hategame logo
Dead Space 3 - хорър елементът го няма вече, това е просто шутър
пуснато на 11 февруари 2013 от pseto
dead space 3
Dead Space 3 като цяло не  е лош шутър. Напротив, има някои сериозни плюсове като системата за крафтване на оръжията. Но го слагам в хейт ревюта поради една причина - изобщо не ми харесва как почти всички положителни страни на миналите две игри са били трансформирани или откровено премахнати, докато остане просто поредния... шутър. Ако сте нови за Dead Space серията, то третата игра вероятно ще ви хареса. Ако сте фенове на предишните две... то има голям шанс да се разочаровате. Графиката е грозновата като за 2013 година. Всъщност, когато Dead Space 2 се появи в продажба преди две години не беше особено красив, а в този период нищо не е подобрено по енджина. Съспенсът е доста намален, сравнено с миналите игри. Изправящата на нокти музика я няма. Явно от страх някой любител на екшъна да не получи инфаркт от страх. Като фен на миналите две Dead Space игри, геймплеят не ме изкефи. Прекалено много банален екшън, нулев съспенс, почти никакви хорър моменти. Все пак доста хора се изказват положително за играта... а и самият аз не отричам, че има някои силни страни. Dead Space се превърна в поредната серия, в която корените биват изоставени и нещата ескалират просто до поредния шутър. На някои хора това им е достатъчно... на мен не. Няма как гейм индустрията да се развива, когато отличващите се  с нещо игри биват трансформирани в бездушни пуцалки. Ако решите да си инсталирате Dead Space 3, най-важното нещо е подходът. С каква нагласа ще разцъкате играта? Че това е наследник на две много силни хорър заглавия или че е просто поредният шутър?

Ако изберете втория вариант, то най-вероятно Dead Space 3 ще ви хареса. Сама по себе си, играта представлява една прилична безмозъчна пуцалка. Която не блести с нищо особено. Но пък има хитро замислена крафтинг система за оръжията, нестандартни врагове (ако сте нови в серията!!!) и най-вече – висока трудност.

В случай, че сте фен на предишните две Dead Space игри обаче... е напълно възможно да се разочаровате сериозно. Както това се случи при мен. Тъй като много от положителните елементи в поредицата или са претърпели трансформация, или чисто и просто ги няма. За съжаление.

Но нека започна от самото начало. Със сюжета. В началото  църквата на унитологистите активира пореден Маркер, стартирайки епидемия от некроморфи в колонията, където живее в тайнство добре познатият ни главен персонаж Айзък Кларк. Героят се съюзява с капитан Нортън и сержант Карвър, заедно с които предприемат пътешествие към планетата Тау Волантис.

Легендите твърдят, че там по някакъв начин е била възспряна епидемията от некроморфи преди 200 години и Азйък с новите му дружки се насочват натам, за да се справят веднъж завинаги с тази напаст.

Както бихте се досетили, основен акцент в сюжета на Dead Space 3 е разкриването на някои важни за серията събития. Например за призхода на мистериозните Маркери или пък зараждането на некроморфите.

Което като цяло е добра идея. Но според мен не е реализирана особено добре. Главната история се ниже бавно-бавно, като на моменти се мъкнете из разни коридори по 2 часа, преди да получите малка лъжичка от главния сюжет. Елемент, който беше далеч по-добре изпълнен в предишните Dead Space игри.

Хубаво е все пак, че има множество аудио логове, които ви разкриват различни провалени експерименти с участието на некроморфите. Както и други важни подробности от вселената на Dead Space. Като цяло щом видите аудио лог, то си струва да го прочтете... наистина.

Но стига толкова за сюжета... какво да кажем за геймплея? Аз бих могъл да го определя точно с една дума – скучен. Това е. Няма по-точен начин да охарактеризирам чувството ми, докато цъках Dead Space 3.

Просто завоят, сравнено с предишните две игри е прекалено голям и поне на мен не ми харесва и грам.

Първото нещо, което тотално липсва в Dead Space 3 е атмосферата. „О, ама то има тъмни коридори, от които изненадващо изскачат некроморфи“, ще каже някой. Има, да. Ама само липсата на осветление не прави една игра „хорър“.

В предишните Dead Space игри отварях нова врата приклекнал, оглеждаш стаята по 10 пъти, чудещ се откъде може да изскочи противник. Случваше ми се по 20 минути да се влача и да изтръпвам от всеки звук.

Подобно потапяне в играта липсва в Dead Space 3. Каква е причината – не знам. Може би в основата се крие това, че е прекалено екшън насочена?

За разлика от миналите представители на серията, в третата част кажи-речи не се минават и 10 минути, без да има престрелка. Което убива абсолютно целия съспенс елемент. Когато влезете в някоя по-голяма стая и знаете, че задължително ще има противници в нея.

Нещо, което не се случваше в предишните игри. Може да минете и 5, и 15 стаи без некроморф в тях. Можехте да преминете няколко големи коридора, без да видите кьорава гад.

Но положението в Dead Space 3 е различно. Като това тотално убива напрежението в хорър жанра. Предсказуемостта. Тъй като в него е най-важно то да се натрупа съспенс... да се случат неща, които не очаквате. Независимо дали говорим за филм или игра.

Но събитията в Dead Space 3 са изцяло в рамките на очакваното. Няма нужда да се промъквате, да се подготвяте за битки. Просто търчите напред Call of Duty стил. Защото знаете, че скоро ще има меле.

А за разлика от миналите игри, в които имаше шепа чекпойнти и съвсем ограничено количество сейвове за всяка мисия, която ви караше да се промъквате бавно-бавно до края и да се чудите в кой момент да съхраните играта...

...тук нещата са изцяло модерни. Чекпойнт на всеки 3 метра. Буквално. Преди всяко меле имате чекпойнт. Което тотално убива целия „сървайвъл“ елемент. По дяволите, в Dead Space 3 ми беше по-лесно просто да умра в дадено меле, вместо да използвам аптечка – връщам се директно преди него и то като знам откъде точно ще ми изскочат лошите!

А, да, като заговорих за аптечки и муниции – те са кажи-речи безброй. Моментите от Dead Space 1 и 2, в които оставам почти без нищо и се чудя как да бия некроморфите – да ги замерям с железа от околната среда или пък да ги бия с голи ръце?

Няма го. Мунициите като цяло са адски много и рядко се случва да ви свършат. Единствено е важно да внимавате кога презареждате – типично за Dead Space серията (ако изхабите примерно 2 куршума и презаредите по навик, то ще изхабите цял нов пълнител!).

Което е адски зле. Да, не казвам, че трудността е ниска...висока е. И се умира често. Но не защото нямате аптечки, ами защото най-често гадовете ви заобикалят и избиват, преди да реагирате адекватно.

Всъщност, самите битки също са различни. Сравнено с миналите Dead Space игри. Разчита се на по-високо темпо и по-голямо количество врагове. Които ви нападат на талази през 10-на минути. Което превръща играта в кажи-речи обикновен шутър.

Освен всичко друго, начинът, по който се появяват враговете ви омръзва много скоро. Само след няколко часа им схващате алгоритъма. То и не е много трудно.

Ходите в коридор. Виждате противник пред вас. Убивате го но ООООО, изненада, и отзад също изскача некроморф.

Първите десетина пъти се стресирате. Но нататък вече става рутина. Елементът на стряскането съвсем изчезва, когато знаете какво ще се случи.

Всъщност, именно това е разликата между Dead Space 3 и предишните две части. Последният представител на серията е като хош хорър – разчита на това да ви стресне. Ходите си из тъмен коридор и КАБААААМ, нещо изскача на целия ви екран. Докато Dead Space 1 и 2 просто ви потапяха в атмосферата, малко по малко ви опъваха нервите с периоди, в които не виждате некроморф дори и за 30 минути. Само за да чуете кански вик, да започне някакво меле и да се насерете на стола.

Естествено, всичко това се случва заради акцента на екшъна в новата Dead Space 3. Няма как като в миналите части да минават дълги периоди без престрелки – нали иначе публиката, която търси EA ще се откаже веднага от играта.

Но тук идва и другият основен проблем – просто енджинът на Dead Space не е предназначен за екшън! Играта винаги е била мудна, а пък повечето противници – сравнително бавни като скорост, но убиващи ви за секунди, ако се доближат.

Именно и заради това имаме системата с късане на крайници – нужно е да срежете краката на гадовете, че да ги забавите поне малко, оттам нататък ги разчленявате до крайност.

В Dead Space 3 гадовете скъсяват разстоянията още по-бързо, като и са повече на брой. И заради това се усеща колко муден е енджинът! Въртите се бавно, движите се бавно. Заклещвате се нон-стоп из разни обекти в околната среда. Имате и ново движение – кълбо назад или настрани – което е супер флегматично.

Така най-често загивате, защото не можете да се движите достатъчно добре. А не защото мерникът ви е изневерил, която беше причината в миналите две игри. Просто ако се прави екшън игра, то огромна роля играе способността ви да се движите свободно и достатъчно бързо.

Очевидно това е било невъзможно в Dead Space 3 поради технически причини. И в резултат се получава някакъв странен извратен хибрид между бавна хорър игра и бърз екшън тип Borderlands примерно.

Но нека преминем към нещо друго – архитектурата на нивата. За мое огромно съжаление, те са адски скучни и линейни. Доста под класата на това, което ни предложиха миналите две игри.

Общо взето, имаме коридори, коридори и още коридори и после още малко от същите коридори. Тук-таме малко открити пространства. И още малко открити пространства, пак еднакви. Които се редуват с още още още коридори.

Гарнирани със складове и още малко складове и още складове, всичко от които напълно еднакви.

Не само това, но почти всяка мисия се състои в това да стигнете от точка „А“ до точка „Б“, а след това да се върнете обратно до точка „А“ по същия път. Заради което още повече се набива в очи колко еднообразни са нивата.

Самите противници пък най-често изскачат от множеството шахти по стените и покривите – един вид се spawn-ват постоянно от нищото. Което още повече влошава положението – липсва съспенса, липсва промъкването. Липсва чувството, че е бил положен много труд по създаването на яки нива. Това, което се вижда в Dead Space 1 и 2.

Тук нещата са претупани. Ходите из коридор – бам бам бам нахлуват некроморфи от шахтите. След 15 минути се връщате по същия коридор... и на същото място се появява нов порцион врагове. Да се чуди човек защо не са ви нападнали всички накуп първия път – явно и некроморфите проявяват джентълменство и ви дават равен шанс за победа.

И какво имаме дотук? Липса на какъвто и да е съспенс, прекалено голям акцент на екшъна. Малки, линейни, еднообразни и омръзващи нива. Дотук Dead Space 3 звучи като абсолютна помия, нали?

Всъщност, това не е така. Както отбелязах в самото начало, ако подходите към тази цъкалка сякаш е „поредният шутър“, то като нищо ще ви се хареса доста. Тя по-скоро е шамар в лицето за истинските фенове на Dead Space серията.

Реално, ако гледаме на тройката просто като поредната пуцалка, тя изглежда прилично. Имаме някакви нестандартни за повечето „традиционни“ шутъри противници. Налична е и мрачна атмосфера, както и изненадващи моменти.

А също така и много добра крафтинг система, представена в тази игра. Всъщност, и в Dead Space 1 и 2 можехте да ъпгрейдвате оръжията си, но тук нещата са различни... можете да си строите изцяло нови такива от нищото! Не само това, но пък можете да съчетавате по 2 пушкала, докато се превърне някакво крайно извращение!

Това се случва чрез интересната механика, при която едновременно можете да съедините всеки две оръжия, които ви попаднат! Просто си ги избирате и хоп, в ръцете ви се появява някакво яко извращение!

Така за разлика от доста игри, то никой не ви принуждава да цъкате с нещо, измислено от дизайнерския екип. Всъщност, вие самите сте дизайнерите. Катечница с резачка. Помпа с парен чук, който удря в меле. Комбинациите са адски много.

Заедно с това, освен основните два компонента, всяко оръжие има и по няколко приставки. Които пък дават какви ли не различни ефекти. Възможно е например пушкало да получи масова атака, но пък за сметка на намален damage.

Възможно е приставката за картечница да се превърне в помпа, която да удря по няколко противника.

Можете да добавите ъпгрейди, които събират автоматично муниции край вас. Както и класически добавки, които увеличават размера на пълнителя, скоростта на презареждане, щетите, които нанася дадено оръжие.

И много, много други.

Като цяло различните елементи за пушкала са доста на брой, пръснати из света. Ако случайно ви трябва някоя добавка, а нямате късмет да ви се падне – не се бойте. Можете да си я създадете сами.

За тази цел е нужно да притежавате няколко крафтинг съставки, които се намират на случаен принцип из игралния свят. Големи количества от тях можете да намерите в страничните мисии, както и чрез отваряне на някои заключени из игралния свят врати.

Като цяло въпреки системата за микротранзакции, която възмути доста геймъри, включително и мен, сякаш в играта има баланс. Не са направени нещата по такъв начин, че да сте в неравностойно положение, ако не извадите истински пари.

Което като цяло е плюс. Всъщност, цялата крафтинг система е добре направена и е огромната положителна черта на играта. Просто намирането на BENCH-ове за ъпгрейди на пушкалата се чувстват като Коледа в Dead Space 3 – човек няма търпение да види какви нови предмети е намерил и как може да си подобри екипировката.

Като плюс мога да посоча и трудността в играта. Като цяло тя е доста висока, като се умира адски често. Особено пък на hard. Започнах Dead Space 3, чудейки се дали играта няма да е прекалено опростена... ами, това не е истина.

Макар че положението не е изцяло добро. Тъй като прекалено често Dead Space 3 опира до „долна трудност“, ако мога така да се изразя. Тоест стоите си в дадена стая и изведнъж ви връхлитат 10 некроморфа от 5 различни страни и се засилват към вас.

И да ги забавяте чрез stasis, и да не го правите... все един се промъква зад вас и ви прави на решето (най-вече заради мудното управление, което споменах вече). Тъй че на доста моменти просто трябва да заучите откъде падат некроморфите... което намалява значително кефа от играта.

Макар че според мен този нов стил е приложен заради кооперативния режим. Нали се сещате – баш като в хорър филмите двама души стоят гръб до гръб, като същевременно от всички страни ги нападат изроди.

Да, като кооперативно преживяване, Dead Space 3 оставя по-добри впечатления. Мелетата изглеждат доста по-балансирани тогава... откровено казано в сингъл на моменти трудността скача прекалено много... сякаш се очаква всеки момент да дойде втори играч, който да ви помогне!

Разбира се, когато цъкате с приятел, прекалено скучните и еднообразни коридори и открити карти не правят чак толкова лошо впечатление. Друго си е някой да сподели бремето с вас!

Също така, много от оръжията имат ефекти, които оказват положително влияние на вашите партньори. Така когато създавате нови пушкала трябва да се консултирате с вашите дружки как е най-добре да се процедира.

Интересно е, че и кооперативната кампания е по-добра от сингъла. Най-вече поради факта, че вторият персонаж Карвър има същите видения, които и Айзък в предищните две игри (най-интересно, в сингъла на третата част, такива почти изцяло липсват!!). Така поне единият от двата цъкащи в кооперативка може да усети малко баш съспенс.

Въпреки че Айзък – незнайно защо – и в сингъла, и в мултито е яко занемарен. Поне за мен е необяснимо главният герой в поредицата да е толкова постен.

Но нека се върна към кооперативката. Както и предполагах, тя е дошла за сметка на сингъла. Личи си, че Dead Space 3 е разработван първо като кооперативна игра.

Да, режимът с двама играчи едновременно си струва като цяло. Стига да сте негови фенове. Аз лично не съм и никога не съм го обичал. А и не смятам, че кооперативката има място в серия като Dead Space, в която традиционно сте абсолютно и тотално сами в мъртвия космос...

Но какво да се прави. В името на по-високите продажби, EA са склонни на всичко. Включително и ритуално убийство на сингъла.

Всъщност, именно заради това се изказвам толкова критично за Dead Space 3. Не обичам сингъла да страда заради мултито. Особено ако говорим за поредица като тази. Но това се случва. И като гледам из интернет, доста „класически“ фенове на Dead Space се оплакват от същото.

В крайна сметка мога да приключа темата с геймплея по следния начин: ако нямате прекалено високи очаквания, Dead Space 3 е прилична игра. Основният й плюс е крафтинг системата – страхотно направена. Събирането на ресурси също не е прекалено небалансирано.

От друга страна – съспенс елементът го няма вече. Съответно Dead Space 3 е по-скоро бавен хардкор шутър, отколкото хорър. Нивата са прекалено безидейни и еднакви. Нищо общо с разнообразието от миналата част. Мудният енджин прави бързите битки изключително странно и по-скоро неприятно преживяване.

Нека преди заключението да отделя няколко думи за графиката и звука.

Визуално, Dead Space 3 откровено си е грозен за днешните стандарти. За две години, играта не е мръднала като качество. Да, този минус си има своите положителни елементи – играта тръгва идеално дори на яко стари графични ускорители.

Но все пак, Dead Space 3 си е грозноват. А още по-зле, бавният Visceral енджин изобщо не е оптимизиран за по-бързия геймплей, който имаме в третата част. Което е доста зле.

При звука, нещата са средна ръка. Саундтракът не е на нивото от миналите игри. Което допълнително убива целия потенциален съспенс. Гласовата актьорска игра е доста посредствена в почти всички случаи.

Заключението? Мен Dead Space 3 ме разочарова. Очаквах много повече. Сама по себе си играта не е „помия“. Не е „класическият“ представител на хейт ревюта. Напротив, що-годе е добра даже.

Просто е под нивото на своите предшественици. Завоят към екшъна изобщо не е добър. Плюс всички скандали с DLC-та още при пускането на играта и множество миктротранзакции.

Освен всичко друго, през по-голяма част от времето Dead Space 3 ми беше крайно скучен. Чисто и просто. И не съм особено сигурен дали дадените за нея пари си струват.

Коментари
undefined
Anon
13 февруари 2013
И аз се разочаровах.. Не е много добра екшън игра, и е посредствен хорър. Подобно на новия Hitman, разработчиците са се отметнали от неща, които са направили серията толкова добра. При Хитман обаче имаме един много мощен и визуално красив енджин, добър звук, предвидима, но добре представена история и една игра, която просто е забавна. Dead Space 3 не е. За съжаление.
undefined
pseto
14 февруари 2013
Добре казано.

Явно в гейм индустрията всичко е на цикли. Ето, в последните години куестовете се възраждат с пълна сила... но пък хорърите загиват. Като гледам Aliens: Colonial Marines примерно 100% ще е голяма помия, щом и западните медии дето имаха реклами на играта й писаха слаби оценки.

Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл