Е, разработчиците Respawn ни дадоха тази възможност през седмицата – бетата на Titanfall за Xbox One и PC беше отворена в продължение на около два дни. Самият аз успях да разцъкам играта. И за мое най-голямо учудване... се зарибих.
Titanfall в крайна сметка може и да се окаже шутър, който да ми хареса. Очевидно е, че който си го може си го може. Създателите на Call of Duty, които напуснаха съвкупно Activision и основаха Respawn очевидно имат нужния талант, за да създадат нещо голямо.
Но преди да мина към хваленето на Titanfall ще отбележа, че все пак имам едно наум. Първите часове са адски зарибяващи, интересни, човек се разбива от кеф при това, което се случва. Поне при мен беше така – фен съм на бързите, аркадни шутъри. Но ми се струва, че има потенциал Titanfall да олекне прекалено бързо. Тъй като геймплеят започва да става леко еднообразен... въпреки голямото си разнообразие... само след няколко часа.
Но нека започна отначало с това превю – какво е Titanfall? В случай, че случайно сте пропуснали тази игра?
Иде реч за шутър от първо лице, в който се съчетават два елемента. От една страна имаме типична пуцалка – пехотинци с различни оръжия гърмят по своите врагове. Но от друга – в даден момент всеки може да привика от небесата огромен робот – или титан. Който предлага значителна огнева мощ, издържа на сериозно количество пердах и ви дава допълнителни тактически възможности.
Като добавим и факта, че пехотинците могат да тичат по стените и да правят двоен скок благодарение на реактивните си раници, то можем да се уверим, че разнообразието е солидно.
И наистина не говорим за някакви безсмислени екстри. Видяното в първите час-два впечатли дори и мен.
Игрите започват ударно без каквото и да е бавене – реалните играчи са по 6-ма в отбор, но за сметка на това има още по 12 бота. Така престрелките започват още в самото начало. Всъщност, ботовете добавят тактически елемент – макар и да не са особено трудни и да умират бързо, то около тях с малко хитрост може да се прикрие истински играч. Който да ви убие доста бързо, докато се занимавате с пушечното месо.
Иначе, убиването на ботове и вражески пехотинци хем ви дава точки, които ви приближават към победата, хем и по-важно – възможност да привикате от небесата своя титан. Колкото по-ефективни сте в началната фаза, толкова по-бързо ще можете да се възкачите на металния си звяр и спечелите предимство за отбора ви.
Което звучи като много хитра алтернатива на killstreak наградите в Call of Duty.
Но дори и да привикате рано своя титан – не си мислете, че играта е свършила. Напротив, тепърва започва! Вашите роботи могат да загинат бързо, особено ако имате неблагоразумието да ги призовете в мелето. Дори и 2-3 противници лесно могат да свалят титаните със своите специални оръжия за тази цел, а пък ако стрелбата си насочат 5-6... положението става трагично. И то тук дори не смятаме ботовете, които също помагат, макар и по-малко.
Всъщност, изобщо не е задължително дори и един път да се качите на своя титан. Напротив, можете да сте адски успешни и без този елемент. Забавно е например когато привикате робота си да ви следва като куче – в тази ситуация можете да се скатаете в някой ъгъл и да наблюдавате откъде ще започне стрелбата по него. И когато ваш противник се издаде – да го убиете в гръб, докато стреля по титана и си мисли, че вие сте вътре!
Има и други интересни възможности – например ваш съотборник яхне робота ви, стреляйки противниците ви от високо. Така хем единият управлява машината и използва тежките й пушкала, за да гърми по вражеските титани, така и другият има по-прецизните и точни автоматични оръжия за сваляне на пехотинците.
Въпреки всичко обаче, редно е да имате едно нещо предвид. Убиването на жив противник е най-важното в Titanfall. Ботовете – или пушечното месо – ви намаляват таймера за привикване на титан и дават много малко точки. Същото важи и за самите роботи – ако не убиете и пилота им, не ви осигуряват голям бонус. (Възможно е например противник да катапултира, когато види, че титанът му е пред загиване). Важно е да свалите живия човек.
От една страна, това може да е някак разочароващо. Когато уж си мислите, че сте ефективни, а се окаже, че сте направили 3-4 фрага срещу реални хора, а останалото е било срещу ботове. И сте в дъното на класирането. Но пък съмненията ми, че Titanfall ще е небалансиран и ще може да се печели единствено с убиване на пушечното месо не се оправдаха – това няма как да се случи. Не убивате ли реални хора ще страдате.
И така трябва да бъде.
Иначе, сред положителните неща са и картите в Titanfall. Нивата са обширни, трябва да внимавате за всичко – винаги противник може да ви нацели отгоре, отдолу, отляво, отдясно... А и като имаме предвид двойния скок и ходенето по стени... нещата стават дебели.
Общо взето, левъл дизайнът е професионален по всички параграфи. След помиите, които виждаме в последно време от Call of Duty, то е хубаво да видим малко талант в действие. Да, това го има в Titanfall.
Дотук всичко звучи страхотно, нали? Сякаш говорим за задължителна игра? Лично аз си купувам Titanfall – каквото ще да става. Впечатлих се. Хареса ми. Но както споменах в началото, имам едно наум.
Защо?
От една страна, стрелбата е „конзолна“. Противниците умират прекалено бързо. Откат липсва. Което никога не ми харесва. Някак умението понякога остава на заден план. Въпреки това положението е в пъти по-добро от Call of Duty.
От друга – след бомбастичните първи часове, след това започнах да влизам в рутината. Окей, супер забавно е, когато привикате титан, противник тръгне да ви гърби от близка дистанция и роботът се стовари върху него! Размазвате се от кеф, когато го видите веднъж!
След два-три часа вече не е така. Започва да става по-скучно.
С други думи, Titanfall има страхотен „уау“ фактор. Хваща ви за ташаците – буквално. Поне при мнозина се случва това. Дори и при нас, българите, които в малка или голяма степен сме си хейтъри по рождение. Но какво ще е положението след това?
Ето това е големият въпрос. Дали Titanfall ще омръзва бързо. Дали ще има достатъчно разнообразие от титани, от оръжия, от perk-ове за пехотинците ви, от нива. Дали ще ви кара да се връщате отново и отново и отново вътре.
Ако отговорът е „Да“, то наистина Titanfall ще се превърне в нещо... голямо. Защото уау фактора, голямото първоначално зарибяване е налице. Но както винаги, истината може и да е различна!
Още по темата
Като цяло "лъха" на стара школа играта, но все пак трябва да се поиграе поне 10 часа - много игри оставят силни впечатления в началото и нататък разочароват...
Не участвах в бетата, по едно време се сетих и тръгнах през оридижна, ама вече нямаше мегдан От това което виждам по геймплеи клиповете, картите които са направили са ок, но ми излеждат в тип кошара... Все едно един двор с няколко сгради и това е. Не ми харесва и визията на Military shooter, един от жанровете, които ненавиждам, заради което цветовата гама е оставена главно на цвета сиво, синьо и бяло. Нищо лошо само дето в битка аз лично едвам различавам кой, какво е и от кои е.
Ако наистина играта е да се пуцате в тоя заден двор, няма как да не омръзва бързо, превръща се в един праволинеен коридор. Според мене това лесно може да се поправи като има и други отборни режими, за справка от добрите стари Quake и UT:
Capture the flag и любимия мой Assault от UT, който представлява режим с предварително зададен сценарии. В това число и нещо като Onslaught обаче да е маалко по мащабно. Видях, че има там да хващаш някакви точки но ми се стори претупано и случновато.
Оръжията ми се виждат оскъдни и този smart pistol... Such skill, too stronK, gg.
Също така: ЕА, Origin и бъдещо DLC, сами си го казаха.
Иначе и мен Titanfall хич не ме впечатли откъм геймплей клипчета, ама някак когато цъкаш оставя други впечатления. Просто безумна пуцня и толкоз - класически арена шутър. Е, ся, винаги можеш да се кашираш някъде из картата, ама къде е удоволствието от това?
Нивата - не са някакъв невиждан гений, ама в сравнение с много от модерните игри са супер класа. Айде, Battlefield 4 също е силен, ама много други игри са ужас в тоя аспект. Яко ги тресе Call of Duty-то.
Да, военният елемент е малко дразнещ, аз също никога не съм обичал тоя тип игри. Ама какво да се прави - явно не може да се мине без това в 21 век... никой не ще да рискува.
За да има такова нещо, според мене трябва да махнат задължително smart писотлета. Всеки, който реве нека пробва CS:GO с пушка/помпа, за да разбере какво означава skill.
Така наречените бърн карти, перкове, меркове и прочие - да се премахнат ИЛИ да бъдат разпръснати из картата като всеки играч има равен шанс да се докопа до един, като не може да носи или използва повече от ЕДИН, но задължително да се махнат тези дето катапултират вместо теб, включват ти cloak-а или държа оръжието вместо теб, или насочват оръжието вместо теб... или ти държат гащите вързани.
В противен случай не виждам за какъв skill става въпрос.
Но е факт, че играта е предимно кежъюл и няма как да се превръща в електронен спорт. За да е нещо състезателно трябва всички условия да са равни - има ли прогресия и получаване на по-силни perk-ове или подобрени оръжия, всичко отива в тоалетната. Неслучайно на Quake/Unreal всичко, което може да се вземе си стои на картата и туйто. (Въпреки че това води до друго нещо - има един "правилен" начин да се играе дадено ниво и останалите са просто по-малко правилни).
Все пак мен и мнозинството хора вероятно го интересува нещата да са фън и толкоз. И това е най-важното - Call of Duty потъва, защото просто не е забавен, а не защото е безобразна небалансирана аркада...