Е, тази година ще сложа Fifa 14 отново в ънхейтабъл. Тъй като има по-осезаеми новости в играта. Свързани предимно с възможностите да пазите по-добре топката с тяло, които отварят нови хоризонти пред геймплея. Но все пак смятам, че доста неща трябва да бъдат поправени и в някои аспекти си мисля, че тазгодишната версия на играта не е нужната стъпка напред.
Всъщност, че тази година се е бачкало по-здраво по Fifa можем да видим още от менюто. Дървената грозотия от миналите игри е осъвременена, като прилича адски много на Windows 8/Windows Phone. Имаме множество квадрати и правоъгълници, в които се намират менютата. Доколкото това не е нещо оригинално като идея, то е функционално и далеч по-прегледно от предишните няколко Fifa игри.
Заедно с това, менюто вече зарежда осезателно по-бързо... да, има какво да се желае, но подобрението е значително.
Когато си пуснете първият мач пък, най-вероятно ще се срещнете с голямата новост в играта – огромният акцент на физическото присъствие. Със задържане на L2 когато сте на място, ваш футболист започва активно да пази топката от опонентите си. Което е адски полезно – много хора в онлайн режима обичат да пресират с 2-3 футболисти накуп. И в миналите игри беше адски трудно да запазите топката на моменти.
Сега това е по-лесно – ако някой ви се засили безмозъчно отдалеч, можете да го блокирате с тяло и продължите атаката. Всъщност, самият аз все още не мога да овладея този аспект от Fifa 14, но се срещнах с подобни хора. И мога да кажа, че ползите са значителни.
Увеличеното физическо присъствие не се усеща само когато сте на място. Във Fifa 14 футболистите се държат далеч по-реалистично – ако някой се засили с максимална скорост по време на контраатака и вие не центрирате хубаво топката към него, то той не може да се закове на място, да се обърне и да я догони. Вместо това му трябват няколко метра, докато спре като в реалния живот.
Заедно с това има и значително количество сблъсъци, леки дърпания на фланелката и т.н. Които са много близки до реалния футбол – в тази игра се усеща явната разлика между здрав, силен централен защитник и бързо, ловко крило.
Честно казано, именно физическата игра е огромната разлика между PES и Fifa не само тази година, но и в последните няколко. И дистанцията става все по-голяма – играта на EA гони реализма, докато тази на Konami тепърва прохожда.
Друга осезаема новост е при докосванията на топката от страна на футболистите. Наиситна и в миналите игри от серията се усещаше разликата между техничните играчи и дърварите. Но положението във Fifa 14 е още по-добро. Дрибльорите овладяват страхотно топката, държат я по-близо до крака си при спринт, обръщат още по-бързо посоката на максимална скорост и лесно намират пролуки в защитата. Точно както в истинския футбол.
Наистина може да бъде малко досадно как някой просто задържа спринта с Меси и минава 1-2 души... но реално, не се ли случва точно това и в реалността?
Но бих казал, че големите плюсове в играта поне за мен приключват дотук. И нататък започват някои разочарования.
Първото от тях е тъй рекламираната нова физика на топката и подобренията при шутовете. Очакванията ми бяха головете във Fifa да се поразнообразят. Тъй като в последните няколко години буквално съм научил наизуст почти всички начини топката да влезе във вратата. И рядко се случва нещо изненадващо.
Но уви. Тази новост е интересна на хартия, но не и в реалност. Причината? Техничният шут все още е вездесъщ. Не само много хора в онлайн режима го използват при всяка възможност, но и самият аз . Тъй като шансът да падне гол с него е най-голям.
В резултат огромно количество от точните попадения във Fifa 14 са все същите шутове с вътрешен фалц. Които знам наизуст. И които си изглеждат все така еднакво, както и в миналите игри.
Да, ако ритнете топката без да задържате R1 има по-голямо разнообразие. Даже на моменти се усеща. Новите анимации при шутове също изглеждат доста яко, особено когато топката ви се изплъзва.
Но това са по-редки ситуации. В останалите случаи се случват все същите неща. Лек фалциран удар с вътрешен фалц. Или слаб шут по земя, когато се намирате в определени точки на наказателното поле.
Да, головете са предимно еднообразни. Отново и за съжаление. Очаквах много повече. Според мен, EA задължително трябва да измисли нещо за фалцирания шут. И това колко вездесъщ е. Ако бъде премахнат изцяло от играта, поне на мен няма да ми липсва и грам. Нужно е малко да се поразнообразят головете.
Всъщност, като стана дума за това е редно да спомена, че и постоянните центрирания и спаменето на прехвърлящия извеждащ пас също не са оправени. И пак са небалансирани. При центриранията е прекалено лесно да се намери пролука, а пък защитата е доста по-трудна. Дори и с високи футболисти.
Извеждащите пасове пък наистина не са чак толкова прецизни, колкото преди, но все пак си остават най-добрият вариант за развитие на атака. В повечето случаи спаменето им на сляпо водят до адски добри резултати, особено ако имате бързи и сравнително здрави футболисти, които могат да се отлепят от защитниците на противника.
Като минус бих посочил и пасовете във Fifa 14. В последните няколко игри имаше една система, която за мен беше напълно умишлено интегриране. А именно – когато се подава с едно докосване, топката беше слаба. Идеята, поне според мен, беше да се избегне една глупост от старите Fifa игри, при които можеше с бързи къси пасове да се стигне до противниковата врата, без опонетът да има реален шанс за реагиране.
Това обаче е променено във Fifa 14. Пасовете вървят скоростно, даже прекалено бързо на моменти. Включително и тези с едно докосване. И вече ми се случи някои по-добри играчи да ме разцепват, сякаш играеха pinball – пас, пас, пас, пас, пас и докато се усетя – вече шут към вратата ми. Това е глупав ход от страна на EA и определено превръща Fifa в една аркада.
Наистина в реалния живот футболистите могат с едно докосване да направят пас от единия до другия край на терена. Това е ясно. Проблемът е, че в контекста на една игра като Fifa, това води до прекалено досадна аркадност. При която няма толкова акцент на въображението при развитието на атаките, ами просто заучаване какво да се прави в даден момент и бързи пасове без замисляне.
Въпреки тези минуси, които посочвам, то все пак повечето време, което прекарах пред играта беше приятно. Именно и заради това я слагам в ънхейтабъл. Тази година има видими подобрения в някои сфери при Fifa 14, което няма как да се отрече. Но въпреки това, емоциите ми са смесени.
Физиката на играчите е страхотна, още по-добра от миналата година. Започва да се гони дори реалния футбол. Докосванията на топката разделят очеизвадно техничните играчи от дървосекачите. Някои от подобренията при шутовете и летежа на топката изглеждат доста яко.
Но за сметка на това са налични и минуси. Които щеше да е добре да ги няма. Хубаво, EA вече обяви, че се кани да намали ефективността на извеждащите прехвърлящи пасове, техничните удари и центриранията. Дано това да се случи – само с тази поправка, Fifa 14 ще стане далеч по-добра игра. Но точно тези минуси вредят много на геймплея. Който се превръща в нещо адски еднообразно – вместо креативни атаки, в повечето случаи виждаме поведение от геймърите, подобно на Стоук Сити – центрирания до откат от фланга, докато не падне гол... а това почти винаги става в даден момент.
При режимите на игра във Fifa 14 няма особено големи разлики. В онлайн имате куп познати варианти, сред които да създадете свой футболист и да цъкате с още 21 реални човека в мач 11 на 11; да изберете любим отбор и да се издигате в 10-те дивизии на играта; да си пуснете Fifa Ultimate Team.
Последната екстра, представена миналата година, ви позволява да правите свой отбор, докато цъкате онлайн. За тази цел след всеки мач получавате монети, с които да си купувате футболисти. Играчите са под формата на карти, като са разделени на няколко различни нива – бронзови, сребърни, златни и редки. Като последните са най-големите звезди и най-полезните попълнения за отбора ви.
Докато този режим ме привлече автоматично, тъй като съм любител на ролевите игри и обичам с течение на времето да разиввам някакъв персонаж или в случая отбор, то Ultimate Team не ми донесе много положителни емоции. Адски дразнещо е, че играта не избира за опонент хора с подобни отбори, ами много често са такива с много по-силни тимове. Което в доста случаи нарушава сериозно баланса на силите.
Заедно с това, построяването дори на приличен отбор отнема прекалено много време на моменти. И изисква много фармене или сериозен късмет. Или това просто да си купите с реални пари специалната валута на EA, да си купите златни пакети с карти и да получите сериозен шанс да ви падне някоя звезда на световния футбол...
Все пак, има достатъчно режими във Fifa 14. И никой не ви кара да цъкате именно Ultimate Team. Като цяло има разнообразие и ако ви втръсне едно нещо, винаги можете да поиграете нещо друго.
Както обикновено, онлайн поддръжката на Fifa 14 – поне на PlayStation 3 – е перфектна. В шепа случаи съм усещал да лаг или дисконекти. Като цяло, оплаквания в този аспект нямам.
При сингъла, положението също е много познато като режими. Аз обаче мога да изкажа критика към едно нещо, което не ми хареса нито на тази Fifa, нито миналогодишната – изкуственият интелект на вражеския отбор, когато се управлява от компютъра.
Проблемът е, че AI-то дори и на ниски трудности владее прекалено добре топката. А пък на високите си е своеобразна Барселона от златните си години. Което може да е много дразнещо – в някои мачове усещах как стоя и гледам отблизо.
Да, това помага да добиете умения за цъкане в онлайн. Най-вече при способността да отнемате топката. Но някак ми се губи удоволствието от сингъла. Предполагам, че именно заради това доста хора не обичат Fifa в последните години, въпреки че за мен е много по-добра игра от Pro Evolution Soccer. Просто в PES е по-приятно да се играе срещу изкуствения интелект. Докато този във Fifa е по-предсказуем, по-сух и за мен – откровено дразнещ. Ако не беше онлайн режима, нямаше да хваля особено Fifa.
И така, вече е време да отделя традиционните редове за графиката и звука.
Визуално, Fifa 14 е много подобна на предшествениците си. Лицата на играчите не са супер добри, но като цяло има подобрение. Основният плюс обаче е физиката, която е отбелязала осезаем скок в качеството. Именно и заради това слагам оценка „зелено“ на играта.
Звукът също е добър. Ефектите са прилични, коментаторите имат обогатен набор от реплики. Че даже и коментират кой от давата отбора е имал по-голямо владение на топката, как се е отразило това на дадена среща и т.н. Което прави добро впечатление. Е, саундтракът не е особено добър, друго си беше преди едно 12-13 години. Но какво да се прави – поп музиката се промени значително с времето.
Заключението? Доста е вероятно Fifa 14 да се понрави на всички онези, които харесват тази футболна серия. Поне това беше положението при мен. Не бих казал, че са налични подобренията, които очаквах. Но разлика към по-хубаво определено има... в повечето аспекти. Едно е сигурно – това е далеч по-добър продукт от Pro Evolution Soccer в момента!
Но все пак се надявам някои дългогодишни проблеми на Fifa да бъдат поправени най-накрая. Тази игра е много, много, много далеч от оптималното си ниво. И се надявам догодина EA да не продължат с „повече от същото“... както направиха през 2012-та.