С течение на времето, ставах все по-подозрителен към заглавието. От една страна, то беше отлагано многократно. От друга, беше очевидно, че разработчиците Stainless просто нямат бюджет за прераждането на заглавието си. И се обръщаха към всяка възможна услуга, за да се сдобият с пари.
Крайният резултат? Вече е наличен в Steam Early Access. И мога да кажа едно нещо – просто не се надявайте особено на Carmageddon: Reincarnation. Поне при мен положението е такова. Да, навсякъде е написано ясно и с големи букви – „Играта е в Pre-Alpha стадий“. Окей. Хубаво. Ясно.
[caption id="attachment_28125" align="aligncenter" width="525"] Някои от нивата в Carmageddon: Reincarnation дори нямат текстури към момента[/caption]
И все пак – Carmageddon: Reincarnation не е в „алфа“. Напротив. Имаме едно технологично демо, разработвано в продължение на няколко години. И поне аз не виждам никакъв начин играта да бъде завършена скоро.
Просто проблемите са безброй. Нужен е голям екип, за да заприлича Reincarnation на нещо читаво, на своите предшественици. Но няма средства за такъв... и се получава един затворен кръг.
Но нека започна отначало – какво имаме в Carmageddon: Reincarnation? Нека започна с много кратък увод – в случай, че не знаете за какво става дума в тази поредица. Общо взето, говорим за рейсър... поне наглед. В него обаче 99% от състезанията не завършват със завършване на първо място чрез обикаляне из трасето, напротив. В повечето време просто обикаляте наоколо в опит да унищожите своите противници, което ви носи победата. Убиването на пешеходци пък ви дава допълнително време и е интегрална част от серията Carmageddon. Не липсват и различни специални умения, които траят кратко време, но правят мазалото още по-солидно.
Е, тази велика серия преустанови своето съществуване преди цяла вечност. Последната читава игра беше Carmageddon 2, появила се през изключително далечната 1998-ма. Наистина през 2000 година видяхме Carmageddon TDR 2000, но това беше тотален кенеф, който почти тотално уби серията.
И така, превъртаме до днешно време. Какво е налично в Reincarnation?
На теория, положението изглежда хубаво. Оригиналните разработчици на Carmageddon са оформили страхотно автомобилите, изцяло в духа на миналите игри. Някои от пистите са добре познати и ни връщат далеч в златното минало на серията.
Графиката... е прилична, макар и не добра. Може би на нивото на 2005-6 година. Но в крайна сметка, с толкова ресурси – толкова. Поне за мен положението е доволно.
За съжаление обаче, проблемите в Carmageddon: Reincarnation потичат като водопад от лайна прекалено бързо. Само за да започна да си мисля, че тази игра едва ли някога ще бъде изцяло завършена. Ако не стане чудо. Каквото едва ли ще стане.
Нека започна да говоря за фреймрейта. Ами, ужасен е! Компютърът ми отново започва да остарява и му трябва ъпгрейд. Но съжалявам, само преди 2 години Far Cry 3 ми вървеше на близо максимални детайли. Някак несериозно е едно заглавие, което прилича на отломка от 2005 година да цепи по такъв ужасен начин... да върви с 10-20 фрейма! Бог знае колко време ще отнеме единствено оптимизацията на Carmageddon: Reincarnation... каквато всъщност почти липсва сега.
Другият основен минус в заглавието пък са... самите състезания. Наистина хаосът извира още от самото начало – типично за Carmageddon. Колите започват да се блъскат, а рядко се преминава дори първия чекпойнт от уж „състезанието“. Кръв, черва, разбити автомобили - всичко е както си беше едно време.
Но просто всичко е... прекалено, крайно, тотално недовършено. Начинът, по който нанасяте щети на противниците е леко нелеп. Няма значение откъде и как ги удряте в повечето случаи. Един път ги размазвате челно с висока скорост... и не става нищо. Друг път ги докосвате в гръб и те се взривяват като бомби.
Нивата в момента също са тотално недовършени и имат много работа. Пешеходците са зле наредени. Малки са по размер. Има прекалено много завои и стени, малко прави. Не са налични достатъчно power-up-ове.
Просто липсва шибаното удоволствие от Carmageddon – а именно – да хвърчите с бясна скорост, да рушите, да правите мазало! Да разбивате витрите на магазини, да газите хора, да им хвърляте токове и когато ви втърсне да сеете разрушение в дадена зона – да убиете противниците си и да си заминете.
Душата на Carmageddon някак липсва. Усеща се нотката на това, че Stainless просто се опитват да спечелят някоя и друга банкнота, преди да излязат в пенсия. Вероятно това ще се случи скоро.
Просто Reincarnation прилича много повече на бездушен римейк, отколкото нова част от серията. Да, ясно е, че с малко пари не могат да се направят чудеса. И все пак.
[caption id="attachment_28126" align="aligncenter" width="525"] Понякога Carmageddon: Reincarnation може да изглежда красиво, но и системните изисквания са безумни[/caption]
В момента нивата представляват бездушно лашкане по противниците. Системата за отчитане на щетите има нужда от огромно количество работа. Управлението на автомобилите – също. Прекалено дървено и „модерно“ е и не е в духа на предишните игри (най-вече Carmageddon 2). Изкуственият интелект също трябва да се поправя. Да, наистина Carmageddon никога не е блестял с такъв – напротив. Умишлено или не, противниците са полуидиоти. И все пак е нужно да се работи и по този аспект.
И тук посочвам само неща, които трябва да се поправят сега, веднага! След това пък идва оптимизиране на играта, която наистина върви катастрофално зле и то наглед безпричинно.
А чак след това – добавяне на сингъл кампания, още нива, мултиплейър... кога ще се случи това, как? Възможно ли е изобщо?
Моето мнение – не. Не и в следващите дори бих могъл смело да кажа две години. Ако изобщо Carmageddon: Reincarnation някога бъде завършен. Аз имам съмнения в това.
Най-вече поради факта, че Stainless най-нагло лъгаха за състоянието на играта си. Която трябваше да се появи още миналата година и то официално, в продажба. Нямам идея какво са имали като продукт тогава, но сега, в момента, 2014-та имаме едно технологично демо. Това не е „завършена игра“. И няма как да е било нещо повече през 2013-та.
А когато една компания така нагло лъже за състоянието на играта си – можем ли да очакваме да не каже в един момент – „Сори, пичове, направихме най-доброто от себе си, но парите свършиха, съжаляваме, спира разработката“? Аз очаквам подобно нещо, ако трябва да съм честен!
Пък и в крайна сметка, който дал пари в Steam Early Access – дал. Толкоз. Големите фенове, онези, които чакат нов Carmageddon с нетърпение. Останалите обаче няма да дадат пари. Особено като видят из интернет тотално недовършеното състояние на играта. Така е въпрос единствено на време финансовото кранче да секне. Отново.
Просто Carmageddon: Reincarnation наглед няма как да оцелее. Имате да се свърши прекалено много работа. Сигурно година трябва да се бачка. И то от немалък екип, за да имаме сингъл, за да имаме мулти. За да имаме продукт, който да може да се пусне в продажба. Шепа бъгави нива, които да цъкате поотделно – това далеч не е достатъчно. Напротив. Прекалено малко е дори и за преалфа, дори и за... каквото и да е.
В крайна сметка ще видим какво крие бъдещето. Лично аз забравям Carmageddon: Reincarnation… ако някой ден прочета, че играта вече е готова за пазарен дебют, тогава ще й хвърля едно око. Към момента е много далеч от истината.
А и в крайна сметка, Carmageddon 2 все още може да се пусне! Изрових го на един стар диск (да не повярва човек, че даже още имам оптически четец, не го бях използвал от година сигурно). Работи си. Трябва да се намерят един-два важни пача от интернет. Но си тръгва цъкалката. Готова. Завършена. Прекрасна и перфектна.
Да, графиката си е на кота... 1998 година. И какво от това? Забавната анархия е налице, избиването на куп пешеходци, размазването на противниците... защо ми е да си късам нервите с нещо недовършено, когато имам класиката, оригинала, идеалното?
Заради по-красивата, но бъгава графика на новата цъкалка ли? Едва ли. Майната му на Carmageddon: Reincarnation. И на Stainless, които откровено мамеха и продължават да го лъжат за състоянието на играта си. Включвам си сега да поубия малко хорица и да повзривя малко автомобили на Carmageddon 2: Carpocalypse Now. И толкоз.