Очевидно е обаче, че дори и на Treyarch им е втръснало да правят едно и също, понеже Call of Duty: Black Ops III е един измъчен продукт без грам вдъхновение. Ясно е, че Activision ще продължи да дои серията, докато дава мляко. Но ми се струва, че вече дори и на много запалени фенове просто им идва... нанагорно цялата сапунена опера. А Call of Duty е игра, която не блести с нищо. Вероятно ще се хареса на маниаците, но изглежда малко трудно за вярване, че ще ги държи приковани с години, както Black Ops II. Просто защото е видно, че Treyarch са уморени от това да правят едно и също. Година след година. И с Black Ops III сякаш казват - "Дайте ни малко шибана почивка".
Но нека карам по каналния ред, започвайки с историята. Която е толкова слаба и претупана, че на човек му се струва, че Activision някак са се сдобили със софтуер, който може автоматично да произвежда сюжети за Call of Duty игри.
Първо, самият сюжет не е нищо особено и се крепи на един обрат в самия край на кампанията. Който на теория трябва да ни остави с чене, ударило земята, но когато стигнем до него просто ще си кажем едно „Пфах“. Защо ли? Просто реализацията на цялата кампания е лоша. Диалозите са кухи и посредствено озвучени, а уж сериозните и драматични моменти са изпълнени на нивото на български сериал. Тоест имаме преиграване и фалшиви, дразнещо пресъздадени емоции. А и след като човек е изиграл Tales from the Borderlands наскоро – като мен – то е направо обидно да се цъка е кампанията на Black Ops III след това. В която интересният сюжет на предишните две заглавия от серията е заменен с евтина дъвка тип „Гони някакъв си там лошковец през цялото време, докато чат-пат някой изпадне в кух екзистенциален монолог“.
Така човек просто не може да навлезе в атмосферата. Идеята за едно мрачно бъдеще, в което се размива границата между човека и машината – и на физическо, и на ментално ниво – звучи добре на теория. И е изпълнена яко в един Deus Ex например и куп други мрачни футуристични игри. Но в Call of Duty: Black Ops III не виждаме каквато и да е дълбочина. Никой не е искал да се занимава с такава.
Просто пуцалка. Абсолютно позната и класическа. Но и някак още по-скучна. Вече дори зрелищните моменти, при които всичко около нас започва да се взривява и гърми не изглеждат толкова яко. Поне аз имах чувството, че всичко, което се случва са просто рециклирани моменти от старите Call of Duty игри. Окей, в някои секции можем да се възползваме от уменията на футуристичните ни войници да тичат по стени. Да поемат контрола над вражески роботи и т.н. Да, имаме и дървета с умения, отключващи се докато вдигаме нива в кампанията. Но това са просто повърхностни добавки, колкото да бъдем залъгани, че сингъл кампанията на Black Ops III е нещо по-различно.
Не, не е. Все същото, което сме виждали отново и отново. Кратка и линейна, опираща до това да се придвижим от точка А до точка Б. Понякога ще има някаква секция с много експлозии тип Майкъл Бей, понякога ще влезем в огромно хале или открито пространство, от което извират стотици противници и ние трябва да изтребим. Не усетих футуристичните моменти да са нещо повече от една кръпка връз класическата пуцня.
Още по-лошо, сингъл кампанията е създадена, за да се цъка кооперативно. Което ще рече, че противниците са много като количество и издържащи на нетипично за Call of Duty количество бой. Така ако човек реши да играе сам, то сингълът ще му се стори още по-досаден и бавен. Е, имаме някакви ботове, които да заменят липсващите живи хора в дадена сесия, но както винаги са с дебилен изкуствен интелект и не са особено полезни в престрелка. Което значи, че сами трябва да си свършите черната работа.
Общо взето сингълът го издържах насила. Абсолютно досадна и скучна работа. Изобщо и не говоря за това, че първият сигурно час геймплей е в своята есенция същият като онова, което видяхме в Call of Duty: Advanced Warfare. Вие поемате контрола над Бай Хуй, който е обикновен човек, но о, боже, бива фатално ранен и трябва да бъде превърнат в кибернетичен войник, че да оцелее. Баси якото, вече всяка година виждаме едни и същи кампании. Е, поне тоя път нямаше "Press F to pay respects"...
Но в Call of Duty винаги най-важното е мултито, нали? Компонентът, който завладява геймърите за стотици часове. Каква е ситуацията при него?
Да си кажа честно, то ми се понрави повече от това в последните две игри от серията – Ghosts и Advanced Warfare. Предполагам, че все пак Treyarch се справят по-добре, понеже и Black Ops II почти попадна в рубриката ънхейтабъл някога. Интересно е, че след първите 3-4 часа щях да нашия без капка замисляне Black Ops III в хейт ревюта... където и сега, де, но тонът щеше да е малко по-тежък. Но не знам какво се случи след това - някак емоциите ми се затъпиха, мозъкът ми спря да функционира и от този момент нататък взех, че започнах и леко да се забавлявам в Call of Duty: Black Ops III.
Естествено това не значи, че минусите не са един тон. Защото колкото и да се опитвам да не чувствам нищо и колкото и да знам колко нечестен е Black Ops III, то играта винаги намираше начин да подрънка на нервите ми.
Както винаги например оръжията убиват с по няколко куршума – маркова черта на серията от години насам. В резултат всички престрелки опират до това кой ще натисне първи спусъкът. Толкоз. Нищо повече. Умения, прицелване? Все тая. Все два-три куршума ще попаднат в целта, пък и ако ковнете лошите първи - техният мерник ще се размести. Важното е олово да лети, пък такива неща като прицелване могат да се случват и в последствие.
Естествено 80% от хората играят или с узита, или с карабини. Адски много от тях – пуснали си ъпгрейдите за скорострелност и бързо прицелване. Понеже това е от колосално значение в Call of Duty: Black Ops III. Да, помпите наистина са ъпгрейднати откъм сила и убиват с 1 удар от близка дистанция. Снайперите – също – и в ръцете на някой качествен играч са прекалено, прекалено дразнещи. Но въпреки това почти целият геймплей е обърнат към тъй традиционните картечници за поредна година в поредицата. Което става наистина дразнещо.
Разбира се такива неща като откат почти липсват. Е, Black Ops III не е дъно като супер смешният Ghosts, където с обикновено узи можехте да пуцате от майната си и то с голяма прецизност. Чат-пат даже виждате как някоя карабина има лек откат. Но това не значи, че не можете от значителна дистанция да премажете някого с обикновено задържане на спусъка. Нещо, което просто няма как да се случи в Battlefield да кажем...
Други обичайни неща, за които пиша нон-стоп от години насам също са налице. Преражданията в играта са хаотични и безумни, като нерядко се случва някой противник да изскочи след вас само секунда след като сте се родили. И съответно да ви пръсне канчето. Абсолютно навсякъде цари безобразен хаос, всички умират постоянно през няколко секунди, а ако тръгнете да търсите някаква логика и смисъл и да играете с разум само ще се изнервите.
[caption id="attachment_58396" align="aligncenter" width="525"] Тичането по стени изглежда много по-забавно от скрийншотовете, отколкото е в реалност в Call of Duty: Black Ops III[/caption]
Едва ли има смисъл да говоря още за respawn точките в Call of Duty серията – в един момент на човек му втръсва. Има ли файда да правя пак сравнения с Quake и Unreal Tournament – игри на по 15+ години? Естествено, че не.
Но айде, оставям всички тези неща на заден план. Вездесъщите оръжия, убиващи с по няколко куршума. Цялата безобразна аркадност и хаотичност (и двете в лошия смисъл на думата) на Call of Duty. В крайна сметка всичко опира до лично мнение, нали? Аз не съм фен на всичко това, друго хора - да. По дяволите, след още няколко години сигурно ще свикна и с Call of Duty даже. Ей го, Black Ops III започна да ме научава да си изключвам мозъка.
Има едно нещо обаче, което е изключително абсурдно в Black Ops III и това е... че няма смисъл от всичките научнофантастични добавки. Двоен скок? В 90% от случаите се ползва колкото да се прескочи някое препятствие на картата за изненадване на опонент. В престрелка всички са статични – застават на място и почват да пуцат. Което е правилната тактика – в крайна сметка при супер силните оръжия е по-важно да уцелиш противник, не да се движиш... а и тъй или инак, дори и хипер фешън войниците в Black Ops III пак се движат сравнително бавно, вражеския огън не може да се избегне – почнат ли да ви стрелят, без да видите откъде сте мъртви. Да избягвате стрелба с движение - няма такова нещо.
Още по-тъпо, почти всички карти не са пригодени за механики като ходенето по стени например. Има по няколко подобни места – обикновено в някой от ъглите на нивото – които си крещят – „Тук можете да заобиколите лошите“. Но цялостната архитектура... си е стандартна. И не е разработена с идеята човек да се възползва от търчането по стени. Винаги има някакво препятствие или преграда, което прекъсва вашия набег и падате на земята (обикновено за да видите, че някой ви чака с извадено оръжие долу).
Тук ще направя едно сравнение с Titanfall, от който явно Treyarch доста са се вдъхновили. И който все пак върна ходенето по стени в модерните шутъри. В Titanfall всяка карта е пригодена за тази механика. Можете да търчите по стените почти навсякъде. Почти всяка карта е на „етажи“, до които се стига с двоен скок и ходене по стени. Тоест е очевидно, че говорим за механика, обмисляна и интегрирана с години. В Black Ops III няма нищо подобно. Имаме все същите Call of Duty нива, само че с по 2-3 стени, по които може да се мине и сякаш има огромни стрелки и удивителни, които да ви посочат – „Пичове, оттук можете да минете“. Заедно с това има и шепа по-високи скали, постройки и т.н., върху които можем да се качим с двоен скок. Но немалко нива можете да играете без двоен скок и без ходене по стени и нищо не ви пречи да сте супер ефективни. Защото това са компоненти, които не са нужни.
И при това положение бих могъл да питам Treyarch – за какво ми е това свободно движение, при все, че стои като някакъв израстък в играта? Пак си имаме класическото Call of Duty, ама с лек обрат. Да, много, много е яко да търчите по стена и в същото време да убиете някой противник, който стои на земята и ви гърми. Защото се изисква някакво умение. Едновременно да ходите напред по стената и да се прицелвате в същото време, че и накрая да се отлепите с двоен скок и да влезете в мелето. Ако щетите на куршумите бяха по-ниски и по-голяма част от картите бяха оптимизирани за свободното движение – то нещата щяха да са много по-яки. На моменти се усеща какво можеше да бъде Black Ops III... игра, която има потенциал дори да ми хареса. Но ситуацията не е такава.
Изобщо не говоря за това, че картите първо, че не са никак много и второ, че доста от тях просто са зле изпълнени откъм архитектура. Вероятно Black Ops II беше най-доброто Call of Duty напоследък откъм нива, макар и да страдаше от типичния им размер метър на метър. Тук обаче е различно. Просто Black Ops III е слаб откъм карти. Може би 3 или максимум 4 нива са на високо ниво, по-скоро три. Като гледам из критични интернет коментари се споменават и по-малко, но пък на мен някои карти ми харесаха. Тъй или инак няма значение дали две или три нива си струват. Важното е, че почти винаги се играе само на тях, понеже се гласува едно и също.
В резултат Black Ops III омръзва наистина бързо. Докато стигна едно 20 ниво в мултито вече ми се драйфаше от всичко, което има да ми предложи Black Ops III. Няколкото обичайни карти бях изиграл десетки пъти. Както и всички останали. Видях половината им системи, започнах да играя безмозъчно, без грам мислене (което в Call of Duty ти помага да се бориш за топ 3 по ефективност в края на нивото). И в един момент осъзнах, че сякаш стоя и не правя нищо. Не цъкам игра за удоволствие, ами върша някаква маргинална и еднообразна задача. Сякаш съм на работа.
Иначе една от новостите в Black Ops III са различни класове войници. Все от тях има едно специално умение и супер оръжие, което могат да се ползват периодично по време на мач. Най-често два пъти. Уменията включват еднократно разкриване на противниците край вас, броня, която пречи да ни нанасят щети (освен в главата), временно увеличена скорост и т.н. Заедно с това можете да си отворите и супер мощни оръжия, които се ползват, докато не загинете. Сред които гранатомети, лъкове, минигънове и т.н., водещи често до моментално убийство.
[caption id="attachment_58392" align="aligncenter" width="525"] В кооперативка сингъл кампанията е с една идея по-интересна, но не и нещо, което човек да отличи особено[/caption]
Признавам, че тези новости разчупват геймплея, но прекалено често трябва да се чака дълго време, докато отворите специално пушкало/умение. А с цялата бързина и аркадност на Call of Duty: Black Ops III е напълно възможно да похабите този „специалитет“, ако го пуснете в грешен момент и умрете след половин секунда например. Тъй че идеята не е лоша, но не е и подходяща точно за този тип геймплей. Изобщо и не говоря за това, че освен началните няколко класа, които са отключени в началото, всички останали са заключени и трябва да си скъсате гъза от фармене, докато стигнете до тях. А когато ги отворите - просто ви е омръзнало самото Call of Duty!
Или с други думи, всичко става еднообразно адски бързо. От един момент нататък осъзнах, че онова, което най-много ме интересува е кога ще сложа някакъв по-як attachment на оръжието си. И дали ще стане толкова добро, колкото се надявам. Спря да ме интересува дали печеля или губя. Какво е kill ratio-то ми. Просто в края на картата имах желание само да видя дали съм събрал достатъчно точки за ъпгрейд на пушкалото ми. И, естествено, това също омръзва в един момент. Особено и когато видите, че е все тая с какво гърмите, стига да е достатъчно скорострелно и прицелването на да става бързо.
Ако трябва да залагам пари, бих предположил, че вероятно повече хора биха се върнали към Black Ops II, отколкото да играят Black Ops III с години. Онова, което предлага заглавието към настоящия момент е просто недостатъчно. Скромно количество малки карти и все същият геймплей. Окей, Activision ще се радват на продажбите, които не бяха никак ниски. Но ми е наистина интересно колко време феновете на CoD ще дават пари за повече от същото. С разни повърхностни разлики... просто геймплеят на серията е не само античен, но и крайно еднообразен. Явно обаче никой не иска да види каквито и да е разлики.
[caption id="attachment_58404" align="aligncenter" width="525"] Въпреки че наглед има много режими, огромното мнозинство от хората играят Team Deatchmatch и Domination[/caption]
А и сигурно след година-две пак Activision ще върне всичко към Втората световна, феновете на серията ще си кажат - "О, страхотно, обратно към корените" и продажбите пак ще са внушителни. А механиките... все същите...
Но ето, че и това ревю напредна достатъчно, че да дойде време за графика и звук.
Визуално... няма какво толкова да се каже за Call of Duty: Black Ops III. Става. Добре изглежда на PlayStation 4. Откъм арт, визуално оформление няма какво толкова да посоча. Куп супер клиширани футуристични войници, които не се отличават с нищо особено. Но все пак поради липса на някакви специални критики слагам оценка зелено.
Звук... озвучаването е като цяло на ниско ниво. Войниците ви хвърлят хипер клиширани реплики с ужасен и дразнещ тон. Преди началото на някои мачове в мултито има размяна на коментари, които на теория трябва да са шеговити, но на практика са жалки в опита си да постигнат комедиен ефект. Е, в крайна сметка не говорим за някаква игра, в която сюжетът да е важен – откъм пуцалка и саундтрак нямам големи оплаквания. Но и не мога да ги отлича с нищо... сиво.
Крайната оценка? Call of Duty: Black Ops III е бездушна игра и това се вижда ясно. Което е тъжно, понеже в последните години единствено Treyarch удържаха фронта. Творяха иновации и дърпаха серията напред, макар и с минимални темпове. Вече не. Сингъл кампанията е бездушна и откровено претупана, съшита набързо надве-натри. В мултито покрай липса на идеи виждаме куп механики, взаимствани от Titanfall и Advanced Warfare и съвсем половинчато интегрирани. Black Ops III не знае какво иска да бъде - футуристичен шутър или пък традиционно Call of Duty, в което си пъплим по земята като обикновени хора и клечим/лежим по ъглите.
Тъй или инак кучетата си лаят, е керванът си върви. Ще има още години Call of Duty, ще се купува. В един момент серията ще втръсне - няма как да не се случи това. Но кога ли?
Още по темата
Иначе на мен проблемът ми е, че геймплеят просто става хипер еднообразен. Сигурно се играят супер редовно към 4-5 карти, с които се свиква адски бързо, понеже са метър на метър и понеже всички играят по еднакъв начин. И сигурно след 20 часа поне на мен ми беше хипер втръснало да правя едно и също. Особено като макснеш 2 оръжия примерно.
Но - това си е игра за фенове. Аз пак гледам от гледна точка на новости и т.н. Двойните скоци и ходенето по стени например са си израстъци и нищо повече... особено в сравнение с Titanfall да кажем.
А иначе ти си описал новостите - суперите, което си е доста сериозна промяна, отделно от AW вече имаме високи скокове, което също тотално промени начина по който се играе, не си прав за това че играчите се спират и се стрелят, напротив има постоянно движение точно за да си в гръб на противника, а повярвай много по-добре е бързото убиване от бавното като в Крусибъл/Дестини/
А иначе специалните умения - поне според мен нямат такава роля, каквато трябва да имат. Ако си някое про и хванеш някое от супер оръжията и направиш 5-6-7 фрага поред - окей, това е от значение. Ама иначе какво? На оня хипстъра първия войник - Ruin ли беше - носи 1-2 фрага ултиматката в общия случай ако нямаш късмет да попаднеш в някое меле, оная яката броня на оная пиклата с прическата на Риана също може да ми донесе 2-3 фрага ако я пусна в правилния момент (евентуално) и горе-долу това. Не знам, не ме впечатляват. Не казвам, че е лоша новост, хубава новост е и е от плюсовете в играта. Просто не виждам как променя толкова геймплея. С някой killstreak можеш доста повече да промениш нещата значително в мач.
Иначе за това с колко куршума да убива оръжие - въпрос на лично мнение, тук няма да споря. Според мен е добре да е с повече куршуми и да има откат, защото полагаш усилие да се прицелваш и да не задържаш спусъка просто така. В Call of Duty най-най-най-важното нещо е да си първи. Първи да пуснеш aim down sights и да натиснеш спусъка. И толкоз. Но - казах, мнение.
П.С. За цялостното движение си прав, но исках да кажа нещо друго - когато двама души се срещнат лице в лице просто застават статично и се пуцат - който оцелее, той. Сигурно в 1 на 10 престрелки виждах някой примерно да ползва двойния скок по време на престрелка и това бяха някакви изроди, дето изораваха цялата карта.
Иновативен е колкото едно Halo.
Псе, що не свалиш да пробваш новият UT, хората засега бая му се радват и стрелбите изглежда солидни и агресивни. Като едно време.