Въпреки всичко реших да дам един шанс на това заглавие поради една причина – геймплеят е клонинг на XCOM игрите от последните години. Които харесвам изключително много. И в крайна сметка ако окрадеш изцяло нещо хубаво, то може да се получи приличен продукт, нали? А и в интерес на истината винаги съм обичал тактическите игри с ролев елемент и традиционно им давам с една идея по високи оценки.
На теория Falling Skies можеше и да е нещо интересно. На практика играта показва за пореден път защо в абсолютно никакъв случай не трябва да вярваме, че адаптация по филм или сериал може да доведе до добър продукт. Това няма как да се случи. Най-вече защото се цели с минимален бюджет да се постигне възможно най-много – а това често е невъзможно.
Още когато си пуснем Falling Skies: The Game можем да се уверим, че бюджетът е минимален. Имаме някакво дървено, криво интро с адски грозни персонажи, с които сякаш се връщаме с 10 години назад в миналото. Някои от тях бегло приличат на героите от сериите Falling Skies… други не.
Кривото интро ни дава точно толкова, колкото трябва да научим, дори и да не знаем около какво се върти телевизионната продукция. Имаме извънземни, които нападат земята. Ние сме група оцелели, с които трябва да ги отблъснем. Край.
И веднага след това започва "истинската" игра. В която като цяло трябва да изпълним безброй еднообразни мисии – в повечето случаи без ясна идея защо, тъй като кът сцени и други подобни неща почти липсват. Тук-таме имаме някоя зле озвучена и още по-трагично анимирана сцена с енджина на Falling Skies, която ни разкрива следващата мисия от кампанията и това е.
Но в крайна сметка от адаптация по филм няма как да очакваме кинематични видеота като тези на Blizzard игрите, нали? Естествено – поради тази причина няма да хвърлям тежките критики тук. А има немалко примери в гейминга за силни тактически заглавия със слаба презентация.
В случая на Falling Skies обаче е видно, че за разработчиците това е просто една работа. От 8 до 5. Проект, в който не са вложили никаква страст. Просто са го направили набързо, взели са парите и толкоз. Реално ако не беше окраден XCOM: Enemy Unknown и експанжъна Enemy Within, Falling Skies щеше да е доста по-лоша игра. Просто е по-лесно, когато някой вече е изградил цялата основа и ти я "взаимстваш".
Именно и заради това в случая имаме почти директно копие на XCOM заглавията. Само че с по-малко съдържание – явно не е имало време да се окраде всичко.
[caption id="attachment_35031" align="aligncenter" width="525"] Дори и да ви прозвучи странно, това е официално изображение от сайта на Falling Skies: The Game... разработчиците дори не са си направили труда да го пипнат леко с Photoshop[/caption]
Още когато пуснете уводната мисия ще видите познати неща – вашите войници имат възможност да вършат 2 неща на ход – или да се движат, или да атакуват противник, или да презаредят, или да използват специално умение, или комбинация на две от тези неща. Самото движение, начина, по който вашите бойци застават зад укритията, дори и визуалното представяне на бойното поле – всичко „крещи“ XCOM.
Същото важи и за двете фази на Falling Skies. Те са подобни на XCOM игрите – имате такава във вашата база, в която можете да наемате нови войници, да подобрявате екипировката си, да персонализирате вашите хора. Когато сте готови можете да си изберете мисия, когато пък започва „истинския“ геймплей.
Разликата с XCOM е, че в тактическата част, при която сте във вашия център за управление не се случва нищо интересно. В страхотната игра на Firaxis постоянно имаше тежки решения за взимане – дали да изберете една мисия или друга в даден момент... и често се случваше или да изгубите за партньор Азия например, или Европа. А това да намали финансовите ви приходи и затрудни битката ви с извънземните.
Във Falling Skies това липсва. Няколкото минути, които прекарвате във вашия лагер целят да ви покажат, че вие сте част от по-голяма война, но в реалност просто свързват куп еднообразни мисии. И уж ви дават някакво обяснение какво точно правите.
А самите мисии са катастрофално скучни. Един от гласовете на персонажите постоянно повтаря по време на нивата – „When does the fun part start”... или „Кога започва забавната част“. Ами, това е въпрос, чийто отговор исках да науча и аз.
Повечето нива във Falling Skies са къси, скучни и няма чак толкова много тактика. Най-често е нужно просто да движите вашите хора заедно, без да ги подреждате по някакъв специален начин на бойното поле. И това е - нападне ли ви противник изненадващо да го убиете за секунди.
Най-лошото обаче е, че вашите врагове просто стоят на едно място, забити като с пирони и ви чакат съвсем безмозъчно. Няма такова нещо като патрули. Не могат да ви открият. Не могат да привикат приятелчетата си на помощ. Не може да стане масова престрелка като в XCOM. Когато разкрият присъствието ви и виждате как от по-далечни кътчета извънземни бавно се придвижват към вас и се опитват да ви изненадат.
Във Falling Skies враговете стоят на групички по няколко и хич не се впечатляват, когато чуят някаква патардия като гръмове на ракети и гранати от другия край на нивото. Просто си чакат прилежно, докато ги разкриете и изтребите.
Естествено такова нещо като изкуствен интелект, тактика и т.н. няма. В повечето нива враговете правят буквално едно и също нещо. Имаше сцена, която рестартирах няколко пъти, за да мина възможно най-добре. Видях как единият от двата противника срещу мен във всяка една правеше едно и също. Излиза от укритието си и вместо да започне да стреля по мои хора, които са се показали глупашки – просто ги игнорира и се крие зад някакви стълби на майната си.
[caption id="attachment_35023" align="aligncenter" width="525"] В тази мисия, при която трябваше да освободя снайперисти от постовете им нито извънземните се опитваха да се сборят с тях, нито пък хората стреляха по враговете си... стояха си като приятелчета без да реагират[/caption]
В повечето случаи противниците правят някакви странни неща. Но като цяло просто чакат да ги убиете. И това е.
А в повечето време това не е чак толкова трудно. Почти винаги имате сериозно числено превъзходство – на моменти дори 2 към 1. Тъй като често извънземните изскачат по 2-3 броя. Така ако решите да залагате на хора с тежки гранатомети – още по-добре. Често могат да вдигнат половината ниво във въздуха без какъвто и да е труд от ваша страна.
Да го вдигнат – в преносен смисъл, естествено. За разлика от XCOM, където можехте да си „отваряте“ свои врати в стените, това изцяло го няма тук. Както виждате нивото след започването му - така и ще завърши. Това е положението. Да, можете да разбивате врати тук-таме... но това е всичко.
В крайна сметка може да се каже, че битките чисто и просто са скучни. Особен баланс в класовете няма и липсва особена мотивация за разнообразие. На мен ми беше достатъчно лесно просто да взривявам малките групички противници, изпречващи се пред мен. С гранати и базуки. И толкоз. Специалните умения почти не ползвах.
Естествено, почти всички проблеми несъмнено произлизат от ужасното AI. Falling Skies прилича на някоя безплатна флаш игра – гадовете реагират чак когато се изпречите пред тях. Иначе не правят нищо. Тактика при тях липсва – просто чакат да ги убиете. И туйто. Не, че няма някои неприятни изненади – например противник необяснимо в един ход да премине почти цялата карта само за да ви нанесе тежки меле щети. Но това е рядкост.
Към всички минуси можем да добавим и уменията на войниците във Falling Skies. На пръв поглед изглеждат като крадени от XCOM – и те са. Само че цялото разнообразие от класове в прекрасната тактическа игра е ограничено във Falling Skies. В резултат имаме няколко класа, на едни от които са се „паднали“ по-добрите умения – на други не чак толкоз. Да не говорим, че има подозрителни решения – например възможността тежките войници с базуки да имат възможността да презареждат. В XCOM имахте ограничено количество снаряди за всяка мисия – изхабите ли ги – край! Но не и във Falling Skies... което прави използването на гранатомети повече от ефективна тактика.
В играта са взети доста подобни малки решения, които променят печелившата формула на XCOM заглавията. И балансът в битките се губи. Явно все пак са променени някои аспекти от геймплея, колкото да не говорим за пълен клонинг, макар и нещата да са прекалено еднакви. Но онова, което е различно... е по-лошо.
[caption id="attachment_35022" align="aligncenter" width="525"] Познато ли ви е това дърво с умения от други игри?[/caption]
За графиката и звука няма какво хубаво да се каже. Визуално Falling Skies ще ви върне спокойно със 7-8 години назад в миналото. Ако не и повече. Ужасни анимации, постно изглеждащи битки, грозни модели на персонажите, скучен дизайн на нивата и т.н.
За звука важи същото. Шепата реплики на бойците омръзват бързо, гласовете са малко, а като капак музиката е крайно еднообразна и не прави впечатление. В някои моменти цъках без звук и нямаше никакво значение...
Заключението? На пръв поглед Falling Skies може и да прилича на клонинг на XCOM, който може да ви грабне за няколко дни, особено ако сте фенове на тактическите игри. Това е само привидно. В реалност говорим за един крайно лош продукт, който не заслужава ничие внимание. Да, трудно е да критикуваш ударно подобни малки игри – няма и голям смисъл. Но в крайна сметка може да се каже едно – страстта при създаването на дадено заглавие се усеща. Ясно. И във Falling Skies изцяло липсва. Видно е, че всичко е правено просто... за парите. Хоп, готова е една гейм адаптация по популярна телевизионна продукция. Взехме кинтите – да продължаваме нататък.
„When does the fun part start?”