Разбира се има едно много важно уточнение, което е редно да се направи още в началото на статията. Засега не знаем цените на двете устройства. Много вероятно е и Sony, и Microsoft да се прицелят в 499 долара/евро - или малко под 1000 лева в България. Цена от 399 долара/евро изглежда почти невъзможна - особено и с оглед на скорошни спекулации, че производствената цена на PS5 е 450 долара.
Все пак не е обявено нищо откъм цена и може да се окаже, че някоя от двете компании планира да продава на загуба, за да вземе преднина пред конкуренцията. Така че докато не сме наясно с цените не можем да кажем коя от двете конзоли си струва повече.
Но както и да е. Нека преминем към хардуера.
Точно както и при миналото конзолно поколение и Sony, и Microsoft залагат на решения от AMD. И PS5, и Xbox Series X имат 8-ядрени Zen 2 процесори, но разликата е при тактовата честота. Този на PlayStation 5 е по-бавен, като има пикова скорост от 3.5 GHz. Що се отнася до Xbox Series X, то възможните опции са две - или процесорите да вървят на 3.66 GHz, или на 3.8 GHz.
Решението е изцяло на разработчиците (които вероятно ще изберат по-високата). Microsoft подчертават, че тактовата честота при Xbox Series X не варира - нито на процесора, нито на графичния ускорител.
Тук е голямата разлика с PlayStation 5. При новото поколение на конзолата скоростта на процесора ще варира, като при по-високи температури ще има забавяне, за да бъде намален рискът от прегряване. От Sony посочват, че загубата на производителност не би трябвало да е повече от 10% в подобни случаи.
Така тук вероятно има две въпросителни. Първо, как Microsoft ще се справят с риска от прегряване при стабилна тактова честота (може би с по-солидно охлаждане на Xbox Series X?). И второ, дали вариращата скорост на процесор и графичен ускорител на Sony няма да окажат осезаемо влияние в игрите под формата на спадове на фреймрейта в по-тежки сцени (въпреки че ако на теория повечето игри гонят 60 кадъра в секунда, то тогава спад във фреймовете с 10% няма да се усети толкова, колкото при 30 кадъра в секунда).
Тъй или инак превъзходството при процесора е за Microsoft. Като същото важи в още по-голяма степен за графичния ускорител.
PS5 има изчислителна мощност от 10.28 терафлопа на GPU-то, а пък Xbox Series X - от 12.16 терафлопа. Тук обаче има някои уточнения, които си струва да направим.
При PlayStation 5 имаме 36 CUs (computing units) с тактова честота от 2.23 GHz всяко, докато при Xbox Series X - 52 CUs на по 1.825 GHz. Уловката е, че при PS5 говорим за пикова изчислителна мощност. Тоест тези 10.28 терафлопа не са гарантирани, тъй като скоростта на GPU ядрата ще варира, точно както и на процесорните. Както бе споменато горе Sony посочват, че разликата вероятно ще е в рамките на 10%. Следователно рекламираната изчислителна мощност е малко... подвеждаща.
При Xbox Series X ядрата на GPU-то са с фиксирана тактова честота, от което следва, че и изчислителната мощност в практически всички ситуации трябва да е около 12 терафлопа. Или с други думи вероятно в реалност Xbox Series X ще е може би с двайсетина процента производителен от PS5 (което, нека подчертая, е чисто спекулативна стойност, трябва да изчакаме до есента, за да видим как ще се държат двете конзоли и в реалност).
Приключвайки темата за графичните ускорители на PlayStation 5 и Xbox Series X е редно да се спомене, че и двете използват RDNA 2 микроархитектурата. Ключова екстра в нея е хардуерно ускорен ray tracing, което означава, че в новото конзолно поколение ще можем да се насладим на някои визуални благинки, които до момента бяха налични единствено за PC.
Оттам нататък доста елементи на PS5 и Xbox Series X изглеждат общо взето подобни.
При оперативната памет и в двата случая количеството е еднакво - 16 GB GDDR6. При оптическия четец също няма разлика - той ще може да подкарва 4K UHD Blu-Ray дискове и за двете платформи.
При дисковете - и без изненади - и PS5, и Xbox Series X ще ползват SSD. Което означава, че най-накрая ще имаме бързо зареждане на игри. А в последните години зареждащите екрани на конзолните заглавия ставаха все по-дълги и по-дълги.
PS5 ще има SSD с капацитет от 825 GB, а пък това на Xbox Series X е 1 TB. Предстои да научим какъв процент ще можем да използваме и колко ще бъде заделено за операционните системи на двете устройства.
Дори и дисковото пространство да не ни стигне ще можем да го разширим. Опциите са две. Първата - чрез USB външни дискове, налична и при Xbox Series X, и при PS5. Заедно с това и двете конзоли ще имат специални слотове за добавяне на още дисково пространство. Тук имаме два различни подхода.
В слота на PS5 може да се ползват стандартни SSD-та, стига да са NVMe M.2. При Xbox Series X ситуацията е различна. Слотът за разширяване на дисковото пространство може да се ползва единствено с т.нар. Expansion Cards. Това са официални аксесоари на Microsoft, които ще се произвеждат от Seagate, чиято цена все още не е известна, но е почти сигурно, че ще са по-скъпи, отколкото стандартен SSD диск, който можем да ползваме в PS5.
И това, към момента, са техническите спецификации на двете платформи. На някакво по-високо ниво, разбира се - защото винаги може да се задълбае и повече в детайлите. Но в крайна сметка дъвкането на сухите числа сега няма особен смисъл, по-интересно ще е през есента, когато видим двете конзоли в продажба и видим как всяка от тях се справя в реалност.
Засега Xbox Series X изглежда като по-бързата конзола. И откъм процесор, и при графичния ускорител. И защото тактовите честоти няма да варират. Що се отнася до PS5, там дори и пиковата изчислителна мощ е по-ниска от стандартните на Xbox Series X. Естествено не говорим за някакво титанично преимущество, но пък определено онези, които искат максимална производителност за парите си ще се замислят за Xbox Series X. Ако приемем, че цената му ще е същата като тази на PS5, естествено.
Все пак Sony заслужават похвала за подхода си при възможностите за разширяване на дисковото пространство. А оттам нататък двете платформи са като цяло еднакви - откъм оперативна памет, Blu-Ray четци и тъй нататък.
Или като заключение - при това конзолно поколение Microsoft влизат в битка много по-концентрирани върху едно нещо и то най-важното - игрите. И вероятно тази есен ни очаква ожесточена надпревара между PS5 и Xbox Series X.
Още по темата
Чакаме да обявят датата и цената вече 😊
Да не говорим, че ексклузивите са колко... 2 годишно? 1? Останалите игри, които човек цъка, са мултиплатформени. И доколкото миналото поколение MS се осра и изобщо остави Xbox на заден план, сега с всички студия, които купиха, отново ще заложат на ексклузивите. И ще е доста по-интересна борбата.
П.С. Това за изпочупването ще го запомня.
p.s. Преди да се почне с хейтването - аз ползвам в момента PS4, а брат ми Xbox One, на излизането на новите конзоли най-вероятно пак ще вземем различни за да можем отново да си ги разменяме.
Но да, като цяло Xbox S X e по-бърз. Но не е голяма разликата. Bandwidth e eдинствената голяма разлика.