архиви

Pro Evolution Soccer 2017 – подобрения има, но играта е много далеч от истината

написана от pseto на 23 септември 2016

pes 2017 11В PES 2017 има подобрения – да. Безспорно е. Но те изобщо не са достатъчно, за да бъде наречена тази футболна игра “добра”, поне според мен. Дори и да нямаше FIFA, дори и това да беше единственото налично на пазара не съм особено сигурен дали щях да прекарам повече време пред Pro Evolution Soccer 2017, отколкото в последните дни. grafika 3За PS4 играта изглежда достатъчно добре, за да получи зелено. Анимациите са подобрени, а лицата на футболистите, особено в кът сцените и повторенията, са много по-добри от тези във FIFA (по традиция). От друга страна играта за PC е катастрофа – имайте това предвид. И в графичен аспект, и почти сигурно откъм геймплей. Имайте едно наум. zvuk 2Коментарът е покъртително ужасен, повтарящ се постоянно и откровено досаден. От друга страна атмосферата по стадионите и ефектите някак балансират ситуацията. gameplay 1Поне в онлайн режима, за който ще говоря долу геймплеят е крайно еднообразен. Едни и същи атаки, едни и същи голове. Не това е Pro Evolution Soccer така, както го помня от най-добрите му години. Подобрения има, но не достатъчно, че сладникави тактики като изсипване на топки нон-стоп от фланга и помпане на извеждащи подавания на сляпо да не са достатъчно ефективни. ocenka 1Спорът между феновете на Pro Evolution Soccer феновете и тези на FIFA е същият като диспутите в реалния живот – и светът да се преобърне никога едната страна няма да се съгласи с другата. Е, поне аз при наличен избор никога няма да предпочета PES пред FIFA. По-скоро не бих играл нито едната от двете продължително, както се случи миналата година. Но PES 2017 трудно ми носи удоволствие. pes 2017 2Първото ревю, което написах за Pro Evolution Soccer 2017 беше по-критично от настоящото. Което може да ви се стори като изненада, прочитайки това. Беше доста по-критично. Може би защото бях играл малко повече myClub – режимът, клонирал FIFA Ultimate Team. Е, в него слабите страни на PES 2017 блестяха с пълна сила. След двайсетина-трийсет мача в него реших да се концентрирам изцяло върху онлайн дивизиите, в които свободно си избираш топ отбор, с който да се изправиш на равни начала с опонентите си. Което няма как да се случи в myClub – там комбинирана палитра фактори, включително кой си е разтворил най-дълбоко портфейла за микроплащания определя кой ще се представи най-добре.

В онлайн дивизиите мачовете започнаха да стават с няколко идеи по-кохерентни. Даже и на моменти даже приятни. Уверих се, че положителните промени в Pro Evolution Soccer 2017 всъщност са немалко. Сравнено с минали издания. Много от критиките ми към PES 2016 в някаква степен са били засегнати. Поправки има – в малка, средна или голяма степен.

И въпреки всичко това много трудно мога да кажа, че PES 2017 е на светлинни години от FIFA в момента. Играта получи куп оценки от 9/10, че дори и повече от западните медии. Които ревюта аз охарактеризирам като платени и безумни. Това, което представлява PES 2017 няма как да е футболна игра за оценка 9/10. Няма как да се наречe “най-доброто в жанра изобщо”. PES 2017 може да е някаква далечна алтернатива на FIFA 17, ако прекалено много ви разочароват противоречивите моменти в творението на EA. Но само толкова.

Нека карам напред обаче с „добрата новина“ – какви подобрения имаме в Pro Evolution Soccer 2017?

pes 2017 14Първото, което бих отбелязал е, че за пръв път от може би половин десетилетие насам тактически играта изглежда достатъчно стабилно. Един от проблемите, който ме подлудяваше от години беше как в тактика 4-4-2 например ако се развиваше атака в долната половина на полето бекът отгоре си стоеше в зоната и не навлизаше надолу, за да помогне на своите съотборници. Дори и да нападаха само двама противници например и да нямаше никой в зоната му. Което е абсурдно – виждаш как ти пробиват защитата, а някой бек си стои най-спокойно в другия край на полето и гледа в пространството като надрусан.

Този детайл – и немалко други – вече са поправени. Позиционирането на футболистите чисто тактически е много по-качествено. Бековете навлизат към центъра на полето, за да помагат на останалите защитници, ако няма никой в зоната им. Движението като цяло е много по-реалистично и човек не си казва – „Даеба, какво прави този футболист точно тук?“.

Заедно с това дефанзивните играчи вече действат много по-резонно. Ако зададете позиция на опорен халф на някого, той няма да тръгне да се впуска в безумни атаки. Напротив, дори и да тичате с него и да преминете в нападение, когато отпуснете контрола ще видите как се връща в зоната си. И дефанзивните халфове правят това, и централните да кажем. Което е приятна добавка. Всъщност това е нещо по-хубаво дори и от FIFA, която поне тактически се справя по-добре от PES в последните години. В играта на EA често виждаме футболисти, които безпричинно странстват отвъд зоните си и нарушават тактическата постройка. Е, Konami са направили нещо стабилно в PES 2017 в този аспект.

Начинът, по който ви се падат футболисти в myClub е малко по-различен от този във FIFA Ultimate Team – не съм сигурен за добро или лошо

Не само защитниците се държат по-добре и компактно, но и нападението е далеч по-предсказуемо. Едва ли има ревю за Pro Evolution Soccer в последните години, в което да не повтарям едно и също нещо – AI-то в атака. Което досега беше почти безхаберно. Някой бек тръгва да тича по фланга и спира изненадващо в средата без логична причина (обикновено точно преди да му подадете). Атакуващи играчи стоят като пирони и гледат в една точка, вместо да търсят пространства в напред. И прочее…

…е, сега е друго. Когато вземете топката вашите футболисти са достатъчно активни, особено ако сте задали по-агресивна тактика. Когато някой бек или крило тръгне да ви подпомага, тичайки по фланга… търчи, докато не стигне и премине линията на засадата. Без изключения, без да спира изведнъж необяснимо. Точно както е и в реалния футбол. Също така когато започнете да си давате двойни подавания с ваш съотборник той автоматично започва да тича напред, дори и да е статичен в началото на размяната. Малко като стила на Барселона. Играчи стоят на място и си цъкат, докато изведнъж 1-2 от тях не се втурнат изненадващо да търсят пространства. Това също е яко – дава ви се възможност да предположите и то с голям процент точност какво ще направят вашите футболисти. За разлика от един PES 2016, в който да разгадаеш какво ще направи ваш съотборник е същото като да предположиш какво ще е поведението на пияна жена в цикъл и на наркотици в рамките на алкохолна нощ.

Дотук нещата звучат яко, а? Като за 9/10?

Има и още. В последните няколко издания в една или друга степен имаше едно нещо в защита, което ме караше да псувам нон-стоп. Наред с почти всичко друго в PES, де. А именно – топката да минава буквално през краката на футболистите, специално когато се ползваше подаване със задържан ляв шоулдър на джойстика (или ръчния пас, ако изобщо се нарича така). Този елемент също е оправен… няма значение дали сте с Иниеста, с Давид Силва, с Фабрегас или друг страхотен подавач. Ако няма пространство, откъдето да мине топката, а само крака на футболисти… пасът ще се преебе почти сигурно.

pes 2017 6Да, плюсовете си вървят с леки минуси. Нерядко мачовете в PES 2017 започват да приличат на „дербита“ от А група (не, наистина няма да науча как се нарича нашия кенеф-първенство в момента) – едно яко кюскане, множество грешни пасове, карамболи, случайно достигане до голови ситуации. И все пак – взимам това пред състоянието на PES от последните години. Най-малкото усещам, че имам по-голям контрол над защитата. Не, не наистина цялостен – за това ще говоря после. Но приличен! Поне знам, че като поставя играч пред пътя на очевиден пас най-малкото топката ще се удари в него като в колче. Все е нещо… вместо да му мине през краката.

Нататък с подобренията бих минал към вратарите. Ако в последните няколко издания бяха мега малоумни, сега са… просто умерено тъпи и дразнещи. Да, когато стане дума за чиста ситуация няма значение дали вратар ви е Де Хеа, Нойер или Куртоа – очаквайте рибна фиеста. Също така досадни дефекти, като например избиване на супер леки топки настрани (обикновено в краката на противник) са налични с пълна сила…

…но все пак вратарите по-ефективно спасяват далечни удари или ситуации от рамките на наказателното поле. Правят по-малко безумия. Ако в миналото издание на PES почти всеки гол беше вратарски, тук е примерно един на три или четири. Пак е изключително много… но все пак е крачка в правилната посока. Но за вратарите ще раздуя още, когато стигна до минусите. Сега ще продължа с плюсовете.

Един от тях е цялостният контрол над футболистите. Вече не се усеща, че управлявате зле издялани парчета бетон, колкото беше досега. Футболистите реагират по-бързо на командите, които им задам. Има по-голямо поле за повратливост, за преодоляване на противници с тяло.

Pro Evolution Soccer 2017_20160923194935

Мач с общо 18 влизания и 0 нарушения… говорете ми после за реализъм… поне във FIFA и само със стандартни влизания се случват множество нарушения, за разлика от PES 2017

И дотук с хубавото. Сега идва времето за минусите.

Основният от които е… еднообразието. И ако някой реши да ме заплюе в този момент, нека да кажа, че ще говоря специално за онлайн режима на играта. Знам, че PES традиционно има силен сингъл и много по-добро AI там от досадното барселонско такова на FIFA. Все пак механиките на една игра си личат най-ясно, когато човек цъка с реални хора, а не ботове. Които могат да са програмирани по такъв начин, че да се прикрият дефектите на една игра. Е, в мултито се вижда всичко. Проблемите на защитниците. “Системи”, по които лесно се минава дефанзивния ви вал. И прочее. Говорейки за геймплея смятам, че именно чрез мултито мога да го опиша най-добре.

И най-досадното нещо в Pro Evolution Soccer 2017 несъмнено е колко еднакво се развиват всички мачове. И откъм голове, и откъм атаки. Всяка следваща среща – с малки изключения – ми изглежда на предишната. Без особена тръпка, без да виждам особени разлики. Защо?

Първо, головете. Те са толкова еднообразни, че просто не е истина. Имам чувството, че PES 2017 е направо скриптиран – такъв копи и пейст е всичко.

По някаква случайност тук не вкарах еднообразен гол… защото реших да мина вратаря, вместо да изритам за пореден път топката покрай него

Голове тип 1: вратарят избива леко топката точно в краката на противник, включително и от шутове, които едвам летят. Да, това се случва и с Де Хеа, и Нойер, и Навас, и Куртоа, не само с по-ниско оценените откъм умение вратари. Реално леките удари са два пъти по-опасни от силните – вратарят често решава да ги избива. Както бихте се досетили леката топка рикошира на доста по-малка дистанция и има потенциал за карамбол. А можете да сте сигурни, че почти винаги избитите топки отиват пред нападател на празна врата… А, да, към головете тип 1 прибавям и ситуациите, в които вратарят прави едно от многото си безумия, които включват, но не се ограничават до:

-тотална пасивност при центрирана в малкото наказателно топка по земя или въздух;
-неспособност да уловят топка на 1 метър пред тях;
-моменти тип Лаурел и Харди, в които вратар се навежда да вземе топката като 4-годишно момиченце и някой я изритва настрани или във вратата преди да я стигне (о, да, това ми се случи двуцифрено количество пъти);
-епохална импотентност при ударите с глава – не знам дали се запази единия гол, който специално се опитах да сейвна от онлайн режима, в който топката беше ударена точно към вратаря, директно в него и вместо той да скочи и да я хване… легна на земята и топката мина над ръцете му… бога ми, това и в квартала да го направиш ще те изгонят от игрището и мачът ще завърши на кой завари;

Голове тип 2: центриране на сляпо от фланга и гол с глава. Не си мислете, че ако играете с ниски футболисти като Меси и Неймар например е някакъв проблем да реализирате с глава. О, не. Толкова голове ми вкараха по този начин с Барселона, че е направо смешно. Не че аз реализирах особено малко такива… ще бъда лицемер, ако го заявя. Ща не ща PES 2017 ме подтикваше често да играя онова, което презирам – атаки по фланга и центрирания…

pes 2017 8И голове трети тип – плъзната леко топка покрай вратаря при ситуация 1 на 1 или леко по-силен диагонален шут от границата на наказателното, който винаги влиза по идентичен начин в долния ъгъл на вратата. Не е истина колко пъти видях последния гол! И в моята врата, и в тази на противник. В един момент става комично. И най-тъпото е, че наистина топката влиза идентично. Почти по земя и се забива в мрежата зад гредата. Такива голове сигурно вкарах 50 – едно към едно. (Алтернативата е топката да не влезе, а да премине на около десетина сантиметра от външната част на гредата – пак е като копи и пейст!)

Нещо различно от тези голове? Примерно някой далечен шут, тупалка от нестандартна позиция в наказателното и нещо такова? Много, много, много рядко! Всичко влизаше в тези категории. Ето сега, докато писах ревюто реших да направя един мач. Всичките 5 гола в него влизаха идеално в тези категории!

Аз вкарах гол с глава след центриране плюс описания в детайл гол в долния ъгъл на вратата след диагонален изстрел. Получих идентичен гол с диагонален изстрел в края на мача. Плюс още два, в които след леки удари вратарят изби топката в краката на противник. Чиста работа.

В последните 10 мача, за които се сещам почти всички голове бяха такива. Абсолютно еднообразното реализиране на ситуация 1 на 1. Центриране. Или карамбол/безумна грешка на вратаря. Тотална скука. Но защо ще се запитате падат само такива голове?

От една страна при променената защита е по-трудно да се пробие през центъра на терена, особено ако не става дума за контраатака, когато дефанзивният вал е разреден. Защитниците са много и сравнително агресивни, което дори подсъзнателно те кара да търсиш пасове по фланга, където често има повече пространства. Както споменах това е тактика, която ненавиждам, но нерядко я ползвах, тъй като не виждах как мога да пробия защитата на опонент през средата на терена, както обичам да играя във футболни заглавия откакто се помня.

Другата причина за еднообразието пък са ужасните въздушни дуели в Pro Evolution Soccer 2017.

Докато има много подобрения във играта, за които вече споменах, то играта с глава не е сред тях. Тя е все така статична, както беше и в Pro Evolution Soccer преди десетилетие време. Чисто и просто двама играчи се забиват в една точка на терена, където ще падне някоя висока топка и оттам нататък горе-долу статистиките им определят кой ще спечели дуела. Няма я възможността да се движим свободно наляво-надясно, напред и назад като във FIFA. Да се опитаме да пресечем по-ниска топка, мърдайки нашия защитник на няколко метра пред противник (но рискувайки тя да ни прехвърли, ако е по-висока). Не. Тук футболистите се забиват в една точка и се залепват един за друг. Да, можете да се бутате с вашия опонент в търсене на позиция. Че дори чат-пат видях и нарушения от такива ситуации. Но говорим за статичност, не свободно движение.

Тази статичност е не само грозна чисто визуално. В наказателното поле не можете да движите свободно ваш футболист, което означава, че понякога виждате как някой нападател е пред вашия защитник, знаете, че вашият опонент ще центрира към него… но не можете да им размените позициите. И ако пасът стане хубав – това е почти сигурен гол.

pes 2017 9

Лоши новини, ако не сте фенове на Барселона – в играта ще бъдете засипани с всякакви кадри от тях… до нивото, до което ще ви се доповръща (всичко заради споразумението, което Konami сключи с каталунския клуб наскоро)

Всъщност головете с глава бяха една от големите досади в PES 2017. Най-вече защото има толкова значителен елемент на лотария при тях… така и не разбрах как можеш да се защитиш ефективно при подобни ситуации, а и също не видях хора с по-приличен рейтинг да се справят по-добре. Изсипва се една топка, ако тя попадне както трябва на главата на играч, дори и да е някой нисък и със слаба игра с глава… почти сигурен гол. Даже на моменти ми се струваше, че с Модрич мога да вкарам по-лесно, отколкото с Кр. Роналдо от центриране. Да, можете да помпате колкото си щете квадрат, за да избиете топката. Само дето в някои случаи играта дори няма да ви осигури контрола над защитник, който ще играе с топката. В други случаи той е прекалено далеч, а при споменатата по-рано статичност е трудно да се придвижите… почти винаги се чувствате безпомощни. Именно и заради това центриранията са супер ефективна тактика. Да, има елемент на шанс, за да се получат. Понякога и дори вратарите не са пълни олигофрени и правят онова, което трябва да направят – няколко крачки настрани и улавяне на висока топка. Но ако трябва да съм честен центриранията ми приличат много повече на онези, които имахме преди 10 години в Pro Evolution Soccer, отколкото на нещо модерно…

По темата за играта с глава – толкоз. Ще се върна към едно нещо, което споменах преди малко – карамболите. И причината да се случват повечето от тях. Каква мислите е тя? Една “екстра”, налична в серията отново от десетилетие и кусур. Която е тотално остаряла и ненужна. А именно – заключването на играчите, когато гонят топка. За какво говоря?

Всеки път, когато топката е ничия – примерно някой пас е бил прекалено неточен или се гони след някой отбит удар или неуспешно центриране – точно двама души, по един от отбор, я гонят. И то как – като дърт пергиш мастия. До последно. Колкото и да помпате смяната на играч – играта отказва да ви я осигури. Така се случват някои… абсурдни моменти. Един от тях няма да забравя – топката се кандилка леко към мой футболист, който е на два метра от нея. Той стои и я гледа без да помръдва. В същото време друг мой е играч е заключен да я гони и е на 10 метра зад нея, а малко отзад – противник. Какво стана накрая? Топката се удари в пасивния футболист, когато играта благоволи да ми даде контрола над него.

Да, знам, че в PES има super cancel за подобни ситуации. Но за мен това е някакво безобразие, което няма място в игра от 2016 година. Някаква архаична концепция. Да правя специална комбинация от бутони, че да се “разключи” футболиста, който гони топката, че да мога да натисна копчето за смяна на футболист и тогава играта да ми даде контрола над по-близкия до топката играч. Звучи ли ви като нещо интуитивно, нещо удобно?

pes 2017 7Започнах да говоря за въпросното заключване, понеже именно заради него се образуват куп карамболи. След някой рикошет играта чисто и просто отказва да ви даде контрола над различен играч, дори и действието да се развива в наказателното поле. Така се случва безумната ситуация двама души да гонят топката в пълно футболисти наказателно – при корнер например – докато останалите стоят като някакви статисти в холивудски екшън. Ако топката буквално се удари в тях, тогава получавате контрол над тях и можете да я изчистите/шутирате. Естествено оттам нататък само шансът определя дали ще падне гол или някак ще успеете да спасите кожата. Не че във FIFA няма подобни карамболи, но там поне AI-то в критични моменти има навика само да чисти топката, докато не видях и един път играч, който не е контролиран от мен да го направи в PES. Може би чат-пат при корнери за футболист, който пази гредата… да, тогава мисля е автоматично чистенето. Но само тогава!

Някой би казал – “Тоя пък какво се оплаква, че играта не е автоматична”… ами, има ситуации, в които е по-добре AI-то да чисти. Примерно когато ваш футболист догони търкаляща се към голлинията топка… единственото, което ще направите и вие е да я изчистите. Но в PES 2017 първо получавате контрола, а след това я изритвате… заради което можете да получите някой и друг гол.

Всъщност четох в едно от абсурдните ревюта за PES 2017 колко яко били направени ситуациите, в които топката е „ничия“. Пфах. Реализацията им е абсолютно същата като PES 2007 или нещо такова. Двама заключени футболисти търчат като коне в права линия, като в 90% от случаите е очевидно кой ще стигне първи. Дори и да се опитам да сменя футболиста, да го накарам да спре да гони ако виждам, че няма смисъл от това – не. PES 2017 е решил! И после ми се говори за най-добрата футболна игра изобщо…

Както и да е, сякаш пак се отплеснах. Нека пак се върна на еднообразието – онова… за което почнах да говоря преди вече известно време. Пореден минус е не само всичко, описано досега, но и лекотата, при която се вкарват головете. При ситуации 1 на 1 в общия случай е достатъчно просто да натиснете някаква посока плюс лек шут. Това ви осигурява плъзване на топката покрай вратаря или шут на максимум метър-два височина. И това е цялата игра! Почти винаги имате сигурен гол. Ако топката не влезе – почти винаги на еднакви места, както споменах – тя излиза по идентичен начин… Не само на половин метър до гредата, но винаги на почти еднаква дистанция от горната греда да кажем. Много рядко се случва да видим някой тотално прецакан шут и удар да излезе почти в тъч. Почти винаги е леко около вратата, колкото да си кажем – “Ау, колко близко бях”.

Продължавайки нататък с PES 2017 искам да отбележа колко лесно е в общия случай отнемането на топката. Стига ви да се засилите на сляпо към противник със задържан триъгълник, а ако дойде и втори играч да ви помага с квадрат става доста лесно. В случай, че противник не подаде почти винаги отнемате. Дори и да сте с Меси и Иниеста, засуетите ли се задържането на контрол става абсурдно трудно. Да, видях хора, които ползват финтовете достатъчно ефективно, за да се справят с повечето безмозъчни влизания на футболисти към тях. Но почти винаги е по-лесно просто да подавате.

Което вкарва значителен елемент на аркадност в PES 2017. За разлика от реалния футбол, в който много често мачовете включват повече разигравания, контрол над топката, пазене на нейното притежание с тяло и т.н. Това липсва в огромна степен. Именно защото отнемането на топката почти винаги става бързо, ако решите да я държите и трябва да подавате. Често бързо и без да мислите. Което води до един много досаден за мен синдром на “пинг-понг” . За който всъщност FIFA е била обвинявана много пъти, включително и в последно време и то основателно. Когато някой ваш опонент подава, без да мисли, защото е заучил някаква система на подавания, които прави, преди да реагирате… се губи удоволствието, импровизацията. Става едно и също всеки път. Ами, това е ситуацията тук.

И нека поясня по тази тема, че мен ме дразни колко нереално ефективни са при отнемането на топката дори офанзивни халфове и нападатели. Разликата между Канте и Кр. Роналдо например не е чак толкова значителна, колкото трябва да бъде. Да, французинът се справя по-добре. Но и Кр. Роналдо може да отнеме лесно топката, особено пък ако влезе централно на някой футболист. И да, това е нереално. И е добре отразено във FIFA, където е доста по-трудно с нападател или футболист с малко защита да отнемете топката без минимум да направите нарушение. На моменти даже изглежда нечестно, но когато човек гледа реален футбол и вижда как някой страхотен дрибльор минава 1-2 нападатели без да му мигне окото виждаме колко важно е дефанзивното умение… (Подобни ситуации най-често има при корнери и свободни удари, когато нападателите са се върнали дълбоко в половината си.)

pes 2017 10Всъщност ако трябва да съм честен аз в един момент спрях да различавам особено футболистите на терена. Поне откъм поведение. Във FIFA 16 виждаш един Яя Туре, който оре като танк всичко. Виждаш някое бързо крило, което пронизва защитата със скорост. Виждаш Меси или Азар, на които не можеш да отнемеш топката и им е като залепена за крака. Виждаш Нойер, който внася респект, точно както и в реалността.

В Pro Evolution Soccer 2017 нещата са много… изравнени при топ отборите. Въпреки че уж статистиките се различават немалко. И при отнемане на топката, и при скорост, сила, дрибъл, подавания. Някой футболист с неособено добър пас подава горе-долу като Иниеста. Малко по-зле… но не достатъчно. Не толкова, че да си кажеш – “Ей, това си е разликата между Иниеста и Бай Хуй.

Също бих отделил време на физическия аспект в PES 2017. Бога ми, за пореден път усещам в ръцете си футболистите като 120-килограмови ръгбисти. Споменах в началото, че има подобрение при контрола. Но не толкова, колкото трябва. Колко пъти ми се случи да вляза рамо в рамо на някой играч и да го изхвърля на земята като сопол? Не се сещам. В общия случай двама футболисти се “залепват” един в друг и оттам нататък разликата в силата определя колко бързо ще отнемете топката. Нямаме изхвърляне, изблъскване на опонент като във FIFA. Дори и хвърлянето му на земята като резултат от сблъсък (говорим без нарушение). Не.

Именно прекалената стабилност на футболистите беше сред дразнещите за мен и супер нереалистични моменти. Без спъвания чисто и просто не падат. Няма моменти като дърпания на фланелката от FIFA, добавящи тактическа дълбочина (забавяне на противник), но риск от това да го съборим и получим жълт или дори червен картон. Мачовете ми идват… нереално, прекалено нереално в PES 2017. Повечето срещи завършваха с… 0 нарушения, това е абсурд! Най-често само при шпагат се случваха такива. Само дето тези влизания са толкова безобразно малоумно реализирани, че няма смисъл да се ползват освен в крайни случаи (тип блокиране на голов удар). Почти винаги шпагатите са с толкова флегматични анимации, че почти гарантирано отнасяте краката на противник. В един мач, в който Уилян се впусна във влизане с 1 секунда закъснение и влезе точно отзад на вече обърнал се и тръгнал в друга посока опонент за червен се уверих, че кръгът в защитен план не ми е нужен.

Замисляйки се детайлите са нещата, които ме дразнят в PES 2017. Ако тръгнем да говорим за “грандиозните” елементи –  те опират до лично предпочитание. Цялостния контрол, поведението на играчите, “теглото” им на терена, системите на финтовете и тъй нататък. Във FIFA обаче има толкова много анимации. Толкова по-голяма свобода да разиграем топката точно така, както искаме.

В Pro Evolution Soccer 2017 например получаваме висок пас. Имаме възможността или да подадем преди топката да стигне до нас (почти винаги с глава, но не само) или да овладеем топката на гърди, да я свалим до земята и тогава да подадем. Като второто отнема мъничко време. Е, нерядко ми се случваше да искам да подам точно когато топката пада към земята (особено ако ме връхлита опонент) – но не. Не става. Не е предвидена подобна анимация. Или задаваш, че искаш да подадеш предварително, или го правиш, когато топката е вече в краката ти. Докато във FIFA ако топката е в подобна неутрална позиция пак може да бъде изритана в някаква посока. Детайл. Минимален. Но като се случи десетина пъти си казваш – де да го имаше това тук. И този пример е един от многото.

Окей, признавам, прекарвам повече време пред FIFA в последните години. И съм свикнал с разни неща в нея. Но мисля, че заради това не мога току-тъй да се върна към PES. Просто го усещам като солиден даунгрейд. И искам да отбележа, че тотално умишлено още не съм се докосвал до FIFA 17. По-конкретно наличното демо. Защото миналата година като го пуснах си казал… wtf, това е нереално, кой, как и защо може да претендира, че PES 2016 е по-якa от FIFA 16? Сега обаче се опитах да съм възможно най-обективен. Да изиграя PES 2017 като PES 2017. Без да съм “хлъзнат” от FIFA 17. Ами… не знам. Не знам как тази игра може да ми носи удоволствие. Дори и при това положение.

Да, има поправки. Признавам, че преди Pro Evolution Soccer 2017 не виждах особени новости. И заради няколко човека в сайта все пак реших да дам един по-„разширен“ шанс на PES 2017. От което имаше смисъл – тази година подобренията са повече от миналите.

pes 2017 3И все пак – проблемите не са никак малко. От всякакво естество. Специално мен най-много ме дразни еднообразието на мачовете и головете – това са нещо, което трудно прощавам във футболна игра. Но въпреки това колкото повече се задълбава, толкова повече малки или по-сериозни минуси се виждат. Някой би казал – “То сякаш FIFA е идеална”… не е, има много проблеми, особено пък криминалния Ultimate Team, който почти несъмнено няма да бъде поправен никога, защото носи стотици милиони на EA. И все пак ми е много по-приятно да играя нея. Защото EA поне се опитва да прилага поправки в разширен набор от геймплей елементи. При Konami очевидно се пестят пари. Да, вратарите са пооправени. Да, тактическият елемент е доста по-добър от преди. Защитата е по-адекватна. Но за мен PES 2017 не е PES. Серията стана култова с нестандартните си голове, с разнообразието в този аспект. Е, когато от 100 гола 80 са идентични, то някак ти става тъпо, нали?

Стига толкоз за геймплея, понеже ревюто се разду. Но можете да сте сигурни, че имам още доста какво да кажа по темата и то с негативен знак. Нека карам нататък с режимите.

Както отбелязах ревюто е базирано на мултито на PES 2017. За съжаление лично аз няма да имам духовната сила да издържа още толкова часове и в сингъла. Все пак за любителите на този елемент новините са добри – доколкото разбирам AI-то се адаптира към стила ви на игра, което води до по-разчупени мачове, в които трябва да излизате от зоната на комфорта си (де само и в мултито защитата ми да се адаптираше към супер еднообразни атаки, за да станат по-разнообразни мачове – но не би).

В мултито има два избора – myClub и онлайн дивизии. Във втория си избирате готов отбор и цъкате срещу други хора. За да се издигнете в дивизия трябва да получите определен брой точки – слабите клубове ви дават доста повече от силните. Тоест ако са ви нужни две или три победи, за да се изкачите с Барселона от последната 12 до 11 дивизия, то с Лестър ще ви стигне и една.

pes 2017 6Както споменах именно това е режимът, на който цъках най-много. Причината? Поне имах в ръцете си адекватен по сила отбор. За разлика от myClub, който се пада клонинг на FIFA Ultimate Team. Там можете сами да изберете какъв отбор да изградите… стига да имате шанса да ви се паднат читави футболисти. Според мен системата на myClub е по-опростена от тази на Ultimate Team и то за лошо, изграждането на отбора, който искате е оставен прекалено много на шанса, а важни неща от типа на подновяване на договори и възстановяване на издръжливостта на футболистите излизат прекалено скъпо. Също така менютата на PES 2017 са отвратително досадно бавни, което прави микромениджмънтът тотална мъка.

Да, myClub има своите плюсове. Още в началото играта ви осигурява към 3-4 звезди, което е доста мотивиращо начало. За разлика от FIFA, която ви казва – “Яжте хуй, почвате от Борнемут и Стоук, докато съберете кинти за нещо повече”. Но след това myClub бързо ви показва защо подобни режими са правени, за да се изкарват пари от тях.

Тъй или инак в онлайн дивизиите има предостатъчно хора, което е добре. За разлика от FIFA 16 например, където практически всеки играеше Ultimate Team и имаше значително чакане за останалите режими. В PES 2017 е едно и също като цяло. Даже онлайн дивизиите сякаш по-бързо ми намират противници.

Не знам дали едно ревю за PES 2017 може да мине без лицензите. И липсата на много от тях в играта по традиция. Знаете ли какво? Ебал съм го – няма да пиша нищо по темата. Защото е скучна и клиширана. Обикновено в ревютата за PES 2017 се казва нещо от типа на “Ау, горкия PES, няма лицензи, а лошите EA имат пари и ги купуват”… хах. Точно Konami е последната компания, която бих съжалил – първо защото са достатъчно големи и богати и второ… ами, даеба, в последните години са в пъти по-големи задници от EA. И бих казал почти всички други в гейминга. Не, нито ще ги съжаля, нито ще пиша повече от абзац за лицензите. А и реално – има ли смисъл? Мен лично не ме касаят – футболистите са си с реални имена, не е голяма драма, че се играе с London FC и MD White вместо с Челси и Реал. Геймплеят винаги е най-важен, това е нещото, което ме интересува мен. Другото са детайли. А и все пак International Superstar Soccer Pro Deluxe даже и реални имена на футболистите нямаше…

pes 2017 13И преди края – графика и звук.

Визуално Pro Evolution Soccer 2017 е подобрен прилично. Анимациите изглеждат по-добре – особено при тичане, като са добавени и доста нови. Приятно впечатление правят повторенията, в които е вкаран някакъв кинематичен момент, изглеждат по-добре от енджина и са доста реалистични. Добри неща могат да се кажат за лицата на футболистите – специално на PS4 версията те са доста детайлни. Не винаги са много близо до реалността – някои изглеждат леко фалшиво. Но онези, които са нацелени са… много пред онези във FIFA. Но това не е новост. Pro Evolution Soccer винаги е бил по-напред в този конкретен елемент.

Не знам дали говорейки за визуалния аспект не е време да посоча, че PES 2017 за PC отново е руина и кенеф. Ако посетите Steam… ще разберете за какво става дума. Липсват много от подобренията в графиката, която изглежда фрапантно грозно, възможно е и част от подобренията в геймплея да не са приложени. Е, аз цъках PS4 версията, тъй че визирам нея в това ревю. Ако трябваше да говоря за PC… несъмнено щеше да има още хейт.

Звук – отново “ту партс”. От една страна атмосферата на стадионите е доста яка. От друга – коментарът е хипер покъртителен, ужасен и има нужда от смяна… веднага. Като чуя “this changes the whole complexion of the game” и ми иде да ударя монитора. Или някоя друга от супер малкото реплики, които се повтарят отново и отново… с години и много рядко има нещо добавено като новост. Коментарът е ужасен.

pes 2017 2Заключението? Спорът между Pro Evolution Soccer и FIFA е същият като Левски и ЦСКА или нещо подобно в реалния живот. И да искаш няма как да убедиш някой фен на едната игра в качествата на другата или обратното. Реално нямам и никаква подобна цел. Пиша това, което виждам и усещам. И нека пак повторя, че още от средата на 90-те помня PES като по-добрата футболна игра. Понеже ми е любим аргументът как “съм фен на FIFA” и едва ли не никога не съм играл Pro Evolution Soccer. Хах. Още 90-те години съм прекарвал стотици, може би и хиляди часове пред серията… Изобщо не говоря и за след това.

Днес обаче не виждам никакво скъсяване на дистанцията между FIFA и PES. Дори и при криминалността на Ultimate Team пак предпочитам творението на EA. Поне знам, че след поредния гнусен пасивен мач, в който е предвидено почти сигурно да загубя или най-много да се докопам до хикс ще има някакво удоволствие. Докато в Pro Evolution Soccer 2017 подобен момент нямаше. Еднообразие до шия. Чакане по 5 минути, докато почне мач. А когато това се случи в 3/4 от случаите знаех какво точно ще стане.

“Срещу кого ще играя” се питах, “Онзи, който ще спами цял мач извеждащи пасове от всички точки, другият, който ще търчи нон-стоп по крилото и ще центрира или пък ще има нещо различно?”. Естествено за головете нямаше смисъл да се чудя – диагонален удар точно до гредата, гол с глава, попадение след безумен карамбол или вратарска грешка… Всеки път… пак и пак…

Ревюта от 9/10 и 10/10 за PES 2017? Не го виждам. Наистина не го виждам. Обикновено горе-долу мога да схвана защо една или друга игра е прехвалена. Мога да разбера какво се намира в един и друг футболист (без Фелайни…). Но в Pro Evolution Soccer 2017? Не разбирам.

Още по темата

Pro Evolution Soccer 2017 представен официално
PES 2017 излиза през септември, по-евтин е за PC и старите конзоли
Марадона вече е посланик на PES серията


Включи се в дискусията

Коментирай като гост



коментари