hategame logo
Zombi – нелоша идея, но прекалено скучно и посредствено изпълнение
пуснато на 28 август 2015 от pseto
zombi cover
Портът на Wii U ексклузивката ZombiU за PC, PS4 и Xbox One може да се окачестви по един начин - разочароващ. Вижда се, че играта има потенциал и е възможно да е изглеждала по-добре за конзолата на Nintendo. Но специално за PC е просто посредствено-лоша зомби цъкалка и нищо повече. grafika 2Оценката на графика ще е сиво само защото атмосферата е добра. Даже доста. Вижда се, че разработчиците са се постарали в този аспект и това е похвално. Текстурите и физиката обаче са на ужасно ниво и ако сте по-претенциозни в тези аспекти... ви очаква разочарование. zvuk 3Ако се замисля звукът не ме издразни, напротив. Успяваше да ме вкара в атмосферата, което означава, че трябва да е добър. Саундктракът си върши работата... ревовете на зомбитата стават еднообразни, но всичко, свързано с геймплея на играта е наистина зле. gameplay 1Пешеходната част на Zombi е добре направена, но геймплеят - не. Битките със зомбитата са отвратително скучни, а останалите елементи, целящи уж да разнообразят нещата като загадки или мини игри са под абсолютно всякаква критика. ocenka 1Добра атмосфера, но лош геймплей. Налични са някои добри идеи, редно е да посоча това. Но те далеч не са достатъчни. За 20 евро Zombi просто не си струва към момента. zombi 10ZombiU беше една от най-високо оценените външни игри за Wii U – сещате се, такива, които не са разработвани от Nintendo. Като плюсове се посочваше, че е продукт за възрастни – тоест по-малко розови понита и рисувани човечета и повече пръснати глави, уродливи зомбита и разчленени трупове. Заедно с това и трудността на ZombiU беше висока, поне според отзивите – самият аз не съм се докосвал до заглавието и си го признавам съвсем чистосърдечно.

Е, не знам какво е било положението за Wii U, но мога да кажа, че за PC играта не впечатлява и то никак. Геймплеят става адски монотонен прекалено бързо, играта не е особено дълга, нито пък толкова трудна. Доколкото атмосферата е окей - въпреки грозната графика, то в крайна сметка не бих препоръчал Zombi. Видно е, че по-скоро Ubisoft са решили да портнат една зле продаваща се игра за PC, PS4 и Xbox One, вместо да я подобрят достатъчно и предложат под формата на нещо ново и по-хубаво.

Но стига толкова увод, нека караме нататък. Какво имаме в Zombi? Сюжетът е толкова банален, колкото и зомбитата като цяло. Имаме мистериозна зараза, която превръща всички в ходещи мъртъвци. Вие сте един от оцелелите, като трябва да направите всичко възможно, за да не бъдете ухапани и превърнати в зомбита.

[caption id="attachment_55361" align="aligncenter" width="525"]zombi 7 Крикет с главите на зомбитата - това е лайтмотивът на Zombi[/caption]

Започвайки играта, вие бивате наставлявани от мистериозен субект, наречен The Prepper към добре укрепено убежище. Вашият своеобразен ангел-пазител ви снабдява с базови провизии като аптечка, пистолет и бата за крикет, а след ви дава съвети как да оцелеете в обхванатия от зомби зараза Лондон.

Това общо взето е сюжетът, в който не липсват и няколко адски предвидими обрата. Действието се развива в съвсем обичайното русло за почти всеки зомби филм, като е трудно нещо да ви изненада. Историята си е средна ракия, няма как да се определи инак. В интерес на истината не дразни, но и за сметка на това не впечатлява. Трудно е да се каже, че Zombi е едва ли не игра с акцент на сюжета като The Last of Us – напротив. Предполага се, че се акцентира на геймплея... но какво пък имаме в този аспект?

Нещата общо взето са противоречиви. Влизайки в Zombi – освен супер конзолен интерфейс – ще се сблъскате с две трудности. Нормалната ви позволява да умирате повече от едни път, а пък по-високата – не. Загинете ли веднъж и веднага ще светне надписът Game Over.

[caption id="attachment_55365" align="aligncenter" width="525"]zombi 11 Вероятно най-скучният и банален начин да се разнообрази секция в модерния гейминг - заставане на статична картечница, докато ни нападат орди противници...[/caption]

Дори и при Normal обаче не всичко е опростено. Пукнете ли някъде, вие стартирате с чисто нов герой, отново подготвян от The Prepper. За да се сдобиете със старата си екипировка вие трябва да намерите предишния си персонаж... вече превърнал се в зомби. Лутащ се безмозъчно, барабар с чантичката си с провизии. Съответно трябва да му пръснете главата, за да си вземете всички оръжия, аптечки и т.н.

Идеята е добра, в интерес на истината. Някак е радващо да разцепите с батата в главата персонажа, с който сте цъкали 1-2 часа, преди да се превърне в зомби. А и някак историята изглежда по-реална с една идея, когато нямате един прераждащ се герой или пък такъв, съживяващ се магически от последната save точка. А пък на последната трудност нещата са ясни – една смърт и сте чао.

Доколкото това първоначално звучи интересно, то в крайна сметка истината е, че Zombi изобщо не е трудна игра. Което е особено сериозен минус. Вероятно на конзоли, където прицелването е по-трудно има с една идея повече предизвикателство. Но не и за PC. Където с огнестрелните оръжия е детска игра да пръскате глави, а пък и с батата не се срещат никакви трудности.

zombi 1Не казвам, че не умрях няколко пъти. Случваше се. Предимно заради скопеното и дървено управление, при което липсват базови неща като скок например... напълно необяснимо. И 1-2 пъти банди зомбита ме наобикаляха, а след това и убиваха, без да мога да се измъкна адекватно. Но вероятно ще умирате точно от такива гличове - или ако се заклещите в нещо невидимо из околната среда.

А самата бойна система е прекалено опростена, като действа така:

-задържате десен бутон на мишката, за да се подготвите за удар с батата;
-натискате левия бутон на мишката и хлопнете зомбито в главата;
-повтаряте докато не му пръснете манерката;

Това е нещото, което ще видите в почти всички сблъсъци в Zombi. И повярвайте ми, не само няма никаква тръпка и интрига, в един момент като видите зомби си казвате – „Офффф, пак ли, даеба“. И почвате едно млатене, някои по-силни зомбита трябва да гънете по 30 секунди със 7-8 удара в тиквата. Може би за да има драматичен ефект вашият персонаж почва да вие „Die, die, die” или „Пукни, пичка ти материна уродско зомби мръсно“, ако трябва да направя превод в духа на видео касетите на Тандем видео от 90-те години. Това е още по-комичен момент – вече сте изтребили куб зомбита, без да ви мигне окото, ама и към края на играта вашия човек драматизира звучно. Като онея хора във фитнеса, които на първо повторение с лоста почват да вият и ръмжат, сякаш ги колят и чукат едновременно.

[caption id="attachment_55368" align="aligncenter" width="525"]zombi 14 Чат-пат има какво да ви накара да подскочите от стола[/caption]

Не просто битките в Zombi са скучни на механично ниво – поне с меле оръжията. И визуално са още по-досадни. Общо взето имате шепа модели зомбита, а след няколко часа сте научили наизуст всички възможни начини, по които можете да им унищожите главите. Толкова еднообразно, досадно, скучно! Вместо някаква тръпка и интрига, като видите зомби просто си казвате – „пфф“. Сякаш сте видели поредния плъх на стероиди в MMORPG и просто трябва да го лупате еднообразно в тиквата, докато не загине за 20 точки опит.

Е, да, можете и да пуцате зомбитата с наличните огнестрелни оръжия. При които е хубаво, че мунициите са кът и като цяло не се разхождате като Рамбо с по хиляда патрона в джоба. Но и при тях няма нищо интересно. Целите се и бухате хедшот... точка. В повечето време ще си ги пазите за черни дни – например ако ви изненадат няколко гада едновременно и не можете да изиграете поредния сет крикет по главите им. Но като цяло елементът на хибрид между спортен симулатор и уличен файтър преобладаваше в Zombi. А с напредване на играта не се добавяха никакви нови механики, с които да се разнообрази ситуацията...

Накратко за бойната система мога да кажа, че е покъртителна. Точно нула удоволствие получих от нея. Не ме разбирайте погрешно – зомбитата ви убиват бързо. Особено с едно хипер досадно движение, с което директно ви захапват за гръкляна, дори и да имате повече от половин канал кръв. След него си загивате и толкоз. Особено ако не реагирате своевременно да го блокирате с някой удар по гадта. Но ако сте концентрирани няма какво толкова да се случи. И вместо хорър имаме... ами, едно нищо. Разходка из Лондон със зомбита.

[caption id="attachment_55358" align="aligncenter" width="525"]zombi 4 Мини игрите са под всякакви санитарни минимуми - включително и "натискай E много бързо, за да се отвори дадена врата"[/caption]

Тактиката реално се свежда до това да имате едно наум винаги и готов изход за бягство. Нападнат ли ви няколко зомбита - просто се връщате малко назад и чакате да ви се изсипят в индианска нишка, а вие да влезете в ролята на облечен в анцуг атлетичен младеж със спортни аспирации от 90-те години на миналия век и да ги накажете със задължителния аксесоар за всеки подобен - бухалка.

Наистина има добри идеи като радара, който периодично трябва да активирате, навлизайки в ново помещение. С това се показват всички зомбита, които щъкат наоколо. Но от един момент нататък поне аз спрях да се интересувам от него. Влизам си в ново помещение, ако писъците са много – връщам се малко назад и чакам да идват зомбитата. Толкоз.

Нямаше я онази тръпка от Alien: Isolation, в който се промъкваш тихичко и изведнъж БАУ, виждаш пришълеца на цял екран как те пронизва и прави на пихтия. И емоцията ти е нещо средно между изненада, стряскане и надигащи се псувни „Пак ли умрях, мааму стара“. В Zombi това го няма и то изцяло. Чат-пат ще ви се случи да ви стресне някое зомби. Но толкоз. В другото време лошите са като някакви крастави помияри, които подритвате, без да ви пука и грам. И без да се страхувате, че нещо може да ви се случи.

Именно и това е основният проблем в Zombi – поне за PC версията. При липсващото предизвикателство и при лесните зомбита, то се губи най-важното за една сървайвъл игра. Особено ако се води и за „хардкор“ такава... с перманентна смърт и всичко друго. Губи се тръпката дали няма да умрете, влизайки в следващата стая.

[caption id="attachment_55356" align="aligncenter" width="525"]zombi 2 Управлението на инвентара е толкова елегантно, колкото насичането и нареждането на няколко кубика дърва[/caption]

При налична мишка да нацепите хедшот на зомбитата е нещо адски лесно. Въпреки че се движат по подвеждащ начин и предполагам, че с джойстик ще е по-трудно да ги претрепете. Но в крайна сметка винаги съм казвал – ако ще се прави порт за PC, то е хубаво да се променя спрямо условията. Спрямо уменията на геймърите. Иначе... впечатленията не са никак добри.

А ако изключим куцата бойна система, то в Zombi... фактически няма какво да видим. Играта е абсолютно линейна – следвате инструкции и продължавате напред с кампанията. Полето за преиграване опира до това да се пробвате да я минете, без да умирате. Аз не стигнах дотам – вероятно ще трябва да ме водят за лечение в психиатрично заведение, ако трябва да изкарам цялата скучна крикет фиеста по главите на зомбитата втори път.

Липсва някакъв адекватен ролев елемент. Вдигате някакви нива на оръжията, убивайки зомбита – така и не разбрах какво се печели от тях. А и какво ме интересува, като дори и на първо ниво всяко от тях е достатъчно ефективно, а и батата е първият ми избор почти винаги.

Липсват някакви мини игри – има например елементи като разбиване на ключалки, които са на санитарно ниско и откровено дебилно ниво. Вкарани са колкото да има нещо, буквално – но работа не вършат никаква. Просто са в играта. Нещо като като това да купиш кило домати и да ги хвърлиш в количката – със същата емоция са прибавени някои елементи. Имаш нещо в списъка за пазаруване и го взимаш... точка.

zombi 6Като цяло липсва... разнообразие. Нещо за разчупване на темпото. Ако се замисля това е основният проблем. Не, че Zombi е чак толкова скапана игра. Но просто вие ходите из разни канализации, разрушени улици и магазини на Лондон. И някои... по-интересни локации, но дай да не давам спойлери. В даден момент се справяте с малко зомбита и продължавате с разходките. Същевременно изпълнявайки целите от мисиите, които повдигат въпроса дали вие не сте просто псе, което прави каквото му нареди куцо и сакато. Тъй като нямате особен избор какво точно да правите, а в общия случай някой просто ви заповядва да идете на едно или друго място.

Пешеходен симулатор с елементи на крикет побой. Толкоз.

Да, интересно е, че в Zombi атмосфера има. И тя е добра. Графиката е грозна, но пък атмосферата е яка. Улиците изглеждат добре – похитени, унищожени. Повечето помещения, които ще видите са сякаш реални такива – опустошени, с куп боклуци из тях, a не и сухи и фригидни. Като място, сполетяно от трагедия. Нивата като цяло са яко направени откъм дизайн, макар че към края детайлността значително намалява. Вероятно е започнал да настъпва крайния срок за пускането на играта...

zombi 9Всъщност именно атмосферата горе-долу ме задържа достатъчно дълго пред Zombi. След всяка скучна битка със зомбитата, която тотално ме разочароваше влизах в следващата стая, която някак пак ме вкарваше в настроението. Дори и до степента да започна да ходя бавно и да се чудя какво ли ще ме нападне иззад следващия ъгъл.

Само за да срещна поредната доза скучни и еднообразни зомбита. И да си припомня колко лестен и постен продукт цъкам.

Тъпото е, че както винаги Zombi се усеща като нещо с потенциал. Мрачният Лондон е право в десетката като място, където да се развива действието. Механиката с умиращите персонажи и замяната им с друга определено ми харесва. Вижда се, че разработчиците на Zombi не са вършили работа от 9 до 6, просто да блъскат пред компютрите като бездушни телета, невлагащи нищо от себе си. Напротив. Има някаква страст. Дадени елементи са бездушни, окей. Но като цяло е вложено чувство. И вероятно с по-дълбоки ролеви системи, с някакво подобие на отворен свят, с по-дълга кампания, с повече разнообразие и по-предизвикателни битки щеше да се получи нещо по-различно.

Но уви. За пореден път в последните години виждаме една добра идея, добро скеле на игра... но само толкоз. Нещата са изпълнени на толкова базово ниво, че човек си казва – „Ех, само това или онова ако го имаше, колко яка игра щеше да стане тази“. Но това... или пък онова го няма. И виждаме модерния подход в гейминга – пуска се нещо базово като първа част, пък евентуално ако е успешно да се надгради. Е, съмнявам се, че това ще се случи със Zombi…

zombi 3И ето, че идва време за финалните думи на това ревю, но нека преди това отделя малко време за графиката и звука.

Визуално Zombi е... грозен. Много се колебая между оценка сиво или червено – атмосферата все пак е яка и това ме кара да се чувствам по-благосклонен. Въпреки ужасните текстури и ниския визуален детайл. Все пак вероятно атмосферата е по-важна и заради това... сиво. Но имайте предвид, че ако сте по-взискателни, то като нищо ще охулите Zombi визуално.

Звук... може би по-скоро бива. Ревовете на зомбитата и супер еднообразното “Die, die, die” oт главния персонаж, когато доубива ходещ мървец идват скучно. Музиката обаче си я бива и ни вкарва в атмосферата. Ако се замисля разхождането в Zombi е яко направено – към него нямам критики. Проблемът е... като започне геймплеят.

И така - заключението. Zombi не ме издразни. Не се чувствах така, сякаш съм си пуснал някаква помиярска чикия. Напротив. Имаше и добри емоции чат-пат. Но истината е, че играта е просто прекалено посредствена. Евентуално ако сте крайни фенове на зомбитата и нямате нищо против малко по-кежюъл геймплей ще харесате Zombi. Всъщност е напълно възможно да ви се понрави. Но ако очаквате малко повече от това просто да се разхождате с бата за крикет и да пръскате глави на зомбита - скучно, то можете да пропуснете спокойно Zombi. Или да изчакате, докато се появи под формата на промоция в Steam след някой и друг месец за 5 евро примерно.

Коментари
Former Gaming Shithole avatar
Пабло Ескобар
28 август 2015
Поредната глупава и скучна зомби игра.
pseto avatar
pseto
29 август 2015
Има и хубави зомби игри, въпреки че не съм фен на зомбитата, но тази определено не е от тях.
Macks avatar
Macks
31 август 2015
А аз тъкмо се чудих дали да я играя . Все пак мисля да я пробвам, пък дори и да се разочарвам - отдавна не съм играл нещо със зомбита
pseto avatar
pseto
31 август 2015
Ако си фен на зомбитата може и да ти се понрави... някак, ама след втория час битките стават наистина, наистина, наистина дебилно монотонни.
Macks avatar
Macks
31 август 2015
Баш фен не съм, но понякога ми се прииграват подобни игри. Иначе досега не съм открил нещо, което да ми хареса повече от Killing Floor (единицата) поне що се отнася до зомби игри.
pseto avatar
pseto
31 август 2015
Аз тези не съм ги цъкал... нито единицата, нито двойката и май е ги добавя към списъка игри, които трябва да видя.
Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл