Marvel Heroes се очаква на пазара идния месец. Този уикенд приключи последната отворена бета на играта, като наскоро беше вдигната и забраната да се пише за нея из интернет сайтовете. Съответно реших да прасна едно бързо ревю, за да споделя първите си впечатления.
Които засега са доста, доста противоречиви. Вижда се, че Marvel Heroes има потенциал. Най-вече заради зарибяващият до една степен геймплей, въпреки че бойната система в заглавието далеч не е перфектна. Но като цяло... говорим за цъкалка, която прекалено много лъха на free-to-play… в отрицателния смисъл на думата.
Но нека започна отначало – какво виждаме в Marvel Heroes? По названието на играта трябва да сте се досетили за какво иде реч – вселената на комиксите Марвел. Тоест, в играта имаме герои като Хълк, Човека-паяк, Железния човек, Тор, доста представители на X-Men и други. Дотук нищо нестандартно, нали?
Всъщност, в Marvel Heroes има обрат. Към момента в заглавието са налични 26 героя, като тепърва ще се добавят и още. Съответно това сериозно количество предполага, че няма как да се направи баланс с големи дървета с умения...
...именно заради това има по-малко разнообразие. Да, всеки персонаж има по 20 скила... което всъщност изобщо не е толкова скромно число. Но пък за сметка на това, често поне половината от тези умения са пасивки. Реално, активните скилове са една шепа.
Звучи зле? Като цяло, дъветата с умения се усещат доста „леки“. Но поне има една хитра екстра – възможността да сменяте герои в движение. Във всеки един момент – дори и да ви предстои битка с бос. Просто вадите менюто Roster и избирате друг персонаж, който сте отключили. Без рестарт на нива, връщане до главното меню и т.н. Което ви дава възможността да имате повече стратегии във всеки един момент.
Тъй като в даден случай е добре да контролирате бърз герой, който да избягва с лекота залповете на някой бос по-мощен бос. Докато пък ако имате противник, който прави по-малки щети с по-голяма честота – то е добре да му играете с танк (тъй като бронята абсорбира определено количество точки, а не процент от демиджа на гадовете; следователно малки щети с голяма честота не вредят особено на тежките герои).
Като цяло, това е хитра екстра. И със сигурност ще е един от козовете на Marvel Heroes – когато ви поомръзне да цъкате с даден персонаж... да смените на следващия. Поне мен ме радва адски много възможността да имам богат набор от стратегии във всеки един момент, особено с оглед на факта, че не съм голям фен на кооперативната игра.
Но за съжаление, тук идва първият проблем. Вдигането на нива с различните герои... отнема немалко време. Съответно като вдигна някой персонаж на 15 ниво и ми омръзне... то постигането на същото с нов герой е много тегаво.
Като лошото е, че трябва да се фарми на зони с по-нисък левъл и слаби гадове... което омръзва бързо. При първия герой е забавно, при втория... окей... при третия почва да става малко по-скучно. Със сигурност нещата ще ескалират при всеки следващ.
Да, има възможност за бууст на точките опит, които получавате за кратък период от време. Но шансът да ви се падне предметът, осигуряващ това е прекалено тънък, а ако искате да си го закупите... трябва да идете в магазина с реални пари! Точно така - Marvel Heroes трябва да се издържа някак.
Естествено, нищо не ви пречи да си фармите. Пък и нещата не стават чак супер бавно. Напротив, има някакъв баланс що-годе. С други думи, набирането на точки опит е средно, ако мога така да се изразя. Не го трупате за нулево време, но пък и не е бавно.
Просто се усеща как всичко е замислено хитро към това човек да посегне към магазина с реални пари.
Но нека отделя някой и друг ред за основното нещо – самият геймплей. Какво за него? Еми, ето тук идва основното ми разочарование от играта. Като цяло е доста скучен.
Стратегиите за преодоляване на противниците са сравнително малко. Общо взето, всеки персонаж си има една основна стратегия и толкоз. Няма някакво особено разнообразие на тактики, на билдове.
Следователно за доста късо време, нещата започват да изтъняват. Да, има един такъв елемент – някои от героите са „скучни“ по дефиниция. Например танка Colossus, с който прекарах много време. Общо взето, със стакване на яко броня и защита, то в 95% от времето бях почти безсмъртен. Затруднения идваха предимно от босовете, тук-таме някой стак специални чудовища.
Ако цъкате с някой кастър например, то тогава е нужно повече движение, повече внимание какво се случва. Понеже с танковете човек буквално може да си гледа телевизия, докато играе с малък шанс да загине. Но пак... нещата се изчерпват до прекалено малко тактики.
Като цяло, Marvel Heroes напомня в геймплея си на... MMORPG. Което е сравнително зле. Обикновените гадове са прекалено лесни, просто пушечно месо. Трябва просто да натискате няколко умения до обезумение - 1, 2, 3, 1, 2, 3... Да, при босовете има повече нужда от умение, да се внимава какво се случва... но само там.
Да, има някои хитри елементи. Например станалите тъй популярни Public Quest-ове, представени в Warhammer Online. Става дума за следното – както си обикаляте дадена зона и хоп, изведнъж се появява даден бос. В много случаи прекалено силен, за да го победите сами. Когато това се случи, останалите играчи наоколо получават индикация, че се случва масово меле. И започват да прииждат към боса.
В който момент става едно голямо масово мазало. 20-30-40 човека сипват на някой злодей от вселената на Марвел кой каквото може като щети. Накрая всички получават някакви предмети.
Това разнообразява нещата. Но не достатъчно. А и също така, самите битки с тези босове се изчерпват до безмозъчно помпане на копче и толкоз... без тактика или идея за отборна игра. Тук-таме можете да съживите някой загинал човечец и толкоз.
Все пак, при геймплея добри неща могат да се кажат за предметите. В началото те са еднообразни и не впечатляват. С течение на времето, те получават множество различни и интересни бонуси, които на моменти дори осезаемо променят героя ви. Да, основата е „X количество броня, X количество щети“... но пък има всякакви други бонуси. Например добавка на точки за различни умения, подобно на Diablo II. Също така е възможно... да получите даден левъл от някой скил, например 4 или 5, дори и да не сте го отключили. Което внася различна дълбочина в играта.
Също така предметите дават различни ефекти – например шанс за кървене, връщане на енергия с удар и др.
Интересна екстра са медалите, които пуска всеки бос при загиването си. Те дават различни пасивни добавки, като трябва да обмислите добре какво ви трябва. Например аз на моя Colossus сложих медал, който има 5% шанс да избягвам 30% от атаките за няколко секунди. С оглед на факта, че този герой е постоянно в мелето и яде пердах, то това е страхотен бонус.
От друга страна, същият този медал ще е тотално непотребен за някой кастър, който по дефиниция стои далеч и няма място в мазалото.
Като цяло, разнообразието си го бива. Да, не говорим за Diablo II, където бонусите от предметите си бяха цяла наука, като човек трябваше да овладее, за да се превърне в добър играч. Тук... положението става.
Всъщност, именно заради предметите продължавах да цикля на Marvel Heroes. Има го това прекрасно чувство на Diablo II… да ти се падне нещо рядко, да го екипираш на героя си и да се наслаждаваш на резултатите!
Но за съжаление, самите битки ми идват малко скучни в Marvel Heroes. Да, редно е да отбележа, че не завърших цялата кампания. Може би на 50-60% я разцъках. А в играта я има тази ситуация, че колкото по-напред се върви, толкова по-интересна става.
Тъй че ще изчакам до юни с крайното си мнение. Когато видим пълната версия на Marvel Heroes. Но засега... имам някакви съмнения какъв точно ще е финалният резултат.
Най-вече и поради едно доста кофти нещо, което видях в бетата – множеството технически проблеми. Първият и основен от тях е в самия енджин – играта е прекалено неоптимизирана! Мисля, че в момента имам що-годе прилично PC... не е върхът на сладоледа, но все пак Far Cry 3 си вървеше на почти най-високите детайли за едно 35+ кадъра. Marvel Heroes е много, ама много далеч като графика от тази игра... но върви доста по-зле.
Особено ако станат масовите мелета около някои босове, за които споменах по-рано. Тогава нещата буквално ескалират до слайдшоу!
Друг минус е и лагът в играта. Който хич не е малък. Всъщност, този уикенд при нахлуването на още повече хора, то в един момент Marvel Heroes стана невъзможен за игра. Струва ми се, че когато видим официалният дебют... то има шанс положението да е нетърпимо.
Ако изключим всичко това – бойната система на моменти често е прекалено мудна. Каквото и да говорим за Diablo III, поне битките бяха „мазни“ до една сериозна степен. Имаше бъгове и все още ги има... но в Marvel Heroes са прекалено очевидни.
Прекалено често се случва да не се регистрират удари на меле героите по противниците, ако мръднат с няколко пиксела настрани по време на изпълнението им. Често има забавяне, когато тръгнете да местите персонажите, биещи се от дистанция... което нерядко води и до смърт.
Не знам дали тези проблеми ще се изчистят – надявам се. Определено Marvel Heroes има нужда от доста труд, за да се превърне в една „мазна“ игра. Което е адски важно за едно екшън RPG! Пък и се ползва Unreal Engine, който по принцип позволява това.
Общо взето, засега съм много скептичен към Marvel Heroes. Пък и тепърва трябва да видим как работи безплатният й модел в реалността. Към момента изглежда що-годе добре – няма предмет, който да няма шанс да не се падне. Освен това, различните костюми и дори нови герои могат да бъдат намерени в играта. На мен вече ми се падна допълнителен персонаж, който не съм си купувал от магазина на играта.
Просто... в по-голямата си част Marvel Heroes бие на една от многото евтини посредствени игри. А от човек като Дейвид Бревик... се очакваше доста повече. Друг въпрос е, че не съм и фен на това да се използва популярна вселена като тази на комиксите Марвел – това определено изкривява оценките, които някои хора ще дадат на играта.
Още по темата
Мисля че Marvel е застрахован срещу това, тъй като героите им са достатъчно персонални и разпознавани, наложили вече еталон. Поне докато не видя Iron Man с двурък меч.
Посочените по горе неща са главните фактори поради, които пропускам MMORPG- тата в 99% от случайте, особено WoW, който по моему е успешен трансформатор на хора в дрони.
Дано играта не страда от Diablo II синдрома, където имаш скилове, но след толкова игра дори и баба ти знае, кои да пропусне и на кои да качи само един скил, за да стигне до желание.
Добре че все пак е бета.
Та, това щях да кажа и аз. Странно... Уж на Unreal Engine 3.0 вярно стар е, ама въобще не е грозен. Явно тези, които работят с него имат някой друг ръб за доизглаждане.
Колкото до останалото, free MMORPG, трябва да го приемем с щипка сол. Знаем модел им, да безплатно е, но някои неща не са и то точно от този тип дето да речем са карамелената глазура на сладоледа. Не ти пречи да си го хапнеш, но знаеш че с карамел е 200 пъти по густо. Повечето от нас избират да се бият за карамела, другите пък които са или 14 -15 годишни дечковци със сметката на мама и татко, изкупват всичко като група бабички в промоция на Lidl и се разхождаш с двуръкия меч или лък, лъскави и нови, тъкмо решаваш да им се зарадваш, да изпиташ задоволството на прогреса и покрай теб прохвърчава някойси_97 нагизден с 5000 неща, всяко от тях бляскащо с различен цвят, придаващи му вид на коледна елха, при условие, че бетата примерно е почнала преди два - три дена. Губи се, така да се каже, чувството за персоналност, идентичност и постижение, за това харесвам MMO - та като Warframе, по който така се зарибих, че се чудя на себе си, където имаш възможността да мениш цветовете на бронята си, вярно някои са заключени с пари и все ще има такива, които ще го купят, но не и въображението което можеш да упражниш.
Идеята не е лоша, само че там си ги отключваш, неминуемо е пък и не е MMO нали. Но все пак, бета е. Предполагам може да й се разминат някои неща. Ама дано финалната, публична версия е полирана.
При скиловете обаче го има този проблем - общо взето, всеки герой има 1-2 супер силни скила и още няколко по-посредствени/ситуационни. В резултат едно нещо се помпа в 95% от времето. А най-лошото е, че поне аз не видях да има някакво разнообразие при героите. Общо взето, всеки си е специализиран в едно нещо и толкоз. Танк, DPS, съпорт... и възможностите за различни билдове са прекалено минимални.
То е ясно, че в тази игра акцентът е на това човек да има примерно 5-6 развити героя, които да мени в зависимост от нуждите на дадена група или конкретната ситуация... но засега не съм много сигурен дали това е добър подход или не. Вместо всеки герой да има по-голяма дълбочина в уменията.
Иначе търсеният ефект е точно като на Marvel Ultimate Alliance, че даже е постигнат. Но това е и за добро, и за лошо. От една страна е супер яко да си сменяш героите, когато ти скимне.
От друга - фарменето, докато новите герои вдигнат нива е дразнещо. Плюс споменатите малко на брой билдове и умения.
Ама ще видим, де, дано Бревик не разочарова. Все пак всички имаме едно наум с Hellgate: London. =/
Колкото до MH, за мене Deadpool, Wolverine, Iron Man и Spider Man. Слава богу не всички са ми симпатични