hategame logo
Луут кутиите и тестетата с карти в игрите – трябва ли да се считат за хазарт?
пуснато на 30 ноември 2017 от pseto
star wars battlefront 2 loot boxes
В днешно време адски много игри – и то такива, които далеч не са free-to-play – включват елементи като loot кутии или пък тестета, отварящи карти на случаен принцип. Естествено почти винаги има опция те да бъдат закупени срещу реални пари. А наградите от тях са оставени единствено на шанса.

Тоест съвсем повърхностно можем да заключим, че имаме хазарт. Но дали това наистина е така?

Дискусиите се подпалиха относно Star Wars Battlefront II, но в един или друг момент се възраждат покрай някой скандал в последните години. Лично аз всеки път се замислям – дали loot box-овете със случайни награди представляват хазарт? И не съм особено сигурен в крайния отговор.

Онзи аргумент, с който много силно могат да се защитят компании като EA, Activision Blizzard и прочее е един – от игрите не можем да си вземем обратно реални пари. Няма как да изтеглим суми, които сме инвестирали в тях – примерно си купувам тесте в Ultimate Team, получавам Меси, продавам го – получените виртуални монети си остават все така виртуални. И няма – поне официален начин – да се превърнат в пари.

Мисля, че това е обикновената дефиниция на хазарта. Даваш X пари с надеждата да получиш X пари, умножено по коефициент. Толкоз.

От друга страна – хазартът може и да се разглежда като игра на шанс, в която удоволствието идва от печалбата. А виртуалната печалба все така си остава печалба. Вероятно за всеки има удоволствие, когато хване супер як предмет от loot кутия или тесте... и е не по-малко разочароващо, когато отворим 5-6-10 и получаваме среден пръст.

Несъмнено за някои хора мотивацията да продължат да си купуват още и още става силна. А историите за хора, инвестирали и десетки хиляди долари, и повече в различни заглавия с микроплащания не е никак малък.

Лично аз имам един огромен проблем с механиките, залагащи на шанса в игрите – почти никога не знаеш какви са залозите! Какво е отварянето на тесте в Hearthstone? Ultimate Team? Need for Speed: Payback?

Какъв е шансът да ти се падне едно или друго нещо? Почти никога – или откровено никога – не е ясно. Наградата е продукт на чист сляп шанс. Който на всичкото отгоре е трудно да вярваме, че е наистина „шанс“. Не само е възможно, но също така – адски вероятно игрите да са програмирани по такъв начин, че да изсмучат максималното от онези хора, които са склонни да наливат в тях.

Примерно FIFA – цялата игра е скриптирана. Как да вярваме, че начинът, по който идват наградите от Ultimate Team не е програмиран предварително?

Естествено няма как да докажем каквото и да е. Освен ако регулаторен орган не накара EA да си разкрие кода пред тях (пред закрити врата) и да обяснят как точно работи всеки компонент от FIFA. Аналогично за други игри с loot кутии и тестета. Едва тогава може да се гарантира някакво минимално количество прозрачност.

Но за да се случи това трябва да се въведат норми, които в момента дори не са на фаза законопроект...

Да, имаме една вечна опорна точка. „То си опира до избор“. Наистина – хазартът е избор. И в реалността, и в гейминга. Но в реалността има регулации. Определена хазартна игра ти гарантира някакво ниво на прозачност. Онлайн казината изискват документи, с които можеш да докажеш, че имаш право да залагаш. А аз поне не мисля, че в игрите налагането на подобни практики би било пълно безумие.

Аргументите могат да бъдат "ама то децата ползват кредитните карти на родителите си" или пък "има хора, които не могат да спрат - а за разлика от реалните сайтове за залагане игрите не дават опции за самоограничаване". Аргументи, с които евентуално да се вкарат регулации в гейм хазарта.

Естествено на нас, като българи, тези неща не ни звучат супер сериозно. Някое дете е тафило кредитната карта на мама и тати? А те къде блеят и му дават да я ползва както му падне?

Някой има проблеми с хазарта? Да се оправя.

Аз съм не по-малко българин от българите. Не виждам как ще хвърля стотици левове за loot кутии в някоя игра. Просто няма никакъв начин. Има обаче друго нещо, което пряко ми влияе.

Опитвайки се да уцелят правилната аудитория компании като EA променят драстично геймплея. Заключват адски много съдържание пред грайнд, сравним с ранните дни на безплатните MMORPG-та. Само за да накарат повече хора да купуват кутии и тестета. Болшинството не го правят.

Но пак трябва да срещат осакатен геймплей.

Алтернативна опция е просто да се откажем от игрите с хазартни елементи, влияещи на геймплея. И все пак - поне аз изобщо не бих отказал да видя как EA страда. Особено финансово. Ако един ден се вкарат някакви регулации в гейминга.

И ми се струва, че в страни като САЩ има за какво да се "закачат". Налични са някакви аргументи. Не прекалено силни. И може евентуално нещо да се случи... въпреки че гейм лобито е адски силно.

Но до този евентуален момент? Хазарт или не - явно единственият ни начин да се справим с loot кутиите е бойкот.

Коментари
sdfs avatar
sdfs
30 ноември 2017
Луут кутиите бяха измислени от Valve,но ЕА са тези които почнаха агресивно да ги налагат в игрите си.Гейминга умира лека полека - тая година ни запълниха с полуготови игри на 60$ цена.Това трябва да спре.Не можеш да пуснеш игра като Star wars battlefront 2 полу-орязана от към гейплей и съдържание на 60$ ,че и да имаш наглостта да искаш още.Хората с право надигнаха глас и аз се присъединявам към бойкото на всичко пуснато от ЕА от сега нататък.Фифата е най долния пример как може да се злоупотребява с тях,но за жалост никой не надига глас там.Единственото заглавие което е недокоснато в момента е Battlefield.Надявам се поне нея да не осерат..
Macks avatar
Macks
30 ноември 2017
Аз пък от около 5-6 години игри на ЕА не съм пипал и не мисля, че гейминга умира - напротив дори все пвече набира скорост, стига да знаеш къде да гледаш и какво да търсиш.

По темата - много добре казано, Псе. Аз съм на мнение, че да, луут кутиите са хазарт. Това, че не можеш да обърнеш наградите от тях (в повечето случаи, далеч не във всички) в истински пари няма никакво значение - хазартът винаги е бил до тръпката от това да заложиш пари (или друг ресурс), за да спечелиш нещо, което желаеш и от което (спорно) имаш нужда - пари, карти в ХС, футболисти във Фифа - все тая. Дали трябва тази практика да спре според мен - когато орязва истинския геймплей от едно заглавие и особено когато е в игри на пълна цена, определено трябва да се направи нещо. Но докато има хора, които да дават пари, ще има и хора, които да измислят начини да им ги взимат. Дори да се прекратята практиките с кутиите, нещо друго ще се измисли.

rosniak avatar
rosniak
30 ноември 2017
За f2p игри съм съгласен да има някаква опция тип "loot boxes" или "packs", които да можеш да купуваш и с истински пари. Не съм съгласен обаче да се дават 60-70-100 $/евро за игра, която да бъде орязана, а за да напредваш в нея и да си конкурентен на другите да трябва да дадеш още толкова пари.
pseto avatar
pseto
01 декември 2017
За мен луут кутиите са адекватни единствено ако има достатъчно справедливи алтернативни механики. Примерно в Hearthstone доколкото помня не беше супер тегаво да си изковеш карти, които искаш, макар че може и да бъркам, понеже не съм играл отдавна. Blizzard като цяло правят справедливи микроплащания, макар и да са под шапката на Activision. Заради което някак им се разминава в момента. Но е ясно, че лакомията винаги е безкрайна - в един момент и те ще станат супер нагли.

Иначе ми е интересно дали дефинициите за хазарт ще се увеличат и законово. Във Великобритания например отсъдиха, че докато не можеш да изтеглиш виртуална валута в реални пари - хазарт няма и не могат да се намесят. В САЩ законите с техните прецеденти може и да направят нещо... ама гейм лобито е много силно. Индустрията расте по мащаб постоянно, а гигантите няма да позволят да им бръкнат в джоба. Особено и като се има предвид за какви милиарди говорим.

@sdfs - и Battlefield 1 тръгнаха да го правят по макета на оригиналния Star Wars Battlefront. Със сигурност следващия Battlefield са го планирали бъкан с титанично количество микроплащания. Естествено не можем да знаем какво точно ще се случи, понеже EA може би ще направят някакви промени... ама...

rosniak avatar
rosniak
01 декември 2017
@pseto- в Hs, за да крафтнеш някои тестета си иска и и парички да дадеш/налееш- особено тези, които съдържат по няколко легендарни ( например Kelezoth Priesta, или някои паладински тестета).
В Hots, нещата са между плачевни до критични по много параметри... ама не ми се почва.....
sdfs avatar
sdfs
01 декември 2017
Значи нестига,че ЕА имаха наглостта да сложат фрее то плей механики в Star Wars,ами и сега следващата игра която ще пускат ще е с абсолютно същия булшит - UFC 2018.
Според някой хора играли бетата ще можем да си купуваме по мощни удари и да си ъпгрейдваме файтърите чрез луут-боксове.Е не това вече преля чашата..
PeaceMaker avatar
PeaceMaker
02 декември 2017
Чист хазарт си е това и съм отвратен в какво се е превърнала фифата. Играя онлайн покер и съм виждам за какво става дума и във виртуалните казина. Докато се приемат закони в цял свят за сайтовете за хазарт и се регулират, гейм студиата се възползват от пропуск в законодателствата на различните страни и първоначално ще се правят, че не предлагат услуги подобни на хазартните. После ще приемат очевадното и евентуално ще регулират нещата ама дали ще си платят данъците от профита си със задна дата... А отделно ми е интересно пък какви данъци са платили в страните от които играчите са платили, защото покер залите плащат данъци във всяка държава в която оперират.
Macks avatar
Macks
02 декември 2017
За ХС не ми говорете - в момента всички реват колко супер скъпа е станала играта (включително големите стриймъри) - ама те Близ това си искаха - да направят Magic: The gathering клонинг и вече са го направили само че публиката им е далеч от тази на MTG.
RosenVL avatar
RosenVL
04 декември 2017
Е как да не е хазарт ?!? Нали при Велве ти се падне нож , можеш да го продадеш после за 200-300$. Нали при другите игри винаги можеш да си продадеш акк в ЕБАЙ и тн. Винаги можеш да си обърнеш наградата в пари. Факт е че всички тези лоот боксове са хазарт !
pseto avatar
pseto
04 декември 2017
То заради това съм написал, че няма директен начин за обръщане на наградата. Иначе практически във всяка игра можеш да купиш нещо виртуално с реални пари. И Valve са си вързали гащите, не можеш да изтеглиш парите от скинове директно в реални средства. Да, можеш да си купуваш други реални заглавия, което си е хубаво. Но без да направиш нещо вероятно против правилата за ползване не можеш да обърнеш виртуалните долари в реални.

То и това крепи гейм компаниите. Докато не могат да се изтеглят парите явно комисиите по хазарта не могат да се намесят... и оттам нататък трябва да се надяваме някак лакомията на големите да секне.

RosenVL avatar
RosenVL
05 декември 2017
Е , значи ни остана само да чакаме докато се издънят още повече.
pseto avatar
pseto
05 декември 2017
Горе-долу така излиза Само по този начин гейм индустрията се "саморегулира".

Хубаво е поне, че разни компании скочиха на EA, понеже всички опитат да ритат падналото куче, та може и да се случи нещо смислено. Въпреки че Blizzard с едната ръка хейтят EA, с другата вкарват микроплащания в игрите си... нормално.

Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл