hategame logo
Might and Magic: Heroes VII - поредно разочарование в серията
пуснато на 23 октомври 2015 от pseto
might and magic heroes 7 cover
Might and Magic: Heroes VII е поредното разочарование в поредицата - а този път изглежда Ubisoft са достигнали до ново ниво в недовършеността на заглавие, което пускат. Не само имаме куп бъгове, но и доста други елементи, откровено приличащи на алфа - явно недовършен потребителски интерфейс на моменти, липса на адекватни кът сцени в кампанията и най-вече - прекалено базовото и откровено тъпо AI. grafika 1Heroes VII е... грозен. Доколкото ако трябваше да го сравняваме с произволна походова игра може би по-обективна оценка щеше да е сиво, то при положение, че Heroes VI изглеждаше определено по-добре... тук няма как да не е червено. Да не говорим, че и проблемите с оптимизацията също са значителни... zvuk 2Ефектите в битка са зле, но пък саундтракът ми се понрави. Доста подходящ за подобен тип игра. gameplay 1Дори ако някак се абстрахираме от бъговете, то има един значителен проблем в Might and Magic: Heroes VII - изкуственият интелект. Толкова базов е, че до разваля впечатленията - дори и да няма крашове. ocenka 1Ако целта на Ubisoft е била да отчуждят възможно най-много фенове на Heroes of Might and Magic серията, то с последното издание се справят адски добре. Ако пък са имали нещо друго предвид - например да създадат силен продукт, който да носи удоволствие на геймърите - то са се провалили с гръм и трясък.

might and magic heroes 7 3Как една култова серия игри може да бъде умъртвена много бързо и ефективно в очите на феновете? Ubisoft могат да ви дадат много добър отговор на този въпрос с Might and Magic: Heroes VII. Една игра, която получи покъртително лоши отзиви в интернет и която ще продължи да трупа омраза. И то не толкова заради своя геймплей, който... въпреки драстичните си минуси някак можеше и да мине метър, можеше да бъде окачествен като „посредствен, ама ще се подобри с пачове“.

Говорим за нещо друго – издояването на една крава, която просто няма как да пусне мляко. Ама която е била стискана, натискана, каквото е изтекло в кофата е било смесено с вода и пуснато бързо в продажба. Това горе-долу е Might and Magic: Heroes VII. Последното мляко на една крава, разредено с вода в съотношение 1:10. Наздраве.

Оттък нататък не съм много сигурен как да продължа това ревю. Може би с хубавото в Heroes VII? Добре, нека действам така.

Хубавото на играта е онова, че разработчиците Limbic все пак са решили да не вкарват никакви иновации, никакви прекалено експериментални нови механики в Heroes of Might and Magic серията. Напротив, студиото ясно обяви – „Ще правим игра като старите“. Очевидно – като Heroes III.

might and magic heroes 7 17И в интерес на истината първите час-два имате такова чувство. Че играете някакъв по-нов вариант на тази класика. Геймплеят автоматично ви пренася там. Ветераните от серията ще започнат да цъкат, без да се чудят има ли нещо ново, скрито, което да ги изненада приятно или неприятно в даден момент. Музичката също е една такава приятна, на мен ми се понрави доста.

Раси, единици, герои с уменията им – очевидно е откъде е било вдъхновението на Limbic. И това е окей. Добре е човек да си знае ограниченията. Да знаеш, че нямаш таланта да подобриш близо перфектното в лицето на Heroes of Might and Magic III. А в тази ситуация опитът да направиш възможно най-добрият клонинг сякаш е идеалното решение.

Поздравявам Limbic за това, че поне бяха открити с феновете. Всъщност аз не съм сред тях – или по-точно казано не съм маниак на тема Heroes of Might and Magic. Защото помня и преди още ~15 години какви хора имаше – за тях това беше религия. Може би каквото е за мен Diablo II. Аз бях от хората, които харесват Heroes III, играл съм немалко време, знам какво се прави, но не съм от най-запалените маниаци.

Тъй или инак Limbic ясно обявиха какви са намеренията им и всъщност много хора казаха – „Окей, копирайте класиките, нека видим какво ще стане“. И в някаква степен нещата са се получили. Което дава поводи за оптимизъм диру и сега – момент, в който Heroes VII е натрупал титанично количество негативни отзиви. Специално в Steam, който за мен е един от най-добрите начини да четеш неутрални ревюта на геймъри. Дори и най-благосклонно настроените фенове просто няма как да не оценят походовата стратегия с палче долу.

might and magic heroes 7 14Защо ще се запитате? Особено и при положение, че в първите час-два, в които цъкате някак си казвате – „Абе, не е толкова зле чак, колкото се пише из нета“?

Might and Magic: Heroes VII е незавършен на копеле. Това дори не е бета, не знам дали и като алфа мога да окачествя тази игра. Тя има нужда от минимум 1 година време още за разработка. Да не кажа и повече... И тук дори не визирам всички крашове. От които са писнали хората и които са титанично много. Не визирам бъговете от различен калибър – включително и невъзможност да се приключи някоя мисия. Част от които поправени с първите пачове за Heroes VII.

Говоря за чисто механични неща, които няма как да се преработят току-тъй. Да се оправят. Те трябва да бъдат изградени, програмирани от голата нула кажи-речи. И не мисля, че това ще отнеме три, четири или шест месеца.

Но ако се върна на бъговете – дори и след последните хотфиксове можете да очаквате в един или друг момент Heroes VII да започне да крашва. Дори и нещата наглед да изглеждат добре... излизане до Windows без желанието ви винаги е зад ъгъла. Понякога и гарнирано с прецакване на сейв файловете. И ако си мислите, че това не е толкова драматично, то трябва само да усетите колко време зарежда играта! Цяла вечност. Дори и да имате читав компютър. А моят определено не е такъв, особено с хард диска ми, който има огромна нужда от смяна. Бога ми, някои ходове отнемаха хипер дълго време, а стартирането и зареждането на нова игра... ужас.

[caption id="attachment_56877" align="aligncenter" width="525"]might and magic heroes 7 18 Дървото с постройките може да бъде окачествено единствено като недоразумение[/caption]

С други думи Ubisoft отново пускат крайно недовършена игра в продажба, пък после се извиняват и започват да я поправят. Нямам идея колко време ще им се разминава – в случая доста хора са казали – „Ми ще изчакам 2-3 месеца, пък да видим“. Само дето с подобно пасивно поведение франсетата продължават да действат по същия си абсурден начин...

Но както и да е. Нека забравим за крашовете, ако изобщо е възможно. Нямам идея по каква причина, но на мен не ми влияят чак толкова много. А и може би някак извадих късмет и не ми крашваше толкова често.

Нека караме нататък. Кампанията.

Heroes VII вече получи подигравки и то напълно заслужени за кът сцените, в които се разкрива сюжета... в които имаме модели на герои, но устите им не се движат! Гласове има, но лицата стоят безизразни! И чат-пат се сменят своеобразните кукли в кадър!

Само като видях тази ситуация и щях да падна от стола. Върнах се 15 години в миналото, ама не с положителни емоции! Да, през 2000 година подобно нещо можеше да се прости. Въпреки че и тогава лица без движещи се усти се посочваха като минус. Все пак технологиите бяха съвсем други. Ама по дяволите, днес е 2015-та! Живеем в свят, в който кът сцените гонят фотореализъм. В който холивудски звезди приемат игрите за ново предизвикателство в кариерата им и се раздават не само откъм глас, но и откъм представяне на лицеви емоции. И в същото време какво се случва? В някаква игра виждаме безизразни лица, които не си отварят устите?

[caption id="attachment_56871" align="aligncenter" width="525"]might and magic heroes 7 12 Други елементи от интерфейса като уменията на героите не могат да бъдат окачествени точно като грозни, но със сигурност са доста неясни и неинтуитивни[/caption]

Честно казано дори нямам идея как се е случило това. В общия случай ако една игра ще има мизерен бюджет, то историята се разказва в комикс стил с редуващи се картинки, гарнирани с глас отзад. Аз пак щях да хейтя игра, която струва официално 50 евро или 100 лева в Steam, която ползва прийоми на независимите цъкалки, струващи по 10-20 лева. Но и озвучените комикси са в множество пъти по-добре... от това.

Иначе отделните мини кампании като цяло не са толкова лоши, но има друг проблем – не са част от една грандиозна сюжетна нишка. Както беше обещано. Явно обаче в един момент разработчиците Limbic явно са решили да ни представят нещо алтернативно... предполагам поради липса на ресурси. Явно малкото пари са били причината и за кът сцените - сигурно в средата на разработката е станало ясно, че ще има нужда от още кинти, за да се направят нещата както трябва - да има по-добри анимации, ала-бала. Ubisoft са казали „Не“ и ето го крайният резултат.

Но в крайна сметка Heroes of Might and Magic никога не е била серия, в която човек преиграва по хиляда пъти кампаниите. Или в които се попикава по кът сцените, сякаш са правени от Blizzard. Основният акцент е на Skirmish режима – избираме си някаква карта, определен брой противници и започваме да завладяваме наред. Как са нещата при него?

[caption id="attachment_56870" align="aligncenter" width="525"]might and magic heroes 7 11 Когато започне първата кът сцена на кампанията, в която героите просто стоят със замръзнали гримаси, а някакъв глас ги озвучава - тогава ще усетите с пълна сила колко нисък е бил бюджетът на Heroes VII[/caption]

Първо и най-важно – няма генератор на нива! Има редактор, с който геймърите могат сами да създават такива, но не и автоматичен такъв. Което си е огромен минус. Но не само това – наличните нива са супер малко! Виждате само един екран с 14 бройки. В първия момент си казвате – „А, то трябва да се скролне надолу“... но не! Грешка няма, числото си е такова.

Да, редактор има – и явно Ubisoft се надяват геймърите да им свършат работата. Да направят нива за Heroes VII, на които останалите да цъкат. Яко, нали?

Казах ви какво се случва след това – при зареждане на нова карта се чака половин или цяла вечност – зависи какво PC имате. Ако не ви крашне в първите 5 минути, то можете да започнете да цъкате.

И кое е първото нещо, което ще се набие на очи? Интерфейсът!

Играх Prison Architect наскоро – яка игра, покъртително UI. Но мога да кажа, че Might and Magic: Heroes VII е просто едно различно ниво. И знаете ли защо? В нито един момент интерфейсът не е полезен! Което е най-най-най-важното за всяко UI. Дори и най-грозната помия, която видим в някоя игра трябва ясно да ни подсказва – „За да направиш ето това натисни тук, а онова – там“. Не. Всичко е неясно, нещата се откриват по принципа на пробата и грешката.

[caption id="attachment_56886" align="aligncenter" width="525"]heroes 7 3 Близките кадри може би целят да ни вкарат още повече в атмосферата, но най-често се уверяваме, че анимациите са ужасни[/caption]

Отделните бутони ама по никакъв начин не ни казват какво вършат. Гледаш ги и си мислиш – „Добре, по дяволите, каква е шибаната логика“. Бих казал, че съм играл немалко игри и то какви ли не – нискобюджетни, блокбъстъри, всичко, което заема средата между тези две крайности. Рядко съм виждал подобен мазаляк.

И безумното е, че интерфейсът не е точно грозен. Напротив, даже като цяло ми харесва. В някои части – тъй като поне 1/3 от Heroes VII прилича на някакъв placeholder (временна картинка, качена докато художник или дизайнер не си свършат работата да я заменят с краен вариант за дадена позиция). Специално дървото за строене на сгради в града е безобразно - ако не натиснете втория бутон на мишката, за да видите кое какво е, то картинките не показват почти нищо!

Интерфейсът не е точно грозен там, където е завършен, но не е ясен. Това е най-лошото. Прилича на някой от онези сайтове, дето изглеждат гига яки, ама ако искаш да направиш най-елементарното нещо почваш да скролваш нагоре-надолу като улав и най-накрая просто казваш – „Ебал съм му мамата“ и ги затваряш. Сякаш някой, който хал хабер си няма от игри е правил интерфейса на Heroes VII. Просто си е рисувал наляво-надясно, решил е, че това или онова ще изглежда куул. Но не е бил геймър, че да осъзнае колко неудобно нещо е сътворил.

Да, феновете на Heroes of Might and Magic ще се справят. Защото знаят, че дадено нещо трябва да може да се направи. И започват да цъкат из бутоните там, където дадено нещо трябва да може да се направи. И то се получава. Но ако някой новак бъде хвърлен в цялата тази джунгла, то ви гарантирам, че ще му е нужно адски дълго време да се оправи. Ако изобщо това се случи.

might and magic heroes 7 15А, да, tutorial няма.Новаци сте за франчайза? Чували сте как много хора го възхваляват, ама ви е прекалено пикселиран Heroes III? Мислите си, че сега е добър момент да се пробвате?

Не, не е. Просто защото не виждам как някой човек ще се оправи с интерфейса. Да, основните неща са що-годе ясни, но подробностите трябва да знаете, че ги има, за да си ги намерите.

Поне на мен ми трябваше доста време, докато прецъквам през или прекалено шарените, или еднакво кафеникави бутони, докато свикна кое къде се случва. Но както и да е... нека караме нататък...

...с изкуствения интелект.

Вече писах, че в първите си часове Heroes VII не е лош, нали? Нека припомня тези свои думи. Музичката е яка и спокойна, а и наличните карти в момента са си яко направени като цяло. Харесва им дизайна им, напомнят на Heroes III, но пък визуално има някои подобрения (всичко не е просто двуизмерно, ами виждаме 3D планини, долини, реки – което е яко, въпреки грозната графика, за която ще стане дума после).

В началото нещата са добре, но колкото повече се сблъсквате с AI-то, толкова повече виждате що за недоразумение е. Реално не мога да се сетя изкустеният интелект да е направил нещо умно! Дори и на последните трудности.

might and magic heroes 7 19Вражеските герои понякога се лутат като дрогирани из виртуалния свят, без да имат каквато и да е идея какво вършат. Пропускат да събират ресурси да кажем. Или пък се разхождат без почти никаква армия и с радост се съгласяват да се бият с вас, вместо да избягат. Както се случваше някога. Има абсурди тип AI-то да се сбие с вас пред своя град, а не в него. Което ви дава възможност хипер лесно да му превземете крепостта. Включитело и преди да се сбиете с основната му армия!

Ето такива неща ще видите безброй. Които не показват някакъв усъвършенстван изкуствен интелект, а точно обратното – съвсем базов такъв. Изглеждащ като някое дете, което току-що се е научило какви са правилата на шаха. Знае да мести фигурите, знае да си чака хода, но оттам нататък движи всичко напосоки и единственият възможен сценарий е загуба.

Нека дам и някои примери за поведението на AI-то в битка. Забелязах, че в прекалено много ситуации компютърът много настоява да атакува някоя моя единица, често най-слабата (или силна единица с малко войници в стака). Което звучи като нещо логично, нали?

Да, само че аз просто слагах дадена единица да се защитава, пусках й допълнително броня и с това я превръщах в своеобразен танк от MMO игрите. Противниците си я лупат ли, лупат по главата, нанасят мизерни щети, а аз в същото време с по-силните ми и назобени стакове просто ги премазвам от бой. Пълен абсурд и комедия. Очевидно реакцията на един добър изкуствен интелект щеше да е когато назобиш някоя своя единица със защита автоматично да се насочи към останалите, за да увеличи загубите на играча... но не. Лупат си някоя своеобразна скала, докато на още 2-3 други единици съм метнал магии за максимум атака и те вършеят из бойното поле.

might and magic heroes 7 22Един друг пример, който е по-скоро детайл. Помните ли как в по-добрите Heroes игри ако противникът имаше първи ход, то той се придвижваше точно на такава дистанция, че да не можете да го атакувате веднага с вашия първи ход? Вероятно да. Е, в Heroes VII противниците просто правят движение максимално напред. Толкоз. Тоест почти винаги имате възможността да им нанесете първа атака и да им свалите стаковете главоломно.

Както казах рядко ще видите AI-то да прави нещо умно, дори и на високи трудности, а това е голям минус в подобна походова стратегия. В общия случай човек се чувства така, сякаш печели с експлойти, а не с умения и тактика. А когато прибавим и баланса на расите и героите, който е далеч от перфектното, то нещата никак не изглеждат страхотни.

А, да, споменах ли, че Inferno – една от любимите фракции на много Heroes фенове не е налична почти необяснимо тук? Вероятно е била планирана като бъдещо DLC...

Тъй или инак геймплеят е само привидно добър. Тъй като колкото повече се потапяте в него, толкова повече недомислици виждате. Къде малки, къде по-големи. Например при позиционирането на артефактите – някои определено слаби такива, тип даващи +2 броня се пазят от безумно мощни стакове, а други по-качествени са поставени зад далеч по-посредствени гадове, които можете да пребиете съвсем безпроблемно.

[caption id="attachment_56880" align="aligncenter" width="525"]might and magic heroes 7 20 Поради неприятния интерфейс трябва да намерите дадена единица в енциклопедията на Heroes VII, за да видите какви специални умения има; когато сте в града си например няма как да видите това доста важно нещо... а, да, също така няма пряк път за осъществяване на действието, тоест ръчно трябва да намерите дадена единица...[/caption]

Някой ще каже – детайл. Но това е нещото, което прави дадена игра страхотна. Което я превръща в класика, която се играе 10, 15 години след пазарната премиера. Любовта към детайла. Дали Limbic не са имали време, ресурси, талант или някаква комбинация от трите заедно – не знам. Но доколкото привидно са успели да клонират Heroes III, то в цялата дълбочина не са се справили.

Открита е дискусията дали с пачове Heroes VII ще се превърне в по-добра игра. В по-приятна за цъкане – несъмнено. Когато се премахнат крашовете и различните бъгове, които всъщност и към момента намаляват със сериозна скорост. Макар че и сега ако разгледам отзивите из нета с това ревю, което е готово от седмица може би, но чак сега качвам - ами, не виждам оплакванията да са намалели особено...

Да, Heroes VII има някакъв потенциал. Изгледа на картите, позиционирането на ресурсите из тях, цялостният макромениджмънт. Доколкото помня дърветата със сгради за строене – в Heroes VII са в духа на добрите игри в серията. Потенциално могат да се получат нещата.

Но ми е интересно например колко труд трябва да се положи специално по AI-то? Това не е бъг, не е краш. Не, че всички подобни проблеми се оправят ей-така, с щракване на пръсти. Но AI-то трябва да се обмисли, да се напише изцяло. Това отнема много време и ресурс, който едва ли Ubisoft ще инвестира в играта. Особено сега, след отзивите. След продажбите, които вероятно не са били феноменални. А една походова стратегия с отвратително AI просто е обречена. Това е положението.

heroes 7 4Нека го кажа така – дори и да не беше мазало в технически аспект, то имам съмнения дали Heroes VII щеше някога да си струва. Но при явно ниския бюджет, то е почти сигурно, че усилия няма да бъдат положени. Може и да видим някое DLC… с Inferno например срещу 10-на евро... но вероятно нещата ще приключат дотам. Особено при отзивите за Heroes VII.

Но преди да премина към финалните думи ще отделя малко време за графиката и звука. Визуално Heroes VII е... грозен.Всъщност по-грозен и от предишната игра в серията, която се появи преди няколко години! Вече се направиха подобни сравнения из интернет и можем да се уверим, че необяснимо визуалното качество е паднало. Играта не само не изглежда като нещо, достойно за 2015 година... дори и преди 6-7 щеше да е грозновата. Анимациите са ужасни, цялостният детайл е нисък.

Жертва на ниския бюджет? Най-вероятно. Която сигурно е и причината на чисто механично ниво Unreal Engine да се държи отвратително и всеки ход да отнема... много, много, много време. Особено ако напредне дадена игра, в която има много контролирани от компютъра ботове, то нещата са превръщат в ад. Ако има какво да гледате по телевизията – това ще е добра новина. Тъй като Might and Magic: Heroes VII се играе много тегаво в определени моментии трябва да се занимавате с нещо, докато дойде мига, в който ще можете да продължите да цъкате. Не точно дефиницията на "удоволствие", нали?

might and magic heroes 7 13Звук... саундтракът си беше съвсем окей за мен. Носи онова отпускащо настроение, тъй важно за този тип игри. За сметка на това обаче ефектите по време на битка са... изключително евтини. Оценка сиво.

Като за финални думи вероятно бих написал, че Heroes VII е игра, която не знае какво точно иска – дали да угоди на старите фенове или да привлече нови такива към Heroes of Might and Magic с подобрената си графика. Но няма да напиша това. Защото Ubisoft много добре знаят за какво става дума. Те умишлено са направили игра, с която за пореден път да пробват издоят феновете на този култов франчайз. Било е ясно, че няма как да се стигне нивото на Heroes III и Heroes V, който мнозина помнят изцяло с добро. Било е ясно в един момент от разработката, че са нужни повече пари, но Ubisoft не са ги инвестирали. Защото са знаели какво ще се случи.

Че геймърите вероятно ще охулят Heroes VII, но ще го охулят, след като вече са се сдобили с него. Тоест парите са в банковите сметки на Ubisoft. Вероятно разходите са избити, а оттам нататък... все тая...

А може би след 3-4 години ще видим Heroes VIII, а мнозина ще си кажат – „Ами, миналата имаше проблеми, ама този път може и да видим онова, което искаме“ и ще си дадат парите пак?

Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл