Е, едно е сигурно – Grid Autosport ще се понрави на някои хора. Най-върлите маниаци на тема рейсинг, които имат и достатъчно сериозни умения. Предполагам, че за тях няма да са видими до чак такава степен огромните минуси на това заглавие и може би ще го харесат.
На мен, като един геймър с посредствени умения, особено и ако говорим за рейсинг жанра, най-важно е удоволствието. Поради ред причини, в Grid Autosport то липсва. В резултат, емоциите ми пред играта бяха почти крайно негативни.
Да, наистина Grid Autosport има някои подобрения, сравнено с предишната слаба игра или много от модерните скапани рейсъри. Но като се тегли чертата, не смятам, че това е струващ си продукт.
Нека обаче започна с най-хубавото – наистина Codemasters този път са се опитали да направят игра за феновете. Grid Autosport е с една идея по-близък до класическите TOCA игри, отколкото до модерните представители на жанра.
От една страна, изкуственият интелект не е типичният за подобни заглавия – когато се блъснете някъде да ви изчаква, а пък когато сте напред и карате перфектно – да ви настига магически. Не.
Всичко си е в рамките на старата школа – дори и най-добрият ви опонент си има определено темпо за обиколка, зависещо от трудността. Ако вие карате по-бързо от него... няма да ви задмине. Същото важи и ако направите грешка – изоставате далеч назад и туйто. Никой няма да ви чака – всеки си гони своето. Няколко грешки и ще видите последния си противник някъде там в далечината...
Заедно с това, управлението на автомобилите до една степен е по-приятно от преди. Нямаме класическите за модерния рейсинг камиони. Освен това, спирачките не са магически и не заковават автомобила от 200 до 0 за десетина метра, напротив. Преди сериозен завой трябва да намалите отдалеч – в противен случай ви предстои изхвърчане от пистата или размазване в мантинелата.
В този ред на мисли казвам, че ако сте достатъчно добри, вероятно Grid Autosport ще ви прави удоволствие. По-добър продукт е от онова, което сме свикнали да виждаме в последните години и с умение (което ще рече почти тотална липса на грешки) ще стигнете далеч. Най-важното – вероятно ще ви е приятно да цъкате.
Противният случай? Много псувни и отрицателни емоции. Каквото беше поне положението при мен. А и доста хора вероятно се чувстват по подобен начин, ако съдя по отзиви в интернет.
Първо, изкуственият интелект. Наистина в много игри в последните години ботовете са супер гнусно изпълнени. Прекалено агресивни, постоянно се чудят как да ви изблъскат от пистата и т.н. Да, обаче в Grid Autosport това поведение е издигнато до култ.
В почти всяко състезание, сякаш мисията на живота за вашите опоненти е да ви пратят в чакъла. Буквално няма случай, в който да не се опитат да ви изхвърлят от пистата. Намалите ли прекалено много на даден завой и изпуснете ли перфектната линия, очаквайте удар. Всъщност, често някои ботове даже излизаха от пистата, че да успеят да ме подпрат на завой.
Разбира се, при физиката на вас и ботовете всичко е тотално несправедливо. Ако вие подпрете AI противник така, както ви блъска той, то се обръщате и отивате в калта. Ако пък ботът ви изръчка отзад, то запазва магическа стабилност на пистата.
Ако изключим това, вашите противници винаги правят всичко възможно единствено да ви затварят във всеки възможен случай. И не говоря просто да си пазят перфектната линия – движат се директно пред вас и то на зиг-заг (дори и със скорости от 200+ километра в час, при които вашият автомобил логично губи скорост и може да занесе, но вражеските – не).
[caption id="attachment_30053" align="aligncenter" width="525"] Изгледът от кокпита е определено покъртително грозен... и не, тук не говорим за лоши детайли - просто е наистина толкова размазан...[/caption]
Още по-забавно става пък, когато стартирате от по-задни позиции – имате една маса от ботове, застанали в спартански строй, покривайки целия път. Почти винаги единственият начин да преминете тази стена е да нападнете ударно 6-7 автомобила на завой, врязвайки се безумно в тях. Чисто каране? Забравете.
Споменах ли, че играта както винаги е аркадна и дори да блъснете някого със 100 километра в час, то дори не ви светва първия индикатор за получени щети? Особено пък ако влезете странично на някого?
За да приключа темата за ботовете, то мога да кажа, че са ужасни. Само те убиват почти цялото удоволствие от играта. Особено ако говорим и за Street дисциплината, когато при завършване на първо място, в следващото състезание стартирате от последно. Което ще рече, че имате 11 копелета за задминаване. А това си е игричка по нервите.
Иначе, ако изключим досадните ботове, шофирането е що-годе забавно. В някои състезания те не са гига агресивни и тогава чувството е приятно. Има го един елемент от старите игри – да се концентрирате върху противника отпред и с перфектно каране малко по малко да сваляте преднината му... докато най-накрая го задминете.
Да, положението пак е аркадно и пак автомобилите завиват много по-зле, отколкото при старите рейсъри на Codemasters. (Това не го казвам наизуст – специално си качих една стара TOCA 2, за да видя дали помня какво беше едно време...) Като цяло обаче, имаме стъпка в правилната посока.
Струва ми се обаче, че ако Codemasters ще се връщат към силните си игри, то трябва да променят своя енджин. В момента графичният им двигател е оптимизиран за аркада и нищо повече... и в Grid Autosport се усеща своеобразен конфликт между две различни психологии в рейсинга. Чистата, безумна модерна аркада срещу клачиските хибриди между аркада и симулация.
Но стига толкова за геймплея. Предполагам схванахте идеята. Нека премина към сингъла. Там... положението е разочароващо, в интерес на истината. И то адски много.
Усеща се едно крайно претупване, нещо, свършено набързо. Което не е супер изненадващо – Grid Autosport е продукт, разработван около година. За какво иде реч?
В играта имате няколко различни дисциплини – Touring, Endurance, Open Wheel, Tuner и Street плюс шеста – Grid. Последната се отключва, когато достигнете определено ниво на предходните три, като ви осигурява най-сериозното предизвикателство зад воланите на супер спортни возила.
Петте основни дисциплини пък са напълно класически – туристически автомобили, улични състезания, по-маломощни болиди, дрифтове (да, без тях не може!), както и endurance режима, при който трябва да издържите възможно най-дълго време, преди гумите на автомобила ви да се изхабят тотално и да стане неуправляем.
Доколкото режимите са много на брой и разнообразни, проблемът е как са изпълнени. Целият прогрес се случва чрез... сключване на договор за по няколко състезания (или сезони). След завършването им, пред вас отново са представени няколко контракта. В резултат, вие нямате пълен избор върху това с какъв автомобил да шофирате. Всъщност, понякога нямате възможност дори и да правите настройки на возилата! (Те зависят от конкретния договор).
В резултат липсва един елемент, който аз лично винаги търся в рейсърите – да имам избор кой автомобил да карам, как да го ъпгрейдна и настроя. В Grid Autosport това липсва. Вие сте просто наемници, които прескачат от договор на договор. Наградата? Просто още точки опит, с които да отворите повече състезания от Grid режима.
Скучно е. Претупано е. Видно е, че сингълът е вкаран колкото да се отбие номера. Всъщност, ако се каните да цъкате предимно офлайн, то можете да се разочаровате. И то сериозно.
По-различно е положението с мултито. Там поне имате възможност да налагате повече персонализация върху автомобилите си. И като настройки, и като тунинг. Така можете да не само да изберете какво возило да шофирате, но и точно как да се държи на пътя. Нещо, с което сингълът не може да се похвали.
Заедно с това са налични куп възможности за избор на надпревари – какъв изглед е позволен, какво количество помощни настройки, класове автомобили и др.
Освен всичко друго, самият геймплей на Grid Autosport е по-подходящ за мултиплейър. Да, наистина повечето хора шофират като задници и ви връхлитат на завоите, но бих предпочел друг жив човек да ме ръчка нон-стоп, отколкото гнусните ботове. Най-малкото, в мултиплейъра важат едни и същи правила – с други думи, ако ударите противник необмислено е по-вероятно вие да се завъртите. Докато в сингъла, компютърът винаги печели. Което е тъпизъм.
Общо взето, типично за последните години, Grid Autosport е продукт, в който е хвърлен повече труд в мултито. Не, че има нещо лошо. Просто трябваше и сингълът да е на високо ниво. А и макар аз да обичам да играя срещу живи хора в игри като шутърите например, при рейсърите предпочитам сингъла. Не съм сигурен колко хора споделят тези възгледи. Именно и поради тази причина не съм доволен от ниското качество на Grid Autosport.
И така, идва време за финалните редове. Но преди това, нека отделя малко време на графиката и звука.
Визуално, Grid Autosport изглежда добре, а и играта не е тежка. Две хубави неща при всички положения. Да, наистина говорим за един остаряващ енджин на Codemasters и това може би е максимумът, който може да се извлече от него. И все пак, Grid Autosport ми се нрави.
Разбира се, няма как да пропусна едно нещо – покъртителният изглед от кокпита на автомобилите. Нямам идея как Codemasters са допуснали подобно извращение, но това е факт – вътрешността е супер размазана и просто изглежда ужасяващо. По-зле дори от стари игри. Не, наистина – вижте някои снимки в интернет. Просто говорим за нещо отвратително! Наистина геймърите искаха подобен изглед – поне част от тях. Но да се добави това безумие? Скандално.
Все пак, ще дам оценка зелено. Лично мен изгледа от кокпита не ме интересува, а според различни данни в интернет, едноцифрен процент от феновете на рейсъра цъкат в тази перспектива. В крайна сметка говорим за детайл... макар че ако нещо ще се изпълни зле, по-добре да не се интегрира на първо време, нали?
Звукът... като цяло си го бива. Нямам идея дали грохотът на автомобилите е достатъчно автентичен, но нямам претенции към него.
И така, заключението. Ако имате намерение да цъкате само в мулти, Grid Autosport може и да ви хареса. Същото важи и ако сте достатъчно добри, за да не ви развалят ботовете цялото удоволствие.
В противен случай, трудно мога да препоръчам Grid Autosport. Сингълът е скучен и претупан, ботовете са способни да ви развалят абсолютно цялото удоволствие за минимално време. Заедно с това, управлението остава странно – някъде в средата между аркада-симулатор от класическите времена на гейминга и модерните помии, с които бива залят жанра.
Просто е време Codemasters да избере какво да прави... или да се върне към корените си, или да прави изцяло модерни игри. Макар че Grid 2 беше приет негативно и е очевидно, че геймърите очакват повече... защо те просто не бъдат послушани?
Още по темата
Дали пък няма да го добавят като някакво DLC по-детайлния кокпит.
Щях да напиша какво мисля за играта (същото, което написах и в замунда), но тукашното поле за писане на текст е бъгнато, така че ще трябва да четеш от снимка:
http://store.picbg.net/pubpic/61/D2/51950a0a398561d2.png
А иначе за Grid Autosport - да, и мен ме дразни по същите причини, които си описал. Всъщност, аз забелязах едно изключително странно нещо - когато се играе с автоматичните скорости и автомобилът ти е направо труп. Не става за нищо. Поема ужасно завоите и прочее. Но ако играеш с ръчните скорости си е съвсем друга работа - доста по-конкурентен си и автомобилът БУКВАЛНО се държи по различен начин (почти съм сигурен, че автоматичните скорости на Grid по някаква причина държат оборотите винаги в почти червената граница и в резултат шансът да се обърнеш е огромен, а ако намалиш не можеш да вземеш завоя...
Абе, ужасен дразнеж е тая игра, никакъв кеф не ми направи. Тук-таме ми беш приятно, ама с малоумното AI целият кеф си умира. Постоянно се чудят как да те изхвърлят от пистата, а ако ти пробваш същото - тежко ти... много слаба игра. А уж беше "връщане към корените". Кур.
TOCA 2 и Colin McRae 2 си остават класиките, оттам нататък Codemasters малко по малко потъва (макар че трябва да призная, че Dirt: Showdown ме израдва. Може би поредната игра на Codemasters, направила ми удоволствие.
Абе, класиките са си истината. Тея дни бях пред NFS 5 Porsche Unleashed... ами това е истината. Няма какво друго да кажа.
С ръчни в Автопръц не съм пробвал, защото още в ГРИД 1 ръчните бяха бъгнати: примерно даденият автомобил има 8000 оборота, а ти искаш да превключиш на 6500. И превключваш. Да, ама играта си има собствено мнение и стрелката рязко скача до края на червената зона, остава там за 1-2 сек. и после превключва. От което се губи целият смисъл да играеш с ръчни, а да не говорим и че така ставаш по-бавен от изкуствения интелект. Та заради това и в 2, и в 3 си карах с автоматични. Аз по принцип обичам да играя с ръчни, но в последните 3-4 години малко игри бяха направени с читави ръчни. В NFS Underground 2 ръчните бяха уникални и благодарение на тях немалко народ съм олекотил с по 10-20 лв. на игра. Някои дори се отказаха да играят повече с мен на U2.
Иначе аз не съм много по ръчните, що-годе мога да ги играя предимно с джойстик покрай Gran Turismo. То там си е почти 100% задълже да се играе с ръчни скорости, направо играта ти го намеква. Та не мога да правя качествени сравнения в този аспект. Ама в Grid Autosport автоматичните предавки са ужасяващи - или си супер бавен, сравнено с компютъра, или ти влизат оборотите в червената зона и автомобилът губи контрол.
А за Need for Speed 5 - тъкмо ударих едно ревю тук - http://hategame.com/retro-need-speed-v-porsche-unleashed-%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D0%B0-%D0%B2%D0%B5%D1%87%D0%BD%D0%B0-%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BA%D0%B0/ , ще ми е интересно да чуя критиките за него. Понеже аз съм огромен фен.