hategame logo
Fifa 12 – може би най-добрият симулатор до днес, но далеч не и перфектен
пуснато на 05 октомври 2011 от pseto
fifa 12 1

В момента, Fifa 12 е най-добрата футболна игра и това е. Конкуренцията в лицето на PES ще трябва да се постарае през 2012 година, ако не иска тотално да изгуби своите позиции в този пазарен сегмент. Лицета на футболистите във Fifa 12 са грозни и често приликите с реалността са доста далечни. За сметка на това, анимациите са прекрасни и като се има предвид, че в една футболна игра човек прекарва 95% от времето, гледайки отгоре, то оценката ми за графиката е зелено. Звукът във Fifa, също както и в PES, чисто и просто не се отличава. Давам му "сиво" просто защото не знам как инак да го оценя. Ами, сигурно имам 40+ часа на Fifa 12 и всеки път като си я пусна, откарвам по 3-4 часа. Играта е яка, особено пък за феновете на серията. Шепата останали PES геймъри могат просто да пробват Fifa - не боли глава от това. Много от тях вече смениха своята вяра в последните години. Fifa 12 е най-добрият футболен симулатор, който съм играл досега... това е.Спорът Fifa vs. PES е по-стар от света. И незнайно защо, един куп хора се чувстват длъжни да се врекат във вечна вярност на едното заглавие.

Аз не съм такъв човек, аз съм курва. Пробвам и двете, а ако едното стане по-доброто от другото... просто цъкам предимно на него. Дълги години това беше PES – с множество класи пред скриптираната помия Fifa. Напоследък, нещата се смениха. Нещата се смениха, а Fifa е по-добра от PES.

Причината за това? Просто EA са хванали това, кото имат и го подобряват крачка по крачка. Една новост, втора новост, малко по малко, но прогресират. И мога да кажа, че Fifa 12 е най-добрата футболна игра, която съм играл досега. Поне ако говорим за мулти, защото някои от новости идват за сметка на сингъла, което е кофти.

Не си мислете обаче, че тук наричам Fifa 12 „перфектна” игра. Проблеми има за поправяне, те също хич не са малко. И PES все още си има положителните страни пред Fifa. Просто след да кажем 2 години, ако EA не тръгнат да се осират, може и да видим адски, адски добра игра.


Новостите тази година? Нека започна с основната – tactical defending (да, шибаният impact engine не е основната новост тази година). Във Fifa 11, основен минус беше хипер лесната защита. Дори най-големият нуб просто можеше да задържи стандартното влизане (X на PS3, A на Xbox360) и оттам нататък всеки малко по-добър защитник просто изяждаше нападателя. Това вече е тотално променено.

Стандартното влизане вече служи просто да покривате даден играч, подобно на jockeying-а (L2/LT). Малката разлика е, че с класическия jockey вие контролирате изцяло играча, докато при задържане на X/A във Fifa 12, той автоматично стои на определена дистанция и преследва противника, БЕЗ ДА МУ ВЛИЗА.

За да осъществите стандартна интервенция, докато сте прави, трябва да натиснете квадрат/X - във Fifa 11, това е копчето за викане на 2-ри играч за помощ. Ако се чудите с кое копче се вика втори играч, то това е R1/RB. Тук ще направя малко лирично отклонение – според мен, това е лош избор на бутони – аз лично направих следната промяна: смених си обратно викането на втори играч да е квадрат на PS3 джойстика и X на този за Xbox360, а направих новото влизане да се пуска с триъгълник/Y. Стандартната функция в защита на триъгълника – вратарят да изтича напред (която се ползва сравнително рядко) – нагласих на R1! Според мен така е много по-удобно.

Така, нека се върна на основната тема – tactical defending. Та, новото РЪЧНО влизане трябва да бъде преценено доста точно, тъй като ако не го направите както трябва или следва фаул – хипер опасно в наказателното поле – или пък играчът ви става супер лесен за минаване, тъй като е направил влизане в нищото и стои на място за около 1 секунда.

Тази съществена промяна изисква много повече мислене, докато играете в защита и адски много нубуве плачат заради нея. Въпреки че ми беше трудно да свикна (то след близо 200 мача още не съм свикнал изцяло!!!), аз приветствам тази новост с отворени обятия! Така мачовете стават по-зрелищни, а и веднага си личи кога цъкате срещу качествен опонент и кога сте изправени срещу по-посредствен (макар че не бързайте да съдите – немалко пичове с лоша защита са се оказвали адски добри в нападение и са ме били!).

Освен tactical defending, усеща се сериозно и друга новост в играта – новия прецизен дрибъл. За разлика от миналата част, всеки футболст от калибъра на Меси, Кака, Кр. Роналдо, Робиньо, Ибра, Руни – абе, техничар – прави нестандартни докосвания на допката при обикновен дрибъл. С други думи, когато просто промените посоката, Меси ще направи мини финт без да сте го въвеждали изрично с десния аналог. Тази новост е адски подобна на PES – там открай време техничните играчи водят топката с нестандартни докосвания, подобно на реалния футбол.

Тази новост също е добра, но кажи-речи убива идеята от „истинските” финтове в играта. Според мен, те трябва да бъдат променени по някакъв начин догодина. Показателно е, че от 200+ мача в онлайн досега, не съм виждал повече от 10 човека, които да използват активно финтове. От тях, НИТО ЕДИН не го правеше успешно – просто помпаше десния аналог с Меси или Кр. Роналдо и ставаха някакви произволни неща. Това не е случайно – аз също не ползвам финтове. Предпочитам да се опитам да сменя посоката или да премина някого с пас – нещо, чийто краен резултат мога да преценя. Финтовете, дори и да ги направиш, не знаеш до какво ще доведат. А и все още са БЕЗУМНО ТРУДНИ за осъщетвяване, даеба!

След като преминах през тези две сериозни новости в геймплея, които наистина го правят по-различен, то нека премина към impact engine-а. За тази новост едва ли има какво да ви кажа толкова – сигурно сте гледали разни клипчета и прочее. Накратко, става дума за енджин, при който всяко съприкосновение води до падания, изглеждащи доста близки до реалния футбол.

Тази новост в играта е почти 100% козметична, като единствения начин, по който участва в мачовете е ако стане някой бъг. Тук е редно да отбележа, че бъгове има, но те са сравнително рядко – на пръсти се броят случаите, в които е падал гол заради бъг на impact engine-а. Общо взето, аз лично докато цъкам хич не забелязвам разликата с миналата Fifa – когато някой играч падне и се сгърчи, аз веднага обръщам поглед настрани и се чудя как да се защитя от контраатака, а не го съблюдавам как се въргаля из терена.

Нещо, което ме дразни много около impact engine-а е фактът, че в опитите да има възможно най-много падания и да бъде изтъкнато наличието му, тежки играчи като Дрогба, Лукаку, Есиен, Тери, Лескът, братята Туре и др. падат от най-смешните сблъсъци на земята. Това е глупаво – теглото и физическата сила на играчите трябва да има по-съществено значение, не Робиньо примерно да събори Яя Туре след рамо в рамо!

Всъщност, това е едно от нещата, които ме дразни доста в играта – за втора поредна година, силата на играчите не е адекватна спрямо реалността. Горепосочените футболисти са говеда до един, като в играта имат (без Коло Туре) специалност Strength (сила) – окей. Само дето когато застанат до Меси, Кр. Роналдо, Нани, Йънг и не могат да ги избутат! Винаги, когато опре до съприкосновение рамо в рамо в реалния свят, играч от рода на Тери, Лескът, Компани, Фърдинанд, Видич и т.н. ще надделее. Всичко това довежда и до един гнусен експлойт – спаменето на извеждащи пасове. Ако един централен защитник и някой по-бърз играч са рамо до рамо, в 90% от случаите бързият играч го минава (в реалния футбол ако защитник и атакуващ играч са на една линия при пас, почти винаги защитникът успява с тяло да блокира атакуващия играч, преди той да ускори и да се откъсне, особено пък ако става дума за най-добрите в света тип Пуйол/Пике/Видич/Фърдинанд/Тери и т.н.).

А, да, замалко да забравя – сред новостите в геймплея са променените пасове. Вече е още по-трудно да навържете 6-7 поред с по едно натискане, като трябва много да внимавате какво правите в нападание. Много добра новост е и фактът, че прехвълрящите извеждащи пасове са супер трудни за осъществяване- във Fifa 11 90% от хората просто ги спамваха и от 10 случая, в поне 3 се случваше нещо опасно. Във Fifa 12, от 10 наспамени паса, доста е вероятно 9 или дори 10 да са провал (говоря просто да се спамят без да се гледа позицията на даден играч).

Дотук ще си кажете – всичко изглежда прекрасно. Да, но не. Нещо, което много ме дразни и във Fifa 11, и във Fifa 12… са еднообразните голове. Хипер еднообразни са! Причина за това е фактът, че от някои позиции вратарите са прекалено добри и кажи-речи няма смисъл да се пробва шут от тях. Примерно хамалене отдалеч – вратарите реагират като котки и трябва топката да е точно в ъгъла, за да влезе гол. От друга страна, ако биете с техничния шут (R1/RB), имате огромен шанс да вкарате гол... отвсякъде. Това се случва заради може би умишлен бъг, при който на вратаря му отнема над 1 секунда да реагира при изпълнението на този шут! Така адски често падат голове ДОРИ в средата на вратата, защо при шут R1/RB сякаш някой забива пирон в главата на вратаря и той става дебил. А ако биете с нормалния шут, реагира като котка и спасява кажи-речи всичко.

В резултат, в 90% от случаите играчите и в наказателното поле, и извън него бият с техничния шут. Което води до ЕДИН И СЪЩИ ШИБАН ГОЛ всеки път. Идентичен. Ако не е този гол ще е такъв с глава от корнер, а ако пък не е и този, ще е пас на празна врата (клипчето с мой геймплей горе показва това: 3 гола на празна врата и 2 с техничен шут). Общо взето, ако изиграя 6-7 мача в онлайн, и аз, и опонентът ми вкарваме по еднакъв начин. Дразнещо е. Това трябва да се поправи още във Fifa 13, като мога да кажа, че PES МАЧКА и то в гъза Fifa по разнообразие на головете. Да, в играта на Konami това е до известна степен заради малоумните вратари... ама даеба, отчасти жаднея и за тях при еднообразието във Fifa.

Не ме разбирайте погрешно – начинът, по който се развиват атаките във Fifa е прекрасен! Наистина, това е точната дума. Движението на играчите, освобождаването, подаването. Ама даеба, голът във футбола е като празненето – и 1 час да ебеш, не се ли изпразниш – все тая.

Толкоз за геймплея. При режимите на игра, нещата кажи-речи са непроменени в сингъл. Възможности за мениджърска кариера, изиграване на сезони и т.н. все още са налични. Общо взето, стандартните неща. Както споменах в началото на играта обаче, AI-то в сингъл е по-трудно, особенo на Legendary – с новата тактическа защита, отнемането на топката от компютъра става почти невъзможно! Освен всичко друго, явно хората, програмирали AI-то са фенове на Барселона, тъй като компютърът предпочита в огромен процент от случаите просто да разиграва с милиарди пасове, без да се приближава до вратата ви. Като прибавим към това фактът, че AI-то подава почти безгрешно и контролира топката перфектно, то в повечето случаи сингъл мачовете са доста скучно преживяване. Разбира се, аз не бих могъл да си представя футболна игра от рода на Fifa в сингъл и винаги играя в мулти, но си има и фенове на този режим и мога да кажа, че при него Fifa 12 не се представя супер. Нужно е AI-то да бъде подобрено догодина.

Що се отнася до мултиплейъра, има една сериозна новост – наличието на режим Head to Head Seasons. Чудите се за какво иде реч? Много просто. Всички Fifa 12 играчи биват разделени в 10 дивизии. Имате възможността да изиграете сезон, който се състои от 10 мача, за да се качите 1 ниво нагоре. Нужни са определен брой точки, за да се случи това (забравих как беше в по-долните, но от 4-та до 3-та са нужни 16 точки – 5 победи и 1 равен; между 3 и 2-ра са нужни 18 точка – 6 победи от 10 мача). Възможно е и да изпаднете ако не съберете дадено количество точки (в порядъка на 10-12).

Тази новост е супер яка, но и прекалено зарибяваща – не е истина колко нощи са ми отминали в безсъние заради нея. Все пак, кефи ме как е направен Head to Head Seasons. Не само самите сезони, но и фактът, че вече човек може спокойно да си направи тактиката И СЛЕД ТОВА да избере да си пусне мач, а не както беше досега: първо те избира с някой твой опонент и след това имате 1-2 минути да си избирате титулярния състав. (Можете да хвърлите един поглед на клипчето в статията, нарочно не съм отрязал влизнаето в Head to Head Seasons, за да видите разликата в менюто).

Иначе, остатъкът от мултито като цяло си е същият като в предходните части от играта.

Така идваме до графиката и звука. Визуално, играта е противоречива и то доста. От една страна, анимациите са просто превъзходни – в това спор няма и то никакъв. Събитията на терена изглеждат прекрасно, когато се гледат отгоре.

От друга, лицата на футболистите са чисто и просто ужасни – не просто детайлността им е супер ниска, но и често нямат нищо общо с реалността. И тука говоря за звездите на водещи отбори като Реал, Барса, Юнайтед, Милан, Интер, Байерн и т.н. В средните отбори, нещата стават чисто и просто комични, като Fifa 12 напомня на Fifa 99 примерно – повечето периферни играчи са с кажи-речи автоматично генерирани лица! При толкова високобюджетна игра, това трябва да се промени и то много бързо.

Звукът... де да знам какво да кажа за него. Немалко от песните на публиката са същите като в реалността, ама някак играта не се отличава с нищо. Коментаторите са си все така банални и доскучават адски бързо. Ще оценя играта със сиво, може би защото съм свикнал да се вглъбявам в геймплея и общо взето във футболните игри мога да играя и при пълна тишина (както играя Football Manager междувпрочем).

Заключението? Fifa 12 е най-добрата футболна игра днес. Това е положението. Малкото останали фенове на PES чисто и просто не са играли next gen игрите от серията Fifa и продължават да вярват в някакви клишета от миналото. А фактите са си факти. Да, Fifa 12 има да извърви дълъг път... но това няма да се случи с толкова слаб PES.

Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл