Да, беше ми ясно, че ще има copy&paste. В крайна сметка, Riptide не е Dead Island 2.
Но все пак очаквах подобрения по бойната система, поправка на множеството бъгове в играта. Добавяне по-интересни куестове тук-таме. С една дума, надграждане.
Уви, няма нищо такова. Не само Riptide е толкова бъгав, колкото и оригиналният Dead Island при премиерата му… но и геймплеят е поосакатен... Поне аз така го усещам. Уж нещата са подобни, но някои малки промени в баланса променят цялостното впечатление.
В крайна сметка часовете, които прекарах пред тази игра в никой случай не бяха забавни. Напротив. Бяха изпълнени със скука.
Но нека отделя в началото традиционните редове за сюжета. Както може би знаете, Dead Island Riptide отново се развива на курортен тропически остров. Този път не става дума за Баной, ами съседния му Паланой. В началото на играта виждаме филмче, в което оцелелите от първата игра – Пурна, Сам Б, Ксиан Мей и Логан акостират на военен кораб. Те си мислят, че са спасени от зомби инвазията...
...но се оказват в грешка. Оказва се, военните на кораба всъщност нямат намерение да спрат зомби вируса, избивайки всички живи мъртъвци. Напротив. Те започват да изучават заразата с цел превръщането й в биологично оръжие.
Оттам нататък имаме типичното – вие се опитвате да оцелеете, като в същото време се опитвате да се преборите и с военните и техните планове.
Като цяло, историята става. Изпълнена е с куп клишета от зомби филмите, но пък поне не е скучно, докато се развива. Поне от един момент нататък, де, тъй като в половината от времето просто пътувате напред-назад, изпълнявайки куриерски услуги, маскирани като куестове.
Не, проблемът на Riptide не е сюжетът, ами е друг – геймплеят. Който е почти непроменен.
В крайна сметка, когато човек си пусна нова игра, то очаква подобрения, нали така? Особено ако пък струва 80 лева за PC? Е, това го няма в Riptide. Че има малки промени, това е истина, но те са предимно към по-лошо.
Като цяло, играта е едно огромно d?j? vu. Още в първия час, докато карах с автомобил по пътищата... си казвах – „Чакай малко, това не съм ли го минавал вече“?
И отговорът е „Да, минавал съм го“. Защото Паланой е същият като Баной. Селищата изглеждат по почти същия начин. Стаите в тях – също. Както и работилниците, военните бункери, всичко...
В резултат Riptide прилича много повече на някакъв мод, отколкото на пълна игра. Новите зони са пренебрежително малко... всичко останало е рескин на Dead Island. Тук таме имаме различно възвишение, преграда, някаква пещера, но постоянно в мозъка на човек се върти една мисъл – „Не съм ли го играл вече това“?
Просто е несериозно човек да си пусне нова игра и всичко да е същото като околна среда.
Сред минусите на Riptide е опитът да бъде представен като един вид продължение на предшественика си. Още когато почвате, имате възможност да импортнете героите си от миналата игра.
Само дето в началото й, те губят всички свои оръжия. Както и рецептите за това как да си инсталират най-мощните модификации за тях. С други думи, имате герой на високо ниво... но какво от това? В Dead Island акцентът винаги е бил на оръжията... а в Riptide отново започвате с най-базови бухалки, ножове, гребла и стикове за голф.
Така не се усеща, че продължавате с по-мощен герой, който се изправя срещу по-силни зомбита. По-скоро резултатът е обратният. Уж имате куп нови умения и уж се млатите със същите живи мъртъвци... но всъщност героят ви е жалък.
Всъщност, както споменах, има някои промени в геймплея. Най-очевидната е тази, че количеството зомбита е по-голямо! Което от една страна трябва да изглежда като плюс в брутална, аркадна игра като Dead Island.
Но не би. Докато stamina-та беше прилично балансирана за сблъсъци с по-малко на брой зомбита в миналата игра – то тук като ви заобиколят 5-6-7 и става мазало. Обичайният вариант е да ви премажат от бой... но дори и да се справите добре, то издръжливостта ви (която се хаби с всеки замах с оръжията ви) свършва адски бързо.
Не само това, но и на много моменти зомбитата се появяват от нищото! Айде, нали става дума за джунгла, уж има оправдание, че нещо се е скрило в храсталака... ама е адски забавно, когато съм в някаква пещера, избия всичко де що мърда и хоп, изведнъж от нищото изскача противник! В стената ли се е скрило това зомби, на тавана ли стои? Обяснение няма.
Така в тази игра се умира доста повече от преди. Не защото трудността е променена към по-добро, не защото има баланс... ами просто защото винаги сте в неравностойна ситуация.
И докато нямам нищо против високата трудност като цяло в една игра – дори напротив, предпочитам да има такава – то в случая нещата са скучни. Когато човек умре за кратък период от време 5-6 пъти, то спира да му пука какво се случва. А с оглед на това, че в Dead Island играта просто ви глобява с 10% от парите ви по време на смърт... то можете да си загивате постоянно. Без да ви дреме.
Поне при мен се случи това. Просто ми изчезна мотивацията да се старая. И докато в един Dark Souls всяка смърт е огромно наказание за играещия... то в Dead Island Riptide не е така. Може би защото играта е замислена изцяло като кооперативка? Кой знае.
Освен това, с увеличения брой зомбита, то някои проблеми от оригиналната игра лъсват с пълна сила. Например постоянните необясними заклещвания в елементи от нея. Или проблемите при регистриране на удар по даден противник!
Тези две неща са адски дразнещи и докато в Dead Island някак не личаха толкова – въпреки че ги имаше – то тук положението е ужасяващо. Така в един момент ако решите да направите тактическо отстъпление, за да се справите с група гадове... то не успявате! Заклещвате се в някоя маса, стол, пейка или дърво и край! Смърт!
А вероятно можете да си представите колко „приятно“ е да минете край някое избухливо зомби с идеята то да се взриви след 3-4 секунди, докато вие търчите назад... и в един момент да се заклещите в нищото точно до него! Явно защото има някаква невидима текстура!
Същото важи и за проблемите при регистриране на удар. Тука имаме чиста ролетка... говоря буквално! Един път от непосредствено разстояние не уцелвате противник... в друг случай това се случва от адски далеч. Един път удряте 3-4 зомбита едновременно, а в друга ситуация... нито едно.
Всичко това си личи особено ясно при новия персонаж – Джон. Да, почти забравих да спомена неговото присъствие. Той се присъединява към добре познатите ни четирима герои от Dead Island, като неговата специализация е ръкопашния бой.
Поради тази причина, той притежава подсилени ритници, а също така има и възможността да вкарва ъпъркъти, да се засилва с рамо в противниците и т.н.
Всичко това звучи интересно, нали? Всъщност, в по-голямата си част, Джон е интересен герой. Адски забавно е да нашиете някой ритник или тупалка на зомби, което хвръква на 10 метра и се размазва в някоя стена, като в процеса му се късат крайниците или му се пръсва главата.
Но проблемът е, че при него... много удари просто не се регистрират! В една ситуация пробвах 2-3 пъти подред от непосредствена близост да използвам ъпъркъта... но не би! Просто зомбито си стои, недокоснато!
В други моменти пък, всички удари си влизат както си се очаква от тях!
Цялата тази несигурност е адски дразнеща. Но всъщност като съм започнал да говоря за Джон, то нека спомена, че в един момент ми се струваше, че играя на Fifa с негово участие. Просто защото шутовете му, с които праща зомбитата на 10-20 метра са супер силни... а пък останалите му удари доста посредствени.
Така в един момент се въплътих в Стоичков... което омръзна адски бързо. Да, яко е да размажеш първите 100 зомбита в стената... но нататък става скучно.
В интерес на истината, именно брутализмът е останал като плюс в Riptide. Садистичното удоволствие да отрежеш крайниците на някое зомби, което почти те е убило след изненадваща атака в гръб. Да откъснеш ръцете на някой огромен thug, който става кажи-речи беззащитен. Да пръсваш глави. Да правиш мазало с експлозиви.
Но съжалявам, това не е достатъчно. Особено когато сме видели вече всичко това. Говорим за еднообразие.
Такова, каквото е налично при оръжията и рецептите за модификации. Събирането на пари и съставки за тях... всичко е почти същото. Тук-таме новост... но не достатъчно. Copy&paste.
Всъщност, като казвам copy&paste, то е редно да акцентирам сериозно на факта, че Riptide е лош такъв. Тъй като Паланой е доста по-зле оформен остров. Тайните локации са прекалено очевидни. Липсва удоволствието на някой хубав страничен куест. Дори и зомбитата са разпределени на съвсем случайни, хаотични места. За разлика от оригиналния Dead Island, в който имаше тематичност.
А като говоря за еднообразност, то това е всичко, което може да се каже за куестовете. Ето един пример за стандартна мисия:
1) Отиди до точка Б, за да ми донесеш даден предмет;
2) Върни се до точка А;
В някои случаи има и обрат.
1) Отиди до точка Б, за да ми донесеш даден предмет;
2) Опс, драма, предметът го няма тук, иди до точка В;
3) Върни се до точка А с предмета;
Горе-долу това е всичко, което имаме в тази игра. Разходки напред-назад. Вероятно интегрирани в играта единствено с цел губене на време и навъртане на още допълнителни часове геймплей.
Хм, почти забравих за една новост в Riptide. А именно – лодките. Те изглеждаха като интересна концепция – не само да се разкрива игралния свят по земя, но и чрез реките из Паланой. За съжаление, това е поредният зле скалъпен елемент в Riptide.
Защо ли?
Лодките от една страна са супер бавни. Което е първото. И второ, те едвам-едвам се справят с блъскането на водните зомбита, наречени Drowners. Така почти постоянно се случва някое от тях да ви нападне в гръб... тъй като тези мъртъвци тичат със скоростта на лодката, дори и да са потопени до врата с вода!
Следователно ако искате да преминете от точка А до точка Б с този плавателен съд, то нещата често ескалират до множество нежелани битки със зомбита. А като прибавим факта, че играта много обича да ви телепортира на някаква съвсем произволна локация, когато умрете във водата... то положението става повече от изнервящо.
Което всъщност може да се каже за целия геймплей на Riptide. Изнервящ в много моменти. В другите... скучен.
Тъй като всичко, което имахме като системи и механики... е счупено в тази игра. Чудите се как е възможно хем нещо да е copy&paste, хем и същевременно да е по-зле от своя оригинал? Много просто.
Dead Island беше ново приключение. Започвате от оцелял 1-во ниво с гребло в ръка, с което платите по 1-2 зомбита. Битките, оръжията, събирането на плячка... всичко беше балансирано и се скалираше добре с времето. Имахме нещо ново. В една или друга степен. Именно и заради това тази игра беше приета положително.
Но сега... е видно, че по-малко надарен екип е поел разработката. Вкарал е всякакви промени в баланса, които обаче не създават добър продукт. Напротив.
Като се замисля, дори и в този момент бих си пуснал оригиналния Dead Island? Бих го предпочел пред Riptide. Тъй като си остава по-добра игра.
Просто минусите на Riptide са немалко. Много от бъговете на Dead Island все още не са поправени. Заклещвания из стени, зле регистрирани удари, пропадания из околната среда, дисконекти и проблеми в кооперативката...
Плюс това има и нови проблеми. Като например телепортиране на произволни места от картата при смърт... някои чисто технически затруднения като необяснимо лош фреймрейт при разнообразни конфигурации и много други. Общо взето, Dead Island Riptide винаги намира начин да ви изненада неприятно.
При графиката и звука, също не могат да се кажат добри неща. През 2011 година, Dead Island изглеждаше прилично. След две години, играта е грозна. Това е положението. Видно е, че труд по подобряване на енджин не е бил хвърлен... никакъв.
При звука, нещата също са идентични като ефекти. Едно към едно. Говорим за средна хубост... но нищо изключително. От друга страна, гласовата актьорска игра е зле, като напомня на долнопробните детски от края на 80-те години.
Заключението? Dead Island Riptide е игра, която просто не ми се хареса. И това го казва човек, който се кефи здраво на оригинала. Несериозно е да се продава едно и също по няколко пъти. А в случая, дори не е направен достатъчен опит за подобрения.
Да, имаме един нов герой. Който като цяло е интересен. Но това е. Всичко друго е идентично. Че даже и страничните куестове... тип „отиди до някъде и ми докарай туба бензин“.
Не само Riptide не си струва парите... още повече – не си струва времето ви. Или поне това е моето мнение. Говорим за игра, която показва лошото лице на разработчиците Techland… които могат да създадат Dead Island, но могат и да пуснат в продажба Call of Juarez: The Cartel.
Още по темата
С тях просто е супер скука. Нещо подобно на оригиналния Dead Island, ама по-скучно.
Пък и, честно казано, ми омръзна много бързо просто да играя на Fifa с Джон. Засилвам се => шут => размазвам зомбито в стената и пак и пак и пак... интересно е около два часа, след това ми стана скука. А и като бях изиграл 2-3 пъти оригиналния Dead Island, то всички зони в Riptide ми се струваха същите. Защото бяха същите. Ако изключим пещерите, Riptide е копи и пейст...
П.С. Официалната цена на играта беше 80 лева, когато излезе. И ако не се лъжа трудно се намираше по-тънко в интернет.
btw за тая новост с крака и tower defence няма да дам толкова пари..
ппс - Яворе ( да не те бъркам с ония псета от Ghosts ) с тия пумияри е много забавно да играеш, направо на кебапчета ги прави.
Честно казано, аз очаквах повече от Riptide, щото си падам по тоя тип бруталийки, ама яко се разочаровах...
@f3lderdapls - ще го пробвам Ghost-а задълже, само се надявам да ми тръгне на PC-то евтината руска версия. Че аз още съм с DirectX 10 карта и малко ме съмняват нещата... а не ми се ще да се занимавам да го купувам за PS3-ката и да го продавам после, душата не ми позволява да дам толкова пари за Call of Duty.