hategame logo
Pro Evolution Soccer 2012 – не става само да се лежи на стари лаври
пуснато на 19 октомври 2011 от pseto
pes 12 cover
Pro Evolution Soccer 2012 е просто един от пироните в ковчега на серията. Поне ако става дума за този конкретен енджин. Просто е време Konami да създаде next gen на PES, не да тъпче на едно място. А и не е зле японците да се сетят, че именно същото поведение на EA им позволи преди няколко години да превземат първото място на пазара на футболни игри и да го държат няколко годин поред. Детайлността и лицата на футболистите в PES 2012 са на най-високо ниво. Наистина. Никаква база за сравнение с Fifa, която мяза на игра от 2006 година в този аспект. Слагам оценка "сиво" поради една причина обаче... анимациите са ужасни! А в една футболна игра, именно това има значение - анимациите. Тъй като в 95% нещата се гледат отгоре. Ами, звук като звук. Нито на Fifa, нито на PES имам някакво конкретно мнение и слагам неутрално сиво. Има ги звуците от публиката, има ги коментаторите... ама някак са ми прекалено никакви. Тоталната хаотичност в защита и нападение, както и дебилното AI на вратарите ме изкарват извън релси. Лагът в онлайн играта продължава да е налице. Общо взето, играта не ми прави абсолютно никакво удоволствие, въпреки че преди няколко години прекарвах стотици часове пред по-старите издания от серията PES. Със стари курви няма как да се направи нов бардак. Това е тъжната истина. Konami върви по пътя на EA, отказвайки твърдоглаво да осъвремени серията си и пускайки всяка година една и съща леко попроменена игра... не става така. Konami, стягайте се! EA обяви наскоро, че Fifa 12 се е превърнала в най-бързо продаващата се спортна игра изобщо. Била регистрирала 3.2 милиона продажби за седмица. Konami не се хвали с такива неща – всъщност, Konami крие броя на продажби с по-голяма фанатичност, отколкото Кока-Кола крие формулата за напитката си.

И това не е случайно. Просто в момента PES е една умираща серия. Една умираща серия, защото Konami загуби лидерските си пазарни позиции по същия начин, по който EA загуби своите преди известно време. Японците просто решиха да лежат на стари лаври... и това ще ги погуби.

Да, вече е крайно шибано време да се смени енджинът на PES. С тези трагични анимации, с цялата статичност... накъде са тръгнали Konami? Да задминат Fifa 12 ли? Това няма да се случи никога с този енджин. Време е за next gen – анимации, AI, всичко. Това, което се опитва да продаде Konami в момента е продукт от 2006 година с подобрена графика.

Всъщност, „опитва да продаде” – точно това се случва с PES 2012. Има само опити играта да бъде продадена, но в повечето случаи неуспешни. Просто защото почти всички се светнаха, че Fifa в момента е по-напред и че когато даваш немалка част от заплатата си за игра... то е по-хубаво тя да си струва.

А PES 2012 не си струва.
Колко години трябва да чака човек, за да се оправят вратарите? По дяволите, виждам същите грешки от PES 6 всеки път!

Колко години трябва да се чака, за да могат футболистите да пресичат шибани пасове, които им минават на 10 сантиметра от крака? Тя глупост ме е подлудавяла от хилядите часове, които съм прекарал пред PES 6 и продължава да ме подлудява на PES 2012.

Колко трябва да се чака, за да бъде поне приемливо AI-то в защита? В PES 2012 футболистите са точно на махленско ниво – лутат се без никаква идея и без никаква тактика. Един път се скупчат 5 души в 1 нападател, друг път са се пръснали из терена и са оставили тон празни пространства. Не, не казвам, че във Fifa 12 няма дебилия – и там на немалко моменти защитниците ти могат да те изкарат извън нерви. Ама в PES 2012, просто говорим за ниво Могилино... направо ти става жал и дори не можеш да се ядосаш както си трябва.

Колко време трябва да се чака за що-годе адекватни атаки? Konami може и да пуснаха сто филмчета колко било умно AI-то в нападение, ама в реалност се вижда, че такова нещо няма. Пак я има обичайната глупост по време на бърза контра например централният нападател да стои и да те гледа умно, вместо да се открие. Същото като в PES 6. Да, има и опция за ръчно откриване, ама тая опция е реализирана 3 пъти по-трудно от финтовете във Fifa – трябва да си шибан японец, за да можеш по време на бърза атака да си пуснеш играч да се открие по желания от теб начин. Европеец не виждам никакъв начин да постигне това.

Общо взето, цялото развитие на атаки в играта е почти изцяло аркадно и се разчита предимно на късмет. Показателно е например, че в последните си 2 издания, EA се опита с всички сили да премахне безкрайните серии пасове – възможността да видите свободен играч и да знаете, че 100% топката ще достигне до него. Това беше намалено в известна степен във Fifa 11, а във Fifa 12 се насирате от страх при подаване и на 3 метра, понеже е възможно да се объркат нещата.

В PES? Пасовете в почти всички случаи са точни – и заради силата, с която топката се движи по терена, и заради тоталното неумение на футболистите да пресичат пасове. Да, тук може да се поспори, че Барселона и Испания в реалния футбол си цъкат някои мачове изцяло сами с по 70% владение на топката и с 95% точни подавания. Това е така. Но тук говорим за игри. В игрите трябва да има баланс и бих казал, че Fifa е доста по-напред от това.

Тук не можете да не си кажете – абе, гледай го тоя, ебаси боклука скапан, кого се опитва да залъже, очевиден фен на Fifa e… ами, не съм. Играя и Fifa, и PES открай време. Не, буквално. За Sega, любимата ми игра беше International Superstar Soccer Pro Deluxe (бащата на PES). Освен всичко друго, изиграл съм хиляди мачове на PES 6… хиляди. И то с огромен кеф. А докато цъках тези игри на Konami, Fifa ми се струваше като детето-олигофрен – и през 1996 година за Sega, и през 2006 година за PC/PS2.

Като се замисля, повече време съм бил фен на PES, отколкото на Fifa. Даже в момента играя с т.нар. алтернативни настройки във Fifa – тези от PES, при които шутът е квадрат, а пасът по въздух – кръг (на PS3 джойстик).

Освен това, мога да посоча някои добри черти и на PES до днес... например разнообразието при головете. Да, в огромен процент от случаите това се случва заради малоумното AI. Все пак, разнообразие има. От 10 гола в PES, поне 6-7 ще са нещо нестандартно. Това го няма във Fifa 12 и е сериозен проблем в играта. И не става въпрос за скриптираност – просто в дадени ситуации вратарите са прекалено добри и дори няма смисъл да се пробва шут. Така например при шутове и отдалеч, и в ситуации 1 на 1 със стражите е почти закон ситуацията да се отиграе с техничен удар. Така шансът за гол е сигурно 80%, но и съответно 80% от головете изглеждат почти еднакво и скучно... общо взето, при PES 2012 развитието на атаките е ужасно грозно и хаотично, но пък головете са красиви. Във Fifa 12 е обратното – головете са грозни, но пък атаките са доста удовлетворителни.

Друга положителна черта на PES са лицата на футболистите... с милиони светлинни години пред тези във Fifa. Не, наистина – от EA не знам какво си мислят, ама за мен е чист абсурд да не мога да позная играч от Барселона, Юнайтед, Реал, Челси, Сити, Пул, Арсенал по лицето му – толкова мачове съм гледал на тези отбори, че мутрите на футболерите им са ми като на картина в главата. Само дето във Fifa 12 положението е толкова отвратително, че нама накъде. От друга страна, в PES 2012 лицата са на топ ниво, почти изцяло като истински! Класа!

Разбира се, съвсем друг е въпросът, че за мен е в хиляди пъти по-важно това как изглеждат анимациите на футболистите и какъв е видът на моделите им – тъй като в крайна сметка човек прекарва 90% от времето в един мач, гледайки отгоре, докато лицата са само в кът сцените. А анимациите в PES 2012 са трагедия.

Трети плюс, често изтъкван и като цяло истина, са по-добре изпълнените сингъл режими и AI на компютъра в PES. Това е факт и съм съгласен. Режимът за създаване на футболист и изграждането на кариера с него е в пъти по-добре направен от Konami, отколкото от EA. AI-то пък в сингъл на Fifa 12 е... ами, шибано, тъй като хем новата защита в играта е по-трудна, хем очевидно програмистите са били фенове на Барселона и в резултат компютърът просто държи топката и подава настрани, вместо да атакува, което води до скучни мачове.

Бих добавил и като четвърта положителна черта по-добрата оптимизация на PES за PC. Както знаем, next gen игрите от серията Fifa бяха ексклузивни само за Xbox360 и PlayStation 3. Едва с Fifa 11 миналата година това се промени. Въпреки това, и през 2010-та, и през настоящата 2011-та... Fifa за PC е пореден посран порт. Ако ви тръгне – евалата, късметлии сте. На мене ми вървеше трагично! Докато PES 2012 си е чук за персонални компютри.

И все пак. Откъм геймплей, PES 2012 просто е назад. Особено пък ако говорим за онлайн игра, където сравнението... дори няма смисъл да се прави. Просто няма нужда да се говори.Нито откъм брой хора... нито откъм качество на сървърите... нито откъм лаг... нито откъм баланс... в едната игра откарвам по цели нощи и едвам се отлепям, а другата играя... насила, колкото да напиша това ревю.

Така мога да кажа следното: ако някой фен на PES не е съгласен с ревюто ми, искам просто да поиграе Fifa 12. По възможност за PS3/Xbox360 – ако ще и демото да е. Да изиграе 20 мача там. И след това да ми каже – не, ти не си прав, ти си пристрастен или да, Fifa е по-добра от PES. Не съм адвокат на EA – напротив, повръща ми се като си представя някои техни сапунки като Need for Speed. Просто фактите са факти. А съм забелязал, че огромна част от шепата останали фенове на PES дори не са пробвали next gen Fifa-та... направете го. Белким ви се отворят очите.

И да, нека заключа с думите: аз ще съм изключително щастлив, ако Konami извади изненадващо next gen енджин... и шамароса EA. Защото от една настървена конкуренция ще спечелим всички! Но пък ако японците се надяват с настоящия си пробит куц енджин да преборят Fifa… могат само да си мечтаят. Да, хвърленият труд по лицата на играчите, както и детайлността на текстурите е внушителен. Но това са детайли, които нямат значение – това е футболна игра, всичко се гледа отгоре. Същото като да имаш супер детайлни лица в реалновременна стратегия – какво те интересува това, при положение, че се гледа само и единствено отгоре???

Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл