Поредна година, пореден слаб представител на WRC серията.
Всъщност е интересно да се отбележи, че през 2015-та видяхме един истински маркетингов пирует от разпространителите Black Bean. Те обявиха, че нова компания ще поеме юздите на WRC франчайза – франсетата Kylotonn. Обещаваше се чисто нов енджин и куп подобрения, абе накратко – next-gen игра по всички параграфи! Някои може и да са повярвали на това, аз не.
И изглежда с основание. Още от първите няколко минути, прекарани пред играта ми стана ясно, че промени няма, няма и някога да има.
И в този момент осъзнавам, че съм попаднал в капана на Pro Evolution Soccer – всяка година да пиша горе-долу едно и също ревю. Всъщност не съм предпочитал предходните две за WRC 3 и WRC 4 – предполагам, че просто мога да хвана парчета от тях и да ги копвам/пействам, сякаш съм в училище или университета и трябва да сътворя за час-два някаква курсова работа... но айде, нека карам по същество с това ревю, което тъй или инак едва ли ще стане много дълго. Някак WRC 5 не заслужава да му отделяме прекалено много време от нашите животи. Има къде по-ползотворни неща, които да вършим – например да си бъркаме в носа и гледаме в стената.
Тъй - започвам веднага с управлението. Което си е все така ужасно, дразнещо и дървено. За някои хора предполагам е окей, тъй като позитивните ревюта за WRC 5 акцентират именно на него. Лично аз виждам един ужас. Рали автомобилите имат поведение на претоварени тирове, като едвам-едвам завиват. Дори и с минимална скорост от рода на 30-50 километра в час понякога е невъзможно да вземете малко по-остри завои – не говоря за обратни такива – без ръчна спирачка. Всеки, който поне един път е гледал рали видео от перспективата на шофьора може да види на колко светлинни години е WRC 5 от реалния спорт.
Да, наистина този рейсър се води за „аркаден“. За което нямам нищо против. Нека да е аркада. Но нека да е от рода на Colin McRae 2.0… да, мисля, че много пъти ще спомена това любимо мое заглавие и в бъдеще... нека аркадността да идва от по-голямо занасяне на автомобилите и нека има висока маневреност, особено с правилните настройки. Но не.
Виждаме онова, с което стана с Need for Speed серията в последните години. Автомобилите са като залепени с магнит за пътя и завиват адски, адски трудно. Което поне мен ме подлудява. И докато поне в Need for Speed се движим с по 250-300 км/ч и някак нещата се разминават, то в WRC 5 се набива в очи с пълна сила трагичната маневерност на минимална скорост.
Да, в играта има и „елемент на симулатор“. Или поне така някои хора окачествяват нуждата от натискане на спирачки преди завои, особено остри такива. Аз не бих се изразил по този начин... преди 15-на години всеки един гига аркаден рейсър изискваше да намаляваме, тоест за мен това си е интегрална част от целия жанр. Независимо дали говорим за аркада и симулация. А някакви други на нотки на реализъм май не забелязах.
Тъй или инак, в WRC 5 поведението на автомобилите е хаотично и нереалистично. За да сте ефективни на която и да е писта трябва да сте я изиграли няколко пъти, че да знаете в кой момент абсолютно необяснимо возилото ви ще изхвърчи от пътя, въпреки че по-рано в същия етап сте минали 4-5 абсолютно идентични завоя и не се е случило абсолютно нищо извън реда на нещата.
Но не това ми е проблемът. Не дали WRC 5 а аркада, симулатор, аркадо-симулатор и т.н. Проблемът е във факта, че просто състезанията не са приятни. Липсва особено чувство за скорост. Липсва удоволствието от жанра. В повечето случаи с насилие натисках посоките на джойстика, газта и спирачката, белким се случи нещо смислено пред мен. Цяло мъчение си беше да управлявам автомобила си, не кеф...
Всъщност ако трябва все пак да посоча нещо хубаво, това е системата за щетите. Която реално си е съвсем окей. Когато автомобилът ви, притежаващ управлението на някое возило от Семейство Флинтстоун, несъмнено реши да изхвърчи от пистата в даден момент и се забие в някоя мантинела, то това се отразява след това. И да, вероятно се досетихте как. Тъй или инак дървените автомобили стават хипер дървени, когато се нашиете няколко пъти в дърво, ограда и т.н. Но пък е хубаво да има система на щетите, а между етапите имате възможност да поправяте автомобилите си по подобрен на Colin McRae 2.0 начин. И да, счупите ли достатъчно возилото си ще е адски трудно да спечелите етап - поне този елемент е направен както трябва. Губите не само маневреност, но и ускорение, максимална скорост, ефективност на спирачките и т.н.
А, да, можете да настройвате и поведението на возилата по време на етап... аз поне не видях някакви драстични разлики в управлението.
И това горе-долу е геймплеят. Повече от същото. По бегли спомени от миналата година WRC 5 изобщо не се е променил. Което реално погледнато няма как да е изненада. За да има промяна... трябва да се инвестират пари. Очевидно такива няма, от което автоматично следва, че разликите са предимно козметични.
Например в кариерата, която си е все същата в своята есенция. Можете да създадете свой шофьор (и да, България не фигурира... заради което разработчиците отнесоха една доза псувни от мен), а след това бавно да се изкачвате в ранкинга от младши рали състезател до легенда от калибъра на Себастиан Льоб. Отново сключвате договори за по няколко състезания с различни производители на автомобили, всички от които си имат своите изисквания откъм представяне. Общо взето нищо ниво, но пък поне Kylotonn са разкрасили малко изгледа на режима. Мисля, че е нещо.
Но докато сме на темата „разкрасяване“ – играта все още си изглежда толкова зле, колкото и досега. Автомобилите що-годе имат добро ниво на детайл, няма как да отрека това. Но пък околният свят може да ни върне спокойно с 10 години в миналото. Общо взето като гледам снимките от статиите за WRC 3 и WRC 4 и не виждам особена разлика.
Като за капак доста PC потребители се оплакват от нисък фреймрейт и лоша оптимизация - доколкото помня и с WRC 4 имах подобни проблеми... него пробвах на PC. Положението обаче на PS4-ката с WRC 5 е като цяло добро - поне на техническо ниво. Но не виждам как мога да дам на графиката нещо повече от червено.
[caption id="attachment_57343" align="aligncenter" width="525"] Снимките в статията не изглеждат никак зле, но все пак са официални и са преминали през съответните разкрасителни тереапии[/caption]
Графиката може и да не е яка, но поне върши работа. Звукът обаче... е определено катастрофален! Автомобилите звучат като някакви миксери, а пък от ауспуха се чува нещо като пукане на долнопробни пиратки при рязко натискане на газ/спирачка. За последно играх WRC 5 сутринта преди да си изпия кафето и общо взето почти ми се додрайфа от озвучаването. Изключително гадно и неприятно е. Вашите навигатори от своя страна също звучат ужасно и в някои моменти се зачудих дали реални хора са ги озвучавали или просто са ползвани услугите на някой по-приличен софтуер за превръщане на текст в думи...
Или като заключение на това сравнително кратичко ревю мога да кажа спокойно следното нещо: ако по някаква причина ви харесват WRC 3 и WRC 4, то вероятно и тазгодишното издание на рейсъра ще ви се стори прилично и едва ли ще сте разочаровани, ако си го купите. Ако обаче някога сте се сблъсквали с този франчайз, то можете и в този случай да бягате като дявол от тамян. А и най-малкото в момента Dirt Rally получава страхотни отзиви и изглежда в пъти по-логично да се сдобиете с този рали рейсър, вместо тотално издишащият WRC 5.
Още по темата
А иначе WRC 2 си е дело на Evolution, които са се доказали през годините. В последните години пък WRC се прави от анонимни поне за мен разпространител и разработчици, които на всичкото отгоре предлагат едно и също с мноооого малки промени (най-вече в скиновете на автомобилите).
WRC 2 беше, е и си остава най-добрата игра до момента! И като гледам как са я подкарали, в близките 20 години надали ще се появи по-добра.