hategame logo
Fifa 13 – рано е на EA да започват с „повече от същото”
пуснато на 30 септември 2012 от pseto
fifa 13 cover
Fifa 13 сама по себе си е добра игра и не би трябвало да е в хейт ревюта... но просто е прекалено подобна на своя предшественик! А аз не съм фен на това да плащам още пари за същия продукт! Графиката на Fifa 13 си остава на супер ниво. Анимациите са прекрасни. Лицата на футболистите са значително подобрени и вече са почти реални. От друга страна, гнусното, супер мудно меню, което понякога отнема цели минути, докато ви зареди си остава все толкова досадно. Звукът на Fifa 13 също си го бива. Коментарът е приличен, въпреки че не отсъстват много клиширани реплики. Ефектите също са добри. Геймплеят е прекалено еднакъв, сравнено с миналогодишното издание на Fifa. Наистина. И това ме дразни неимоверно много. Тази игра е просто "повече от същото". Има още много, много, много неща, които трябва да бъдат подобрени в поредицата Fifa, че Electronic Arts да си позволява подобни волности като това да пуска ново издание, което е почти същото като предходното... Ако има едно нещо на тоя свят, което ненавиждам... то това е да си купя нова игра, да си я пусна и да осъзная, че всъщност тя е 1:1 със своя предшественик. С някоя промяна тук-таме. Да, в поредици като Fifa няма как да се очаква всяка година нещата да са тотално променени към по-добро...

...но тази година наистина се разочаровах. Просто Fifa 13 оставя напълно еднакво усещане при игра като своя предшественик. А промените са почти никакви. Нещо, което ме дразни изключително много и заради това слагам играта в хейт ревюта.

Да, ясно е, че няма как да се мине година без Fifa. Ама ако EA ще предлагат просто ъпдейт на своя игра, то нека да не е на пълна цена, по дяволите! Просто Fifa 13, също като Tekken Tag Tournament 2, е просто един експанжън. И нищо повече.

Ето, аз например трябва да се замисля какво ново има в тазгодишната версия на футболния симулатор. Почти нищо. Освен системата за първо докосване, която се рекламира като водеща есктра.

Общо взето, добрите футболисти тип Меси, Кр. Роналдо, Мата, Иниеста и т.н. овладяват по-лесно трудните пасове към тях. И съответно първото им докосване е на топ ниво. По-слабите футболисти пък повеждат понякога „на къс пас” – топката им се удря в крака и отхвърча в произволна посока (абе, представете си нашенската А група).

Тая екстра оставя противоречиви чувства у мен – от една страна е нужна повече прецизност при подаванията и човек хем трябва да внимава за силата, хем и към кого праща кръглия кожен обект. От друга, често футболисти на топ ниво повеждат топката като Йовов и сие... което вкарва досаден елемент на шанс в срещите - дали някой топ играч няма да поведе зле топката в най-лошия момент, да падне гол във вратата ви и да загубите даден мач.

И толкоз. Като изключим системата за първо докосване, почти всичко във Fifa 13 е същото. Или ако трябва да съм точен, почти същото.

Почти същите голове, почти същите пасове. Почти същото развитие на атаките. Почти същите тактики на игра. Почти същите досадни елементи в геймплея. Почти всичко... е еднакво.

Да, тук-таме има някоя нова анимация. Овладяването на топката изглежда малко по-добре. Пасовете изискват повече прецизност от преди, като има много по-голямо значение къде пускате топката. Например във Fifa 12 беше достатъчно да дадете просто извеждащ прехвърлящ пас с произволна сила и топката обикновено достигаше там, където е нужно. Сега има значително по-голямо значение прецизността ви.

Но това не е достатъчно да наречем Fifa 13 нова игра. На старата имах едно 400 мача и то ги навъртях за минимално време. Най-накрая играта ми поомръзна и я продадох. Сега, след доста месеци, пускам новата... и чувството при игра е същото. Просто се случи това, което очаквах – EA реши да мързелува, виждайки колко зле е Pro Evolution Soccer… само дето тая година PES даде сериозни индикации на съживяване и се надявам догодина да изглежда много по-добре!

Но нека се върна на Fifa 13. В миналата игра едно от най-дразнещите неща бяха головете. Просто в някои ситуации вратарите проявяваха невероятни рефлекси и нямаше смисъл да се бие в определени моменти.

Това все още не е поправено. Според мен е нужно сериозно ребалансиране на силата на удара и рефлексите на вратарите, за да падат голове от повече различни ситуации. В момента всичко е все същото – фалциран удар лек удар в ъгъла, силен шут по земя или пък центриране към ваш съотборник, който да вкара с глава. Еднакви голове, каквито аз съм вкарал и на мен са ми вкарали със стотици, ако не и хиляди. И вече омръзват. Даеба, новия PES наистина ме изкефи повече тая година... просто защото се случват всякакви нестандартни неща!

Също така, прехвърлящите извеждащи пасове във Fifa 13 все още са безумно добри. Не знам колко години ще им трябват на EA да ги балансират най-накрая. Общо взето, в почти всички моменти просто се изсипват високи топки. И задължително идва момент, в който някой висок защитник като Рио Фърдинанд или пък Мертесакер отказва да скочи с 10 сантиметра, топката минава на милиметри от главата му и противникът ви наказва. Просто трябва да се намери баланс при прехвърлящите извеждащи пасове. А не просто да се спамят и то почти винаги с успех!

Но стига толкова за геймплея. Както казах, за мен е почти изцяло идентичен с този на Fifa 12. Което е дразнещо. И не съм много сигурен дали тази игра си струва 120-те лева... в крайна сметка просто получавате куп лицензирани отбори с последните трансфери в тях и толкоз. Почти нищо ново като геймплей.

Нека отделя няколко реда на мултито. Какво ново?

Общо взето, основният режим е същият. Избирате си даден отбор и започвате от последната виртуална дивизия в играта. На всеки 10 мача в зависимост от събраните от вас точки можете или да преминете на по-горно ниво, или пък да изпаднете.

За разлика от миналата игра обаче... всички отбори са с еднакви статистики!  Буквално! България, Реал, Барса, Юнайтед, Стоук Сити, Ювентус, Борусия Дортмунд... всички състави имат еднакви типове футболисти с еднакви точки за скорост, сила, подаване и т.н.

Или с други думи, Касияс е точно толкова добър, колкото Ники Михайлов. Рио Фърдинанд – колкото Иван Иванов и т.н.

Идеята на този ход е яка – всеки да може да играе с любимия си отбор, без да е в статистически неизгодна ситуация. И от тази гледна точка се кефя, че мога да играя примерно с нашия национален отбор, без да се чувствам като инвалид!

От друга... EA отново са успели да осерат нещата. Защо ли? Въпреки че футболистите в онлайн режима имат еднакви статистики, то имате различен брой от тях в отбора си.

С други думи, България има точно 3-ма бързи футболисти с ускорение/максимална скорост от около 90. Манчестър Сити пък има над 6! Да, Цветан Генков е точно толкова добър, колкото Карлос Тевез! Само дето ако човек иска да играе с 3-ма бързи атакуващи халфа и 2-ма бързи нападателя... не може да го направи с България! Но може с Реал и Сити.

И, честно казано, не разбирам защо EA са направили така нещата. При положение, че Георги Сърмов има същите статистики като Шави, то не виждам причина всички отбори да нямат еднакви футболисти. Но не! Свършили са нещата донякъде, но не изцяло! И пак някои отбори просто са по-добри от останалите!

Не само това, но е тъпо, че в основния онлайн режим на Fifa 13 възможностите за избиране на стартов състав са лимитирани. Общо взето са налични:
-няколко „тежки” централни защитници;
-няколко балансирани защитници, които могат да играят и като дефанзивни крила;
-няколко бързи нападателя;
-няколко балансирани нападател с добър отскок и по-ниска скорост;
-няколко офанзивни халфа и няколко дефанзивни халфа;
-тежък дефанзивен халф с повече сила и издръжливост;

Това е. Тъпото е, че има важни типове играчи, които липсват и това ме дразни. Примерно няма тарани! Имате избор между няколко бързи нападатели с малка отскокливост и сила, но не и баш бичмета стил Дрогба, Керъл, Йоренте и т.н.

Също така няма класически бързи бекове. По някаква причина от EA са решили, че в онлайн режима на Fifa 13, страничните защитници трябва да имат някакво мизерно ускорение от 82 или нещо от рода, както и максимална скорост от под 80! И то при положение, че в модерния футбол е неписано правило бековете да са изключително бързи и във водещите отбори тези изключения са една шепа!

Да, говорим за липса само на 2 основни типа футболисти... но без тях нещата стават по-скучни. Всички нападатели са просто бързаци, които търчат безмозъчно... бързите крила са адски трудни за спиране при положение, че няма реални бекове с високи скорост и ускорение...

Идеята на това всички футболисти да са еднакви е добра... но трябваше да бъде довършена! Трябваше да има тарани и бързи бекове. Трябваше всички отбори да имат еднакъв брой еднакви футболисти, а не едни да имат 10 безсмислени и еднакви бека, а пък други – 6-7 бързи футболисти, които могат да играят на много различни постове...

Но стига за този режим... на който отделих доста време, понеже е водещият, поне за мен.

Освен него, в онлайн можете да цъкате приятелски срещи с „баш отборите” – Реал, Юнайтед, Байерн и т.н. с реалните статистики на играчите им.

Връща се и режима 11 на 11, в който 22 реални човека играят едновременно даден мач.Тази опция си остава все така забавна, както и преди. Общо взето, всеки човек си прави свой футболист, който според представянето си в мач получава бонуси на своите статистики. Преди началото на срещата си избирате на кой пост да играете като вратар, в защитната, халфова или нападателна линия на отбора.

В този тип срещи най-често не господства толкова тактиката, колкото хаотичното шляене на повечето играчи из терена. Повечето хора, с които поне аз досега играх в 11 на 11 са или друсани, или пияни, или дебили, или компилация от 3-те неща... и все пак, нещата са забавни.

Просто защото човек не се изнервя като губи, ами просто се потапя в съвкупното безумие. Естествено, понякога се случва да се паднете в хубав отбор... което е наистина сериозно удоволствие. Да правите яки пасчета и да виждате, че съотборниците ви не са лакоми дебили, ами играят в името на общото благо.

Като цяло обаче, в повечето време 11 на 11 си е разведряващо изживяване, при което не трябва да се палите от дебилщината на съотборниците си. Естествено, ако сте малко по-социални, то можете да станете част от предварително направен състав с интелигентна тактика и отборна игра... ама аз нямам време да поддържам такива връзки, в интерес на истината.

Що се отнася до сингъла във Fifa 13, нещата са почти същите отново. Можете да си пуснете мениджърски режим, можете да цъкате с даден отбор в една от многото футболни лиги в играта. Има и нов режим, в който получавате различни предизвикателства, които трябва да се изпълнят чрез разнообразни Skill движения като финтове и т.н.

Тази екстра е интересна, понеже ви позволява в сингъл да доразвиете вашите умения за онлайн мачовете. За новаците в серията не е зле да пробват и добре направеният Tutorial.

И така, достигаме до графиката и звука. Освен подобрени анимации, тази година във Fifa 13 наааааай-накрая са подобрени лицата на футболистите. И те приличат много повече на реалните играчи. Разбира се, PES 2013 все още си остава много по-напред в тази категория.

От друга страна, олигофренското меню на играта все още не е променено. Не, наистина. Абсурдно е игра от 2012 година да има толкова мудна и отнемаща време навигация. В някои моменти се губят по 2-3 минути докато играта благоволи да смени 4-5 менюта. И тука говоря само за интерфейса преди да се зареди мач! Просто EA трябва да направят възможно инстлирането на играта на твърдия диск на конзолата ви, което да ускори значително супер бавното зареждане!

При звука, нещата са добри, както винаги. Коментаторите реагират навреме на нещата, които се случват на терена. Ефектите от публиката, съприкосновенията на футболистите и т.н. също са на високо ниво.

Заключението? В серията Fifa има още какво да се развива... че EA да стигнат до момента, в който просто да пускат ъпдейти на играта си. А Fifa 13 си е точно това. Един ъпдейт. Тук-таме някоя новост, последните екипи и състави на отборите... но нищо сериозно откъм геймплей.

Много се надявам догодина EA да се освестят и да пуснат „истинско” продължение. Игра, която да си струва 120-те лева. А не повече от същото. Най-малкото, американският гейм гигант трябва да помни уроците от миналото – преди десетина години отново започнаха да пускат еднакви игри година след година и най-накрая PES така удари по серията Fifa, че много от геймърите направо си я забравиха за 4-5 години!

А с оглед на PES 2013 и на факта, че изданието на японската игра догодина ще е с next-gen енджин... то мога да кажа, че EA просто нямат правото да се отпускат. Тъй като специално при футболните симулатори, нещата могат да се обърнат много, много, много бързо...

Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл