Всъщност, на мен изобщо ми е интересно как изобщо всяка година се появяват нови игри от поредицата. Явно постоянно се намират хора, които да се излъжат с тях. Друго обяснение не виждам. Трудно ми е да повярвам, че толкова слаби рейсъри имат сериозна фенска база, която да ги цъка ежегодно, подобно на Call of Duty.
Честно казано, WRC 4: FIA World Rally Championship е от игрите тип измама. Видно е, че се разработва с адски минимален бюджет. Колкото да се отбие номера. За да е възможно минимален брой продажби да донесат някакви печалби. В резултат, няма каквото и да е осезаемо развитие в тази поредица.
Нито като геймплей, нито като физика на автомобилите, нито като дизайн на пистите. Напротив.
Всичко си е същото като преди ако говорим за важните моменти. От което следва, че WRC 4 не игра, която си струва да пускате по каквато и да е причина.
Водещият минус на заглавието отново е поведението на автомобилите. Това традиционно е нещо, което интересува всеки фен на рейсърите... в крайна сметка, 95% от времето управляваме дадено возило в този тип игри. А в другите 5% бърникаме по настройките му и го оглеждаме като някоя секси мацка.
[caption id="attachment_23212" align="aligncenter" width="525"] Идеята основните ви конкуренти да дават коментари как се е развил даден етап не е лоша... но често е смешно как някой продължава да вярва, че има шанс за победа, дори и да го видите с над 1 минута преди последния етап...[/caption]
Е, важният елемент в WRC 4 куца. И човек усеща единствено безкрайно отегчение, когато си пусне поредния рали етап.
От една страна, автомобилите имат управление на камиони. Типично за серията. Усещат се крайно тежки и мудни. Всяко поднасяне носи огромен риск, а пък овладяването на автомобила дори и с минимална скорост е почти мисия невъзможна.
В резултат, WRC 4 напомня на пистов рейсър. Трябва да се влиза възможно най-бавно в завоите, да ги минавате чисто и без никакво поднасяне. Типично за модерните представители на жанра, стените имат магическата способност да „придърпват“ автомобилите ви, поради която причина трябва да не се докосвате до тях с цената на всичко! Дори и лекичко.
Заедно с това, вашите рали возила имат кажи-речи еднакво поведение, независимо на каква настилка се развива дадено състезание. Което е още по-дразнещо. Асфалт? Сняг? Кал?
Все тая. Гумите на автомобилите обикновено са някакви магически, като позволяват да спрете за минимално време дори и да се движите с висока скорост. Току-що за пример направих един тест - от скорост 100 км/ч, колата спира в покой за 15-20 метра на заснежена писта. Ако човек погледне в интернет ще се увери, че това е постижение, подобно на болидите във Формула 1. Което е красноречиво за нивото на „реализъм“ в играта. Която всъщност си е супер аркада.
Заедно с това, ръчкането по настройките между етапите не дава особено осезаемо отражение върху това, което се случва пред вас. Но това едва ли изненадва някого.
Ако всичко това не звучи достатъчно зле, то WRC 4 има още един проблем... с плавността на графиката! Или поне при мен имаше такива. Макар и играта да ми вървеше със стабилни 80 кадъра в секунда, които не се променяха, то на всеки няколко завоя се случва едно гадно прицепване. В което спокойно можете да изгубите контрол над автомобила.
Най-интересното е, че това зацепване не бива забелязано от програми като Fraps. Което ме кара да мисля, че е недоразумение в самия енджин и причината не е в моето PC. Тъй или инак, графиката хич не е красива и двигателят е стар, тъй че нямам причина да се съмнявам, че персоналната ми бангия се затруднява с WRC 4.
Иначе, освен мизерното управление, зле изглеждат и самите писти. От една страна, те са кажи-речи копи и пейст от миналогодишното издание на WRC 4. От друга... просто няма въображение в тях. Не е приятно да ги цъкате.
Тесни са, малки са, изобщо не приличат на рали игра. Липсват каквито и да е детайли в околната среда, няма и някакви препятствия и хитри завои. Виждате едно и също, насложено многократно с леко различаващ се пейзаж.
Изобщо не говоря за това, че често ако имате да минете примерно 6 писти, към 2 от тях са същите нива като тези, които вече сте изиграли. Само че огледално обърнати. Разнообразието е минимално.
Е, наистина в този рейсър има едно що-годе прилично нововъведение – кариерния режим. Той е подобрен спрямо миналата година. В началото на играта имате повече възможности да създадете свой пилот, изберете вашия помощник и дори мениджър. След това започвате от най-ниските дивизии на WRC и трупате репутация, за да се опитате да станете легенда и подобрите всички рекорди, поставени от Себастиан Льоб.
Като цяло, този режим поне не е дразнещ като всичко друго в тази недомислена игра. Наистина изборът на нов отбор е крайно опростен и горе-долу опира до това да изберете най-бързият автомобил. Но пък поне има някаква крайна цел, докато се разцъкват крайно скучните състезания.
Естествено, подобреният кариерен режим изобщо не е причина да си пускате WRC 4. Тъй като всичко в този рейсър е зле. И не доставя никакво удоволствие. А и всъщност, кариерата е подобрена, но не и добра. С други думи, нещо скапано е превърнато в нещо, което е по-малко скапано. Но това не го прави добро.
Честно казано, всичко в тази игра е толкова скучно, че дори не мога да напиша едно истинско хейт ревю. Просто няма как. Едвам-едвам намерих сили да поиграя няколко часа на това недоразумение. Сега мозъкът ми просто иска да го забрави завинаги. Или до следващата година. Ако WRC 4 се сдобие и с продължение... което ще е доста изненадващо, наистина! Толкова пъти хората да се прецакат с подобна глупава игра!
Макар че е някак тъжно, че рейсинг жанрът е стигнал до това дередже. Игрите в него да са толкова малко, че WRC 4 да е може би единственото рали заглавие за годината...
Но нека отделя малко редове за графиката и звука, преди да приключа. Визуално, WRC 4 чисто и просто си е стара игра. Не изглежда точно помиярски, но графиката е на годинки Доста. Особено ако говорим за околната среда – в интерес на истината, автомобилите са що-годе детайлни.
Честно казано, самата графика не ме дразни толкова, колкото фактът, че играта по някаква причина не върви мазно! Уж Fraps показва 70-80 фрейма, а на доста места се усеща ЯСНО как плавността се нарушава. Защо? Нямам идея. Но е дразнещо. Особено когато се случи по време на завой... и изпуснете контрола върху автомобила.
Що се отнася до звука, няма какво хубаво да кажа. Музиката в менюто напомня на някаква супер драматична игра, а не рейсър – някакъв орекстрален марш, все едно ще започва Трета световна война. Ефектите от автомобилите звучат зле, особено при смяната на скоростите – едно такова пращене, направо му става гадно на човек.
Заключението? WRC 4: FIA World Rally Championship просто не си струва. Една игра, която е толкова посредствена, че човек дори не може да я обхейти както си трябва. Просто е антипатична.
Едно е сигурно – в последните над десетина години има далеч по-качествени рали рейсъри от този. Дори ако говорим и за великия Colin McRae 2.0. Положението е все същото – пускам си тези „модерни“ игри и единственото ми желание е да се върна към класиката.
Още по темата
Пък и все пак трябва да има какво да слагам в основната рубрика на сайта.
АБЕ ТИ ЧУВАЛ ЛИ СИ ЗА ЗАМУНДА и да ми сравняваш WRC 4 СЪС COLIN 2 ТОВА Е ДОСТА ДЕБИЛСКО
И да, чувал съм за Замунда. И какво? Старая се възможно най-много от игрите с ревюта в сайта да са оригинални - по един или друг начин. Само заради принципа.
Идеята на сайта е да се хейти всичко, всеки, колкото може повече - заслужено или незаслужено. Кой те спира да прочетеш къде си попаднал? Утре ше влезеш в заведение наречено "гей-бар" и ще се изненадаш като ти го сложат.
Това не е сайт за обективни мнения, а за хейт все пак Единствено се чудя как "единият ни водещ доставчик на игри" дава пробни копия за подобни цели, понеже мострите реално отиват за антиреклама, което е обратното на това което всеки търговец иска.
А и нещо друго - винаги са ме дразнели фалшивите супер положителни ревюта из големите западни медии. И някои по-малки наши, които директно превеждат западните ревюта, барабар с похвалите. Та идеята ми е ако има да се каже нещо положително - да се каже. Примерно нещо като сингъла на GTA V или Rayman Legends няма какво да му хейтиш - почти безупречни продукти.
Ама да кажем Rome II, който на всичкото отгоре получи куп десетки - чисто порно. Толкова бъгове, толкова опростен геймплей, досадни DLC-та, липса на баланс в единиците... това не видях да се спомене от водеща медия.
Та хейт или не, винаги е добре човек поне някак да се стреми към обективност.
А за антирекламата - понякога прекалено хвалебствените статии могат да бъдат нож с две остриета. Когато човек си каже - "Пфф, какво да го чета това, очевидно е, че е писано за пари". Тъй че е добре тук-таме да има и малко хейт, колкото да се пази баланса в екосистемата.
А и всъщност повечето игри за миналата година съм си ги купил, макар и с отстъпка (е, след това съм ги продал, де). Важно е да съм възможно най-независим, та да си пиша каквото ми е на главата. Знам как се пишат "политически коректни" ревюта, бил съм в занаята, ама не ме кефи много.
Поне при PC заглавията е по-прилично положението със Steam - с малко зор се намират ключове. Макар че напоследък взеха да се усещат разпространителите и дори руските ключове им надуха цените...
Като цяло съм на мнение, че нашите разпространители могат да правят някакви подстъпи, че да се намалят цените на игрите. И да се увеличи аудиторията на плащащите хора. Реално, в момента парите изтичат към чужди сайтове, защото там са ниските оферти... включително и част от моите средства - Arkham Origins струваше към 40 лева ако не се лъжа кратко след дебюта си за PC от някои сайтове. У нас - 90 лева... аритметиката е ясна.