hategame logo
Pro Evolution Soccer 2016 – повече от същото и напред към нищото
пуснато на 05 октомври 2015 от pseto
pes 2016 cover
Поредна година, в която PES 2016 не включва почти никакви новости... и поредна година, в която серията се доближава с една стъпка до онова, което всички очакваме скоро да се случи - да бъде пратена в почивка временно. Очевидно има нужда, тъй като практиките на Konami да пускат едно и същи постоянно не се отличават особено от тези на EA отпреди десетина години... grafika 1Тъй като тествах на PC, графиката мога да окачествя като ужасяваща. Може би защото е порт от старото конзолно поколение... В крайна сметка PC геймърите, които подкрепяха PES от много отдавна получиха един среден пръст в лицето. Иначе за PS4 и Xbox One положението е по-добро... не съм сигурен дали за зелено, но може би поне за сиво. zvuk 3Коментарът за първи път от много години е нов. Не съм сигурен още дали ми харесва, но фактът, че все пак Konami са променили малко нещата за мен е похвален и го оценявам със зелено. Всъщност откъм ефекти и звуци на стадионите нещата също са супер. gameplay 1Не само няма видими подобрения по геймплея, който цикли от години, но и на всичкото отгоре вратарите са още по-тъпи от преди, което прави всеки дори и лек шут потенциална голова опасност - специално заради афинитета на стражите да избиват топката в краката на нападател. Всички обещания за по-интелигентна защита и поведение на играчите отново остават увиснали във въздуха - поне аз не забелязвам никакви разлики. Пространствата в центъра на защитата са колосални, да предскажете какво ще направят играчите ви в определен момент е изключително трудно. ocenka 1Лично аз не мога да разбера как Pro Evolution Soccer 2016 може да получава отлични оценки. Повече от същото за поредна година, почти никакви видими промени в геймплея. Онлайн режим - отвратителен и лагав, трансфери - отново забавени със седмици след премиерата на заглавието. Фанатичните фенове на PES може и да го защитават, но те стават все по-малко с всяка следваща година...

pes 2016 9Едно от най-настойчивите клишета в интернет е, че FIFA игрите са еднакви всяка година, а Pro Evolution Soccer постоянно се развива. Дори и към момента са сякаш преобладаващи. Да, само че FIFA 16 беше толкова различна, че не е истина... докато с всяка следваща година PES си остава все така еднакъв. Нон-стоп имаме обещания от Konami за развитие... но те така и не стават истина. В резултат виждаме едно и също с много леки, минимални подобрения.

И да, PES 2016 е точно такава игра. В категорията "повече от същото". Категория, от която Pro Evolution Soccer не излиза от години. Игра, която е съвсем малко променена, сравнено с PES 2015. И то предимно козметично – има добавени нови анимации на футболистите, като цяло по-плавни и мазни движения, повече и по-реалистични ефекти при дъжд, сняг и прочее. А, да, също така всичко това е налично само в PS4 и Xbox One версиите, а за PC напълно необяснимо - не.

Ако обаче става дума за важните, драстични, огромни неща, които имат значение, или поне за мен... ами, в тях Pro Evolution Soccer 2016 се проваля отново. За пореден път. Да, очевидно говоря за геймплея. И сякаш е тотално очевидно, че едва ли повече от десетина човека разработват ежегодно тази игра. Колкото да добавят тоталния минимум „иновации“, колкото да има какво да се рекламира. Въпреки че маркетингът на Konami е еднакъв от години, а нереализираните обещания са повече от спазените такива...

Защото по PES игрите не е работено сериозно от години. Това си личи изключително ярко. Konami просто продават едно и също всяка година, купуват си ревютата в западните медии и получават високи оценки. Как им се разминава още не знам, но като чета из интернет вече и най-коравите PES фенове минават на FIFA. Не, че EA са цвете за мирисане – в това ще се уверите, когато прочетете и ревюто ми за последното издание на футболното им заглавие. Но поне виждаме фактически, истински подобрения. Какво се случва при Konami ли? Едно голямо, колосално, титанично и драстично нищо.

pes 2016 8Нека да започна това ревю по най-най-най-класическия начин. С нещо, за което говоря от колко години? 3? 4? Колко ревюта вече се събраха за Pro Evolution Soccer, в които посочвам шибания изкуствен интелект на футболистите като основен минус? Как е абсолютно хаотичен, независимо какви тактики твориш? Как защитниците оставят огромни открити пространства и е супер лесно да се пусне извеждащ пас между тях? Как нападателите необяснимо спират набезите си към противниковото поле като котки, които изведнъж са си сменили мнението? Как бековете търчат по фланга, за да се открият – в един момент тичат до ръба на засадата (както трябва да бъде), а в следващия спират 10 метра преди последния защитник и просто си се връщат назад? Как играчите сменят позициите си на терена както им падне и може да се окаже, че в някой случай Фабрегас се намира на позицията на Диего Коща като нападател, а бразилецът (испанецът, бал ли съм го какъв се води в момента) пък си стои гордо в халфовата линия, чакайки да разиграва?

Не знам колко ревюта се събраха вече, но усещам как всяка година пиша едно и също. Защото PES не се променя по никакъв начин! Въпреки че чета как "тази година бил по реалистичен от всякога". В кое? В кое, по дяволите е по-различен и по-реалистичен от всякога?

Поправени ли са проблемите в AI-то и още куп други неща, за които вече ми излязоха мазоли по пръстите да ги пиша всяка година? Разбира се, че не. Играейки PES 2016, аз играя PES 2015. И PES 2014. И PES 2013. Футболистите ви се държат по абсолютно идентичен начин във всяко издание. Едни и същи проблеми, един и същи хаос. Което е интересно - въпреки смяната на графичния двигател преди няколко години, когато се премина на Fox Engine, AI-то си остана непроменено. Явно защото Konami все пак не са имали ресурса - или не са искали да отделят пари - за кодиране на всичко от голата нула. Което всъщност е логично – ако то бъде преработено изцяло, то фактически трябва да се създаде чисто нова игра. Е, явно на Konami не им се занимава с това.

[caption id="attachment_56470" align="aligncenter" width="525"]pes 2016 15 Защитата в PES 2016 е като разграден двор и дори в случаи като този с четирима защитници около Вилян успях да вкарам елементарен гол[/caption]

Така виждаме архаични бъгове още от старите Pro Evolution Soccer игри. Още от изданията за 2007-8 година например. В които пускате извеждащ пас, някой защитник тръгва да пресича топката и има голяма преднина, тоест няма как нападателят да го надбяга... и хоп, защитникът спира изненадващо (без да можете да направите нищо) и нападателят хваща паса. Някога този момент ме изнервяше, но сега го наблюдавам с иронична усмивка и си казвам – „Наистина ли това не е оправено толкова много години, наистина ли“? И то на всичкото отгоре става поне по няколко пъти на мач...

Има ли смисъл да говоря за защитата в Pro Evolution Soccer 2016? Която въпреки обещанията на Konami, въпреки клипчетата колко по-интелигентна е, представлява един разграден и опикан двор? В който има огромни отворени пространства и нейното преодоляване през центъра не е никак трудно?

Вече не знам. Истината е, че ако сте играли PES 2015, то сте играли и настоящото издание почти едно към едно. Поне аз не мога да видя някаква огромна новост, нещо, което да лъсне и да светне – „Това е нова игра“. Не и откъм геймплей. Графиката е лъсната леко, но това е всичко!

pes 2016 10Мога да кажа например, че пасовете пак са си автоматизирани до прилична степен. Всъщност след като си играл FIFA 16, то като си пуснеш PES 2016 и буквално се връщаш в миналото. Аз поне си казах – „Това е игра от 2010 година, това не е игра от 2015 година“. Преди 5 години това беше приемливо, окей, ставаше. Не мога да се сетя обаче от онзи момент насам какво особено се е променило в Pro Evolution Soccer. Или нека го кажа инак – какво се е променило към добро...

Пасовете ставаха всяка година все по-автоматизирани. Шутовете – също. И в миналогодишното издание, и в това – ами, абсурдно е! EA се чудят как да ни затруднят все повече, във FIFA 16 отбелязването на гол не е никак лека или пък сигурна задача. В PES 2016 ли? И със силния шут, и с техничния – изляза ли 1 на 1 с вратаря и голът е почти сигурен. Реално ако топката е във вратата е почти неспасяема. Ако Нойер, Де Хеа, Куртоа, Чех, още куп страхотни вратари видят какви са виртуалните им варианти тук... ще плачат вероятно. Реакциите са флегматични и за да се улови топката от вратар трябва да е ударена точно в него. И дори тогава стражите имат навика да я избият обратно в краката на нападател или на негов съотборник. Головете от карамбол са адски много, а вратарите са като патрави - не могат никаква топка да уловят. Гигант като Нойер залепва топката в ръкавиците си, сякаш те са магнити, а пък кълбото е от метал. В играта е като някакво дете, което за първи път играе футбол.

Всъщност имаше една Pro Evolution Soccer игра, в която шутовете бяха направени супер трудни – не мога да се сетя коя беше обаче. PES 2012 може би? Нещо такова. Е, тогава се нададоха едни ревове, едни писъци... наистина беше трудно да се отбележи. И аз смятах, че това е стъпка в правилната посока! И после какво? Рубриката гол след гол.

[caption id="attachment_56472" align="aligncenter" width="525"]pes 2016 17 Поредна ситуация, в която вратарят изби супер лека топка в краката на нападател, който си я вкара без да му мигне окото[/caption]

И с какво да продъжа? Дали изобщо има смисъл да продължавам? Интересно е, че в момента се чувствам така, сякаш ритам някое умряло куче. След Metal Gear Solid V, който си беше приятно предизвикателство да хейтнеш, то идва PES 2016, който е просто ужасяващ. И не само това, но когато съм писал същото ревю към три пъти вече, то някак да повтарям едно и също идва... абсурдно. Меко казано.

Ама айде, нека карам по сценария. Физическите сблъсъци - отново абсурдни. Ако погледаме малко реален футбол, какво се случва ако тежък централен защитник връхлети Неймар примерно? Който тъй или инак обича да поляга за симулации? Да, точно така - бразилецът хвърчи, а след това почва да маха с ръце от земята за нарушение. Във FIFA 16 горе-долу става това, когато видим подобен сблъсък. В PES 2016? Играчите са като някакви самосвали - едните са малко по-тежки от другите и ги избутват, но никой самосвал почти винаги не се обръща. Сега започвам да се замислям колко често се случва да се засиля с рамо в някого и да го съборя на земята? Горе-долу никога? Колко често виждаме това в реалния футбол? Един играч да влезе в друг със спринт рамо в рамо (или просто да го блъсне в лице или в гръб) и да го метне на земята?

Четох как физиката в PES 2016 била по-реална от тази във FIFA 16 и се смях с глас. Не казвам, че и FIFA е някакъв стандарт, но е много, много по-добре! Най-малкото можеш ясно да усетиш кога имаш футболист с 95 сила и можеш да видиш ясно какво прави, когато връхлети някого с примерно 50 сила. Другият хвръква като вестник!

[caption id="attachment_52288" align="aligncenter" width="525"]pes 2016 2 Неймар е официалното лице на PES 2016, макар че е почти невъзможно да не доловите това - можем да го видим абсолютно навсякъде...[/caption]

За все още статичните футболисти в куп ситуации ли да говоря? Адски смешно ми е като видя как двама футболисти стоят на едно място, забити като пирони при висока топка - например изпълнение на аут. Толкова далеч от FIFA 16, толкова далеч от реалността... толкова назад в миналото се връщам с подобна статичност!

Има ли смисъл да говорим и за трансферите, които отново не бяха налични при дебюта на Pro Evolution Soccer 2016? Всъщност съвсем умишлено ще говоря за тях! Защото в последните години ми омръзна да чувам оправданията как лошите EA бил платили пари, че да имат ексклузивни права за повечето първенства и отбори и Konami страдали за това. Ами да сте платили вие повече пари, пичове, не сте малка или бедна компания! А и на това му се вика свободен пазар – който даде повече и получава правата – или може би всеки оплакващ се трябва да се превърне в изключение?

Онова, което ме дразни е, че Konami постоянно реват, но не правят онова, което е във възможностите им. Да пуснат една PES игра с последните трансфери, мама му стара. Ей, бога ми, кога за последно сме видели състави, които да отговарят на реалността след трансферния прозорец, приключващ на 31 август? И не е да кажеш, че се иска някакъв колосален труд. Модърите могат за 1-2 дни да оправят бакиите на Konami откъм състави – как самата компания не може да се оправи? Да, задавам реторичен въпрос – пестят се пари на ужас, кой знае каква скромна шепа хора работи по Pro Evolution Soccer. Няма да се изненадам, ако самите Konami чакат модърите да им оправят съставите, та наготово да праснат някой „ъпдейт“.

И ако някой каже, че това е просто детайл... то преди години можех да се съглася. Всъщност за мен нито лицензите, нито пък последните трансфери са нещо, което ме интересува. Рядко ги споменавам в ревютата за PES 2016, понеже не ме касаят. Аз искам да се наслаждавам единствено на футболната игра и толкоз. Дали Педро е в Челси, Марсиал в Юнайтед и т.н. ми е все тая. Но тъй като постоянно се говори за лицензи – самите Konami нон-стоп се оплакват, то заради това отделям време. EA откъм състави, екипи и всичко винаги са безупречни, дори и поредната FIFA да се появи в началото на септември...

[caption id="attachment_56469" align="aligncenter" width="525"]pes 2016 14 Защитаващите се футболисти в PES 2016 оставят огромни свободни пространства, но не само това... сравними са единствено с Димитър Бербатов в агресията си при дефанзивните действия...[/caption]

Има ли смисъл да се говори и за онлайн режимът, който е... осран? Много осран? Най-меко казано? Лагът е толкова огромен, шансът да намерите игра, в която да се цъка нормално е толкова скромен, че бих го окачествил като едно порно. За което могат да се пишат легенди. Порно, каквото и в най-извратеното порно няма. Ето това е онлайн режимът на PES 2016. Лаг, забавено приемане на командите, още лаг. И е интересно, че немалко хора са тясно специализирани в това да играят в мизерията. Нямам идея как имат такива нерви... Или аз може би се разглезих покрай близо безупречният онлайн режим на FIFA заглавията в последните години, особено пък за конзоли.

И интересува ли се Konami от мазалото, което е играта им онлайн? Явно не. Явно за японците в 21 век никой не се интересува от опцията да цъка с други хора през интернет. От години Pro Evolution Soccer е катастрофа в онлайн компонента. Поне за PC, където го пробвах тази година аз. Нещата не са променени. Предполагам, че онези, обичащи да цъкат в сингъл може би ще са окей. Но е непростимо онлайн компонентът да изглежда по подобен катастрофален не, ами крайно скандален начин!

И да, ако смятате, че не съм обективен – обвинявали са ме вече много пъти в последните години конкретно за PES – можете просто да влезете в Steam. Мисля, че там коментарите са пределно ясни. Когато идват от обикновените фенове, а не от поредната доза платени западни медии, които дават оценки на това безобразно недоразумение от типа на 9/10 например. Аз трябваше да скролвам много надолу, за да видя положително ревю. И доколкото в някои се каза, че геймплеят е хубав – с което аз съм тотално несъгласен, то повечето посочват очевидните недъзи.

Дебилните вратари, защитата, която е по-лоша дори от тази на националния ни отбор по футбол, лесните за вкарване голове, ужасяващо лошият онлайн режим...

pes 2016 12Честно казано, аз не мога да разбера как Pro Evolution Soccer 2016 може да бъде наречен по-добра игра от FIFA 16. Да, по-аркаден е. По-лесно се стига до голови ситуации с малоумната защита и вратари, падат повече голове. Пасовете са по-лесни и автоматизирани. Може би за някои това е удоволствие. Пък и при липсата на промени всяка година е едно и също... тоест ако си добър на миналата си добър и на новата...

За мен кефът идва от предизвикателството преди гола. Да построиш едва ли не с пот на чело една атака и след това да вкараш красив гол. Във FIFA 16 идва това чувство. Да пробиеш един дефанзивен бетон пред себе си с някой точен до сантиметър пас, за да вкараш красив гол. Истинско удоволствие! В PES 2016 е достатъчно да натиснеш извеждащия пас и готово, недъгавата защита бива преодоляна и нападател е в чиста ситуация за гол. Всъщност в Pro Evolution Soccer от известно време най-трудното нещо за построяване на идеалната атака е да се разгадае движението на AI-то, което в повечето случаи си е просто хвърляне на ези-тура. Чиста мистерия!

Изобщо не говоря и за това, че в PES 2016 да видите пресечен пас е почти толкова често явление, колкото някой политик да каже истината. След като си играл FIFA 16 и си видял агресията на футболистите, желанието им да пресекат по-къса или зле насочена топка, то като видиш колчетата в последния Pro Evolution Soccer, през чиито крака (буквално!) минава топката... то ти става смешно. Или по-скоро тъжно, че този номер минава. По дяволите, загледах се в 2-3 атаки какво правят отделните футболисти - те не пресират, те бягат от топката. Сякаш гледам нашия национален отбор по футбол! От страх някой да не стане за смях просто тича назад и настрани, изплашен, все едно пред него има бесен питбул.

Защото в момента PES не се отличава по нищо от онова, което беше FIFA не чак толкова отдавна в миналото. Едно и също всяка година с различни екипи и трансфери. Без никакви значителни новости. За разлика от EA обаче не изглежда Konami да готви нов Pro Evolution Soccer. Не изглежда в момента да се работи здраво по нещо, построено от нулата. Явно Konami ще вземе колкото може повече пари и после... бъдещето на Pro Evolution Soccer е неясно.

pes 2016 18(И нека отбележа, че съм цъкал футболните игри на Konami в пъти повече от тези на EA. Още от времената на International Superstar Soccer японците винаги са имали по-добрата игра. Докато помня заглавия като FIFA 96 примерно за Sega-та... кенефи с еднообразни голове и идентично развитие на атаките. Нула разнообразие, което омръзва за нула време. Може да се каже, че в много по-голяма част от съзнателния си живот и геймърската ми „кариера“ съм харесвал футболните игри на Konami, играл съм ги на 5 поколения конзоли от Sega Mega Drive II през PS1, PS2, PS3, PS4, че дори и на аркадни автомати (ръчките) и PC. Рядко FIFA е имала превъзходство, винаги Konami са се връщали с нещо размазващо като PES 6, но в момента разликата е толкова голяма, че просто няма как да се измери. И да, ако някой ми каже, че съм FIFA фенбой просто ще му се изсмея в лицето, защото на International Superstar Soccer Pro Deluxe 98 имам толкова много мачове, че не е истина. И тогава си пусках FIFA-та за разнообразие, но ми омръзваше за минимум време заради малоумния си геймплей...)

И така, преди финалните редове – графика и звук.

Ако решите да цъкате за PC, то ви очаква потрес – играта всъщност е порт от версиите на PES 2016 за PlayStation 3 и Xbox360! Това означава стара, грозна графика, по-грозни лица, ефекти като дъжд, стадиони, публика и т.н. Мнозина из интернет хулят и то хулят здраво от онова, което Konami им сервира. Особено и като се има предвид, че PC версията се рекламира чрез далеч по-красивия PlayStation 4 вариант. Тоест в Steam виждаме... шотове и клипчета от конзолната игра. Подвеждаща реклама? Защо не, казват си Konami… Макар че не е ли иронично? Куп компании представят PC версиите за конзолни, а Konami - конзолните за PC версия!

[caption id="attachment_56474" align="aligncenter" width="525"]pes 2016 19 В алтернативна вселена[/caption]

Старата графика е просто един пореден шамар в лицето за PC геймърите, които дори не могат да се насладят и на визуалните подобрения. Които са единствените в PES 2016. Е, поне на PS4-ката можех да поцъкам повече време демото. Бих казал, че анимациите в играта са по-плавни... далеч от FIFA 16, но все пак подобрени. Има повече добавени финтове и движения като цяло. Огромен минус си остава обаче преходът между ходене/тичане и финт – отново е пресечен, набива се ярко на очи и изглежда много неестествен. Реално ако трябваше да оценя играта за PS4 визуално (съдейки по демото!), щях да й дам сиво примерно. Заради анимациите предимно, което отново са далеч от истината, макар и подобрени.

При звука... първо се забелязва факта, че имаме нов коментар. Което е нещо, очаквано от адски дълго време в Pro Evolution Soccer, но мога да поздравя Konami, че това се случва. Не мога да кажа дали новите коментатори ми харесват особено... някак странни са, вероятно защото не съм свикнал. Но наличието им е нещо адски положително. Иначе откъм ефекти, песни на феновете и т.н. – също съм доволен.

Крайната оценка? Pro Evolution Soccer с всяка следваща година се засилва към пропастта. В момента нищо, освен маркетингът, омразата към EA и спомените за по-старите добри PES игри не крепят футболното заглавие. Но и това ще отмине. С всяка следваща година все повече от онези хардкор фенове на PES, с които спорехме кръвнишки из интернет коя е по-добрата игра просто минават към FIFA. Включително и през 2015-та.

Pro Evolution Soccer 2016 е просто един идеален пример за повече от същото. Миналогодишната игра с малки козметични подобрения и още повече нови дефекти като например допълнително дебилизираните вратари, целяща единствено да ни вземе парите. Е, все по-малко хора ще се подлъгват вече...

Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл