Каква е тази игра ще се запитате обаче – тъй като е вероятно да не ви е попаднала в полезрението?
Total War Battles: Kingdom е безплатен продукт. Вероятно тук първата сигнална лампа казва – „виу, виу, виу“? И има защо – това е една от най-големите помии, които наскоро ми е попадала! Дори и част от този... хм, противоречив пазарен модел. Не, не говорим за обикновена free-to-play игра, говорим за кенеф, който рядко се вижда дори и в Android и iOS (а, да, Kingdom ще се сдобие с подобна версия „скоро“, сега е наличен само за PC). Creative Assembly са били толкова лакоми, че дори не са си направили труда да прикрият влиянието на микроплащанията. Дори и не са се опитали да ви зарибят за известно време, докато ударите paywall (сещате се – онзи момент при безплатните игри, в който без да „инвестирате“ реални кинти няма как да прогресирате достатъчно бързо). Вместо това още след първите 2 часа е ясно – трябва да плащате. Много!
[caption id="attachment_47706" align="aligncenter" width="525"] Битките са нелоши, макар и подчертано извадени от мобилните игри[/caption]
Защо ли? Total War Battles: Kingdom е типичната мобилна/браузър безплатна игра. Всяко едно нещо, което решите да построите отнема време. От 8 секунди до 20 часа. Добиването на ресурсите. Възстановяването на единиците. Всичко! Естествено по-важните действия отнемат повече време.
И как се съкращава това време? О, да, точно така – с реални кинти.
Проблемът на Kingdom обаче е следният – от лакомия, или по-скоро тъпотия, Creative Assembly не са направили основното нещо при безплатните игри. А именно – да ви зарибят известно време, сякаш хвърлят хероин на потенциален наркоман. В началото нещата да се случват доста по-бързо, да не се усетите, че микроплащанията са задължителни. И чак когато човек е инвестирал едни 10-15+ часа да осъзнае, че тази игра, която ти харесва толкова все пак е pay-to-win. Както и почти всяка друга безплатна. И тогава да се чудиш... да даваш пари или не? Започваш да се колебаеш – „Ами, все пак ме кефи тази игра, сега нищо не ми пречи да хвърля десет лева, това е едно китайско с бира, все тая“.
При Total War Battles: Kingdom обаче нещата изобщо не са такива. Още от първия един час ти се казва – „Искаме ти парите“. Толкоз. Липсва каквато и да е куртоазия, любовна игра. Направо с тупалките в лицето – все едно си негър в САЩ.
[caption id="attachment_47712" align="aligncenter" width="525"] Искате да се сдобиете с тази единица? Давайте пари... от тези специални казарми може да се наеме само левия войник без да се плаща злато - и то само един път, ако направите две казарми, то сте прецакани...[/caption]
Още от самото начало развитието на вашето селище отнема безобразно дълго време. Само за да създадете една ферма, да посеете някакво жито и да го окосите отнема близо половин ден! Всичко в Total War Battles: Kingdom се случва за 5-8-10-25 часа! От най-елементарното нещо – например да се появи работник в селището ви – до това кръчмата ви да обслужи клиентите си и да получи малко сребърни монети (един от ресурсите в играта).
Но окей, да кажем, че това е в основата на този тип безплатни игри. Някои чакат – други цакат. Най-шибаното на Total War Battles: Kingdom обаче е фактът, че основното нещо в играта – единиците, са заключени зад валутата „злато“! Която се купува с реални пари!
Да, точно така. Още в началото строите казарма и тръгвате да наемате войници и що да видите – най-добрите единици струват златни монетки! Могат ли да се отключат инак – не! И са шибано скъпи - струват да кажем около 150-200+ пари.
За сравнение, 450 злато струва 10 съвсем реални, български лева. Или с други думи, да си осигурите услугите на 2 само две единици, трябва да цакате прилично. Мислите си, че това е всичко? Не, не е.
Всеки ваш взвод може да бъде екипиран с по-хубави оръжия, брони и пасивни умения, които да увеличат ефективността му. Как мислите се купува всичко това? Да, точно така – отново с премиум валутата в играта! И най-хубавите брони например струват около 180 пари...
Което значи, че за да си направите една армия трябва да извадите към 30-40 лева! Говорим за максимално ъпгрейдната. А като се има предвид, че битките са на принципа камък-ножица-хартия, тоест едни единици са крайно ефективни срещу един вид и слаби срещу друг... то трябва да имате поне няколко различни конфигурации. Например коне срещу пехотинци; копия срещу коне и т.н.
И какво значи това? Още злато, което трябва да се инвестира! И нека да повторя, по-хубавите, тежки единици няма как да се отключат по друг начин, освен със злато. Обиколен път няма!
А най-идиотското е, че още от първия половин час това ви бива плеснато право в муцуната. Като гола мъжка патка в сцена на порно. Общо взето когато започва клецането в някоя продукция за възрастни, то и тогава Total War Battles: Kingdom ви казва – „Давайте пари“. Явно защото играта си е пълно порно.
[caption id="attachment_47705" align="aligncenter" width="525"] Ще взимате по-добри брони за някой войник? 180 злато, моля![/caption]
И резултат цялата концепция на Total War Battles: Kingdom отива в кофата. Просто играта не може да се цъка за удоволствие на платформата, за която е насочена поне към момента – PC. Да, някои браузър и мобилни игри целят чат-пат да влизате, да пуснете разни неща да се строят, да си съберете ресурсите и да се върнете към вършенето на работа (или симулирането на процеса), пиенето на бира с приятели или нещо друго, с което се занимавате. Голямото чакане за всяко нещо е донякъде оправдано.
Но в този случай положението е съвсем различно! Играта е за PC, разпространява се чрез Steam. С други думи се предполага, че ви е нужен минимум компютър, лаптоп или може би таблет с Windows 8. С други думи, говорим за „традиционен“ гейминг. И концепцията с цялото чакане на Kingdom се разбива с нос в асфалта.
А лошото е, че Total War Battles: Kingdom не е чак толкова отвратителна игра. Напротив, при малко повече баланс – да се разбира не хипер нагла и гнусна лакомия за пари – можеше и да става. Като едно приятно кежюъл забавление. Да разцъкате за 2-3 часа през уикенда и толкоз.
Битките например не са лоши. Поне на мен ми се понравиха. Общо взето нещата са следните – имате няколко основни вида армии със своите силни и слаби страни – в стил камък-ножица-хартия, както бе споменато вече. Копиеносците са силни срещу коне, но слаби срещу останалите пехотинци; конете са силни срещу пехота без копия; стрелците осигуряват добра подкрепа отдалеч, но са слаби в близък бой и т.н.
В началото на битка армиите се изправят една срещу друга – всеки легион се бие само с отсрещния такъв. Единствено стрелците имат опцията да атакуват по цялото бойно поле. Вие трябва да сменяте позициите на единиците, за да не се окаже, че тежките ви коне се самоубиват връз вражеските копия например. Заедно с това са налични и умения за дадени единици, които трябва да се използват в точния момент (е, поне те се добиват с трупане на опит без даване на злато, не знам как Creative Assembly са допуснали това). Имате и няколко т.нар. заповеди – специални умения, които можете да избирате в определен момент. Те влияят по един или друг начин на единиците ви (увеличават щетите, възвръщат загубени войници от даден легион и т.н.). Те също трябва да се пуснат в перфектния момент за оптимална ефективност.
Битките завършват като цяло бързо, лековати и приятни са, все пак се изисква някаква лека подготовка, за да бъдат успешно изпълнени. Зарибяват. Бързи, аркадни и без особена дълбочина, но стават.
Другият основен елемент от играта е стратегическият – развиването на вашето кралство. Вие можете да строите казарми за още видове войски, както и сгради за основните ресурси – сребро, храна, камък и дърво. За да се сдобиете с някой от тях, след като е бил успешно добит, вие трябва ръчно да го съберете и зададете процеса да продължи... което е досадно.
При стратегическата карта има и някои интересни моменти. Трябва да внимавате като копаете за камъни например – можете да образувате наводнение, ако издълбаете земята край река или океана. Имате и опцията да качвате или сваляте нивото на даден парцел – не само чрез процеса можете да спечелите малко земя, ако премахнете някоя река да кажем, но и определени сгради изискват дадена височина. Например гъзарските имения на богатите занаятчии трябва да са построени из планините, че да могат да гледат плебса как се мъчи. Гетата пък се строят ниско, включително и върху пясък близо до океана.
[caption id="attachment_47708" align="aligncenter" width="525"] Не ви се чака да ви се възстанови армията? Злато, моля[/caption]
Това е интересен момент, както и други неща – например ако изсечете дадена гора, трябва да изчакате, докато порасне наново и т.н. Лошото е обаче, че всичко на шибаната стратегическа карта отнема безумно дълго време. Което може да се съкращава с реални пари. И да, това е ужасяващо досадно.
Всъщност не знам как точно трябваше да изглежда Total War Battles: Kingdom. Какъв трябваше да е балансиращият елемент. Дали таймерите да са в пъти по-кратки – не повече от час например. Или да няма такива и геймплеят да беше разделен по алтернативен начин. Нямам идея – но мога да кажа едно, настоящата „мобилна“ система е тъпа. Специално за PC. Отзивите в Steam говорят достатъчно – никой не иска да чака като улав безумно дълго време, докато нещо вземе да се случи... PC геймърите искат действие. Седнал си да играеш, не да чакаш 15 минути да ти се възстанови армията.
Или да платиш реални пари за съкращаване на таймера.
Като цяло може да се каже, че ако Creative Assembly бяха направили нещо повече от клонинг на мобилна игра, можеха и да постигнат нещо повече. Особено и с големия бранд Total War зад себе си. Но уви, Kingdom е продукт без грам вдъхновение. Трудно може да се окачестви инак.
Реално, дори и когато се появи за мобилни телефони и таблети, едва ли цъкалката ще има особено по-голям успех. Просто защото е слаб продукт. Дори и като мобилен free-to-play. Нищо не е добавено към една стандартна формула. Няма особена дълбочина. Геймплей разнообразието е изключително скромно. След има-няма 5 часа сте отключили почти всички възможни сгради. След това ви остава единствено да... чакате, по дяволите. За всеки ъпгрейд, всяка минимална добавка...
Всъщност е редно да спомена нещо за златото - все пак около него се върти всичко. Уж можем да се сдобием с него в самата игра. Вероятно това ще кажат Creative Assembly. Но нека ви дам малко сравнение – чат-пат получаваме по 1-2 злато, ако намерим подобна жилка на глобалната карта. При някои мисии – трудни такива – получаваме 3-4-5 монетки. А на всеки 3-4 часа ни биват осигурявани като бонус фантастичните 10, ако изпълним нещо голямо - вдигнем ниво 10, 20 и т.н. ниво, завладеем нов регион от глобалната карта и прочее.
Както бихте се досетили, това са смешни награди. Особено при парите, които струва една преимум единица и нейното снабдяване с хубави брони. 15-20 пъти повече от "големите" награди. С други думи, за да си купите една нова единица или хубава броня за настояща такава, то е нужно да инвестирате... дори не мога да сметна колко часа в това заглавие. 30? 50? Ебал ли съм го...
И така, вече идва време за заключението – едва ли има какво толкова да се каже за играта тъй или инак. Но нека преди това поговоря отделя типичните редове за графика и звук.
Визуално, Total War Battles: Kingdom е хубава игра. Особено като се има предвид браузър/мобилната конкуренция. Виртуалният свят изглежда яко, единиците... като цяло са окей като оформление. И битките никак не изглеждат зле. Добро ниво общо взето, макар и без да има някакви безумни графични красоти.
Същото важи и за звука, който отново е на високо ниво. Поне в този аспект е било вложено старание. И откъм спокойните и приятни мелодийки, и откъм ефекти.
В крайна сметка обаче Total War Battles: Kingdom изобщо не си струва вашето време. Още със зареждането си, тази игра започва да ви проси пари. Чат-пат може да се усети, че евентуално е наличен потенциал... но бързо всяка положителна емоция бива убита от просенето за пари.
Като цяло за Total War Battles: Kingdom може да се напише ревю и след 5 минути геймплей. Аз прекарах 6-7 часа, колкото да видя дали нещо няма да се промени. Това не се случи.
Заключението? Не си струва да се свалят дори и по-малко от двата гигабайта, колкото е голям Total War Battles: Kingdom в Steam. Играта е поредния провал на Creative Assembly, които започват да затъват все повече и повече. Лакомията определено има потенциала да убие британското студио, вероятно спускана като заповеди от разпространителите Sega. Истина е обаче, че вече можем да си задаваме въпроса и то адски често: „Нещо страхотно ли се готви или помия“. Ако говорим за Total War, въпросът започва да става реторичен.
Още по темата
Най-добрият вариант е просто да няма такива игри - иначе Creative Assembly само си хвърлят кал върху името. Специално тая чикийка е адски слаба, отвратителна направо игра.