в своята есенция, Destiny не е нищо особено. Няма никаква тръпка почти през цялото време.
А да, освен това отворен свят няма. Нека го кажа още сега. Всяка планета има точно една-единствена зона и то не чак толкова голяма. Не това обаче е основният проблем, ами нещо друго – нивата са абсолютно празни! Ако изключим мобовете, поставени като част от дадена мисия, всичко друго е една пустош. Тайни помещения, своеобразни босове, които можете да намерите из света? Почти винаги няма. Тук-таме можете да съберете някакъв ресурс, за да минете определена мисия, но няма нищо, което да ви мотивира да разкривате виртуалния свят.
Другият проблем е, че Destiny е разделен на малки инстанции, в които цъкат едновременно около десетина души. В резултат имаме едно голямо ниво, в което се развиват едновременно 7-8-9 мисии. Всеки играч си преследва неговите цели и няма такива неща като взаимопомощ... и това е като добавка към трудното привикване някой да играе с вас, естествено.
Като цяло кампанията е разочарование. Прилича на нещо, взето от слаба сингъл игра. Ако това е продукт на 500 милиона долара... то може да се каже, че тези пари безвъзвратно са били похабени.
Нека преди да премина към супер разочароващия мултиплейър да отделя и малко редове за предметите и игралните класове. Като цяло Destiny не впечатлява по никакъв начин в тези два аспекта. Повечето оръжия имат скучни статистики, повечето от които банални за FPS игрите. При броните основният фактор е... ами, количеството броня, които ви дава. Заедно с това ви дават и бонификации на сила, интелект и дисциплина, които пък намаляват cooldown-ите на вашите супер умения, меле атаки и гранати. Да, има по-малки бонусчета – например по-бързо презареждане на даден тип оръжия – но основните са два. Бронята плюс точките, които се дават на сила, интелект и дисциплина.
При оръжията има малко по-голямо разнообразие – освен основните статистики като щети, скорост на стрелба, брой патрони в пълнителя и т.н. имаме и модификации към тях. Разочароващото е, че те са налични на случаен принцип – някои оръжия имат повече такива – редките и легендарните. За другите трябва да се надявате на късмет да ви се падне модификация, която ви интересува.
Тези елементи на пушкалата ви дават възможност да ги нагласите според собствените си предпочитания, което е хубаво. Но като цяло разнообразието не е достатъчно сериозно, че едва ли не да се почувствате като господари на съдбата си.
Що се отнася до уменията, системата в Destiny е доста опростена.Всеки клас има 8 дървета със скилове, като доста от тях се повтарят между тях. Те подобряват пасивните ви статистики като броня, скорост и регенериране на кръвта, правят гранатите ви по-силни и т.н. От всички 8 дървета можете да избирате по 1 умение, а останалите под него са алтернативи. Тъпото е, че скиловете се отключват ред по ред и дори след 15 часа игра няма да са ви отворени всички... особено тези, които вие желаете. Колкото и да цъках, така и не отворих умението на моя титан, което да му осигури по-висока скорост на придвижване... явно ще продам Destiny, преди да дочакам този момент.
Заедно с това, разликите между класовете не са чак толкова сериозни, макар и да се забелязват. Прекалено много умения се дублират и това не е никак хубаво. Като цяло, Bungie можеха да се справят и по-добре.
И така, вече идва време за мултиплейъра. И тук ще изкажа множеството си критики за Destiny.
Първо, лаг. Много, много, много. Абсолютно винаги е забележим – независимо какво се случва. Единия ден, който играх беше четвъртък в 10 сутринта. Не виждам никаква причина да лагва – нито е някакъв натоварен час, нито нищо. Но не. Има видимо забавяне при регистрирането на убийствата. Винаги. Колкото повече наближите час пик - толкова по-зле.
Очевидно е, че това си е фундаментален проблем в самата игра. Който се усеща напълно явно. Именно и заради това се случва нон-стоп абсурда, който съм виждал само в Destiny – двама души да се убиват едновременно. Постоянно. Във всяка игра се случва поне 10 пъти. Ако не и повече.
Двама души се удрят с меле атака. И двамата умират.
Някой те удря с помпа, ти него с меле атака. И двамата умирате.
Някой те разстрелва с картечница, ти го удряш с помпа. Умирате и двамата.
Комбинациите са всякакви и са абсурдни. Най-малкото, единият винаги е убил другият първи. Проблемът е, че заради зле оптимизирания мултиплейър, щетите на уж умрелия човек също се регистрират. И се случва абсурда, който си признавам почти не помня да съм виждал. Никога в Call of Duty примерно не съм забелязвал двама души да се убият едновременно с нож. Единия замахва първи и убива другия – това е. Дори единият да е лагвал – няма значение. Едното убийство се регистрира, другото не.
Цялото това забавяне е супер дразнещо и убива много от удоволствието. Но ако си мислите, че това е всичко – ами, грешите. Проблемите на Destiny са още повече.
Например балансът на оръжията. Виждал съм зле, виждал съм много зле, виждал съм и последните Call of Duty-та. Ами, Destiny ги бие всички. В момента има две оръжия – помпа и автоматична картечница. Те са толкова по-ефективни от всичко друго, че просто няма никаква файда да играете с нещо различно от тях. Ако сте мазохисти – няма проблем. Но очаквайте много бой.
Най-ироничното е, че още в бетата на Destiny много хора написаха, че картечниците са небалансирани. Но Bungie не са направили нищо, за да ги поправят!
Нека караме нататък – в мултито на Destiny няма какъвто и да е баланс в мачмейкинга. Най-редовният номер е в единия отбор да има хора с максималното 20-то, че дори и отвъд него (можете да стигнете 20+ левъл чрез екипиране на много по-хубави предмети). Другият отбор пък – няколко човека на 5, 6, 10 ниво. Да, разликата е от земята до небето. Наистина не е като в World of Warcraft да кажем – буквално да не можеш да убиеш някого. Но играчите на по-ниски нива са в неравностойно положение. Доста неравностойно.
Иначе, самите карти са малки, тесни и подстрекаващи геймплей в стил Call of Duty. И такъв е наличен. Най-важното е едно – да се движите постоянно и да стреляте напосоки без да се прицелвате особено. За мен тази тактика свърши повече работа, отколкото да пробвам с мисъл. Доста повече!
Да, наистина има изключения. По-големи нива, в които има и превозни средства. Те обаче не са особено по-добри, поне по мое мнение.
Разбира се, в една себеуважаваща се конзолна игра меле атаките са от изключителна важност. В Destiny - също. Огромна част от убийствата всяка игра са или с удар от близка дистанция - който нанася почти фатални щети - или с вездесъщите магии, които се зареждат през известно време, но ви осигуряват моментално убийство. Всъщност, абсурдът е, че гига магиите се презареждат по-бързо чрез статистиката интелект. И нейното стакване е от абсолютна, тотална, незаменима, супер важност! В крайна сметка ви осигурява моментален кил на един или повече противници! Без прицелване, без нищо. Това е много по-важно от бързо зареждащи се гранати или пък меле атаки...
А най-абсурдното в цялото хаотично и безумно мулти е фактът, че няма никакво шибано значение как играете. Първо, второ, пето или шесто място – шансът да получите предмет е буквално еднакъв!
Имаше една игра, в която ме чукаха като в японско порно. Много зле. Последната минута прекарах AFK, докато отидох да си сипя малко вино за успокоение. И що да видя на връщане – получил съм два легендарни предмета!
В други случаи след прекрасна игра завършвам на второ-трето място и съм доволен, но каква е наградата? Никаква. Не само при мен – често нарочно тези на второ/трето място нищо не получават. Е, когато си първи почти винаги взимаш някаква наградка... дори и утешителна такава (която е зелен предмет – нещо неизползваемо на по-високи нива). Но всичко е шанс.
Което е тъпо. И безумно. Реално няма значение дали играеш сериозно или не. Дали си напушен и пиян или трезвен. Дали се блъскащ в стените и записваш 1 фраг и 20 смърти или напротив. Важното е да си завършил играта. Винаги имаш шанс за предмет. Получаваш някакви точки. Олимпийския принцип.
Честно казано, мултито хич не ме впечатли. Е, като за игра на Activision поне има достатъчно карти – това не мога да отрека. Дори и след немалко часове, прекарани в Destiny не знаех наизуст всички нива. Това е много похвално. Което ми напомня – щях да се радвам, ако имаше опция да премахнем някои нива, които не ни се нравят и да не ни пуска на тях. Може би ще се случи в някое DLC?
И така, сякаш идва време за финалните редове на тази статия. Но преди да пристъпя към тях ще отделя малко време за обичайното – графиката и звука.
Визуално... хм, нека първо кажа, че играх Destiny на PlayStation 3. Демек old-gen, last-gen или там както вече се нарича предходното конзолно поколение. Всъщност предходно конзолно поколение – има си български език, нали? Еми, Destiny е грозен на ужас. Сравним е с PlayStation 3 игра от 2010-та или дори 2009 година. Много, много размазан. Никакъв детайл в текстурите. Видно е, че портът към предходното конзолно поколение е бил здраво, здраво претупан.
Не знам как изглежда Destiny на PlayStation 4 и Xbox One. Вероятно достатъчно добре. Но това едва ли има значение – дал съм 120 лева за играта. А не 60 например. И не очаквам половин продукт във визуален аспект.
Звука... ами, саундтракът горе-долу става. Бих казал, че е по-скоро средняшки като цяло. Губи се. Тук-таме е натресен моментът уж на „епичност“. Не се е получило. За гласовата актьорска игра няма смисъл да отварям темата – ужасно зле е. Самият факт, че талантлив актьор като Питър Динклидж се представя толкова зле говори за две неща – ужасен сценарий и още по-ужасен режисьор.
В крайна сметка, дори и аудио-визуалният елемент не е на особено читаво ниво в Destiny. И така, финалните редове.
Destiny е едно гротескно отроче на Activision. Които просто са стоварили 500 милиона долара, за да направят перфектната игра. Или поне на теория. На реклама. Е, Activision са си прави. Взеха 500 милиона долара приходи за 1 ден. Destiny е гига хит. Финансово.
В реалност е гига гига посредствена игра. В най-добрия случай. Показателно е, че дори западните медии я нахейтиха в последните дни. Сингъл кампанията има някои силни моменти, но дотам. Никога не впечатлява. Най-често е или скучна, или супер скучна, или адски, адски скучна. Мултито е небалансирано, дразнещо и бездушно и изглежда като притурка към игра за 20 лева от PlayStation Store, а не продукт за половин милиард долара.
И, честно казано, в случая дори не мога да кажа, че Destiny е основа за някаква много по-добра игра. Защото не е. Проблемите в мултиплейъра са прекалено фундаментални и трябва да се поправят с едва ли не нова игра. Механиката на стрелбата е прекалено... никаква. Колкото и DLC-та да имаме, едва ли ще е прилична.
Да, за The Sims 4 мога да се съглася, че е стабилна основа. Защото играта е забавна – проблемът е, че липсва съдържанието. И заради това доскучава бързо. Като сравнение, Destiny доскучава още преди да разберете, че няма съдържание. А това е най-тъжното.
В крайна сметка ако сте обмисляли да си вземете Destiny… ами, недейте. Шансът да се разочаровате е много сериозен.
Още по темата
По въпроса ти - тази конкретна игра щеше винаги да е в хейт ревюта. Разликата е, че нямаше да съм чак толкова остър. Не смятам, че една малка компания без ресурс трябва да бъде хейтвана, дори и да направи сравнително лоша игра. Но ако са Activision и Bungie... да.
Всичко друго е лайно и не трябва да минава метър, само защото е изсрано от бедняци
А ако само ми обясниш какво заслужава "стабилна оценка от 8" много ще се радвам. Скучните престрелки, лагаваото PvP без грам баланс, изключително кухата история или може би супер интересните мисии, които са абсолютно еднакви от първата до последната минута? Че то дори и западните медии я хейтят, което значи - закривай.
Няма как да избягаш от себе си.
А в един свят, в който имаме Grand Theft Auto V, Batman: Arkham City, The Last of Us и прочее супер красиви игри за Xbox360/PlayStation 3, аргументът за 9-годишната конзола става автоматично невалиден. Bungie са проявили мързел и немарливост при портването на играта и не виждам причина да им се търсят оправдания. За половин милиард долара така ли не намериха кой да им свърши работата качествено.
Между другото, на графиката съм отделил възможно най-малко редове в ревюто горе - просто не ме интересува особено. Фундаменталните проблеми са в геймплея, а за тях лекарство няма.
Трябва да се научите да не се занасяте с хайпа. И трябва компаниите да се научат да не хайпват нарочно игрите си в този размер. Когато за нещо се говори месеци с такъв възторг е логично да разочарова. Посочи един филм, сериал, НЕЩО!, за което се говори толкова, колкото за AAA игрите.
Поиграх доста на PS4. Много красифа графика, много приятен конзолен шутър. Кофти озвучаване, съгласен съм. Overall, това е недовършено.. Има много добра левълинг и loot система, стрелянето е забавно, като за конзолно, темпото е добро.. Мултито е meh, сингъла е къс, нещата стават repetative бързо.. Орязано с цел DLC-та, което ще фрагментира комюнитито.
Но категорично не е лоша игра. По-лоша от очакванията ви - възможно, но един от по-добрите конзолни шутъри, които съм играл
Сори, ама всяко едно Halo или Killzone са в пъти по-добри игри. Каквито и пробойни и баналности в сюжета да имат, поне кампаниите са разчупени, не знаеш какво ще се случи в следващата секунда, има някакви интересни моменти като шофиране на разни превозни средства, мащабни и зрелищни битки с яко разрушения (в Killzone) и т.н.
Destiny е буквално Кадилаци и Динозаври в 2014 година с 500 милиона долара бюджет. В кампанията си. За мен няма нищо приятно. И като за конзолна игра, и като за каквато и да е. Дори Battlefield 3 има по-хубава кампания - а кампанията на Battlefield 3 беше куха на ужас. Тази от Battlefiled 4 е направо със светлинни години пред тази от Destiny. Всяко Call of Duty има по-интересна кампания. Поне има зрелищност и безумни моменти. Не, за мен в никакъв случай Destiny не е качествен конзолен шутър.
А за левълинг системата - ами, достигнах доста над 20-то ниво и още не ми се е отключила последната пасивка на титана, която да ми позволи да си увелича скоростта на придвижване. Не, това не наричам добра левълинг система. В която трябва да фармя като изоглавен, за да си избера едно умение, което гледам с влажен поглед още откакто започнах да играя Destiny. Това е типично MMO, в което "хубавите" неща се заключват накрая, за да трябва да фармиш, че да ги получиш. Дори и Call of Duty в последните две години се отказа от този подход. И дава възможност да си купиш пасивките, които искаш...
П.С. Между другото има една новина - онази с разкриването на Destiny още миналата година - в която ме обвиняваш, че съм предубеден към Activision. Сега ми казваш, че съм се поддал на хайпа. Не съм сигурен дали това показва, че съм спазвал през цялото време нещо като... хм, хейтърска обективност или напротив. Но мога да те уверя, че съм човек, който много, много, много трудно се впечатлява. От каквото и да е.
Лично аз вярвам единствено на очите си. Да пипна и да почувствам даден продукт. И смятам, че изкуството наистина може да се почувства. Сериали, филми, игри. Винаги можеш да видиш колко душа е вложил създателят или създателите. Празните, кухи планети с по една зона на Destiny ясно илюстрират как са се чувствали Bungie, докато са създавали тази игра... според мен.
Не, играта не впечатлява особено, съгласен съм. Но че имаш хейт предубеденост към EA/Acti си е вярно То всички я имаме, ама очакванията към игрите на тези компании са много по-големи....
Всъщност за мен Destiny е просто бездушна игра и толкоз. Напомня ми на някой филм, в който нали всичко си е окей на теория - сценарий, актьори, кинематография, всичко. Ама липсва някакво чувство, което не може да се определи и измери. И се получава посредственост...
...нямам думи...последното пък почти ме уби.
Само не разбрах защо играта е 6/10 след якия хейт.
Ама все тая, залитнах в офтопик. Всъщност не изцяло - нека изпадна в супер офтопик. Присъствал съм на записване на гласове в качеството си на... не знам какъв, чикиджия-съветник - за една голяма наша фирма. Имаше една актриса, която я гледах и на театър - качествена актриса - но основният й плюс беше гласът. Изключително женствен, меден, страхотен. Та човекът, изживяващ се като режисьор й каза - "Понеже нямаме мъж в момента, искам да озвучиш злобен дракон с басов глас". Актрисата - с нейния меден, женски и супер не-басов по никакъв начин гласец му каза - "Окей". Все пак е професионалистка. Ами, няма нужда да казвам как прозвуча опит на жена със сигурно възможно най-женския глас да се представи като "басов дракон". Но все пак се опита. И все пак тази версия на гласа й се появи в продукт, появил се в комерсиална продажба на нашия пазар.
Та идеята ми е - лошият режисьор е най-злокобното нещо. И съм го виждал. И съм убеден, че Динклидж заради това се справя гига зле. А Питър Динклидж е пич.
И това беше. Добре поне, че оправих бъга за писане на дълги, безсмислени отговори.
Иначе гледам тея великите ендгейм рейдове са по-трудни. Ама кел файда - да фармиш някакви гадове, чиято единствена разлика е, че имат повече кръв (и същото скапано AI).
Сега има си и изключения при конзолните игри, но не са чак толкоз много. Общо взето днес като се каже "PC игра" и някак се предполага по-висока трудност по подразбиране.
Още по време на бетата преди колко - два месеца май беше - хората казваха, че автоматичните картечници и помпите са небалансирани. И сега две седмици след дебюта - "Абе, знаете ли, че те са небалансирани, ще ги оправим"... no shit.
Между другото съм почти сигурен, че много водещи компании нямат особени QA (quality assurance) дивизии. Правят се някакви затворени бети и хората за чест и слава откриват бъгове... лично аз на игра на EA и Activision няма да report-на и един бъг само заради принципа. Който е - имате шибани 500 милиона долара, кой знае колко са отишли за маркетинг, ама някакви нереални бъгове биват допускани?
И ташакът е, че всичко е ясно премислено. 100% сигурно. Няма как да не е. Много добре знаят Activision какво правят и хоп - пускат някакво извинение тип "Обичаме ви, слушаме ви, ала-бала"... и те толкоз. Хванали са някаква стажантка да напише мил текст и това е. Тея компании няма как да не ги препсуваш и това е.
http://m.imgur.com/DxM3CHR
http://m.imgur.com/jQjGDKY
Ама кой ли знае, може би 343 Industries и Bungie имат едно мислене. Все пак:
Друго си е с пончо/наметало/нещо да ти предпази бронята от вятъра и прахта.
П.С. Това с чатала на Master Chief е особено силно - "хванете ни за чатала" един вид казват Bungie с Destiny.