hategame logo
Toxikk – макар и в Early Access, въпросителните са прекалено много
пуснато на 29 януари 2015 от pseto
toxikk 9
Някога Toxikk може и да се превърне в силна игра. В момента не виждам никаква причина да инвестирате средства в този шутър. grafika 3Ако изключим факта, че Toxikk е същият като всеки друг футуристичен шутър с Unreal Engine като външен вид... ами, изглежда добре. zvuk 2Като цяло - става. Нищо уникално, но и не дразни. gameplay 1След ребаланс на оръжията, след прибавяне на още карти може и да дам по-различно мнение. Към настоящия момент Toxikk донася повече емоции в стил Call of Duty, отколкото такива в стил шутър от 1999 година. Единственото клаустрофобично малко ниво плюс драстично вариращите по ефективност оръжия директно контрастират на онова, което направи Unreal Tournament и Quake 3 велики класики. ocenka 1Ако обмисляте да си купите Toxikk... на ваше място бих изчакал. toxikk 6Следя Toxikk още от представянето на играта. И няма причина да не го правя – първият трейлър за заглавието изглеждаше страхотно. Слогани като „Без експириънс, без loadout-и, без тъпотии“ звучи адски добре в 21 век. Във времена, в които Call of Duty и всичките негови клонинги владеят уверено пазара на шутърите. И хоп, по-рано този месец Toxikk се появи в продажба и аз си го купих бързо-бързо в Steam Early Access. Защо не?

А всъщност – защо да? Вече имам мнение за играта и то е, че не си струва. Точка. Даже бих достигнал до там да кажа, че говорим за една хитра измама. На която и аз станах жертва... може би. Ще мине известно време, ще направя добавка към това ревю – евентуално. Засега няма да хвърлям тежки обвинения. Рано е.  Но пък за сметка на това мога да напиша едно нещо – имайте едно наум с Toxikk. Ако сте решили да си го купувате – изчакайте. Към момента не виждам как това е игра, която може да ви предложи повече от няколко часа забавление... в идеалния случай.

Но преди да извадя големия черпак, с който смятам да сипвам по-долу – нека да започна от самото начало. Що е то Toxikk?

Иде реч за един шутър от старата школа, представен в края на миналата година. Целта на заглавието е едничка – „да фрагваме сякаш е 1999-та“. Именно това е годината, в която се появиха две бих казал спокойно легендарни игри – Unreal Tournament и Quake 3.

[caption id="attachment_43094" align="aligncenter" width="525"]toxikk 11 Това беше силният рекламен слоган, който помогна Toxikk да набере значителна популярност[/caption]

Първият показан геймплей изглеждаше обещаващо. Да, Toxikk изглеждаше прекалено драстичен клонинг на Unreal Tournament. Което не е изненадващо – използва се Unreal Engine 4. Но няма лошо, нека да има повече шутъри от старата школа, защо не? Клонинг на Unreal Tournament? Купувам.

И дотук с любезностите. Не, Toxikk не е Unreal Tournament. Всички онези положителни ревюта, които казват в Steam – „Ау, точно като UT, направо не можеш да го отличиш, страхотно“... не. Toxikk е много далеч от тази класика и... всъщност нека да започна това ревю съвсем конкретно, без да изпадам в лирични отклонения.

Първо, единствената карта в момента. Да, точно така – в този конкретен момент Toxikk има едно-единствено ниво. По тази тема ще сипвам долу – тук обещах да съм конкретен. Ами, ето – картата  Foundation е малка по размер, с куп тесни улички и като цяло ми прилича адски много на нещо, директно извадено от Call of Duty. Хаотично. Нелогично. И не, не е в духа на старата школа. Напротив. Изцяло напротив.

Защо?

toxikk 2Първо, spawn point-овете са хаотични. Изкуството на Unreal Tournament и Quake 3 беше това къде се раждате. Тези игри бяха програмирани да ви пуснат малко извън мелето, за да имате време да се огледате и да не изядете някоя ракета още след започването на поредния си нов живот. Да, случваше се. Понякога. Но в Toxikk това става постоянно. Правите 3-4 стъпки и вече са ви обсипали със залпове и загивате.

Може би защото картата е прекалено малка, може би защото има прекалено много места, откъдето да ви ударят. Отпред, отзад, отляво и отдясно. Дизайн, който прилича много на Call of Duty, но е отвъд каноните на силните олд скуул карти. А все пак ако Toxikk има претенции за духовен наследник на Quake 3 и Unreal Tournament, то трябва да следва и архитектурата на нивата.

И да, пак ще бъда конкретен, отново.

Да, наистина в Quake 3 и Unreal Tournament почти всяка карта имаше едно огромно помещение, в което ставаше голямото меле. До което водеха куп пътища и общо взето ако си в средата, шансът да се споминеш беше огромен. Обикновено в това огромно помещение стояха най-добрите оръжия и евентуално брони, невидимост, увеличени щети и т.н. Съответно мнозина тръгваха към него – съзнателно или просто като инстинкт.

Но заедно с всичко това класическият дизайн включва и определено количество коридори, в които има малко по-слаби оръжия и в които най-често ставаха мини мелета с участието на 2-3-4 души. Именно в тези коридори човек можеше да се „скрие“, ако се родеше в патакламата. Да си поеме глътка въздух за няколко секунди, да хване... някакво пушкало, за да има равен шанс и да се върне в битката. Да има две посоки в които да погледне – напред и назад – а не да лапне ракета още преди да е направил пет крачки.

[caption id="attachment_43091" align="aligncenter" width="525"]toxikk 8 Красива карта? Жалко, че я няма в първоначалната версия на Toxikk[/caption]

Единствената карта на Toxikk не следва тази идея. В нея се раждате... някъде, тръгвате да търчите и просто се надявате някой да не ви хване по пътя към по-силно оръжие. Това почти винаги става.  И докато в Call of Duty подобен дизайн - В Call of Duty подобни неща са оправдани, понеже всеки се ражда с определено оръжие, което си е избрал в loadout-а. Но не и в олд скуул шутърите. Там дизайнът на нивата и най-вече позицията на spawn point-овете е от ключово значение... понеже всеки се ражда със съвсем базово пушкало.

Но да, нека да говоря за оръжията. В момента те са супер небалансирани. Нещо, което отличава сериозно Toxikk и от Unreal Tournament, и от Quake 3. Пистолетът, с който се раждате поне според мен е хипер неефективен, стреля прекалено бавно и общо взето ако някой срещу вас има... всякакво друго оръжие, то сте кажи-речи мъртви. Ситуация, ярко контрастираща с Quake 3, където първоначалната картечница беше изключително ефективна и редовно се използваше дори и в про мачове за довършване на ранени противници отдалеч заради своята скорострелност и точност (и не чак толкова ниски щети). И в Unreal Tournament базовото ви оръжие е достатъчно мощно -можеше да убие човек на 100 кръв с точно 4 куршума за около 2 секунди и не се усещахте голи и боси, когато се раждахте с него. Напротив. Чувството беше на... въоръженост. Не и в Toxikk. Първото ви оръжие стреля адски бавно, неефективно, общо взето ако двама души тръгнете да се пуцате в него – в 99% от случаите няма да се убиете, а някой с яките пушкала ще дойде и размаже.

Но нека обърна нещата към обратния полюс. А именно – към Cerberus. Или казано иначе – rocket launcher-ът. В момента това оръжие е супер небалансирано и като цяло цялата игра се върти около него. Прави огромни щети, ракетите се взривяват в значителен радиус и като цяло с Cerberus си нещо като бог. Хванете ли го – другите могат да очакват полов контакт с взривни материали.

Друго оръжие, което изглежда абсурдно ефективно е помпата, специално вторичния огън. Дори и да не уцелите някого изцяло перфектно, то го правите на сол и го убивате с общо взето един удар. Защо ли? С втория си огън помпата изстрелва два пъти повече сачми и става нещо като... супер помпа. Не, че същото не беше в Half-Life например. Само че там имаше смисъл. Вторичният огън на помпата беше ефективен от непосредствена близост, а пък от по-далеч единичната стрелба ви предлагаше значителна точност за сметка на намалени щети. В Toxikk имате вторичен огън... който е хипер по-ефективен от първичния и толкоз. А, да, хаби само повече муниции...

toxikk 5И в резултат почти всички цъкат с две оръжия – помпата и базуката.

Още по-лошо, rocket launcher-ът е поставен на безумно място – близо до асансьор, който ви води към горен етаж  с 2 аптечки с кръв. В резултат с малко повече хитрост (тоест скатаване като в гадните модерни шутъри) вие можете да си висите край асансьора, ако някой ви влезе прекалено агресивно – да забегнете на втория етаж, да се излекувате и да се върнете. Но май се върнах на това колко зле изглежда единствената карта в Toxikk… нека продължа с оръжията.

Реално, останалите пушкала, които можете да съберете по картата са с противоречива ефективност. Едни „стават“, други – не чак толкова. В общия случай от наличието на 2 режима за стрелба – първичен и вторичен – единият от тях е тотално неефективен. Например огнехвъргачката – трябва буквално да бръкнете в гъза на някого, за да му нанесете щети с първичната стрелба... говорим за почти сексуална близост. Но за сметка на това вторичната хвърля топка огън, която е доста удобна и полезна.

Разните останали оръжия в играта са скучни. В общия случай са или копия на настоящи такива (снайпера от Unreal Tournament едно към едно), или неуспешни опити за хибриди (например Stingray, който в своята есенция е първия огън на Pulse Gun и втория на Shock Rifle от Unreal Tournament). Пушкала като Violator пък са определено дебилни и без грам въображение – картечница, чийто вторичен огън хвърля гранати. По-банално нещо трудно можеше да се измисли – има го във всеки стандартен Call of Duty шутър. Даеба, само заради принципа не трябва да има такова нещо в игра като Toxikk.

[caption id="attachment_43087" align="aligncenter" width="525"]toxikk 4 Първичната стрелба на огнехвъргачката не само е супер неефективна, но и покрива целия ви екран с пламъци и не можете да видите нищо пред вас! Едно от най-безумните оръжия, които съм виждал някога във FPS[/caption]

А, да, също така имената на оръжията са супер тъпи. По дяволите, защо трябва да се търси някаква „оригиналност“? Как се казваха шибаните оръжия в Quake 3? Rocket Launcher. Plasma Gun. Machine Gun. Shotgun. И прочее. В никой момент не се чудиш „ама това какво прави“. Същото и в Unreal Tournament. Отново Rocket Launcher. Minigun. Sniper Rifle. Pulse Gun. Flak Cannon. Bio Rifle. Ако един път си видял какво прави дадено оръжие, по името се сещаш кое е. Кое беше онова, дето хвърля зелена помия по противниците? Очевидно Bio Rifle. Кое е това с многото сачми, дето е като помпа, ама не точно? А, да, Flak Cannon.

И, по дяволите, каква е причината Rocket Launcher-а да не се нарича Rocket Launcher? Каква?

Но нека нека кажа едно нещо по темата за оръжията – в олд скуул шутърите е от ключова важност къде се развива действието. Очевидно в карта с малки коридори като единствената в момента в Toxikk, силни пушкала ще са помпата и... Cerberus. (Помнехте ли името на базуката в играта, което споменах по-горе? Вероятно не... аз още не мога да го запомня.) Предполагам, че на по-големи нива, същите тези пушкала ще са по-малко ефективни. Възможно е.

toxikk 10Но знаете ли какъв е шибаният проблем? Трябва да предполагам. Просто защото няма друго ниво, освен въпросното Foundation. Интересно ми е колко време ще се чака за някоя нова карта. Интересно ми е дали ще е добра или зле скалъпена. Но, честно казано, нямам намерение да възлагам празни надежди на Toxikk. Просто защото играта е правена с Unreal Engine. Просто защото куп неща в нея са стандартни asset-и от този двигател. Те са си част от обичайния пакет. Сваляте си Unreal Engine и ако изгледате един куп Tutorial-и от YouTube за примерно няколко дена можете да си направите собствен олд скуул шутър. От типа на Unreal Tournament 3 примерно.

Не казвам, че по Toxikk не е полаган професионален труд. Очевидно е. Но идеята ми е, че и прекалено много неща са... доста еднакви. В момента имаме повече рескин, отколкото нещо оригинално. И да, оръжията не са copy&paste на тези от Unreal Tournamnet... или Quake 3... но за сметка на това опитите за проявяване на креативност не са довели до идеални резултати.

Като цяло имам усещане, че Toxikk е една от немалкото Steam Early Access игри тип измама. Които обещават много, които изглеждат добре на пръв поглед. Които включват хитър маркетинг. И чиито разработчици изведнъж потъват вдън земя. Просто така, когато вземат парите. Може да не е така в реалност. Може и да не се окажа прав. Дано - ще погледна Toxikk след няколко месеца и ако е нужно - ще променя това Early Access ревю.  Ще видя дали има още нови карти. Колко са на брой, дали са добри. Дали има някакъв ребаланс на оръжията. Дали като цяло нещата изглеждат много по-добре. Но знаете ли? Съмнявам се. Защото вече предвкусвам как ще се развият нещата.

[caption id="attachment_43086" align="aligncenter" width="525"]toxikk 3 Тъкмо с качването на това ревю, щетите на пистолета бяха увеличени от 20 до 25 (колкото са в оригиналния Unreal Tournament)... е, това ще го направи с една идея по-ефективен...[/caption]

След няколко месеца Toxikk ще загине. Всъщност, бих казал, че дори и в момента е загинал. Тъкмо преди да почна това ревю онзи ден влязох уж в час пик в играта. От наличните сървъри имаше 2-3 пълни с по десетина човека средно във всеки. И към момента се усеща смъртта на Toxikk...

Всъщност като гледам отзивите в Steam и се уверявам в едно нещо – тази игра не е купувана от геймъри. Или поне мнозинството не са активни такива... Купувана е от хора, които имат носталгични спомени от някога си. И именно заради това казват, че „Toxikk е като Unreal Tournament”. И играят 1-2 часа, и пишат положителното ревю. Как играта не била като Call of Duty. Как само заради това си заслужава да дадем 17 евро. И разни подобни неща.

Но знаете ли какво? Това не е истина. Тази игра е много по-близка до Call of Duty, отколкото до Unreal Tournament. Поне ако може да се съди по единствената налична в момента карта. Как умирате постоянно без право на обжалване. Как сте затворени в една мизерна по размер площ и се биете като питбули в негърски квартал, хвърлени едни срещу други.

Не, единствената карта в момента не е в духа на Unreal Tournament, нито пък са оръжията, чийто баланс е... подозрителен.

toxikk 12И вече идва време за финалните думи. Но преди тях – малко за графиката и звука.

Визуално, Toxikk е... поредният футуристичен шутър с Unreal Engine. Вече сте видели десетки като него. Е, изглежда добре. Но реално прилича много повече на Unreal Tournament 3, отколкото нещо с... каквато и да е оригиналност.

Звукът... пак същото. Ефектите са окей, саундтрак... май имаше някакъв?

Крайната оценка? Не мисля, че Toxikk в момента си струва 35 лева. Може би след някакви месеци. Ако разработката не секне. От което ама никак няма да се изненадам. Тогава – вероятно ще е оправдано да дадете пари. Ако има повече нива, повече разнообразие.

toxikk 7В момента? Въпросителните са повече от удивителните. Очевидна причина за купуване на Toxikk няма. Давате пари за кауза – но не е ясно дали тези средства няма да потънат. Тъй като повечето Steam ревюта – ако много от тях не са фалшиви – са точно това. „Дадох пари за Toxikk, понеже не е като Call of Duty и прилича на Unreal Tournament, това е велика игра“. С един час прекаран в нея. Не, че аз прекарах чак толкова повече. Когато има 1 карта, то няколко часа са достатъчни да си извадиш изводите.

А те са следните – далеч от Toxikk. Засега. Нека си говорим след два месеца. Но нека отбележа още сега – черно на бяло, като българин – че според мен след 2 месеца Toxikk ще е супер умряла игра. Която я има 3-4 карти на кръст, я не...

Коментари
Former Gaming Glory avatar
Former Gaming Glory
30 януари 2015
Тц.... Лоша работа. Очевадно е че не са схванали идеята на старите арена шутъри. Много хора си мислят, че там се залага основно на хаос и нулев баланс. Но както ти каза, далеч не е така. Вярно е също, че винаги имаш шанс, ВИНАГИ!
Неведнъж съм убивал и съотвено биван убит с началното "пикливо" оръжие. И в UT, и в Quake. Нямаш оправдание, никога не си гол като пушка. Същото важи и за супер силните оръжия и бонуси. Това е нещото което ме е кефело в арените, заслужаваш си всичко. Заслужаваш си оръжието, защото пръв си стигнал до него, заслужаваш си бронята, защото пръв си я намерил, заслужаваш си многото фрагове, защото си достатъчно умел да ги направиш.
Hard to master, but fair.
Но за съжаление явно пичовете са имали много хъс и грешно разбиране на идеята. Или това, или както каза и ти, дай да заложим на старите кучета. Те в сълзи ще купят наследника на техните носталгични предшественици. Туко виж направим добра пара, пък после, заеби.
Жалко... Сега остава да видим как ще се развие предстоящият UT. И все пак, малко или много ми е кофти...
pseto avatar
pseto
30 януари 2015
Ако трябва да съм честен, поне реагират що-годе бързо, най-малкото са променили глупави пистолет да убива вместо с 5 удара - с 4. Макар че в класиките тези неща са си дефинирани, няма смисъл да се опитваш да измисляш наново топлата вода.

И въпреки това - карти няма, сървърите вече са празни. А и реално това е доста лоша идея - да пуснеш подобен шутър с 1 карта. Хората играят 1-2 часа, забравят за играта и евентуално ще се сетят след примерно 1 месец за нея. Ако има една нова карта - ще поиграят няколко часа и после пак забравят. И играта си умира...

В крайна сметка е рано да се говори, но... почти съм сигурен как ще се развият нещата.

Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл