Уви, истината е, че Mortal Kombat X не ми донесе никакви положителни емоции. Мултито е небалансирано и откровено скучно, избистрено от хора, спамещи едно и също нон-стоп. Сингъл кампанията е фрашкана с клишета, скучна и като цяло зле.А, да, за капак се очакват и куп DLC-та с бойци... много от които култови такива от Mortal Kombat серията, които необяснимо липсват.
Или с други думи, без никакво замисляне вкарвам това заглавие в хейт ревюта. Доколкото Mortal Kombat 9 имаше успех, то явно NetherRealm си повярваха. А новата им игра не си струва особено. За феновете на серията може и да е окей. За останалите... не знам.
Всъщност аз не съм сигурен дали съм фен на Mortal Kombat… ако в този конкретен момент ми дадете един джойстик за Sega Mega Drive II, то ще ви вкарам килър кодовете за MK III Ultimate. Още ги помня наизуст. Два от тях, де, третият нещо ми се губи. Ще да е от годините. Близо 20 шибани от тях минаха, откакто редовно цъкахме Ultimate в клубчетата със Sega конзоли и си давахме джобните пари на мазни чичковци, които си купуваха ракия, сланина и евтини проститутки и вероятно са се чудели какви са тея олигофренски деца, които си дават джобните, че да играят някакви тъпи игри.
Като се замисля съм шибан фен на Mortal Kombat. Може би защото помня как играех още първата на аркадните автомати – това ми е един от първите гейминг спомени. Бях ебаси пишлегара на 8-9 години. Може би защото една част от бруталите за MK III Ultimate – сещате се, онези с с 11-те копчета. XCABCZXABCZ. XXXBAXXXBAX. Примерно.
И въпреки това Mortal Kombat X не ме изкефи. Ако трябва след този безумен увод да се върна баш към ревюто. Думичката, с която мога да го опиша е... претенциозен. А тя е една от най-обидните в моя речник. Особено когато има претенция, но не и нещо зад нея. Както обикновено се случва. Както и с тъпата сингъл кампания, така и с мултито.
Но нека карам по обичайния ред. Историята.
Четох колко била яка в нета. Някакви такива всякакви произволни ревюта я хвалеха. „Уцелила баланса между сериозното и несериозното“, не знам какво си. Сюжетът на Mortal Kombat X е подобен на епизод на CSI: Хорейшио. Стават някакви абсурдни и тъпо измислени обрати, колкото да се върже някаква каунска нишка. Още от първия половин час усещах, че мачът, който си бях пуснал на съседния монитор е доста по-интересен от сюжета на Mortal Kombat X. А мачът беше изключително тъп.
В случая Шинок, един от обичайните злодеи в серията, решава за пореден път да нападне Earthrealm. Тъй като все пак Земята е в центъра на цялата вселена и всички се чудят как да я ударят първо нея – винаги.
Както помним, напоследък Шао Кан се занимаваше с тази дейност, но в крайна сметка беше победен безвъзвратно. Оказва се обаче, че всичко това е бил зъл план на Шинок, който е дърпал всичко зад кулисите, та да може самият той да завладее Earthrealm.
Общо взето това са първите минути от играта. В които сигналната лампа започна да вие и свети с пълна сила. Малко след това се случи първото QTE, след което си казах – даеба.
Като цяло кампанията се състои от куп дебилни обрати, някои от които видими от космоса, други не чак толкова. И развитието, и финалът са крайно незадоволителни.
Да, онези, които са следили историята на Mortal Kombat няма как да очакват тя да е особено логично или последователно оформена. По дяволите, това е файтър. Ясно е, че който умре трябва да се съживи някак за следващата игра. Под някакъв безумен претекст. Подобно на Tekken. Нормално е, ясно е всичко това. В общия случай историята на Mortal Kombat се гледа просто така, за... „обща култура“.
[caption id="attachment_50128" align="aligncenter" width="525"] Джони Кейдж прилича на извратен дърт пергиш[/caption]
Въпреки че до MK III Ultimate имаше опити нещата по някакъв начин да се крепят заедно. Да са що-годе интересни, без претенцията. След това... тогава Midway, днес NetherRealm изобщо спряха да се опитват.
Все тая, започнах да казвам нещо друго и в словесната си диария съвсем се отплеснах. Проблемът е, че шибаният Mortal Kombat X изглежда акцентира на тъпата си история. Опитва се да я направи нещо... „яко“.
„Това е мулти игра, ама имаме и мачкащ сингъл“, сякаш са искали да кажат разработчиците NetherRealm.
Ами, не е такъв. Като цяло, мисиите от кампанията изглеждат по следния начин:
1. Започва кът сцена около 5+ минути, в която се изсипват клишета на килограм от най-долнопробните екшъни.
2. Евентуално има QTE сцена, която е вероятно да провалите единствено ако гледате тъп мач от Висшата лига, който е по-интересен от Mortal Kombat X.
3. Нова кът сцена.
4. Биете се с някакъв си човек в класическия Mortal Kombat стил.
5. Побеждавате го и започва нова кът сцена.
6. Евентуално имате още 1-2-3 мача в добрия случай, в лошия започва нова кът сцена за следващата глава от Mortal Kombat X.
[caption id="attachment_50127" align="aligncenter" width="525"] Новото поколение бойци във файтъра е скучно и безлично[/caption]
Общо взето, сингълът на играта е като интерактивен филм. Не бих казал, че се различава особено от The Order: 1886. Само дето е още по-тъпо. Защо ли?
Защото няма никаква епичност. Срещате се постоянно с някакви водещи герои в ключови моменти от кампанията, които трябва да са нещо като... босове. И трябва уж да се водят някакви битки, дето да определят съществуването на Earthrealm и прочее. А какво се случва?
Просто се биете с бот, наречен Шинок или Котал Хан... или някой друг... разцепвате го и след това - „Оооо, не ме убивай, нее“ и гледа с влажен поглед като котка, просеща парче кебапче пред квартална кръчма. Няма епичност, няма го чувството да... убиеш Шао Кан в Mortal Kombat III Ultimate на максималната трудност.
Разбира се, за да бъде съшита с конци историята, след пребиване на даден водещ герой, той/тя изчезва като призрак в нощта, че да можете пак да се млатите с него/нея. И вместо да си кажем - "Бах, гледай го тоя къв е лош", то прилича на някакъв Мистър Бийн, който разцепвате от пердах и някак успява да ви се измъкне.
[caption id="attachment_50130" align="aligncenter" width="525"] Ерън Блек е вероятно най-кухият персонаж в цялата Mortal Kombat поредица... каубой без нищичко интересно[/caption]
А, да нека отделя малко време и на новата генерация герои. С която NetherRealm са много горди, мисля. А за мен са ебаси тъпоумните. Сори, ама всичко до Mortal Kombat III Ultimate е легендарно. Може и тогава да имаше... колко, 6-7 нинджи? Мързи ме да ги броя, с еднакви костюми, ама различно оцветени... и все пак те имаха милиард пъти повече персоналност от всичките дървета в Mortal Kombat X. Приличащи на актьори от български сериал.
Пръдла с модерната тъпа „военна“ прическа на Риана.
Някакъв дебилен каубой-наемник, който е лишен от дори един грам идентичност и е безвкусно окраден от Red Dead Redemption.
Гей монах с лък.
Малкия брат-дебил на Шао Кан, наречин Дебил Хан... оп, простете, Котал Хан, който е просто ацтек (да, точно така... ацтек... никога не съм обичал Найтуулф, понеже е просто скучен индианец, но Котал Хан е ново измерение на безличието).
Друга модерна военна пръдла, която е още по-безлична от военната пръдла с прическа на Риана.
[caption id="attachment_50116" align="aligncenter" width="525"] Поне Кано е пич, въпреки че в кампанията е путьо като всеки от злодеите в Mortal Kombat X[/caption]
И тъй нататък. Общо взето Джейсън Ворхийс е засега най-якият нов персонаж в Mortal Kombat X, макар и технически „гост“. Тоест едва ли ще се завърне нататък. Но е изцяло в духа на серията. Хардкор брутален психопат. А не... останалите недоразумения. Направо да бяха сложили някой модел с лъмбър брада и хипстърски татуси, та да се приключи.
Кой ли знае – явно след напускането на Джон Тобиас не е имало кой да прави яките дизайни в Mortal Kombat, та сега можем само да се молим да се завръщат класическите персонажи. Не, наистина, Шао Кан е легенда, е Котал Хан е... мани, мани, мани... дори не ми идва някое сравнение наум за него.
Но както и да е. Сингъл кампанията се разбива по лице в земята на всички възможни нива. Скучна е, клиширана е, зле написана, безинтересна е. Mortal Kombat може винаги да е бил сладникав, тип американски екшън от 80-те години на миналия век, но тази игра е откровено зле. И да, мама му даеба, трудно е да се направи сладникав екшън от 80-те години на миналия век. Примерно Commando. Нещата не опират само до това някой да каже 1 ред реплика... която да е култова. Опира до това да е Арни. И да се каже с точния глас. И мозъкът ти да блокира. Да не може да прецени – това безумно тъпо ли е или безумно яко. Това е духът на тези екшъни.
А Mortal Kombat X е като български актьор, който се прави на Арнолд Шварценегер. Буди съжаление.
Но отделих прекалено много време на сингъла – какво може да се каже за мултито? Поне аз не видях нищо добро и там.
Някакъв грозен хибрид между Street Fighter и Tekken, в което нищо не блести особено много. Баланс – няма. Ама никакъв. Една част от героите в Mortal Kombat X са като някакви бити кучета, почти не се срещаш с тях, тъй като ударите им не са достатъчно ефективни. А и дългите комбота - най-важното нещо в MKX. Други – разните там спамъри и такива с небалансирано силни движения – ги срещаш всеки мач.
Най-абсурдното обаче е, че човек сякаш играе срещу ботове. Даден персонаж изпълнява едни и същи движения в един и същи ритъм и по един и същи начин... нон-стоп. Дори и начинът, по който атакува, и начинът, по който се защитава на вашите действия. На моменти имах чувството, че не играя срещу човешки същества. Такава машиналност, такава монотонност. Като един софтуер, написан да реагира по един или друг начин на такова или онакова „дразнение“.
Наистина чат-пат се срещате срещу... хора. Които виждате, че се опитват да заучат движенията ви, стила ви, да ви контрират. Вместо да стартират рунда с безумна спам фиеста. Но това е прекалено рядко...
[caption id="attachment_49584" align="aligncenter" width="525"] Джейсън Ворхийс поне пасва идеално в Mortal Kombat X, въпреки че е наличен като DLC[/caption]
Вероятно причината за спам фиестите в Mortal Kombat X са шепата движения. Всеки герой има по няколко магии, по няколко основни комбота и няколко базови удара. След 10 минути знаете какво може да ви предложи даден герой. За един час можете да научите движенията на 5-6 героя, най-вече и защото доста основни комбота се правят по еднакъв начин.
И след това ви остава само едно нещо – да научите дългите серии удари. Това са своеобразните juggle-и от Tekken, взимащи солиден порцион от кръвта на противника. Дотам се изчерпва Mortal Kombat X. След това си създавате алгоритми как да действате във всяка ситуация като роботи, тъй като нещата се случват толкова бързо, че „мислене“, „изчакване“, „тактика“ и т.н. просто няма. При малко удари, в общия случай нещата опират до камък-ножица-хартия, без особено въображение и най-вече разнообразие. Разбира се, при шепа движения, някои не са никак ефективни и да, това намалява още повече различните комбинации.
И тук далеч не казвам, че няма умение в Mortal Kombat X. Напротив, има. Ако просто спамите едно копче безмозъчно, шансът ви за победа е... общо взето нулев. Прецизността се цени. Най-дългите комбота не са лесни за изпълнение... особено при безумния лаг на Mortal Kombat X, за който ще говоря после. Като цяло се вижда кой е добър и кой - нууб.
Все пак начинът, по който играта е балансирана единствено към агресията никак не ми се нрави. Или поне така играят болшинството обикновени хора, нямам идеята как е на про гейминг сцената. Не съм се интересувал. А, да, няма как и да не спомена любимата на всички Джаки Бригс и скапаното й спамене на картечницата, което вероятно е най-тъпото нещо, което съм виждал във файтър от адски дълго време насам. Специално ако играете с герой, който няма телепортация може да е цяло мъчение да биете някой катил, който нон-стоп прави едно и също и това му е "играта"...
Но макар и самата основа на геймплея да не ми допада чак толкова, то можеше и Mortal Kombat X да ми хареса, да ме накара да се зарибя, да го цъкам много, ако не беше... шибаният лаг, майка му даеба. Поне при мен – и нека да кажа, че пробвах заглавието на PlayStation 4 – имаше лек или осезаем такъв при над 90% от мачовете ми. В интернет играта получи супер хейт за PC порта си и неговите онлайн проблеми... за PS4 съм чел по-малко критики, но поне при мен положението беше катастрофално.
Късметът беше да се играе с лек, едвам осезаем лаг... който все пак ти дава някакъв контрол. В общия случай обаче беше доста по-зле - достигаше близо секунда! Да, точно така - една шибана човека секунда забавяне между това, което натискаш и това, което се случва пред теб на екрана!
А най-малоумното, олигофренско, тъпоумно и ретардирало нещо в този файтър е фактът, че чак след като започне сесия виждате каква връзка има вашия опонент. Нещо, което е необяснимо и направо нелепо. Защо ли?
Доста игри, особено такива, в които играем 1 vs. 1 с някого има някакъв индикатор, показващ ни дали ще се бием със съседа от долния етаж и няма да има лаг или играта ще ни върже с някой в Сингапур. Логично човек ако види, че връзката е 1 от 3 или дори 0 от 3, то ще прекрати сесията - явно положението ще е нетърпимо.Това е цялата логика на тези шибани индикатори! Предварително да ти кажат има ли файда изобщо да влизаш в дадена сесия или не! И не знам дали съм виждал досега изпълнение, толкова нелепо като наличното в Mortal Kombat X.
Но уви. Започва сесия и виждате как сте се вързали с някой, играещ от бункер на Луната. Искате да спрете сесията, но играта ви възпира – „Това ще се отчете като загуба“. Мерси много! И тогава защо ми показваш, шибан Mortal Kombat X, че ще има такъв лаг? За да планирам с кой герой да се пусна и какви удари да спамя, че да преодолея лошата връзка ли?
Е, поне аз не мога да играя с лаг. Особено файтър. Явно 21 век ме е разлигавил. Знае ли човек. Но иронично, с огромен лаг повечето опоненти спамеха като машини, явно са се приобщили към недъзите на Mortal Kombat X... който ми изглеждаше като съвсем друг продукт, когато превключвах от мулти към сингъл...
Даеба, може би цялостното ми усещане от мултито щеше да е различно, ако имаше качествена онлайн игра. Но реално не ме интересува. Няма смисъл да предполагам какво би било. Ненужно е. Все едно да предполагам какво щеше да е, ако имах 1 милиард долара в банковата си сметка. Нямам толкова. Сигурно и 200 лева нямам в момента вече.
Пиша ревю за онова, което виждам пред очите си, а това са фрапантни проблеми с интернет свързаността. И те по никакъв начин не са изолирани. Не е нещо, налично само при мен...
Тъй или инак обаче, едва ли и в бъдеще може да се очаква нещо хубаво от мултито. Предстои добавянето на десетки герои като DLC, които очевидно трябва да са небалансирани, за да има причина някой да си ги купи. Mortal Kombat X е половин игра, която цели да бъде издоена по най-наглия начин. Вероятно NetherRealm са отделили повече време в това да планират как най-добре да лансират бъдещите си DLC-та, отколкото да поправят баланса и проблемите със свързаността.
Като цяло, Mortal Kombat X се изчерпва... до фаталите. Онова, с което серията стана култова. Те са прекрасни – яки, садистични, забавни... струва си да се видят. X-Ray движенията... ако трябва да съм честен, онези в Mortal Kombat 9 ми харесваха повече. Но да кажем, че са окей.
Знаете ли какво обаче? Фаталите могат да се видят в първата срещната компилация в YouTube. А оттам нататък не знам какво може да ме задържи поне мен пред Mortal Kombat X.
Но преди финалните думи - малко за графика и звук.
Визуално играта е окей. В някои кът сцени се усеща, че енджинът си е леко дъртичък, но като цяло нямам претенции. Фаталите, познатите от миналата игра X-Ray движения - на ниво са си. Оценка зелено.
Звук... като цяло бива, въпреки че гласовата актьорска игра в кампанията е предимно зле. Някои персонажи са озвучени окей, други са просто фрапантни, включително Соня и новото поколение дразнещи лешпери.
Крайната оценка? Mortal Kombat X ме изненада крайно неприятно. Не само с безумно счупения си онлайн режим, който е недъгав не само на PC, но и заради цялостното отношение на NetherRealm. Заливането на играта с DLC-та... както и цялостните бойни механики, които не впечатляват. Онова, което студиото е направило е да си гледа бизнеса, но не и геймплея. И какво, Mortal Kombat X беше супер успешен откъм продажби, което вероятно ще ги накара да си помислят, че са създали правилния продукт. Ами, не е така. Положението е различно. Много скука.
Възможно е някога да дам втори шанс на Mortal Kombat X - поне в мултито. Да видя как ще ми се стори без безумен лаг. В крайна сметка нещата винаги изглеждат различно, когато може да се играе човек. Може и да има по-малко спам. Може да има повече тактика и разнообразие. Но след всичките проблеми, които имаше и Mortal Kombat 9 в този компонент, то явно говорим за престъпно нехайство на NetherRealm. И не, не заслужават никакви добри думи за това.
Още по темата
Истината е обаче, че в момента лежат само на стари лаври Ед Буун и компания. Новите герои са смешни и безидейни, всичко се крепи на старите такива. Интересно ми е кога Джон Тобиас напуска Midway... имам чувството, че откакто се махна той няма особено яки нови герои.
Като цяло - вижда се кога една компания прави игра, която да бъде фрашкана после с DLC-та... дори и не са се опитали да се прикрият NetherRealm. Казали са - "Некъв геймплей ще сложим, пък най-важното е DLC-то"... простотия. И тъжното е, че продажбите въпреки това са фантастични и въпреки че играта за PC е бъгаво мазало в мултито.
А иначе МК9 беше MK All Stars, с тази - очевидно - въвеждат малко свежест. Хората определено не осъзнават това и затова се чудят къде е този и онзи, но на мен половината от новите ми допадат (че даже и едно от хлапетата - Такеда).
Абе можеше и още, но определено аз останах по-скоро доволен. Освен от некадърниците от High Voltage, които осраха PC порта повече и от този на 9-ката.
Лично за мен файтър със счупен онлайн през 2015 година си е deal breaker. Просто няма как инак да го окачествя. Макар че може би аз предпочитам да цъкам онлайн, не срещу ботовете... въпрос на вкус.
А новите герои - за мен не са свежи, а банални. Но в крайна сметка тук нещата опират чисто до субективно мнение, тъй че няма да споря по темата.
П.С. А иначе поне 10, ако не и повече от старите герои ще се върнат като супер скъпи DLC-та, поне аз съм убеден в това... видно е, че дълго време са планирали своята DLC стратегия NetherRealm, което говори супер зле.