Не знам за вас, но поне аз очаквах 2014 година с огромно нетърпение. Надеждите ми бяха да има куп игри, които да ме разцепят. Е, наистина някои от тях бяха отложени. Всъщност, като гледам хиперлинка от първото изречение - прекалено много! Включително и големите Batman: Arkham Knight и The Witcher 3... а също така и Evolve, Dying Light, The Division и много, много други.
И въпреки това – видяхме Dragon Age: Inquisition, The Evil Within, Diablo III: Reaper of Souls, Far Cry 4, Assassin’s Creed Unity, Call of Duty: Advanced Warfare, Destiny, The Sims 4, Watch Dogs, Wolfenstein: The New Order, Titanfall, Thief…
Огромен набор от заглавия, които бяха широко рекламирани. Които бяха очаквани от малко или повече геймъри. И в интерес на истината немалко от тях звучаха доста интересно. Дори и поредното Call of Duty – обещанията за значителни новости в геймплея бяха много. И изглеждаше възможно да бъдат реализирани. Поне част от тях.
Но какво в крайна сметка е общото в целия този списък от игри горе, чийто общ бюджет е вероятно да надминава 1 милиард долара? (Дори да приемем, че Destiny наистина не струва 500 милиона долара, ами по-малко.)
Поне за мен – бяха разочароващи. В една или друга степен. Не говоря за това дадена игра да е точно помия. И да не става за нищо. Напротив, иде реч за друго – да са продукти с огромен бюджет и реклама, от които се очаква едва ли не да променят нещо на гейм сцената, но всъщност се оказват еднодневки.
Например Reaper of Souls. В момента се играе единствено от най-запалените фенове на Diablo III, мнозина друга са забравили този експанжън отдавна. Който се очакваше да превърне играта в нещо привлекателно след огромната стъпка накриво, каквато беше оригиналът. Thief? Излезе през 2014-та, а толкова много съм го забравил, че за момент си мислех, че е дебютирал през 2013-та.
Ubisoft? Нормално е да бъдат мразени, бидейки класически разпространител с аспирации да се превърнат в Activision или EA, но тази година откровено си се осраха. Първо Watch Dogs, после Assassin’s Creed Unity и купищата му технически проблеми. Far Cry 4 за мен беше бездушно изпълнен и незапомнящ се, а пък рейсърът The Crew вероятно ще попадне в хейт ревюта. Много скоро. Днес или утре!
Или може би Titanfall, голямата надежда на EA за франчайз от калибъра на Call of Duty, чиито продажби така и не научихме. Вероятно са били разочароващи. Но нищо, вече се готви Titanfall 2 (вероятно).
Или може би пък Destiny, който може и да имаше бюджет от половин милиард долара, може и толкова пари да планира да инвестира Activision в близките години като цяло. Едва ли има голямо значение – насред големите реклами видяхме един най-обикновен шутър, който без 9-цифрен бюджет за маркетинг едва ли щеше да се отличи особено.
2014 година може да бъде наречена провалът на AAA – или високобюджетните – игри. Но сега идва може би най-големият въпрос – защо се случи всичко това? Понеже независимо дали говорим за моето субективно мнение или малко по-глобално – не мисля, че особено много игри от 2014 година ще се помнят чак толкова дълго.
Очевидно има един логичен отговор – в момента това се смята за най-ефективната стратегия. Нещото, което изкарва големите пари – предлагаш повече от същото без големи рискове, но със значителна реклама. И хоп – шапка на тояга. Пък после се почват едни DLC-та, едни чудесии – направо мечтата на костюмаря.
Досега, това минаваше. Но дали 2014 година няма да окаже влияние на бъдещето? Да промени малко AAA гейминга? Защо ли?
За първи път от известно време видяхме криза в големите франчайзи. Не чухме EA да се бие в гърдите колко добре се е продавал The Sims 4, въпреки че това се очакваше. По неофициални данни Call of Duty: Advanced Warfare записа значителен спад в продажбите си (а също така Activision, които рядко се бавят, преди да надуят фанфарите също бяха тихи). Същото важи и за Ubisoft, които от вече две години не са обявявали официално как се харчи Assassin’s Creed. Мълчание има и относно Dragon Age: Inquisition и вече споменатия Titanfall…
Всичко това едва ли е случайно. Вижда се, че и крайните потребители имат едно наум. Особено и когато става все по-модерно дадена игра да бъде пусната в продажба с бета статус (Dragon Age: Inquisition) или откровена ранна алфа (Assassin’s Creed Unity). С почти сигурно спадащи продажби, големите е вероятно да се замислят.
Но дали това ще се случи? Дали 2015 година ще е началото на промяна? Или традиционно нея ще търсим в независимите игри с по-малък бюджет?
Видяхме, че светлина в тунела може да има с Middle-Earth: Shadow of Mordor. Nemesis системата беше иновация, която трябва да бъде копирана и развивана от други компании. Може би най-сериозната новост на 2014-та. Да, геймплеят не беше особено оригинален, невиждан – напротив. Но именно така се прави една запомняща се игра. Достатъчно е просто една от механиките да е специална... а останалите да са просто на прилично ниво.
Е, ще видим. Единствено времето може да покаже какво ще се случи. Засега 2015 година звучи... интересно. Но това беше и положението за 2014-та... а тя разочарова.
Още по темата
btw в момента май е 99 цента в Origin.
Е, чат-пат пак се появяват запомнящи се игри и днес, де. Но по-често е доенето.
DLC - то трябва да умре, Call of Duty трябва да умре. Противни са ми толкова, колкото крещящото и псуващо, малко, лайняно лапенце от другата страна на микрофона.
Много се надявах всичките тея лайнари да ги удари една солидна криза - български тип, да ги заболят яко хазните, да спрат да бъдат такива малки и използвачески путки. За съжаление болшинството от гейминга (за нещастие доминиращия от USA) са овце и идиоти. Надявам се тези с акъл в главата да надделеят и да убедят другите, да спрат да пръскат пари по тъпите стръви, които костюмите хвърлят. Тъй като почти всички се вслушват най - вече в американския пазар, нас кучета ни яли.
2015 действително изглежда обещаваща, така че се надявам да не огомнят нещата. CD засега изглеждат най - пекани и точни и се надявам аз Heroes of the Storm ключ.
Принципно фундаменталното решение за такива проблеми е открито още от преди много време. Както е казал дядо Йосиф:
Има човек, има проблем. Няма човек, няма проблем.
Но това важи най - вече за бялата къща в София.
Иначе сега правя една статия за 2015 година... мааму даеба, много игри се чакат. Към 20 са тея с многото реклами, едва ли не големите хитове. А иначе има още 20-на пак доста интересни и то това е мъничка част... ще е мазало.