Marvel Heroes е една от игрите, които ме хвърлиха в сериозен размисъл. А именно – дали да я сложа в хейт ревюта или тази рубрика. Тъй като са налични огромно количество проблеми... във всички възможни аспекти.
Но ако се замисля, Marvel Heroes е по-скоро средняшка, крайно антипатична игра. Отколкото баш помия. И вероятно е най-добре да бъде в ънхейтабъл. Макар че моето мнение, че чисто и просто не си струва да бъде играна.
Въпреки че е безплатна. Да, точно така – в случай, че не знаете какво точно е Marvel Heroes, то нека поясня от самото начало, че иде реч за безплатна цъкалка. Не само това, но и заглавието е създадено със сериозното участие на Дейвид Бревик – едно от ключовите лица в разработката на първите две Diablo игри.
Това звучи кажи-речи като гарантирана формула на успеха, нали така? Особено като се има предвид, че Marvel Heroes е изометрично екшън RPG – същото, каквото имаме в Diablo поредицата?
На теория, да. Но на практика... говорим чисто и просто за една много скучна игра. Въпреки че можете да я свалите и разцъкате съвсем безплатно. Бойната система е чисто и просто вяла, нивата са адски скучни и най-вече... няма никакъв смислен ендгейм! Което е убийствено за всяка онлайн ролева игра.
Общо взето, най-интересното нещо в Marvel Heroes са... самите герои. Както можете да се досетите по името, от вселената на комиксите Марвел. Към момента има над 20 персонажа, като в близко бъдеще числото им ще скочи сериозно. Става дума за такива като The Punisher, Spider-Man, Storm, Iron Man, Wolverine и т.н.
Якото е, че всеки герой в малка или сериозна степен се усеща различно. Не е да кажеш, че всички тези 20 типажа са едни и същи с малки козметични разлики. Напротив. Истинско удоволствие е да се експериментира.
Също така е яко, че по всяко едно време можете да смените героя, с който играете. Дори в средата на мисия. Което ви осигурява сериозна гъвкавост, когато бъдете изправени пред някое сериозно предизвикателство.
Освен всичко друго, самият дизайн на героите изглежда яко – и визуално, и като механики.
Дотук – добре. Нали така? Е, време е да започна с лошите страни. Които са адски много на брой.
Първият проблем са самите умения на героите. Които са доста малко на брой. Поради тази причина, човек буквално няма никакъв избор на билдове. Един герой = един възможен начин за игра. Толкоз. И да искате, и да не искате – няма как да специализирате героите в нещо различно.
Не само това, но и немалко от скиловете са просто безсмислени! Подобно на Diablo II! Един пример – Бен Грим, известен като The Thing има 3 базови удара, които се отключват с времето. Първото прави примерно 30-50 демидж на първо ниво, последното прави 100-120 на първо ниво. Числата не са точни – говоря образно. С други думи, няма никаква мотивация да се използва първия скил!
Да, това умение ще ви е нужно, докато отключите следващото. Но след това трябва да респециализирате героя си. В резултат, умението от по-ниско ниво е безсмислено!
Не само това, но и част от уменията са откровено глупави. И нямате никаква нужда да ги използвате. Или ви дават нещо ненужно, или пък се скалират зле. Един пример – The Thing има умение, което на 7-8 ниво дава около 70-80 броня. На 25 ниво, от предмети същия герой получава 2600+ броня. С други думи, този пасивен скил е крайно безсмислен!
Като цяло, Marvel Heroes бъка от подобни недомислици. Не само това, но и някои герои – особено тези, които са по-редки и скъпи... са откровено по-добри!
Но нека оставим това, какво може да се каже за самата бойна система? Честно казано, нищо хубаво. Като цяло, имаме лошо MMORPG, само че в изометрична перспектива. Това е. Отивате при някой противник => почвате да го лупате с главните си скилове... и това е. Като цяло, уменията ви на геймър са на съвсем заден план. Нещата опират до това на кое ниво сте спрямо даден противник и какви предмети имате. Толкоз.
Ако съотношението е положително – газите наред. Ако не е – гънат ви като кучета. Да, при босовете се изисква малко повече движение и мисъл, но нещата отново опират до това какви предмети имате.
Най-лошото е, че обикновените мобове в Marvel Heroes не представляват абсолютно никаква трудност. Много подобно на Diablo III. Просто търчите и ги правите на пастет. Почти през цялото време. Единствено босовете ви поизпотяват. Което е адски глупаво.
Като цяло, аз цъках Marvel Heroes, като на другия ми монитор вървеше сериал. Пробвах да играя няколко часа, без концентрацията ми да е нарушена... щях да умра от скука. Буквално.
Всъщност, единственият интересен момент беше достигането до тъй наречения ендгейм. Който всъщност представлява орязани от сингъла нива с бос накрая. За няколко часа ми беше интересно просто да фармя тези зони, тъй като трудността беше по-сериозна, а наградите – добри. Но и това омръзна в един момент... когато се оказа, че за да стигна до по-високите нива, трябва да цикля като луд много часове, докато героят ми се поразвие.
Всъщност, самата идея на ендгеймът е скучна. Едни и същи нива, които да фармите отново и отново и отново. Още по-лошото е, че дори няма и елемент на изненада – за разлика от Diablo II, зоните не са различни при всяко изиграване. Напротив. Абсолютно еднакви са.
Което всъщност е друг сериозен проблем на Marvel Heroes. По време на бета теста преминах половината игра. Сега я изиграх и цялата... ами, знаех наизуст какво се прави! От второ изиграване само! Това е несериозно! По дяволите, до ден-днешен ми се случва да се изгубя на Diablo II. А не е истина колко пъти съм го преигравал! В Marvel Heroes, на втория си път търча директно към боса, сякаш съм прекарал години в това заглавие!
Освен всичко друго, самите зони в тази игра са хипер еднообразни. Като цяло имаме следното: град, джунгла, лаборатории. В течение на играта, скиновете им се сменят леко, но като цяло всичко е едно и също! Дори и при първо изиграване, то човек има чувството, че е видял всичко... защото това е истината! Много пъти!
Можете да си представите, че при скучните зони, то развиването на нови герои е адската скука. Защото това е така! Аз лично не мога да си представя да направя 4, 5, 6 героя... камо ли повече. Вероятно същото важи и за мнозина.
Посредствеността при Marvel Heroes продължава и при предметите. При тях няма уникати или такива от комплект... просто зелени, сини и лилави такива (в ред на качеството им). Статистиките им варират сериозно... но като цяло няма нещо изключително, което да се изкефиш като видиш. Няма легендарни, уникални предмети. Всичко опира до шанс, а пък самите разлики между единия и другия предмет са... прекалено малко. В своята есенция нещата опират до това колко броня, кръв и мана ще получите... плюс какви бонуси се дават на дадено умение. Скука.
В крайна сметка, какво имаме към момента? Слаба бойна система, адски скучни нива, постен ендгейм, малко разнообразие за развитие в рамките на всеки герой, неособено впечатляващи предмети. Това ли е всичко в Marvel Heroes?
Не точно. Време е да отделя някой ред и за безплатния модел в играта. Като идея е доста добър –наистина всичко може да се падне, докато цъкате. Включително и нови герои – аз получих 3 такива! Макар и възможно най-често срещаните такива.
Също така, има предмети, които увеличават количеството опит, което получавате при убиването на противници, дават ви възможност да респециализирате героя си и т.н. Те също падат по време на игра. Засега звучи добре, нали?
Факт. Но има „малък“ проблем. Тези предмети са хипер рядки! Умишлено! По време на бетата получих 2-3 предмета, даващи увеличен експириънс за 30 минути. Плюс още 5-6, които даваха възможност за респециализиране.
В пълната игра? Точно нула! А като се има предвид, че всеки подобен предмет струва по 2-3 долара...
Естествено, при скучното фармене, то можете да се досетите, че предметът за получаване на още експириънс е просто незаменим! Да, но трябва да плащате за него! Или да циклите като обезумели.
При самите герои, положението е ужасяващо! Най-евтините струват по 6 долара, а най-скъпите... 20 долара! Безумна, безхаберна цена! 20 долара за фаворити на хората като Spider-Man, Iron Man или пък Wolverine! Да не говорим, че можете да изберете и алтернативен костюм... като цената цените пак варират в порядъка на 10-20 долара!
С други думи, 3 героя в Marvel Heroes струват колкото цяла една висококачествена игра! Това ако не наречем наглост, не знам кое друго!
Да, споменах, че герои се падат. Наистина. Не знам дали съм имал късмет или напротив, но пък се сдобих с 3 такива. За по 6 долара в магазина – най-евтините възможни. Но им се струва, че шансът някой от по-скъпите да се падне... е астрономически!
И така, вече съм към края на ревюто. Нека отделя традиционните редове за графика и звук. Визуално, играта като цяло бива. Особено като се има предвид, че е изометрично екшън RPG. Но пък от друга страна, когато настане масово меле... фреймрейтът отива в кофата! Буквално. Срива се на ужас.
Нещо, което прави адски лошо впечатление. Все пак се използва Unreal Engine, не някой хипер тежък двигател. Разработчиците от Gazillion трябваше да се справят по-добре с оптимизацията. Уви, такава липсва. Както на бетата, така и в пълната игра. Нямам идея какво PC е нужно, за да се издържи масово меле, но ви гарантирам, че става дума за доста, доста висок клас компютър!
Що се отнася до звука, като цяло средна ръка. Ефектите са предимно бам-бам-бум-грух-агхх-ааа, тоест слаби. Саундтракът си го бива.
Заключението? Marvel Heroes не си струва загубеното време. Това е игра, която вероятно ще е най-стойностна за феновете на комиксите Марвел. Аз не влизам в тази група. Гледам на Marvel Heroes изцяло като на игра, без елемент на фенщина. Е, положението е слабо. Най-вече заради цялостната скука, която лъха от безплатното RPG.
Общо взето, предположението ми е, че Marvel Heroes няма да просъществува особено дълго. Разработчиците от Gazillion се бавят прекалено много с интегрирането на важни новости. А и като цяло, играта просто е недовършена. Дори и като за free-to-play. Като добавим и кожодерския магазин с реални пари... то Marvel Heroes може да бъде обявен за едно огромно разочарование и нищо повече.