Геймингът е една от развлекателните индустрии, в които разработчиците могат да имат възможно най-лесен и още по-важно – евтин контакт със своите потребители. Отзивите, които се получават за даден продукт са стотици, хиляди, а понякога и повече. Критики, предложения, описания на всякакви бъгове и проблеми. Очаквания, надежди за бъдещи продукти. За да има идея една компания какво трябва да направи... е нужно единствено да чете. Да отвори браузъра и да си води записки. Без скъпи маркетингови проучвания, експерти и тъй нататък.
И не говорим за някакъв водопад от текст, който не може да бъде синтезиран никога. Не е като да четеш Платон, където след десетина страница ти прималява и имаш чувството, че ще колабираш от немощ. Напротив. Ако хванеш 100-200 предложения и им хвърлиш едно око, несъмнено ще видиш някои общи неща. Пресечни точки. Елементи, които горе-долу всички фенове на даден жанр искат да видят в даден продукт. Някои компании четат – това е сигурно. Ярък пример е Valve, където лично шефът Гейб Нюъл се намесва в дискусионни сайтове като Reddit и се опитва да замаже помията, която негови подчинени обичат да изливат с кофи чат-пат. Например скандалът с платените модове. Явно е, че някои компании четат.
Да, Valve си остават спасителите, а Гейб Нюъл – светецът. Наглед, де - Steam си е корпоративна по американски платформа до последния си ред код. Всичко се върти около парите... и нищо друго. Останалото е маркетинг. И все пак е яко да видиш, че някой те слуша. Че ти чете излянията из нета, че имат някаква сила. Че не си просто чикиджия и ходещо портмоне, което си проси да бъде издоено.
Но тази статия не е посветена на Valve, а на една друга компания – EA. И новият им Need for Speed, тийзнат миналия месец. Играта бе представена чрез километрични интервюта на някакъв фешън шведски викинг, следващ лъмбър модата. В тях имаше много празни приказки и малко конкретни факти, но лайтмотивът беше – „Миналата година нямаше Need for Speed, защото целият екип вися в нета да чете отзиви какво искат потребителите, чуваме ви, ще направим онова, което искате“.
Една лъжа толкова фрапантна и безумна, че човек може да се зачуди дали в компании като EA служителите вече не са заменени с някакви много напреднали андроиди, които редят някакви заучени реплики една след друга, без да се направи и най-малкият опит да бъдат подкрепени от факти.
Нека не съм голословен. Първото нещо, което бе анонсирано като част от новия Need for Speed беше... акцентът на сюжета.
Акцент на сюжета. В рейсър. Докато пиша този ред си представям оня испанския чичка без зъбите как се хили френетично. Понеже това е точно толкова абсурдно.
Лично аз нямам идея колко хора искат да има сюжет в рейсър. Кому е нужно това. Какво общо има това с жанра като цяло? Ти искаш да си купиш някой як автомобил, да го тунинговаш, да го оцветиш както решиш, да му промениш външния вид – я да сложиш някой спойлер тип „БМВ от крайна махала на София“, я нещо по-деликатно. И след това взимаш това возило и почваш да се дърпаш с другите хора. Които не те интересуват какви истории имат. Защо се състезават. Дали са ченгета под прикритие, отчаяни съпруги, дилъри от гетата и тям подобни. Нещата се изчерпват до някакво име тип Гошо, Пешо и Сашко, а тези тримата ги отличаваш по това, че Гошо е най-бързият и се бори за първите места, а Пешо и Сашко са най-бавни, щото обичат да пият ракия в деня преди състезанията.
Кому е нужен сюжет, наистина? И колко хора, попитани какво искате в нов Need for Speed, са казали – „Ами, искаме история, по възможност като тази в The Last of Us”? Лично аз не помня да съм чел в каквито и да е дискусии из нета подобно нещо. Някакви хора да напират за сюжет в рейсър. Защото феновете на жанра дори и не могат да се сетят за това. В Gran Turismo има ли сюжет?
„На ти 5000 долара, купи си първата кола, печели състезания, за да си купиш по-хубави автомобили и с тях да печелиш още състезания, точка“. Това е предостатъчен сюжет за рейсър. Както „Ти си избраният, на ти един меч, сега убивай милиарди чудовища, докато станеш достатъчно силен да убиеш най-голямото чудовище“ е предостатъчно за екшън RPG.
И ако видим прецедентите – какво се случва при „рейсърите със сюжет“? Което е „липсващото звено“ в жанра според споменатия по-горе лъмбър викингски секссимвол? Най-пресен ми е The Crew, който буди тотално съжаление с нишката си тип „Екшън от 80-те години, написан от предрусалия с кокаин син на продуцента, който иска да докаже на баща си, че си заслужава джобните за наркотици“.
Test Drive: Unlimited 2, макар и приличен рейсър като сюжет включваше и не по-малко малоумна сюжетна нишка тип реалити шоу. Само селфи стиковете липсваха в нея – хубаво, че играта се появи преди тази гнусна мода. Че даже май и селфита нямаше толкова през 2010-а.
Или може би самият Need for Speed: Rivals, в който помня само някакъв прегракнал глас да говори тъпотии зад кадър защо е полицай или пък уличен състезател... да, тогава студиото Ghost, които ще разработят и новата NFS игра пак се хвалеха, че „имало и сюжет“. И че едва ли не ще се потопим напълно в ролите си на рейсъри или куки, сякаш играем психологически трилър. Явно обаче Ghost не са ебавали да прочетат отзивите за нещото като история, която в общия случай дори бе игнорирана. Защото никой не се интересува от сюжет в рейсър.
И докато това е малката подробност, то миналата седмица голямата кофа с помия бе изляна по пода, стените и тавана от Ghost. Играта ще изисква онлайн свързаност – задължително.
Има ли смисъл да казвам, че кикотещият се беззъб чичка отново отеква в съзнанието ми, докато пиша тези редове.
Задължителна връзка до интернет! За „социални преживявания“. Селфи стикове, излизащи от автомобилите – сигурно ще са DLC!
Тук наистина ми е интересно кой какво е чел от студиото Ghost в интернет. Кой иска задължителна онлайн свързаност? От игра на EA? Същите, които набиха идентично безумно изискване в SimCity и убиха нелошата стратегия с простотията си. А след това посочиха Maxis като виновници им теглиха ножа (след като ги бяха заставили да пуснат The Sims 4 като игра, по-орязана и от оригинала, появил се през 2000 година!).
Кой по-точно желае всичко да минава през сървърите на EA? Включително и това да се логнем, за да можем изобщо да играем? Същите сървъри, които традиционно скрибуцат при дебюта на пореден Battlefield. Същите, които със седмици лагваха, често непоносимо, в Star Wars: The Old Republic. А пък EA си повтаряха в интернет – „Ама ние не очаквахме толкова потребители, понеже инвестираме 200-300 милиона в MMORPG и предвиждаме я да продаде сто бройки, я не“.
Е, същото оправдание вече е готово и за новия Need for Speed, можем да сме сигурни. Написано някъде из служебните сървъри на EA и Ghost, написано, готово. И когато сървърите се пречупят – „Ей, Ингрид, къде беше оправданието за „изненадващия“ крах на онлайн компонента“? После – копи и пейст.
Разбира се, опорните точки са ясни – как играта е била неочаквано успешна и заради това прекалено много хора са влезли в сървърите заедно; как EA и Ghost работят усърдно по решаване на проблемите; как страстта на потребителите и мненията им се взимат предвид. Естествено, финалните думи задължително са „Благодарим ви за търпението“. И аз благодаря на... е, вероятно се сещате какво биха казали повечето българи в този случай.
Някой тук би казал – „Нека не бъдем песимисти“. Е, в случая на компании като EA, Ubisoft и сие, то иде реч за реализъм. Всички знаем, че изискването за онлайн свързаност ще осакати Need for Speed. Въпросът е... с колко точно? Поне аз не видях отзиви в интернет, които да казват – „О, прекрасно, ще можем всички да играем заедно като в MMO, колко страхотно решение EA, вие сте иноватори, никой не се е сещал за това досега, страхотни сте, ще отворите един нов свят пред нас, сякаш друсаме LSD на еднорози“. Напротив, има хейт и то оправдан. Мнозина отбелязват – „новият Need for Speed умря в зародиш“ и да, това е самата истина.
Нещо, което на теория изглеждаше към връщане към по-добрите времена за NFS ще е просто един фейслифт. Ще има малко повече нощни състезания, но едва ли есенцията ще е по-различна от видяното в последните години. Опции да си вържем играта с Facebook и Twitter, автоматични спам съобщение към познатите ни в тези мрежи, наричани „приятели“, всякакви безсмислени ингейм класации, вероятно доминирани от чийтъри. Почти сигурен лаг, а като за капак ще е шокиращо, ако няма и микроплащания. „Справедливи“, разбира се. Онези, които дават пари ще се сдобиват с части за автомобили или цели возила в пъти по-бързо, но онези, които няма да цакат да не се притесняват – ако абдикират от реалния живот, вероятно ще могат да си купят нещо повече от голф двойка след 50-на часа игра.
Все неща, които геймърите искат да видят в даден продукт. Според EA. И техния секси викинг.
Разбира се, всички тези редове може би се изчерпват до посочване на очевидното. Вероятно е така. Но все пак е приятно да се напише всичко. А и също така човек да се зачуди - Защо?!?“.
Защо не се направи нещо като NFS: Porsche Unleashed? Игра, която поколения геймъри помнят само с добро? Или Underground? Или комбинация от двете? Не, не ща социални мрежи, селфи стикове и сюжет. Не искам да трупам почитатели в социални мрежи, с които да си отключвам ъпгрейди по автомобилите. Искам просто изчистен, класически аркада-сим хибрид рейсър с акцент на сингъла. Нека да има мулти, но нека и то да е опция. Не нещо задължително. Нека акцентът не е на мултиплейъра. Нека можем да се отпуснем сами, спокойно, и да си се дърпаме с компютъра. Без малки онлайн келемета, които се врязват в нас когато им падне. Без лагове и дисконекти. Класически рейсър. Толкова ли е трудно? И да, продажбите ще са по-високи. Понеже хората не са чак толкова прости. Дори и американците. И какво, може би ще има 1+ милион продажби, дежурните 9/10 от западните гейм медии. Едва ли някога ще има NFS с оценка под 8/10. И това устройва ли EA? Защо не се направи това, което потребителите наистина желаят? Дали това няма да доведе до много по-високи продажби?
Поне според мен – да. Но аз съм просто човек, който чете мненията в интернет... а EA „ги четат“. Не, че нещо ще се промени – компанията пак ще си печели милиони всяка година. Но вероятно Need for Speed ще продължи да изпада в маргиналност.
А кой ли знае – при неуспех студиото Ghost може и да бъде закрито. Както и на Criterion, пуснали за последно Need for Speed: Most Wanted преди няколко години им резнаха главиците.
В крайна сметка голям милион лапни, голяма дума не казвай. Дори и компании като Activision, които всички с основание ненавиждаме не обещават чак толкова драстично неща, които добре знаят, че няма да изпълнят.
Като това да слушат какво искат потребителите.
Още по темата
==========
O, man! Почти се задавих с кафето!
Да, може и да има някаква изненада, ама... някак има противоречие. Уж са слушали геймърите, а нищо не правят, с което да го докажат. Тоест вероятно и останалите елементи от Need for Speed ще са противоречиви.
А и щом е с постоянна онлайн свързаност, то още от сега предричам, че ще има сериозно застъпени микроплащания. Ама нагли такива... да си го кажа.
Колкото до играта.
Day 1 laucnh - not playable
после дразнещ лаг и нескопосани сървъри
microtranzactons,microtranzactons,microtranzactons,microtranzactons,microtranzactons,microtranzactons,microtranzactons,microtranzactons,microtranzactons,microtranzactons,microtranzactons,microtranzactons,microtranzactons,microtranzactons,microtranzactons...
DLC.
The End
... но сериозно, тея юпита от ЕА са бахти тъпите путки... Почти толкова коклото тези дето ще клъвнат на новият NFS.
Не е ли това трагедията на гейминга?
Но все пак Need for Speed потъва и това е сигурно - тъй че EA ако продължи да действа по същия начин единствено ще затрие тази серия. Не, че ги интересува толкова, дорде си имат FIFA и Madden, ама със силен пари ще изкарват повече пари, със слаб (или никакъв) - по-малко. А хората мисля вече се усетиха за какво иде реч... и не си трошат краката да купуват новите NFS-та.
Тъй че има някакво пробуждане.
Каквото и да си говорим, основната вина зад всеки провал е не геймърското общество, колкото и неустойчиво да е то, а компаниите, които в алчността си нямат граници.
Но FIFA вероятно носи по половин милиард годишно, а най-вероятно и повече. EA може да си го позволи, особено и при мъртвия PES... докато NFS е в периферията вече. И там нещата са на границата на едва ли не нискобюджетните игри. Именно и заради това е по-нужно там да се слушат хората какво имат да кажат - конкуренция има, EA трябва да се борят.
А те си вършат своето. Е, едва ли ще го усетят, особено и вече като почнаха да печелят пари с торби, но все пак - защо не го направят? Може би е корпоративна култура... правиш каквото си знаеш - дори и да умреш.
Горе чета и други небивалици в коментарите - за затриване на сървъри, кои сървъри са затрили EA, та те до скоро имаха работещи сървъри за NFS Carbon.
Едното ти дава възможност да започнеш от нищото, да си събираш колекция автомобили, да ги ъпгрейдваш, да им променяш външния вид, да участваш в различни класове състезания. Общо взето това, което очаква. Другото е да има безброй глупави кът сцени с някакви уж badass ъндъграунд рейсъри, в които се заканват като в негърски сериал и после почват да се състезават.
Именно за първите бяха критиките. Човек даже не можеше и цвят на автомобила да си избере. Само като минеш през някоя бензиностанция, за да избягаш от куките и се сменяше на случаен принцип и дори тези цветове бяха около... 5 примерно. Автомобилите се намираха и сменяха като носни кърпи из картата, тоест човек не ги "притежаваше" и т.н.
А никоя компания не иска игра да е "добра", иска да е печеливша. Добре изпълнен online-only компонент гарантира по-ниско пиратство, дори и ако плащащите са преебани (говоря с много тежък server-side), а също така и могат да се интегрират много повече микроплащания. EA като прави камара пари с Ultimate Team очевидно ще пробва същото и Need for Speed.
А геймърите какво искат? Ако е рейсър - вероятно акцент на сингъла и никакви микроплащания... поне като избухна скандала за online-only компонента, какво казват 90% от пишещите в големите сайтове? Баш същото...
Защо според теб всички компании спряха да пускат демота на игрите? Нали ако им видиш фантастиките и бъгните, няма да искаш да си я купиш.
Едно време като исках съпорт от Codenoobs за Race Driver GRID, ония ми казаха да го духам и че това, че съм си купил играта не означавало, че били длъжни да осигуряват съпорт. После установих, че крак-ът за тази игра оправя бъговете, които некадърниците от Codenoobs са създали в GRID. Аз това им го написах във форума и им казах, че отсега нататък всичко, което носи логото на Codenoobs ще го свалям и играя кракнато. Щом те ще ми викат да го духам, ще го духат и те!
А иначе EA си ги интересува винаги бройката, но още повече ги интересуват микроплащанията. Знаят, че са напипали G-точката с Ultimate Team за FIFA и Madden NFL и съм сигурен, че ще има нещо подобно в тоя NFS.
Абе всъщност в при новото управление с половин идея някак са се подобрили нещата, но есенцията си е същата...
Просто вече не влагат ник'ва идея в игрите, само клонират и префасонират. В Most Wanted 2012 даже дотолкова са били забързани да пуснат поредния клонинг, че никой от тях не е забелязал, че по време на едно от състезанията излизат съобщения, стилизирани със зеления шрифт на Undercover, които ти казват да натиснеш таб, за да влезеш в състезание. А точно това състезание, за което се отнасяше съобщението, го помня много добре, защото от него си спечелвах Лотус Елис-а.