[caption id="attachment_56127" align="aligncenter" width="525"] Да си знаете?[/caption]
Ти сериозно ли? Вие сериозно ли? Ама наистина ли не се ебавате? С всеки изминал час пред Metal Gear Solid V този въпрос все по-ярко се явяваше в съзнанието ми. Да, очевидно говоря за всички отлични оценки, които получи играта. Направо се попикаха всички западни медии да хвърлят 5/5, 6/6, 10/10 и прочее. Максималното по скалите си. А статиите им? Да не говорим. Хвърлих едно око на 2-3 от тях ей-така, повърхностно – писания, от които човек ще си каже, че по-хубаво нещо от Metal Gear Solid V в света няма. О, ама отворения свят, ама свободата, перфектният геймплей... брилянтно, гениално, невиждано, нечувано! Не най-добрата игра на 2015 година, не в последните 10 години, а в последните 100 години едва ли не е Metal Gear Solid V!
Пфах. И да повторя, пфах. Това е всичко, което мога да кажа. И за десетките, и за самия Metal Gear Solid V. Който ако не беше толкова безобразно и бих казал откровено криминално прехвален можех и да окачествя като ставаща игра. Тоест такава, която можете да се замислите дали да разцъкате. И щеше да е в рубриката ънхейтабъл. Но след всички свирки, които се направиха на Хидео Коджима за Metal Gear Solid V просто се чувствам длъжен да хвърля тази игра в хейт ревюта.Просто защото говорим за нещо средняшко, което с добър маркетинг е превърнато в култ.
Но преди да започна по същество нека спомена едно нещо съвсем откровено и право куме в очи. Аз не съм от хората, които се попикават по Metal Gear Solid. Не съм фен на серията. Поради една или друга причина е от големите дупки в моята гейм биография. Някога може и да я поправя... макар че Metal Gear Solid V е последното нещо, но не и мотивиращ за това. Започнах да цъкам изчистен от предразсъдъци – и позитивни, и негативни. Едно що-годе неутрално мнение - защото както съм казвал, прехвалеността на нещо винаги ми влияе. Имам голям проблем с това нещо да се нарича перфектно или близо до перфектното. Особено ако е Metal Gear Solid V.
Но нека карам по същество. Историята.
В началото нещата изглеждат невероятно. Прологът е може би най-силната част от Metal Gear Solid V. Напрегнат, интересен. Силни кинематични сцени. Някои хора го определят като малко дълъг, но за мен беше идеален. Върши си работата страхотно. Да ни представи Metal Gear Solid V. Да навлезем в геймплея. Да бъдем надъхани със силна кинематичност в стил The Last of Us, която да ни накара да си кажем – „Заради това ли са били всички десетки? Да, играта си ги заслужава!“.
Аз си казах точно това. Признавам. Даже и в момента го помня почти изцяло и в детайл - просто е силен. И кът сцените, и ключовите моменти. Летящ старт.
След него стартира първата глава от Metal Gear Solid V. Която фактически предлага нещо от рода на 80% от сюжета. В началото темпото при нея е добро. Започнах да се потапям, да си казвам – „Да, съгласен съм с отличните оценки. Това е шибано добра игра“.
И в един момент всичко отива в кенефа. Почти внезапно. В първите си 5-6 часа Metal Gear Solid V е разработван като GOTY игра. Като нещо, което трябва да размазва. И което ще размазва. От един човек, който явно знае как се прави това. И в следващия момент... Konami са орязали бюджета. Това е видно и от космоса.
Вече се появиха слухове, че в Metal Gear Solid V има информация за премахната трета глава, а по план е трябвало да са дори пет (според други очевидно непотвърдени информации - датамайнъри намират инфо във файловете на играта за предварително планираните глави и дори названията на отделните мисии в тях). Дали всичко това е истина вероятно няма да разберем - в крайна сметка геймингът е достатъчно корпоративен днес и има метални договори за поверителност. Но историята се усеща като недовършена и то доста ярко. Като нещо, което е било отсечено с брадва в един момент.
Всъщност е показателно, че дори в ревютата тип 10/10 се споменава, че сюжетът не е толкова божествен, колкото преди. Което докато правиш на някого дийптроут, след като ти е платил много пари си е някаква унищожителна критика.
Това като първо. И като второ – самият Metal Gear Solid V е титанично посредствен. Основната сюжетна нишка – там, докъдето е развита – просто ме караше да гледам в монитора така, сякаш съм гледал японско порно с октоподи и да се питам – „Наистина ли. Това ли е Metal Gear Solid”. Основната сюжетна нишка е определено детинска, наивна, несериозна. Няма нищо епично в нея. Паразитът, около който се върти доста от действието... ебаси, фен съм на научната фантастика, фен съм на долнопробната научна фантастика, можеш да ми продадеш всичко, но не и това. Дори и Metal Gear Solid V да е само някаква сянка на по-голяма игра... то не виждам как тази въпросна игра е била могла да бъде толкова по-добра.
И като трето - темпото в сюжета. То е ужасяващо лошо.
Силните игри с акцент на историята като The Last of Us ни предлагат и страхотен преход между геймплей и сюжет. Тези два елемента трябва да са балансирани – да не забравяме, че пред нас има игра. Но да не забравяме какво се случва в историята и изобщо за какво се борим. В Metal Gear Solid V понякога минават и 3 часа, преди да ни бъде припомнено за сюжета! Да, вероятно отрязването на цели глави е повлияло. Не бих се изненадал. Тъй или инак, положението не е добро. В някои случаи дотолкова се отплесвате да се разкарвате из пустинята на Афганистан (и известно време из Африка), че забравяте за историята. Буквално. Губите идея за какво се борите като цяло.
И всъщност тук има един интересен момент, за който ще отделя един абзац. Игрите с отворен свят обикновено ви дават възможност да цъкате мисиите от сюжета когато решите. С обикновено малки ограничения. Общо взето имате елемент „отворен свят" и елемент „сюжет", които често избирате как да цъкате. Понякога нещата се преплитат - трябва да минете X мисии от отворения свят, за да продължите историята и обратното. Но не по начина на Metal Gear Solid V. Важните мисии от сюжета са покрити зад минаване на по 4-5 задължителни странични такива. Които уж се водят „основни", ама е нещо от рода на да хвърлите боклука (в MGS V вариант - да зашеметите десетина човека и спасите заложник примерно). Баш сюжетът е прикрит зад огромно количество баластра, кухи и скучни мисии, които се опитват с бели конци да се вшият в основната история. Често неуспешно. Защо ли? Защото вероятно важните, основни мисии, тези, които ни разкриват историята могат да се минат за може би 6-7 часа. И всичко друго е пълнеж. Не, че има лошо, но като за серия с колосално количество кът сцени, диалози, философски размисли и тъй нататък очаквах... в някаква степен да видя това. Уви...
Но нищо от това не е толкова лошо, колкото основният персонаж.Или жалкото подобие на такъв. Venom Snake. Един ням, безизразен, безчувствен, безжизнен, безличен герой. Едно псе, което просто изпълнява мисии, няма никакъв характер, няма мнение. Един чикиджия, който гледа разголената Куайът като някой воайор, който само чака момента да разгърне балтона си и да почне да лъска.
И като за капак няма дори глас.
[caption id="attachment_56119" align="aligncenter" width="525"] Ярък пример за лошото AI... независимо дали тази сцена се развива денем или нощем, щом лежим на земята сме почти невидими... и можем да приспиваме куп противници, без да се удари алармата; в конкретната сцена бях стигнал до 7 приспани един връз друг, без да се стигне до пълна бойна готовност[/caption]
Ей, дали не беше голям скандалът с Дейвид Хейтър, озвучителя на Снейк във всички Metal Gear Solid игри без петата. Който не бе извикан за роля в петата част, ами вместо това тя бе възложена на Кийфър Съдърланд. Човек би си казал – взима се това голямо холивудско име, понеже ще има много работа за него, нали? Часове диалози, които ще се възползват от един качествен актьор, който може да придаде нужната дълбочина на емоциите?
Не.
Нямам идея защо, но понякога минават и 4-5 часа, без да чуем Снейк да жмъцне! Освен пъшкането му като го разстрелят или юркането по коня да търчи по-бързо, то имаме почти тотално мълчание. Което за мен е шашардисващо! Не помня дали има и една мисия, в чието начало или край основният уж персонаж говори нещо. Просто приема команди и толкоз. Чат-пат в някоя култова сцена чуваме глас, но пак количеството е минимално.
Защо се наема Кийфър Съдърланд, ако ще се озвучава почти ням герой? Да, чат-пат чувамеVenom Snake да говори, но толкова малко, толкова бездушно и тихо!
[caption id="attachment_56123" align="aligncenter" width="525"] Постоянният (автоматичен и типично японски) акцент върху циците и цялостната разголеност на Куайът бяха достатъчно дразнещи за мен, за да избера псето като мой придружител в почти всяка мисия[/caption]
Не знам дали в един момент Коджима е разбрал, че Съдърланд просто не става за ролята и да е решил просто да ореже голяма част от репликите му в играта. Звучи ми малко вероятно – особено ако са били записани, но не и невъзможно. Може би обаче просто Konami са видели хонорара на Съдърланд и са казали – „Не, махайте го, няма да има диалози и ще имаме ням главен герой“. Крайният резултат? Вие управлявате един скин, който по нищо не се различава от тези в мултито на Call of Duty и Battlefield. Който няма душа и характер...
Всъщност в интерес на истината откъм персонажи добри неща могат да се кажат само за Куайът. Тя единствено е изпълнена с любов, качествено, дълбоко. Вижда се дълбочина като персонаж единствено в нея. Някакво развитие с течение на играта. За онази мисия няма да говоря, защото е нелепа. Без да давам спойлери. Нелепо е и обяснението защо Куайът е почти гола. Но това не пречи да е запомнящ се персонаж - единственият в играта. Останалите... са от посредствено ниво до ниво Venom Snake, тоест дъното.
Като за капак при сюжета ще отделя малко време и на великия „Хидео Коджима“ скандал. Говорим за това как името на японеца и създател на играта беше премахнато от корицата на Metal Gear Solid V. Ами, много добре са направили Konami, мама му даеба! Защо ли? Защото пред 30 минути в Metal Gear Solid V ще четете следният текст – „Created and Directed by Hideo Kojima”. Всяка една мисия, всяка една кът сцена започва с този текст. В началото не прави впечатление, но нататък започва да става абсурдно. Тотален култ към личността. Сякаш не екип от стотици хора, а един-единствен човек е създал Metal Gear Solid V. И този човек е Хидео Коджима.
Е, сори, има си някакви граници. Поне за мен. Никога в живота си не съм виждал игра, в която през 20 минути да се казва – „СЪЗДАТЕЛЯТ НА ТОЗИ ПРОДУКТ Е ГОШО, ГОШО ВИ КАЗВАМЕ, ГОШО, АМА РАЗБРАХТЕ ЛИ, ГОШО!“. Защото това е Metal Gear Solid V. Бога ми, Konami не са си свършили работата както трябва. Щеше да е най-добре преди всяка една мисия да се премахнат досадните надписи кой я е създал...
Created and Directed by Hideo Kojima. Слез от хеликоптера, приспи малко копелета, избягай от горещата зона. 10/10. GOTY.
Стига толкова за историята, да караме нататък към геймплея.
Бидейки „тактическа шпионска игра“, очевидно акцентът в Metal Gear Solid V е на промъкването. И нека кажа едно нещо, което е особен плюс в играта – лошковците имат шибаното зрение на соколи! Ако си позволите да тичате изправени ви виждат от майната си. Ако сте леко приклекнали пак нямат проблем да ви скиват от 40-50 метра! Като цяло сте сигурни единствено ако сте легнали, промъквайки се като змия из тревата.
Да, това е плюс. Поради една причина – трябва да сте внимателни. Трябва да изчакате малко, да откриете всички пазачи, да ги маркирате с бинокъла си и да следите движението им. Тръгнете ли да влизате като безумци, то ви очаква един детмач в стил Quake и Unreal Tournament. Който се... минава, определено, но се губи голяма част от удоволствието на този тип игри. Да, алтернативен подход е, да, в някои случаи, когато се изнервях просто влизах с базуката в базата като Арнолд Шварценегер в Командо и премазвах всичко живо. Но реално основата, истината в Metal Gear Solid V е промъкването. А в този тип игри зоркото зрение на противниците е от ключово, огромно, драстично значение.
Не знам дали съм цъкал игра, в която противниците да са по-добре изпълнени в този аспект. Дори и някой лошковец да е уж прекалено далеч, то има шанс да ви забележи, да дойде да види дали има противник. В началото на играта е дразнещо, определено. Докато не свикнете. Псувните звучат горе-долу така – „Даеба майка му, как ме видя тоя педал, бе“. Но всъщност докато ги изричате осъзнавате, че така трябва да бъде. Че игрите трябва да са трудни. И аз отчитам зоркото зрение на лошковците като плюс.
Донякъде. Тъй като този елемент е изпълнен доста, доста противоречиво. Както споменах ако сте клекнали или изправени, то ще ви видят от супер далеч. Но ако легнете на земята, то можете да идете на няколко метра от противник и да не бъдете видени! Да сте директно срещу него, без да сте прикрити от нищо. Да си лежите, той да гледа към вас и даже да свети с фенера и пак да не ви забележи! Да, снайперистите са по-зорки. Но обикновените гадове, които са огромното мнозинство в Metal Gear Solid V - не. Което е един малък абсурд.
Любимата ми тактика беше просто да застана срещу група от 3-4 човека – на 10-на метра от тях. Бам на първия пожелавам лека нощ с приспиващия пистолет. Вторият стои и го гледа с удивителна на главата – „К‘во стана“, свети с фенер към мене нощем, денем гледа и се пули. Денем пак не ме вижда. Аз лежа на асфалта в средата на пътя като кварталния алкохолик след кило ракия. Бам един хедшот и на втория лошковец. И прочее. В един случай приспах 7-8 човека един връз друг, а те изобщо не ме усетиха! Никакви аларми, нищо. Всеки с удивителна над тиквата, ама никой с реакциите да се обади веднага на щаба и да каже - "Абе, някой ни ебава тука".
[caption id="attachment_56121" align="aligncenter" width="525"] Докато лежите сте почти невидими в тази игра... и можете да приспивате всички спокойно, но ако приклекнете и гадовете ви виждат спокойно от 100 и кусур метра![/caption]
Ако трябва да съм точен всъщност при дълго чакане, лошите се усещат да звъннат един телефон на шефчето. Нещо от рода на 10-на секунди или ако приспите втори път някой, който току-що е бил събуден. Но аз забелязах това толкова късно в кампанията! Просто защото в общия случай просто приспивате 4-5 души последователно и не се случва нищо негативно за вас. Рядко ви забелязват и един път (което води до забавяне на времето, за да можете съвсем да се прицелите за хедшот и след което лошите не удрят аларма).
Като цяло AI-то... не прави нищо адекватно. Очаквате лошите да забележат, че една база с 30 човека оредява ли, оредява и след един следобед се оказва, че 1-2 души я обикалят? О, няма нищо подозрително в това. Лошите стоят и си въртят патрули, сякаш нищо не е било. Влизате с гранатомет в някоя база, правите мазало, взривявате няколко бойни машини и хеликоптер, убивате 20 човека, правите масово клане? Лошите първо ви чакат на място, забити като пирони и препарирани. Супер лесно е да ги заобиколите - абсурдът да гледам как 4-5 души гледат като надрусани, наредени в крива редичка последната ми известна локация се случваше доста често. След като пък няма гърмежи известно време, гадовете хвърлят едно бързо око на базата и след това си казват: "Каквото било, било, някакъв дойде, погърмя, поуби двайсетина човека от нас, ама явно всичко е минало, тъй че дайте да продължим все едно нищо не е било".
Ей-така, за кеф, ще вкарам едно сравнение със Splinter Cell: Blacklist. В тази средно приета и доста критикувана игра ако започне престрелка един път - лошите се събират в екипи и започват да ви гонят. Не се връщат обратно в спокойно състояние. Което е логично, даеба. Току-що са умрели 3-4-10 души от техните. Нормално ли е след 2 минути всички да си седнат пак на столовете и да почнат да пият ракия? Изобщо не говоря за това, че в същият Blacklist лошите ползват военни тактики и се опитват да ви наобиколят. В Metal Gear Solid V? Йок, такова нещо няма. Не видях и един път да проявят разум. Почне ли огнестрелно меле всички просто си стоят зад укритията и ви гърмят, подавайки се периодично - нищо по-различно от Call of Duty. Да не говорим, че пак в същия Blacklist когато двама гардове си правят обиколките и след една от тях единият липсва - другият започва да се чуди какво се случва. И малко след това вдига аларма, че приятелчето му липсва. В Metal Gear Solid V? Казах вече - чистите цели военни бази и никой не ебава.
[caption id="attachment_56118" align="aligncenter" width="525"] Fulton - експресният начин да изкарате някого от бойното поле и да го вербувате като ваш служител[/caption]
Кажете ми честно - това поведение на изкуствен интелект за игра с оценка 10/10 ли е?
Реално AI-то се изчерпва до противници, които виждат много добре. Стига да не сте легнали - тогава са почти слепи. А абсурди и малки недомислици в Metal Gear Solid V не липсват. Примерно можете да влезете в някоя барака, разбивайки нейния прозорец и очевидно издавайки звук - противниците не ебават! Обаче ако бутнете някаква стъклена чаша извън същата барака и тя падне на земята - гадовете се обръщат с вече извадени пистолети и готови за война. Използването на оръжия като снайпери, дори и със заглушител в доста случаи води до почти свръхестествената способност на противниците да усетят смъртта на свой побратим, дори и да няма няма начин да видят или чуят как умира (примерно ако е извън някоя сграда, а останалите са вътре). Което може би не е зле - нямам нищо против да се акцентира на промъкването. Даже смятам, че така трябва да бъде. Но малките недомислици се събират и събират... за да започнем да се питаме - "Това ли е 10/10 игра?".
Четох на много места например колко разнообразен бил Metal Gear Solid V. Как сме можели или да се промъкнем, или да избием всичко. И какво? Това е нещо ново ли? Хах, дори в един Far Cry 3/4 имаме същите опции. Да приспим всички, да ги избием с промъкване в гръб или да направим масово клане. И какво, в MGS V нещо е изпълнено на по-високо ниво ли? Пфах. Не, не е. Не само не виждам нещо, с което Metal Gear Solid V е по-добър като шутър от Far Cry 4. Напротив, с пълна сигурност мога да кажа именно обратното. Най-малкото във Far Cry 4 няма досадни конзолни проблеми, при които мерникът „полудява" при наличие на някоя преграда наоколо. Което води до пропуснати куршуми. Всъщност и ако лежите на земята прицелването е меко казано болка в гъза. Все едно сте яли много лют дюнер и сте минали през тоалетната един път през деня.
Всъщност ако трябва да окачествя пуцалката в Metal Gear Solid V, то бих я сравнил... с Hitman игрите. Не защото е на санитарно лошо ниво - макар че на мен ми беше като цяло бъгава и неприятна. Просто е очевидно, че не това е идеята на цялото заглавие. Един Far Cry 4 е повече шутър, отколкото игра с промъкване. Вижда се в кой аспект разработчиците са влагали повече труд. В MGS V е обратното. Силата е в промъкването. Точно като в Hitman. Ако избиете всичко, то просто не виждате плюсовете на заглавието. Може да звучи елитарно... ама реално дори не съм фен на Metal Gear Solid. Тоест нямам причина да съм елитарен. С убиване не се усещат плюсовете на играта, които ги има. Точно както беше в Hitman. Помня колко хора са ми казвали - „Баси тъпата игра". Защото хващат и избиват всичко. Не се преобличат, не се промъкват през шахти, не се опитват да минат една мисия на 100% чисто, без да убиват никого и без да бъдат забелязани. Това е тръпката в игрите с промъкване. В Metal Gear Solid V. В този ред на мисли аз в 90% от времето действах тихо и рестартирах, ако ме хванат (въпреки че нищо не ми пречеше да ексалирам нещата до масово клане). За мен поне това бе правилният подход. Защото се усеща, че Коджима и сие не са вложили цялото със сърце в шутър елемента.
[caption id="attachment_56130" align="aligncenter" width="525"] Понякога и аз намирах системата за отлично минаване на мисия... много рядко, ако трябва да съм честен[/caption]
Честно казано, май тук е време да кажа едно нещо. Понеже при второ прочитане на ревюто си виждам, че хейт нотката е прекалено сериозна. Не, че има изгледи да бъде намалена. Като цяло ако гледам на Metal Gear Solid V като игра с промъкване, то мога да я оценя положително. Картите са добре направени по мое мнение. Има откъде да ви изненадат патрули и противници, без да е „евтино" и нечестно, тоест някой да ви се телепортира върху гъза. Което също се случва... но за това след малко. Противниците имат прилични патрули, които вървят дори между отделните постове - тоест ако сте приспали всичко и си мислите, че нещата са вече свършени в дадена локация - то може да дойде някой джип и да настане мазалото. Задължително е преди да инфилтрирате дадена база да застанете на някоя висока планина и да намерите почти всички патрули и да ги маркирате с бинокъла... в противен случай ви очакват неприятни изненади.
Всъщност мога да кажа следното - в общия случай като се сетя за промъкването имам добри спомени от часовете, прекарани в Metal Gear Solid V. Въпреки тъпоумното и откровено лошо AI. Това е най-важното, мисля. Няма лошо да осъзнаваш, че дадена игра е зле в даден аспект, но все пак ти носи удоволствие, нали? Това е единственото важно в гейминга.
От друга страна започна ли да си мисля за промъкването и мисиите в Metal Gear Solid V, то няма как да не се сетя за... опикаването. Понеже в някои случаи имах чувството, че някой буквално се е изходил на лицето ми. Даже покрай надписите „Created and Directed by Hideo Kojima" си представях именно него. За какво говоря ли? За това по шибан и откровено нечестен начин да те убият след един час безупречно промъкване.
[caption id="attachment_56120" align="aligncenter" width="525"] Доставките на муниции или оръжия на бойното поле във всеки един момент са от значително значение[/caption]
Пример – някаква мисия, в която трябва да отвлека някакъв камион. Намирам пътя на конвоя, влизам в предпоследната му точка, приспивам цяла база противници, слагам малко C4, приготвям базуката. (Понеже Metal Gear Solid V някак необяснимо има мисии, в които задължително или препоръчително трябва да имате гранатомет - пише си го в описанието им.) Взривявам бронираните машини, които охраняват камиона. И що да видя – от него изскачат четирима от т.нар. Skulls, които са свръхестествени изроди с хипер скорост и хипер издръжливост на бой, които се убиват гига трудно и които в общия случаи като ги видите е най-добре да си хванете коня и да бягате, надявайки се на най-доброто. Е, в мисията, за която говоря тея копеленца се появиха, аз бях изненадан, реших да ги пуцам с базуката. Кайтвах, оставих ги на почти един удар почти всичките. Убиха ме.
С лайняната чекпойнт система в Metal Gear Solid V и липсата на ръчни сейвове (добре дошли в конзолния свят!) бях хвърлен към 30 минути назад във времето, ако не и 45. Безвъзвратно изгубено време - нещо, за което започва да ме боли все повече. Не знам дали защото остарявам или нещо друго. Но все пак докато говоря за тази досадно шибана мисия - пробвах един-два алтернативни (директни) подхода с променлив успех. Не се получи, а и чакането за читава засада беше прекалено дълго. Най-накрая се ядосах и влязох в интернет. Как се минава мисията? Много просто – търчиш към една база, от която тръгва конвоя, влизаш в нея през „удобна“ дупка в оградата, викаш коня да те чака зад ъгъла като в уестърн, хвърляш камиона в небето с т.нар. fulton (повече за него после), идват лошите свръхестествени келеши и докато те се усетят – хващаш коня и почваш да бягаш. Мисията се минава за 5 минути така. Буквално. Не онези пет минути, когато чакате някого. По система, сякаш бия бос в някоя игра на аркадните автомати. След като си счупил едно кило нерви преди това.
И не само. Чат-пат се случват скапани бъгави ситуации, от които на човек му иде да псува и толкоз. Чистите някоя база и точно преди да изпълните основната цел пада залез...идва нова смяна гардове, но как? Просто се телепортират в базата! (Да, споменах по-рано, че ще говоря и по тази тема.) И какво се случва – буквално връз вас се раждат 5 човека и започва детмач. Когато сте преминали дадена мисия почти перфектно с промъкване от 30 минути, този очевиден бъг просто ви премазва цялото удоволствие. Не знам дали се готви поправка за него, но в момента с последния пач на Metal Gear Solid V си е наличен.
[caption id="attachment_56114" align="aligncenter" width="525"] Псето - твоят приятел[/caption]
Подобни малки сценки ги има почти през мисия. Или ще е бъг, или ще е някоя нечестна, японска битка със скапаните Skulls. Или ще е нещо друго. Да, проблеми няма постоянно, но ако в една на три мисии нещо, което не зависи изцяло от вас ви убие 30-40 минути промъкване и трябва да преигравате... то как ще се почувствате? Заради скапаната чекпойнт система и липсата на сейвове? Зле? Да, точно това.
Но нека карам нататък с ревюто, без да задълбавам чак толкова. Следваща тема - отвореният свят. Основното нещо, което се рекламираше като титаничната в Metal Gear Solid V.
Е, отворен свят няма. Точка. Нека го кажа така - кратко и ясно. Ето какво имаме - просто една средно голяма и хипер празна карта, в която тук-таме са разположени постове с пазачи. Обикновено на невралгични зони около пътищата. Всичко останало е една дива пустош, в която не се случва нищо. Буквално. Шансът да видите някакви войници, които примерно да обхождат пустинята е нулев. Говоря отвъд пътищата. Няма да намерите някакви интересни точки в нищото. Всичко се върти около базите и пропусквателните пунктове.
Тях се развиват мисиите, в тях се развива всичко. Трябва само да стигнете до тях. Точка. Нерядко блокирани от някой непроходим каньон или планина („отворен свят"). Няма нищо, което да ви привлече към пустошта за разлика от The Witcher 3 например - да намерите нещо скрито, тайно. Чат-пат има диаманти, даващи ви още пари - все тая. Или подобни повърхностни награди, които не са по никакъв начин привлекателни. Примерно ако имаше затвори с качествени войници, които да мога да вербувам - щях да ги търся. Или нещо от рода. Уви, въображение в Metal Gear Solid V не е използвано.
[caption id="attachment_56122" align="aligncenter" width="525"] Venom Snake вероятно е най-скучният, кух и безличен персонаж, който ми е попадал в игра с претенции от много отдавна; всъщност дори и за игрите без претенции този герой е просто зле[/caption]
Като цяло мога да кажа с увереност, че Metal Gear Solid V няма отворен свят. Има просто по-голямо ходене до стартиране на дадена мисия и толкоз. Губене на време. Не усещаме, че сме във война. Не усещаме, че сме в Афганистан през 80-те години на миналия век. Няма някакви бунтовници, които да водят престрелки с руснаците като във Far Cry 4 да кажем. Няма нищо, което да разчупи цялостната пустота. Допълнена от не по-малко пустия и ням Снейк.
Стига толкоз за липсващият отворен свят. Продължаваме напред™ с главната ви база. Която всъщност е един от акцентите на сюжета.
В началото на играта тя е почти разрушена и останала без почти никакви войници в нея. За да я реставрирате трябва да вербувате персонал от лошковците, същевременно събирайки ресурси за престрояване. Което на пръв поглед не звучи като лоша идея и до един момент е приятно да ъпгрейдвате базата си. И после нещата стават досадни.
Прекалено дълго време вие прекарвате в събиране на ресурси като някакви гащници, във вдигане на противници с балони от бойното поле (споменатият вече fulton, който е балон, вдигащ човек или предмет в небето и прибиран от вашите хора), които след това да бъдат „убедени“ да работят за вас. Прекалено много оръжия са затворени зад стени тип „Трябва еди кой си отдел да е на 20 ниво“, което значи, че трябва да грайндите, за да имате опцията да ги построите. А дори и да имате условията – то има шибани гнусни ингейм таймери! Като в мобилно приложение.
[caption id="attachment_56109" align="aligncenter" width="525"] Войниците в базата имат нужда от пуловери[/caption]
Ъпгрейд на главната база? 2 часа. Ъпгрейд на някоя рампа? 1 час. И то не реални, ами ингейм време. Тоест ако оставите разни неща да се строят и излезете от Metal Gear Solid V, то ще ги видите да си текат оттам, откъдето сте ги оставили. И трябва изпълнявате някоя еднообразна задача, докато в същото време чакате нещо друго да се случи. Но всъщност доста неща са еднообразни, тъй че все тая.
Още по-лошо е, че някои мисии от основната кампания изискват тази или онази джаджа, да сте развили нещо от главната база. Ако случайно не сте се специализирали... лошо, лошо. Трябва да циклите и да чакате. Да обикаляте бойното поле и да оглеждате вражеските противници какви статистики имат – сякаш сте някой сериен убиец от телевизионен сериал. Казвате си – „Охо, този е добър медик, дай да го вдигна в моята база, а неговите приятелчета ще избия, понеже са посредствени във всички отношения“. Дам, това спомага Venom Snake да се бетонира като напълно кух, противоречив и скучен герой. Перверзник, гледащ циците на Куайът, войаор, оглеждаш кого да отвлече от бойното поле, мълчаливо куче без мнение или?
Нека се върна на управлението на базата - вече казах защо за мен Снейк е пълен кухар в тази игра. Интерфейсът в нея е сравним единствено с телефон на Nokia, ползваш Symbian – всичко е усложнено, има десет подменюта, всичко се случва с ненужно много натискания. Управлението на отвлечения ви от бойното поле персонал става от досадно по-досадно с времето, а от един момент нататък само като погледнете този екран и ви се повдига.
[caption id="attachment_56124" align="aligncenter" width="525"] Най-често чуваме гласа на Кийфър Съдърланд, докато казва "Дий, конче"[/caption]
Иначе в Metal Gear Solid V има много джаджи за ползване и широко поле за ъпгрейди, което в крайна сметка е добре. На теория. Лошото е, че на практика в по-голямата част от времето ви е достатъчна една базука за „специални“ ситуации и приспиващият пистолет. Поне с тях аз прекарвах по-голямата част от времето в MGS V и като цяло не съм имал някакви проблеми.
Да, наистина има специални предизвикателства в ненавижданата от мнозина глава 2. Която в своята есенция е преиграване на мисиите от основната кампания с по-висока трудност и добавяне на дадени условия – например да се мине дадена зона без убиването на някого, да не можете да си докарвате още оръжия и муниции от главната база и т.н. Те целят да ви извадят от зоната на комфорта ви, карайки ви да играете по алтернативни начини с различни джаджи. С променлив успех. Поне мен ме дразни идеята в игра с отворен свят да бъда вкарван в някакви релси. Най-тъпото е обаче, че глава 2 уж трябва да е част от основната игра, а реално е нещо като ендгейм. Преигравате, като има шепа важни мисии, в които се разкрива сюжетът.
Хубаво е все пак, че голяма част от глава 2 не е задължителна. Ако искате да отключите най-важното в нея – споменатите сюжетни мисии, то можете просто да фармите страничните Side Ops нива. Опция, която немалко хора избират, особено ако не им се цъка едно и също нещо за стотен път. Не, че Side Ops е нещо по-различно, де. Пак имаме неща тип „Спаси Гошо“, „Убий Пешо“ или за цвят – „Взриви 10 танка“ или „Открадни с fulton-а десет камиона“...
[caption id="attachment_56115" align="aligncenter" width="525"] Подменютата, с които можем да развиваме главната си база изглеждат меко казано покъртително зле и са почти толкова неинтуитивни[/caption]
И вече идва краят за ревюто. Което стана достатъчно дълго. Но в крайна сметка ако хулиш 10/10 игра, то трябва поне да се аргументираш... Както винаги обаче идва времето за графика и звук.
За PC порта на Metal Gear Solid V мога да кажа две неща. Откъм производителност е супер – играта изглежда добре, върви добре на широк спектър машини. Оптимизирана е страхотно, спор няма и поздравления на Коджима и компания за това. При мен на добри детайли си вървеше на 40-50 кадъра на неособено качествена машина.
И все пак MGS V си е просто един конзолен порт. Контролите не са изцяло интуитивни и отнема време да се свикне с тях. Например няма поддръжка на мишка в менютата (нещо скандално...), трябва да ги сменяте с Q/E (алтернативи на шоулдър бутоните за конзолите) и т.н. Това са малки проблеми, но тези с прицелването не са. Когато гледате от трето лице виждате едно нещо. Когато минете в първо, то нещата са съвсем различни. И не говорим за съвсем естествената смяна на перспективата. Уж примерно Снейк трябва да може да види противник, когато е легнал на някой хълм - пистолетът и главата му са в подходяща позиция. Но не. Камерата е някаква свалена такава, все едно героят ни гледа с торса си. Свиква се, да. Но когато мерникът започва да „играе", за което говорих по-рано... ами, нещата са досадно неприятни. Понякога се случва уж да уцелите някого, но безпричинно да не бъде регистриран успешен удар. Преминаването през препятствия из околната среда не е направено идеално. Язденето на коня из пустошта може да е дразнещо – глупавото животно се забива във всеки камък... сякаш ще си кажеш, че Снейк язди хипопотам, а не гад, която спокойно може да скача на височина над 2 метра.
Като цяло положителна оценка за графиката все пак, въпреки че има прекалено много малки бъгове при движението и прицелването. Като цяло играта е красива, анимациите са на високо ниво и положителните чувства са повече от отрицателните.
Звук – като цяло добре. Топ ниво саундтрак, ставаща гласова актьорска игра. Където я има, де. И където Кийфър Съдърлнд сякаш не иска да каже с гласа си - „Тук съм само заради парите и да кажа пред холивудските си приятели, че съм бил част от електронна игра, щото това е толкова куул братлее".
И така, идва време за крайната оценка. Сега като си чета ревюто за втори път виждам, че е станало напълно автентично хейт такова. Което реално не ми беше първата идея. Всъщност подобно на Dark Souls реших да вкарам Metal Gear Solid V в тази рубрика, за да има баланс. Ей-така, заради всичките десетки. Но честно казано, MGS V не е никак далеч от игра за хейт ревюта.
Защото има недовършена и саката история. Защото основният персонаж не става за нищо, а от останалите горе-долу един-единствен е интересен с нещо. Заедно с кучето може би. Защото отворен свят съществува само на книга. Защото „свободата" ни бива ограничавана постоянно по какъв ли не начин. Завоалиран или не чак толкова. Защото изкуственият интелект на противниците е изключително зле и защото повечето механики не са нищо особено. Не виждаме нито нещо ново, нито нещо изпълнено на топ ниво.
Имаме едно промъкване. Имаме едно промъкване на средно до добро ниво, имаме някаква магия, която не мога да обясня. Знаете ли защо? Защото все пак докато пиша тези редове, докато завършвам това абсолютно хейт ревю бих изиграл 2-3 мисии в Metal Gear Solid V. Бих пуснал няколко отряда наемници да си вършат разни мисии, да ъпгрейдна главната база, да приспя малко лошковци и с fulton-а да ги докарам до главната ми база. Да пообиколя като бесен психопат и да гледам с бинокъла дали има военни с добри качества, които да отвлека в базата ми.
Metal Gear Solid V има някаква магия. Тоест се вижда, че не е игра на килограм, не е кенеф на килограм. Не е нещо, правено без страст и желание. Да, ясно е, че бюджетът е рязан. Което се е отразило на всички аспекти в Metal Gear Solid V. Буквално. Може би с повече пари това щеше да е играта, която беше в първите 6-7-8 часа. Но тя не е.
Вместо това имаме един прехвален продукт. Най-прехваленият такъв за 2015 година. И може би за последните 5 години. А защо не и 10 години? И кога всъщност една игра с толкова много проблеми е била считана за гениална, за стандарт? Аз не помня, наистина, нека някой ме поправи. Лично за мен Metal Gear Solid V е игра, която може да бъде изиграна някога, когато цената й падне. Да бъде пробвана, всеки да реши за себе си за какво е била цялата тази патардия.
10/10? Не. Абсурд. Тотален и абсурден абсурд.
[caption id="attachment_56127" align="aligncenter" width="525"] Ревюто на Metal Gear Solid V беше създадено и режисирано от Хидео Коджима.[/caption]
Още по темата
Субективност. Но не виждам къде са 10/10 при нея.
Да не излезе, че съм някой мразещ играта/поредицата, не, просто казвам, кое я разваля за мен, а шпионски стелт, Splinter Cell ми е от любимите поредици и макар да имат слаби истории/игри, поне не опитват да надминат абсурдността с всяка следваща. По реакциите на повечето фенове, играта е това, което са искали, лошо няма, но определено тя не е за всеки и аз съм от тези, на които хич не ни допада
Аз също много се кефя на Splinter Cell.Особено на последния в геймплейно отношение,AI...много ме израдва.Далеч по-добре от бездушния стелт на MGS 5.
Най-тъпото е обаче, че дори и няма "класическа" MGS история - малко кът сцени, малко сюжет. И на това щях да съм навит, вместо да изпълнявам куп еднообразни мисии, та евентуално на всеки 3-4 да видя някакво развитие в историята. Абсурдно ми идва някак. А за Снейк... говорих достатъчно, повече мисля няма какво да кажа.
За играта - съгласен съм с всичко казано в ревюто и няма какво да добавя.
Започвал съм всички игри от поредицата,и така и не успях да завърша нито една от тях.
На последната изкарах най много часове.
Не успя да ме инспирира да стигна до край.Безлична и скучна игра за мен.Зарязах я и не мисля никога вече да се опитвам ,просто самата мисъл че трябва да почна наново някаква мисия от типа на - „Спаси Гошо“, „Убий Пешо“ или за цвят – „Взриви 10 танка“ или „Открадни с fulton-а десет камиона“ ме хвърля в параноя и ме обзема някаква страхова невроза.Не ща да си създавам дискомфорт !
По добре да гледам Съдби на кръстопът !
От друга страна ако ще критикуваш нещо с оценка 10/10, то в крайна сметка трябва да се мотивираш защо го правиш. Понеже е безсмислено да се каже "Играта е тъпа", примерно. Не, че Metal Gear Solid V няма хипер много минуси и то спестени такива в почти всички големи ревюта. Наистина съм шокиран и нямам идея как тази игра може да има 10/10 оценка...
Но това, което казваш - нямаше как да се случи. Играта да се появи след 1-2 години. Просто защото е видно, че Konami яко са орязали бюджета и са се чудели как да я пуснат в продажба. То имаше някакви индикации, че още миналата година по това време трябва да видим Metal Gear Solid V, но явно разработката се е провлачила. Ама то нещата са видни - няма много кът сцени, няма много записан текст, няма разнообразие, няма отворен свят... една трета от играта се повтаря, тоест Chapter 2... всичко си крещи "орязан бюджет". А ако се беше бавила още примерно година играта, това значи да се плащат пари на 100+ човека, ако не и 200, не знам колко е голямо Kojima Productions. Тоест няма как да стане.
Тъжното е, че подобни недовършени игри показват на разпространителите, че може с пари да се получат оценки тип 10/10... и няма да имат мотивация да завършат нищо изцяло...
А иначе за две три мисии гл;едах в тубата ,и си признавам че нямаше да ги мина щото търсех някой или нещо без да знам какво представлява а и къде е дислоцирано,на сравнително голямо пространство.Това ме депресираше с тоталното си безсмислие.Помня че някакво оръжие го бяха заврели зад един сандък ,и на оня свят нямаше да се сетя.
По приинцип мен основно ме отказа от играта,като оставим на страна еднообразието, факта че много пъти ми се случваха някакви абсурдни ситуации,в които врази риспаунваха на най невероятни места,които преди това бях прочистил,риспаунваха до сами мен и ме трепеха с един изстрел,даже в една стая от пода един след друг изязоха двама,единия от които ме довърши
Аз ще продължавам да я цъкам, защото не за изхвърляне.
На итересен пазговор попаднах като слушах двама войници обсъждат на Оруел 1984 пък и действието се развива тогава.
При някои разговори се разбира, че все пак са хора редови войници и никак не искат да са в тази пустиня, други искат да се видят със семествата си. Някак си светва една лампичка, че не е редно да ги трепеш.
Всичко хубаво, гледна точка, ок, обаче за едно не си прав - "няма отворен свят". Wikipedia още първото изречение го формулира добре:
"Open world is a term for video games where a player can move freely through a virtual world and is given considerable freedom in choosing how or when to approach objectives, as opposed to other computer games that have a more linear structure."
Можеш да го наречеш тъп, празен, безинтересен, но в никакъв случай липсващ. Играта е точно толкова open world, колкото GTA.
Едно искам да питам обаче - играта пресъздава реални локации и като такива мислиш ли, че в Афганистан примерно е пълни с малки пещери и зайчета на всеки 5 метра? Ами не е. Виж, разбирам да кажеш "Това все пак е игра и щеше да е добре да има повече неща по мапа", но да се сърдиш, че играта изпълнява един от аспектите си, е леко нелогично. В случая гейм дизайнът е диктувал да има тези разстояния, освен за реализъм, и за да има известна несигурност, неведнъж си тичам и зад някой ъгъл 3-ма врази врази в кола се появяват иззад някой завой и ме виждат и хайде рестарт на чекпойн 300м назад, в смисъл че дори когато изглежда, че няма нищо, пак трябва да си нащрек, това едно от нещата, което прави Big Boss такъв супервойник.
Това всичкото го казвам като човек, който чак сега се заглежда по МГС вселената. Иначе има доста справедливи забележки, и мен AI-то колкото добро на моменти, толкова и "как не го забеляза това" ми идва, но все пак адекватно като цяло. Иначе от примера с мисията и чекпойнт системата (да живеят ръчните сейвове наистина) си спомних, че и аз имах същото ядосване като 20 минути отидат на кино, това май е защото сме изиграли стотици игри и някак си си мислиш, че трябва да си станал добър в игрите като цяло, но понякога те изненадват, годинитите ни вдигат егото, но дали това е добре...
И BTW, Open World > Linear е грешка. Равни но различни са.
Иначе ето ревю от MGS фен... и то критично (така звучи).
Иначе super bunnyhop е класа, но няма шанс да си наспойля историята в момента, отива в watch later листа обаче.
Но ако говорим стриктно за стелта, то не разбирам какво трябва да ме впечатли? Реално всичко, което има MGS V е добро зрение на противниците и то в две от възможните пози, в които може Снейк да се движи. И тук - шапки долу за Kojima Productions! Чат-пат има бъгове да те забелязват през скалите (буквално), но не прекалено дразнещи. Реално така трябва да е всяка стелт игра - да те виждат отдалеч.
Но ако изключим това, с какво AI-то е нещо специално? Защото в крайна сметка това е едно от най-важните неща в игрите от жанра? Докато лежиш можеш да идеш където си решиш. Можеш да се промъкваш през средата на дадена база - тогава им трябват сигурно 10 секунди да се вглеждат в теб и да се чудят - "Абе, туй тука птица ли е, змия ли е, 185-метров човек с картечница, базука, 5 гранати и кило C4 ли е?". В началото поне аз не играех с лежане, тъй като покрай Call of Duty и Battlefield ненавиждам лежането - беше тегаво и адски трудно. После като почнах да задържам C-то... стой, та гледай! Реално нямах нито един проблем да превзема която и да е база - стига да не губех търпение, което се случваше и стига да не се случваше оня бъг да ми се телепортират нови хора отгоре на главата. И всъщност дори тогава пак горе-долу можеш да се справиш, ако си викнаш доставка за нов заглушител (даеа и паянтовия заглушител).
Както казах в статията - Splinter Cell: Blacklist има в пъти по-добър изкуствен интелект от MGS V. Пак повтарям тези три неща - в Blacklist гадовете виждат, когато някой патрул изчезне яко дим и започват да те търсят; реагират адски бързо, ако някой пред очите им изведнъж "припадне"; ако се удари аларма един път и започне престрелка, гадовете те търсят до края на света, никога не се спират. Три неща, които ги няма в тук. А, да, в Blacklist освен това оформяха адски яки щурмове от 3 страни противниците - ако знаят, че си в някоя стая и ти влизат от няколко страни... та ето ти веднага една подобна игра. Също смятам, че Far Cry 4 има по-добро AI от MGS V, въпреки че 90% от хората, включително и аз предпочитаха да влизат в базите със слонове, да пускат взривове от хеликоптери и т.н. Аз пробвах и с промъкване да минавам понякога (защото все пак съм фен на жанра...) - определено е по-трудно от MGS V. А, да, ако говорим за разнообразие, то отново Far Cry 4 предлага повече опции при превземане на базата.
П.С. За open world-а си прав - даже мисля да поправя статията, пък и видях, че имам някакви грешки (когато нещо се пише и проверява ~6-7 часа така се случва). Човек трябва да се изказва възможно най-коректно. Въпреки това много добре знаеш какво имам предвид.
Няма лошо да поправиш статията или да добавиш нещо като ъпдейт отдолу, то май една от големите медии го правеше, иначе те разбирам, аз затова с вярното конче бръмкам, че да не изпадам в >10-минутни спринтове.
Гошо От Почивка (това са трите му имена!)
Ами той е сам създател и всеки го знае, нищо че има екип от 100 души, просто са му резнали бюджета и в противен случай щеше да има още 4 !
За да кажа, кое ме издразни в историята, трябва да оповестя едно голямо SPOILER ALERT:
Адски нечестно е, накрая да разбереш, че през цялото време играеш с фалшив снейк, което сигурно обяснява защо е такъв темерут. А истинския Биг Бос буквално се изнизва като путка от цялата драма и сражения, да, навързва се историята, той после си прави Foxhount, но от него помен няма, каквото беше в Ground Zeroes - това. Quiet е зле, имаше сълзливи моменти, но е недовършен герой. Eli (Liquid) и Scull Face са цвета на историята, евала за тях. Като геймплей, като махнем досадния mission мениджънт, играта е най добрия Mgs, има много неща, много кустомизация, много избор. Като атмосфера и история, това е от най слабите Mgs, макар че такива не е имало досега. Слаби битки с босове, като изключим битката с четиримата scull, снайперистки, беше готина атмосфера. В света на Коджима, жените са снайперисти и това е, като добавиш Sniper wolf и Crying Wolf. Съгласен съм, че играта е прехвалена и ми е болно да го кажа, липсва Снейк ужасно, просто ние сме намерили различни аргументи Но това си остава една адски добра игра, а за онлайн режима още сме видели твърде малко. Избързах, като я нарекох лебедова песен преди време. Такава си остава MGS4. Фантомът е недовършен, недоразказан. Гласът на Кийфър е готин, но не е работено с него. Нямаше нужда да се отказват от Дейвид Хейтър - можеше да си озвучава Биг Бос, а Кийфър да си озвучава Venom Snake.
Реално откъм геймплей играта има онази необяснима магия - не знам дали съм го споменал в ревюто, понеже вече не знам какво съм оставил и какво махнал. Все някак успява да те захване, а може би нечестните ситуации, в които псуваш и блъскаш са част от... доброто преживяване. Понеже най-лошо е, ако изпаднеш в една монотонност, което беше положението при мен във Far Cry 4, въпреки че AI-то за мен е по-добро, например. Мисля, че това е плюсът на MGS V - дозата страст при създаването на играта въпреки всички проблеми. И това го казвам като човек, който нито умира за серията, нито се чувства длъжен да даде 10/10 на играта, защото останалите ревюта го правят.
П.С. СПОЙЛЕРИ - ако някой се интересува толкова от историята, де. Това, което казваш като мнение за Venom Snake дори го бях написал в статията. Но го премахнах, понеже си беше голям спойлер - че може да се обясни липсата му на характер и цялостната му "кухост" с това, че фактически той е един фантом и "кух" персонаж. От друга страна - фантом или не, нали уж е трябвало да видим как Venom Snake става някакъв изрод? Това предполага сериозна психологическа трансформация, каквато се надявах да видя, но уви. И не мисля също, че Venom Snake поради тази причина е толкова кух. За мен това е оправдание. Първо, защото на теория трябва да е персонаж, превръщащ се от... може би добър към злодей. Което си е нещо трудно. И второ, фактически силен персонаж в цялата игра няма. Ако всички останали герои бяха силни, а Снейк - слаб, окей нали. Тогава ще се съглася - имало е идея. Но всички са... никакви. Куайът... имаше своите недъзи, но онова, което ми хареса е, че има характер. Може би единствената в играта. А присъствието на характер е плюс, дори и да не те кефи самият характер. (Ако изключим гъзенето и сцените тип волейболния Dead or Alive, естествено...)
В крайна сметка обаче изглежда доста хора можем да се съгласим, че не говорим за 10/10 игра, нали? А и реално аз слагам играта в хейт ревюта предимно заради оценките 10/10, тоест да има някакъв баланс във вселената. Ако беше друга игра щеше да е в ънхейтабъл, макар че аргументите и статията ми щеше да изглежда по горе-долу същият начин.
Стори ми се удачно да пусна това тук