В днешно време, въпросът за пиратството в гейминга и други развлекателни индустрии е изцяло морален. Тъй като законови основания за осъждане на някого, свалял торенти няма. Нещата опират до един класически пиянски въпрос...
...а ти мене уважаваш ли ме?
Дали потребителите смятат труда на онези, създавали софтуер, музика, филми за достоен? Това от една страна. Но не по-малко важно от друга - дали самите създатели на изкуство уважават онези, които го купуват?
Защото изглежда в много случаи това не е истина. Да не кажа почти всички. А поне за мен, ако един човек или компания не ме уважава, то не виждам причина аз да правя същото. Особено пък в случая, когато съм клиент и съм дал пари за даден продукт.
Но вчера и днес усещам тоталното неуважение на една компания към мен като потребител – Rockstar. И тотално проваленият им дебют на Grand Theft Auto Online, мултиплейър режимът на GTA V. Който не просто в продължение на ден е тотално негоден за игра, но и не изглежда да се работи достатъчно активно по поправката му.
Напротив. Вчера вечерта, когато интернет беше избухнал в хейт от неработещия GTA Online, пичовете от Rockstar предложиха маргинална поправка на проблем от сингъла. Що за безумие! Как може един широко рекламиран елемент от играта ти да е тотално счупен и вместо да накараш всички възможни хора да бачкат по него... да пускаш периферни пачове?
Всъщност, Rockstar дори не коментират тази тема към момента. Вече мина един ден, а всичко, което имаме е някакво съобщение, в което се описват възможните грешки в GTA Online. Да, мерси, ама аз ги знам наизуст вече.
„Клауд сървърите на Rockstar не работят“.
„Имаше проблем в създването на игра“.
„Състезанието не може да започне“.
„Имаше проблем в свързването с GTA Online”.
„Героят ви е повреден, искате ли да го изтриете“.
Някакво обяснение? Някакво дори празно обещание, че нещата ще се подобрят? Липсва. Само текст, че Rockstar ни благодарят за разбирането. Е, при мен няма нужда да правят това. Да не ми дават своите благодарности.
Аз не ги разбирам.
Не разбирам как игра, която записа 1 милиард долара приходи за три дни няма пари за достатъчно сървъри. Не разбирам как Rockstar, които добре са знаели какъв хит ще е Grand Theft Auto V, не са направили нищо с цел да се подготвят за подобно нещо. Дори и евтини обяснения нямат!
Ето това е нещо обидно. И неуважително. Пълно мълчание защо важна част от тази игра е тотално счупена. Арогантна липса на подготовка – дори и един стрес тест нямаше на сървърите, при който по-голямо количество хора да бъдат пуснати в даден момент. Да се види дали ще има проблеми.
Като за капак, западните гейм медии мълчат и не казват нищо по казуса. Всички водещи такива. Напротив – пускат явно платени статии колко забавно е мултито на Grand Theft Auto Online. Режим, до който мнозинството няма никакъв достъп. Яко. А когато в продажба се появи SimCity тази година, върху EA се изля тон помия за същите проблеми. Явно не са платили достатъчно...
И при всичко това, при цялото това неуважение към моите пари, то бих могъл да попитам следното – защо пък следващия път просто да не пиратствам? Вие не ме уважавате – защо трябва да ви уважавам аз?
Гейм разработчиците са се трудили за Grand Theft Auto V – съгласен съм. Но моите пари да не са ми паднали от небето? И аз съм се трудил за тях. Това взима ли се като фактор? Или геймърите са длъжни да уважават труда на разработчиците, но обратното не е валидно?
Дори и когато игри се предлагат в тотално счупено състояние? Както се случи с Diablo III, което с месеци имаше лаг и трудности при свързването? Трябва да уважавам разработчиците, че пестят пари от сървъри и в резултат развалят кефа на геймърите?
Не, не мисля, че това е истина. Смятам, че е добре големите компании да се замислят в един момент какво вършат. Тъй като познавам много хора, на които Diablo III им беше една от първите оригинални игри. Които се разочароваха. Които казаха – „Ебете си майките, като ще ми давате такива помии, ще пиратствам“.
Много хора са разочаровани и от Grand Theft Auto Online. От поведението на Rockstar. Които уж са „една от добрите компании“, които са „пичове“, които се „интересуват от обществеността си“... уж. А всъщност действаха точно като ЕА – пуснаха счупен режим, без да им пука и грам.
Може и да им се размине. Може и GTA Online да е нещо яко. Но следващия път геймърите ще имат едно наум. Ще помнят какво е било. Ще знаят, че на Rockstar не им пука особено за тях. А защо при това положение просто да не си свалят играта от торентите?
И в случая дори не си търся оправдание за пиратство. Не смятам, че това е нужно на когото и да е. Всеки решава сам как да действа и това е. Не дължи обяснения на никого. От рода на „игрите са скъпи“, „нямам пари“ и т.н.
Пиша тази статия, тъй като съм наистина възмутен от Rockstar и отношението им. Както съм възмутен от гнусните западни медии, които бяха подготвили десетките за Grand Theft Auto V още при обявяването на играта. Ама за счупеното мулти... нито дума.
В една индустрия, където пиратството е огромен проблем... всяка компания трябва да прави всичко възможно, за да не петни имиджа си. Но Rockstar го правят по грешния начин. Инвестират десетки, вероятно стотици милиони долари в огромни билбордове и платени медийни материали, вместо да ги дадат за сървъри. За качествени предварителни тестове. За положителни изживявания на геймърите. И това далеч не е единствено тяхна политика... много други го правят.
Е, при липса на уважение от едната страна, то няма такова и от другата. Нека в бъдеще гейм компаниите да не се изненадват от пиратството... това е нещо, което те са си навлекли на главите. Една част от хората няма да си купят оригинална игра никога, това е ясно. Но пък други биват губени като клиенти именно с провали като Grand Theft Auto Online.
Още по темата
Горделиви са вижда се... Правят каквото си иска и това се вижда. Ама да внимават, че ако се постараят могат да станат като ЕА<- на които в момента всеки се подиграва и дори тези, които купуват игрите им си правят ташак с тях, или Capcom, които толкова го закъсаха с тъпите си DLC номерца и след доста старание успяха да си навлечат подигравките, гнева и прочее. Все едно става масов побой над един, когото въргалят в прахта.
Rockstar подпалиха интереса с този режим, ама явно не са си вързали гащите добре.
Все пак Rockstar се осраха, но никъде не се спомена това... и ще се забрави бързо. Глупаво е. Никой не заслужава подобен картбланш. Е, псувните във Facebook са яки, де, хейтят здраво хората.
П.С. Междувпрочем, точно след 1 ден липса на сървъри - буквално - успях да вляза в играта и да мина първата мисия. Пак е нещо.
@f3lderdapls - HL3 вероятно ще има да го чакаме много месеци... ако Valve не ни тийзват само, колкото да ни гледат как се мъчим в очакване.