hategame logo
Anno 2205 - добра, но опростена стратегия със строене на градове
пуснато на 24 декември 2015 от pseto
anno 2205 cover
Anno 2205 е добра стратегия със строене на градове... но е опростена, сравнено със своя предшественик. Така от вас зависи в какво настроение сте - ако искате малко повече предизвикателство вероятно Anno 2205 няма да ви се понрави, но пък ако имате желание просто да си отворите няколко бири и да цъкате, без да му мислите много - тази стратегия има пълния потенциал да ви се понрави. grafika 3Anno 2205 е определено красива игра. По принцип този тип заглавия не чак толкова често залагат на графиката, но тук тя е на топ ниво. zvuk 3И тук нещата са безупречни. Отпускаща мелодийка плюс качествено озвучаване на нещото като сингъл кампания. gameplay 3Зачудих се дали да дам оценка сиво или зелено на геймплея. Реално на мен Anno 2205 ми хареса и ми предложи положителни емоции - съответно я оценявам така, както я усещам. ocenka 2Но въпреки зеленото на геймплей ще дам сиво като цяло. Заради самата идея на безсмисленото опростяване. И заради това, че вероятно ако цъкате прекалено много Anno 2205 предизвикателството... ще стане прекалено ниско доста бързо. anno 2205 16В последните години виждаме все повече опростени откъм механики игри. Независимо в кой жанр попадат. Защо се случва това можем просто да спекулираме. Очевидният отговор е, че големите разпространители се опитват да отворят свои продукти към по-широки аудитории.  Което е разбираемо от бизнес гледна точка, макар че много фенове на поредици не се напикават от кеф, когато някоя от тях бъде улеснена.

Има обаче някои случаи, в които разпространителите взимат определено противоречиви решения. Например при опростяване на стратегии със строене на градове или пък tycoon заглавия. Които си имат една по-ограничена и по-придирчива аудитория, които не се разширява никак лесно. И следователно няма особена файда да игри от тези жанрове да се опростяват, понеже в общия случай може да доведе предимно до негативни отзиви.

Вероятно вече усетихте накъде бия. Anno 2205 е поредната опростена игра, заради което можете да се натъкнете на много негативни отзиви за нея в интернет. Ако трябва да съм честен на мен ми се понрави. Може би защото не съм някакъв запален фен на Anno серията. Може би защото съм позабравил Anno 2070, който се появи през 2011 година и не мога да направя съпоставка колко точно е опростен новият представител на серията. Или може би защото от точно този тип игри не очаквам чак такова предизвикателство и е достатъчно окей за мен просто да си изключа мозъка, да си сипя чаша бира или вино и да се отпусна изцяло. Защото всичко това Anno 2205 осигурява.

anno 2205 15Онова обаче, което липсва е особено предизвикателен геймплей.От което всеки може да си направи извод дали ще му хареса Anno 2205 или напротив.

Но за геймплея ще стане дума после. Нека започна по същество с нещото като история на Anno 2205 или по-конкретно къде се развива действието. Както бихте се уверили по названието и тази игра в серията не е средновековна - неизменен елемент от първите представители на серията. Вместо това биваме пренесени в бъдещето. Докато в Anno 2070 все още действието се развиваше в рамките на 21 век, то този път сме в началото на 23-ти.

Схемата е позната – човечеството е успяло да съсипе Земята, заради което ледниците по полюсите са се разтопили и са я наводнили. Ние поемаме ролята на шефче на малка корпорация, което има за крайна цел да построи източник на чиста енергия, намиращ се на Луната. Естествено в процеса вие ще създавате градове и фабрики, които да ви помогнат да развивате нови технологии - и изнамиране на изгубени от човечеството такива - в изпълнение на мисията ви.

В резултат точно като в Anno 2070 трябва да строим наново върху обхваната от апокалипсис Земя. И отново само на малко места из планетата ни е останала достатъчно обработваема земя - почти всичко останало е един голям океан. В Anno 2205 обаче има достатъчно останали футуристични технологии – включително андроиди да кажем – благодарение на които да усетим, че действието все пак се развива в малко по-далечното бъдеще.

[caption id="attachment_58785" align="aligncenter" width="525"]anno 2205 1 Вместо в една зона, действието в Anno 2205 се развива на цялата Земя - съответно ще трябва да зареждате всяка от зоните, която искате да развивате в следващ момент[/caption]

И това е всичко откъм... сюжет. Има нещо като кампания – но това всъщност са просто куп цели, които ви наставляват към финалните мисии за успешно построяване на лунен реактор. Налични са и разни други корпорации, но отношението им е толкова приятелско, че чак на човек му става неловко.

Казано накратко - класическа кампания липсва. Но и реално в много игри от жанра имаме подобно изпълнение - различни мини цели, които ни дават бонификации във финансов аспект и които ни доближават до заключителния момент на дадено изиграване, тоест дават ни чувство за прогрес. Чат-пат има някоя кратка кът сцена, която цели да ни каже - "Браво, пич, добре се развиваш" и толкоз.

И след този увод очевидно вече е време да мина направо към геймплея.

Както знаем в стратегиите със строене на градове обикновено започваме от голото нищо. В началото мятаме 10 бараки върху голо поле, които привличат първите ни работници, оттам нататък започваме да строим фабрики, задоволяваме претенциите на нашите хора, привличаме още по-качествени кадри и т.н. Тук ситуацията е същата. А след може би час време обаче ще видим една от първите новости в Anno 2205 – различните сектори от глобалната карта. Вече нямаме едно ниво, което да се зареди и където да се развива всичко. Както беше и в Anno 2070. Тук имаме цяла планета (барабар със спътник) и три типа локации - нормален (може би тропически?), арктически и лунен.

[caption id="attachment_58787" align="aligncenter" width="525"]anno 2205 11 Инвеститорите плащат най-високи данъци и носят значителни приходи, но имат сериозни претенции[/caption]

Първите са гръбнакът на вашата корпорация. От тях започвате развитието си, там са болшинството основни сгради, огромна част от населението ви, оттам ще идва и голямото ви количество пари чрез данъци. Именно и в този тип терен нямате ограничения за строене и имате най-много налична земя.

Около арктическия кръг – възстановен от екологична организация, която внимателно следи дали няма да нарушите природното равновесие – е най-подходящото място за настаняване на учени. Това ще е вашият изследователски център, който ще гълта много от парите ви, но ще ви осигури важни технологии. Без тях не можете и да мислите да стигнете до Луната.

И последно – нашият спътник. На него трябва да се построи специална централа, която през космоса да ни праща чиста енергия в неограничени количества. Заедно с това благодарение на лунните ресурси можем да разработваме технологии, които да подобрят живота на земните ни жители.

anno 2205 6За да сме максимално ефективни ще трябва постоянно да сновем между трите ни вида поселения, създавайки търговски пътища между тях. Например ако искаме да правим футуристични компютри ни трябват диаманти – такива обаче по полюсите няма. Съответно те трябва да се доставят от нормалните ни зони. Оттам нататък пък компютрите, създадени с помощта на диамантите трябва да бъдат пратени обратно, че да задоволят претенциите на местните жители. И тъй нататък.

Якото на подхода с различните зони е това, че не се струпват множество различни като идея сгради на едно място, както беше в Anno 2070. Там например имахме основна фракция - Eco или Tycoon, а като бонус можехме да създадем и селище само за учените Techs. Което си беше своеобразна мини цивилизация със своите изисквания, които трябваше да позиционираме някъде на глобалната карта. Някои биха казали, че това увеличава предизвикателството и изпитва в голяма степен възможностите ни да правим няколко неща наведнъж и тества уменията ни за макромениджмънт. Което е факт. Но пък други биха предпочели някак по-подредения подход. Като мен.

Има обаче един голям проблем при наличието на три различни типа зони - Anno 2205 се усеща фрагментиран. В Anno 2070 можеше да бъде цял ад да се оправим в развитата ни цивилизация, притежаваща огромно количество сгради. Още помня как в някои моменти стоях, взирах се и се чудех - "Абе, къде съм построил дадена фабрика, че да оправя възникналата криза при нея". Но от друга страна - всичко беше на едно място. Човек можеше да отдалечи камерата и види цялата си цивлизация. В Anno 2205 от своя страна на моменти се усещат така нещата, сякаш имаме няколко различни мини игри, слепени в една. Няколко различни стратегии със строене на градове. Най-вече защото всяка от зоните - нормалните (ебаси колко тъпо звучи това, но не ми хрумва нищо по-умно), арктическите и лунните са прекалено... независими. Освен една шепа задължителни ресурси, които могат да се прехвърлят между тях, всичко останало, нужно за щастливи жители може да се построи на място. С което не усещате как ако спре притокът на няколко ресурса от Земята към Луната базата ви на спътника ни ще отиде в кофата. И това е... минус.

[caption id="attachment_58795" align="aligncenter" width="525"]anno 2205 4 Не забравяйте да строите щитове на Луната - метеоритните дъждове могат да съсипят скъпите ви сгради[/caption]

Заедно с това във всяка зона не се случва почти нищо особено. Ако оставите някъде притокът на ресурси на плюс, то можете да не посетите определено място с часове и нищо няма да се промени. Тази липса на кризи ви кара често да се концентрирате върху селището пред вас, забравяйки за останалите, което определено опростява Anno 2205.

И тъй като вече споменах за няколко слепени в една игри - нека добавя и четвъртото парченце към пъзела - военният елемент. Който отново се зарежда от отделно място на глобалната карта. Също както нормалните, арктическите и лунните ви бази.

Да, точно така. За разлика от Anno 2070, където ви нападаха всякакви гадове и се опитваха да забавят развитието на градовете ви, включително и нарушавайки търговските пътища, в Anno 2205 подобно нещо няма. Заредите ли някой от трите основни вида бази - там няма битки. Няма да ви нападне никой. Няма опция за купуване на бойни кораби. Градовете ви са изцяло защитени и нищо не може да ги повреди.

Но как се случва военният елемент? Отговорът е следният - просто се зареждат отделни, незадължителни мини мисии.

[caption id="attachment_58788" align="aligncenter" width="525"]anno 2205 12 Военните мисии не са особено предизвикателство... макар и да са зрелищни[/caption]

Те са под формата на доста лесни предизвикателства в реално време, в които получавате флотилия от кораби и трябва да се справите с вашите врагове. Идеята е елементарна - избирате с втория бутон на мишката къде да ходят вашите военни съдове и кого да бият. Прости тактики от реалновременните стратегии ще ви дойдат добре - да пазите по-чупливите единици отзад, да сложите основния ви кораб да танква отпред, да местите повредените лодките извън бойното поле. Но в общия случай всъщност няма нужда да правите нищо от това, което ви посочих. Най-вече защото играта е прекалено щедра с power up-овете, които имате на разположение. Те осигуряват поправка на корабите ви, артилерийски удари, викане на подкрепления и т.н. Общо взето те могат да се спамят и то в голяма степен, което прави този тип странични мисии доста лесни.

Наградите пък се състоят от редки ресурси. Те ви позволяват да ъпгрейдвате фабриките в поселенията ви и като цяло са доста важни. Ресурсите обаче можете да набавяте не само от военни мисии, но и автоматично - когато вдигнете ниво на корпорацията. Но общо взето това е единствената ви мотивация да минавате тези предизвикателства. Както споменах редките ресурси са много важни и не можете да създадете фабрика, която да ги генерира - но проблемът е, че дори да минете 1-2 мисии на по-високите трудности ще получите такива награди, че можете да забравите за военния елемент дълго време.

И тук е време да отделя няколко реда за... ниската трудност на играта. Макар че вече говорих за това. Тя се усеща не само при военните мисии, а като цяло. Както споменах по-рано - за мен не е проблем този тип игри да са сравнително лесни. Понякога може да е демотивиращо ако такова заглавие е адски трудно - примерно съм инвестирал 10 часа в някоя кампания, само за да видя, че съм преебал нещо прекалено много и трябва да почна отначало. Става ти някак... горчиво.

[caption id="attachment_58798" align="aligncenter" width="525"]anno 2205 7 Има и елемент на състезание с други корпорации, но те са толкова добронамерени към вас, че е чак абсурдно[/caption]

Само че в Anno 2205 няма какво толкова да прецакаш. Мините ви например имат безкрай ресурси от даден тип – не мислите за това. Няма замърсяване под каквато и да е форма. Липсват природни бедствия, които да ви спънат прогреса. Не е нужно дори да мислите къде да строите дадена сграда! Можете просто да бичите всичко на сляпо – фабрики в средата на мегаполисите ви например. Никой няма да се обиди. Никой няма да се оплаква, че му се генерира шум, полюция и прочее... защото такива елементи липсват. Все тая е – единствената ви мотивация за това да създадете нещо по-различно от средностатистически омазан български град е ако чувството ви за естетика надделее.

В самото строене също няма някаква особена мисъл или стратегия. Осъзнах в един момент, че просто влизам в менюто, показващо ми за кои ресурси има недостиг и просто започвам да правя множество плантации, фабрики, мини и т.н. от липсващия тип. Без да планирам, обмислям каквото и да е.

Иначе цялата икономика в Anno 2205 се състои в ъпгрейдите на жилищните ви сгради. Предимно тези в тъй наречените от мен нормални градове. Именно от тях идват основните ви приходи - от данъци - и е задължително да правите възможно най-голямо количество от тях. Няма никакво значение дали има повече жители, отколкото работни места (нов опростен елемент) - всеки плаща данъци. Никой няма да ви реве, че няма какво да върши. Така ви интересува единствено да изпълните прищевките на всички. За която цел гледате всички ресурси да са на плюс.

[caption id="attachment_58794" align="aligncenter" width="525"]anno 2205 3 Ресурсите (в долната част на екрана) наглед са адски много, но не е чак толкова трудно да се справяте с положителния им добив[/caption]

В началото стартирате с просто бачкатори - не можете да си позволите нищо повече. След като стигнат определено количество можете да ги ъпгрейднете до оператори, после до изпълнителни директори и най-накрая – инвеститори. С всяко следващо ниво сградите ви стават по-големи, идват повече хора, носят още по-значителни приходи, но и претенциите на жителите им се увеличават. В началото са достатъчни елементарни неща като ориз, вода и футиристична телевизия. По-нататък обаче искат от вас кибернетични подобрения, умни дрехи, андроиди, фешънски компютри, луксозни храни и т.н.

Съответно трябва да сте най-внимателни, когато започвате да ъпгрейдвате сгради. Ако не сте подготвени откъм ресурси за мащабни повишения, то е възможно вместо положителен резултат - финансови приходи, да се случи нещо негативно. А именно - да назрее вълна недоволство от липса на ресурси, заради която доста хора да се изнесат от града ви. Което да доведе до финансов колапс.

На думи звучи като потенциална голяма криза, но истината е, че рядко се случва нещо особено драматично. Трябва доста време да не правите нищо в кризисен момент, че да се случи нещо прекалено лошо.

anno 2205 13Но всъщност много пъти споменах думичката "ресурси". За какво иде реч точно? Като цяло в Anno 2205 всяка сграда произвежда нещо. Феновете на серията веднага ще разберат за какво иде реч. Или някакви суровини, които да се ползват от други фабрики, или стоки, които да се употребяват от крайните потребители. Така към края на играта вече имате към двайсетина, ако не и повече ресурса, които се изискват за нормалното функциониране на дадена зона. Традиционно и доста фабрики изискват по две, три суровини, особено към края на играта. Но докато всичко изглежда прекалено значително като количество, то е нужно просто да наспамите сградата, която произвежда ресурс в недостиг. И толкоз.

Като цяло Anno 2205 се усеща като по-ниската трудност на една хубава игра. Лошото е обаче, че своеобразната по-висока трудност... липсва. Разделението на света например е добро решение, макар че води до някакво опростяване. Но защо няма никакви бедствия? Замърсяване? Събития, които изненадващо да ви вкарат в криза? Че дори и да ни нападат всяко от поселенията и да е нужно да мислим и за защитата му, не само икономическото развитие? Защо липсват подобни елементи?

Но въпреки всичко това слагам Anno 2205 в рубриката ънхейтабъл. Ще се запитате защо? Лично на мен играта ми хареса. Красива, приятна и отпускаща. Опростена, факт. Но поне на мен ми донесе основната емоция, която очаквам от жанра. Просто да я подкарам в някой хубав съботен ден, да извадя една бира от хладилника и да започна да цъкам, без да му мисля изобщо. И докато се усетя да видя, че са минали 5-6 часа, а бирите са на привършване.

anno 2205 14Формулата е лесна и вероятно ще я схванете бързо. Но въпреки това играта не е хипер проста. Не можете просто да наливате пари на сляпо, без да ви мигне окото. Можете да се вкарате в криза, ако решите да лапнете по-голям залък в даден момент, отколкото можете. Например да направите прекалено голяма лунна база. Както направих аз и която почти ме банкрутира. Мислех, че имам пари и всичко върви напред докато не се оказа, че изведнъж съм на загуба и трябва да мисля как да си спася кожата. Някак е нацелена... кежюъл формулата, тъй да се каже. За хората, които нямат чак такива претенции от жанра.

Като цяло можем да теглим чертата тук - зависи какви са ви очакванията. Ако искате по-високо предизвикателство, в което да не си изключите съвсем мозъкът - Anno 2205 не е такава игра. Но ако ви трябва нещо съвсем разпускащо, макар и лековато - това е вашето заглавие.

Да, ако направите някой маратон ще ви стане еднообразна. Втората корпорация, която направим ще трябва да провърви по пътя на първата. А когато схванем всички тънкости за скоропостижно развитие, то при трето преиграване нещата ще са прекалено елементарни.

anno 2205 10Anno 2205 е тип игра за... заети хора. Тъй да се каже. Да поиграеш вечерта 1-2 часа след работа или малко повече през уикенда... и толкоз. Да се развиваш бавничко, да разпускаш. И евентуално след месец-два да почнеш нова кампания, в която да си позабравил как точно да се развиваш. Тогава Anno 2205 ще е достатъчно интересен. Защото първите часове, първото изиграване е яко. Дори и доста критични ревюта се съгласяват с това.

Лошото е обаче, ако подходите... силово. Ако прекарате трийсетина часа или повече за седмица пред Anno 2205. Тогава всичко ще лъсне. Заради което е редно да имате едно наум... особено и при положение, че Anno 2205 не е никак евтин.

Финалните думи? Можете да хвърлите едно око на Anno 2205, ако сте във вярното умонастроение за заглавието. Но пък и ако го изпуснете и си подкарате Anno 2070, който е и доста евтин в момента, няма да сбъркате по никакъв начин. Като цяло в някоя бъдеща разпродажба на Steam играта може да бъде страхотна покупка. Засега - трудно е да се каже. На мен ми донесе достатъчно положителни емоции, но не бих могъл да гарантирам, че това ще се случи при мнозинството геймъри.

Коментари
rado84 avatar
rado84
03 май 2016
В момента я разцъквам тая игра и много ме кефи, като цяло. Сега свалям и ъпдейт 3 с надеждата да оправи един проблем със син екран по време на игра, но ако изключим това, играта е перфектна! А стратегиите, за които мога да кажа такова нещо са твърде малко. Оценка "перфектна" от придирчив играч като мен си е направо "Отличен 6" отвсякъде!
За тая игра знаех от миналата година, но тогава нямах нужния видео ресурс, за да я подкарам. А допреди 24 часа дори не знаех за съществуването на останалите Анно заглавия.
rado84 avatar
rado84
03 май 2016
И понеже липсва опция "редактирай коментар", тук ще добавя само, че аз лично обичам максимално опростени стратегии, каквато е тази, така че личната ми оценка е мноооого далеч от сивото, подминава зеленото и отива в следващите цветове.
pseto avatar
pseto
03 май 2016
Играта е добра, но като минах кампанията един път просто не виждам някаква мотивация да го правя пак. Не виждам какво ново или различно мога да направя - общо взето пътят ти за развитие е един. Което ми идва доста разочароващо. Формулата е добра, но доста елементи са опростени.

Междувпрочем Anno 2070 е доста по-дълбоко, но и по-тегаво за схващане на моменти . Поне както го помня.

Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл