hategame logo
Dirt 3 – просто поредният модерен рейсър и нищо повече
пуснато на 07 юни 2011 от pseto
dirt 3 cover
Dirt 3 е от типа игри, които не се отличават с абсолютно нищичко... от типа игри, които чисто и просто ще забравите има-няма месец след като ги изиграете.Графиката на Dirt 3 е добра, макар и да не е нещо изключително. Общо взето, като аудио-визуална презентация, играта оставя добри впечатления. Също както и графиката, звукът в играта си го бива. Като геймплей, Dirt 3 е просто поредният модерен рейсър на конвейер. Новости - никакви, управлението на автомобилите и пистите мязат много повече на улична състезателна игра, отколкото на рали симулатор. Освен това, в Dirt 3 има и куп режими, нямащи място в подобен рейсър от рода на тъпоумните дрифтове. Както съм казвал множество пъти, най-важното нещо в една игра е геймплеят. Или поне за мен. Аудио-визуалната презентация на Dirt 3 може и да е на ниво, но същото не важи за есенцията в един рейсинг... удоволствието от карането на автомобил. В последните години, всяка една рейсинг игра съвсем спокойно може да бъде окачествена като „поредната рейсинг игра”. И неслучайно. Беше възприет помиярски модел, подобно на ковър системата във FPS игрите, който е използван от всяка една голяма компания. И което е сериозен проблем.

Тъй като е тъпо всяка една рейсинг игра да е същата като предходната, независимо от жанра си. Тъпо е пистов „симулатор”, рали заглавие и улични надпревари тип класическите части на NFS да имат идентично управление на автомобилите и развитие на състезанията.

А Dirt 3 е просто поредната игра. В която имате класическото дървено управление. Имате скучни състезания. Имате кратки и нереалистични писти, в които големи завои почти няма. Имате и разнообразие от олигофренски надпревари, нямащи нищо общо с ралито от рода на дрифтове, пистово въртене на обиколки и т.н. Но нека започна от самото начало. Още когато започнете Dirt 3, то усещате, че таргет групата на този рейсър са хора със сериозни умствени проблеми. Имате въведение, което е нещо от рода на 5 минути, в което ви се казва нещо подобно: „Това е менюто на играта. От него можете да избирате режими на игра. Автомобилите имат 4 гуми. Трябва да завършите на първо място, за да спечелите, а ако не завършите на първо място, няма да спечелите”. Не, наистина – може би за първи път в рейсинг игра виждам подобно подробно въведение – разбирам да беше някоя стратегия с 1000 менюта и подменюта, окей. Ама в Dirt 3 имате 5 менюта на кръст и трябва особена степен на малоумие, за да не се оправиш с тях.

Другото основно разочарование ви връхлита, когато започнете да цъкате самата игра. Шокът за мен е фактът, че Dirt 3 е оформен като поредния модерен рейсър. С други думи, имате пакет от 4-5 различни състезания, които трябва да минете и след като направите това, отваряте нови такива и т.н. Налични са и вече традиционните точки опит, които се трупат по време на надпревари и ви позволяват да отваряте нови режими (естествено, за да са възможно най-улеснени нещата, дори и да завършите на по-задни места, то можете просто да преиграете някое събитие, за да се класирате напред – при всяко преиграване получавате нов experience). Дразнещото в случая е, че в играта няма и помен от изиграване на истински рали шампионат. Наличен в супер класиката Colin McRae 2.0 например. Нямате възможността да минете пистите във Финландия, Швеция, Франция, Италия, Япония, Германия, Гърция и т.н. поред, спечелвайки WRC по начина, по който се случва в реалността.

Вместо това, постоянно прескачате през единични рали етапи или мини рали състезания от по няколко писти, въртене на обиколки с още 7 противникови автомобила, SSS етапи, time trial състезания и... шибани дрифтове. Не, нека повторя – шибани дрифтове! Специално това не знам защо е било вкарано в рали „симулатор”, но мога да кажа, че този тип режим просто няма място в Dirt 3! Очевидно вкарването му е с цел привличане на американската публика, за която не може да възприеме рейсинг заглавие без насрани дрифтове. Но уви, просто мога да се изплюя на лицето на Codemasters заради тази идея.

Но не само дрифтовете са проблем. Налични са и някакви дебилни състезания с бъгита, тръкове и всякакви други подобни извратени возила. И докато ги цъках се чудех едно нещо – това наследник на същия Colin McRae 2.0 ли е, заради който преди 10 години получих контузия на дясната си ръка от прекарани огромен брой часове пред него и в резултат днес не мога да играя рейсъри на PC повече от няколко часа, без да ме заболят пръстите? Разбира се, че не... Иначе, самият геймплей на играта е, както споменах назад, „типичен модерен рейсър”. Автомобилите имат управлението на камиони, като ако случайно някаъде из бюрото ви се мотае дискът с Colin McRae 2.0, можете да го инсталирате и да усетите разликата в лекотата на управление. Зрелищни поднасяния на завоите? Такива няма.

Не, наистина – аз лично не мога да си представя нито рали игра, нито пък реално рали състезание, при което автомобилите да поемат завоите без никакво занасяне, сякаш гледаме Формула 1 примерно. Но уви, Dirt 3 е много по-близо откъм геймплей до пистов симулатор, отколкото да рали. В огромна част от случаите, поднасянето на завой е супер противопоказно. Изобщо не говоря за това колко е трудно да се овладее автомобила, ако загубите контрол над него. Като цяло, в повечето случаи на рали етапите... просто се стараете да хванете завоя по best line-а без никакво занасяне... което е тъпо. Изобщо не говоря и за това, че също като в пистов симулатор, най-малкото излизане от пистата се наказва жестоко. Най-често трасетата имат дерета от 2-те си страни, като ако дори 1 от гумите ви напусне главния път... губите контрол над автомобила и се забивате в някое дърво наоколо.

Както споменах и назад обаче, самите писти са предимно прави със съвсем леки завои, като обикновено са къси и се минават за по-малко от 2 минути. Това предполага нуждата от спазване на висока скорост, при която и най-минималните грешки означават рестарт. Което не би бил минус, ако ставаше дума за шибана пистова игра... но подобен геймплей за едно рали заглавие е нещо, което аз лично не мога да възприема.

Освен всичко друго, в Dirt 3 има едно адски дразнещо нещо – твърдението на Codemasters, че играта „е симулатор”. Едва ли. Тая игра е толкова симулатор, колкото аз съм пилот в WRC. То е достатъчно само един път да ускорите до около 200 км/ч, да натиснете спирачката и да видите как автомобилът почти се забива на място, дори и на кален път. Просто е смешно. В играта спирачен път от повече от 10-20 метра няма да видите, което е супер „реално”. Както споменах назад, това се допълва към традиционно дървеното управление – дори да изключите всички типове помощ, то поемането на по-остър завой изглежда така, сякаш играете някоя игра с тирове.

За да приключа темата с геймплея, мога да кажа, че играта чисто и просто е едно разочарование. Няма как инак да бъде описана. Малко рали състезания, акцент на тръкове, дрифтове и путки майни. Изобщо не говоря и за управлението, което е идентично с това на повечето модерни рейсинг игри. Общо взето, смятам, че вече е време на гейм разработчиците да им порастнат топки и да почнат да правят разнообразни игри в зависимост от жанра. Преди години какво имахме? Доста близка до симулатор игра като TOCA 2, аркадния, но приятен за управление Colin McRae 2.0, игрите от серията NFS, които предлагаха добър баланс между аркада и симулация, „наистина аркадни” игри като Flatout, симулатори на F1 с адски трудно управление и т.н. Сега? Всичко е еднакво.

Е да ви се изсера на бизнес плана, даеа! Хванете действайте малко по-сериозно занапред!

Но нека приключа нещата с традиционните графика и звук. Визуално, играта е окей – като изключим дежурната доза бъгове за PC версията, нещата са доста добри. Системните изисквания също не са абсурдно високи. Звукът също е добър, като и автомобилите ръмжат достоверно, и вашият навигатор върши прекрасна работа. Но както съм казвал много пъти, специално за мен, добрата презентация винаги остава зад геймплея – ако тази част от една игра не е добра... толкова по-зле!

Заключението? Dirt 3 е просто поредният рейсър, който ще бъде забравен след няколко месеца. Заглавие, което ще бъде изтрито от съзнанието на потребителите почти моментално след изиграването му. На мен лично, нервите ми не издържаха да завърш Dirt 3 – просто е прекалено скучен и просто не усетих никакво удоволствие от виртуалното шофиране.

Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл