Да, точно така. Експанжънът е своеобразен римейк, целящ да обогати оригинала. Което на пръв поглед изглежда като странен и дори откровено коварен ход – един вид се предлага повече от същото.
Но истината всъщност е друга. XCOM: Enemy Within е доста добра добавка, която определено си струва. Да, наистина липсва нова история. Но пък много от механиките в миналата игра са подобрени. Освен това, вече имаме и доста по-сериозно разнообразие във всички ключови елементи. В резултат мога да кажа – Enemy Within си струва. Независимо дали сте играли оригиналния XCOM: Enemy Unknown или напротив. Ако сте фенове на тактическите походови игри – пробвайте тази. Почти сигурно ще ви хареса.
По традиция започвам ревютата си с историята. Но тук няма какво толкова да се каже. Точно както в миналата игра имаме извънземна инвазия. За да се борят с нея, водещите световни нации дават зелена светлина на инициативата XCOM – свръхсекретна организация, в която участие взимат най-добрите учени, инженери и военни. Целта е проста – да бъде спрени извънземните.
Историята се развива по почти същия начин, както и преди. В течение на сингъл кампанията, вие ще се опитвате методично да спрете извънземните, като същевременно научавате и мотивите за инвазията им.
Самият геймплей е разделен на добре познатите ни две части – стратегическа и тактическа. В първата, вие се намирате в тайната база на XCOM. Там вие трябва да обмислите внимателно в какво да инвестирате малкото си ресурси – тъй като има много неща, които трябва да се купят.
От една страна, това са нови оръжия, брони и джаджи за вашите войници. Без които няма как да бъдат победени извънземните. От друга, трябва да инвестирате средства в инфрастуктура – нови работилници, сателити, лаборатории, генератори за енергия и др.
Също така е добре да внимавате какво се случва в небето – добре е да имате самолети, които да свалят НЛО-та, задължително екипирани с мощни оръжия.
Абсолютно всичко това струва пари. А по време на извънземна инвазия, средствата са изключително малко. В почти всеки момент от кампанията, вие имате близо до 0 пари в касичката. Тъй като всеки месец, когато получите поредната финансова инжекция от водещите държави, парите хвръкват за ъпгрейди.
Всъщност, най-важното нещо в стратегическия елемент от XCOM е да не допуснете някоя от водещите нации да напусне тази тайна инициатива. А това е напълно възможно, ако изпуснете нещата от контрол. И позволите паниката в дадена държава да се разрастне прекалено много.
Тогава страната заклеймява инициативата XCOM като безсмислена, оттегля финансирането си и започва да се бори сама с извънземните. Ако допуснете това да се случи прекалено често... е напълно възможно да банкрутирате!
Както и в Enemy Unknown, тук също усещате ясно, че става дума за извънземна инвазия. Ресурсите ви са малко, а паниката във водещите държави е почти винаги висока. На много моменти сте в състояние на цугцванг – нямате правилен ход. Едновременно в две държави, които са пред оттегляне от XCOM нахлуват извънземни. И вие трябва да изберете коя от двете да защитите...
Общо взето, стратегическата част е силно направена. Не само имаме положителни промени в баланса. Но и заедно с това е добавена нова фракция освен извънземните – EXALT.
Това са човеци, възхищаващи се на нашествениците. Които с радост прегръщат техните технологии и възможности да подобрят физиологията си. И се борят с всички сили срещу инициативата XCOM.
Мисиите срещу EXALT добавят нужното разнообразие в играта. Въпреки че те са странични, то е почти задължително да ги минете в повечето случаи. Тъй като подривната дейност на EXALT води до увеличена паника в дадена световна нация, а заедно с това тази групировка дори се случва да краде финансовите ви средства чрез хакове. И трябва да нападнете дадена клетка, за да ги възвърнете.
Любопитно, EXALT включва класове войници, почти идентични с вашите бойци. Което е интересен момент – случва се своеобразна „огледална битка“.
Но стига толкова за стратегическата част на XCOM: Enemy Within. Какво има да се каже за тактическата?
Именно тук са повечето новости в играта. Първото и най-важно нещо, на което ще акцентирам е разнообразието. В ревюто за XCOM: Enemy Unknown посочих, че макар и добра, играта страда от липса на идентичност при войниците, а пък зоните, в които се развива действието са прекалено малко.
[caption id="attachment_23981" align="aligncenter" width="525"] В повечето случаи имате възможност да намалите паниката в една световна зона, осъществявайки тактическа интервенция... но за сметка на това, в други две тя се увеличава[/caption]
Тези неща са значително подобрени в Enemy Within. От една страна, възможностите да създадете уникални войници са много повече. Особено хубаво е, че са включени и различни езици като руски, полски, немски, френски, италиански, испански. Така вече усещате, че имате екип, създаден от целия свят. Когато всеки си говори на родния език. А не както беше в миналата игра – няма значение дали играете с руснак, французин, аржентинец или немец – всички си говореха на перфектен американски английски.
Възможностите за визуално променяне на войниците ви също са много по-големи. Вече можете да ги оформите по такъв начин, че да не изглеждат като еднообразни клонинги.
По-голямата новост обаче са нивата. В Enemy Unknown след около 5-6 часа, вие вече знаехте наизуст почти всички пейзажи. Което няма нужда да казвам, че беше изключително досадно. Тук обаче положението е много по-различно.
Добавени са над 20 нови нива, освен тези от Enemy Unknown. И това определено се усеща! За първите 10-на часа геймплей, почти нямаше повторения на това, което виждах! Което е перфектно.
Разнообразие има и при мисиите, при които сваляте НЛО-та с вашите самолети. Преди те се развиваха задължително в една и съща гора. Което омръзваше екстремално бързо. Сега можете да атакувате падналите врагове във всички нови зони.
Но това разнообразие на нивата и вида на войниците далеч не изчерпва новостите в XCOM: Enemy Within. Заедно с това има и още яки неща.
В това число влиза чисто новият клас – MEC, както и възможностите да подобрявате генетично своите войници. Всичко това се реализира благодарение на новия ресурс в Enemy Within – Meld.
Той се намира в повечето нива, като уловката е, че имате определено време, за да го съберете. В противен случай се губи. Така всички онези, които си падат по бавното придвижване из нивата е възможно да пропуснат големи количества Meld. А този ресурс е от ключова важност за създаването на MEC-ове и генетичното модифициране на войниците.
Все пак, почти винаги ще съберете достатъчно, за да видите новите ъпгрейди. Достъп до тях получавате чрез строежа на две отделни сгради.
Едната от тях превръща даден ваш войник в MEC – огромен робот, управляван от човек. Тези машини са сравнително скъпи за строеж, но за сметка на това нанасят сериозни щети и имат добра броня. Като увеличават значително тактическия ви арсенал по време на битка. Минусът на тези машини е, че не могат да ползват укрития и трябва да се внимава да не насочат всички противници огъня си към тях.
Любопитно е, че и извънземните имат свои MEC-ове, които до известна степен балансират вашите роботи. Които са що-годе добре интегрирани в играта. Но пък на моменти се усещат като прекалено силни.
Освен тези машини, с Meld можете да подобрявате генетиката на вашите войници. Възможностите са всякакви – по-голяма скорост, точност, издържане на повече вражески куршуми, по-бързо възстановяване и т.н. Като цяло, това ви позволява да превърнете единиците си в своеобразни супергерои.
Разбира се, вероятно мнозина ще предпочетат да пробват новия клас. А както винаги, поне в началото на играта излиза прекалено скъпо да използвате и MEC-овете, и да подобрявате генетично вашите войници. Трябва да понатрупате малко кинти преди това.
Иначе, остатъкът от Enemy Within си е що-годе същият. Познатите ни класове от миналата игра се завръщат, като за щастие балансът не е изгубен и си остават доста полезни. Няма много смисъл да обучавате само снайперисти например – колкото по-голяма тактическа гъвкавост имате, толкова по-добре!
Битките отново са си същите. Те са изцяло походови, като внимателно трябва да обмислите къде да пласирате своите войници, за да не бъдат изненадани от противник и сериозно ранени или дори убити. Враговете ви в тази игра изглеждат по-интелигентни от преди. Като правят тактически отстъпления към своите приятелчета, когато видят, че не им достига численост.
Всъщност, при вражеските единици също има някои новости. Някои като MEC-овете са успешно интегрирани. Други като невидимите летящи роботизирани октоподи са по-скучна новост.
Но като цяло, в Enemy Within има разнообразие в почти всички елементи. Което води до най-важното нещо във всяка една походова играта – ефектът „още един ход и си лягам“. И така – докато мине почти цялата нощ.
Не, че това лиспваше в Enemy Unknown. Но просто в един момент еднообразните зони ставаха прекалено скучни. Сега това е оправено.
Но нека отделя нужните редове за графиката и звука, преди да премина към заключението.
Визуално, играта си е същата като миналата година. Графиката си остава все така средняшка, дори леко грозновата. Макар че това е походова тактическа игра... и феновете на жанра са свикнали този тип заглавия да не са супер красиви.
Хубаво е все пак, че са интегрирани тъй нужните допълнителни възможности за персонализиране на войниците. Това наистина е козметична новост. Но е приятно да оформите даден отряд по начина, по който си го представяте.
Звукът като цяло е по-добре. Гласовото озвучаване на сингъл историята си е все същото. Саундтракът и ефектите пак са посредствени, но по-голямото разнообразие на гласовете и езиците в Enemy Within прави страхотно впечатление.
Като цяло мога да заключа, че XCOM: Enemy Within си струва изцяло. Страхотен експанжън към една много добра игра. Да, наистина историята е същата. Но има достатъчно новости, за да бъде оправдана инвестицията в това тактическо походово заглавие.
Още по темата
Нямам търпение да поцъкам още малко на него като ми се освободи време, че тоя месец сто игри се появиха.