Две неща. Първо, разработва се от студиото Turtle Rock, известно с оригиналния Left 4 Dead (втората част бе разработена от Valve без участието на студиото). И второ, играта включва страхотен асиметричен мултиплейър, при който четирима души се изправят срещу пети човек... който поема контрола над огромно и супер мощно чудовище.
В петък миналата седмица започна ранна алфа, която ще приключи днес. Самият аз прекарах достатъчно време пред нея, за да си направя някои изводи за Evolve, които ще изведа в това превю. Което всъщност се получи доста дълго и стана "ревю преди ревюто".
Нека започна с първото и най-важно нещо – как изглежда шутърът откъм потенциал? Дали е бил много хайп, много шум за нищо или напротив, творението на Turtle Rock е възможно да се окаже нещо страхотно?
Изцяло съм на второто мнение. Evolve е една от игрите, които могат да ни завладеят за доста месеци напред и определено мога да кажа, че въпреки някои свои дразнещи моменти е адски забавна. В заглавието има сериозна тактическа дълбочина, за която ще ви трябват няколко часа да навлезете, но пък едва тогава, когато схванете основните концепции ще започнете да се чувствате като господари на лова.
И така, нека ви кажа как протича един мач. Вие си избирате с кой да играете в приоритетен ред – чудовище или някой от четирите класа ловци. В зависимост от това какво се търси в дадения момент, играта ще ви хвърли в някоя роля. Естествено ще се опита да спази най-високото ви предпочитание, но е вероятно да цъкате с втория ви или трети избор.
Нещата в началото протичат еднакво. Ако сте с чудовището, вие чувате връхлитащите ловци и се хвърляте да бягате в джунглата. Там имате възможност да убивате различни животни, които да изяждате. Това ви осигурява не само броня, но и ви помага да достигнете двете си нива на еволюция.
Веднага бихте се запитали – а защо бягате с чудовището? Отговорът е лесен – на първото си еволюционно ниво, особено и без броня чудовището не е никак трудно за убиване. Може и да се справите с по-слаб отбор противници, но най-вероятно е просто да умрете. Така е почти задължително да се засилите към джунглите и голямото количество плячка из тях, за да не се окажете неприятно изненадани още в началото на играта.
Като се има предвид, че чудовището има кръв, която не се възстановява по никакъв начин, то воденето на битка без налична броня не е много добра идея. Особено като се има предвид, че на моменти може животът да изглежда розов за вас, а след 1-2 минути вече да умирате и да се борите за няколко глътки въздух, търчейки из джунглата.
Що се отнася до еволюцията – това, на което е кръстен изобщо Evolve – то тя ви осигурява няколко неща. Първо, кръвта ви се увеличава и държите на повече пердах. Второ, чудовището ви става по-голямо, което от една страна помага да удря по-лесно противниците си, но от друга – очевидно е по-лесно за намиране. И третото най-важно – можете да развивате някое от уменията си.
За разлика от ловците, чиито скилове не се променят като ефективност с течение на играта, то при чудовището положението е различно. Наличните умения са четири (толкова имат и ловците). В началото на всеки мач имате три точки, като можете да развие желаните от вас скилове. Максималното ниво на всички от тях е 3-то.
Горе-долу оптималният вариант изглежда да развиете основното си умение на 2 ниво, а второстепенното на 1-во с началото на играта. Когато еволюирате един път имате възможност да максимализирате ефективността на същите два скила. С достигане на трето ниво пък можете да вземете още едно умение на трето ниво или да се сдобиете с целия пакет от четири.
Естествено можете да правите куп комбинации. Да развиете например три умения с началото на играта за по-голямо разнообразие и да ги подобрявате плавно в течение на всеки мач и т.н. Всичко зависи от вашия стил на игра.
Изборът на умения от страна на чудовището му дава възможност да изненада ловците, тъй като те не знаят от какво да се пазят. Може да се окаже, че някое от уж периферните умения нанася повече щети, отколкото основните такива.
Като цяло еволюцията е кажи-речи задължителна част от Evolve. В малко случаи можете да не преминете през нея и да спечелите играта. Едно е сигурно обаче - трябва ви броня! С други думи да изядете определено количество крийпове преди битка. В противен случай трябва да се изправите срещу доста слаб отбор, че да спечелите. (Имайте предвид, че при еволюция губите цялата си броня! Така веднага след развиването на чудовището ви не е добра идея да влизате в мелето.)
Що се отнася до ловците, те скачат на бойното поле с около 10-на секунди закъснение след старта на мача. Време, в което чудовището може да натрупа малко преднина и да се скрие в гората. И след това започва преследването.
Ловците също имат четири умения, както споменах назад в статията. Всъщност, „умения“ не е точната дума. По-конкретно ловците имат налице четири инструмента, с които да се борят срещу врага. Най-често няколко пушкала с различен ефект и едно до две умения.
Двамата (към момента) представители на Assault класа имат по две пушкала, една мина и щит, даващ им временно безсмъртие. Лекарката Вал има на разположение оръжие за лекуване, такова изстрелващо упойващи стрели, забавящи чудовището, скил за възстановяване на кръвта на отбора ви и (най-якото!) снайпер, който пробива дупки в защитата на извънземното и ако някой стреля в тях нанася повече щети.
Да, точно така. В Evolve имаме лекар-снайперист. Тамън двама всъщност. Баси якото!
[caption id="attachment_36956" align="aligncenter" width="525"] При всяка от двете ви еволюции по време на мач имате възможност да изберете в кои умения да инвестирате три точки[/caption]
Останалите два класа са Trapper и Support. Както и при другите типове войници в Evolve, тук отново имаме по два ловеца – или общо 8 за играта. Редно е да отбележа, че не може да се играе с двамата лекари, assault, support или hunter. Има точно по едно свободно място за всеки.
Support класът е ясен – поддържа останалите. Не само с щита, който можете да осигурите на някой ваш съотборник в беда, но и чрез временната невидимост. Разликата между Ханк и Бъкет – двата съпорта е фактът, че Ханк залага повече на DPS-то и има две офанзивни оръжия, докато Бъкет има опцията да следи извънземното по картата.
Последният клас са Hunter-ите, които имат различни инструменти за проследяване на чудовището, а също така и марковото умение Mobile Arena – купол, който не позволява никой да премине отвъд него.
Като цяло разнообразието на скилове при ловците е сериозно. А коректното им използване е от още по-голяма важност. Общо взето, нещата са следните: медикът трябва да лекува и евентуално да пуца със снайпера си, ако има такава възможност; съпортът трябва да пуска щитове на онези врагове, към които са насочени щетите в даден момент; траперите трябва да възпират устрема на чудовището с куките, забиващи го на място (те могат да бъдат разрушени с един удар, но нарушават целия ви устрем); assault класът пък отговаря стриктно за това да нанася възможно най-големи щети, като освен това може и да танква благодарение на щита, осигуряващ му временно безсмъртие.
Цялото това разнообразие на умения изглежда внушително? Всъщност е именно такова! Имах щастието... или нещастието, зависи от гледната точка – да играя срещу силни отбори в Evolve с чудовището. Прокъсаха ме. Чувствах се на моменти беззащитен. Особено когато си изиграваха картите оптимално, а аз нямах ясна тактика под какъв ред да нападам враговете. Общо взето, отборната игра е от огромна важност в Evolve…
Ако обаче липсва, то тогава нещата бързо се обръщат. Дори и в началото на играта, особено ако играете с кракена – чудовището с възможност да лети – можете да унищожите по-слаб екип от хора. Ако някой играе с медичката Вал и реши, че е снайперист, а не лекар. Ако траперите забравят да забият чудовището на място с куките си. Ако съпортът не пуска щитове на отбора си, а пуца неразумно.
Именно това е един от аспектите, който ме кара да мисля, че Evolve е страхотна игра с много потенциал. Адски ясно се усеща кога нямате здрав отбор срещу вас. А случи ли се това – разгромът му е близо. Обаче силните тимове... могат да ви направят на пастет.
Не си мислете, че изискванията за игра с чудовището са ниски – напротив. Трябва ви доста тактика и хитрост, за да се справите особено с по-добрите отбори... ако просто търчите като телета без идея, то като нищо ще видите как загивате.
Все пак засега не знам дали чудовището на моменти не е прекалено слабо. Поне мен силни отбори ме смазваха доста лесно. Без да претендирам, че съм уловил всички тънкости на Evolve… а те наистина са адски много. Вероятно всичко това ще се балансира. Но най-хубавото, че ясно, отчетливо, силно се усеща нуждата от отборна игра. Без нея... сте за никъде. Това е нещо, което рядко виждаме в гейминга на 21 век...
Но нека продължа нататък… с виртуалния свят на Evolve.
Извънземните планети са мрачни и изпълнени с куп същества. Очевидно най-мощното е онова, което ловците гонят... но има и други силни гадове, които не е лесно да бъдат убити. Това предлага тактически елемент – ако усетите, че ви преследват прекалено свирепо, то можете да се сбиете с ловците край някой мощен крийп. Ако внимавате какво се случва в битка, то гадта може да нанесе сериозни щети на враговете ви и дори да обърне цяла битка!
[caption id="attachment_36961" align="aligncenter" width="525"] Cthulhu![/caption]
Иначе наличните три (мисля?) карти в алфата на Evolve предлагат доста различни стилове. Всяка от тях включва горски лабиринти, през които да играете на котка и мишка, а заедно с това и индустриален комплекс, чийто реактор можете да разрушите за моментално спечелване на играта. От ключова важност е къде ще започне битката (особено и със задължителното умение Mobile Arena, което заключва ловци и извънземно в малък отрязък от картата и си започва... детмач).
Ако сте с меле голиата, то някое плоско поле, в което ловците няма къде да се скрият изглежда като добра идея. Това обаче означава, че и вие трябва да понесете повече щети и да се надявате в крайна сметка да сте победители.
Същият този меле голиат е в доста лоша позиция в индустриалните комплекси, където трудно се маневрира, а по-малките по размер ловци могат да се движат и крият активно из ъглите, където са по-трудни за достигане.
От друга страна хвърчащият кракен за мен изглежда най-добре в някоя зона с множество високи скали, около които можете да маневрирате, да се криете от насочения към вас концентриран огън и да сгащвате ловци, които се отделят от групата си, опитвайки да ви разстрелят. Някоя тясна пещера обаче довежда до куп проблеми за вас...
Тактиката е на сериозно ниво в битките. И трябва винаги да имате едно наум какво и къде правите!
Но имайте предивд, че Evolve предлага и доста детайли. Например малки крийпове, които можете да убиете, за да получите краткосрочен бъф – скорост на придвижване, увеличени щети и т.н. Любопитно и ловците могат да се сдобиват с тях, а не само чудовището. Така имайте едно наум за крийпване и когато сте в този лагер.
Заедно с това хората е изпълнена от купища спящи птици, които се събуждат при тропота на чудовището. Когато сте край тях... е добре да се промъквате тихо, понеже иначе ловците виждат дори и от другия край на картата къде сте събудили кресливите гадове.
Бих казал, че за мен е очевидно едно нещо – Evolve е правен от компания, която напълно знае как се създава мултиплейър шутър. С потенциал да се превърне в хит. Не само заради цялостната формула, ами и заради подробностите.
Рядко имаше мачове над 10 минути... които на мен ми се струваха като един час при цялото действие, което постоянно струи от екрана. За мен това е от основна важност – ненавиждам игри, в които нещата се проточват по 40, 50+ минути. Обичам бързи и напрегнати такива, а Evolve осигурява именно това.
Наистина сега има някои въпросителни. Най-вече относно баланса. Но в крайна сметка това лесно може да се промени. Пък и Evolve ми изглежда що-годе окей поне засега. Наистина в един момент човек може лесно да изпадне в нърд рейдж, но когато се концентрира в следващата игра и вижда, че Evolve е до една степен справедлив. Което е адски важно.
Все пак, бих посочил една титанична критика, преди да премина към графиката и звука. Начинът, по който е изграден мултиплейърът! Общо взето, един човек действа като host за сървър, а още четирима се прикачват към него. Това е нещо стандартно за 21 век, окей. Макар и очевидно всеки от нас да предпочита dedicated сървъри. Лошото е, че ако един човек напусне играта и това е host-ът, тя се разваля. Тоест не се намира нов човек, който „да поеме бремето“, образно казано. Вместо това Evolve ви казва – чао, чао и мачът приключва.
Това е особено дразнещо при някоя много напрегната игра точно преди да се сдобиете с тъй блянуваната победа. И задължително трябва да се оправи до дебюта на Evolve – когато някой ловец-host напусне да не се разваля целия мач.
И така, минаваме на аудио-визуалния аспект. Графично Evolve е окей, макар че ми се струва малко тежичък. Наистина говорим за алфа, но на по-височки детайли като завали дъжд или се получи друг ефект, фреймрейтът отива в кофата и не се играе. На нормални детайли Evolve не е нищо особено. Макар и да се използва CryEngine. Красивичък е, става, но това е.
Задължително трябва да се мисли и за намаляване на колосалното време за зареждане на ниво. Отнема към 2-3 минути и кажи-речи е дълго колкото 1/3 от средностатистическата игра. Което е зле.
Общо взето графично положението е средно. На максимални детайли е красива играта, но когато се намалят е средна хубост, а и е тежичка...
Звукът... всъщност е добър. От ефектите на околната среда през постоянните ревове и писъци на чудовищата до гърмежа на пушкалата. Макар че е хубаво да цъкате на слушалки – вероятно е съседите да се появят гневни на вратата ви с въпроси от типа на „Бали му мамата, к'ви са тея извращения в нощни часове?“.
Заключението на това превю? На пръв поглед Evolve изглежда като доста интересен продукт. И засега ми харесва и мисля, че си струва парите. Има обаче някои условности. Например оптимизацията. И баланса, който ми изглежда... подозрителен.
Но ако изключим всичко това – потенциалът е налице, хитрата идея е налице, опитът на Turtle Rock е налице. И бих предположил, че Evolve има пълния потенциал да е нещо... запомнящо се.
И все пак предстои да видим. Несъмнено ще има още тестове, след които да разберем ще я бъде ли играта или напротив.Аз бих заложил на „Да“.