Съответно моите надежди към онлайн режима Grand Theft Auto Online бяха доста по-високи. Надявах се на един по-отворен свят, бъкан от странични мисии. В който просто обикаляш с автомобила и има какво да вършиш.
Всъщност, разработчиците Rockstar намекнаха, че мултито ще е нещо подобно. Своеобразно MMO в света на Grand Theft Auto V – звучи страхотно, нали?
Да, само че истината е различна. За мен GTA Online е един изцяло скучен режим, който не прибавя нищо към силната сингъл история на заглавието. Напротив. Просто хвърля петно върху Grand Theft Auto V. Тъй като има много какво да се желае.
Честно казано, показателно е, че се хванах да пиша това ревю чак сега. Десет дни след дебюта на Grand Theft Auto Online. Да съм играл около десетина пъти в този режим – я час, я два-три на сесия. Но нямаше нищо, което да ме привлече към него през всички тезидни. Да се върна у нас, да пусна конзолата и да се потопя него.
Напротив. Играх го насила. И вече ми омръзна да се мъча с него.
В интерес на истината, помията с Grand Theft Auto Online започна да се излива още при дебюта на режима. Цели 24 часа след уж „премиерата“ му, геймърите нямаха възможност да влязат в него. Тъй като явно Rockstar са били изненадани, че хората ще се интересуват от мултиплейъра на най-добре продаващата се игра в историята. То понеже не е логично!
Е, GTA Online вече е почти изцяло активен. Повечето проблеми са изчистени. Разбира се, още не е изцяло оправен бъга, при който играта трие безпричинно героя ви... дори и да сте прекарали 30-40 часа с него! Но какво от това – Rockstar обещават, че скоро ще има поправка по този проблем. Какво толкоз – най-много да цъкате 50-100 часа за нищо.
Но нека оставим бъговете – какво имаме като геймплей? Преди да премина към този важен аспект ще отделя няколко реда за създаването на герой в GTA Online.
[caption id="attachment_22622" align="aligncenter" width="525"] Да видите толкова хора на един екран в Grand Theft Auto Online е почти абсурдно. В над 90% от времето всеки се намира в някой отдалечен край на Лос Сантос и с ограничението от 16 души в сесия, то ви се струва, че сте сами в града[/caption]
Вместо класическия подход – избиране на лице, цвят на кожата и т.н., Rockstar са опитали нещо различно. Имате възможност да селектирате вида на вашите родители. И след това – на кой от двамата да прилича героя.
Това звучи хитро, нали? На теория – да. Проблемът е, че дори и след един час, прекаран в това меню, така и не успях да открия конфигурация, при която персонажът ми да не прилича на изрод.
Или ще е хероинов наркоман в последните фази преди да издъхне. Или ще е някакво същество, чиято майка го е затягала още в корема си с колан, за да го продаде в цирка.
Наистина. Толкова грозни герои не бях виждал. Чак човек се погнусява да играе с тях. Особено мъжете. Ама поне е хубаво, че в играта можете да си купите маски. Та да не гледате какви ужасни мутри имат.
Но хубаво. Вече сме в играта. Минали сме уводните мисии. Какво имаме като геймплей?
Едно голямо нищо. Grand Theft Auto Online е MMO грайндфест в най-грозните канони на жанра.
Първо, че „отворен свят“ кажи-речи няма. Всичко се случва под формата на мисии, които тук-таме ви се появяват. Състоящи се от „отиди да убиеш Гошо и ми донеси кокаина му“ или „открадни тази кола и ми я докарай“.
Започваш куест. Караш няколко минути из картата. Изпълняваш целта. Караш още няколко минути, докато се върнеш в началната точка.
Отново и отново. И отново. И отново.
А за разлика от сингъл кампанията, повечето мисии в мултито са тотално безлични. Тук-таме има някои по-мащабни такива. Които са по-интересни. Останалото е леш. Типично MMO от типа на „Хей, отиди да ми набереш малко къпини, аз ще ти дам 1000 злато“.
В интерес на истината има някои хитри идеи. Например когато героя от сингъла Симеон дава мисия едновременно на всички в сървъра да бъде намерен даден автомобил. Когато някой го открие и тръгне да го връща, то останалите бива известени за това. И ако решат, могат да го убият, да закарат лично автомобила и да вземат парите.
На теория това изглежда яко. Всъщност, един от най-яките ми моменти в GTA Online беше свързан с този режим. Някакъв пич беше взел колата, аз го преследвах с джип, спуках му гумите, почти взривих автомобила. Точно преди да го убия, пичът успя да избяга в тъмна уличка и да активира т.нар. пасивен режим. При който не можеш да убиваш други живи играчи. Аз ви викам – окей, качих се в колата и тръгнах да я връщам... само за да се качи другият пич в нея! На мястото до шофьорското!
В резултат оня, който преследвах дълго време просто си стоеше до мен. Двамата возехме колата към финалната точка на мисията. Но точно към края, трети човек дойде към нас с идеята да изпълни задачата, стреляйки ни отдалеч! Ние го убихме с двойната ни огнева мощ и успешно завършихме нещата.
Звучи яко, нали? Определено да. Но в повечето случаи нещата не се развиват толкова интересно.
От една страна, Лос Сантос е колосален по размер град. И двама души да се гонят в него е същото като няколко бълхи в различните краища на писта от Формула 1 да се надяват да се засекат. Случи ми се да преследвам някого – влезе ли в някой от прелезите и надлезите, загубени сте. Докато се усетите къде е, оня вече е взел парите и дим да го няма!
От друга, в повечето случаи няма смисъл да се сбивате с други хора. Защо ли? Поне в началото на играта всяка смърт ви струва към 2000 пари, ако ви очисти друг играч. Или поне на мен ми излиза толкова в момента. А това е много. Тъй като един обир на магазин се котира в рамките на 1000-1500. Една мисия – около 3000-5000.
Проблем е също, че в началото на играта имате отвратително малко кръв. И умирате от няколко куршума. С дурги думи, един дуел с друг човек е по-скоро ролетка, отколкото нещо, в което водеща роля играят уменията. А пък загубите на пари са сериозни... и демотивиращи.
Реално, за бързо трупане на средства можете да си цъкате и офлайн. Просто обирате магазинчета и продавате крадени коли. Нещата стават бързо и без риск. Тоест не се демотивирате. Само дето GTA Online се превръща в безмозъчно MMO.
За това спомага и тъпоумната система за предметите и ъпгрейдите на автомобилите. Така или иначе е супер скъпо да си купите турбо за някое возило – защо то да не е отключено? Финансовата пречка е достатъчно сериозна. Но не! Има и изискване за ниво.
Така в рамките на първите 11-12 вдигнати левъла можете да си купите узи, помпа и пистолет. Снайперът е някъде около 20-то, както и повечето интересни оръжия. Ъпгрейдите им също изискват високи нива, а също така и повечето тунинги на автомобилите.
В резултат, човек се чувства осакатен. Трябва да фарми еднообразни мисии, докато вдигне нивата. За да си купи базови неща. Което за мен е недомислица. Да не говорим, че презирам фарменето в MMO игри. И това човек да е постоянно спънат от изискването за ниво.
[caption id="attachment_22633" align="aligncenter" width="525"] Първите десетина обира на малки магазини са интересни... след това нещата се превръщат в просто MMO фармене на пари и опит[/caption]
Искам да си купя снайпер – ако струва 50 000 пари, пак ще си го взема. Ще ги изфармя и това е! В GTA Online, сбирането на 50 хилки не е много лесна задача, особено когато сте ниски нива.
Да, ама трябва да фармя не само пари, ами и нива. „Фамозно“!
Всъщност, няма идея защо са добавили този гнусен MMO елемент в GTA Online. Нали уж това трябва да е игра „за забавление“? Какво му е забавното постоянно да гледаш колко пари или нива си изфармил?
Е, аз не съм голям почитател на MMO-то, тъй че може би проблемът си е в мен. Особено ако на повечето хора им е забавно да фармят. Но при мен положението не е такова.
Но нека продължа нататък. Освен по-големите мисии, които играта ви дава тук-таме, то има и странични мини игри. Като състезания с различни возила, тенис, голф, канадска борба, дартс, класичски детмач и други. Които на теория трябва да разнообразят GTA Online.
Но това е само на книга. Защото в реалност не се случва нищо подобно. Напротив. Чудите се защо?
В GTA Online няма шибан мачмейкинг! Да, точно така, добре прочетохте! В игра с бюджет, който е около 250 милиона долара според слухове... в най-бързо достигналният границата от 1 милиард долара приходи развлекателен продукт... липсва един мизерен мачмейкинг!
Така ако искате да цъкате тенис, то давате покани на хората във вашата игра. Които са максимално 15 души без вас. Но много често са и по-малко. Тъй като постоянно някой напуска сесията, особено пък ако го убият 4-5 пъти и го върнат назад с 10-15 хилки.
[caption id="attachment_22634" align="aligncenter" width="525"] Създаването на герой в мултиплейъра води до толкова грозни резултати, че те могат да бъдат реклама за катастрофалните ефекти на наркотиците или какво се случва, ако майка пуши и пие по време на бременност[/caption]
И много хора в повечето случаи нямат никакъв интерес да играят тенис. Или нещо, което ви се цъка на вас в конкретния момент.
Понеже някои може да искат да участват в състезания с камиони. Други – с автомобили или мотори.
На трети може да им се играе детмач, на четвърти коопреативни мисии.
Аз съм фен на тениса като спорт, съответно ми се искаше да го поцъкам в мулти. Колкото и опити да направих, не видях човек, който да споделя желанието ми! Дори и един. За огромно мое разочарование. Само защото няма мачмейкинг, в който да се разпращат покани и на хора извън вашата сесия от общо 16 души.
Всъщност, в много игри не може да се завърти дори един класически детмач. Едвам се събират четирима човека понякога. Същото е и при гонките – често и двама души не можете да прикоткате за тях!
Просто без мачмейкинг, страничните игри нямат никаква, ама никаква стойност! Трябва GTA Online да е разцепен поне на сървъри от по 5000 души, подобно на класическите MMORPG-та. В които да си има вътрешен мачмейкинг и тези режими да са по-живи.
Да, нека да има по 16 души максимално в един вариант на Лос Сантос. Не искам някакви невъзможни неща. Но при мини игрите тъй или инак вие излизате от игралния свят. Защо да няма мачмейкинг?
Нямам идея. Явно над 1 милиард долара не са били достатъчни на Rockstar. И в резултат, страничните игри са леш. Дори и не се опитвам да вляза в тях – няма смисъл.
Да, на теория звучи яко да спечелите примерно 15 състезания и да отключите ъпгрейд на двигателя, който да направи автомобила ви по-бърз. Но когато нямам възможност дори да вляза в тях, тъй като хората отказват... какво да правя?
Да вляза в някой форум и да си търся там хора за състезания? Съжалявам, но в момента е шибаната 2013 година, Grand Theft Auto V е най-успешната игра изобщо. Мисля, че могат да отделят някой и друг милион за един читав мачмейкинг.
Е, ако трябва да съм точен, има много интересни и разнообразни мини игри. В което число преследвания с изтребители, парашутни скокове, детмач с танкове, режими, при които вие сте в автомобил и ви преследват със самолети. Разнообразието е внушително! И има много забавление.
Стига да влезете в тези режими! Но това е почти невъзможно в 90% от случаите. Тъй като няма мачмейкинг. И така какво става? Искате да се забавлявате, но нямате възможност...
Окей, хубаво, ако влезете в някоя по-голяма гилдия, то има потенциал да се развият нещата. Но съжалявам, липсата на мачмейкинг – нека повторя за стотен път – е просто непростима!
И така, какво имаме в крайна сметка?
-еднообразно и скучно фармене на нива и пари;
-отново куц уж „отворен“ игрален свят, точно както в сингъла, в който всичко се случва след стартиране на мини мисии;
-куп MMO ограничения, които развалят целия кеф от режима;
-мини игри, в които почти винаги няма хора, тъй като трябва да се надявате 15-мата души, с които сте заедно в игра да искат да ги цъкат;
Неща, които са крайно разочароващи за мен. Плюс липсата на някакво голямо разнообразие от обири – можете просто да заплашвате продавачи на малки будки и това е. Хвърлят ви по 1500 пари и туйто... скука. Някакви мащабни обири? Не, няма такова нещо!
Да, нека спомена, че говоря от гледната точка на индивидуалист. Като цяло не обичам да влизам в гилдии на онлайн игри, тъй като рядко имам възможност да участвам активно в тях. Може и 2-3 дни да играя по 8-9 часа, може и седмица да не вляза. Тъй че предпочитам да си цъкам сам.
Тъй че е възможно GTA Online да е по-добър, ако хората се организират. Но от това, което видях аз... не виждам какво интересно може да има. Да, винаги е приятно няколко приятели да си говорят как им е протекъл денят, докато смучат бирички пред конзолите и убиват случайни хора, цъкайки този режим...
...ама нека махнем GTA Online и какво имаме? Няколко приятели, които смучат бира и говорят как им е протекъл денят? Това ли прави Grand Theft Auto Online добър за дадени хора? То по същата логика човек може да си пусне DoTA 2, Left 4 Dead или каквото друго се сети човек. И пак да му е толкова яко.
В крайна сметка, след като цъках и GTA Online, и основната сингъл кампания на Grand Theft Auto V, то мога да кажа...
...това не е играта на годината за мен. Не знам коя ще бъде тя. От тези, които излязоха досега не се сещам за силен претендент. Но фактът е следният – GTA V просто има сух отворен свят!
На светлинни години от този в Skyrim. Това е истината. Омръзна ми бързо в сингъла, омръзна ми бързо и в мултито.
Няма го чувството да обикаляте и да се случват яки, забавни неща. Няма го кефът изведнъж да стартира някаква мисия, която да минете и получите яко кинти или по-добри пушкала.
Нещата са различни. И скучни. Опират до куп скриптирани мисии и мини игри със сериозно вариращо качество. А ако не сте започнали някои от тях...
...имате един огромен, красив, изпълнен с любов дори към най-малките детайли град, в който не се случва почти нищо.
Не, Grand Theft Auto Online не е режим, който си струва. Или поне аз не видях защо бива хвален толкова. Ако искате да цъкате тази игра – пробвайте сингълът. Там е истинската стойност. Не, че и при него няма проблеми... но кампанията е адски забавна. Мултито на играта?
Просто не.
Още по темата
btw отворените бети на мултито в Just Cause 2 са много по забавни и приятни.. ( като се има предвид, че играят около 1000 души в един сървър )
Но 16 човека? Ти ебаваш ли се с мене? WTF? Защо не го нарпавят на звена, примерно сървър Rockstar West с 100 000 играча, Rockstar Russia с 100 000 играча, че и повече. Тея пари за още 20 GTAV направиха и усраха елемнатрно нещо.
От това което си написал, за всяко яко нещо има по 5000 ненужни и тъпи неща.
Да бяха направили следното. Влизаш в мулти, избираш персонаж с проста система на персонализация, ако не щеш имаш възможността да играеш със скинове на предишни герой, като Томи Версети или Клауд от GTA3, за капак можеш да отключиш някой друг бонус персонаж или предмет с който да се кичиш.
Оу, или като в PS Home всеки отбор си има виртуален апартамент. Така няма да се зема място в града. Толкова по лесно можеше да се направи и като в играта да си запазиш контактие в "телефона" и оттам да пращаш "SMS" към хора в списъка ти с приятели, ако искате да играете голф или друго, или просто да правите простотии и да дразните куките.
Когато излезе РС се надявам модърите да измислят откачени неща и може би по добра алтернатива на претупания от Rockstar мулти режим.
GTA Online?---> http://oi43.tinypic.com/29zbq7r.jpg
Но самите Rockstar вдигнаха летвата с хайпа, който образуваха около GTA Online. Как ще е изцяло отделен режим, едва ли не различна игра, MMO в света на GTA V. И накрая какво? Едно голямо нищо с куп ограничения.
Че и дори дебюта на това осраха.
Иначе предложения има бол. Според мен щеше да е най-добре да се направят Realm-ове, подобно на MMORPG игрите. С по 5000-10 000 души на сървър. И мачмейкинг система, която да покрива тези 5-10к души. С тези 16 човека си е не пустош Лос Сантос, ами не знам какво... тоя скрийншот, дето си дал много добре описва нещата.
Потенциал имаше и то много голям и ясно се виждаше тогава. Но признавам, че не съм играл особено много след това - продадох GTA, че да имам ресурс за нови игри.
Определено притежателите на PS4/Xbox One и PC ще са в по-изгодна позиция, понеже режимът ще изглежда доста по-добре, с по-малко бъгове, повече неща за правене и т.н. Пък и 32 души си е съвсем друго, даже ще могат да се образуват нещо като мелета в центъра на града... иначе с 16 си беше пустиня, особено ако всички се хвърлят наляво-надясно...
П.С. Сега като си препрочетох статията се зачудих - има ли мачмейкинг вече в Grand Theft Auto Online?