hategame logo
Civilization: Beyond Earth - не чак помия, но слаба игра от серията
пуснато на 06 ноември 2014 от pseto
rsz_2civilization_beyond_earth_cover
Civilization: Beyond Earth може и да ви послужи да убиете някой свободен уикенд, но като цяло е посредствена и опростена игра, която в никой случай не е сред най-добрите в серията. grafika 3Доколкото четох няма големи подобрения в графиката, сравнено с Civilization V, но все пак като за походова стратегия Civilization: Beyond Earth си е красив. Бих посочил като технически минуси обаче отвратително дългото време за зареждане и интерфейса, който за мен е прекалено объркан и неясен, макар и нелош естетически. zvuk 2Нищо специално. Става и толкоз. gameplay 2В някои моменти Civilization: Beyond Earth може да ви зариби. Да ви убие няколко часа за един следобед, без да се усетите. В други - да ви отегчи до смърт поради пасивното и неособено интелигентно AI. ocenka 2С оценка сиво играта можете да бъде и в ънхейтабъл, но от любов към старите игри в серията и разочарование в какво се превръща... ами, хейт ревюта. civilization beyond earth 20Най-голямата ирония в модерния гейминг е, че колкото по-сложни стават технологиите за разработка и графичните двигатели, колкото повече мощ имат конзолите и персоналните компютри, толкова повече се опростява геймплеят. И в това за пореден път се уверявам при Civilization: Beyond Earth. Поредният представител на култовата поредица, възникнала преди цели 23 години е по-опростен от всякога... и ситуацията тепърва предстои да се влошава.

Всъщност може би ревюто ми няма да е достатъчно точно... най-вече защото по куп причини пропуснах Civilization V. И в резултат мога да кажа, че е минало кажи-речи десетилетие, откакто съм играл активно игри в серията в лицето на Civilization III и IV. Но това, което видях в Beyond Earth не ми хареса. На прекалено много нива. Говорим за едно разочарование... и нищо повече.

Но нека започна по същество – какво имаме в това заглавие? Ако не сте запознати с Civilization: Beyond Earth, ето какво се случва накратко: човечеството най-накрая е успяло със своите опити да съсипе планетата Земя, като вече му е нужно ново място, където да започне на чисто. А именно – дълбокия космос. Групи от смели изследователи се впускат в най-голямото приключение за човечеството, колoнизирайки нови планети.

Звучи страхотно, нали?

civilization beyond earth 11Несъмнено. Но след силното интро на Civilization: Beyond Earth следва нещо разочароващо. Още първият екран на заглавието ви посреща с прекалено малък брой раси – или тъй наречените „спонсори“. Не само числото им е скромно, но и бонусите, които осигуряват – доста малки и не чак толкова влияещи на геймплея.

Още по-зле, когато започне самата игра ще се уверите, че най-важното нещо в Civilization серията липсва – уникалността в поведението на всяка раса. В Beyond Earth всички са... еднакви. И до голяма степен по вид, и по поведение. Няма го хитрия и коварен Ганди, скрит под сянката на добродушието. Нито пък представителите на САЩ, опитващи се да основат възможно най-много градове на глобалната карта и действащи агресивно, ако се срещнете с тях. Или пък традиционно милитаристичните и корави немци, които започнат ли война с вас, трябва да бъдат размазани, за да се съгласят на примирие.

В Civilization: Beyond Earth всички имат еднакво поведение. След 5 часа игра няма да помните кои какви са. За какво се борят. Просто еднакви човечета, които тук-таме трябва да гледате дали са в добри отношения с вас и толкоз. Съюза на азиатците? Европейците, африканците? Все тая. Лидерът им малко се различава, но това е всичко...

civilization beyond earth 14А най-лошото е, че освен еднообразието си, шепата фракции в тази походова стратегия са адски пасивни, често не ви предлагат особено предизвикателство дори на високи трудности и като цяло правят... цялата игра скучна. Липсва духът на Civilization. Това да подкупвате най-силния на деня през няколко хода, когато се страхувате, че ще ви нападне и ще ви унищожи. Когато постоянно влизате в екрана с фракциите и гледате дали не е сключен нов алианс срещу вас. Когато тръпнете всеки ход дали целият свят няма да се обърне срещу вас.

В Civlization: Beyond Earth просто натискате на голямото копче End Turn в долния десен ъгъл постоянно и толкоз. Ако вие не направите нещо, с което да застрашите другите фракции – малко вероятно е да започнат война с вас. А дори и това да се случи – противниците ви имат навика да се разбиват във вашите градове като най-големите глупаци, а след това да ви молят за мир след няколко хода и да ви дават огромни подаръци...

Доколкото виждам критиките и за Civilization V са значителни, ако говорим за дипломацията и поведението на AI-то. А за мен именно изкуственият интелект винаги е бил запомнящото се нещо в този франчайз. Най-вече защото именно конфликтите между отделните цивилизации са онова, което отличава Civilization серията. Което я прави страхотна. Дълбоко програмираното AI, което върти куп интриги и прави всичко възможно да ви смачка. Което не е нечестно, ами подло, коварно и двулично... също като реален политик... и винаги ви държи на нокти.

[caption id="attachment_37171" align="aligncenter" width="525"]civilization beyond earth 16 Virtues дървото е изпълнено добре - получавате бонус и за специализация във всеки Tier, и за Might, Prosperity, Knowledge и Industry[/caption]

Махнете него и какво имаме? Civilization се превръща в SimCity. Не, буквално. Именно това усещах, докато цъках Beyond Earth. Взимам някакви маргинални решения всеки ход, казвам на търговския конвой да иде на едно или друго място, взимам решение ресурс А ли да произвежда някоя нова сграда или ресурс Б. След това нов ход. И после пак така. И отново и отново.

На моменти го има синдромът „още един ход и си лягам“. Само че тука е подобно на някоя... free-to-play браузър игра. Не натискате на „следващия ход“, понеже се е случило нещо интересно в предишния. И чакате развръзката. Напротив, натискате на следващия ход, очаквайки да се случи нещо интересно.

Това почти винаги не става.

civilization beyond earth 15А дори ако приемем Civilization: Beyond Earth стриктно като игра, в която просто строим градове... ами, и тук положението не е чак толкова добро. Първо, заглавието ви ограничава и то значително в броя на градовете, които да направите. Станат ли 4-5 започват да текат наказанията на Health (здравето всъщност е щастието, познато ни от минали Civilization игри, но с ново име). Ако пък решите да направите едно 8-9 града, то нещата стават направо нетърпими.

С други думи едно от удоволствията на Civilization – да направите десетки градове и да ги развиете до мощни мегаполиси – е намалено драстично. В повечето времето имате едноцифрено число селища и дори при това положение пак се чудите как изобщо да им качите Health-а до положителна стойност.

Малкият мащаб се допълва от количеството единици... които са намалени. Ако говорим за бойните такива, то те се броят на пръстите на двете ви ръце и липсва значителното разнообразие от миналите Civilization заглавия. За някои това е плюс - нещата са по-ясни и няма нужда да тършувате из Civilopedia-та, докато разберете имате ли шанс да спечелите даден конфликт или не. Също така единиците имат и немалко ъпгрейди, които ги правят специални според вашето Affinity (за него - после). Но някак не се усеща разнообразието от предишните игри. А и е супер от началото до средата, че даже и горе-долу към late game-а всички да са с еднакви единици, докато не развият по-високо Affinity.

[caption id="attachment_37175" align="aligncenter" width="525"]civilization beyond earth 23 Специализация в Harmony ще направи фракцията ви да заприлича на своеобразни зергове[/caption]

Много други неща също са опростени. Подобренията на шестоъгълниците около градовете ви например. Които дават малки бонуси, в повечето случаи нямате особен избор какво точно да построите, тъй като има един оптимален вариант. Същото важи и за технологиите, които често ви ограничават, но и за тях ще поговоря след малко. Нека първо продължа по темата за малкото разнообразие.

Не само Beyond Earth ви принуждава да строите малко градове на картите, които дори и при максималния си размер не са чак толкова огромни (особено сравнено със стари Civilization игри). Не само бойните единици са малко и конфликтите изглеждат по-малко хаотични, опростени и с по-малка тръпка.

Заедно с това основното нещо, което трябваше на теория да носи куп опасности – извънземната планета... не е добре реализирана. Ще се зачудите защо? Отговорът е доста елементарен – просто е рескин на Земята.

Мнозина предположиха това, когато видяха Civilization: Beyond Earth за първи път. И това се оказа самата истина. Ресурсите, налични в стратегията са преименувани еквиваленти на Civilization V. Извънземните, разхождащи се из глобалната карта? Това са просто варвари, само че с различен външен вид.

civilization beyond earth 21Да ви дебнат някакви мистериозни опасности? Няма такова нещо. Единствено miasma-та – мъгла, която нанася щети на вашите единици, ако останат в края на хода върху нея – напомня на нещо враждебно. В останалите случаи всичко изглежда така, сякаш цъкате на малко по-извратена версия на Земята.

Някога играх Alpha Centauri – не чак толкова много часове, а и беше преди десетилетие и половина. Но помня какъв културен шок беше в сравнение с Civilization – извратени места, врагове, технологии, всичко. Отгоре-отгоре имаше някакви прилики, но в дълбочината си Alpha Centauri беше съвсем различен продукт. Именно и заради това мнозина фенове на жанра го помнят и до днес.

Иронично Beyond Earth се посочваше като духовен наследник именно на тази класика, но уви. Няма нищичко такова... освен че действието се развива в бъдещето и се колонизира нова планета...

[caption id="attachment_37168" align="aligncenter" width="525"]civilization beyond earth 13 Мрежата с умения може да е объркваща на доста моменти и не осигурява свободата, която на теория трябва да ви предложи[/caption]

Но нека продължа с липсата на разнообразие и нататък – дървото с умения. Всъщност, то вече не е точно „дърво“, ами е огромна мрежа. Вие започвате да изучавате технологии от средата й, като трябва да стигнете до краищата. Именно там се крият най-мощните науки.

Идеята на всичко това е да има повече разнообразие и разчупеност, за разлика от добре познатите ни ери от Civilization серията. При които няма как да изучим роботика, без да сме станали царе на индустриалното производство. И т.н.

Да, обаче истината не е такава в Beyond Earth. Доста от началните технологии ви осигуряват бонуси, които са що-годе задължителни. А ако тръгнете да се специализирате съвсем рано, а не към средата и края на играта, то няма да спечелите чак толкова много.

Така дълго време има по-скоро спираловидно развитие, което ви принуждава да научите основните технологии, позиционирани край началната точка на тази мрежа. И чак след това можете да тръгнете към някой от ъглите. И да, това е скучно. Губи се цялата идея на уж нелинейния подход... всичко все пак ви е някак начертано. Има си един оптимален вариант, а не няколко, между които да изберете. Типична илюзия за избор.

civilization beyond earth 6Освен всичко друго, броят на технологиите ми изглежда неособено голям, някои от тях не ви дават кажи-речи нищо толкова смислено, но пък трябва да ги изучите и то за много ходове, докато получите достъп до смислените такива.

С други думи, мрежата с технологии също ме разочарова. Изобщо не говоря и за това, че на моменти е доста неясна и трудно се намира онова, което ви трябва.

Реално имаше две неща, които ми харесаха адски много в Civilization: Beyond Earth. А именно - системите с Vurties и Affinites.

Vurties са четири дървета, които ви осигуряват подобрения съответно при развитието на колониите (увеличаване на health-а), тежката индустрия, военната промишленост и културата и науката. Бонусите са най-разнообразни - ефективност на учените, работниците, по-бързо вдигане нива на военните единици, увеличени щети срещу военни и много други.

[caption id="attachment_37167" align="aligncenter" width="525"]civilization beyond earth 12 Къде ще специализирате?[/caption]

Докато някои от бонусите в тези дървета са... доста скапани и не помагат никак, то други са адски силни и ви осигуряват значителни плюсове. Заедно с това можете да развивате Virtues във всякакви комбинации - тежка плюс военна индустрия, наука и health, а дори и четирите заедно - има пасивни бонуси от инвестиране на точки във всичките три Tier-а на всяко дърво и реално "лош" избор няма. Което е страхотно. Жалко, че и мрежата с технологии не е реализирано по подобен начин.

Affinites пък са трите основни подхода в Beyond Earth. А именно – да се сприятелите с извънземните и да смесите човешкия генофонд с техния, за да се приобщите към новата среда (Harmony); да унищожите чуждите форми на живот и да превърнете новата планета в нещо, подобно на Земята (Purity) и да наложите волята си със сила и роботика над останалите фракции и извънземните (Supremacy).

Тези афинитети се трупат чрез научаване на съответните технологии от мрежата с умения. Което всъщност е адски скучно. Уж идеята на технологиите е да са имате разнообразие и свобода на избор, но реално вие пак бивате вкарани в коловоз, ако искате да подобрявате Affinity-то, което сте избрали...

civilization beyond earth 9Все пак афинитетите ви осигуряват добри бонуси, някои единици и сгради се строят само при високо ниво на Purity, Supremacy и Harmony. Освен това можете да ъпгрейдвате базовите единици  за всеки от трите подхода, като получават уникален вид и умения. Което е доста добре. Има някак с една идея повече разнообразие. Пък и всеки афинитет - особено на високите нива - ви осигурява различен изглед на сградите, което е нещо много яко. Роботизираните футуристични Supremacy, подобните на модерните времена Purity и обвързалите се с извънземните Harmony наистина имат своя уникален вид.

И все пак като тегля чертата на това ревю - минусите са повече от плюсовете. Реално тази статия за Beyond Earth се забави просто защото нямах особено желание да го цъкам. Минавам 20-30 хода и... просто ми става скучно. И толкоз. Спирам за 2-3 дена.

Не знам дали част от съдържанието не е орязано, за да се предлага като DLC/експанжън. Няма да се изненадам и то никак. Да има още фракции, единици, подобрения за градовете и какви ли не други неща. Не знам дали цялостното опростяване не ме дразни. В крайна сметка едва ли ще има DLC за подобрен изкуствен интелект на компютрите, който да ги направи като тези преди декада...

civilization beyond earth 8Но най-зле е, че целият мащаб е мъничък, няма епичност. Няма брутални врагове, с които да се сблъсквате и да мразите. Да им се подмазвате, но вътрешно да чакате момента да ги унищожите. Няма ги и верните ви приятели, с които хиляди години обменяте ресурси, делите граници и се справяте с противниците.

Имате куп безлични, пасивни AI-та, които тук-таме се досещат от нищото да ви обявяват някоя безумна война, да се разбият във вас ако сте прилично подготвени (а в някои случаи дори и да нямате кьорава военна единица) и да ви оставят след това още 50-60-100 хода да натискате End Turn.

Имате и планета, която реално е един рескин на Земята. Имате скучни извънземни, които не играят почти никаква роля в Civilization: Beyond Earth, освен да се разхождат хаотично из незастроените полета и тук-таме да убият някой кривнал от пътя търговски конвой.

[caption id="attachment_37165" align="aligncenter" width="525"]civilization beyond earth 10 Почти всички "чудеса" са прекалено скучни, за да бъдат наричани по подобен начин без да се ползват кавички[/caption]

Някои хора окачествиха заглавието като един мод и нищо повече. Мога да се съглася. Дори и да не съм играл Civilization V. Вижда се, че извънземните планети нямат нищо... специално, уникално като механика. Напротив... само една miasma. Но тя пролет не прави.

Разбира се не казвам, че Civilization: Beyond Earth е пълна помия. Вероятно част от феновете на поредицата ще го харесат. Пък и реално ако сте зажаднели за подобна игра – защо не? Пуснете я, цъкайте.

На моменти усещах как отциклям, минавам прекарвам по 2-3 часа. Казвах си – е, въпреки минусите, тази игра може да те зариби.

Но о, колко бързо това чувство изчезваше след това. И с дни не ми се искаше да пусна Beyond Earth.

beyond earthВ крайна сметка говорим повече за един набързо скалъпен продукт. В който дори няма някаква идентичност на расите, нямат някаква история зад себе си. Ами един-единствен екран с няколко реда текст, плеснати набързо... колкото да обяснят възможно най-лаконично коя фракция за какво се бори. Тези малки детайли също правят неприятно впечатление. И напомнят повече на мод, отколкото на пълна игра, струваща немалко пари.

В заключение мога да кажа, че съм разочарован от Civilization: Beyond Earth. Не мога да нарека играта типичният представител на хейт ревюта. Не е боклук и помия без позитивни страни. Не е някой касов хит с големи претенции, оказал се боклук. Просто говорим за един... своеобразен мод, който може да ви помогне да убиете някой уикенд, в който сте решили само да си лежите и да не вършите нищо. Който е добре да си купите за малко пари. Възможно най-малко. Когато цената му падне.

На мен обаче ми се прииска просто да си пусна игри като Civilization III и Civilization IV, първата от които на 13 години, а втората на 9. А това никога не е добър атестат за някоя нова игра - когато си спомням с умиление за нейните предшественици.

Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл