hategame logo
Call of Duty: Modern Warfare 3 - повече от същото... за пореден път
пуснато на 19 ноември 2011 от pseto
modern warfare 3 cover
Повече от същото. И в положителните, и в отрицателните страни. Така може да бъде описан накратко Modern Warfare 3. От една страна, сингъл кампанията е адски добра, макар и кратка. От друга, мултито е просто един MMORPG хаос, който може да се хареса на някого, но не и на мен. Енджинът на Modern Warfare 3 е възстаричък, като графиката не е най-добрата възможна. Въпреки това, играта върви прекрасно дори на доста стари машини (за разлика от хипер красивия Battlefield 3, който едвам отлепва дори на нелоши конфигурации). Звукът в Modern Warfare 3 е на много високо ниво. И откъм гласова актьорска игра в кампанията, и откъм ефекти. От една страна, сингълът на Modern Warfare 3 е добър. Макар и кратък. Заради това слагам оценка сиво, а не червено. От друга, мултито е под абсолютно всякаква критика. Modern Warfare 3 е мултиплейър игра със слаб мултиплейър. Изобщо не говоря за това, че промените спрямо миналата година са минимални. Общо взето, ако това е бъдещето на игралната индустрия... да му еба майката. Ако има една отличаваща се сапунка сред всички сапунени серии в последните години, то това несъмнено е Call of Duty. Всяка година излиза ново заглавие от поредицата, което е кажи-речи същото като предишното. Освен някоя и друга различна карта, ребалансиране на уменията и добавяне/премахване на някое пушкало, нещата са идентични.

Modern Warfare 3 не е изключение. Играта е все същата като своите предшественици – за добро или за лошо. С други думи – кефите ли се на серията, то и тая игра ще ви се понрави. Ако не си падате по CoD… ами, няма какво да видите в тази игра.

Типично за серията Call of Duty, сингълът е супер. Без да давам спойлери за историята ще кажа накратко, че тя отново е динамична, изпълнена с куп „уау” моменти и общо взето си струва.

Разбира се, играта отново е 5-6 часа – дължина, станала маркова за серията. Както ми каза един авер за Modern Warfare 2 преди време, „Днеска играх CoD, ама само 2 часа и след това спрях”, като го попитах „Защо” ми отговори – „Защото знам, че след още 2 часа ще свърши”.  Положението пак е същото, като сингълът е добър... но крайно, крайно кратък. Не, наистина – много ми е интересно как Black Ops донесе повече пари, отколкото шибания Аватар... а пък на Activision не им се досвидя да напрвят една кампания поне 10-на часа – това щеше да се понрави на всички!

Но както и да е. Modern Warfare 3 е мултиплейър игра, в това спор няма. 6-часовата кампания е нещо като ордьовърът преди основното ястие. Поради тази причина не съм й отделил особено много внимание – а и няма защо. Всички, които са играли CoD знаят, че сингълът си струва. Но как е мултито?

Често казано, вече забравих какво беше положението в Black Ops – също като дете изнасилено от баща си дете, просто предпочетох спомените от това заглавие да бъдат изтрити от съзнанието ми. Но мога да кажа едно – Modern Warfare 3 е просто MMORPG. Или по-скоро, MMORPGFPS. Точно така. Масов онлайн ролев шутър от първо лице.

Тъй като в мултито на MW3 има значение едно нещо: експириънс. Също като в World of Warcraft. Вдигате експириънс на героя, за да отключите нови пушкала. Вдигате експириънс на пушкалата, за да отключите ъпгрейди за тях. Вдигате експириънс на perk-овете, за да отключите про версиите им. Абе, всичко е шибан експириънс.

Разбира се, докато не вдигнете едно 25-30-то ниво, то се чувствате осакатени в мулти. Гадовете ви имат лъскави пушкала и ви правят на сол, а пък вие ги гоните с прашки и камъни. Наистина дори най-първото оръжие убива с 3-5 куршума, но пък когато някой има по-бързо пушкало, по-хубави perk-ове и ъпгрейди на оръжието си от рода на стабилизация при стрелба или увеличени щети... ами, какво да си говорим. В много случаи с началните оръжия заставaм зад гърба на някого, започвам да стрелям, откатът е умопомрачителен, той се обръща и БАМ-БАМ с два куршума в гроба.

Да, не казвам, че не е яко ти да си по-висок левъл и да омажеш някой жален човечец на 5-то ниво, който се разхожда гол и бос като Гаврош из картата... всъщност, яко ли е? Не мога да преценя. Яко е, че правиш фрагове, но не е яко, че много от играта зависи от експириънса.

Не, не казвам, че всичко зависи от експириънса – това е просто оправдание. Един добър играч с точен мерник ще си остане такъв, независимо коя игра цъка. И ще се отличава от плявата.

Но въпросът е, че сред самата плява... в Modern Warfare 3, разграничителят е кой кое ниво е. Ако примерно човек X има по-добър мерник от човек Y, но човек Y има по-добра екипировка, то в повечето случаи, човек Y  ще спечели престрелката. И това е проблемът на играта. Не чувстваш, „истинските” ти умения се възнаграждават. Просто и да печелиш, и да губиш... просто фармиш. Като в WoW.

Разбира се, това не е изненадващо. MMORPG моделът е адски добър поради една причина: при него и най-слабият играч има шансове срещу доста по-силен от него. Стига да има повече нива „преднина”. Така колкото и да си слаб, то няма да се откажеш да играеш някоя игра. А в интерес на истината, доста хора се отказват. Аз също съм се отказвал от игри, когато съм виждал, че просто съм прекалено слаб и няма нужда да си губя времето и нервите за нещо, в което не ме бива.

А тъжното е, че жанр като FPS-то, в който традиционно се разчита на бързина и рефлекси... всичко се изроди до таква степен, че фарменето е основен център на внимание.

А и освен всичко друго, в Modern Warfare 3… просто в един момент спира да те ебе колко умираш и какво се случва. Баш като в WoW. Причина за това са... редовните и постоянни смърти.

Не, наистина. Единственият начин в тая игра да не умреш поне 10 пъти на карта от рода на kill confirmed/deathmatch/team deathmatch и прочее... е просто да се скатаеш в някой ъгъл и да чакаш. Ама тогава ще направиш 3-4 фрага и ще вземеш мизерен експириънс, което хич не е на далавера... тъй че все тая. С други думи, винаги се умира.

Което е досадно до един момент, но после спира да те ебе. А от смъртите човек в повечето случаи няма как да се спаси. Просто често се раждаш и докато се огледаш хоп, изскача някой зад тебе и те убива с 2-4 куршума.

А, да, забравих ли да спомена, че в играта се умира от 2-5 куршума? Май не. Все тая. Това е факт! Което е типична конзолност – нали се сещате – по-трудно е да се прицелиш с десния аналог, съответно за да не се проточват много битките, демиджът на оръжията трябва да е висок. Естествено, когато действието се развива при PC и имаш... шибана мишка в ръката си... то нещата далеч не са толкова трудни и съответно е доста тъповато да се нанасят такива щети. Ако на Activision им пукаше за PC геймърите, това щеше да се промени... но уви. Нали големите приходи идват от конзолите – кой го ебе за персоналните бангии?

Иначе, поне е хубаво, че в играта има шибан екшън. Не да лежиш в калта със снайпера като на Battlefield 3 или да замеряш с мини от другия край на картата противниковата база. Макар че то е и един екшън в Modern Warfare 3… нямам думи направо. То хубаво, хубаво, ама когато се умира през 5-10 секунди... някак става скучно. А и освен всичко друго, няма някаква ясна идея какво се случва – в 90% от времето и в 90% от режимите, хората просто хвърчат със спринт като деца на кокаин и стрелят напосоки. Забавно за кратко време,ама става тъпичко в един момент.

Естествено, традиционно за последните игри от CoD, оръжията са хипер небалансирани. Не знам дали на мен ми се привижда нещо, ама в Modern Warfare 3 хора със снайпери почти не видях. С тежки картечници пък да не говорим. Всичко е със SMG-та и Assault Rifle-и – и неслучайно. Почти всяко шибано оръжие в играта убива с няколко куршума – защо да не вземеш онова, което не е хипер тежко и не те прави бавен като костенурка? Не, наистина – в дебилните си опити да угодят на конзолните фенове, Activision и Infinity Ward са забравили за това нещо „баланс”. То човек като гледа тежките картечници в тея игри, направо ще се почуди кой идиот изобщо го е измислил в реалния живот – ще си речеш, че са супер безсмислено изобретение.

Изобщо пък не говоря за най-имбавото нещо в играта според мен, което трябва да бъде оправено на момента – шибаното Akimbo.  Става дума за ъпгрейд на оръжията, който позволява носенето на 2 наведнъж. Да, наистина може да се използва само machine pistol-ите като FMG9 и Skorpion, както и някои патлаци... ама е мега абсурдно. Примерно с 2 Skorpion-а, човек има мега подвижност, а пък при задържане на спусъка... просто правиш враговете на сол за по-малко от секунда. Просто 2-те пушкала изстрелват куп куршуми за минимално време и без никакво прицелване, все 3-4-5 от тях ще попаднат в целта.

Често, с Akimbo се умира толкова бързо, че човек дори не може да се прицели с някое SMG или Assault Rifle! Просто е жалко! Също така, с Akimbo дори няма нужда да натискаш втория бутон за прицелване – просто преместваш мерника някъде в близост до противника и задържаш идиотски.

Изобщо не говоря за това, че Akimbo-то се използва за вторичното оръжие – с други думи, някой го ползва за частите от картата, в които има престрелки в близка и средна дистанция... а пък за далечна може да си включи основното оръжие в лицето на някой Assault Rifle!

Естествено, това хич не е единственият дисбаланс в играта, но се набива сериозно на очи и е особено дразнещ, тъй като в момента няма как да се спасиш от него! Ако си с картечница, то задължително трябва да се прицелиш, иначе тя е супер неточна. А докато минава частица от секундата, докато се прицелваш... оня срещу тебе с Akimbo вече е задържал копчето и те е убил!

Що се отнася до картите, според мен те са с 1 идея по-лоши от тези в Black Ops. Докато в онази игра човек се раждаше на някакво леко сигурно място, то тука за всяко помещение има по 2-3-4-5-6 входа. Тъй че като се родиш, най-добрата тактика е просто да се юрнеш напред и да се надяваш да хванеш противник в гръб. Ако това не се случи, то с почти 100% шанс ще се случи обратното – ще се окаже, че някой е зад тебе. Не, наистина – адски често, когато се случи да се родя и да не се окажа зад нечий гръб в продължение на 4-5 секунди си казвам „ДАЕБА” и често докато се обръщам като в американски филм се оказва, че вече някой е зад мене и ме убива.

Общо взето, на мен мултито в тая игра чисто и просто ми е скучно. Защо ми е скучно, при все, че е хипер динамично, ще се запитате? Много просто – просто защото е едно фармене. Докато играя, не усещам, че правя нещо красиво. Дори и да завърша 2-ри, 3-ти в играта... не чувствам удоволствие. Знам, че половината от фраговете си съм ги направил, понеже съм се родил зад гърба на някого, а другата половина – защото имам 2 пъти по-силни оръжия от някого 5-то ниво.

Изобщо не говоря, че ненавиждам шибания жанр MMORPG. Причината е, че осъзнавам много ясно, че не ставам по-добър с нивата... а ставам по-добър, защото мога да бия някой в неравностойна позиция. Което мен не ме кефи. Все едно да ида и да набия кроше на 45-килограмово момиче – какво печеля?

Разбира се, всеки с вкуса си – щом Modern Warfare 3 се продава толкова изключително добре, значи причини за това си има. Аз лично не разбирам защо. Играта е слаба във всички възможни ефекти – геймплеят е хипер аркадизиран, а пък в своята есенция... играта е същата като предходните. Същата. Идентична. Да, тук-там има козметични разлики – попроменени perk-ове, малки разлики в пушкалата, минимални заменки при killstreak наградите. Ама какво от това? Тая игра не струва 80 лева. Не струва и 25 лева, за колкото си я взех от добрите стари руски сайтове. Просто не може да регистрираш космически приходи и да продължиш да пускаш все същата небалансирана MMORPG помия... или пък можеш?

Явно можеш. Activision правят това и като гледам, CoD става все по-популярен и по-популярен. Ето, догодина ще имаме нов Black Ops. Пак ще има 5 часа кампания, пак ще има същите killstreak награди, пушкала, ъпгрейди. Пак ще има същата графика (може би – дали няма да я осъвременят един ден?). И ще си струва ли това 60-те долара/евро/120 лева? И докога хората ще се подлъгват?

Любопитен въпрос.

Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл