Не, наистина. Това, което има Fable III... е едно нищо. Дори не знам откъде да започна – просто всичко в тази игра е слабо.
Например историята. Вие сте принц или принцеса в кралство, вашият зъл брат е узурпирал престола, вие ставате бунтовник/бунтовница и се опитвате да го детронирате. Разбира се, понеже това не е достатъчно банален сюжет, то има и втора преплитаща се линия – спасяването на света от антично зло. Да, дори приказките на Братя Грим не са толкова детински и еднопластови, но уви, историята на Fable III е.
Когато започнете да цъкате самата игра... несъмнено ще забележите с шок, че тя дори не е RPG. Поне аз, с оглед на предходните 2 игри, очаквах Fable III да е от ролевия жанр. Но греда, такова нещо няма. Всъщност, цъкалото не е нищо повече от един куест. И толкоз.
Примерно нека видим оръжията. Имате чук, меч, пушка и пистолет. Всяко от тях има 1 статистика... нанасяни щети. И нищо повече. Освен всичко друго, в цялата игра има една шепа различни варианти от всяко оръжие – точно като в шибан куест! Да, има един положителен елемент – когато убивате гадове по определен начин с определено оръжие, то получава специални бонуси – това е яко. Но само дотам.
Що се отнася до броните... в играта няма такива! Да, точно така – няма значение във Fable III дали ще излезете да биете чудовища по гол хуй или с облечени в метал от глава до пети – чисто и просто концепцията „armor” липсва в играта! А пък дрехите са чисто козметични! Което е скандално – но както казах, играта е куест, не RPG.
Това твърдение се подкрепя и от системата за умения. Отвреме-навреме докато прогресирате из баналния сюжет, играта ще ви даде нова порция скилове за отключване. Те са или по-висок демидж за чукове/мечове/пистолети/пушки, или нови магии, или подобрения за вече наличните скилове. Нямате дървета с умения, няма нищо такова – просто на всеки 1 час ви се отключва следващ tier умения.
Умения, които няма значение как и защо използвате... просто защото битките са дебилни. Ако заложите на стрелба отдалеч, то е доста вероятно в 90% от случаите дори да не бъдете ударени и 1 път! Освен това, за да умрете трябва да ви размажат от пердах, все едно сте в японска bukkake сцена. Дори и това да се случи обаче... героят ви просто припада и губите минимално количество експириънс (толкова, колкото ви дава 1 нормална гадина!).
С други думи, в играта няма никакво "истинско" наказание за слабо игране. Аз лично умрях един-единствен път за целия Fallout III малко преди края и като установих какво е наказанието за това, просто щях да получа инсулт. Няма такава дебилщина!
Така мога да заключа, че в играта битки фактически няма. Тъй като при умиране просто се събуждате на същото място, на което сте дали фира... то на теория можете да превъртите играта, ходейки напред и натискайки едно копче! Да, без да развивате уменията си ще отнеме време... но когато няма никакви наказания за смърт ви трябва единствено твърдоглавие! Това е същото като след всяка смърт в Diablo героят ви да не се събужда без екипировка в града, ами просто да се съживи там, където е паднал. Какъв е смисълът???
Разбира се, във Fable III има и познати елементи от миналите части – например да се жените и да купувате имоти. Елементи, които са абсолютно безсмислени.
Купуването на имоти например. Те ви дават X количество пари на всеки няколко минути игра. Окей. Само дето в играта... дефакто няма какво да правите с парите! Освен да купувате нови имоти! Както уточних, имате само шепа оръжия, дрехите нямат никакво значение и аз не виждам причина да си купувам нови такива. Да, има колби за възвръщане на кръв и т.н. – но при липса на наказание при смърт, защо са ми те?
Така в крайна сметка трупате ненужно злато, купувайки имоти. Можете да печелите още злато чрез мини игри като свирене на площада например – и то адски сериозни суми! Така идва пародийния момент вие да станете крал (нужно ли беше да пиша „спойлер” преди това? То е ясно, че в подобна дебилна игра ще се случи това)... и в същото време да свирите на площада за пари! Тъй като убиването на огромни зверове не носи такива кинти, колкото подрънкване в центъра на някое село!
Изобщо не говоря за това, че към края на играта трябва да се събере X количество пари, за да бъде спасено кралството от антично зло. Ташакът е, че вие можете да отидете на площада... и за час-два свирене да съберете достатъчно кинти! Но същевременно, няма как да съберете същата сума от жителите на Албион (както се нарича кралството и има „някои” прилики с Великобритания). Така идва дебилния момент жителите на кралството да нямат пари, за да се спасят от шибания апокалипсис, но имат пари, за да ги хвърлят на владетеля си, докато свири на площада!
Абе, казано накратко, икономика в играта също няма. Имате пари, които се печелят супер лесно в гигантски количества и които всъщност не ви трябват за нищо (освен за да купувате още имоти, които да ви генерират още пари, които не ви трябват за нищо).
[caption id="attachment_6579" align="aligncenter" width="525" caption="Злият крал... изпълнен по-банално, отколкото и в най-баналното детско"][/caption]
Що се отнася до жененето, то също е направено супер скучно. Хващате си някаква овца – няма значение с коя от всички жени се обвържете, тъй като разликите са единствено в скина. След това я водите в някаква къща, наебавате я и продължавате да странствате из света. Човек ще си каже, че от Lionhead Studios са искали да кажат – „ами, всички жени са курви, няма значение коя точно изберете”... макар че принципно ако играте и с женски персонаж, то важи същото и за мъжете.
Не само това, но може да си правите и деца. Което е поредната безсмислена тъпотия поради факта... че просто не ви пука за тях! Просто те се раждат, вие наминавате отвреме-навреме да им хвърлите някой подарък в ръцете, давате им издръжка на всеки десетина минути игрално време и толкоз! Сякаш във Fable III имаме симулация на това как би изглеждала фамилия в развод - богатият баща/майка наминава, хвърля шепа пари по лицата на децата си и си заминава.
Липсва нещо, което го имаше в Baldur's Gate II примерно - още помня една от страничните сюжетни линии, при които с главния си герой можехте да се влюбите в Aerie и да я забремените. Някак множеството качествено озвучени диалози, докато това се случи ви привързваха наистина към тази героиня. Докато във Fable III... нямате диалози, нямате нищо. Наебавате някаква смръдла, все едно е кварталната проститутка, пръква се някакво чаве, след това хвърляте някаква издръжка и продължавате с приключенията си. Тъпо.
Друг малоумен момент е и изборът между добро и зло. Всъщност, такъв няма. Традиционно за серията можете да избиете всичко живо навсякъде в играта... но дори и да правите това, в кът сцените всички се обръщат към вас като „герой” и „спасител”. С други думи, в играта е предвидено единствено да сте добър, като лошотията е някаква безсмислена екстра. Която не води до нищо.
Естествено, играта не е и много дълга откъм геймплей – традиционните 6-7 часа. Ама някой изненадан ли е от това? Аз не съм.
Разбира се, за да е пълна картинката, то графиката и звука са под всякаква критика. Fable III използва енджина на първата част, като абсурдно поне сигурно половината от местата, където се развива действието... са тафени от първата игра! Помня, че на първия Fable имаше една доста интересна мисия в един бандитски лагер, накрая на която имаше бос в малка арена. Във Fable III... е налична същата зона! Идентична! Никакви промени!
Но това, че биват използвани същите карти като във Fable 1 е малкият минус. Сериозният такъв? Шибаната грозотия на графиката! Не, наистина – като я видях и щях да повърна. Естествено, за да е пълна картинката, то енджинът е гига неоптимизиран, а пък мишката на PC версията оставя впечатление на някакъв гнусен тумор. Точно толкова приятно е да управлявате героя във Fable III – колкото е приятно да ви открият шибан злокачествен тумор!
Що се отнася до звука, то има второразредни ефекти, хипер сладникава приказна музика за 6-годишни деца и дебилно гласово озвучаване. Просто ми идеше да си забия отврека в ухото и да я ударя с чук от това, което чух във Fable III.
Заключението? Питър Мулиньо явно скоро ще се пенсионира от разработката на игри. Дори и да няма такива планове, май няма да е зле да го направи. Тъй като помии като Fable III са просто срам за игралната индустрия. Окей, правиш игра за деца до 6 години – поне го напиши на шибаната корица! Не да залъгваш останалите геймъри, че ще видят нещо, което си струва времето им. Даеба, по-скоро бих гледал български футбол 6 часа (също сериозно мъчение), отколкото да цъкам тая смешна игра, която дори не знае дали е приключенско или RPG заглавие.