hategame logo
За насилието в игрите – или кога се прекрачват ненужни граници
пуснато на 19 октомври 2014 от pseto

Темата за насилието в игрите винаги е била на дневен ред, особено и когато се случи поредното масово клане в САЩ (да, знаем, че в една подобна държава това е въпрос на време...). Аз винаги съм се изказвал против ненужната цензура в гейминга. В крайна сметка повечето хора са достатъчно нормални и с целия си разсъдък... и могат да направят разлика между нещо реално и друго, което е виртуално.

По-рано тази седмица , в която главната ви и единствена задача е да избивате обикновени цивилни хора. Причината? Вашият герой е психопат и толкоз. Доколкото този сюжет не е по-притеснителен от този на Postal игрите например, то в случая има няколко проблема. И мисля, че ако изобщо Hatred се появи в продажба някога – което малко ме съмнява – то може предимно да навреди на гейминга като цяло. Защо ли?

Продукти като Hatred могат да се дават за пример как игрите с насилие могат да отключат психопатските намерения в някой небалансиран ментално човек. И то доста повече от други подобни продукти. Няма значение дали това е истина или напротив - за мен лично не. Но все пак при преминаването на една граница, това може да се случи.

Причините са няколко. Първо, в Hatred масовите убийства не са някаква странична част от геймплея, от която човек или може да се възползва, или тотално да игнорира. Каквато и е в Grand Theft Auto например – там можете да не убивате никакви невинни пешеходци, ако решите. Положението в Hatred е полярно противоположно - това е фактически цялата игра!

Второ, самата обстановка е мрачна и доста сериозна, за разлика от крайното безумно дебилие на Postal например или явно изявената пародийност на Grand Theft Auto. Това намеква, че основната цел е да изпитате удоволствие от самото убийство на невинен човек, отколкото да разпускате в компанията на виртуални литри кръв и отрязани крайници.

Третото и може би най-лошо нещо, което се забелязва в доста краткия трейлър на Hatred е фактът, че хората не са дехуманизирани в него. Какво ще рече това ли? За разлика от повечето игри, в които пешеходците са просто бездушни ботове, то тук те се молят активно за живота си, преди основният безименен персонаж в Hatred да ги екзекутира по особено брутален и крайно садистичен начин.

Това е нещото, което поне за мен е най-противоречиво в заглавието. В Postal например ви псуват до последния момент – дори и когато се изпикаете в лицето на някого и след това му откъснете главата с лопата докато повръща. Макар и да звучи супер брутално, то човек го прави просто за забавлението. И никой не се моли за живота си. За разлика от Hatred.

И без да залитам особено в пуританството и цензурата, които доведоха до това в гейминга всеки път като гръмнеш някого в главата да хвърчат искри, а не кръв, то има някои продукти, които могат да навредят много. Да послужат като аргумент на поредните политици-капути-бандити в САЩ, които само се чудят как да излижат задниците на оръжейната индустрия, обикновено изкарвайки си го на пазарен сегмент със съвсем слаб лобизъм поради не чак толкова големия си финансов ресурс – гейминга.

А това може единствено да навреди. Дори и Hatred да запише 10 000 продажби, дори и да са 100 000, което не е нищо особено днес – то ще се ползва с години след това. Като аргумент. Ще се повтаря отново и отново – „Вижте какви игри се създават, вижте хората как се молят за живота си, докато масов убиец ги прави на пихтия“.

Ясно е, че един нормален психически човек няма да хване тежката картечница и да прави погроми. То и в много страни извън САЩ няма как човек да се сдобие с цял арсенал в дома си.

Истина е също, че ако някой е на границата на това да изфиряса, то всичко може да го „отключи“. Примери за това бол - включително и засичане по време на шофиране. Заради това трябва да си има близки или ако щеш будни граждани, които да усетят, че някой хич не е в ред. Едва ли има масово клане досега, при което човекът да е изглеждал като мил, жизнерадостен и популярен, преди да е хванал узитата. Най-често са маргинали, аутсайдери и странни хора, за които хората винаги са си казвали съзнателно или, че „нещо не е както трябва“.

Най-малкото една прекалено садистична игра може и да утоли жаждата на някой луд за истинско насилие.

Големият проблем за мен е, че игри като Hatred могат да навредят в дългосрочен план. Да бъдат използвани като таран, за да се затегне още повече цензурата в гейминга. И докато САЩ не е светът... то това е най-огромният пазар. За почти всичко, специално ако говорим за света на технологиите. И разбира се на игри. Логично е, че всяка игра се разработва с него наум... и бъдат ли натиснати водещите компании от пуританите, вероятно и това ще се случи.

В крайна сметка бих казал, че един продукт като Hatred вероятно ще е по-добре да не вижда бял свят. Поне не и без някои промени. Най-вече да се дехуманизират хората (минимум да не молят за живота си, убеден съм, че за това могат и то с право да се хванат доста пуритани, политици и т.н.). И да се вкара... де да знам, някакъв контекст с лек замисъл. Да има някакъв обрат, някакво минимално оправдание за клане.

В противен случай едно подобно заглавие може да докара големи беди, а ние като геймъри едва ли искаме това. Обичайното насилие – да резнем глава, крак, да пръснем главата на някой лошковец за мен изобщо не е нещо толкова скандално. Напротив, може да е достатъчно разтоварващо – все пак живеем в една достатъчно луда страна, която ни стресира всеки ден с най-малките неща. Ако обаче мнозинството гадове са достатъчно... бездушни и дехуманизирани.

Но все пак всичко си има граници... за мен прекрачени в конкретния случай.

Коментари
Nreth avatar
Nreth
19 октомври 2014
Manhunt игрите са истината.Но при тях има плюсове(интересен стелт и изненадващо добра история) и естествено минуси(графика и AI),но с плюсовете Rockstar спечелиха фенове,а Hatred прилича повече на онлайн игра с хубава графика...да бяха вмъкнали сюжет и разнообразие,но такъв лукс няма да има! Целта на студиото е ясна-слаба игра с повтарящ се геймплей и брутални моменти+хайпът около играта.Сигурно цялата игра е само 4 улици,20 еднакви къщи,2 мола и толкоз.Минимална инвестиция и един потресаващ трейлър...останалото на медиите и подобни статии.Сигурно и цената ще е приемлива,заза се вържат повечко риби...
pseto avatar
pseto
19 октомври 2014
Да, именно. Точно това е истината. В днешно време ти трябва нещо... специално, за да се отличиш. В което няма нищо лошо - има си цяла наука и това е маркетингът.

Според мен обаче ненужната и неоправдана доза насилие и прекалено значителен детайл ще донесат лоши неща. Бай Хуй сенаторът в САЩ няма да тръгне да играе... да види, че става дума за нещо, подобно на евтин филм, пробващ да добие популярност. Ще извади в едно клипче всички брутални убийства, ще направи едно сравнение с масовите кланета в САЩ... и готово. Ще има отзвук, ще има сигурно и някой брутален закон за цензура на игрите. Допълнителна. Сега може и да не се случи това... ама кой ли знае.

Та идеята ми е, че една такава чикийска игра може да доведе до някои... сериозни драми. Ама ще видим, де.

undefined
morgoth_srs
19 октомври 2014
Играта сигурно е спонсорирана от National Rifle Association of America
pseto avatar
pseto
19 октомври 2014
Нали... и мен така ми се струва направо конспиративно провокативно. Особено и като пак се надигат гласове за реформи в оръжейната индустрия на САЩ... нищо, че същевременно полицията им се въоръжава като за война и като се има какви нетренирани нестабилни дебелаци са повечето, това си плаче за големи проблеми.
undefined
Former Gaming Glory
20 октомври 2014
Аз нямам против убийствата... на убийци. Винаги ми е правело кеф да преследвам, сталквам и причаквам боклуците в сюжета. Аз изпитвам наслада от възмездието, отмъщението накратко казано да го връщам, двойно и тройно на онези дето си го заслужават.
В такъв случай, ако играта беше да преследвам и сталквам индивиди като този и да ги елиминирам с удоволствие ще я играя.
Колкото до Postalр тя е тъпа, самата игра го осъзнава и затова всичко там е една тъпня.
GTA? Там всички са боклуци, включително и протагониста. Но и там сатирата е голяма.
В крайна сметка, ако си психопат си психопат. Никоя игра не го отключва в теб, просто серийните убийци са си чалнати в главата.
undefined
Kratos
20 октомври 2014
Стига злословене по адрес на тази игра (Hatred),става вече пресолена манджа (но пък е доста добра реклама за девелопърите...така ,че продължавайте ).Ако си психопат и без игри ( и филми) с насилие може да направиш касапница...
Ако се замислите игри като ГТА5 в никой случай не са по-безобидни от Хейтред...Но понеже е от много по-известни девелопъри (Рокстар),има бюджет 250млн$ и спечели над 2млрд. $ всички оправдават насилието в нея като сатира,с нотки на хумор и т.н. простотии. Явно е по-оправдано да избиеш в играта десетки хора(полицаи ,охрана,случайни минувачи) по време на някои обир (защото горе-долу това представляват повечето от мисиите в ГТА),за да присвоиш собственост която не е твоя ... Но да трепеш хора като протагонистта от Hatred...това вече прекрачва всякаква граница, нали (въпреки ,че все още дори не знаем мотивите които са го подтикнали към това масово убийство)...
Но чакайте малко... никой никого не убива защото и в единия и в другия случай играча " стреля" по модели изградени от полигони и текстури...Изненада
Аз лично подкрепям девелопърите и ще си купя две копия на играта ,когатo бъде релийзната (Q2 2015),за да подкрепя авторите й,които имат топките да направят подобна политически и морално некоректна игра
И за финал
http://v.cdn.cad-comic.com/comics/cad-20141020-72987.png
Former Gaming Glory avatar
Former Gaming Glory
24 октомври 2014
И аз нямам против "игралното насилие" но съм далеч от мисълта да играя в ролята на нещастник - социопат.
И моля те ако обичаш, не сравнявай играта с другите като GTA, Quake, HL и прочее.
Разликата там е че целенасочено е направен подбуждащ елемент да убиеш "лошите". Да си отмъстителен към тях, да им го върнеш тъпкано и т.н.
Hatred за пореден път ще издигне въпросите за насилието в игрите и разни паляци и политици ще се правят пак на дървени философи. Идиоти като тези разработчици привличат от неприятното внимание.
Специално в GTA всичко е една сатира. Стреляш цивилните, някой ще ти извади пистолет, друг ще те напсува, трети ще бяга. Идва полицията става касапница, правиш си кефа. Тъй като е замислено всички там да за задници. Играта не се взима на сериозно, играта не взима и теб на сериозно и се старае да го покаже с всяка изминала минута и ебавка за шоу. реклама и известна личност.
pseto avatar
pseto
21 октомври 2014
Реално погледнато всичко в игрите са просто "полигони и текстури", също както и филмите са просто снимани хорица, които се правят на други хорица. Това не пречи един страхотно направен филм или игра да те трогне, да те накара да се замислиш, да те зарадва, да те натъжи ако щеш. Много добре знаеш,че всичко е една измислица - и все пак чувстваш нещо.

Хората за мен не са чак толкова сложни същества* (следва лирично отклонение долу) и не е трудно да им се въздейства. Игри като Hatred лично за мен са отрицателно въздействие. Заради самата си атмосфера и най-вече заради факта, че хората се молят да не ги убиваш... преди да ги разстреляш. Да, има разлика между GTA и Hatred. Там не хващаш някаква случайна жена от тротоара, не й насочваш патлак в лицето, тя не се моли за живота си и не й пръскаш мозъка. Нещата си отиват на... садизъм и то ненужен.

За мен това е разликата. В GTA хората са пискели. Нещо врещят там, убиваш ги за кеф и после Load-ваш играта, когато те разцепи полицията. Винаги е било така. Не си ходил да правиш фатали от Mortal Kombat, докато някой ти се моли за живота си. И всъщност мен това не ме притеснява особено, тъй като не съм от чак толкова лесно впечатляващите се хора. Цялата ми идея на горната статия е друга - че зле премислена игра като Hatred може да доведе до големи проблеми в игрите с насилие изобщо. Тъй като е малко вероятно мнозина да прозрат, че говорим за хитър маркетинг. Напротив, Hatred ще се издигне (може би, не мога да говоря със сигурност!) като транспарант колко лоши са игрите с насилие. И то... аргументирано, мисля! И това ще е зле. Тъй като обичам игрите с насилие.


П.С. *И лиричното ми отклонение - на един купон една девойка ми направи "фокус" - тамън два пъти. Хитра картова игра, базирана на внушението. А именно - правят се бързи движения, които подсъзнателно те карат да избереш дадена карта. Бях гледал подобни неща в много предавания, но си беше друго да ги усетя на свой гръб - тамън два пъти. То даже ми трябваше и малко време да схвана как са ме преметнали (въпросната девойка изобщо не си издаде тайната), ама на мен понеже не ми даде мира се замислих и се усетих (след известно време).

Та всеки от нас е адски податлив на внушения - независимо колко е чел, колко предавания е гледал и колко си мисли, че е психически устойчив. Именно и заради това не смятам, че продукти, които човъркат малко по-дълбоко от нужното са... подходящи.

Каквото и да си говорим, GTA е просто дебилие. Никой не го приема сериозно. Никой персонаж не е особено сериозен. Ама в други случаи... не е баш така.

Nreth avatar
Nreth
23 октомври 2014
http://www.polygon.com/2014/10/20/7020277/ceo-behind-hatred-neo-nazi-anti-islamic-responds
Former Gaming Glory avatar
Former Gaming Glory
24 октомври 2014
Ето още една добра статия, която мисля, че нацелва точката правилно.
http://www.engadget.com/2014/10/22/hatred-game-trailer/
pseto avatar
pseto
24 октомври 2014
Мда, много добра статия. Engadget не съм ги чел от адски отдавна, но в случая определено са нацелили десетката. Всички сме лицемери и това е напълно ясно - това си е напълно нормална част от всяко общество. Но винаги трябва да има някакъв воал на оправдание - включително и в изкуството.

В крайна сметка обаче създателите на Hatred постигнаха онова, за което всеки може да мечтае - огромна, титанична безплатна програма. Hatred ще се купува и то здраво, особено ако бъде пуснат в близко бъдеще, докато още има диспути. И като нищо Destructive Creations ще се сдобият със значителен финансов ресурс... ще видим как ще се развие всичко това.

П.С. Между другото Bulletstorm ми е една от любимите игри - жалко, че съдбата на People Can Fly беше такава. Лоши продажби на Bulletstorm, купиха ги Epic, лоши продажби и на Gears of War: Judgement и айде, финито със студиото...

undefined
Former Gaming Glory
27 октомври 2014
Да междудругото. Студиото го биваше да създава забавни щуротии. Но явно игрите са излезнали в гешната ера. Когато Bulletstorm излезна Halo/CoD/GoW колеха и бесеха, това както и факта, че няколко клипчета обидиха Halo чрез пародия, които лично аз много харесах но докара nerd rage от други.
pseto avatar
pseto
27 октомври 2014
То си има някои игри, които донякъде необяснимо потъват и това е. Което е жалко, особено ако талантливи студия стават жертва на подобни случки, но това е положението. Докато в същото време някакви хипстър позьорски хитове стават касови... ама такъв е светът, не е чак толкова справедлив.
Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл