Детайлността на текстурите не е лоша - признавам. Анимациите в играта обаче са под абсолютно всякаква критика. Добър саундтрак, но пък за сметка на това ефектите са идентични като предходните части на Serious Sam. Очаква се повече във втория аспект и съответно оценката е сиво. Геймплеят на Serious Sam 3 няма почти нищо общо с това, което предложи култовият оригинален Serious Sam малко повече от десетилетка. Да, гадовете са същите. Но геймплеят е тотално различен и разочароващ.Моето очакване към Serious Sam 3: BFE беше да е по-подобен на своите предшественици, отколкото на поредното Call of Duty. Това не е истината. Serious Sam 3 представлява едно Call of Duty с енджина и гадовете от оригиналния Serious Sam... едно ужасяващо извращение. Даеба, дали не съм шокиран! Това са единствените думи, с които мога адекватно да започна това ревю. Защо?
Защото Serious Sam 3: Before First Encounter беше игра, която очаквах с нетърпение. Бях сигурен, че ще е хипер динамичен шутър от първо лице, в което през няколко минути ви нападат стотици гадове, които трябва да разнищите с огромни пушкала.
Ама кур. След прекараните часове пред Serious Sam 3 мога да кажа едно: това е поредната игра, която се присъединява към групичката на Duke Nukem Forever и Rage – шутър от първо лице, който нито е от старата школа, нито пък е от новото поколение. А когато имаме подобно нещо, в почти всички случаи резултатите са плачевни.
Всъщност, огромният шок за мен беше... че Serious Sam 3 няма почти нищо общо с първите 2 части! С какво помните вие оригиналната игра на Croteam? Нека ви кажа с какво я помня аз: с огромни отворени карти, на които има стотици гадове на екран, които ви връхлитат и обстрелват от всички страни! Помня нива, в които избивате много хиляди противници. Помня супер динамичен геймплей, в който нямаше никаква тактика. Бяха нужни просто 2 базови неща: точен мерник и добро движение по картата.
Serious Sam 3? Тези неща липсват! Да, точно така!
Първият титаничен шок за мене беше фактът... че в играта гадовете правят много по-големи щети, но за сметка на това са в множество пъти по-малко на брой! Ама наистина! Това, което очаквах от Serious Sam 3 – да ме нападат стотици гадове в даден момент... просто отсъства!
Нека да дам за пример една традиционна гад – четирикрак скелет, който се засилва и скача към вас. В Serious Sam 1 ви нападаха по 20-30 такива в даден момент и то съчетано с други противници! Съответно ви нанасяха доста по-скромни щети, като трябваше само да се пазите да не ви заклещят в ъгъла.
В Serious Sam 3, същите тези противници ви убиват с по 5-6 удара! И тука дори не говорим за максималната трудност (те са общо 6, аз си пуснах играта на 4-тата). Както споменах, вместо да ви нападат по 20-30, то тук тея скелети са по 5-6 във всеки даден момент!
Други класически гадове като камикадзетата например също нанасят адски, адски дебели щети, като няколко взривявания ви вкарват в гроба!
В резултат на високия демидж... то в по-голямата част от времето трябва да внимавате какво правите! Трябва да се криете зад кашони и стени като путки и да гърмите отдалеч... което не е просто скандално, това е престъпно!
Не, наистина, нямам идея защо Croteam са изоставили най-великото и култово нещо в Serious Sam... нещото, с което всички помнят серията. Умопомрачителните по размер мелета! Моето единствено обяснение е това, че подобреният енджин на играта не е могъл да ги издържи.
Но в крайна сметка, обяснение няма. Важното е, че новият Serious Sam… не е Serious Sam. Не е това, което всички ние помним и обичаме. Напротив, аз видях поредният недоносен модерен шутър тип Duke Nukem Forever… игра, в която имаш анаболния главен герой... който клечи зад кашоните, криейки се от противниците. Къде е старият Сам, който се изправяше срещу пълчища противници с гордо вдигната глава? Няма го, за съжаление.
Всъщност, като говоря за геймплей, редно е да отбележа, че в Serious Sam 3 съществува една позабравена вече концепция – наличието на кръв и броня, които не се регенерират сами. Което е плюс. Но „малкият” проблем е този, че при сериозно увеличените щети на противниците... то умирате много бързо. Което си е дразнещо.
Да, наистина аз започнах играта, очаквайки тя да е Serious Sam – да се изправям лице в лице с пълчища гадове, а не да се крия като путка. Уви, скоро разбрах, че съм объркал рейса!
[caption id="attachment_7398" align="aligncenter" width="525" caption="Ако някой ми беше представил тази гледка преди 11 години и беше казал - това ще е Serious Sam в бъдещето... щях да повърна. И да се задавя в повърнята си, умирайки. Джими Хендрикс стайл."][/caption]
Така. Всичко това досега беше едва първият шок. Вторият шок? Оръжията! Сигурно в половината от играта... се носите с тъпоумен пистолет, помпа и стандартна картечница! И чак по-нататък се сдобивате с „яките” пушкала. А това да играя Serious Sam с дебилен пистолет или пък някаква смрадлива помпа си е чист ташак!
Изобщо не говоря и за това, че има малоумия от рода на... прицелването с втория бутон на мишката ала Call of Duty! Това е Serious Sam, по дяволите! Такива безумия не принадлежат в играта!
Друг шок бяха... нивата! Които в по-голямата част от времето не само са доста тесни и затворени, но и на всичкото отгоре и се повтарят. Искате да си припомните гигантските отворени пространства от Serius Sam: The First Encounter? Кур! Няма такъв момент! Отвреме-навреме имате някое по-отворено ниво, но нищо сравнимо с оригинала!
Но минусите не свършват дотук. Глупаво е, че гадовете са 1:1 с тези от първата игра. И не просто това, ами и скапаните анимации от първия Serious Sam са налице! С други думи, имате някаква игра, която излиза през 2011 година... и използва модифициран енджин от 2001 година!
Да, Serious Engine 3.5 има текстури с по-висока резолюция, които даже са красиви... но в своята есенция прилича на HD вариант на първия Serious Engine. Специално анимациите на повечето гадове ги помня идеално и те почти не са променени! Също така, физиката на противниците ви е трагична – ако изобщо има еднжин за физиката при противниците ви. Когато убиете някоя гад, тя просто се свлича на същото мястото, без да може да бъде хвърлена назад например.
Ташакът е обаче, че те не правеха никакво впечатление на когото и да е преди 11 години. Просто защото на екран имаше стотици гадове и никой не се занимаваше да се вглъбява в това как умира някоя твар. А и освен всичко друго, в първия Serious Sam след доста кратко време получавахте тежки пушкала, с които просто разкъсвахте гадовете на парчета и лошите анимации не правеха впечатление.
В Serious Sam 3 обаче... имате няколко часа геймплей само със скапан пистолет и помпа! И когато убиете гадовете... всеки път виждате как те падат по начин отпреди 11 години... а чувството в устата ви става все по-горчиво!
Общо взето, мога да завърша нелицеприятната тема с геймплея с думите... адски неприятно съм изненадан. Очаквах Serious Sam 3 да ме върне в по-добрите времена отпреди 11 лета... но уви. Тук говорим отново за уродче между модерен шутър и класически такъв... също като Duke Nukem Forever и Rage. Малко на брой гадове, тесни нива, скучни пушкала, доста неравномерно темпо... разочароващо.
А като заговорих за разочарования, то мога да кажа, че хуморът в играта доста често хич не сработва. Всъщност, оригиналният Serious Sam никога не ми се е струвал особено забавен, но в новата част нещата са почти плачевни. Е, не чак толкова зле, колкото в Duke Nukem Forever… но все пак зле.
Но нека преди да премина към заключението да отделя традиционните няколко думи за графиката и звука.
Визуално, Serious Sam 3: BFE прилича на стара игра. На скрийншотовете Serious Engine 3.5 може и да изглеждаше добре, но в реалност истината е друга. Графиката е средна ръка, като текстурите не са лоши, но анимациите на гадовете са особено покъртителни и грозни. Да, Croteam не е голяма компания със солиден финансов гръб, но все пак... трябваше да се постараят повече. Изобщо не говоря за това, че почти всяка твар в играта е копие на такава от предходните части... и то копие едно към едно!!!
При звука, нещата са разнопосочни. От една страна имаме адски добър метъл саундтрак, но от друга – copy&paste на ефектите от първата игра. Което си е злеташко. Абе, оценка сиво от мен... само заради музиката.
Заключението? Радвам се, че нямах време от качествени игри през ноември тази година да си пусна Serious Sam 3. Тъй като това е заглавие, което просто не си струва. Това, което поне аз очаквах... отсъства. Да убиваш стотици гадове отново и отново и отново. Да се изправиш на една огромна карта срещу всякакви опасности – без да се криеш, без да се държиш като путка. С минигън и базука в ръка.
Това го няма в Serious Sam 3. Вие се криете зад ъглите, изследвате улиците за повече ранички за кръв и брони като клошари, които търсят алкохол. Гадовете са малко на брой и силни. И в резултат какво имаме? Едно изтърсаче с бранд FPS, заради което мнозина си казват – „ето, вижте, старите екшъни са мъртви”.
Макар че като се замисля... щом и Serious Sam – синонимът на динамична екшън игра, в която се толерира единствено точния мерник и бързата реакция – беше провален, беше модернизиран... то май наистина старите FPS-та са мъртви. Да живее регенериращата се от нищото кръв и клечането зад прикритията, да живее Call of Duty…
...даеба...
Още по темата
Мене не ме кефи култов герой като Дюк да е принизен до това да се крие зад кашони, за да регенерира кръвта си (която още по-иронично и безсмислено се нарича его).
Макар че съм сигурен, че Gearbox се съгласиха да пуснат DNF само за да получат правата за серията и да разработят нов и по-як Duke Nukem. Дано това предположение се окаже истина!
Не съм. Много по-динамични битки, повече разнообразие при оръжията (които можеш да носиш всички накуп, а не само 2). Бързо движение, не някаква модерна FPS флегматичност. И по-големи мелета.
За мен база за сравнение няма. Отделен въпрос е, че ако човек е фен на модерните FPS игри, то вероятно ще хареса Serious Sam 3: BFE. Аз лично си спомням с умиление динамиката на Quake, UT и останалите игри от това поколение, а не криенето зад кашони, глупавото прицелване и движението със скоростта на охльов.
...
Вярно, доста е различна, но си има своя чар.
@Tiger - Rage определено беше значително разочарование, но най-вече защото ни бяха обещавани буквално небесата, а накрая... просто някакво линейно и кратко шутърче с намеци, че може да бъде нещо много повече на моменти. Ама след Rage им светна сигналната лампа на idSoftware и Bethesda, понеже спряха Doom 4 и започнаха разработката изначало... кой ли знае какво щеше да бъде иначе.
Иначе и аз мисля това за Tomb Raider и DmC - като цяло стабиларки. Но и бяха ясно регламентирани reboot-ове - от А до Я. Което си е адски важно. При Serious Sam... някак не беше точно така.
П.С. Интегрирах наскоро опция за корекция, ама е само за регистрираните акаунти. Ама само за 5 минути след постване важи, може и да го увелича това време, та да може човек да коригира някоя техническа грешка.