hategame logo
Software Inc. срещу Game Dev Tycoon - две игри, в които правим игри
пуснато на 21 юли 2015 от pseto
game dev soft inc
Е, това определено е нещо ново за сайта - двойно ревю. То е посветено на две нишови цъкалки, които обаче са прекалено еднакви откъм жанр и геймплей, че да им отделям специално внимание. А и след като праснах ревю за едната от тях осъзнах, че фактически няма какво толкова да се каже... и реших просто да мушна едно сравнение.

И така - Software Inc. срещу Game Dev Tycоon. Две игри, в които основната ви цел е... да правите игри. Software Inc. се появи наскоро в Steam Early Access, а пък Game Dev Tycoon дебютира преди повече от година. Но коя от двете игри - и дали изобщо някоя от тях - си струва?

В своята есенция, Game Dev Tycoon и Software Inc. са типични tycoon-и. Че и първата от двете като бонус си има тази ключова думичка в названието. Вие основавате малка компания в своя гараж или малко бунгало в средата на нищото. Целта ви е една-едничка - да станете титан като Activision, EA или други подобни.

[caption id="attachment_53993" align="aligncenter" width="525"]game dev tycoon 9 Game Dev Tycoon[/caption]

Всъщност в Software Inc. можете да правите и софтуер като антивирусни програми или дори операционни системи. Истината е обаче, че най-големият акцент е на игрите, а останалите са допълващи, поне засега.

А като развитие на геймплея нещата са горе-долу еднакви в двете заглавия. Стартирайки от гаража си, вие се разраствате нон-стоп, за да се превърнете в империя за милиарди долари един ден. Но пък още в първите минути се усещат и някои разлики между Game Dev Tycoon и Software Inc.

Нарпимер това, че в Software Inc. имате малък The Sims елемент. В Game Dev Tycoon нямате опция да строите сградите, от които ще бачкате - започвате в гараж, след това се местите в малък офис, а след това се прехвърляте в още по-мащабно и модерно пространство. В Software Inc. обаче вие сами строите вашата сграда - решавате къде да е кухнята, колко етажа да има, колко да се простира, колко място да имат вашите служители. Накратко - цялостният изглед.

[caption id="attachment_54000" align="aligncenter" width="525"]software inc 4 Software Inc.[/caption]

На пръв поглед може би изглежда, че Software Inc. печели в този аспект? Имате опция да си купувате по-модерни компютри, кафе машини, да разширявате и ъпгрейдвате своята сграда? Да гледате как човечетата ви се щъкат наляво-надясно? Да, ама не.

Разширяването на офис сградата ви е не по-приятно от това в старите The Sims игри. Тоест гига досадно. Махате стени, слагате нови, осветление, климатици, печки. Ако всичко не е окей на вашите разработчици - почват да киселеят и работят с ниска ефективност.

Колкото повече се разраствате, толкова повече трябва да се чудите как да разширите сградата си, а в първата ви игра е задължително да стане адски грозна. Е, да, винаги можете да я разрушите изцяло и да започнете тотално преустройство... но онова, което в първите минути ми изглеждаше като нещо яко се оказа просто малко трикче.

[caption id="attachment_54003" align="aligncenter" width="525"]software inc 7 The Sims елементът ви позволява да строите и декорирате офисите си в Software Inc.[/caption]

Да, можете да си строите офисите - супер. А в Game Dev Tycoon - не. Но това няма никакво значение, тъй като не получавате никакво удоволствие от цялата тази работа. Напротив, иде реч за досадна и откровено неприятна задача. Сравнима с това да попълвате някоя много ебана Excel таблица, гледайки в още 3-4 файла... работейки от малък лаптоп.

А интересното е, че именно това е общата ситуация в Software Inc. Няма удоволствие и прекалено много елементи се усещат като работа!

На теория играта предлага повече от Game Dev Tycoon. Можете да си създавате свои офиси; имате повече опции за развитие на вашите служители откъм личностни умения; повече продукти за правене като цяло; опции дори и да строите паркинги, за да могат вашите служители по-бързо да идват и да си отиват от работа.

[caption id="attachment_54006" align="aligncenter" width="525"]game dev tycoon Гаражът, в който започвате Game Dev Tycoon е толкова малък, че буквално не се събира на екрана[/caption]

Но всичко е скучно! И това е основното нещо, което може да се каже за Software Inc. В никой момент не се усеща някаква особена интрига, вдигане на темпото. Всичко се случва флегматично и мудно, по график сякаш, а времето изтича като морски пясък измежду пръстите ви.

Развитие на служителите? Наемате 10 човека накуп, давате им да развиват някое от уменията си - специализация в 3D двигатели например. И така отново и отново, докато не развият... всичко. Докато не станат софтуерни архитекти, дизайнери, че даже и експерти по звука! Глупавото е, че за съвсем малко време вашите хора стават богове в едва ли не всички известни на човека технологии. Просто им пускате един двумесечен курс и айде - God Mode! Така вие просто си наемате един екип гащници и след около 2 години имате някакви супер гении, които могат от тоалетна хартия, кашони и тетриси да построят космическа совалка.

Но знаете ли кое е най-лошото? В целия Software Inc. няма никакъв елемент на изненада при създаването на нова игра. Всичко опира до... време и пари. И това е всичко! При старта на разработката ясно ви се казва дали играта ви има потенциал да е велика според технологиите, които ползвате в нея. И след това вашите хора започват да блъскат код.

[caption id="attachment_53991" align="aligncenter" width="525"]game dev tycoon 7 В Game Dev Tycoon имате по-голям контрол върху това как да изглежда дадена игра... и съответно по-голям шанс да се провалите звучно![/caption]

Интрига няма. Всичко е игра на време. Колкото повече кодират, толкова по-добра игра (или софтуерен продукт) се получава. В момента, в който стане "страхотен", вие го пускате в продажба. И оценките гарантирано са перфектни. В общия случай и продажбите. Това е.

Единственото, което може да се провали е това да ви свършат парите. Почти нищо друго. Около това се върти целият Software Inc. А схванете ли системата един път, ще започнете да нижете перфектни продукти един след друг. Оценки от 9/10, сякаш сте Rockstar или Blizzard... а ако си разпределяте добре ресурсите, то ви очаква розово бъдеще.

И за да завърша темата за скуката в Software Inc. - не само няма интрига дали ще създадете перфектния продукт (примерно ми отне 5 години да направя конкурент на Windows, с който убих Microsoft, станах милиардер и завладях еднолично пазара), но и нещата се случват шибано бавно! Нямате опция да превъртате времето напред и чакате... чакате... чакате, по дяволите! Просто гледате как човечетата ви изживяват поредния си скучен офис ден, не се случва нищичко. И накрая хоп, когато пуснете поредната си игра в продажба дори не изтръпвате. Бухвате няколко милиона в банковата сметка и продължавате напред.

[caption id="attachment_53999" align="aligncenter" width="525"]software inc 3 Потребителският интерфейс на Software Inc. може да бъде... прекалено неясен[/caption]

Положението в Game Dev Tycoon обаче е съвсем различно. В тази стратегия акцентът определено е на геймплея. Защо ли? Всичко се случва много бързо!

Първата игра, която можете да създадете ще ви отнеме около 3 минути. Или нещо от рода. За сравнение в Software Inc., същата задача отнема... поне 2 пъти повече време, ако не и три пъти. Заедно с това цялостния цикъл при създаване на игра е доста по-бърз - в пъти. Това особено си личи и към края на двете стратегии. В Software Inc. просто стоя и чакам... чакам... докато в Game Dev Tycoon нещата хвърчат.

В първите 20 минути съм гащник, след това успявам да създам перфектната игра за 80-те години например... трупам пари, местя се в по-голям офис. Наемам още служители, почвам да правя внушителен продукт... който обаче получава трагични ревюта, компанията ми потъва и остава в историята на индустрията. И всичко това - за около час време! Както сте на върха на вълната, така можете да се катурнете по нос в асфалта.

Динамиката е налице, но това не е всичко. Имаме адски много опции в Game Dev Tycoon как да изглежда дадена цъкалка. Имаме три цикъла - избираме дали да има акцент на диалози, на сюжет, на графика, на звук и т.н. Съответно трябва да се съобразяваме - ако направим някой екшън за млада аудитория с тежки диалози и акцент на сюжета, то е вероятно да се провалим с гръм и трясък.

game dev tycoon 12Обратно - ако насочваме продукт към възрастните или пък правим куест, то бомбастичните ефекти и красивата графика няма да ни помогнат особено. Трябва да се акцентира повече на дизайна! И прочее, и прочее. Винаги трябва да се съобразявате с жанра, с типа игра.

А за разлика от Software Inc., в Game Dev Tycoon... винаги можем да се провалим! Защо ли? В никой момент в цикъла на разработка не знаем какво можем да очакваме. Няма специален екран, който да ни пише с големи букви - "Тук ще се получи добра игра със сигурност". Не. Взимаме решения в цикъла на разработка, но онова, което определя бъдещето ни са... ревютата. Шибаните ревюта!

Получаваме четири оценки от критиката и те общо взето ни показват какво можем да очакваме. Ударим ли 9/10, значи милионите започват да валят. Но при 4/10 - и продажбите ще са зле, и ще започнем да губим фенове. А за разлика от реалния живот, то тук няма как да подкупим медиите!

Така е напълно вероятно да влошим много милиони в продукт, да си изпразним банковата сметка... и да се окаже боклук. Губим парите, но продължаваме напред, както е казал поетът. И да, винаги има тръпка, когато пускаме нещо... въпроси "защо, къде сгреших"... и доизкусуряване на трите екрана за създаване на играта! Има и приятни, и неприятни изненади в Game Dev Tycoon.... но най-вече е налично чувството "още един ход и си лягам".

[caption id="attachment_54005" align="aligncenter" width="525"]software inc 9 В Software Inc. винаги виждаме какво качество можем да очакваме от даден продукт в горния десен ъгъл... което сериозно намалява интригата[/caption]

Или по-точно - "правя още една игра и си лягам". Отново и отново, докато не се превърнете в гигант... или не фалирате изведнъж и изненадващо точно когато си мислите, че сте някакъв фактор в гейминга и сте създали куп успешни продукти! И след това започвате отначало.

Да, наистина Game Dev Tycoon е по-статичен. Вашите човечета просто си стоят на място и си програмират. Наемането и уволняването им е по-опростено. А и прекалено често имаме "мобилно усещане" от заглавието - вижда се, че е замисляно и за таблети/смартфони. Съответно и се играе добре от подобен тип джаджи.

Но геймплеят си е зарибявка. Най-вече защото е балансиран. Дори и след известно количество успешни игри можете лесно да се провалите. Да се забиете в земята. Трудността се увеличава планов, но в един момент става тегаво. И то точно като си мислите, че сте дръпнали яко напред. И всичко си зависи от вас. Ще започнете ли да доите сериите си с продължения? Да правите скучни еднообразни игри от едни и същи жанрове? Ще се превърнете ли в EA или напротив? Или ще рискувате повече с риск да се прецакате?

[caption id="attachment_53992" align="aligncenter" width="525"]game dev tycoon 8 Жанровете в Game Dev Tycoon са основните - екшън, приключение, RPG, стратегия, симулация... но темите са много на брой и доста разнообразни[/caption]

Software Inc. ви позволява това. Просто планирате и наливате милиони за някой проект и той си избива парите. Като в холивудски блокбъстър или ново поколение на Windows, примерно. Но в Game Dev Tycoon трябва да мислите как да си пробиете пътя. Да следите кои са популярните жанрове, тенденции. Кои са най-успешните конзоли. Да внимавате как инвестирате адски важните Research точи, които или ъпгрейдват вашите служители, или можете да отключвате нови технологии, с които да създавате по-качествени енджини за игри.

А най-хубавото в Game Dev Tycoon е фактът, че няма никакви досадни задачи, които скучно да ви губят времето. Вие просто създавате игри! Чат-пат пращате някой служител в отпуск да презареди батериите и толкоз.
Имате по-малко хора във вашия екип, но знаете добре кой в какво е най-добър. За разлика от Software Inc., който ви превръща... в една безлична корпорация. Решавате, че имате достатъчно милиони в банката - правите един нов етаж с 20 компютъра и набивате 20 човека на тях. И след това - още 20 и още 20 и още 20... Акцентът не е толкова на разработката, колкото на обикновените неща.

Някой ще каже - "Това е бизнесът, нали, не е само от нищото да изскачат продукти". Факт е. Но има и нещо друго - че доста аспекти от бизнеса са скучни. Не стават за игра. Едва ли някой директор на ниско ниво в дадена компания иска да настанява хора по компютрите и във виртуалния свят. Пък и има нещо друго - изпълнителният директор дава визията и взима големите решения, но не той отговаря за това дали в някоя стая има достатъчно крушки и е светло на работещите в нея. В Software Inc. вие не сте изпълнителен директор, а домакин. Човек, който шари из статите и гледа дали всичко е окей. Само дето не сипвате кафе, даеа!

software inc 1Но не това е най-лошото, а колко задачи в играта са досадни. Например хора от даден екип трябва да работят на един етаж и в едно помещение. За тази цел трябва да поверите лично работно място на всеки от тях. Не го ли направите - всеки си влиза и работи където реши, което води до сериозни загуби на ефективност, тъй като всеки отдел трябва да си е заедно.

Всичко окей, но цялото поверяване на работно място е досадно, трябва да "заключите" някой служител на определен стол, когато седне на него. Така ако направите цял нов етаж служители, трябва да чакате всички да седнат на даден компютър и да ги lock-нете за него. Да, ама всички шарят наляво-надясно, движат се... отнема ви сигурно половин час реално време само тази глупава и минимална задачка. А има и какви ли не други подобни глупости.

Една от тях, заради която изобщо се отказах от Software Inc.? Създаването на мрежа от сървъри. Бях си купил достатъчно за създаване на алтернативен интернет, но понеже не бях забелязал, че са свързани грешно... някаква нова игра ги претовари и за около 2 месеца вярата на потребителите в мен спадна до нула, с което репутацията ми тотално умря. Играта по никакъв начин не ми даде индикация, че се случва нещо фатално... само някакво съобщение в лявата част на екрана, наред с тези как някой от 30-те ми служители е излязъл в отпуск например или се е разболял!

[caption id="attachment_53990" align="aligncenter" width="525"]game dev tycoon 6 Прекрасното чувство да създадете хит... и то без платени ревюта![/caption]

Или казано накратко - в Software Inc. наглед има доста повече неща за правене, но повечето от тях са повърхностни. Независимо дали правите нов Windows или пък еквивалент на World of Warcraft - опциите са малко, нещата опират до правилен оперативен мениджмънт. Важно е да пресметнете колко пари имате и дали няма да ви свършат. Толкова. Вие не правите нищо творческо. Не сте дизайнери на игри... не определяте дали да залагате на графиката или на геймплея при даден продукт. Просто разпределяте парите. Но има някои леки грешчици като описаната горе, които могат да ви развалят цялото удоволствие. И това не е "повишена трудност" или "предизвикателство"... напротив. Това е глупост.

И да, кофтито е, че Software Inc. не е регламентиран като продуцентска игра. Вие сте основател на компания, творец уж... все пак си имате собствено човече, което работи наред с обикновените служители. А в реалност - вие просто разпределяте пари, местите мебели и казвате на Гошо и Пешо да застанат в този или онзи край на стаята, за да работят най-добре. Викате чистачки и майстори да ви стегнат офиса и горе-долу това е.

В Game Dev Tycoon от друга страна вие имате контрола над игрите. Наглед опциите са малко, но има доста голямо поле за провал. Успехът идва бързо, също и фалитът. Целият акцент е единствено над новите продукти... и нищо друго!

software inc 4Фактът, че Game Dev Tycoon беше играта, която уби много мои следобеди преди година и кусур, макар че не знам защо не пуснах ревю за нея... показва защо е по-добрата. А ако случайно имате намерение да си купите Software Inc... то е редно да имате едно наум. Оценките в Steam може и да са хвалебствени, но не съм съгласен с тях. Никак. Да, играта може да ви отпусне в някой следобед... най-вече защото не правите почти нищо през цялото време. Но ако теглите чертата - не надвисва ли постоянно в една или друга степен опасността от фалит в е един tycoon, то толкова по-зле. Тамън да решите, че всичко ви е уредено, да минете в по-голям офис, да се ъпгрейднете максимално... и един-два грешни хода да ви накарат да се борите за последна глътка въздух. В Game Dev Tycoon това го има, в Software Inc. - не. А нивото на скука във втората като цяло е... значително.

Да, мога да се съглася, че втората игра има по-високи трудности. Те обаче касаят по-скоро старта, отколкото цялостния геймплей. И като цяло не съм никак впечатлен. Може и Software Inc. да е добър за някои... не и за мен. Във все някаква степен игрите трябва да имат предизвикателство. Винаги съм бил фен на Tropico, защото е един такъв отпускащ и лежерен, но и там можеш да фалираш и то да фалираш на копеле, ако се отпуснеш...

И така, идва време за финалните редове. Преди тях - традиционно ще отделя малко време на графиката и звука. Тук нещата може би ще са малко по-тегави, понеже говорим за две игри. Но общо взето нещата са следните - Game Dev Tycoon има доста мобилен изглед и усещане. Вероятно за доста PC геймъри това ще е шамар в лицето. Аз... съм окей, може би и защото го цъках доста на таблета тея дни. Въпреки че съм го играл доста и за PC.

[caption id="attachment_53993" align="aligncenter" width="525"]game dev tycoon 9 Game Dev Tycoon определено е личният ми фаворит от двете игри[/caption]

Software Inc. - тук имаме по-скоро Minecraft изглед, който вероятно отново не се нрави на мнозина. Аз по-скоро бих избрал варианта на Game Dev Story - някак по-изчистен ми идва. Въпрос на вкус.

Звук - базово ниво и на двете игри. Отново обаче залагам на Game Dev Tycoon пред Software Inc. заради зарибяващата и отпускаща основна мелодийка. От друга страна Software Inc. тепърва има да се довършва - ще видим какво ще се добави в това заглавие.

Заключението? Ако някак ви се прииска да влезете в ролята на хора, създаващи игри, то Game Dev Tycoon изглежда като много по-добрият избор. Завладее ли ви тази цъкалка, то ви очакват адски много интересни часове. Software Inc... засега е прекалено скучен и не е сигурно дали нещо ще се промени. Можем единствено да се надяваме на това...

Коментари
Macks avatar
Macks
21 юли 2015
Играл съм само Game dev Tycoon и то преди доста време. Признавам, зариби ме, но за не повече от 2-3 дни. Забравил съм точно какво не ми допадна от нея, освен това че на моменти играта беше прекалено нелогична в резултатите от дадена направена игра. Но определено има повече хубави отколкото лоши страни.
pseto avatar
pseto
21 юли 2015
Има един момент в Game Dev Tycoon, който е малко... глупаво решение, но гледам механиката не е променена. А именно - трябва задължително да имаш повече точки във всяка следваща игра на Design и Technology, за да е успешна. Дори и да имаш най-якия енджин, специалисти, всичко - ако едната ти игра е била с примерно 500/500, то другата трябва да е с 510/510. Ако не надскочиш точките получаваш по-лоши оценки. Вероятно това визираш.

В този ред на мисли не трябва и да наемаш прекалено много хора прекалено бързо, щото в началото ще направят много силни и продаващи се игри, но след това ще удариш таван, в който не можеш толкоз лесно да качваш Design/Technology.

Принципно не е супер разумна идея, но явно това е била цената да има интрига. Естествено и да качваш постоянно точките, ако омажеш концепцията на дадена игра и те очакват лоши оценки.

Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл