Е, The Walking Dead наистина е зле. Всъщност, не е чак толкова, колкото очаквах. Ако трябва да съм точен. Всъщност, на моменти се усеща, че е наличен потенциал. Даже в кратки периоди от време ми беше приятно да цъкам. Ама лошото е, че най-важният елемент от играта – битките със зомбитата... е просто ужасно изпълнен. И това проваля всичко.
Но нека започна от началото - каква е историята на играта? Както може би знаете, Survival Instinct е базиран на телевизионния сериал The Walking Dead. Неслучайно до заглавието на играта се мъдри и името на телевизията AMC, която го продуцира.
Така сюжетът се върти около един от героите в сериала – Дарил Диксън. Играта служи като предистория на действията от ТВ продукцията, като ни показва един от първите сблъсъци на пича с ходещите мъртъвци.
Интересно е, че в The Walking Dead, озвучаването на Дарил е поето от Норман Рийдъс, който е актьорът и в сериала. Следователно този елемент в Survival Instinct е изпълнен на високо ниво. Всъщност, цялото озвучаване в играта е супер, като са били наети висококачествени актьори за него. В резултат диалозите не звучат по типичния дървен и куц начин, което поне аз очаквах.
За съжаление, това не може да компенсира недъзите на The Walking Dead. Които са адски много. Първият шамар идва още когато си пуснете играта – графиката е стара, стара, стара. Айде, ако сте малко по-далеч от зомбитата, нещата не са трагични. Но когато се доближите... виждате, че Survival Instinct прилича на 8-годишно заглавие.
Естествено, анимациите са адски зле, а пък физиката на ходещите мъртъвци – ужасна. Помня колко добре изглеждаше ragdoll технологията на Unreal Tournament 2003, който излезе преди повече от десетилетка... но явно някои игри през 2013 година не успяват да я достигнат...
Но както съм казвал много пъти – майната й на графиката, геймплеят е важен. Какво е положението тук?
Адски слабо. На книга идеята в The Walking Dead е да има 2 начина на игра – с промъкване и с пуцане. Но проблемът е, че няма особен баланс между двата стила.
В почти цялото време трябва да се промъквате, тъй като ако ви наобиколят няколко зомбита и най-често загивате. А пък ако решите да гърмите с помпата например, то привличате половината ниво до вас. Така нещата повечето време се изчерпват до това да подлъгвате и убивате живите мъртъвци един по един.
Което пък се състои в следния процес: правите няколко крачки назад, зомбито замахва един път във въздуха, не ви уцелва... и вие му вкарвате няколко удара с ножа в главата, за да го убиете. След всеки прорез, вие зашеметявате гадта... с други думи, каквато и да е тръпка няма.
Нито пък интрига. Шанс битката да се развие по различен начин. Ходите назад. Няколко удара в главата. Зомбито умира.
Отново и отново и отново и отново.
Да, ако са повече зомбита, нещата са по-тегави. Наобиколят ли ви 3 например, то често се стига до смърт. Особено като се има предвид калпавата система за смяна на оръжията и адски неудобното прицелване. Пък и дори да извадите пушка и стреляте, то за секунди цялото ниво се изтърсва при вас.
Заради това, нещата опират просто до промъкване и избиване на зомбитата поединично. Стрелбата най-често се изчерпва до скриптирани ситуации, в които ви нападат куп зомбита в барикадирана стая например и трябва да ги изпозастреляте. Но липсва елемента на избор как да цъкате.
Да, редно е да се отбележи, че от един момент нататък можете да се сдобиете с култовия арбалет на Дарил Диксън. Който идва като приятна глътка въздух. Но това далеч не е достатъчно, че да почувстваме The Walking Dead като нещо приятно. Просто всичко е... еднообразно.
Което проваля цялата игра. Ако имаше повече възможности за цъкане, ако имаше разнообразие... то The Walking Dead има потенциала дори да е забавен.
Говоря за някаква система, при която можете да блокирате ударите на зомбитата, да има контраатаки, да има различни по сила мъртъвци, срещу които се изискват различни стратегии, да има гадове, които да можете да убиете само с меле оръжие или пък само с огнестрелно/арбалета. Нещо такова.
Уви, подобно нещо липсва. Нямам идея дали разработчиците на играта не са имали време за това или причината е друга. Но битките със зомбитата са адски кухи... една от най-лошите, която съм виждал от доста време.
В резултат, други елементи с потенциал страдат. Например опитът играта да има разчупеност.
Когато завършите някоя мисия, то имате избор на маршрут към следващата. Става въпрос за преценяване дали да минете по магистрала или пък през черен път с автомобила си.
Първият вариант харчи малко гориво, но има голям шанс автомобилът ви да се повреди. Няма и големи възможности за плячкосване. Ако минете по черен път, то нещата са полярно противоположни. Налична е и трета неутрална възможност, при която шансът за плячкосване, счупване на автомобила и разходът на бензин са средни.
На теория това звучи хитро. Пък и аз, като фен на ролевите игри, се кефя докато цъкам по главната история да имам възможност за минаване на някоя странична, незадължителна мисия.
Проблемът е, че в The Walking Dead просто няма смисъл от тях. Именно заради слабия геймплей. Защо са ми муниции, при положение, че в повечето случаи трябва да коля зомбитата с ножа? Пък и стрелбата освен това е някаква куцо направена и неудобна за PC.
Защо са ми повече неща, които ми връщат кръвта... при положение, че с малко концентрация мога да мина нивото безпроблемно? Пък дори и да има някое голямо меле и умра, то играта ме връща преди него с половин кръв... дори и преди да загина да съм бил на 1 удар.
Защо ми е дори бензин... при положение, че ако ми свърши на магистралата, то The Walking Dead ме пуска на ниво с туби гориво, че да продължа играта?
Идеята я има. Но не е реализирана. От тези странични мисии трябва да има смисъл... но такъв липсва.
Същото важи за друга концепция – да съберете група от оцелели из нивата и да ги пуснете да събират ресурси. Става дума пак за същата троица от вашни припаси – храна, бензин, муниции. Подобно на други игри трябва да ги екипирате с оръжия, като отдолу виждате какъв е шансът те да умрат.
Добра идея. Но реализирана зле. Особено като се има предвид, че липсват каквито и да е възможности да си говорите с оцелелите, да ги усетите като някакви индивиди. Да се привържете към тях един вид. Те просто представляват някаква снимка и шанс от 0% до 100% да загинат, докато са на мисия.
Да, споменах по-назад – тези допълнителни възможности потенциално можеха да направят играта интересна. Примерно си вървя из дадено ниво, виждам дадена пушка – чудя се как да намеря място за нея в инвентара, че да я дам на някой от екипа си.
Или пък се разхождам, опитвам да открия някоя тайна стая с храни, муниции и бензин, които да събера и складирам за черни дни.
Просто няма нужда от всичко това заради сакатия геймплей. Голяма част от който може да се премине само с базовия нож, с който се сдобивате още в началото на играта.
А и освен всичко друго, дизайнът на нивата също е куц. Повечето от тях са хем малки, хем линейни. Което съвсем намалява кефа при тях. Просто ходите напред и това е. Тук-таме има някой алтернативен маршрут, но като цяло е рядкост. Естествено, невидимите стени, които ви ограничават движението са неделима част от Survival Instinct.
Като за капак на всичко това, то имате и магически компас, който намира всичко, което ви е нужно.
Наистина. Колата ви се чупи в средата на нищото – компасът ви показва къде има конкретния чарк, който ви е нужен. Трябва да намерите някакъв ключ за автомобил из нивото? Компасът знае! Нужни са ви туби с бензин? Няма проблем. Поглеждате към компаса и той в разкрива местонахождението им.
С други думи, не просто нивата са адски линейни, но пък и това ги опростява още повече.
Разбира се, изцяло в традициите на модерните игри, то The Walking Dead се вписва в категорията 5-6 часа геймплей. Които са изпълнени с тотално еднообразно избиване на зомбита. Даеба, дори няма и някакви адекватни кът сцени, с които поне да се намекне, че има някаква история!
Да, точно така. В The Walking Dead целият сюжет бива представен с 5-6 изречения в началото на всяко ниво от Дарил Диксън. Кът сцени? Не. Такова нещо като филмчета? Хахаха. Едва ли.
В резултат, Survival Instinct представлява куп еднообразни, линейни нива, без някаква свръзка между тях.
И така, достигнах до заключението. Струва ли си The Walking Dead?
Естествено, че не. В интерес на истината няма да заклеймя разработчиците от Terminal Reality като некадърници. Усеща се, че ако са имали повече време и най-вече – пари, то е било възможно да направят прилична игра.
Но това, което се е появило на пазара е просто зле. Абсолютно безумни битки, почти тотална липса на кът сцени, кратки и линейни нива, грозна графика. Единствено професионалното озвучаване отсрамва The Walking Dead: Survival Instinct. Но това далеч не е причина да си купите цяла игра.