hategame logo
Call of Duty: Advanced Warfare – поредното разочарование в серията
пуснато на 15 ноември 2014 от pseto
call of duty advanced warfare cover
Въпреки големите обещания, Call of Duty: Advanced Warfare в своята есенция не се различава почти никак от своя предшественик Ghosts... и всъщност останалите представители на серията. Честно казано, новите механики по-скоро се усещат като изкуствено присаден тумор, отколкото част от истински нова игра. grafika 1Ако се издуе на макс за PC, Advanced Warfare може и да изглежда даже добре. Но това не значи, че енджинът не е изключително стар... а пък физиката е на направо комично ниво. Колкото и златни бои да се налагат върху един трабант, то в своята есенция пак говорим... за трабант. zvuk 3Никакви претенции тук. Наистина някои актьори от сингъл кампанията не са на чак толкова качествени, но Кевин Спейси се отличава страхотно. Гърмежите, саундтракът - биват. gameplay 1Повече от същото. Язък за големите обещания. Новите механики като двойния скок и т.н. не се използват чак толкова често, най-вече защото обичайните тактики в Call of Duty са все така валидни - просто да се скриете някъде и оттам да пуцате! ocenka 1Activision все по-рядко се хвали с продажбите на Call of Duty и това не е никак изненадващо. Тепърва предстои тази поредица да потъва. Не 9/10, дори и 1000/10 да се даде като оценка на Advanced Warfare, играта пак си остава... зле. call of duty advanced warfare 23Call of Duty: Ghosts според мнозина беше най-слабата игра в поредицата. Самият аз мога да се съглася с това и то без да се замислям – за мен беше един боклук. Не, че съм голям фен на Call of Duty, разбира се... не съм и никога няма да бъда. Специално това, което представлява франчайза в последните години.

За 2014 година обаче очакванията ми бяха с една идея по-сериозни. Най-вече защото ново студио пое разработката на Call of Duty – Sledgehammer. Заедно с това се обещаваха куп иновации в геймплея, които се очакваше да осъвременят франчайза.

Уви, истината не е такава. Абсолютно всичко си е изцяло същото и Advanced Warfare просто няма с какво да впечатли. Всъщност, според мен това е още по-лоша игра дори от миналогодишния Call of Duty: Ghosts. Защо ли? Просто някои от новите механики изобщо не се вписват в концепцията на поредицата и вместо нещо ново, любопитно и интересно виждаме едно значително, тотално мазало.

Но за това ще говоря после. Нека започна със сингъл компонента на Call of Duty: Advanced Warfare.

call of duty advanced warfare 40Това беше едно от нещата, които се рекламираха доста здраво за играта и никак не е случайно – една от главните роли е дадена на страхотния Кевин Спейси. Поне аз очаквах нещо прилично от шутъра, но уви – това не се случва.

Макар и добър актьор, Спейси върши работата си просто прилично в Call of Duty: Advanced Warfare. Най-вече защото не му е даден особено качествен материал откъм сценарий. Още от самото начало на около 5-часовата кампания знаете какво ще се случи нататък. Големи изненади липсват, нишката се развива хаотично и до известна степен несвързано.

Един пример – още първата ви мисия се развива в Сеул, като Южна Корея е нападната от комунистическите си северни съседи. Причината за това не е ясна, а пък след тази мисия за този конфликт не се споменава нищо. Просто ей-така. „Ми, тука малко Северна Корея нападна Южна, ама какво от това, нека да продължаваме нататък, че кампанията ще вземе да стане над 5 часа“.

call of duty advanced warfare 47Подобни хаотични прескачания от едно към друго място в световен мащаб са много и губят свързаността на историята. Да, окей, имаме главния ни герой – военен ветеран, който си губи ръката още в самото начало и постъпва на работа при Джонатан Айрънс – шеф на огромна военна компания със статус на световна суперсила, която има мощта и влиянието да прави каквото си поиска. Сюжетът се върти именно около това, а всичко останало е останало на заден план.

Световните конфликти? Политическата обстановка? Или нещо друго? Не, няма нужда, ще вземе да стане прекалено сериозен сюжета. Прескачате тук-таме навсякъде из света, че даже и има мисия в България (!!) и след това идва очакваният край на 5-часовата кампания, разбира се намекващ за Advanced Warfare 2.

Що се отнася до Кевин Спейси, който трябваше да е един от плюсовете на играта – ами, не е. Озвучаването му е на топ ниво, но пък при лицевите анимации положението е лошо. Не знам дали заради технологиите на Activision или нещо друго, но гримасите са дървени и в повечето случаи липсващи. Знам, че Спейси може повече, но след всичките реклами как играта щяла да е като филм... Просто не е. Много, много далеч от това. Един The Last of Us и много други кинематични игри направо унищожават сингъла на Advanced Warfare като лицеви анимации, цялостна режисура, актьорска игра и т.н.

call of duty advanced warfare 41Да, окей, ясно е, че в единия случай говорим за пуцалка, а в другия – за игра с акцент на сюжета. И все пак – Sledgehammer бяха онези, които хвърляха големите обещания и си заслужават критиките.

А пък самите мисии? Те са обичайните – пуцате някакви хора, натискате копченца за изпълнение на множеството qucik action event-и и толкоз. Като цяло кампанията прилича по-скоро на Tutorial как се играе Call of Duty: Advanced Warfare, отколкото нещо повече. На някои сингълът им се нрави – и всъщност е обяснимо. Лековат, много експлозии и гърмежи. Но аз ще съм критичен, защото си позволих да прочета всички рекламни материали и с оглед на тях, това Call of Duty е феноменален провал. Повече от същото, ама с Кевин Спейси.

Но стига толкова за този елемент – в крайна сметка този франчайз винаги е акцентирал на мултиплейъра. Петте часа сингъл са достатъчни единствено да изгубите един следобед и нищо повече. На някои кампанията ще хареса – аз не съм сред тях. Но както винаги, мултито е онова, което трябва да ви задържи с десетки часове пред Call of Duty: Advanced Warfare.

Но какво е положението тук?Бива ли го него? Струва ли си? Забавен ли е?

call of duty advanced warfare 9Отговорът е следният: Call of Duty: Advanced Warfare е едно огромно, титанично, ужасяващо недоразумение. Едно лайно, прекалено гнусно дори и за Call of Duty поредицата едно чисто ново дъно за този франчайз.

По принцип ненавиждам CoD. И все пак две игри почти ми харесаха в последните години – Black Ops и Black Ops II. Последната почти сложих в рубриката ънхейтабъл и всъщност ревюто ми е доста положително. Прекарах поне 20-на часа пред нея. Мултито като цяло ми се понрави, най-вече заради някои иновации при изборът на екипировка.

Но в Advanced Warfare положението е умопомрачително. Но стига толкова съм писал празни думи – нека давам конкретно.

Първо да говоря за големите новости в тазгодишното Call of Duty. А именно – специалните умения на войниците, свързани с техните екзокюстюми – двоен скок, невидимост, бързо регенериране на кръвта, скриване от радара и т.н. Как са интегрирани в поредицата?

call of duty advanced warfare 49Нека го кажа така – ужасно. Имаме някакъв блед, сакат клонинг на Titanfall и нищо повече. Първо, двойният скок се усеща супер дървено, няма cooldown при използването му и понякога играта започва да прилича на Супер Марио – всички хвърчат идиотски навсякъде.

Но само понякога – тъй като в 90% от времето двойния скок се използва, за да се качи ваш опонент на покрива на някоя сграда, да се скрие там и да започне да ви пуца отгоре. Да, точно така - тази водеща новост в играта е рядко използвана. В повечето игри не виждах никой да залага толкова на двойния скок или поне ставаше доста рядко и почти задължително извън престрелка. Причината?

Докато хвърчите някак сте по-лесни за убиване, а пък и прицелването ви става по-трудно. С други думи нямате особена мотивация да ползвате двойния скок при все, че ставате по-лесна цел. Вместо това го употребявате единствено за да се придвижите на някое по-удобно стратегическо място.

call of duty advanced warfare 21А както винаги, оръжията в Call of Duty: Advanced Warfare убиват с по 2-3 куршума. С други думи докато някой хвърчи и се опита да се прицели във враг, то почти сигурно е загинал. Лично на мен ми беше много по-лесно да преценя траекторията на летеж и да убия някого дори и във въздуха (от с контролер за PlayStation 3 – по принцип обичам да играя FPS с клавиатура и мишка), отколкото самият аз да се справя със статичен опонент по време на двоен скок...

Останалите специални умения на вашите войници също са прекалено скучни. Имате възможност да извадите портативен енергиен щит, който да ви предпази от идващи щети, да увеличите временно кръвта си и други подобни. Разбира се има и невидимост и – отново разбира се – мнозинството от хората използват именно нея. Заради което екзокостюмите се изчерпват единствено до куп невидими галоши, разхождащи се наляво-надясно.

Най-дебилното нещо в Call of Duty: Advanced Warfare е фактът, че новите механики изобщо не се вписват в цялостния геймплей. Тъй като всичко си е същото. Просто е лепнат някакъв скапан двоен скок плюс невидимост връз все същото Call of Duty. Видели Activision що е то Titanfall и решили да направят някакъв клонинг. Но нали без да променят нищо в есенцията на играта.

Call of Duty®: Advanced Warfare_20141105111411И така имате някакви бронирани войници, които отново умират от 2-3 куршума. „Престрелките“ завършват за около една секунда, като единственото нещо от значение е кой първи е задържал френетично спусъка. Прицелване няма, но и защо да има? 2-3 куршума убиват, все ще попаднат някога в целта, нали? По-логично е да задържите спусъка и да движите мишката/тъмбстика наляво-надясно след това, отколкото обратното – да се прицелите за секунда и тогава да натиснете спусъка...

Разбира се всички трейлъри на Call of Duty: Advanced Warfare показваха значителното движение по картата. Как някакви войници хвърчат наляво-надясно, катерят се, абе пълна програма. Ташакът? Това няма да го видите почти никога.

Много често ще умирате от каширали се по ъглите на картата врагове. Ако очаквате някакво значително движение, екшън и т.н. – грешите, не е налично в Call of Duty: Advanced Warfare. Всичко опира до това да хванете някоя „сладка“ скрита точка на картата и да направите 4-5 фрага от нея за killstreak награда.

Реално аз не мога да видя никаква разлика в геймплея, особено когато го сравня с Ghosts. Всичко е същото. Оръжията без откат. Сакатия баланс, в резултат на който почти всички играят с автоматични картечници.

call of duty advanced warfare 44Разбира се картите отново са метър на метър, че даже и в някои от тях има ограничения – надпис „излизате от рамките на нивото“. О, боже, излизам от килията, в която са ме вкарали да се пуцам с някакви други хора? Абсурд.

Естествено тактиките в Call of Duty са си все същите. Раждате се, почвате да гърмите и пуцате, докато не достигнете до някое каше, където да клекнете и да очаквате заблудени фрагове. Защо ли? Заради шибаната spawn система. Или начинът, по който се раждате след всяка смърт.

Spawn системата е пак същия боклук, какъвто винаги е бил. Всички се раждат хаотично едни връз други, възможно е да се появите на белия свят и след няколко секунди някой да изскочи от същия spawn point, моментално убивайки ви в гръб. Докато не сте направили и 5 крачки.

Всъщност нещата на моменти се случват толкова бързо, че дори нямате време да ползвате някое специално умение. Раждате се => започва престрелка => прераждате и вече е започнала нова => евентуално умирате. Най-важното в играта? Да застанете на що-годе сигурно място, където не се раждат хаотично ваши врагове.

call of duty advanced warfare 22Естествено при тази скапана spawn система човек трудно може да охули онези, които се крият в ъглите... някак става прекалено скучно да умираш през няколко секунди...

Като цяло за самия геймплей няма как да кажа нищо хубаво. Първия ми един час пред Call of Duty: Advanced Warfare ме караше да си повтарям – „Наистина ли... наистина ли, ама НАИСТИНА ЛИ тоав ви е най-якият, супер великия next-gen хит?“

Това ли е играта, която западните медии окачествиха като най-якото Call of Duty от години? Оценки от 9/10 и тъй нататък? Това недоразумение? Този копи и пейст, на който просто са лепнали някакъв смешен двоен скок и една шепа специални умения? Които след няколко часа игра дори не се усещат?

call of duty advanced warfare 48Пфах. Убеден съм, че скоро Call of Duty ще се разбие по лице и това няма как да не стане. Когато само една от трите компании, които го разработва – Treyarch (създателите на Black Ops-овете и World at War) знае какво върши. А другите две – остатъците от Infinity Ward и новаците Sledgehammer – очевидно са некадърни.

Всъщност няма как да виня чак толкова това студио – особено при положение, че работи пак със същия супер античен енджин, на който е направен опит да му се сложи още една боя, че да изглежда по-красив. Е, не е. Грозен е вече и то много. Хубаво, на PC ако го издуете на макс започва да изглежда някак не чак толкова зле. Но физиката е ужас - направо е антична по модерните стандарти. Само като видите колко смешно падат войниците при смърт (а това се случва десетки пъти на всяко ниво), то ще ви стане ясно за какво говорим. Пълно недоразумение.

Но за да приключа темата за мултито – интересно е, че Call of Duty: Advanced Warfare успява да бъде стъпка назад дори при възможностите за персонализиране на войниците. Системите, представени в Black Ops и развити с годините, включително и в Ghosts са изоставени. Сега изборът на оръжия, perk-ове и т.н. се връща в миналото – трябва единствено да фармите нива, за да отключите по-хубавите неща. Лично на мен изпълнението в Ghosts ми хареса – идеята да можете още в самото начало да си купите каквото искате оръжие, perk и т.н. Сега това не е така.

call of duty advanced warfare 45А, да, също така е включен и вече обичайния за Call of Duty режим, при който вълни противници ви нападат, а вие се защитавате. Тъй нареченият Exo Survival. При него отново няма нищо ново, интересно, любопитно. Просто поредния копи и пейст от предишни игри.

И така, време е за графиката и звука. Визуално, играта не изглежда никак впечатляващо. Ако се издуе на макс – окей, горе-долу става. Иначе не. Ако пък решите да я цъкате на предходното конзолно поколение, то ще видите един такъв грозен мазаляк, че не е истина.

За физиката вече споменах – ужасяваща е и не подхожда на игра, появила се през 2014 година. Всъщност целият енджин е антика, която бива държана на системи с триста зора от Activision. Ами, нещата не стават така. Чисто и просто. Трябва си нещо ново. Иначе дойната крава ще спре да пуска мляко.

call of duty advanced warfare 12Що се отнася до звука, нямам претенции. Нещата са добре изпълнени. Гласовата актьорска игра в кампанията е задоволителна до перфектна (тази на Спейси). Ефектите и гърмежите както винаги са добри.

Заключението? Поредна година, поредно Call of Duty. Представянето на нова, трета кампания като разработчик в поредицата изглеждаше до някаква степен интересно решение. Даващо надежда. Но явно такава за Call of Duty няма.

Проблемът е, че отново говорим за повече от същото. Това, че действието се развива в бъдещето и че войниците ви имат метални екзоскелети не прави никаква разлика. При положение, че престрелките са си все същите. Еднообразни, скучни. Кампанията е нещо вече видяно – като епизод от сапунка. Различни герои и сюжет, но еднакво развитие, „драматични“ обрати и зрелищни експлозии.

call of duty advanced warfare 2Мултито отново страда от огромен брой проблеми, упорито оставащи налице през годините. На всичкото отгоре каквото и да е подобие на dedicated сървъри няма и в резултат всички се връзват към човека с най-бърз интернет. В поне половината от случаите това води до лаг. Разбира се я има и опцията хостът просто да напусне играта, при която ситуация тя приключва моменталически.

Като цяло Call of Duty: Advanced Warfare е една от най-лошите игри в поредицата, като изглежда успява дори да изпревари миналогодишният Ghosts. Окей, догодина е ред на Treyarch да пуснат игра. Предполагам, че ще успеят да закрепят фронта. Както задължително правят в последните години.

Но след това? Аз очаквам крах за Call of Duty. Ясно е, че тази серия няма да умре за един ден. Но с Ghosts започна едно падение, което вероятно ще продължи и още. Защото дори и най-запалените фенове виждат, че CoD е просто повече от същото. Че се ползва един и същи енджин от цяла вечност. Че просто Боби Котик прибира парите и това е. Е, това няма да продължава вечно. Със сигурност.

Коментари
Изтрит потребител avatar
Изтрит потребител
16 ноември 2014
Изтрит коментар
pseto avatar
pseto
17 ноември 2014
Поне за PlayStation 3 положението беше такова. За PC нямам спомени, честно казано, понеже последно играх Call of Duty преди 2 години. Но да, случваше се именно това. Хостът си бие шута и ти показва надпис от рода на "Connection to host lost" или някакво съобщение от рода и финито. Също така хипер често ми се случваше автоматичният мачмейкинг да ме вкара във вече изцяло пълна игра под формата на Specatator и да трябва да напусна, понеже явно се е бъгнал и не е преценил правилно нещата. Да не говорим и колко често ме вкарва в някакви игри, които са завършили наполовина.

И ще е хубаво да ми кажеш кои от критиките за мултито му не са на място? Че оръжията убиват с ~3 куршума? Включително и уж "слабите" такива? Даже на забавената камера за последния кил се вижда това супер ясно. Как някой с някаква куца картечница стреля 3 пъти и убива човек без хедшот. Че всички кашират безобразно? Че двойният скок се използва само за да се качи някой по покривите и там да се крие? И почти никога в битка (за разлика от далеч по-качествения Titanfall). Че 3/4 от exo уменията са безсмислени? Примерно уж увеличената кръв не видях де прави особено по-издръжлив на щети. Оня щита за какво може да се ползва, при положение, че в Call of Duty в 90% от времето те убиват, понеже дебилната spawn система ражда някой зад гърба ти и ако не се скриеш в някой тих ъгъл, рискуваш да загинеш дори секунди след като се родиш?

Или ще ми кажеш, че и за малоумната spawn система си измислям, която е непроменена от Ghosts (и всъщност и предишни игри в серията) и хората се раждат буквално един след друг с 2-3 секунди разлика и виждаш гърба на онзи, който се е родил 1 секунда преди тебе. И съответно го убиваш... или той тебе.

Лично аз разлика между тази игра и Ghosts не виждам. Много блед клонинг на Titanfall. Основата си е същата, просто са лепнали 2-3 механики отгоре. И айде, вече оценки 9/10, пфах, това е смешно.

Former Gaming Glory avatar
Former Gaming Glory
20 ноември 2014
Call of Duty обяснено перфектно:
http://youtu.be/Emlf0cIOgVo?t=10m13s

TL;DR
(цитат)
And then a fockin' filth gives 9/10 it's "reinvented multiplayer".
As is fuck, I was doing focking rocket jumps in Quake in 199 fockin' 6 you SUCKLESS CONTS!

undefined
Jericho Barker
11 декември 2014
Оле боже и тук ли тролиш с всевишния ти COD играта е тотален шит ... пълен фъш е ... a IGN са пълни идиоти както винаги.
rosniak avatar
rosniak
16 ноември 2014
1. Знаех си че ще е "много приказки, малко действие" (разбирай качествено изпълнение) Очевидно и за шутърите се изисква повече от година разработка за да е добре направена една игра и всичко да е цвете.
2. Един Питър Д.. (покашляне) Един Кевин Спейси не ВИ прави играта.
3. Ign дават 9.1 на COD:AW......
4. Titanfall без роботи= Cod:AW
Nreth avatar
Nreth
16 ноември 2014
Кой ли ще рекламира CoD догодина?Дано е някой badass като СКАЛАТА или Шварценегер. Идеално ще се впишат.
rosniak avatar
rosniak
16 ноември 2014
Toxic !!!
HighFist avatar
HighFist
17 ноември 2014
- Не може всяка година като по часовник да се пуска нова версия. Продуктът си остава един и същ от 10 години насам. Цената обаче е като за чисто ново заглавие.

- Оценката за играта я свалям с още 1 единица, заради присъствието на България в мисиите. Да ходят да си превземат био-лаборатории някъде там по Щатите. Няма какво да ни замесват в глупавите им сценарии;

- меко казано, двойният скок не се връзва с геймплея на играта;

- отново 4-часова кампания. За Мултито нямам впечатления, не мисля и да стигам до него.

Подобни заглавия са причината, поради която все по-рядко си пускам First Person Shooter-и. Имам чувството, че този жанр яко се е изтъркал. Всички игри ми изглеждат еднакви. Изглежда, че шутърите са най-лесните за създаване.

Последният Bioshock беше оригинален за добро или лошо. Също така съм фен и на F.E.A.R. сериите ( в Single Player).

pseto avatar
pseto
17 ноември 2014
Нормално е повече компании да се опитват да правят клонинги - всички се надяват да лапнат от голямата баница. Но вече онези малко по-неутралните фенове на Call of Duty виждат за какво идва ред и изоставят играта. Показателно е положението в Steam - критики от А до Я, даже оня ден скролвах доста дълго време, докато видя положително ревю за Call of Duty. Макар че е нормално подобна супер конзолна игра да не се тачи за PC.

Но да, това е пореден мод с големи обещания и нищо качествено изпълнено. Специално двойният скок мога да окачествя като комичен и тотално непасващ на геймплея. То и самото ми изпълнение е едно дървено, леко ти се премества и мерник, и всичко - почти няма файда да се ползва в престрелка (а в Call of Duty и картите метър на метър престрелки има нон-стоп...).

Почти съм сигурен, че и догодина продажбите ще спадат още. Просто Activision няма какво повече да обяви...

Nreth avatar
Nreth
20 ноември 2014
Хахах,обявиха една интересна игра наскоро
http://kotaku.com/this-might-be-the-ghost-in-the-shell-fps-youve-been-wai-1661040311
Откривате ли прилики?
undefined
Jericho Barker
11 декември 2014
Ехеее това даже изглежда доста по добре от КОД !
pseto avatar
pseto
11 декември 2014
Като цяло не е трудно нещо да изглежда по-добре от Call of Duty.

П.С. Като се сетя, че тази игра излезе миналия месец и ми става смешно. Толкова съм я забравил - сякаш дебютира преди година или повече.

undefined
fElder
16 декември 2014
доста ми се понрави играта на мен..
Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл