След всичките тези фанфари, след начина, по който Ubisoft се биеше в гърдите колко култов нов франчайз ще е тази игра, аз мога да кажа следното – говорим за една кенеф. Но не обикновен, хубав, поддържан такъв. В някой офис например. Не. Говорим за осран и препикан, пластмасов химически кенеф на рок концерт. След завършил рок концерт. Именно това е Watch Dogs в голямата си част.
Може би се престаравам с тези думи? Вероятно е. Но защо пък не? Какво ми пречи на мен да се изказвам хиперболично, при положение, че Ubisoft го правеше в продължение на близо две години вече? Откровено лъжейки за състоянието на крайно недовършената си и бъгава игра...
Всъщност, Watch Dogs е заглавие с толкова отрицателни страни, че направо е абсурдно. И може би кенефното ми сравнение горе не е чак толкова отдалечено от истината. За каквото и да се замисля, всичко е умопомрачително зле. Има един-единствен лъв в тунела и смятам да започна с него...
...хакването. Което е в основата на Watch Dogs.
Както знаем, главният герой в играта Ейдън Пиърс е хакер, притежаващ всемогъщ смартфон. Действието се развива в Чикаго, като цялият град е изпълнен с електроника. Контролирана от единна операционна система.
Именно поради тази причина Пиърс и неговият смартфон могат да вършат чудеса. Те влизат в операционната система, свързавйки се с охранителни камери, отваряйки врати и др. Възможностите са бол, тъй като светът в Watch Dogs е изпълнен в духа на дистопичната научна фантастика, в която всичко около нас е електроника и ни следят постоянно (макар че всичко това навлиза прекалено сериозно в реалността, че да го наричаме sci-fi).
Да, наистина има някои разочароващи неща около хакването. Като например фактът, че се случва с натискане на един-единствен бутон. И толкоз. Просто задържате Q за кратко време и хоп – случва се дадено действие. Заедно с това, удобно във всеки момент грее огромен надпис – „тук можете да направите нещо си“, гарниран с мигащо „натиснете Q”.
Е, можеха и да са по-сложни нещата. Но пък за сметка на това, в концепцията на Watch Dogs хакването е интегрирано разумно. Дори и в опростения си вариант, в някои напрегнати престрелки трудно можех да го използвам. Ако механиките на хакването бяха по-сложни от натискане на един бутон, то играта щеше да се забави ненужно. Общо взето, реализацията е разумна.
Иначе, самото хакване е като цяло зарибяващо, особено в началото на играта, докато научите повечето му трикове. Адски яко е в битка да разконцентрирате противниците си, местейки разни предмети или да сте по-директни, взривявайки нестабилни материали край тях. Също така можете да деактивирате комуникацията между тях и други подобни екстри. Любопитен вариант е възможността да прочетете какви слабости има даден враг и да му пишете заплашителен SMS, след който той да изпадне в паника.
Ако говорим за шофиране, то вече споменах някои възможности – да сменяте светлините на светофарите, от което настъпват значителни катастрофи, да вдигате пътни блокади и др. Ако нацелите тайминга – става адски красиво да разцепите даден враг.
Заедно с това, има и някои мини игри с хакване... на моменти прекалено лесни, но като цяло на средно, прилично ниво. Общо взето, основният елемент на Watch Dogs – онова, около което се въртеше цялата реклама – е окей.
Проблемът е, че всичко останало не е! Буквално всичко! Watch Dogs е едно мазало, една голяма бъготия и бих казал, че това е сред най-слабите игри на Ubisoft, които някога съм докосвал.
Нека започна от класическото оплакване – системните изисквания за PC. Ами, съкрушителни са. Watch Dogs е престъпно неоптимизиран и дори на топ конфигурации не върви добре. И то ако говорим за такива с видеокарти на Nvidia, с които Ubisoft има официално партньорство. Ако имате Radeon в PC-то си... кофти тръпка. Положението е още по-лошо.
Максимални детайли? Забравете. Вероятно човек трябва да има видео от рода на GeForce Titan, за да ги подкара успешно. Повечето от вас ще трябва да си пуснат Watch Dogs или на минимални, или на средни детайли. Високите са за богопомазаните, а ултра детайлите – за шейховете или онези късметлии, които притежават точните компоненти и тоя бъгав кенеф успява да тръгне нормално на тях.
Разбира се, дроповете във фреймрейта са неделима част от Watch Dogs. Още в статиите преди дебюта на играта посочих, че това ми прави впечатление. Клипчета, правени с GeForce Titan. От което ставаше ясно, че говорим за фундаментален проблем на играта. Е, с нормални видеокарти, за които човек не трябва да си продаде бъбрека положението е ужасно.
Хубаво поне, че аз винаги съм си бил скот и съм свикнал да играя с по-скромен хардуер. Тъй че спадовете във фреймрейта ги издържах.
И не, те далеч не са единственият проблем на Watch Dogs. Да, сериозен такъв са. Колосален. Гледам много хора се концентрират единствено върху дебилната липса на оптимизация. Аз смятам да покрия всички ъгли.
Watch Dogs просто е бездарна игра. Това е точната дума. Бездарна и бездушна.
Вижда се, че е положен труд по хакването. Проблемът е, че всичко останало е претупано, хвърлено е, колкото да има плънка. Всичко в Watch Dogs е плънка.
Първо, шофирането. Мога спокойно да кажа, че е вероятно най-лошото в игра с отворен свят, което съм виждал. Особено такава с огромен бюджет и претенции. Не само автомобилите имат управление на лодки, което е изключително неудобно и дразнещо, но и такова нещо като физика, която леко да се доближава до реалността... липсва.
Огромен пожарен автомобил, изблъскван извън пътя от някаква таратайка с няколко пъти по-малък размер и тегло? Защо не? Джип, който може челно да блъсне камион и същият камион да изхвърчи от пътя разбит? Наличен.
Всичко, което се случва на пътя напомня на безплатна интернет флаш игра. Автомобилите нямат тегло, не си тежат на мястото. Приличат на картотени кутии. В повечето случаи можете просто да карате в насрещното и да ги блъскате. За да се разбие колата ви са нужни около 20 челни сблъсъка, ако не и повече. Да не говорим, че ако карате примерно американски muscle car и можете да гънете всичко живо, сякаш сте си пуснали Carmageddon (но с картонени автомобили).
Всъщност, не само возилата се държат умопомрачително зле на пътя. Околната среда също ме връща в 2000 година. Стълбовете из града например можете да бутате и с мотоциклет... но пък ако връхлетите някоя фиданка с гореспоменатата пожарна кола, която тежи бог знае колко тона, то дръвчето си остава на място, а пък вашето возило се размазва в него, сякаш е бетонна основа на небостъргач.
Да, преди 14 години имаше куп ограничения в техническата част. Тепърва навлизаха игрите с огромен акцент на физиката, разрушенията. Заради това някои обекти можеха да се чупят. Други – сред които почти винаги дърветата – не. Те си оставаха стабилни и непреклонни.
Днес обаче е 2014 година и всичко това е смешно и жалко. Особено от игра с претенции като Watch Dogs и особено когато е наличен графичен двигател, който уж трябва да е „голямата работа“.
Но нека продължа с останалите елементи на Watch Dogs – например стрелбата. Тя не е чак толкова лоша сама по себе си, просто се проваля от крайно малоумния изкуствен интелект. Който е наличен в цялата игра. Общо взето, противниците ви нямат и грам намерение да вършат интелигентни неща. Просто прескачат от укритие на укритие както им падне, често ставайки лесна плячка. В повечето случаи удобно се нареждат точно там, където можете с хакване да взривите нещо от околната среда и да ги направите на пихтия.
Всъщност, поведението на оръжията не е чак толкова лошо, ако трябва да съм точен. Може би с малко старание стрелбата щеше да си струва. Но в настоящото си състояние е скучна, еднообразна и бездарна. Претупана е и е вкарана набързо.
Но от всичко лошо, най-кофти е „отвореният“ свят в Watch Dogs. В който всъщност няма нищо „отворено“. Да, налична е голяма площ. Един мащабен Чикаго. И какво от това? В града не се случва нищо.
Не започнете ли специално някоя мисия от определена точка на града, то можете само да обикаляте и гледате безизразните лица на малкото количество хора. Да – Чикаго прилича на гробище, тъй като Watch Dogs е прекалено тежък, че да показва повече от шепа човечета на централен булевард...
А в крайна сметка, това да се качите на някоя точка от картата и да започнете мини мисия не е „отворен свят“. То фактически е същото като да я стартирате от някое меню. Просто разликата е, че трябва да шофирате с някой автомобил-лодка до определена точка на картата. Казвал съм го много пъти и ще го повторя пак – в Skyrim има отворен свят. Просто ходиш из хората и не знаеш в какво подземие ще попаднеш, какъв куест ще започне, върколак ли ще те нападне или вампир... някой, на когото е платено да ти вземе главата или просто кварталния пияница ще ти извади нож.
В Watch Dogs има куп същества с безизразни и почти еднакви лица, движещи се като зомбита из града. Уж хора. И да ги нямаше, все тая, изобщо не се запомнят. Да, уж е направен опит да им се добави някаква персоналност. Всеки притежава име, фамилия, някакви свои си проблеми, описани в едно изречение, а също така и какво работи.
Все тая. Зомбита с имена. Чиито банкови сметки можете да изпразните и толкоз. Голяма работа. Когато няма богатство на странични мисии, а само тук-таме някой скриптиран и еднообразен обир или опит за убийство, то нещата са тъпи.
А, да, именно до това се изчерпва отворения свят. Поне до една степен. Тръгва да става някакъв обир, вие отивате, осуетявате го и айде. Като в повечето случаи ситуацията е еднаква – двама души се карат, вие се намесвате в ключовия момент... единият тръгва да бяга и вие го гоните. Цялата сцена почти винаги е крайно скучна, като вие търчите с малко по-висока скорост от противника и след около 1-2 минути го настигате и хващате.
Както споменах, зомбитата из Чикаго са доста малко, тъй като „революционните“ енджин на Watch Dogs ще издъхне в противен случай. Дори и на GeForce Titan. Поради която причина преследванията са супер скучни.
А, да, освен еднообразните мисии тип стражари и апаши, има и други. Например шах и подобни неща. Които пък са лепнати просто ей-така, колкото да има още съдържание в Watch Dogs. Да, уж са обвързани по някакъв далечен начин с идеята на играта... но е малко нелепо. Просто опит да се увеличи геймплей времето по изкуствен начин.
Но накъде да продължа с минусите на Watch Dogs? Ами, нека да е сюжетът и сингъл кампанията. Които си бях оставил за накрая. Просто са ужасни!
Първо, главният герой Ейдън Пиърс е отвратителен дразнещ, сравним единствено с Конър от Assassin’s Creed III. Едно на ръка е прегракналия му глас и поведението му на квартален бияч, който си мисли, че може да смаше от тупаници всеки. Най-тъпото е, че Пиърс е просто зле изграден като характер.
В един момент говори за морал, критикува разни хора за бруталността им, плаче на гроба на племенницата си... а в следващият коли, беси и екзекутира противниците си, без да каже и гък. Персонажът е нелогичен.
В Grand Theft Auto, вие играте с изорди. Това е ясно регламентирано. Именно и това ви дава картбланш да правите изродски неща. Да убивате стотици хора и накрая полицията да ви разстреля.
Да, в GTA V, основните персонажи имат и добри страни. Спомням си една адски силна сцена с Тревър, в която обясняваше как е искал да стане пилот в армията, но се е провалил на психологическия тест и в крайна сметка е тръгнал по пътя на наркотиците и насилието. Ето това е фина психология в дадена игра – някакъв периферен разговор, който да обясни защо даден персонаж действа по определен начин. Но без да бъдат извинявани действията му на изрод.
Наистина Grand Theft Auto V е откровено иронична игра, която не цели да ви налага някакви вселенски морални норми. Не се взима толкова несериозно като някакъв цензор. И все пак, подобни неща са пипнати в детайл.
Watch Dogs е точно обратното. Мелодраматични сцени с плачещи хора и сополиви физиономии. В които се опитват да ни потопят в мъката на Ейдън Пиърс, който всъщност е някакво пълно леке и ви иде нарочно да го удавите в някой канал. А най-лошото е, че той е супер лицемерен, като постоянно лъже и мами дори най-близките си хора, действа егоистично като някоя квартална пикла. Също така, през целия сюжет действа с двоен стандарт, като в един случай е окей да изтезава и разстрелва хора, а в друг критикува останалите за същото...
Изобщо не говоря, че и цялостната презентация е на ниско ниво. Сюжетът е скучен и предвидим, режисурата на кът сцените е откровено аматьорска и няма нищо общо с брилянтното изпълнение на GTA V.
Самата сингъл кампания също не струва особено. Най-често трябва да се промъкнете някъде и намерите вратичка в сигурността на дадена система. Което е интересно в началото, но нататък става прекалено еднообразно и скучно.
В доста случаи имате и преследвания с автомобили – всъщност прекалено често. Което е като някаква гонка, при която с една лодка се опитвате да прекатурите друга. Ужасно. Особено и при факта, че автомобилите в Watch Dogs издържат на огромно количество щети и няколко челни удара в бетонна стена на скорост са горе-долу нещо.
А, да, споменах ли, че в тази игра нямате възможност да стреляте от автомобила си? Е, нямате! Добре дошли в 2000 година.
Можете само да гоните противниците си и да ги блъскате, тук-таме да вдигнете някоя пътна преграда или да смените цвета на светофар. При което действие от нищото се появяват 5-6 автомобила и правят касапница (да, точно така – ако карате някое голямо превозно средство и имате по-вдигната камера ясно виждате как на празно кръстовище изведнъж от нищото се появяват няколко хвърчащи един към друг автомобила...).
Но такова нещо като стрелба от автомобилите? Няма.
Да, някой ще каже – „Това не е GTA”. Хубаво. Тогава да отнемат пушките на Ейдън Пиърс и да го направят само хакер, а не нинджа-командос. Всъщност, това щеше да е добра идея. Не знам дали е обмисляна някога. Да имате само телефона и хакерските си умения, а не и цял боен арсенал в пазвата. Щеше да стане по-добра игра, ако се акцентираше само на това.
Положението обаче не е такова. В Watch Dogs ги има елементите на класическо Grand Theft Auto, а когато това е налице, то няма оправдание за липсата на стрелба от автомобилите. Както и за един куп други неща.
Към всички минуси трябва да посоча трудността. Или почти тоталната й липса. Типично за повечето модерни игри на Ubisoft. Ейдън Пиърс е поредният суперчовек, регенериращ се в битка, колкото и куршума да получи. На теория, в едно меле може да ви прострелят и един милиард пъти – няма проблем!
Заедно с това, повечето сцени с промъкване са що-годе елементарни. От един поглед виждате какво се очаква от вас в дадена секция. Заедно с това, вашият смартфон ви прави почти бог, тъй че елемент на „тръпка“ няма.
Както споменах при шофирането, когато управлявате возило, то често се превръща в своеобразен танк. Така че и в този елемент сте улеснени – дори и с лоши шофьорски умения, пак често можете просто да изгърбвате целия трафик по пътя си, без да ви дреме. Сякаш сте с фадрома, която може да развие 200 км/ч.
Също така, винаги имате 10 000 000 подсказки по екрана, които ви казват абсолютно всичко, което се очаква от вас. Няма елемент на креативност сами да намерите камера, която да ви осигури достъп... не! Всичко мига, свети, удря ви в челото. Като някой негър по лицето на бяла жена в гето порно. Което също е скучно.
И това са нещата, за които се сещам, без да се замислям много. А ако започна да се старая повече, все ще открия какво да обхейтя още за Watch Dogs. Просто проблемите са толкова много!
Например тоталната липса на разнообразие при автомобилите в играта – човек се чувства като в някакъв комунистически режим, където е позволено да имаш модел 1, модел 2 или модел 3 возило... и толкоз. Подобни детайли са много и се струпват... онова, което прави Grand Theft Auto V страхотен го няма в Watch Dogs. Пипването на детайлите. Всичко в играта на Ubisoft е претупано, изпълнено отгоре-отгоре, колкото да се каже – „Ами ето, това е направено, какво повече се иска от нас?“.
Но има ли нужда да продължавам? Предполагам схванахте идеята...
И така, може би идва краят на това ревю? Мисля, че да. Интересно, дори и след толкова хейт си мисля, че съм пропуснал много неща. Най-вероятно. Радвам се за едно – че не трябва да си пускам Watch Dogs и че мога да припаля едно Tropico 5 например. Игра, правена със страст, хумор, удоволствие. Не някакъв див напън да се създаде „супер якият нов франчайз“, каквото е Watch Dogs.
Та, нека премина към графиката и звука.
За техническите проблеми стана въпрос. Ако ги изключим, Watch Dogs си остава посредствена до грозна игра. Хубаво, на ултра макс изглежда добре. И то на PC. Няма проблем. Само че на по-ниските детайли... е грозна.
А каквото и да си говорим, графиката не се изчерпва само до максималните текстури. И на ниски, и на средни детайли трябва да изглежда прилично. Отново ще дам за пример серията Crysis – каквито и да са Crytek, то в техническата част са може би най-добрите. Не само игрите им са красиви на всички детайли, но и в последно време енджинът е супер оптимизиран и върви добре на по-слаби машини.
Watch Dogs е не само грозен на по-ниските настройки, но е и хипер лаком за системен ресурс.
При звука... нищо хубаво отново. Гласовата актьорска игра е посредствена. Когато сте в автомобилите, има нещо от рода на десетина средняшки модерни рок/алтърнатив парчета, които омръзват много бързо. Саундтракът... не впечатлява. Да не кажа, че е посредствен и биещ към зле. (Да, може би Transistor ме разглези... но това е положението.)
И така, заключението. Ако имате намерение да си купувате Watch Dogs… недейте. В момента това е едно пълно мазало. Ако ви се цъка игра с отворен свят и случайно сте пропуснали Sleeping Dogs, то можете спокойно да си вземете нея. Във всички свои елементи скрива Watch Dogs в малкия си джоб. А и е по-малко известна игра – вероятно е да сте я пропуснали.
Но самото отроче на Ubisoft? Отвратително. Хакването е хитра идея, спор няма. Но се изчерпва прекалено бързо. А когато това се случи, то ще се уверите колко празна, бездушна, куха игра е Watch Dogs.
Става дума за продукт, създаден на чертожната дъска. Без страст. Някой е измислил концепцията на хакването – поздрави за него. Но е станало ясно, че така играта няма да може да се рекламира като „голямата работа“. И покрай хакването са вкарали всичко останало – престрелки, малко фрийрън, шофиране... всичко на посредствено, ниско или ужасно ниво.
Бих казал, че така не стават нещата. Или не би трябвало да стават. Но реално, Watch Dogs е вероятно да чупи рекорди по продажби. Всъщност, вече стана най-успешно дебютиралата игра на Ubisoft. Ще има продължения. А всичко това е тъжно. Когато говорим за един продукт, за който можеш да пишеш безкрайно време колко е слаб и пак не ти стигат думите...
Още по темата
Както казах,Ubisoft нямат потенцияла да направят далаверата. Няма да задминат/превземат GTA. Не им се получи и за капак технически играта е пълно мазало. Льо франсетата да кърпят докато е време ина че ги чака льо кор фостата...
Или могат да се предадат.. това също е идея.
Иначе страничните мисии с augment reality и на мен ми се виждат сложени колкото да имат повече с хакването, отколкото да са логични в контекста на модерен град. Или пък да избиваш жителите на града с паяк и да ревеш как на теб са ти дигнали мерника - връх на нелогичността.
И последното е във филмчетата със спомените са прекалили с ефекта на размазването, аз и едно приятелче помислихме, че видеотокартите ни се скапват, просто е една гнусна мацаница, от която - наречете ме тъп - но не разбрах от едно гледане какво искат да ми кажат, защото се мажат някакви огромни пиксели по екрана.
Абе имали са идеи, ма са ги реализирали за пари, не за да направят конкурентоспобна на GTA поне малко.
Ташакът е, че дори и да си представим, че Grand Theft Auto V го няма на този свят, то Watch Dogs ще си остане нелеп. Специално шофирането и стрелбата можеха спокойно да не са част от играта... или поне да няма такъв акцент на тях (за шофирането говоря).
Според мен е възможно в даден момент в Watch Dogs да е имало акцент предимно на хакването - една добра идея... и Ubisoft да са решили да добавят останалите уж open world простотии. Явно не е имало време да се изпълнят на нормално ниво, заради което имаме съответната гледка - бъгове, гличове, дразнещи, нелогични и претупани моменти.
Лично на мен ми е интересно как подобна игра може да има оценка от 8/10 или 9/10...
Другият вариант е да се зададе на някой с нулев опит в гейминга да прави ревю за определена игра - всичко ще му се стори "впечатляващо" и "феноменално". Ама това си е пак "контролиран вот" един вид.
При Watch Dogs сюжетът е супер слаб, а главният персонаж - отвратителен. Не мога да си представя да го гледам в евентуалния Watch Dogs 2. Някаква абсурдна смесица между хипстър, клошар, ревлива Facebook кифла, нинджа и IT офис комплексар.
Като цяло, Watch Dogs се изчерпва до хакването, което също омръзва много бързо. Заради което не съм много сигурен дали един евентуален Watch Dogs 2 ще е достатъчно силен...
Имам Macbook Pro Retina и досега игра не ми е насичала осен новото NFS... тук нещата не са така , все пак на медиум и с Лъскави коли (reflection ultra) бива разбира се с ръбчета които мен ме побъркват но Blur-a ги поизправя... И нищо играта ме изгуби... така че не е в графиката проблема а в ИСТОРИЯТА.... но така се правят пари от нищото .. яко реклама плащане в YouTube на хора с много абонати за "добри" ревюта и така... играта е с оценка 6/10 като и 6 е много..
Ясно ми е че заради новото поколение ще има вече луди ичисквания игрите но поне да ги оптимизират малко... най-добрата игра за тази година е НИКОЯ... пълна трагедия! Не случайно точи сайт показва истината и само истината!
А липсата на оптимизация за мен е на направо престъпно ниво, по принцип съм свикнал с мизерно вървящи игри, ама тъкмо си купих едно по-прилично GPU и трябваше да пусна Watch Dogs на детайли, които ме връщаха с 5-6 години назад. Смешна работа.
И въпреки всичко - 4 милиона продажби на седмица! Май е време тоя свят да приключва, да ни удрят меторитите и да споделяме съдбата на динозаврите, че си е ебало мамата.