Call of Duty: Ghosts е една от най-бездушните игри, които съм докосвал в живота си.
Това мога да кажа най-лаконично за нея. Едно падение за поредицата, което изненада дори мен. Да, в този сайт няма Call of Duty, което да не е в хейт ревюта. Но ако трябва да съм откровен, тук-таме имах положителни емоции при тази серия. Даеба, в ревюто си за Black Ops II написах, че е възможно в близко бъдеще CoD дори да ми хареса.
Но това, което видях в Ghosts беше една тотална помия. Това е продукт, в който е вложена буквално нула страст. Всичко е изпълнено отгоре-отгоре, колкото да се пусне нещо в продажба. Претупване отвсякъде.
Ама защо не, по дяволите? След като дори и това говно записва прекрасни продажби? След като „обективните“ западни медии дават оценки от 8/10 и 9/10?
„Най-доброто Call of Duty досега“. Пфахахаха. Нека бъде честен – ясно и точно съм написал в ревюто си за миналогодишния Black Ops II, че почти ми хареса. Това е самата истина. Сингълът беше приличен, мултито ме зариби сериозно за едно 15-20 часа. Ако не и повече. Това си е постижение. Наистина Black Ops II си оставаше слаба игра. И заради това е в хейт ревюта. Но някак там думите ми са по-балансирани. Защото се чувствах по подобен начин.
А при Ghosts? Потрес. Това мога да кажа.
Нека първо да започна с безумните системни изисквания за PC. Традиционно играя Call of Duty на руски, тъй като сърце не ми дава да дам повече от 20-30 лева за тази игра. Представям си, че съм отишъл в някоя супер скапана дискотека и съм пил разреден алкохол марка Цар Киро, прикрит под името Johnny Walker, Jack Daniels и т.н. Преживявам го някак.
Но уви, тази година „феноменалните“ графични иновации в Call of Duty: Ghosts направиха това мисия невъзможна. Не само има минимално изискване за DirectX 11 видеокарта, но и 6 GB RAM. Нямате ли ги – играта не пали. Това е. Кур в лицето. Щете или не щете.
Айде, RAM имам, но картата ми е DirectX 10. Някогашен модел от най-висок клас, който ми върши прекрасна работа и който не искам да сменям в близко бъдеще. Но уви, Ghosts е прекалено "гениален" в графичен аспект. И явно изисква минимум DirectX 11.
Това е ирония, разбира се. Последното Call of Duty прилича на повръщня за PC – поне ако трябва да го съпоставим с това какъв минимален хардуер иска. Предполагам, че Infinity Ward директно са портнали версията си за Xbox One/PlayStation 4 за персонални компютри. Не им се е занимавало да мислят за онези с по-слаби PC-та. Или малко по-стари видеокарти – какъвто е моя случай. Нищо, че мнозинството от хората така и не видяха какво толкова е „новото“ в Ghosts. Рекламираха се детайлните кучета и рибите с изключително висок изкуствен интелект... но какво от това? Call of Duty: Ghosts не може да стъпи и на малкия пръст на Battlefield 4.
Но това го отбелязвам просто като мимолетна отметка. Как Activision и Infinity Ward решиха да се изгаврят с PC геймърите. Пускайки безумен порт с крайно надути системни изисквания. Не, че ме е яд особено. Call of Duty винаги си е била игра, оптимизирана за конзоли. И може би беше правилно да си я пусна за PlayStation 3-ката.
Окей. Но дори и в случая съм просто ошашавен от видяното.
Първо, сингълът. Вече сме свикнали Call of Duty да е с продължителност от 5-6 часа. Което е изключително мизерно число за сингъл, както и да си го говорим. Но поне досега кампанията беше интересна.
Сега положението е просто умопомрачително. В продължение на около 4 и нещо часа, колкото е кампанията – според някои хора и по-малко, не съм засичал – ние се запознаваме със супер клиширана история.
В нея ни бива представен главният персонаж в играта Логан, баща му Илаяс и брат му Дейвид с прякор Хеш. В самото начало главата на фамилиятя разказва грандиозна история за митичен отряд командоси, наречени Ghosts. Или Духове. Които били яката работа. И заради почти свръхестествените си умения, околните смятали, че те са свръхестествени същества.
Докато бива разказана тази история в стил долен алкохолик край кварталния пазар, в космоса се случва яката драма. Съдружие от държави, опитващи се да разрушат САЩ, успяват да завземат оръжие за масово поразяване, намиращо се в земнята орбита. Което използва концепцията от научната фантастика за кинетичните бомбардировки.
Така САЩ за пореден път бива наполовина разрушен. А след 10 години, Логан, Хеш и Илаяс вече са част от военна организация, която се бори срещу потенциалните поробители на великите американци.
От този момент нататък, историята започва да се развива със скорост, на която биха завидели и латиноамериканските сапунени опери. Драмата е по всички параграфи, като клишетата извират отвсякъде.
Не, че има нещо изненадващо, невиждано или интересно. Напротив. Всичко това липсва в Ghosts. Имаме една скалъпена набързо, съшита с бели конци история. В която се прави опит за нещо епично, драматично. Но нещата са толкова претупани, че това няма как да се случи.
Е, да, мога да се съглася за едно нещо. Наистина в тази игра ми пука повече за кучето Райли, отколкото за когото и да е друг от останалите персонажи. Просто защото те са изключително кухи и бездушни. А Райли... все пак е куче. Казва бау-бау-уаф-уаф и избива лошковците за секунди – защо да не го харесваме?
Всъщност, Райли е един от символите на това какво лайно е Call of Duty: Ghosts. Тъй като това куче беше рекламирано толкова широко преди дебюта на играта. Тогава се зачудих – толкова ли е изпаднала серията CoD, че това е голямата новост?
Очевидно да. Е, не казвам, че не съм фен на игрите Aliens vs. Predator. А геймплеят с Райли напомняще точно на пришълеца... звяр, тичащ с огромна скорост и изненадващо убиващ всеки противник с един удар... просто не виждам как това може да е адекватна част от една игра, уж претендираща за „реализъм“.
А и Райли си е просто един трик в това заглавие и нищо повече. Както всичките там подводни, космически и всякакви други безумни битки. Има бам, бум, колкото да се направят няколко зрелищни трейлъра и накрая какво? Едно голямо нищо.
Престрелките са скучни, а на всяка втора секунда има quick action сцени. В които ви се казва – „натиснете това копче, помпайте онова“...
Но стига толкоз за сингъла. В крайна сметка, най-важното в Call of Duty винаги е мултито, нали?
Е, тук положението също е ужасно. Едно от най-слабите и бездушни мултита е това, което видях в Ghosts. Наистина не се сещам за силна страна.
От една страна, нивата са тотално безидейни. Малки, с лош дизайн, в които всичко е някакво безумно меле без особен акцент на тактиката или уменията.
Основна причина за това е начинът, по който се прераждат играчите. Имаше една сцена, която ме увери, че Call of Duty: Ghosts е титанична помия. Която беше следната:
-започна играта и тръгнах напред;
-видях как един човек се ражда и започва да търчи;
-зад него се роди втори няма и секунда след това и го уби за минимално време в гръб;
-зад него се роди трети пак секунда след това, който също го уби за минимално време и също продължи напред;
Това действие – ако щете ми вярвайте – се разви в разстояние от 3-4 секунди. Докато се придвижвах към първия човек, който аз видях... се роди втори, след него трети. Като първият на редичката умираше. Всъщност, аз накрая убих третия – с други думи, за 5-6 секунди бяха записани 4 фрага! И то буквално на едно и също място от картата!
Отделям време на този момент, за да акцентирам на това колко безмозъчно е прераждането в Call of Duty: Ghosts. Едно сравнение – във велики игри като Quake III Arena или пък Unreal Tournament, това не беше възможно. Чисто и просто. Когато умирахте, играта автоматично ви пращаше някъде далеч из картата. За да имате шанс поне да се огледате, да вземете някое оръжие или броня.
Докато в Call of Duty наистина това не е фактор – винаги сте добре екипирани – то адски често няма как дори да се огледате! Просто се раждате на нечий мерник и толкоз! Бивате разстреляни. Обикновено в гръб.
Това започва да става адски дразнещо и за мен – скучно. Преди години се изнервях на Call of Duty. Сега положението е... meh. Все тая. Нищо, което да събуди емоция. Дори и 10 пъти да ме убият поред в гръб хора, които се раждат зад мен, след като направя няколко стъпки.
Заедно с това, един елемент си остава непроменен - много от нивата се изчерпват до това да намерите най-сладката точка, в която бързо да причакате вашите противници... да отключите killstreak наградите и да спечелите играта. Това не се е променило изобщо в серията. И започва да става екстремално скучно. Call of Duty не е игра на умения, на това да избиете противниците си с престрелки. Ами всичко опира до това да отключите кръжащи хеликоптери, обикалящи наоколо кучета, убиващи всичко с един удар, ракетни удари и т.н.
Всъщност, всичко в мултито на Call of Duty си е същото. Copy&paste. Отново. Отново и отново. Нищо ново. Никаква промяна в механиките. Никаква промяна в играчите. Тотално еднообразие.
Едните обикалят като надрусани катерици из нивото и пуцат безмозъчно, другите са се скатали из ъглите на картата. Най-добрите играчи обикновено след няколко минути игра вече са призовали всички кучета, хеликоптери, ракетни установки, извънземни, призраци, вампири и останалите killstreak награди. И в цялото това мазало се очаква вие се очаква да получите някакво удоволствие... преди играта да приключи за 7-8 минути? Поне при мен такова няма.
Аз оставам на мнение, че в Call of Duty трябва да има много пъти по-сериозен откат на автоматичните оръжия. Като начало. Смешно е аз да съм със снайпер в другия край на картата и някой с картечница да задържи спусъка от майната си и да ме претрепе. Без прицелване, без нищо... просто задържа спусъка и почва да се движи наляво-надясно. Което често е достатъчно в Call of Duty: Ghosts.
И второ, смятам, че силата на куршумите трябва да се намали драстично. Минимум двойно. А не да се умира за броени секунди. Просто факторът умение отмира... и започва да играе шансът...
Но какво ли значение има? Call of Duty продължава да си има феновете, които плащат всяка година за едно и също. И туйто. Щом могат – да го правят. Пък на Activision нека им е зле – нали те се въргалят в пари?
Всъщност, в играта наистина има някои новости. Не мога да отрека. Например вече е премахнат изцяло фактора „фармене“. В Ghosts, всяко едно оръжие, аксесоар или perk може да бъде отключен още в самото начало. Трябват ви единствено т.нар. Squad Points.
Тях можете да печелите както в нормални игри, така и като цъкате с ботове. Което е плюс – за няколко часа можете да съберете прилична екипировка, с която да сте конкурентоспособни. За разлика от положението в миналите игри, в които трябваше да фармим като изоглавени с десетки часове.
Не мога да отрека, че това ми хареса. Но от друга страна направи мултито още по-скучно за мен. Няма да крия, че ненавиждам фарменето. И ще е лицемерно ако кажа, че ми харесваше предишната система, при която трябва да вдигнеш определено ниво, за да получиш perk или оръжие.
Но явно е имало логика в нея. Понеже ако всичко е достъпно от самото начало... нещата стават скучни адски бързо. Особено поради факта, че тъй или инак оръжията правят прекалено големи щети според мен... ако всеки има последните такива още в началото, мазалото е пълно... в негативен смисъл.
Иначе, хитрата точкова система от Call of Duty: Black Ops II също я има тук. Ако решите да се откажете от своите гранати или второто си оръжие например, вие ще получите възможност да използвате повече perk-ове. Или пък обратното. Да екипирате две основни пушкала – примерно тежка картечница и снайпер... но това да идва за сметка на perk-овете, които да са по-малко.
Както и при Call of Duty: Black Ops II, тази система ми харесва. Няма нужда да си кривя душата. Хитро е замислена. Можете да наредите арсенала си точно така, както подхожда на вашия геймплей.
Но все пак си мисля, че щеше да е по-хубаво, ако имаше някакво предизвикателство за отключване на по-мощните оръжия... тъй като сега това е прекалено лесно. Някак липсва удоволствието от това да се сдобиете с нова картечница.
Заедно с това, има и една друга разлика - липсата на възможност оръжията да вдигат нива. Честно казано, това ми харесваше в минали Call of Duty игри. Да прекараш повече време с едно пушкало и свикнеш с него, преди да отключиш по-яките добавки за него. Добавяше се някакъв привлекателен за мен RPG елемент. Но сега това липсва.
Все пак, ако трябва да дам цялостна оценка на възможностите за персонализиране на войника ви, бих ги оценил високо. Това несъмнено е най-добрият елемент в Call of Duty: Ghosts.
Но тоталният минус си остава геймплеят. Картите са по-аркадни от всякога. Начинът, по който играчите се раждат е пълно безумие. Балансът на оръжията е оплескан. Но предполагам, че който харесва тези игри... ще продължи да ги цъка. Същото важи и за онези, които ги ненавиждат.
А, да, почти забравих да спомена за двата нови режима в Call of Duty: Ghosts. Които са толкова посредствени, че за съвсем малко да ги изпусна. Единият от тях се казва Squads – в него можете да си направите собствен екип от ботове, с които да играете заедно. Можете да им сменяте имената, външния вид и цялата екипировка. Подобно на вашия войник.
Когато това се случи, можете да се изправите срещу друг реален човек и неговите ботове. Ако пък това не ви устройва, има и други варианти. Например сами или с ваши приятели да цъкате само срещу ботове.
Общо взето, Squads ще се понрави на онези, които си падат по игра с компютъра. И не им се занимава с реалните хора, които кашират по ъглите, псуват те на лично и т.н. Наистина в Squads изкуственият интелект не впечатлява с нещо – напротив, един Unreal Tournament преди 14 години предлагаше по-умни компютърни играчи. Но пък нивото в Ghosts е задоволително. Възможностите за персонализиране са сериозни и ще осигурят доста часове на онези, които не искат да играят срещу истински хора. Макар че поне аз не видях нищо интересно в този режим.
Другата новост в играта се нарича Extinction. Като беше обявена малко преди дебюта на играта. Като цяло, това си е страничен режим, подобен на зомбитата в Call of Duty игрите на Treyarch (в което число влизат двете Black Ops и World at War). Идеята е ясна – нападат ви вълни от извънземни, като вие трябва да защитите своята база от тях. В течение на играта трупате опит и събирате пари за по-добра екипировка и оръжия.
Като цяло, нищо нестандартно. Взета е една добра чужда идея и имаме малка подмяна в нея – вместо зомбитата хоп, извънземни. Да, режимът е тук-таме подобрен и като цяло е забавен. Но не е някаква гениална новост.
И така, време е за традиционните редове за графика и звук. Визуално, аз не виждам нищо, което да бъде наречено next-gen в Call of Duty: Ghosts. Качили са някакви титанични по размер текстури за PC версията и тези за Xbox One и PlayStation 4 – какво от това? Енджинът си е същият... отново! За пореден път! Онази антика, която не е осъвременявана от цифра време.
Явно заради Battlefield 4, Infinity Ward говориха колко красив щял да е двигателят... едва ли. Първо, че ви трябва сравнително добро PC, за да подкарате играта на макс и дори това да се случи... няма нищо впечатляващо.
Което да изисква минимално 6 GB RAM, 64-битова операционна система и що-годе модерни графични ускорители. Говорим просто за лоша оптимизация и това е. Да, не говорим за нужда от някакъв безумно добър хардуер. Не казвам това. Но това, което предлага във визуален аспект Call of Duty: Ghosts изобщо не отговаря на системните изисквания.
Иначе, както споменах в началото, тази година тествах CoD на PlayStation 3-ката ми. Честно казано, не видях абсолютно никаква разлика, сравнено с първия Black Ops. Която беше последната игра от серията, която разцъках на конзола. Вероятно за PC ще има някаква положителна разлика... но не защото двигателят е подобрен. Ами понеже са интегрирани текстури в адски висока резолюция. Честно казано, не знам докога ще я карат така Activision. Може би докато има кой да им купува играта.
Звука? Актьорската игра в кампанията е средняшка, саундтракът... хъм, не знам даже дали има такъв? Хич не се запомня. Ефектите на оръжията – за тях не мога да коментирам. Не ме впечатляват, но и не съм експерт на тази тема, че да знам как звучи всяко пушкало в реалността.
Заключението? Ако ви се цъка някакъв шутър, можете спокойно да си пуснете безплатния Warface. Това е моето скромно мнение. Една игра, която предлага много по-стабилни шутинг механики. И най-вече в която се акцентира на умението! А не на това кой ще е с частица от секундата по-бърз с прицелването и задържането на спусъка. До което опира Call of Duty.
Разбира се, феновете на серията ще продължат да си се кефят на Ghosts. И да пълнят гушите на Activision за поредния ъпдейт. Ако не исках да направя ревю за този сайт, аз лично никога нямаше да се докосна до Call of Duty. Тъй като това е явление, което е лошо за гейминга. Пускането на едно и също отново и отново със съвсем минимални, микроскопични подобрения.
Но пък до това опира гейм индустрията днес. Доиш една крава до последно. А и защо не? Щом има кой да купува вкиснатото й мляко?
Още по темата
HELLO, TITANFALL.
Имам и пробен Battlefield 4 тука до мене, сега тепърва го пускам него. Пък да видим тук какво е положението. Жалко, че пак е за PlayStation 3-ката, щеше ми се да разцъкам на PC-то, ама като за без пари не мога да искам повече.
и btw bf не е конзолна игра тъй че може да те разочарова.
http://vbox7.com/play:da20cdd5d9
Естествено, аз винаги ще гледам всеки шутър с очите на куейкаджия/ънриълджия, тъй че трудно е нещо да ме впечатли днес.
Което наистина се надявам да се случи. Ето, сега например цъкам Battlefield 4. По-добър е от Ghosts, безспорно. Ама някак я няма онази тръпка от старите шутъри. Да направиш един Monster Kill, да ти се вдигне адреналина и да овършееш нивото. Тази тръпка я чувствам в мултито на други игри, но в шутър не съм я достигал от доста време.
А за западните медии - там нещата са си ясни. Гледат се приходите и толкоз. Ама нищо чудно - зад повечето стоят титани в медийната индустрия. И ако Activision вземат, че се ядосат и не кихнат обичайните си пари за реклама следващата година, това ще се усети.
Ако повечето хора купуваха Quake и Unreal, можехме да сме сигурни, че всичко щеше да е sci-fi без регенерираща се кръв, със събиране на кръв, брони и оръжия по нивата. Но очевидно мнозинството от геймърите си харесват военните игри и туйто. Останалите могат или да цъкат, или да игнорират жанра.
Макар че като цяло MMO жанра не ми е от любимите. Обожавам RPG-то, но прекалено голямото фармене в масовите онлайн игри често ми убива целия кеф.
Макар че след тези кучешки и извънземни фетиши, нищо няма да ме изненада догодина. Защо например да няма нова killstreak награда - брониран бенгалски тигър? Който вършее из картата и изяжда всичко живо?