Новата игра на двамцата, които се разделиха приятелски със студиото Runic (известно точно с Torchlight), се нарича Rebel Galaxy. В края на миналата година заглавието бе обявено официално, а пък тъкмо този месец имах възможността да разцъкам ранен тестов билд на космическото заглавие. И бих могъл да кажа, че чувствата ми са доста смесени. В някои моменти се усеща достатъчно потенциал... но в други играта просто успява да те хвърли в едно чувство на скука, от което трудно можеш да се откъснеш.
Но нека карам по каналния ред – какво точно е Rebel Galaxy?
[caption id="attachment_50570" align="aligncenter" width="525"] Засега няма особено разнообразие от опции за ъпгрейд на корабите[/caption]
Както споменах вече, това е космическа игра. За разлика от продукти като Star Citizen, Elite: Dangerous и доста други, в случая не се цели какъвто и да е елемент на симулатор - напротив. Още от обявяването си Rebel Galaxy бе представен като аркада и нищо повече.
В резултат стрелбата не е като да свирите на пиано, натискайки 10 бутона на клавиатурата, за да изпълните базово действие. Напротив, с копчетата от 1 до 4 сменяте наличните оръжия, с левия на мишката стреляте, с десния се прицелвате. Това общо взето е всичко (плюс Shift за изстрелване на торпедата ви).
Движението пък е още по-опростено. Изненадващо... или много изненадващо... не можете да се движите „нагоре и надолу“ в космоса (образно казано). Вместо това движението ви е само напред, наляво и надясно... представете си как се движи реален плавателен съд. Е, корабите в Rebel Galaxy са подобни.
[caption id="attachment_50574" align="aligncenter" width="525"] Търговията е най-бързият... и лесен... начин за забогатяване в Rebel Galaxy[/caption]
Това е умишлен момент – освен всичко друго битките се водят по начин, подобен на реалните морски сражения отпреди няколко века. А именно – два големи кораба застават успоредно един до друг и си изстрелват залпове, тъй като най-силните им оръжия се намират именно там.
Доколкото това е интересен момент, то бих казал, че е малко противоречив. Защо ще се запитате? Липсата на напълно свободно движение винаги е минус за космическа игра. В крайна сметка именно с това си представяме жанра, нали? Напълно свободно движение из безмерната космическа шир... е, тук положението не е такова.
Може би щеше да е хубаво да има някаква механика, с която да се „заключвате“ с други летящи машини, че да може да се реализира основната екстра в Rebel Galaxy. Но в другото време да се движите спокойно из пространството. Не знам, не съм сигурен. Дори и след 6-7+ часа пред играта ми беше неловко да се движа само напред и настрани. Някак се чувствах... скопен.
Още по-досадно е друго нещо – че някои неща в Rebel Galaxy се намират под и над вас. Астероиди, които можете да разбивате за минерали. И още по-зле – малките, ловки вражески кораби в Rebel Galaxy маневрират страхотно! Включително и по начин, по който вие можете само да си мечтаете. Минават ви отгоре, отдолу, въртят се в кръгове около вас, сякаш са някакви малки кученца, които си играят с вас. А вие се чувствате като зле маневрен тулуп!
[caption id="attachment_35685" align="aligncenter" width="525"] Битките са подобни на сражения между кораби преди няколко века - заставате успоредно на противника и го засипвате с огън от мощните ви boardside оръжия[/caption]
Така някакви гадчета ви минават отгоре, отдолу, въртят се около вас. Част от оръжията ви действат непредсказуемо и не знаете дали ще ги уцелите - примерно траекториите на страничните ви пушкала сочат напред и нямате идея дали ще гръмнат някой отдолу/отгоре. Тъй че стреляте като сватбари... и се надявате на най-доброто.
Не само хаосът с елемент на късмет е проблем тук. Лошото е, че и чисто ментално се обърквате. Някак всичко ви се струва неестествено. Уж цъкате игра, в която можете да се движите по един начин, а куп обекти са отгоре и отдолу... често не можете да прецените ще се ударите ли в тях или не. Като за капак камерата е... меко казано супер шибана и не ви помага никак. Ако се прицелите често ви показва шасито на кораба в близък план, заемайки сигурно 50% от екранната площ. В резултат намирането на малките, гадни, бързи летящи корабчета става адска тегавина.
Да, окей, че картечниците на летящата ви машина са автоматични и пуцат, дори и да не виждате някого. Само дето в масови мелета трябва да имате повече контрол...
[caption id="attachment_50577" align="aligncenter" width="525"] Първият ви кораб е като цяло тенеке, но върши работа[/caption]
Като цяло бих казал, че движението в Rebel Galaxy ми е неестествено. Може би когато разцъкам пълната игра ще имам различно мнение. И все пак, за едно 6-7 часа така и не свикнах. А това не е малко време за навлизане и то в аркада.
Малко неестествено започна това превю направо с битките, но нека да завърша темата, че да продължа напред. Като цяло мога да ги нарека „хаотични“. В лошия смисъл на думата. Интерфейсът не е достатъчно ясен и често не виждате откъде ви нападат, колко противници. Дори и кръвта/точките щит на кораба ви са някак... набити в нищото и неясни. Трябва да се вгледате, за да разберете колко са. И да, това е зле. Често в мелета големите, важни кораби, които ви разцепват се смесват с по-малките гадчета и става едно мазало на екрана. Нерядко просто пуцах просто на късмет и се надявах на най-доброто. Понякога с успех, друг път не...
Иначе засега в играта има сравнително малко оръжия. Основните ви са тъй наречени boardside или странични. Те правят най-големи щети, но както споменах трябва да сте обърнати към противник. Автоматичните картечници могат да атакуват във всички посоки – дори и ако бягате от битка назад. Имате и задължителните торпеда, които са малко на брой и е уместно да се използват само в много напрегнати ситуации. И това е горе-долу всичко.
И при оръжията, и при ъпгрейдите на корабите в момента разнообразието е скромно, като цяло не усещате, че правите персонализирана бойна машина, с която да сеете смърт както решите, ами... действате по макет.
Първо имате скапани оръжия, после трябва да си вземете по-хубавите им версии. Има наистина някои алтернативи, които да паснат на вашия стил, но малко.
Да, нека кажа отново, че говорим за ранна алфа. Но мисля, че е нужно да се работи много, за да изглеждат по-добре нещата. Ясно е, че говорим за нискобюджетна аркадна игра, но все пак... разнообразието е скромно. Което води до скука.
И тук може би е време да премина към пълната част на ревюто. Какво има в Rebel Galaxy освен гореспоменатите битки?
[caption id="attachment_50567" align="aligncenter" width="525"] Така изглежда най-тежкия кораб - поне наличен в превю версията, която пробвах[/caption]
Когато тръгнете да цъкате, няма как да не усетите тежка нотка на Freelancer. И директно във визуалния стил и оформлението на станциите, и на корабите. И дори статичния интерфейс, когато отидете в някоя планета. Играта си „крещи“ на Freelancer.
Имате и подобни опции. Да завъртите малко търговия – купувате нещо евтино от станция А и летите до станция Б, за да го продадете на печалба. Можете да видите какви мисии можете да изкарате като наемник, за да припечелите някой и друг лев... от елиминиране на пирати до носене на доставки. А можете и да се набиете в някой астероиден пояс и да копаете ценни метали.
От всичко на мен търговията ми се стори най-лесният начин за трупане на благосъстояние. За около час събрах пари за купуване на най-добрия кораб в първата галактика. Като цяло търговията е безопасна, тъй като в общия случай лесно можете да избягате от пирати. А дори да умрете – не губите нищо. Просто играта ви връща от последната станция, от която сте излетели и толкоз. А ако купувате скъпи ресурси, за минимално време се трупат яки пари (тъй като печалбите са сериозни).
[caption id="attachment_50571" align="aligncenter" width="525"] Тази гледка би могла инак да бъде окачествена като красива... ако в нейния епицентър не е вашият кораб[/caption]
Миньорстването е далеч по-скучно, като просто трябва да сканирате куп метеорити, да ги разбиете с лазер и да съберете каквото имат да ви предложат. Както винаги спекулата звучи по-добре от тежката работа.
А ако тръгнете да биете пирати... първо трябва да сте събрали достатъчно кинти за хубав кораб, тъй като рано-рано трудността се качва и с началната ви бангийка предстои да ядете доста пердах. Не, че и тогава става по-лесно. Rebel Galaxy има неприятното качество да ви вкарва в адските мелета, които са уж окачествени като „супер лесни“, а всъщност ви се изсипват по 15-на малки кораба плюс 1-2 големи и в правят на пастет. Дори и да сте добре въоръжени. Поради която причина винаги трябва да влизате по терлички, да кайтвате и да убивате едно по едно всичко, че да не се окажете неприятно изненадани.
Като цяло обаче най-лошото е, че чисто и просто няма достатъчно неща за правене в Rebel Galaxy. Те стриктно са си нормалните за подобен тип заглавия, обаче... са скучни. Битките не са особено яки… търговията е общо взето „излети от точка А до точка Б“ и то без шанс да ви засекат пирати, което си е просто хвърчане, докато си бъркате в носа или някъде другаде. Също така търговията – заради постоянните разлики в цените – има голям елемент на хаотичност, който не ми се нрави. Наистина щеше да е тъпо, ако просто можехте да правите еднакви курсове нон-стоп и да трупате големи суми пари, но в момента нещата опират до това да купите много от скъпите ресурси и да обикаляте няколко бази, докато не намерите най-високата цена за тях... докато същевременно купувате други скъпи ресурси.
Наистина можете да влизате в гилдии – например търговската. Но и там нещата не са супер впечатляващи – просто всяка обичайна мисия ни дава и точки, с които вдигаме ранга си в нея. Което ни дава някои малки бонуси... но нищо внушително.
Реално, говорим за много фармене. И някой може да каже – „Окей, не е ли всяка игра фармене в един или друг аспект?“. Може би. Но идеята е нещата да са приятни. Винаги бих дал като пример Guild Wars – оригиналният. Там фарменето беше истинска тръпка, удоволствие. Битките бяха трудни, ако цъкахте сами (за най-голям шанс да ви се падне нещо). Всяка една грешка се равняваше на смърт. В резултат дори и да убиете една и съща група чудовища хиляда пъти, пак ви беше интересно. Понеже винаги има шанс да умрете и то не илюзорен.
Е, подобно нещо липсва в Rebel Galaxy. Просто каквото и да правите... не е интересно. В момента.
Наистина нещата може и да се променят. Ако се напълнят галактиките, ако има повече случайни сблъсъци... ако битките се подобрят в известна степен. А и кой ли знае – може би не съм видял пълната дълбочина на Rebel Galaxy. Но сега... цъках повече насила, отколкото нещо повече. И да, това винаги е зле.
Не можах да се потопя. Това е истината. Не успееш ли в подобни заглавия - всичко е загубено. На три или четири пъти пусках Rebel Galaxy колкото да мога да направя това превю. Ами, не знам доколко ще се променят нещата нататък. Но засега... не съм сигурен. Липсва я магията на Torchlight например - да почнеш и да не можеш да спреш...
И така, време е за финалните редове. Преди тях - графика и звук.
[caption id="attachment_50578" align="aligncenter" width="525"] Някои моменти "крещят" на Freelancer[/caption]
Визуално Rebel Galaxy е добре, особено като за независима игра. Космосът е красив... но за съжаление когато не се движите с максимална скорост. Тогава безпричинно изчезват куп детайли, което прави по-дълги разходки из космическата шир... прекалено скучни. Като минус посочвам камерата на играта, която се държи по неприятен начин...
Звук... саундтракът е размазващ, напомня в известна степен на този от StarCraft II: Wings of Liberty - рок с лек каубойски елемент. Идеално се съчетава с играта, парчетата са феноменални и зарибяващи. Максимална оценка тук... въпреки че ефектите са предимно посредствени.
Оценката? Наистина се надявам Rebel Galaxy някак да се поразнообрази откъм геймплей, защото в противен случай... мнозина няма от какво да бъдат привлечени. Не и аз.