Но не и в Aliens: Colonial Marines. Може би най-лошата игра, до която съм се докосвал в последните няколко години. Зле, зле, зле, зле. Каквото и да се сетя относно този шутър, това е единственото, което изплува като определение в главата ми. Трагедия.
Понеже Aliens: Colonial Marines е поредната измама в гейм индустрията. И игра, която несъмнено ще навреди много на реномето, което Gearbox Software се опитва да поддържа. Сори, пичове, Borderlands 2 може и да е як, ама когато преди нея пускате Duke Nukem Forever, а след нея – Aliens: Colonial Marines… ами просто си осирате бранда!
Какъв е сюжетът в играта? На книга изглежда добре – действието се развива след събитията в Пришълците (вторият филм от поредицата, онзи на Джеймс Камерън). Вие поемате ролята на ефрейтор Джонатан Уинтър, който е изпратен да разследва какво се е случило с Елън Рипли и останалите военни, изпратени на колонията LV-426.
Хубавата част на сюжета е фактът, че има множество препратки към вселената на поредицата Пришълецът. Така по време на мисиите намирате легендарни оръжия като например помпата на Хикс, които можете да използвате, различни аудио записи, разказващи ви какво се случва и т.н. Фигурират и познати локации от филмовата лента.
Което звучи добре, нали? Да. Само че ако изключим тези препратки – които и в един момент почват леко да се оплитат в действията между филмите – то самата история е тъпашка. Главният герой Уинтър просто търчи напред като теле и пуца, срещайки се с кухи и незапомнящи се персонажи, които му помагат. Кът сцените са кратки и зле изпълнени, като не могат да ви потопят в историята. А на всичкото отгоре самият сюжет е тотално увъртян.
Някои хора определят играта като „несвързана фикция относно Aliens вселената“ и аз мога напълно да се съглася с това. Сякаш разработчиците на играта просто са хванали куп интересни сами по себе си идеи, но не са успели да ги свържат в едно смислено цяло. И резултатът е много лош (като изключим приятните препратки към филмите, включващи аудио записи, някои оръжия и т.н.).
Но ако само сюжетът на играта не си струваше, то щеше да е добре. Уви, геймплеят е много, много по-зле. Наистина. И то причината е много проста – играта е тотално недовършена.
Нямам идея какво са правили Gearbox през цялото това време. Не знам и каква точно порция от играта е била дадена за разработка на външни компании. Но мога да ви уверя в едно – тя има едва няколко нива, които изглеждат що-годе добре. Първите.
Там що-годе има някаква атмосфера. Прилично графично оформление. Бавно промъкване и изненадващо изскачане на някой пришълец. Абе, сещате се, точно както си трябва в Aliens игра.
След това, нещата се свеждат до преминаване на хипер линейни коридори, из които просто ви връхлитат групи врагове. Намирането на легендарните предмети и тайните из играта пък се изчерпват до това да завиете вляво при разклонение, на което вашите AI партньори минават вдясно.
Общо взето, след първия час Aliens: Colonial Marines прилича на някакъв много евтин мод, разработен с Unreal Engine. Коридори с кашони по тях. В които се срещате с олигофренски противници, които съм сигурен, че си идват със „стандартното“ AI на двигателя. С други думи, пришълците се засилват сляпо към вас, а пък човешките противници просто ви пуцат иззад кашоните без каквато и да е мисъл за тактика.
Това пришълците да тичат по стените? По таваните, да ви атакуват от куп различни страни? Има го в малко моменти, но повечето време търчат на 2 крака по коридорите срещу вас. Което е жалко. Айде, човешките противници поне се крият зад кашони и имат огнестрелни оръжия, тъй че тъпоумието им не се отличава чак толкоз.
Да, пришълците са жалки отрепки. Не събуждат страх у вас, нито пък респект. Просто ви става тъжно колко зле са осрани като концепция.
Но реално големият ташак е, че в Aliens: Colonial Marines дори не убивате пришълци! Поне не и в по-голямата част от времето!
Напротив, вместо това имате наемници на корпорацията Weyland-Yutani. Те се опитват да ви претрепят, понеже разкривате тайните на експериментите с извънземните изроди, които се случват на LV-426.
Така се стига до абсурда в Aliens игра почти да няма пришълци като главни герои! Съществата, на които е кръстен даден продукт! Вместо това всичко е залято от еднообразни войници.
Като във всеки друг шутър. Даеба.
Не, че в Aliens: Colonial Marines това е някакъв проблем. То пришълците са толкова смешни и жалки, че е по-добре изобщо да ги няма.
Естествено, не си мислете, че избиването на противници с човешки вид е добре направено в тази куца игра. Напротив. Изпълнено е по-зле от всеки шутър, който съм сложил в хейт ревюта.
Просто битките са крайно бездушни и безидейни. Някакви калъфи изскачат, вие ги пуцате и толкоз. Вижда се как всичко е претупано, изпълнено отгоре-отгоре.
Друг проблем е ковър системата. Нали се сещате – почти всяка модерна игра трябва да има клечане зад кашони.
Само дето има проблем в Colonial Marines. А именно – Unreal Engine-ът е прекалено старо поколение. Съответно вие не можете „да се залепите“ зад кашон като в модерните игри, които го използват. Вместо това клечите край него.
Така част от тялото ви се вижда от противниците. Които на моменти са учудващо точни и ви правят на решето с по няколко куршума. Или казано инак, има ковър система без ковър система. Нещо, което го имаше и в Duke Nukem Forever, междувпрочем.
В играта е замислено да се криете зад кашони... но няма как да правите това ефективно!
Но като се замисля, положението в Aliens: Colonial Marines е доста иронично. Понеже точно както противниците ви в повечето ковър шутъри „неволно“ си оставят части от тялото извън прикритията, то в тази игра вие сте в същото положение. Мислите си, че сте плътно клекнали зад даден кашон, но не, гадовете ви виждат и ви разпуцват!
Но дори да изключим това. Друг минус Aliens: Colonial Marines е това колко лоша е системата за регистриране на пораженията.
В някои моменти вкарвам 6 куршума на противник и той не мръдва. В други от 2-3, той загива. Просто ей-така.
Също така, доста често виждам как мерникът ми е на едно място, а пък куршумите отиват на съвсем друго. Без обяснение. Уж имам оръжие с висока точност... но не. Всичко си отива където иска.
Разбира се, разнообразието от оръжия е доста скромно. Още пък по-жалки са ъпгрейдите им, почти всички от които са изпълнени без каквото и да е въображение и старание.
В играта има и някаква куца ролева система с вдигане на нива, която ви позволява да отключвате нови пушкала и да получите повече точки с ъпгрейди за тях. Тя също е тотално претупана, като е сложена просто колктоо да я има.
Като цяло, сингълът е ужасен. Лош изкуствен интелект на противниците, скучни еднообразни противници и нива. Глупави битки. Наистина кратка кампания, дълга около 5 часа. Която дори по модерните стандарти е зле като дължина. Малоумна недовършена ролева система. И т.н.
Нищичко интересно, заради което си струва да инсталирате тази помия. Наиситна.
Окс. Но какво да кажем за мултито?
То е някак малко по-добре направено. Но в никой случай не представлява нещо, заради което си струва да купите Aliens: Colonial Marines. Дори и евтина руска версия.
Като цяло този режим мяза на copy/paste от това, което видяхме в Alien vs. Predator 2 преди 12 години. Почти същите режими. Доста подобна идея.
Нещата се въртят около възможността да изберете дали да играете от отбор маринки или пък пришълци. Именно втората опция звучи като нещо „ново“ и невиждано за доста геймъри. Не и за всички нас, които сме играли AvP 2.
Същото важи и за режимите. Те са няколко на брой, сред които класически отборен детмач; Escape, при който марините трябва да достигнат до края на нивото, като пришълците им пречат; Extermination, при който марините трябва да изпълняват цели, свързани с унищожението на пришълците, които им пречат; Survivor, в който марините трябва да оцелеят възможно най-дълго срещу нападащите ги пришълци, като врътката е, че те не могат да се respawn-ват, докато извънзмените – да.
Общо взето, като режими нещата не са супер зле. Но пък картите са гига малко на брой. И омръзват бързо. Също така липсват dedicated сървъри... всичко се хоства от отделните играчи в дадена сесия. И ако някой от тях изпадне в nerd rage и напусне, играта просто свършва. Ташак.
Пък и когато си играл прекрасният мултиплейър хаус на Alien vs. Predator 2, в който на всичкото отгоре имаше и хищници освен маринки и пришълци... то Aliens: Colonial Marines се утвърждава като една бледа сянка.
А на всичкото отгоре още не съм споменал за един от най-големите шамари в заглавието... графиката. Общо взето, на мен ми е много трудно да се погнуся от подобно нещо. Казвал съм го много пъти – за мен най-важен е геймплеят. Но уви, визуалното положение в Colonial Marines е трагично.
Енджинът е поне на 5-6 години. Античен. Айде, това някак може да се размине... примерно и Dishonored не беше първа хубост, но пак си е добра игра. Да, само дето в Aliens: Colonial Marines анимациите са покъртително зле.
Наистина. Погледнете малко филмчета от мултито, ако не ми вярвате. Ужасяващо е всичко. Марините ходят като насрани. Пришълците се движат като дървени кукли на конци. Няма плавност, няма нищо.
То даже и повечето анимации са направо като сцепени по средата. Много често даже и не биват завършвани. В сингъла гледам как някакъв пришълец стои срещу мен и не мърда и хоп, изведнъж съм мъртъв. Опс, ама той ме бил удрял.
Не само това, но и бъговете в играта са безброй. Освен този с анимациите, за който споменах. Всякакви. Изчезващи и телепортиращи се от нищото персонажи. Заклещвания в стени. Пропадане в пода. Всичко, каквото пожелаете.
И това гарнирано с ниски като текстури резолюция и лошо осветление на нивата. Което всъщност е най-важното в една Aliens игра.
Жалка работа. А и сега се сетих какви напудрени трейлъри пусна Gearbox преди дебюта на играта... това си е откровено престъпно. Всички те нямат нищо общо с крайния резултат. Който е дърварщина и лайнарщина.
Разбира се, при ужасна игра като Aliens: Colonial Marines, щеше да е странно звукът да не е говно. Да, този елемент също е зле.
Особено лошо впечатление правят пушкалата, които звучат като лоши пластмасови китайски детски играчки. Нямат никакво басово звучене, няма гръм, няма разтрисане. Чува се някакво заглушено тракане и това е.
Гласовата актьорска игра също е зле. Което прави кът сцените в играта истинско мъчение за ушите.
Като за капак и саундтракът е посредствен и какво имаме... едно голямо нищо.
Заключението? Бягайте като дявол от тамян... Aliens: Colonial Marines е адското недоразумение. Пълен кенеф. Няма какво друго да кажа. Тотален провал, който може само да разочарова всички фенове на серията.
Или останалите геймъри, които просто си падат по качествени шутъри.
Тъй като добри страни в играта няма. Никакви. Всичко е жалко, недовършено, зле скалъпено. От компанията Gearbox трябва добре да се замислят какво правят... тъй като с такива игри само си осират реномето.