Path of Exile. Най-доброто екшън RPG, което се е появявало на пазара в последните години. Защо ли?
Защото имаме шибана креативност, най-накрая. Нововъведения. Интересни геймплей механики. Не някакви куци недоебани MMORPG клонинги като Diablo III. Не, наистина – мога да кажа, че Path of Exile е игра от ARPG за ARPG фенове!
А, да, на всичкото отгоре е и напълно безплатна! Сваляте, влизате в сървърите и цъкате. Няма месечни такси, не се дава и стотинка за каквото и да е. Можете, разбира се, да купувате разни неща с реални пари – но те са изцяло козметични! Като например по-голям инвентар, както и всякакви блещукащи ефекти за оръжията ви.
Но важните неща – говорим за целия баланс – са безплатни. Плащащите играчи нямат привилегии – не вдигат нива по-бързо, не получават по-хубави предмети, нямат достъп до по-силни умения. Абе, говорим за истински free-to-play. Давате пари за козметични неща на разработчика... защото смятате, че играта му е добра. Не защото той ви принуждава насила!
Но нека започнем отначало – с историята на играта. Както можете да се досетите по името – Пътя на изгнанието – вие поемате ролята именно субект, който бива запратен на континента Wraeclast. Това е мястото във фентъзи света на Path of Exile, където се събират всякакви нежелани субекти – престъпници, политически затворници и други. Абе, нещо като Австралия през 18-19 век (всъщност, сравнението тук хич не е случайно – разработчиците на играта Grinding Gear Games са новозеландци, както споменах!).
Така вие първоначално трябва просто да оцелеете. Малко след като се сдобиете с базова екипировка и умения, то започвате малко по малко да навлизате дълбоко в покварения свят на Wraeclast, в който всякакви бандити се срещат с демонични същества. Всички от които имат една-едничка цел – да завладеят тъмния континент.
Лично мен светът на Wraeclast ме дърви яко. Тъмен, мрачен... старата школа на RPG-то. Не блещукащата многоцветна дискотека Diablo III. Човек някак успява по-добре да се потопи в атмосферата на унищожение по този начин... а не като в други модерни игри... някакъв изскочил от цирка демон с всички цветове на дъгата по себе си ще затрива вселената... да, бе.
Но стига толкоз за историята. Нека преминем баш към играта. В началото на Path of Exile, вие избирате един от шестима изгнанници. Дуелист, мародер, вещица, сянка, тамплиер и рейнджър. Това са и класовете в играта, както се досещате. Те използват в различни конфигурации класическите за ролевия жанр атрибути сила, ловкост и интелект. (Мародерите, вещиците и рейнджърите са „чистите“ класове, докато дуелистът е сила/ловкост, тамплиера – сила/интелект, а пък сянката – ловкост/интелект).
И още тук идва първото интересно и креативно нещо на Path of Exile. За разлика от много игри, шестте класа по никакъв начин не са обвързани с водещите си статистики.Ако ви е кеф, можете да си направите мародер, който да прави магии. Играта не ви ограничава по никакъв начин да използвате само умения, изискващи сила!
Чудите се как става това? Много просто – в Path of Exile точките на атрибутите сила, ловкост и интелект не се вдигат с получаването на нива като в почти всички други ролеви игри! Когато качите левъл, то не получавате кьорава точка от str/dex/int.
Вместо това, вие ъпгрейдвате тези важни статистики чрез пасивното дърво с умения. Да, точно така – то ви осигурява почти всичко. Бонуси към активните умения. Точки с атрибути. Както и пасивни добавки като специализации за оръжия, резисти и т.н.
Именно и заради това имаме цели 1350 умения в това дърво! Не се впечатлявайте прекалено много от числото – вероятно половината от тях са добавки към атрибутите! Тъй като – както вече споменах – пасивното ниво ви подобрява кажи-речи всички аспекти на героя.
Което всъщност е адски добра идея. Защо ли? Ами така вие трябва да избирате. Дали да вдигнете още 10 сила или пък да предпочетете да кажем 8% максимална кръв. Да вдигнете 10 ловкост или пък да се сдобиете с 8% увеличен демидж на някой вид оръжия.
Именно заради „галактическия“ си вид, дървото с умения предлага много различни пътища за отключване на даден скил, който ви интересува. Някои хора ще стакват интелект или ловкост, без да залагат прекалено много на пасивните умения. Други като мен пък ще се заредят с яко пасивки, но пък за сметка на това максималните стойности на str/int/dex ще пострадат.
Друго яко при дървото с умения е фактът, че точките са кът. Ако направите герой на максимално ниво, то ще получите 111 от тях. Сещате се за какво говорим на фона на 1350 умения, нали! А и освен това, последните нива се вдигат адски трудно, тъй че реално разполагате с едно 70 точки за ъпгрейди... което си е скромно. Защото както казах, те са нужни както за вдигане на атрибути, така и за много важните пасивки!
Не само това, но в Path of Exile няма рестарт на инвестираното в дървото! Каквото сте сложили – остава си там. Решавате да си промените билда след 30 часа игра? Сори. Старата школа не прощава. Да, имате възможност да си върнете малко количество точки... но излиза скъпо... тъй че общо взето, внимавайте в какво инвестирате.
Естествено, няма нужда да казвам, че се кефя яко на този подход с дървото. На теория можете да рестартирате дървото с предмети, които ви дават по една refund точка, но това струва прекалено, прекалено, прекалено много.
Толко за дървото с умения. Първият и основен кративен плюс на Path of Exile. Но нека да премина към следващият: уменията.
Също както в тази игра нямате точки за инвестиране в сила, ловкост и интелект... то така и нямате скилове. Да, точно така. Уменията в играта всъщност са камъни, които вие слагате във вашите оръжия или брони.
Няма никакво меню, показващо скиловете ви. Няма дърво с тях. Няма нищо. Намирате ги из игралния свят или ги получавате като награди. Също както останалите предмети.
Самите умения в Path of Exile са три вида – изискващи сила, ловкост и интелект. Всички от тях изискват някаква стойност на тези показатели, за да бъдат екипирани. Съответно и тук играе роля какви атрибути сте избирали от дървото с умения. Но е интересно, че в Path of Exile няма т.нар. твърди точки. Тоест няма значение дали имате +100 intelligence от пасивното дърво с умения или +100 int като бонус от предмети. Все си е стотачка и се брои по един и същи начин – можете спокойно да екипирате всякакви магии благодарение на това!
Но нека премина към интересната част. Значи, уменията представляват камъни. Подобно на скъпоценните такива от Diablo игрите. Само че тук те не дават някакви бонуси от рода на сила, ловкост или интелект... ами цял скил! Всички умения в играта се екипират в дупки, които имат вашите брони и оръжия. Главният ви персонаж няма и едно-едничко умениенце сам!
Така когато намирате предмети, трябва да внимавате какви цветове дупки имат. Червени са за силовите предмети, жълти за ловкостта, сини – за интелекта. Дори и да ви падне най-якото оръжие, ако ви попречи да екипирате някое важно свое умение... то сте много прецакани!
Също така, тези камъни с умения... вдигат нива заедно с вас. Колкото повече ги използвате! Така в началото скила, позволяващ ви да ударите с две оръжия по едно и също време Dual Strike не ви дава бонус към демиджа, но пък на 11 ниво вече имате 30% скок.
Любопитно е обаче, че с вдигането на нива, уменията стават по-скъпи за използване. Както при количеството мана, така и откъм изискване на сила/ловкост/интелект. Така често е по-добре да оставите някой скил на 7 ниво примерно, тъй като допълнителното му развиване може да създаде сериозни затруднения!
Освен всичко това, интересен момент при уменията е... че те се делят на две части. Основни и поддържащи. Това, за което споменах вече – Dual Strike, е основно. Когато го екипирате в да кажем броня, то можете да го свържете с поддържащо умение. То дава разнообразни ефекти на главното, като за сметка на това го прави по-скъпо за използване откъм мана.
Примерно в момента моя Dual Strike има едно поддържащо умение, което ми дава +25% увеличена скорост на използване. Плюс още едно за допълнителен демидж. Фактически можете да свържете пет поддържащи умения към едно основно!
Представете си нещата така: в Diablo III имаме едно умение, както и няколко руни към него. Които да го подобрят. Само дето често ми се е искало даден скил да има примерно Life Leech, но това не е заложено като опция.
Е, в Path of Exile имате тази възможност. Всяко умение може да краде кръв. Мана. Да има увеличен демидж. По-голям шанс за critical strike. Ограничения почти няма!
Ето това е креативност, даеба. Играчът държи всичко под контрол. И моделира уменията си така, както му е кеф. Но, разбира се, не си мислете, че всичко в Path of Exile е особено лесно.
Не е.
Както вече казах и основните умения, и поддържащите са в 3 цвята. Така за да ги екипирате... цветовете в дадена броня или оръжие трябва да съвпаднат.
Вече съм почнал да говоря за въпросния Dual Strike, тъй че нека да го давам него за пример. Това умение изисква ловкост – съответно един жълт сокет. За да екипирате +25% увеличена скорост ви трябва още един жълт сокет, СВЪРЗАН към първия! Да, точно така – дупките в много предмети са несвързани, което значи, че можете да сложите активно умение, но не и поддържащо към него!
Но нека продължа. Значи имам 2 жълти сокета – един за Dual Strike, един за 25% повече демидж. Ако искам и примерно увеличен critical hit шанс – то ми трябва синя дупка, тъй като това е изискващо интелект умение. Свързана към другите две! Ако пък искам и да кажем life on hit – то ми трябва една червена. Тъй като това пък е умение от тези, изискващи сила.
И какво излиза? Трябват ми свързани 2 зелени, 1 червена и 1 синя дупки, за да развия Dual Strike както искам! С други думи, в Path of Exile не е просто важно един предмет да има добри статистики. Адски важно е и как са разпределени неговите дупки. Тъй като те са от екстремална важност!
И хоп, изписах куп редове, а съм покрил едва две нововъведения, които Path of Exile предлага. Мислите си, че това е всичко... не е!
Нека мина към системата с отварите в играта. За разлика от адски много ролеви игри, вие не можете да купувате potion-ки за еднократна употреба от магазина.
Вместо това, можете да изберете до 5 колби. Които се пълнят с отвари, докато убивате чудовища! С други думи, Path of Exile не ви кара да се връщате като катили нон-стоп до града. И да стаквате стотици поушънки. Просто ходите напред, колите, пълните си шишенцата и толкоз! Без ненужни връщаници до града!
Не само това, но и самите отвари са... предмети сами по себе си! Точно като броните и оръжията. Разделени са на бели (нормални), сини (магически) и жълти (редки). Не съм сигурен дали има уникални (златни), каквото е положението при останалите предмети. В зависимост от това какви статистики получат, колбичките ви дават повече кръв, увеличена броня докато са в действие и много други.
Любопитен факт е, че някои от ефектите на тези предмети са отрицателни! Примерно ми се случи колба, която връща 2 пъти повече кръв от нормалното. Звучи супер, нали? Да, само че когато я използвате, то това ви консумира почти цялата мана като наказание! Така трябва да мислите дали в тежък момент сте готови да рискувате своя mana pool, за да оцелеете!
Всъщност, и при други предмети има такъв подход – много силен бонус, който обаче идва заедно с наказание на друга статистика!
Що се отнася до самите колби, то те не се ограничават просто до такива за кръв и мана. Има всякакви версии. Такива, които ви дават резисти към огън или лед... повече броня... увеличена скорост на движение... и много други!Тоест, говорим за различна, дълбока система в Path of Exile.
Която ви кара да се чудите кои 5 колби да екипирате. Примерно ако навлезете в зона с много огнени чудовища, то очевидно отвара, която ви дава +50% fire resist е наложителна. Ако пък сте на място с много на брой силни меле гадове – тази, която ви дава допълнителна броня. И т.н.
Така в Path of Exile и тази система е супер яка! Пълненето на колбите с избиване на гадове е адски хитро, особено пък когато попаднете на някой труден бос... и ви се случи почти всички отвари да са изхабени и да се чудите как да оцелеете!
И такааа... накъде продължаваме? Хъм, айде да покрия и предметите. Тук нещата също са хитро направени, но като цяло тази система в Path of Exile не е невиждана.
Та, основният плюс при броните и оръжията е този, че имате огромна възможност да им реролвате статистиките. Което се случва чрез специално предмети, които намирате из игралния свят.
Представете си следното: намирате хубава жълта броня от високо ниво, но пък не дава бонуси, които ви интересуват. Няма проблем – ако имате правилния предмет можете да я реролнете! И така – безброй пъти (стига да имате достатъчно бройки от предмета за reroll-де – имайте предвид, че те са скъпи и редки!).
Същото важи и за друг важен елемент, за който ви споменах – сокетите в броните и оръжията. Техните цветове и връзки между тях могат да се генерират на случаен принцип... но често струва прекалено скъпо, докато намерите точната конфигурация!
От друга страна, всички тези елементи в Path of Exile ви дават пълни възможности сами да създавате редки предмети. Как става това? Много просто.
Ако намерите някоя обикновена бяла броня, оръжие или пръстен/амулет, който има точно каквито ви трябват дупки... то можете да го превърнете в жълт. Ако не ви хареса – да го реролнете! Което ви позволява сериозен контрол и върху този елемент от играта!
Което е логично – в Path of Exile няма аукцион, няма системи за лесна търговия. Идеята е да носите това, което намерите. Нещо, което е абсолютно яко и... да, олд скул.
Тъй като можете да си представите колко приятно е това да ви падне някой предмет с точните сокети... и вие сами да си го превърнете в някакво ултимативно оръжие, което да носите дълго време!
А не да идете в аукциона, да хвърлите златото, което сте изфармили и толкоз. Като в кенефа Diablo III.
А, да. Нещо друго, сега като стана въпрос за икономиката в играта. При нея, злато няма! Както и каквото и да е, което да напомня на него! Което е як ход – вие трябва да търгувате с предмети, точно както подхожда на такава игра. Не да фармите милиарди злато и да ги изсипвате за нов предмет.
Ако се чудите обаче как можете да купувате разни неща от NPC-тата в играта... то това става чрез т.нар. currency items. Това са множество предмети, които са за еднократна употреба. Такива, които превръщат нормална броня в рядка, които променят броя на сокетите, портали към града, скролове за идентифициране и т.н.
Естествено, търговците в града ви свалят кожата, тъй че трябва да се пазарува от тях само в краен случай. Особено скъпи са предметите за превръщане на бял предмет в жълт... поне досега не съм имал достатъчно ресурс да си купя дори един!
Така. Мисля, че вече покрих всички елементи в играта откъм предмети, умения, пасивното дърво... както можете да се уверите, креативните и нестандартни елементи са адски много на брой! Но какво да кажем... за битките?
Те са страхотни. Старата школа. А именно... убивате противниците бързо и умирате бързо! Също като в Diablo II. Както в един момент се чувствате безсмъртни, така в следващия идва някакво специално чудовище, което ви убива с 3 удара!
Така през цялата игра трябва да сте адски внимателни. Това да се хвърлите на сляпо в огромно меле често води до смърт. Винаги е нужна предпазливост.
Което е супер. В много модерни игри всичко е направено така, че човек да има възможност да реагира. Да кайтва по половин час. Всичко е улеснено.
Path of Exile не е „модерна“ игра. Срещате някой бос, за който не сте изцяло подготвени. Той ви убива с няколко удара. Няма извинявай, няма улеснения – точно както трябва да бъде. Осерете ли се в развитието на героя... в един момент започвате лошо, лошо да страдате.
И не като в Diablo III – човек да си превърта всичко както си реши. Не. В Path of Exile грешките имат значение. Което е супер – абсолютно скучно е да няма никакъв залог в действията на даден играч!
Разбира се, динамичните битки ви позволяват постоянно да ви е интересно. Тъй като не можете да цъкате Path of Exile с половин внимание. Покрай Diablo III свикнах да гледам сериали в същото време, докато играя. Почти не ми се случваше да умирам.
Пробвам ли същото с Path of Exile… греда. Не става. Както убивам 10 мелета безпроблемно и така на 11-тото се оказват убит с няколко удара.
А точно като на Diablo II, то на високите трудности при смърт... губите точки experience. На втората са 15%, на третата – дебели 30%. Гътнете ли се един път... лошо, лошо.
Естествено, такова нещо като чекпойнти също няма. При смърт се прераждате в града... а ако нямате waypoint или предварително отворен портал за зоната, в която сте умрели... трябва да се връщате пеша от майната си!
Разбира се, някои по-нови геймъри може и да плачат. Но това е старата школа – смъртта си има последици. Тежки.
Но под всичко това нямам предвид, че играта е несправедлива. Не е. Path of Exile ви дава предостатъчно възможности да не сте в неблагоприятна ситуация.
Ако в даден момент нямате достатъчно резисти – можете да се екипирате с пръстени, които да ви дават такива. Плюс отвари за временното им увеличаване. Да, някои статистики на героя ви ще пострадат... но пък ще имате възможност да минете трудна секция от играта.
В доста от случаите с умение можете да минете и най-трудните босове. Не говоря за „умението“ от Diablo III, което се изчерпва с това да имате хубави предмети. Не. Тук трябва да се врътите, криете, да се назобвате временно с поушънки и да опитате да убиете някой гад за секунди, преди да ви сполети същата съдба.
A често сблъсъците свършват за 10-20 секунди. В по-добрия случай оцелявате... понякога можете да се измъкнете малко преди да умрете. Но и нерядко се загива.
Аз вече умрях десетки пъти на Path of Exile. Всъщност, сигурно 2 часа след като създадох първия герой и вече се "наслаждавах" на надписа You Have Died. Тъй като няма „лесна трудност за новаци“. Играта ви посреща бързо и грубо – както си трябва. Няма го това навлизане като в Diablo III – изкарвате 30 часа, преди да умрете първия път...
...всъщност, сега гледам, че дори и баш про геймърите умират в Path of Exile. Когато играят в хардкор режима. При който една смърт ви връща в „стандартната“ лига (да, това е поредното хитро решение – когато умрете на хардкор, не губите героя си или предметите му – просто преминавате в стандартното ниво, където можете да си умирате нон-стоп!).
А, да, нещо друго – ако тръгнете да гледате клипчета на Path of Exile в нета. От тях може да ви се стори, че играта е хипер лесна... понеже ако играете правилно, кръвта ви почти не пада. Но това е лъжливо!
Path of Exile далеч не е лесна игра и ви гарантирам това. Когато я разцъкате с по-посредствени предмети ще се уверите в думите ми.
Но така и трябва да бъде – да има трудност. Най-накрая... просто се вижда, че разработчиците от Grinding Gear Games са фенове на жанра... те не са „просто създатели на продукт“. Те са хора, които се кефят на това, което създават. И се получава нещо класно!
И хоп, вече съм към края на ревюто си. Което всъщност стана адски, адски дълго! Може би най-голямото в сайта. Но това е, понеже Path of Exile е толкова нестандартна игра. Дори и след толкова изписани думи, то пак има неща, които съм забравил да спомена. Но заключението ми е едно – ако сте фенове на екшън RPG-то, на старата школа игри от този жанр... то имате едно задължително заглавие. Path of Exile.
За което не плащате и един лев даже. Играете напълно безплатно... и влагате пари само ако смятате, че си заслужава. За мен е абсолютен факт.
Но нека да отделя традиционните редове за графика и звук накрая. Визуално, играта си е стара и това е факт. Няма как – Grinding Gear Games са малка компания и очевидно нямат ресурса на Blizzard примерно.
Анимациите в Path of Exile са доста зле... макар че за сметка на това детайлността що-годе е прилична на максимални детайли. Но както казах, говорим за стара игра! Да, за хора като мен това не е нещо ужасно – цъкам си спокойно и класики от 2000-ната година, без да ми пука, че са антични по днешните визуални стандарти. Но вероятно някои хора няма да се изкефят на графиката, която предлага Path of Exile.
Макар че както казах, въпреки че „технологично“ не говорим за нищо впечатляващо, то визуалният стил е добър. Без шарении. Изчистено, мрачно, брутално.
Звукът в играта е добър. Гласовата актьорска игра си е средняшка – ясно е, че не са били наети високоплатени актьори за нея. Но пък не е на ниско или дразнещо ниво. Ефектите и саундтракът, от своя страна, са си супер. Оценка зелено.
Заключението? Path of Exile е задължителен. Това е моето мнение. Не съм се кефел толкова здраво на екшън RPG от Diablo II времената си до ден-днешен. Страхотна, страхотна игра... която продължавам да преоткривам дори и след като съм изкарал кой знае колко часове вече...
А и освен всичко друго... Grinding Gear Games са компания, която очевидно иска да се развива. Много. Играта дебютира трудно в края на януари с постоянни проблеми в сървърите, породени от сериозния интерес към нея. Седмица след това всичко беше поправено! Сега се играе спокойно, въпреки че напират адски, адски много хора!
Ето така се прави... когато се интересуваш от клиентите си! А не кенефи тип Blizzard, които с месеци не си оправиха шибаните сървъри. Ами какво да говорим повече!
Path of Exile е задължителен. Точка.
Още по темата
Толкова си субективен зa D3, че ревютата ти стават чак дразнещи
1) И там в повечето случаи, в които се хвърлиш в меле, умираш
2) И там има елитки, които те убиват с няколко удара
3) Батъл системата на играта е много по-добра от тази на РоЕ като цяло.
(всичко това, разбира се, ако намериш MonsterPower-a / Power X, на който да играеш, абсолютно приложимо и за Д2.)
Трудността е нещо, което на 'нормално' е липсвала и в Д2, мен лично ми харесва да започва трудно и именно затова започвах Д2 с Players X
Арт стила на играта е добър. Визуално е зле, но мрачната атмосфера 'прикрива' графиката. А да ти излизат орди от чернилката е готино. адски готино.
Поушънките, пасивното дърво, сокетите - харесват ми. НО. НО. Бях написал, че Д2 е риплейабъл само поради откровена грешка в дизайна - не можеш да респекваш. При наличието на 1350 пасивки е напълно АБСУРДНО да не можеш да ги променяш. Повечето хора не са на 10 години и нямат по 8-10 часа на ден за игра. Когато след 2-3 седмици установя, че просто с началните си избори не мога да направя героя си както искам, ще започна нов герой. Когато това се случи пак - просто ще зарежа играта. В Д2 в големия процент (и под голям имам предвид 80+%) от игрите, хората са в интернет и четат как точно да си разпределят скиловете и атрибутите, за да получат viable build. Над 50% от хората на са пробвали лично всички магии. Аз съм си правил герои по 4-5 пъти за да пробвам всички скилове, след това за да видя кои от тях стават неефективни на висок левъл. Тогава бях на 8. Игрите се развиват. Системите също. Тази система просто е грешна.
Иначе си прав, че доста хора може и да се разочароват до крайна степен, ако са осрали прекалено много билда. Моят засега що-годе важи, та ми е добре... ама нататък не знам.
Иначе за Diablo II - не съм особено съгласен, че е лесна. Без никаква търговия си става адски тегава на Nightmare, а на Hell се умира доста, доста често. Да, в Battle.net като цяло играта си е елементарна... супер предмети се продават за шепа perfect gem-ове. Ама тогава игрите бяха такива - балансирани предимно за сингъл, а мултито беше просто добавка. Ако говорим изцяло за сингъла, трудността на D2 си е супер.
За Diablo III... ме мързи да споря вече. До такава степен ми е омръзнала играта.
@Ивайло Йосифов - и според мен ще пооправят графиката, стига да изпаднат достатъчно кинти. Ама нищо не се знае - малките независими цъкалки често се крепят на косъм живот... за съжаление. На мене скоро ми идва заплатата... харесал съм си някои нещица от магазина вече.
Не е напълно идентично, но е доста сходно
И като цяло - PoE е супер
Ама ако се замисли човек, кажи-речи всичко е измислено за толкова години в гейминга... вече е най-важно в каква комбинация ще бъде приложено и изпълнено в някоя игра.
Също така като гледам какви бъгове има в по-старите статии трябва да се хвана един ден да ги пооправя леко.