Графиката сама по себе си не е зле. Дори и на ниски настройки. Но заради лошата оптимизация давам оценка сиво.
Ефектите са добри. Актьорите вършат добре работата си, въпреки лошия сценарий. Саундтракът... на мен не ми допада хич, за разлика от онзи в Need for Speed: Payback, предходната игра в серията. Но може би не ме и дразни...
На моменти Need for Speed: Heat може и да е приятен. Има нещо, което успяваше да ме задържи в него, въпреки всичките му простотии. И все пак... rubberband AI-то плюс нечестните полицейски гонки често оставят горчив вкус в играта.
Тук се колебая между сиво и червено, но реално е все тая - Need for Speed: Heat е повече от същото в своята есенция. Ако харесвате предишните 3 игри в серията, тази ще ви допадне. Ако имате смесени или негативни спомени, то и тук ще са такива. Туйто. Поне за мен серията има нужда от преосмисляне, но пък вероятно пиша това, защото настоящата формула не ми допада.
Need for Speed: Heat е четвъртата игра от серията на студиото Ghost и вероятно за четвърти път ще напиша почти същото ревю. Помия ли е играта? Не. На моменти ме хващаше и на моменти ми беше приятна. Но несъмнено, винаги, точно както и миналите три пъти гадният, rubberband изкуствен интелект беше причината за негативните ми емоции.
Не само ако говорим за традиционните състезания, но и за поведението на полицията. Която се завръща в това издание и е по-нечестна от всякога. Като добавим други дефекти като нуждата фарм - понеже играта поставя неособено деликатни стени пред прогреса ни почти постоянно - то Need for Speed: Heat се оформя като поредната от игрите в серията, която няма да запомня с добро. И като цяло ми се струва, че или студиото Ghost трябва да получи шанс да направи нещо различно, понеже не бих казал, че това е некомпетентна кампания, ако говорим за рейсъри... или някоя друга компания трябва да разработи Need for Speed. В момента серията не върви на никъде. Но пък кой знае, ако и това, което се предлага в момента се харчи солидно - защо да се променя каквото и да е?
Но както и да е. Започвам по традиция с историята. Защото рейсърите на Ghost задължително имат такава.
Действието се развива в Палм Сити - измислен град, в който се състои мащабен автомобилен фестивал. Целият град е превърнат в една писта, като през деня се водят десетки - съвсем легални - състезания.
Но при положение, че са дошли рейсъри от целия свят, много от които екстремално богати и съответно притежаващи топ автомобили - за тях санкционираните надпревари не са достатъчни. Те искат и нещо... пикантно. Поради която причина се впускат и в куп среднощни гонки, за да трупат репутация (което всъщност е и основният ресурс в играта). А полицията далеч не е доволна от нелегалните състезания, опитвайки се с всички сили да ги възпре.
Ние поемаме ролята на пореден гащник, който е невероятен шофьор, ама никой не го познава. В което е малко трудно да повярваме, гледайки началния екран на играта, даващ ни възможност да си изберем един от дузина напушеняци от мъжки, женски и неопределен пол, облечени като жизнерадостни клошари от Флорида. Аз си хванах един мазник от тях, приличащ на латинос, който не е сигурно дали би получил и работа като чистач. И с него се потопих в Need for Speed: Heat.
Или по-точно - с него изиграх безумната кампания, която има логиката на екшън на Майкъл Бей, ама без ефектите на Майкъл Бей. Значи имаме лошата полиция - гарнирана с няколко комично зли персонажа, плюс други служители на реда, чиито радиостанции чуваме, които са озвучени в маниера на злите руснаци от американски филм от Студената война. Но ташакът е, че макар и полицията определено да прави брутални неща - например заплашване на улични състезатели, взимане на парите им и дори нелегално конфискуване на автомобили - то мотивацията е да се спрат нелегалните гонки! Реално в куп филми и сериали, а и игри, "добрите" полицаи са показани пак по същия начин - правещи всичко възможно в името на каузата си, включително и пристъпвайки от другата страна на закона. Но някак Ghost се опитват да ни убедят, че полицаите са лошите... въпреки че дори при няколкото супер зли персонажа, то някак не можах да се видя като нещо по-различно от напушен дрисък, каращ с 250 в насрещното, разрушаващ половината град, блъскащ челно случайни коли от трафика и събарящ полицаите през скали и мостове към неизбежната им гибел.
Кой ли знае, може би пиша тези редове покрай пътната обстановка у нас. И може би с редовете горе с пълна сила завих към офтопих хейта за незначителни неща на западните медии. Да се върна към статията тогава?
Накратко, историята е лоша. Персонажите, всички до един, са зле. Реално сюжет има, колкото да се отбие номера - но не знам защо. Това е рейсър. Ghost не са длъжни да вкарват история. Аз съм напълно окей с "Ти си г-н Никой, който обича да кара автомобили - сега побеждавай в куп състезания и трупай валута за по-хубави автомобили". Не мисля, че повече е нужно в игра от жанра.
Наистина Ghost се справиха добре с кампанията на Need for Speed: Payback, чиито мисии ми напомняха силно на серията Бързи и яростни и като цяло ми направиха удоволствие да ги изиграя. Странният сюжет на Need for Speed (2015), изигран от реални актьори, също ми се понрави - макар че получи здраво хейт е интернет. В Need for Speed: Heat нито имаме зрелищните и яки мисии на Payback, нито нестандартният момент от NFS от 2015-а. Налично е просто едно... нищо.
За което няма нужда да пиша повече и минавам към геймплея. А при него ситуацията е съвсем позната.
Всеки, който се е докосвал до Need for Speed игрите на Ghost ще се почувства в свои води от самото начало. Управлението на автомобилите е като цяло камионско и това изглежда никога няма да се промени. Ама нейсе, след куп дървени рейсъри вече свикнах с него и не ми прави впечатление. Самият геймплей е силно аркаден, като все пак тази година има щети - почти изцяло при сблъсъците с полицията. Няма проблем да се зашием с 250 в насрещния трафик или да се размажем в бетона - тогава колата ни се чупи сравнително малко. Ама виж, ударим ли се в полицай... майкоо, тогава вече можем и да почупим возилото си.
Поне този път си купуваме нормални чаркове за автомобили, не карти
Но по-рано споменах, че има и дневни, и нощни състезания, нали? Като полицията е налична само при вторите. Тогава защо да не си стоим като милички, спазващи всякаква законност граждани и да не се занимаваме с нелегални гонки?
В Need for Speed: Heat имаме две валути - стандартни кеш пари и репутация. Първите се трупат денем по време на легалните състезания. Репутация пък можем да събираме единствено нощем. Както бихте се досетили без пари не можем да си купим нито нови автомобили, нито пък ъпгрейди за тях. Тогава за какво ни служи репутацията?
Тя е реално глобалното ни ниво в играта. Без нея не можем да се сдобиваме нито с по-хубави автомобили, нито с по-елитни части за тях. Обяснението е, че дилърите на автомобили и части не ни обръщат внимание, ако нямаме достатъчно висока репутация в света на среднощните гонки. Което е... повече от абсурдно, при все, че те са ни показани като легални вериги магазини, където пазаруваме с хубави, зелени американски долари. Представяте ли си как отивате в супера и жената ви казва - "О, аз не ви познавам, вие имате репутация само да си купите сирене-менте от 3 лева килото, когато направите повече улични престъпления ще ви позволя да ми давате повече пари и да си купувате сирене за 10 лева".
Физиката е силно вдъхновена от Бързи и яростни
Това, разбира се, беше заяждане на дребно от моя страна. Но понякога е по-добре вместо да дадеш тъпо обяснение... да не дадеш никакво обяснение.
Важното е, че ние трябва да се състезаваме нощем. Искаме или не. Понеже иначе нито можем да продължим историята на Need for Speed: Heat, нито да си купим най-луксозните автомобили. Което несъмнено е онова, което иска всеки фен на рейсинга.
И тук мога да започна с първата критика. Нощният режим на Need for Speed: Heat като цяло е измислен добре, но е реализиран катастрофално. Поради една причина - шибано нечестен е.
Състезавайки се нощем имаме множител за това колко ни търси полицията. Когато е 0, никой не ни закача. Стигне ли едно, стандартните полицаи започват да ни гонят и се опитват да ни спрат. Максимумът е 5, когато по петите ни са куки с екстремално бързи автомобили, а освен това имат и хеликоптери и бронирани джипове (пъргави като Porsche 911). Този множител влияе на репутацията, която взимаме от състезание. При 0 и 1 взимаме толкова, колкото е указано за дадена гонка. От 2 нагоре всичко се умножава.
С други думи ако състезание ни дава 2000 репутация (която спокойно можем да приемем като класически експириънс), както бихте се досетили с 5 множител взимаме 10 хилки. Чиста работа, нали?
Да. Ама не. Защото в Need for Speed: Heat не можем да "осребрим" репутацията си, докато не се върнем в скривалището си. А за да се върнем трябва да сме се откъснали от полицаите. Бъдем ли хванати - губим голяма част от репутацията си, а освен това ни взимат и прилична сума пари (май към 25 000-30 000).
Тук идва проблемът. Идеята е добра. Да има риск и тръпка. Но наказанието е прекалено свирепо. Първо, че губим почти цялата си репутация - която можем да сме трупали и със състезания в продължение на 30-40 и повече минути, но заедно с това губим и пари. Тоест хем губим времето, в което сме фармили репутация, хем и допълнително губим още 10-20 минути, в които сме фармили и кеш! Това е безумна простотия.
Другото лошо нещо са самите полицаи. Първите няколко пъти гонитбите с тях са адски напрегнати. Защото не знаем какво да очакваме и какъв ще е крайният резултат. А той в болшинството от случаите е еднакъв. Хващат ни. Поне аз успявах да избягам един път на всеки 4-5 опита. И то предимно на късмет. Говоря ако не се бях подготвил за чийзване, де! За което ще говоря после.
Защо ли?
Първо, че и полицаите имат rubberband AI. Което значи, че магически ни настигат с мега невъзможна скорост. Автомобилите на куките могат да развиват спокойно 500-600 километра в час (понеже дори и да караме с близо 300 ни настигат преспокойно и ни изджаскват с нечовешка скорост). Но това не е най-лошото. Далеч не е най-лошото.
Надписът, след който често идват много псувни
Като за капак играта редовно телепортира по 4-5 полицая около вас! Просто ей-така - бам, те изникват от нищото! Което си личи най-вече в тесните планински пътища, където няма как да бъдат spawn-нати полицаи извън обхвата на мини картата, защото това са непроходими скали, и те се раждат директно край нас! Ако си представите онази меме снимка с девойката, наобиколена от петима негри - горе-долу и аз се чувствах като нея, виждайки как играта материализира 5 автомобила край мен. Спасение почти винаги няма.
Като за капак дори и да има само 2 множител - при което полицията ни следва с базовите си автомобили - то пак е адски трудно да се измъкнем. Най-редовно поне един служител на реда ни преследва като хрътка и е доста труден за елиминиране. Което води до увеличаване на множителя и идването на тежката артилерия. Оттам нататък избягването им става почти невъзможно (без чийз).
Заради което казвам, че системата е изпълнена зле. Просто трябваше да има повече начини за измъкване. Или поне полицията да не е толкова безумно агресивна - хем с нечовешки rubberband, хем и телепортирайки се върху нас (едва ли има смисъл да казвам, че колите им са безброй, ако тръгнем да чийзваме можем да видим как изчезват десетки автомобили, но куките идват пак... и пак, и пак). В общия случай ако човек тръгне да играе за удоволствие, без подготовка - минавайки няколко състезания поред (което означава, че множителят ще се вдигне до към 2-3 някъде), то шансът да се върне успешно е сравнително малък. Особено на Hard.
Решението? Чийзване.
Слабото място на полицаите са рампите. По някаква причина след скок от рампа те почти винаги си разбиват колите. Другият вариант е да се хвърлите от някой висок хълм. Стига да паднете на четири колела щетите по вашият автомобил ще са мизерни, но полицаите ще се изпотрепят (без никакво обяснение, понеже техните коли са не по-малко здрави от вашата). Така за да се откъснете от набезите трябва да се хвърлите от един-два склона или рампи, за да измрат гонещите ви на момента куки, с което те ви губят от полезрението си и гонитбата бива преустановена (докато някой не ви забележи).
Ако играете без план шансът да намерите подходяща рампа или склон са малки. Не че няма стотици такива в играта, просто по законите на Мърфи когато ви трябват - няма нито една. Заради това вие трябва да фармите на подходящи места. Където можете бързо да се спасите от полицията. За мен най-ефективен беше дрифтът - минавайки съвсем кратка писта, може би за минута, а дори и по-малко, можем да вземем 5000-8000 репутация (с висок множител, де). Намирайки местенце, където не минават редовно полицаи, вие сте златни. Макар че играта е достатъчно шибана и периодично ви ражда по един хеликоптер над главата, ако стигнете 5 множител... тоест ви трябва някаква тръба или подлез, за да се скриете от него, преди да е извикал десетки автомобили и да ви пометат като кучета.
Естествено фармът е крайно скучен и еднообразен. Поне аз намерих дрифта за най-бързият начин да трупам пари. Но го предпочитах пред това полицията отново и отново да ме убива и да ми взима и репутацията, и кешовицата.
Картата ми се струва доста по-малка, сравнено с предишните NFS игри на Ghost
Всъщност нощем можете и да се състезавате "нормално". Честно казано ако множителят е 1 или 2, то тогава няма много полицаи и нищо не ви пречи да минете някоя гонка 2-3 пъти и да се върнете на сигурно. Но лошото е, че в този случай репутацията, която трупаме, е брутално малко. И за да вдигнем дори само едно ниво трябва да направим... десетки състезания, като на всеки 2-3 да се връщаме, да чакаме няколко зареждащи екрана и да идваме обратно до мястото, където започват гонките. Досадно е, времеемко е. Също така е против логиката и концепцията на играта, която теоретично трябва да ни мотивира да се пробваме на по-висок множител и да се радваме, когато се измъкнем.
Докато пиша тези редове се сетих и за още един минус на Need for Speed: Heat - реалните състезания ви награждават много по-слабо, отколкото повтаряеми събития на картата. И откъм пари, и откъм репутация. Най-вече с дрифтове. Има отсечки, които се минават за минута или по-малко, които носят 6000 пари или 5000-8000 репутация (както споменах горе). В началото и средата на играта от състезание взимаме да кажем 12 000 - 20 000 пари, само че не е гарантирано, че ще сме първи, може да се прецакаме и да е нужен рестарт; заедно с това с всяко следващо състезание наградата ни намалява повече и повече, а дори и началната, най-висока стойност пак е по-ниска, понякога в пъти, от повтаряемите събития. В ендгейма тръгнах да играя някакво състезание - то хем беше дълго, може би 6-7 минути, хем имаше брутален rubberband и беше супер тегаво, хем пистата беше коварна и трябваха няколко опита да се мине... хем наградата беше едва 40 000 пари. Които могат да се изфармят за по-малко време от повтаряемо състезание без никакъв риск.
Поне за мен е крайно нелогично истинските надпревари да са толкова зле платени в играта. Макар че този проблем го имаше и преди (също така методите за бърз фарм бяха идентични в Need for Speed: Payback). Логичното би било човек да е мотивиран да минава повече и повече от тях - но в реалност съм сигурен, че доста хора ще предпочетат сигурния, нетрошащ нервите фарм. Който поне ни гарантира, че ще можем да си ъпгрейднем автомобила за следващата мисия от кампанията или пък да си купим някое поршенце, макларънче, корветче или друга спортна кола, хванала ни окото.
От друга страна обаче - при адски гадният изкуствен интелект доста състезания стават много досадни адски бързо. Дрифтовете и time trial-ите ми бяха най-приятни поради липсата на автомобили, настигащи ме с нечовешка скорост. Тази глупост просто може да унищожи нервите на човек и не знам защо Ghost продължават да настояват на нея.
Всъщност най-абсурдното е, че в началото и средата на играта rubberband почти няма! И тя е съвсем приятна! Там направих няколко експеримента и достигнах до извода, че компютърът минава пистите за фиксирано време и зависи от моите умения дали ще го победя или не. От един момент нататък, не знам защо, може би автомобилите стават прекалено бързи или нещо друго, rubberband-ът се активира. И тогава почти никога не можем да дръпнем пред противниците, а освен това често те се изстрелват като ракети напред и нямат настигане (специално ако колата ни е с по-нисък или почти същия като техния рейтинг). Едва ли има нужда да казвам, че возилото ни задължително трябва да е с по-висок рейтинг от противниците и то прилично - ако ли не, просто нямаме шанс от един момент нататък.
Не мисля, че само аз бих се зарадвал на читаво AI, това е най-редовната критика към Ghost. Но те настояват, фанатично, на шибания rubberband.
И дотук горе-долу си дадох мнението за основното нещо - нощният режим в играта, а също и голяма част от дневните състезания. Но всичко ли е опикан кенеф в играта?
Не. Със сигурност. В крайна сметка прекарах едни солидни 12+ часа само в рамките на един ден пред нея. Има нещо, което ме държеше пред Need for Speed: Heat, въпреки псувните.
Разнообразието от автомобили например е добро. Има всякакви возила, като типично за Ghost не се залага само на американски например или само на модерни автомобили с тук-таме някой класически muscle. Налични са всякакви машини и на човек му се иска да се сдобие с доста от тях и да види дали могат да се тунинговат прилично.
Разнообразието от возила е немалко
За щастие малоумната картова система от Payback е в коша за смет. Сега имаме стандартни автомобилни части. Не само това, но можем и да сменяме двигателите на колите! Което също е яко и ни дава възможност от някоя класическа трошка да създадем супер спортно возило. Има и какви ли не ъпгрейди за окачване, спирачки, съединител, гуми и тъй нататък.
Едно от яките неща, които няма как да не спомена е подобреното поведение на автомобила. Имаме четири конфигурации - офроуд, дрифт, пистова и шосейна. Те обаче не са крайности, както беше преди. Сега имаме скала къде попада возило според настройките си. И тя не не стои просто за красота в играта. Например ако един автомобил е балансиран повече за стабилност, но не е тясно специализиран за шосеен или пистов, то когато се състезаваме и нагазим в калта до пътя, то автомобилът ни не се забавя драстично. От друга страна ако изберем специализацията получаваме повече ускорение и мощност, но за сметка на това трябва да караме чисто, понеже излезем ли малко от пътя се забавяме здраво.
За разлика от минали издания усещах далеч по-голямо влияние на настройките при возилата и беше приятно да експериментирам. Например в началото хванах някакъв автомобил за дрифт, който макар и да имаше нисък рейтинг ми беше лесен за минаване и на супер трудни предизвикателства, изискващи по-ъпгрейдната кола. Но след като реших да му купя по-хубави чаркове му промених поведението дотолкова, доколкото въпреки по-високия му рейтинг не можех да изкарвам предишните точки в дрифт надпреварите.
Нека все пак отбележа, че управлението си остава дървено почти винаги, както споменах в началото. Все пак играта е супер аркада. Но все пак беше приятна изненада, че в подобен тип цъкалка има сериозно влияние в поведението на настройките.
Споменавайки дрифта - тази година ми се струва някак леко подобрен, спрямо предишни издания. Беше ми доста по-приятно да си се въртя наляво-надясно или с Dodge Charger-а ми, или с отключения по-късно Корвет (което някак омаловажи якото количество дрифт фарм, което трябваше да вкарам в играта, за да имам актуални автомобили).
Иначе откъм състезания в играта огромната и очевидна липса е тази на drag (които предизвикателства ми бяха едни от най-приятните в Payback, най-вече заради липсата на шибано rubberband AI). Другото е онова, което вече споменах. Редно е да отбележа, че в контекста на Heat под пистови надпревари по-скоро се има предвид такива на шосета, но без възможност да нагазим в пътен банкет от кал или чакъл (предимно улиците на града). Има и няколко истински писти, но те далеч не са толкова, колкото в Need for Speed: Payback.
Друго важно нещо е, че офроудът този път е с почти незадължителен характер. Можете да превъртите историята, минавайки едно-единствено състезание в тази категория. То всъщност положението при дрифтовете е същото. Има една мисия, в която ни учат как да ги правим и след това - ако искаме ги цъкаме, ако искаме - не. Което всъщност е по-скоро добра идея. Основните състезания са класическите такива по пътищата в Need for Speed: Heat, а другото е бонус. Ако не ни кефят - играта не ни заставя да ги минаваме. Както беше преди.
И мисля, че вече изчерпах всички теми и е време да премина към заключението. Но преди това - малко за графиката и звука.
Визуално играта е окей, но оптимизацията определено е кофти, а пък системните изисквания ми се струват раздути. На немалко места срещах спадове във фрейма и доколкото четох дори на по-прилични конфигурации не вади достатъчно добър фреймрейт. Заради което оценката ми е сиво (въпреки че чисто визуално играта си е окей, дори и на ниски настройки).
Звук - по-голямата част от саундтрака не ми допада особено. Има някои попадения, но със сигурност е много, много далеч от този на Need for Speed: Payback, който беше безкрайно по-близък до типа музика, който харесвам. В Heat е заложено здраво на съвсем комерсиален хип-хоп - от онзи тип, от който Криско краде. Не бих казал, че тази музика ми харесва особено. Да, когато не е с участието на Криско е по-добре, ама все пак...
От друга страна ефектите на автомобилите са добри, като дори можем да персонализираме какъв звук да излиза от гърнето ни. Което е приятно попадение. Актьорите се справят прилично, въпреки слабата история, която трябва да изиграят.
Финалните думи?
Отново Need for Speed на студиото Ghost не е баш зле и отново има добрите си страни. Но пак са налични недомислици, които развалят цялостното впечатление. От една страна за пореден път скапаният rubberband изкуствен интелект, с който чисто и просто не мога да свикна. От друга - онова, което трябва да е основната сила на играта, нощните състезания, е балансирано прекалено нечестно и поне на мен ми донесе много повече нерви, отколкото удоволствие. Фармът също е досаден - наличен е в Heat, за да се маскира неособено голямото количество съдържание и нищо повече. Макар че дори и при това положение не е никак, никак сложно да стигнете до ендгейма и за ден. И то без да се стараете непременно да минете кампанията скоростно.
Все пак ако на човек му се цъка рейсър, може и да се замисли. Особено в Origin Access Premier - с едномесечен абонамент за 30 лева имате предостатъчно време да изиграете Need for Speed: Heat. Ако го съчетаете и с Jedi: Fallen Order - отлично. Тогава всяка ще ви излезе по 15 кинта за месец, а от подобна цена човек няма как да се оплаква.
Ама все пак... продължавам да си мечтая за Need for Speed... като онези от едно време.